Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Bericht door Limburg vooruit »

seborga schreef:
17 okt 2025, 15:03
Limburg vooruit schreef:
17 okt 2025, 14:15
Met reeds 14 nazaten en zoon van Maxi met nog 10 nazaten in leven lijkt me zijn bloedlijn reeds oververtegenwoordigd.
Lang niet al zijn nakomelingen leven nog. En is dat niet het profiel dat gezocht werd? Een stier die (in tegenstelling tot Kanvar) bewezen heeft wel kan dekken maar nog geen gigantisch nalatenschap heeft?

De nazaten die nog in leven zijn
  • Ashoka een stier die naar Australië is verhuisd, zelf nog geen kinderen
  • Kavi idem een stier die naar Australië is verhuisd, ook zelf nog geen kinderen
  • Samiya een 10-jarige koe in Dublin, voorlopig nog zonder nazaten
  • Sanjay (stier, maar is nog kinderloos en staat ondertussen in Noord-Amerika)
  • Kabir(eveneens een stier die nog kinderloos in de States staat.)
Sundara Hi Way is weliswaar al overleden maar zij had wel op haar beurt twee overlevende jongen.
Oké, ik neem mijn woorden terug.
Ik ging ervan uit dat alle jongen in de lijst nog leefde. Vroeger stond er anders een + bij als de dieren niet meer leefde.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

seborga schreef:
17 okt 2025, 15:11
Extra nieuws: Dierenpark Amersfoort heeft de aankomst bevestigt van gevlekte hyena 'Bongo'. Bongo is de voormalige kweekman uit Planckendael, waardoor Planckendael momenteel geen (volwassen) man heeft.
Had hij zijn dochters ook niet bevrucht?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

JvG schreef:
17 okt 2025, 15:58
seborga schreef:
Extra nieuws: Dierenpark Amersfoort heeft de aankomst bevestigt van gevlekte hyena 'Bongo'. Bongo is de voormalige kweekman uit Planckendael, waardoor Planckendael momenteel geen (volwassen) man heeft.
1 toch voor zover ik weet

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga »

JvG schreef:
17 okt 2025, 15:58
seborga schreef:
De laatste twee jongen waren inderdaad zowel zijn kinderen als kleinkinderen …

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Ik was vandaag kort in Planckendael, en er waren een paar dingen die me opvielen:
- Olifantenstier Upali is amper een dag aanwezig en staat al meteen bij de koeien, wat vrij goed leek te gaan. Kanvar staat apart op het bullenperk.
- De wand tussen het kamelenperk en het separatieperk ernaast is weggehaald waardoor de kamelen meer ruimte hebben.
- De draaimolen is verwijderd en in de plaats is er een cirkel met bankjes geplaatst. Tegelijk is ook het houten winkelgebouwtje dat er al sinds jaar en dag in de buurt stond met de grond gelijk gemaakt.
- Nadat hun volière begin dit jaar werd gesloopt, zijn de briluilen teruggekeerd voor de schermen in de nieuwe volière waar in de zomer kap- en zwarte gieren (van de roofvogelshow) werden gehouden. Het maakt dat ook de uilen veel nu ruimer zitten dan voorheen het geval was.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

In gazet van Antwerpen staat dat Kanvar op termijn naar Duitsland zal gebracht worden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zoofan schreef:
20 okt 2025, 10:09
In gazet van Antwerpen staat dat Kanvar op termijn naar Duitsland zal gebracht worden.
Is dit beslist voordat Upali kwam of omdat het in 1 dag klikt met de 4 vrouwen?

Eerst zeggen ze dat hij komt om het voor te doen, 2 dagen later zeggen ze dat Kanvar vertrekt? Ik dacht dat hij zo'n belangrijke match was met Kay-Mook?
Ooit al aan KI gedacht met Kanvars zaadcellen?

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Dat gaat niet beslist worden door iemand in Planckendael maar door de coördinator van het stamboek. En dan niet op twee dagen maar wel doordacht.
Laatst gewijzigd door zoofan op 20 okt 2025, 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zoofan schreef:
20 okt 2025, 13:00
Dat gaat niet beslist worden door iemand in Planckendael maar door de coördinator van het stamboek. En dan niet op twee dagen maar wel doordacht.
Waarom dan 2 verschillende zaken zeggen in evenveel dagen.
Kan het niet zijn dat Planckendael gevraagd heeft aan de coördinator om Kanvar te verplaatsen omdat Upali zo goed valt bij de vrouwen.

Ze hebben al enkele jaren geen jongen (grote publiektrekker) meer gehad. De honger naar een jong zal dus groot zijn.

Zeker met bezoekersaantallen die maar niet over dat miljoen gaan.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
20 okt 2025, 10:42
Eerst zeggen ze dat hij komt om het voor te doen, 2 dagen later zeggen ze dat Kanvar vertrekt?
Dat bericht over het voordoen komt van EleWiki. Waar gebruikers net als op de gewone wikipedia zelf de pagina's kunnen aanpassen. Daar staat overigens ook dat Kanvar een paar maanden na Upali's aankomst zou gaan verhuizen. Het bericht uit de GvA is daadwerkelijk door Planckendael gecommuniceerd.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik vind nergens een tegenspraak. De eerste bron hierover komt van elewiki en daar staat dat Upali het komt voordoen omdat het de bedoeling is dat Kanvar, met zijn belangrijke genen, het kunstje leert. En er staat bij dat na enkele maanden een van de twee dieren terug vertrekt. Ook dat blijkt te kloppen. Zelf vind ik geen recente bron die beweert dat Kanvar in Planckendael nakomelingen moet hebben. De dames daar beschouwen hem immers niet als een man om mee te paren. In een andere tuin komt hij als volwassen man binnen die dan misschien ook zo aanzien wordt door de koeien.

Ik begrijp echt niet zo goed waarom er op zo goed als elke beslissing negatief gereageerd hoeft te worden. Zelf vind ik het ontzettend vervelend om in plaats van nieuwtjes, zo heet dit topic toch, eerst door een hoop kritiek te moeten lezen. Kritiek op tuinen, de pers, de politiek, de maatschappij, ...

Daarom een persoonlijke oproep, laat het nieuws topic voor nieuws, en maak aparte topics getiteld "meningen over ....", dan kan iedereen kiezen om enkel nieuws te volgen en te delen of om ook kritiek te uiten en te lezen en daarover van gedachten te wisselen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
20 okt 2025, 13:21
zoofan schreef:
Kan het niet zijn dat Planckendael gevraagd heeft aan de coördinator om Kanvar te verplaatsen omdat Upali zo goed valt bij de vrouwen.
Zoals MennoPebesma me net voor was, is het niet Planckendael die 2 verschillende dingen heeft gezegd: de eerste informatie kwam van EleWiki, de tweede van Planckendael zelf. Ik zou ervan uitgaan dat wat zij communiceren ook effectief hetgene is wat van tevoren is gepland. Zoiets ingrijpends als het transport van een olifantenstier wordt echt niet op één dag beslist en omgegooid. Dat is iets van maanden.

Bovendien is de informatie -zoals Zoofan zegt- ook niet echt tegenstrijdig: EleWiki berichtte enkel dat Kanvar een tijdje tegelijk met Upali aanwezig zou zijn om "het" te leren, maar er is niet gezegd dat het dan ook nog de bedoeling zou zijn dat Kanvar met Kai-Mook en May-Tagu gekoppeld zou blijven. Ze kunnen net zo goed bedoelen dat Kanvar nog even in Planckendael blijft om van Upali de kunst af te kijken voordat hij elders naartoe gaat om als dekstier te fungeren - wat Planckendael communiceert dus.

In ieder geval is Kanvar nog onverwant aan zowat de gehele Europese olifantenpopulatie, dus er zijn wel meer koeien waarmee hij een goede genetische match zou vormen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
20 okt 2025, 13:38
Limburg vooruit schreef:
20 okt 2025, 13:21
zoofan schreef:
Zoals MennoPebesma me net voor was, is het niet Planckendael die 2 verschillende dingen heeft gezegd: de eerste informatie kwam van EleWiki, de tweede van Planckendael zelf. Ik zou ervan uitgaan dat wat zij communiceren ook effectief hetgene is wat van tevoren is gepland. Zoiets ingrijpends als het transport van een olifantenstier wordt echt niet op één dag beslist en omgegooid. Dat is iets van maanden.

Bovendien is de informatie -zoals Zoofan zegt- ook niet echt tegenstrijdig: EleWiki berichtte enkel dat Kanvar een tijdje tegelijk met Upali aanwezig zou zijn om "het" te leren, maar er is niet gezegd dat het dan ook nog de bedoeling zou zijn dat Kanvar met Kai-Mook en May-Tagu gekoppeld zou blijven. Ze kunnen net zo goed bedoelen dat Kanvar nog even in Planckendael blijft om van Upali de kunst af te kijken voordat hij elders naartoe gaat om als dekstier te fungeren - wat Planckendael communiceert dus.

In ieder geval is Kanvar nog onverwant aan zowat de gehele Europese olifantenpopulatie, dus er zijn wel meer koeien waarmee hij een goede genetische match zou vormen.
Ok, dan ben ik nu mee.
Ik meende echt dat het 2x van Planckendael kwam en dat het effectief de bedoeling was dat Kanvar bleef om gekoppeld te worden aan Kai-Mook. Ik had tot deze week nog niets opgevangen dat dit niet meer echt de bedoeling was. Zaoals je aangeeft is hij vrij onverwant aan de Europese populatie.
zoofan schreef:
20 okt 2025, 13:33
Ik vind nergens een tegenspraak. De eerste bron hierover komt van elewiki en daar staat dat Upali het komt voordoen omdat het de bedoeling is dat Kanvar, met zijn belangrijke genen, het kunstje leert. En er staat bij dat na enkele maanden een van de twee dieren terug vertrekt. Ook dat blijkt te kloppen. Zelf vind ik geen recente bron die beweert dat Kanvar in Planckendael nakomelingen moet hebben. De dames daar beschouwen hem immers niet als een man om mee te paren. In een andere tuin komt hij als volwassen man binnen die dan misschien ook zo aanzien wordt door de koeien.

Ik begrijp echt niet zo goed waarom er op zo goed als elke beslissing negatief gereageerd hoeft te worden. Zelf vind ik het ontzettend vervelend om in plaats van nieuwtjes, zo heet dit topic toch, eerst door een hoop kritiek te moeten lezen. Kritiek op tuinen, de pers, de politiek, de maatschappij, ...

Daarom een persoonlijke oproep, laat het nieuws topic voor nieuws, en maak aparte topics getiteld "meningen over ....", dan kan iedereen kiezen om enkel nieuws te volgen en te delen of om ook kritiek te uiten en te lezen en daarover van gedachten te wisselen.

Het was trouwens helemaal niet negatief bedoeld, ik heb ook nergens gezegd dat Kanvar volgende week vertrekt. Ik weet goed wat transport inhoud.
Ik vroeg gewoon of dit door Planckendael kon gevraagd zijn. Ervan uitgaande (verkeerd blijkt nu) dat er 2x op 2 dagen een verschillend bericht was gepost. Zoiets noemt men miscommunicatie, misbegrepen of noem het zoals je wil.
Ik dacht altijd dat een forum diende om nieuws te posten, hierover te praten of zelfs in discussie te gaan.
Blijkbaar verkeerd begrepen, enkel nog nieuws posten dus. Zal hier wel saai worden dan.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Zou zeggen deel je mening, smijt het in de groep, want daarvoor is een forum bedoeld geloof ik wel. Kan altijd interessant zijn om het discussieplatform over bepaalde zaken te openen + bepaalde dingen te weten te komen die je nog niet wist of meer over kunt bijleren.

Kanvar als toekomstige dekstier zou zeker mooi zijn, maar als hij een paar streken van een ervaren stier als Upali kan leren, zou zeggen why not. Destijds geprobeerd ook met Chang. Kan maar goed uitpakken uiteindelijk. Wie weet nu wel prijs binnenkort.

Nevelpanter2990
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door Nevelpanter2990 »

Wat ik me eigenlijk afvraag, komt er nog veel wildvang in dierentuinen? Niet van de vorige eeuw, maar echt van de laatste 5 jaar ofzo

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Nevelpanter2990 schreef:
21 okt 2025, 08:53
Wat ik me eigenlijk afvraag, komt er nog veel wildvang in dierentuinen? Niet van de vorige eeuw, maar echt van de laatste 5 jaar ofzo
Definieer veel, maar het gebeurt zeer zeker nog. Niet met grote zoogdieren (los van enkele rescues), maar met zeevissen is het nog steeds de norm. Ook bij kleine zoogdieren (beerkoeskoes en mierenegel....), reptielen en amfibieen gebeurt het nog met enige regelmaat. Bij vogels is wildvang importeren naar de EU al ruim 20 jaar verboden, maar er worden nog vaak vogels zonder papieren in beslag genomen. Deze komen vaak via opvangcentra in dierentuinen (denk aan veel zeldzaamheden in Plzen, maar ook de paradijsvogels in Avifauna of een deel van de zangvogels in Burgers').

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

MClaeys schreef:
20 okt 2025, 16:41
Kanvar als toekomstige dekstier zou zeker mooi zijn, maar als hij een paar streken van een ervaren stier als Upali kan leren, zou zeggen why not. Destijds geprobeerd ook met Chang. Kan maar goed uitpakken uiteindelijk. Wie weet nu wel prijs binnenkort.
Kanvar verhuist volgens het artikel op VRT naar een dierentuin in Duitsland binnenkort.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga »

Planckendael heeft op sociale media de geboorte aangekondigd van twee chacopekari's (Parachoerus wagneri).

Best een leuke geboorte! Een blik op Zootierliste leerde me dat PLD momenteel de enige houder is in de Benelux.

Plaats reactie