Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)
-
seborga
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: Planckendael
MClaeys schreef: ↑11 okt 2025, 20:25Ja, waar is de tijd met al die verschillende vogelsoorten in de voormalige tropenhal. Was echt een plekje om tot rust te komen vroeger waar je heel veel verschillende vogelsoorten kon spotten. Ik moet zeggen dat het al enige tijd terug is dat ik er nog geweest ben.
Ik moet toegeven dat ik die invulling ook wel mis. Ik kon vlot enkele uren in de kas doorbrengen, op zoek naar de vele vogels die er rondvlogen. En ja, dat hoekje met kleine zoogdieren was best leuk. Pakweg die nevelratten waren behoorlijk zeldzaam in dierentuinen!
De kleinere zangvogels zijn inderdaad uit de collectie. Maar globaal genomen is het vogelbestand in PLD de afgelopen jaren wel toegenomen. Planckendael is door de band genomen een park voor de iets grotere dieren en dat zie je ook bij de vogels. Minder (kleine) zangvogels maar wel een fraaie collectie loopvogels, eenden, ooievaars, duiven, fazanten, ...
Het is jammer dat een mooi stukje Planckendael verdwenen is, anderzijds hebben we er wel iets fraais voor in de plaats gekregen. Een vlindertuin van dat formaat vind je zelden, veel minder dik gezaaid dat tropische hallen met vogels.
Het is echt wel iets compleet nieuw hoor. Op die plek stond ooit een volière voor neushoornvogels maar die is volledig tegen de grond gegaan voor iets helemaal nieuw. Zo'n open verblijf voor reptielen is best leuk gedaan, met veel klimgelegenheden en door de verschillende soorten te combineren wordt het verblijf driedimensionaal gebruikt.
-
MClaeys
- Laafsekikkertje (VU)

Artikel van de Gazet van Antwerpen.Mannetjesleeuw Jari op 14-jarige leeftijd overleden in Zoo Planckendael: “Hij bleek vrijwel blind”
MUIZEN - In Zoo Planckendael in Muizen (Mechelen) is recent mannetjesleeuw Jari overleden. De leeuw was 14 jaar oud en leed aan een oogaandoening. Bovendien bleken zijn nieren in slechte staat. Daarom werd beslist om de Aziatische leeuw te laten inslapen. Afgelopen zomer nam Planckendael ook al afscheid van vrouwtjesleeuw Lorena.
-
Nevelpanter2990
- Laafsekikkerdril (NE)

- Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
1 mannetje dacht ikNevelpanter2990 schreef: ↑14 okt 2025, 14:06Hoeveel Aziatische leeuwen hebben ze dan nog, qua mannetjes en vrouwtjes?
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Waarschijnlijk in het verleden toch teveel incest geweest? Ik weet het niet hé.
Misschien dit kweekprogramma toch maar samenvoegen met dat van de Noordelijke leeuw.
-
MClaeys
- Laafsekikkertje (VU)

-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Voor tijgers heb je 2 verblijven nodig, liefst 3.MClaeys schreef: ↑14 okt 2025, 16:22Stel dat ze met deze ondersoort zouden stoppen, want gezien de algemene gezondheidsproblemen met de Aziatische leeuwen de laatste tijd, dan lijkt met mij beter over te schakelen naar Sumatraanse tijgers in dit verblijf. Zou perfect kunnen en dan heeft de KMDA direct weer tijgers in de collectie via Planckendael.
Voor zover ik weet hebben ze dit niet in het huidige leeuwenverblijf, al juich ik het idee alleen maar toe!
-
Nevelpanter2990
- Laafsekikkerdril (NE)

- Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
-
seborga
- Laafsekikker (CR)

1.1. Er is ondertussen alweer een nieuw, jong vrouwtje.Limburg vooruit schreef: ↑14 okt 2025, 14:271 mannetje dacht ikNevelpanter2990 schreef: ↑14 okt 2025, 14:06Hoeveel Aziatische leeuwen hebben ze dan nog, qua mannetjes en vrouwtjes?
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: Meerdere
Bij HLN is in een uitgebreider artikel inderdaad te lezen dat er onlangs een jong vrouwtje is aangekomen voor Yarzar. Ze worden momenteel voorzichtig aan elkaar voorgesteld.seborga schreef: ↑14 okt 2025, 19:231.1. Er is ondertussen alweer een nieuw, jong vrouwtje.Limburg vooruit schreef: ↑14 okt 2025, 14:271 mannetje dacht ikNevelpanter2990 schreef: ↑14 okt 2025, 14:06Hoeveel Aziatische leeuwen hebben ze dan nog, qua mannetjes en vrouwtjes?
Bron (via een omweg
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Ik zag zonet een mannetje... en een vrouwtje alleszins. Beiden zaten op het grote perk op een afstandje naar elkaar te kijken, en te genieten van een konijntje.
-
Apenarend
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: de BBB's
Dat wist ik niet, thx.seborga schreef: ↑13 okt 2025, 21:30Het is echt wel iets compleet nieuw hoor. Op die plek stond ooit een volière voor neushoornvogels maar die is volledig tegen de grond gegaan voor iets helemaal nieuw. Zo'n open verblijf voor reptielen is best leuk gedaan, met veel klimgelegenheden en door de verschillende soorten te combineren wordt het verblijf driedimensionaal gebruikt.
Maar het blijven reptielen en die zitten 98% van de tijd doodstil. Ik kijk er graag eens naar, en sla een reptielenhuis nooit over, maar het valt in niets te vergelijken met de levendigheid van 20 vogelsoorten.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: Meerdere
Upali is gisteren vanuit Le Pal vertrokken naar Zoo Planckendael.Joost schreef: ↑10 okt 2025, 19:57Volgens mij had ik het hier nog niet eerder voorbij zien komen, maar volgend EleWiki zou olifantenstier Upali waarschijnlijk dit jaar nog naar Planckendael komen. Hij zou daar dan een tijdje tegelijk met Kanvar staan om hem "te leren paren". Na een paar maanden zou dan een van de twee dieren het park verlaten, omdat het verblijf niet geschikt is om permanent twee bullen te houden.
Bron: Elewiki
Bron: Facebook Le Pal
-
seborga
- Laafsekikker (CR)

Een grote welkomstbrul voor Indische leeuwin Laya!
We zijn heel blij dat we een nieuwe leeuwin mogen verwelkomen! Een verhuis is altijd spannend, dus voor Laya was het even wennen, maar de verzorgers zien haar stilaan openbloeien. Ondertussen heeft Laya al uitgebreid kennisgemaakt met onze jonge man Yarzar, en dat loopt heel goed. Ze zoeken elkaars gezelschap constant op en vooral Yarzar toont extra veel interesse. 🫶
Dat is goed nieuws, want samen brengen ze hoop voor het soortbehoudsprogramma van de sterk bedreigde Indische leeuw. Wereldwijd leven er nog slechts zo’n 350 in de natuur, alleen in het Gir Forest National Park in India, dus elke leeuw is van cruciaal belang voor de soort!
Bron: Facebook Zoo Planckendael
-
seborga
- Laafsekikker (CR)

Upali fiche
Un départ pour la conservation !
Upali, notre éléphant d’Asie mâle arrivé au parc en 2019, a rejoint ce jeudi le parc de Planckendael en Belgique où un nouveau groupe de femelles l’attend.
Mâle reproducteur de notre groupe, Upali s’inscrit dans un programme de conservation européen : l’EEP (EAZA Ex-situ Program) encadré par l’Association Européenne des Zoos et Aquariums.
Depuis 2017, en Inde, la population d'éléphants d'Asie a diminué de 25%. Il est donc important de rappeler l'un des objectifs principaux de ce programme : préserver la diversité génétique des espèces menacées.
Cap sur 2026 !
Pendant l’hiver, leur espace extérieur sera entièrement réaménagé afin de leur offrir un environnement plus riche, plus complexe et stimulant.
Dès mars 2026, le parc sera prêt à accueillir un nouveau mâle reproducteur, poursuivant ainsi son engagement en faveur de la conservation et du bien-être animal.
Upali
Soort:Elephas maximus
Geboren:14.11.1994
Geslacht:mannelijk
Plaats:Dompierre - Parc Le Pal
Land:Frankrijk
Continent:Europa
Zoos
14.11.1994 - 15.05.1997 - Zoo Zürich
16.05.1997 - 06.07.2012 - Chester Zoo
05.07.2012 - 27.02.2019 - Dublin Zoo
28.02.2019 - Vandaag - Parc Le Pal
Bron: https://zooelefanten.de/profile/europa/ ... i/?lang=NL
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

-
seborga
- Laafsekikker (CR)

Lang niet al zijn nakomelingen leven nog. En is dat niet het profiel dat gezocht werd? Een stier die (in tegenstelling tot Kanvar) bewezen heeft wel kan dekken maar nog geen gigantisch nalatenschap heeft?Limburg vooruit schreef: ↑17 okt 2025, 14:15Met reeds 14 nazaten en zoon van Maxi met nog 10 nazaten in leven lijkt me zijn bloedlijn reeds oververtegenwoordigd.
De nazaten die nog in leven zijn
- Ashoka een stier die naar Australië is verhuisd, zelf nog geen kinderen
- Kavi idem een stier die naar Australië is verhuisd, ook zelf nog geen kinderen
- Samiya een 10-jarige koe in Dublin, voorlopig nog zonder nazaten
- Sanjay (stier, maar is nog kinderloos en staat ondertussen in Noord-Amerika)
- Kabir(eveneens een stier die nog kinderloos in de States staat.)
-
seborga
- Laafsekikker (CR)