Zoozot schreef: ↑20 okt 2025, 13:38
Limburg vooruit schreef: ↑20 okt 2025, 13:21
zoofan schreef: ↑20 okt 2025, 13:00
Dat gaat niet beslist worden door iemand in Planckendael maar door de coördinator van het stamboek. En dan niet op twee dagen maar wel doordacht.
Waarom dan 2 verschillende zaken zeggen in evenveel dagen.
Kan het niet zijn dat Planckendael gevraagd heeft aan de coördinator om Kanvar te verplaatsen omdat Upali zo goed valt bij de vrouwen.
Zoals MennoPebesma me net voor was, is het niet Planckendael die 2 verschillende dingen heeft gezegd: de eerste informatie kwam van EleWiki, de tweede van Planckendael zelf. Ik zou ervan uitgaan dat wat zij communiceren ook effectief hetgene is wat van tevoren is gepland. Zoiets ingrijpends als het transport van een olifantenstier wordt echt niet op één dag beslist en omgegooid. Dat is iets van maanden.
Bovendien is de informatie -zoals Zoofan zegt- ook niet echt tegenstrijdig: EleWiki berichtte enkel dat Kanvar een tijdje tegelijk met Upali aanwezig zou zijn om "het" te leren, maar er is niet gezegd dat het dan ook nog de bedoeling zou zijn dat Kanvar met Kai-Mook en May-Tagu gekoppeld zou blijven. Ze kunnen net zo goed bedoelen dat Kanvar nog even in Planckendael blijft om van Upali de kunst af te kijken voordat hij elders naartoe gaat om als dekstier te fungeren - wat Planckendael communiceert dus.
In ieder geval is Kanvar nog onverwant aan zowat de gehele Europese olifantenpopulatie, dus er zijn wel meer koeien waarmee hij een goede genetische match zou vormen.
Ok, dan ben ik nu mee.
Ik meende echt dat het 2x van Planckendael kwam en dat het effectief de bedoeling was dat Kanvar bleef om gekoppeld te worden aan Kai-Mook. Ik had tot deze week nog niets opgevangen dat dit niet meer echt de bedoeling was. Zaoals je aangeeft is hij vrij onverwant aan de Europese populatie.
zoofan schreef: ↑20 okt 2025, 13:33
Ik vind nergens een tegenspraak. De eerste bron hierover komt van elewiki en daar staat dat Upali het komt voordoen omdat het de bedoeling is dat Kanvar, met zijn belangrijke genen, het kunstje leert. En er staat bij dat na enkele maanden een van de twee dieren terug vertrekt. Ook dat blijkt te kloppen. Zelf vind ik geen recente bron die beweert dat Kanvar in Planckendael nakomelingen moet hebben. De dames daar beschouwen hem immers niet als een man om mee te paren. In een andere tuin komt hij als volwassen man binnen die dan misschien ook zo aanzien wordt door de koeien.
Ik begrijp echt niet zo goed waarom er op zo goed als elke beslissing negatief gereageerd hoeft te worden. Zelf vind ik het ontzettend vervelend om in plaats van nieuwtjes, zo heet dit topic toch, eerst door een hoop kritiek te moeten lezen. Kritiek op tuinen, de pers, de politiek, de maatschappij, ...
Daarom een persoonlijke oproep, laat het nieuws topic voor nieuws, en maak aparte topics getiteld "meningen over ....", dan kan iedereen kiezen om enkel nieuws te volgen en te delen of om ook kritiek te uiten en te lezen en daarover van gedachten te wisselen.
Het was trouwens helemaal niet negatief bedoeld, ik heb ook nergens gezegd dat Kanvar volgende week vertrekt. Ik weet goed wat transport inhoud.
Ik vroeg gewoon of dit door Planckendael kon gevraagd zijn. Ervan uitgaande (verkeerd blijkt nu) dat er 2x op 2 dagen een verschillend bericht was gepost. Zoiets noemt men miscommunicatie, misbegrepen of noem het zoals je wil.
Ik dacht altijd dat een forum diende om nieuws te posten, hierover te praten of zelfs in discussie te gaan.
Blijkbaar verkeerd begrepen, enkel nog nieuws posten dus. Zal hier wel saai worden dan.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.