Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Bericht door zoofan »

MennoPebesma schreef:
02 sep 2025, 11:18
Het 3-jarige okapi mannetje Toka is vorige week vanuit Zoo Basel aangekomen in Diergaarde Blijdorp.

Bron: https://www.dehavenloods.nl/nieuws/alge ... -toka-voor
Super goede match voor de dames daar want hij komt uit een heel andere genenpool.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Raf schreef:
01 sep 2025, 10:17
Bij de pinguïns waren jongen. De jonge koningspinguïns lieten zich goed zien. Ik telde er vier. Weten jullie of de ezelspinguïns ook wel een voor nageslacht zorgen?
Bij de ezelspinguïns wordt actief gezorgd dat de groep niet te hard groeit. Naar mijn idee broeden er elk jaar meerdere koppels maar als er te weinig ruimte in de groep is, worden alle eieren weggehaald. Wat ik zo snel kan vinden is dat er in 2022 voor het laatst een ezelspinguïn geboren is (in 2023 was er ook een kuiken maar die is overleden).

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

teunvdvlugt schreef:
03 sep 2025, 12:15
Raf schreef:
01 sep 2025, 10:17
Bij de pinguïns waren jongen. De jonge koningspinguïns lieten zich goed zien. Ik telde er vier. Weten jullie of de ezelspinguïns ook wel een voor nageslacht zorgen?
Bij de ezelspinguïns wordt actief gezorgd dat de groep niet te hard groeit. Naar mijn idee broeden er elk jaar meerdere koppels maar als er te weinig ruimte in de groep is, worden alle eieren weggehaald. Wat ik zo snel kan vinden is dat er in 2022 voor het laatst een ezelspinguïn geboren is (in 2023 was er ook een kuiken maar die is overleden).
Je zou denken dat ze dan beter voor een Bachelorgroep kunnen gaan maarja dat denk ik bij de Blijdorpse olifanten ook...
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Neushoorn Karuna heeft Diergaarde Blijdorp (eindelijk) verlaten en woont nu in Berlijn:

👋 Zeg hallo tegen Karuna! De vrouwelijke pantserneushoorn is vanuit Rotterdam naar Berlijn verhuisd en heeft vandaag voor het eerst haar buitenterrein verkend. Ze weegt trotse 1,7 ton - zelfs een zwaargewicht bokser kan ze alleen maar verbazen.

Namens de EEP is ze bij ons gekomen om voor de nakomelingen te zorgen. Hiermee draagt Karuna een belangrijk onderdeel bij aan de internationale natuurbehoudfok.
Kom langs en zeg Karuna persoonlijk hallo, het weer is prachtig.

Vertaald van: Zoo Berlin Facebookpagina

De verwachting is dat neushoorn Narayani binnen niet al te lange tijd haar plek in Rotterdam overneemt.

Raf
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Joost schreef:
04 sep 2025, 22:58
Neushoorn Karuna heeft Diergaarde Blijdorp (eindelijk) verlaten en woont nu in Berlijn:

👋 Zeg hallo tegen Karuna! De vrouwelijke pantserneushoorn is vanuit Rotterdam naar Berlijn verhuisd en heeft vandaag voor het eerst haar buitenterrein verkend. Ze weegt trotse 1,7 ton - zelfs een zwaargewicht bokser kan ze alleen maar verbazen.

Namens de EEP is ze bij ons gekomen om voor de nakomelingen te zorgen. Hiermee draagt Karuna een belangrijk onderdeel bij aan de internationale natuurbehoudfok.
Kom langs en zeg Karuna persoonlijk hallo, het weer is prachtig.

Vertaald van: Zoo Berlin Facebookpagina

De verwachting is dat neushoorn Narayani binnen niet al te lange tijd haar plek in Rotterdam overneemt.
De nieuwe neushoorn is al gearriveerd.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Volgens mij was het hier nog niet genoemd (kon het niet terugvinden in dit topic), maar de Gemeente Rotterdam heeft vorige maand een vergunning verleend voor de bouw van een olifantenstal met buitenverblijf. De vergunning beslaat ook de sloop van de vliegkooi en het manoelverblijf: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 51097.html

Gezien de huidige financiële situatie van Blijdorp verwacht ik niet dat dit project binnen afzienbare tijd écht van de grond komt.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bungalows in Blijdorp? Nieuwe directeur overweegt verblijfsrecreatie in oude vlinderkoepel

Diergaarde Blijdorp onderzoekt de mogelijkheid om in de toekomst verblijfsrecreatie toe te voegen. Interim-directeur Ron Voskuilen ziet op de plek van de leegstaande en deels vervallen vlinderkoepel Amazonica ruimte voor bungalows, zodat bezoekers kunnen overnachten. Dat vertelt hij in een interview met het AD.

Voskuilen keek voor inspiratie naar parken als Beekse Bergen en het Belgische Pairi Daiza, waar logeermogelijkheden inmiddels een belangrijk deel van de omzet opleveren. "Overnachtingen leveren daar 17 procent van de inkomsten op. Geld dat wij ook goed kunnen gebruiken." De huidige staat van Amazonica "doet pijn aan mijn ogen", aldus de directeur.

Zijn opmerkingen komen op een moment dat Blijdorp diep in de rode cijfers zit. In 2024 werd een verlies geboekt van ruim 5,4 miljoen euro en ook dit jaar blijft de financiële situatie kritiek. Voskuilen zegt dat hij bij zijn aantreden schrok van de staat waarin hij de organisatie aantrof: de dierentuin stond op het randje van een faillissement. Hij verwijt zijn voorganger Erik Zevenbergen dat er in de afgelopen jaren nauwelijks verbetering is geboekt.

Ook het masterplan dat vorig jaar werd gepresenteerd, met een focus op natuurbescherming, krijgt kritiek. Voskuilen erkent dat natuurbehoud een belangrijke taak is voor een moderne dierentuin, maar hij vindt dat Blijdorp zichzelf daarbij heeft verwaarloosd. Als voorbeeld noemt hij een natuurbehoudsproject op Bonaire, dat de dierentuin jaarlijks ongeveer 200.000 euro kostte.

"Je kunt niet alleen maar goed doen in de wereld en thuis de machine verwaarlozen", zegt de interim-baas. De koerswijziging staat in schril contrast met de eerdere plannen van Zevenbergen. Die droomde van een Afrikaanse jungle met restaurant en speelhal in de buurt van Amazonica. Daar wordt nu niet meer over gesproken. Voskuilen wil vooral investeren in projecten die de bezoekersaantallen stuwen.

Hoewel bezuinigingen onvermijdelijk zijn, benadrukt de directeur dat er voorlopig geen gedwongen ontslagen zullen vallen. De dierentuin rekent daarnaast op steun van de gemeente Rotterdam, die eerder al een lening verstrekte en nu opnieuw een kredietverzoek van 4 miljoen euro beoordeelt.

Blijdorp staat er al geruime tijd slecht voor. De dierentuin verloor in 2023 ook al geld, het bezoekersaantal loopt terug en grote bouwprojecten zijn uitgesteld. Met de komst van Voskuilen verschuift de focus naar strakker financieel beheer en nieuwe inkomstenbronnen, waaronder mogelijk verblijfsaccommodaties. Voor de rustige wintermaanden wordt gedacht aan het optuigen van een grote winterfair.

Bron: Looopings

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

Wat is het toch ook een bende daar. Niet te filmen. Zo rond 2010 was dit een top 10 dierentuin binnen Europa en nu dit..

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

pangolin3 schreef:
19 sep 2025, 19:54
Wat is het toch ook een bende daar. Niet te filmen. Zo rond 2010 was dit een top 10 dierentuin binnen Europa en nu dit..
Ze zien dat het elders goed aan slaat en geld in het laadje brengt terwijl de investering in een bungalow best mee valt.

Ben ik voorstander, nee zeker niet. Kan ik het begrijpen, ja is gewoon snel verdiend geld. En dat is voor een noodlijdend bedrijf de dollartekentjes in de ogen hé.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
19 sep 2025, 20:01
pangolin3 schreef:
19 sep 2025, 19:54
Ze zien dat het elders goed aan slaat en geld in het laadje brengt terwijl de investering in een bungalow best mee valt.

Ben ik voorstander, nee zeker niet. Kan ik het begrijpen, ja is gewoon snel verdiend geld. En dat is voor een noodlijdend bedrijf de dollartekentjes in de ogen hé.
Als ze dit zouden bouwen op de plek van de voormalige vogelshow, dan kunnen ze prima een stuk of 10 accomodaties kwijt rondom een verblijf, zonder dat dit in het oog van de bezoekers ligt. Achter het Oceanium is ook nog ruimte. Mits het een beetje weggewerkt wordt aan de kant van de weg.

Wel ben ik blij dat de nieuwe (interim) directeur gewoon durft uit te spreken dat het masterplan niet realistisch is voor Blijdorp op dit moment, en dat investeringen gedaan moeten worden met het oog op meer bezoekers en inkomsten. Het zou mooi zijn als hij zou besluiten om toch gorilla's te blijven behouden. Volgens mij kun je met relatief simpele aanpassingen die kooien tussen het binnen en buitenverblijf zo bij het binnenverblijf trekken, of als extra binnenverblijf dienen

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Laat je je als interim directeurtje in de media negatief uit over je voorganger. Om vervolgens met deze onzin aan te komen.
Had er dan 10 tenten neergezet de afgelopen zomer en er zijn altijd wel prettig gestoorde mensen die €300,- p.p.p.n. neertellen. Dat is snel geld verdienen.
Maar hoepel op met je bungalows. Hoe past dat bij Blijdorp en de toch al beperkte ruimte

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

Boots schreef:
19 sep 2025, 22:57
Laat je je als interim directeurtje in de media negatief uit over je voorganger.
Misschien niet sjiek, maar je kan moeilijk een lovend woord achterlaten. Er is gewoon heel erg veel misgegaan onder zijn bewind, en hij had nooit aangesteld mogen worden (kan hij niks aan doen overigens). Hij had hiervoor geen ervaring in de dierentuinwereld en was werkzaam als rector op een middelbare school. Dat is natuurlijk geen handige achtergrond, zeker niet voor een dierenpark van het kaliber van Blijdorp.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Ik vind dat de nieuwe directeur zich nog redelijk netjes heeft uitgelaten. Zooflits kopte dat hij keihard uithaalde naar Zevenbergen, maar in het artikel waar het Zooflits stuk op gebaseerd is vind ik hem best genuanceerd: https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-dir ... ~ae6363c3/

Het enige waar ik persoonlijk wel wat moeite mee heb is dat alle kritiek richting Zevenbergen gaat. Ja ik vind ook dat hij weinig goeds heeft gedaan voor Blijdorp en ja hij was eindverantwoordelijk. Maar je ziet het vaker, 1 persoon gaat weg en we schuiven alle problemen op hem. Dat vind ik niet netjes, dan wordt er net gedaan alsof hij als directeur persoonlijk al die beslissingen heeft genomen. Blijdorp is een groot bedrijf met allemaal managers, grote besluiten gaan over meerdere schijven, ook die hebben de afgelopen jaren veel steken laten vallen. En hoe kan het dat een raad van toezicht er pas na 8 jaar achter komt dat de situatie nog altijd dramatisch is? Hebben die dan wel écht toezicht? Of nemen ze klakkeloos aan wat de directeur zegt? Ik hoop dat ze niet alleen maar met het vingertje wijzen, maar dat iedereen binnen Blijdorp ook zichzelf in de spiegel aankijkt en naar hun eigen rol binnen het geheel kijkt. Ik vraag me alleen af of dat gebeurd. Ondertussen zie ik bijvoorbeeld voor mijn werk de marketingmanager van Blijdorp op het een na het andere evenement opduiken waar ze presentaties geeft over het nieuwe masterplan... weetje wel, dat plan waar geen geld voor is..

En wat betreft bungalows of overnachtingsmogelijkheden: laat een dierentuin toch ook eens gewoon een dierentuin zijn.. Niet overal hoeven bungalows neergegooid te worden. Met de juiste investeringen in dierverblijven en slimme marketing kan Blijdorp ook zonder bungalows een gezond bedrijf worden, daar ben ik heilig van overtuigd. Moet je wel van je eigen kracht uit gaan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Is zoals toen Daman in 2001 de zoo van Antwerpen verliet. Toen was Daman ook de slechte, ik moet eerlijk bekennen dat Daman ook niet mijn meest ideale directeur was. Maar hij heeft er ergens wel voor gezorgd dat de zoo nog bestaat.

Maar persoonlijk vind ik dat zijn opvolgers het niet veel beter doen/deden.

Is zoiets van 'beste stuurlui staan aan wal'. Iets waar ik me ook wel vaak laat aan vangen.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Joost schreef:
20 sep 2025, 16:49
En wat betreft bungalows of overnachtingsmogelijkheden: laat een dierentuin toch ook eens gewoon een dierentuin zijn.. Niet overal hoeven bungalows neergegooid te worden. Met de juiste investeringen in dierverblijven en slimme marketing kan Blijdorp ook zonder bungalows een gezond bedrijf worden, daar ben ik heilig van overtuigd. Moet je wel van je eigen kracht uit gaan.
Waarom is het zo'n probleem dat dierentuinen overnachtingsmogelijkheden aan zouden bieden? Bij pretparken vinden we het maar heel normaal. De Efteling, Walibi, Toverland, Slagharen, Duinrell. Allemaal bieden ze de mogelijkheid om te overnachten, verdienen daar vermogens aan en niemand die daar moeite mee heeft (en dat zijn dan alleen al Nederlandse pretparken). Maar zodra een dierentuin het wilt zie ik hier bijna alleen maar negatieve reacties.

Als het uit het zicht wordt weggewerkt, of juist zo gebouwd wordt dat het opgaat in de omgeving zie ik er het probleem niet van in. Al denk ik dat met het Van der Valk hotel direct naast het park ze het wel bijzonder zouden moeten maken om daar mee te concurreren. Ik denk dat er meer te behalen valt met seizoensgebonden evenementen (en dan niet het zoveelste dino of lego expo).

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

daniel1109 schreef:
20 sep 2025, 17:16
Joost schreef:
Waarom is het zo'n probleem dat dierentuinen overnachtingsmogelijkheden aan zouden bieden? Bij pretparken vinden we het maar heel normaal. De Efteling, Walibi, Toverland, Slagharen, Duinrell. Allemaal bieden ze de mogelijkheid om te overnachten, verdienen daar vermogens aan en niemand die daar moeite mee heeft (en dat zijn dan alleen al Nederlandse pretparken). Maar zodra een dierentuin het wilt zie ik hier bijna alleen maar negatieve reacties.

Als het uit het zicht wordt weggewerkt, of juist zo gebouwd wordt dat het opgaat in de omgeving zie ik er het probleem niet van in. Al denk ik dat met het Van der Valk hotel direct naast het park ze het wel bijzonder zouden moeten maken om daar mee te concurreren. Ik denk dat er meer te behalen valt met seizoensgebonden evenementen (en dan niet het zoveelste dino of lego expo).
Ik vind overnachtingsmogelijkheden op zich niet perse een probleem hoor. Maar van mij hoeft het simpelweg niet in elke dierentuin, maar niet elk park hoeft een half bungalowpark te worden. Net als niet elke dierentuin dezelfde diersoorten hoeft te hebben en de ene tuin op themaomgevingen zit terwijl de andere moderne architectuur gebruikt. Daarnaast vind ik de argumentatie ook niet juist. Ze zien dat je er snel geld aan kan verdienen en dat het elders werkt, dus ze willen het ook. Wat mij betreft zou de eerste vraag moeten zijn of het überhaupt bij Blijdorp past. Ik vind het in een stadsdierentuin die Blijdorp is minder logisch de (beperkte) ruimte vol te gooien met bungalows dan in weidsere omgevingen als de Beekse Bergen en Pairi Daiza waar de ruimte wél is. Want laten we wel wezen: met 5 bungalows ga je nog geen winst maken, je moet echt in grotere aantallen zitten wil het uitkunnen. Dan zou ik dat zonde van de ruimte vinden.

Als je het hebt over de afwerking. Op wat ik zie op foto's vind ik dat in Pairi Daiza zeer geslaagd, maar dan moet je er ook wel het geld in willen pompen wat ze er daar in steken. In de Beekse Bergen vind ik het daarin tegen écht wel storend om die huisjes op de achtergrond te zien staan. Maar als je als park weinig geld hebt en het vooral ziet als een money grab, vrees ik dat je eerder uitkomt bij een Beekse Bergen situatie dan bij een Pairi..

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Joost schreef:
20 sep 2025, 17:38
daniel1109 schreef:
20 sep 2025, 17:16
Joost schreef:

Ik vind overnachtingsmogelijkheden op zich niet perse een probleem hoor. Maar van mij hoeft het simpelweg niet in elke dierentuin, maar niet elk park hoeft een half bungalowpark te worden. Net als niet elke dierentuin dezelfde diersoorten hoeft te hebben en de ene tuin op themaomgevingen zit terwijl de andere moderne architectuur gebruikt. Daarnaast vind ik de argumentatie ook niet juist. Ze zien dat je er snel geld aan kan verdienen en dat het elders werkt, dus ze willen het ook. Wat mij betreft zou de eerste vraag moeten zijn of het überhaupt bij Blijdorp past. Ik vind het in een stadsdierentuin die Blijdorp is minder logisch de (beperkte) ruimte vol te gooien met bungalows dan in weidsere omgevingen als de Beekse Bergen en Pairi Daiza waar de ruimte wél is. Want laten we wel wezen: met 5 bungalows ga je nog geen winst maken, je moet echt in grotere aantallen zitten wil het uitkunnen. Dan zou ik dat zonde van de ruimte vinden.

Als je het hebt over de afwerking. Op wat ik zie op foto's vind ik dat in Pairi Daiza zeer geslaagd, maar dan moet je er ook wel het geld in willen pompen wat ze er daar in steken. In de Beekse Bergen vind ik het daarin tegen écht wel storend om die huisjes op de achtergrond te zien staan. Maar als je als park weinig geld hebt en het vooral ziet als een money grab, vrees ik dat je eerder uitkomt bij een Beekse Bergen situatie dan bij een Pairi..
Op die manier ben ik het wel met je eens. Ik denk ook dat het voor Blijdorp veel handiger zou zijn om samen met het van der Valk hotel te kijken of ze iets kunnen aanbieden waar beiden baat bij hebben. Bijvoorbeeld dat tot later in de avond het Oceanium te bezoeken is voor alle hotelgasten. Waarbij Blijdorp dan een percentage van de overnachtingsprijs krijgt (ongeacht of men er wel of geen gebruik van zou maken),

Wat ruimte betreft snap ik wat je bedoeld, maar Blijdorp kan met 34 hectare niet echt klagen over te weinig ruimte. Zat dierentuinen doen het net zo goed met minder ruimte

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Vorige maandag ben ik voor de Dierentuingidsen weer eens naar Blijdorp afgereisd. Ik heb de laatste tijd in mijn hoofd een best negatief beeld van Blijdorp gekregen en ik weet van mijzelf dat ik dat in mijn hoofd veel kan verergeren dus ik probeerde met nieuwe ogen naar Blijdorp te kijken deze week.

Ik kom niet super vaak in Blijdorp dus nieuwtjes zullen mij niet echt opvallen. Hier toch mijn gedachtes en dingen die mij opvallen (en vragen voor de gidsen natuurlijk)

- Scholeksters in de Flamingovolière zijn een erg leuke toevoeging. Zoiezo erg fijn om voor de eerste keer sinds de opening hier weer in de volière te kunnen lopen.

- Het viel me op dat er erg veel herhaalde soorten zijn, Geelkeelgaailijsters zijn alle Aziatische volières in het park te zien, en Purperglansspreeuwen in alle Afrikaanse.

- Nogsteeds erg teleurgesteld in hoe veel Blijdorpverblijven vervallen zijn. Amazonica is natuurlijk het primeurvoorbeeld, maar het huisje achter de Bantengs, het Aziatisch moeras en Burung Asia, en het Europagebied zijn echte pijnpunten. Andere verblijven zijn gewoon echt niet voor de soort bestemd, vooral de dwergnijlpaarden, francoislangoeren en otters, deze hadden echt al een hele tijd geleden het park moeten verlaten, of minstens de otters naar de nijlpaardenverblijf. Ook het gesloten Ringstaartmakiverblijf is erg jammer, want van buitenaf is dit verblijf amper te zien.

- Ook zie ik veel gemiste kansen in Blijdorp. Prachtige, en heel grote terraria in het Krokodillenkopje hebben beide maar één soort. Qua ruimte kan je hier makkelijk vier diersoorten hebben, net als in Antwerpen. De wevers in het oude Slurfhondverblijf zijn in theorie wel mooi, maar het verblijf is best kaal voor ze en ze zitten allemaal tegen het dak van het verblijf aan, waardoor de meeste mensen denken dat het leeg is...

- Dit geld voor meerdere verblijven. Waar eerder meerdere soorten zaten zit nu maar één of twee soorten, zoals de volière met eerst Lijstergaaien en fazanten, waar nu alleen de lijstergaaien zitten. Nachtdierenverblijf in Rumah Asia met nu alleen maar de Loris die je toch bijna nooit ziet. Alleen de parkieten in de Van-Haren-Carspel kooi waar eerder ook fazanten en kroonduiven te vinden waren...

- In het natuurbehoudcentrum zitten misschien 30 terrariums (niet geteld), waarvan er maar 7 gevuld zijn met meerdere herhaalde soorten. Het San Fransisco lintslang verblijf heeft ook nogsteeds geen nieuwe invulling. Volgens de vrijwilligers zijn de terraria niet echt geschikt voor dieren en zouden er nieuwe moeten komen, maar was het een keuze tussen dit of de nieuwe schuilplaatsen voor de IJsberen, en de IJsberen hebben gewonnen.

- Het hele oceanium heeft een jaar terug nieuwe bordjes gekregen. De stijl vond ik heel mooi en ik had gehoopt dat de rondjes gewisseld zouden kunnen worden maar dat is blijkbaar niet zo. Geen van de bordjes kloppen meer. Het Great Barrier reef heeft zelfs helemaal geen bordjes en is in het algemeen best lelijk, maar dat kan ik begrijpen want dit is al best oud volgens mij.

- Wat ik niet kan begrijpen is dat ze het Kelpwoud weg gehaald hebben en een behoorlijk lelijk Noordzeegebied hebben neergezet. Ik ben normaal dol op Noordzeegebieden maar de stijl past helemaal niet bij de rest van het Oceanium in de soortenlijst zit erg veel herhaling. De vernieuwde aquaria zijn ook veel lelijker dan de oude, met onafgewerkte decoraties en een algemeen steriel gevoel. Blijdorp zit financieel in een noodsituatie en dit was ongeveer het laatste stukje Blijdorp dat aandacht nodig had.

- Ook in het Oceanium veel lege of niet-gebruikte verblijven. Het buitenaquarium waar eerst krabben en zeesterren enzo in zaten is nu helemaal leeg, tegenover de steuren zit één leeg en donker aquarium, een leeg kwallenaquarium en een weggepropt geheim aquarium waar nu Hondshaaien in zaten maar volgens mij verwisselend gebruikt kan worden. Het oude zeeotterverblijf is al meerdere keren genoemd de laatste tijd maar ook het oude kitvossenverblijf en de terraria naast het Caraibisch cafe zijn nog altijd afgesloten. Ik weet dat we best vaak klagen over hoe Burgers' Zoo leegloopt maar daar zijn de verblijven ten minste nog te zien of gebruikt door een herhaalsoort.

- Over renovaties gesproken, de Victoriaserre heeft er echt een nodig... De vloer is ondergelopen met vies water, de muurtjes brokkelen langzaam af en naast het vijvertje in de Neushoornvogelsectie zit een klein poeletje gevult met Guppies die langzaam stikken in 1-centimeter-diep water. In de waterlelievijver zitten nu wel meerdere nieuwe vissoorten, al worden ze niet aangegeven. Ik zag hier Malawicichliden en een Clownbotia, naast de Guppies en rivierkreeften die hier al zaten.

- Dat betekend niet dat ik niks positiefs te zeggen heb over blijdorp, want veel dingen zijn ook heel mooi. Even om het uit te balanceren ook wat dingen die ik mooi vind :D .

- De IJsberenverblijven, ook al zijn ze inderdaad toch echt een beetje te klein, zijn toch wel heel mooi. Vooral de enorm hoge ramen bij het onderwaterzicht.

- De volières van Blijdorp zijn echt next-level. De gierenvolière en de "nieuwe" Flamingovolière zijn echt van wereldklasse en ook de recent gerenoveerde volière bij de Bantengs en de grondeekhoornvolière zien er erg strak uit met het nieuwe zwarte gaas. De nieuwe Congovolières zijn ook echt prachtig. Ook al had ik een betere invulling verwacht (vooral bij de Mangrovevolière) is de decoratie en de constructie echt geweldig. Jammer veel andere verblijven in West-Blijdorp erg vervallen zijn...

- De Krokodillenrivier blijft een heel mooi concept. Ook al mis je de loslopers en zijn de Klipdassen erg moeilijk te zien zijn de krokodillenverblijven erg mooi en is de vijver met vissen bij de klipdassen een erg leuke toevoeging. Hierover nog: Weet iemand of hier nog meer soorten in zitten? Ik heb hier vier soorten gezien maar ik heb het gevoel dat ik hier nu nog iets mis (ik heb nu Zebratilapia, Mozambiektilapia, Giraffemeerval en Tijgervis). Ik heb hier eerder Distichodus sexfasciatus gezien er volgens ZTL zitten er nog kwastvinsnoeken maar ik heb tijdens mijn bezoek geen van beide gezien.

Wel moet ik er bij zeggen dat ik een beetje bang ben voor de Krokodillenrivier. Het dak klapperde enorm, tot op een punt dat alle bezoekers elkaar erg bezorgd aankeken alsof het op het punt stond om weg te waaien. Doet me een beetje denken aan Amazonica... :(

- Het eerste gedeelte Oceanium is ook prachtig. Ook al kloppen de bordjes niet meer zijn de rotsformaties en de grote ramen echt heel mooi. De getijdenpoelen blijven ook erg mooi. Denk wel dat het beter zou zijn met bordjes zodat je hier ook alle soorten zou kunnen zoeken. Ook hierbij een vraag al denk ik niet dat iemand me bij deze zou kunnen helpen... Ik heb hier alle anemones kunnen herkennen op twee na. In de grote getijdepoel in het midden zitten twee kolonies jonge anemones waarvan ik de soort maar niet kan achterhalen, is er iemand die deze herkend?:
Spoiler: geef het geheim prijs!
Afbeelding

Afbeelding
- En als laatste de Carribische hal. Jammer dat er in de strandaquaria weinig daadwerkelijk Carribische soorten zitten maar dat valt de algemene dierentuinbezoeker natuurlijk niet op. Wat een pareltje. De overkapping boven de ondiepe Mangrove aquaria, de koeneusroggen en neerkijkers (twee hele leuke vissoorten), en natuurlijk de meerdere landterraria met een erg unieke soortenlijst. Bij best veel dingen in Blijdorp vind ik de concepten veel beter dan de uitwerking (Taman Indah is daar de grootste boosdoener van...) maar bij de Carribische hal, ook al is het ook aanwezig, is het eindproduct toch echt prachtig. Jammer dat er geen loslopers zijn, jammer dat een cafeetje zo veel ruitme inneemt en jammer dat er een paar suffe nepdieren bij staan, maar de mooie aankleding straakt dat toch echt weg.

Laatste soort waar ik nog identificatie bij nodig heb, deze zitten in het eerste Amazone-aquarium. Hier staat de Geophagus sveni aangegeven (niet gezien) maar zo zien ze er helemaal niet uit dus ik vraag me af of iemand weet wat het wel is:
Afbeelding

teunvdvlugt
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Mr. Gharial schreef:
20 sep 2025, 18:10
- In het natuurbehoudcentrum zitten misschien 30 terrariums (niet geteld), waarvan er maar 7 gevuld zijn met meerdere herhaalde soorten. Het San Fransisco lintslang verblijf heeft ook nogsteeds geen nieuwe invulling. Volgens de vrijwilligers zijn de terraria niet echt geschikt voor dieren en zouden er nieuwe moeten komen, maar was het een keuze tussen dit of de nieuwe schuilplaatsen voor de IJsberen, en de IJsberen hebben gewonnen.
Ik vind dit toch wel opmerkelijk. Het zijn toch gewoon glazen terrariums? Daar kan toch weinig mis mee zijn? Zo wel, kan dit toch vrij gemakkelijk zonder al te grote kosten aangepast worden?
Mr. Gharial schreef:
Laatste soort waar ik nog identificatie bij nodig heb, deze zitten in het eerste Amazone-aquarium. Hier staat de Geophagus sveni aangegeven (niet gezien) maar zo zien ze er helemaal niet uit dus ik vraag me af of iemand weet wat het wel is:
Lijkt me Korbia guianensis.

Keith
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Keith »

Mr. Gharial schreef:
Nogsteeds erg teleurgesteld in hoe veel Blijdorpverblijven vervallen zijn. Amazonica is natuurlijk het primeurvoorbeeld, maar het huisje achter de Bantengs, het Aziatisch moeras en Burung Asia, en het Europagebied zijn echte pijnpunten. Andere verblijven zijn gewoon echt niet voor de soort bestemd, vooral de dwergnijlpaarden, francoislangoeren en otters, deze hadden echt al een hele tijd geleden het park moeten verlaten, of minstens de otters naar de nijlpaardenverblijf. Ook het gesloten Ringstaartmakiverblijf is erg jammer, want van buitenaf is dit verblijf amper te zien.
Gelukkig wordt binnenkort het uitkijkpunt verbeterd met o.a. een kijkruit.
Mr. Gharial schreef:
Ook zie ik veel gemiste kansen in Blijdorp. Prachtige, en heel grote terraria in het Krokodillenkopje hebben beide maar één soort. Qua ruimte kan je hier makkelijk vier diersoorten hebben, net als in Antwerpen. De wevers in het oude Slurfhondverblijf zijn in theorie wel mooi, maar het verblijf is best kaal voor ze en ze zitten allemaal tegen het dak van het verblijf aan, waardoor de meeste mensen denken dat het leeg is...
Ik vind dit ook een gemiste kans. De pannenkoekschildpaden en de doornstaartagame zitten ook vaak verscholen en dan is het gewoon een leeg verblijf. De wevers zitten volgens mij tijdelijk daar en is het nog steeds het plan om ze te laten terugkeren in het Weverkopje.
Mr. Gharial schreef:
Dit geld voor meerdere verblijven. Waar eerder meerdere soorten zaten zit nu maar één of twee soorten, zoals de volière met eerst Lijstergaaien en fazanten, waar nu alleen de lijstergaaien zitten. Nachtdierenverblijf in Rumah Asia met nu alleen maar de Loris die je toch bijna nooit ziet. Alleen de parkieten in de Van-Haren-Carspel kooi waar eerder ook fazanten en kroonduiven te vinden waren...
De Vietnamfazanten zitten ook nog bij de lijstergaaien, al zitten ze meestal goed verstopt.
Mr. Gharial schreef:
In het natuurbehoudcentrum zitten misschien 30 terrariums (niet geteld), waarvan er maar 7 gevuld zijn met meerdere herhaalde soorten. Het San Fransisco lintslang verblijf heeft ook nogsteeds geen nieuwe invulling. Volgens de vrijwilligers zijn de terraria niet echt geschikt voor dieren en zouden er nieuwe moeten komen, maar was het een keuze tussen dit of de nieuwe schuilplaatsen voor de IJsberen, en de IJsberen hebben gewonnen.
Momenteel staan er tien verblijven leeg in het Natuurbehoudscentrum. Ik heb ooit begrepen van een vrijwilliger dat er iets mis is met de luchtvochtigheid in de terraria. Dit zou de reden zijn dat de Henkels bladstaartgekko's achter de schermen zitten. Ik hoop dat dit snel eens wordt opgelost en dat de collectie koudbloedigen een boost krijgt.
Mr. Gharial schreef:
De volières van Blijdorp zijn echt next-level. De gierenvolière en de "nieuwe" Flamingovolière zijn echt van wereldklasse en ook de recent gerenoveerde volière bij de Bantengs en de grondeekhoornvolière zien er erg strak uit met het nieuwe zwarte gaas. De nieuwe Congovolières zijn ook echt prachtig. Ook al had ik een betere invulling verwacht (vooral bij de Mangrovevolière) is de decoratie en de constructie echt geweldig. Jammer veel andere verblijven in West-Blijdorp erg vervallen zijn...
Er staan nog best aardig wat op het wensenlijstje. Zo zitten de agapornissen al bijna een jaar in hun binnenverblijf.
Mr. Gharial schreef:
Ik kom niet super vaak in Blijdorp dus nieuwtjes zullen mij niet echt opvallen. Hier toch mijn gedachtes en dingen die mij opvallen (en vragen voor de gidsen natuurlijk)
Ik wel, zo ook deze woensdag. Hier nog een aantal dingetjes die mij opvielen:
- Op Bass Rock zitten er plotseling ontzettend veel jonge papegaaiduikers. Ik telde er ongeveer 36. Dit zijn waarschijnlijk de kuikens uit de inbeslaggenomen eieren.
- Ook zijn er weer jonge koningspinguins. Ik telde vijf kuikens.
- De eieren van de Galapagosreuzenschildpaden, in de broedmachine van het Natuurbehoudscentrum, zijn helaas onbevrucht.
- In het Weverkopje zit nu ook een (jonge) schildtoerako.

Plaats reactie