Gisteren ben ik nog eens naar Pakawi Park geweest. Ik was sinds de overname nog maar één keer daar geweest. En toen had ik toch wat meer verwacht. Ik was totaal geen fan van hoe het park onder de vroegere eigenaar geleid werd, en was dan ook blij dat het park in 2017 gesloten werd. Maar ik heb het gevoel dat de huidige eigenaar geen haar beter is. Met de opening van Monkey Islands had ik me toch laten verleiden om nog eens langs te gaan. Laat ik dan ook maar beginnen met mijn bevindingen van dit nieuwe complex. Het bestaat uit 3 witte gebouwen die met een dakconstructie verbonden zijn met elkaar. Alles ziet er heel strak uit en heeft meer weg van een bedrijfshal. Aan de linkerkant Bevinden zich 2 gebouwen. Het eerste en grootste gebouw bevat 2 binnenverblijven voor de chimpansees. Het tweede was nog niet helemaal klaar, maar zo te zien kwamen hier toiletten en een verblijf voor de toepaja's. Aan de rechterkant was één gebouw met de binnenverblijven voor de withandgibbons en de maki's. Deze laatste waren nog niet aanwezig omdat hun buitenverblijf nog niet klaar was. Laat ik beginnen bij de chimpansees die momenteel alleen nog in hun binnenverblijf zaten. Via grote ramen heb je een inkijk in beide binnenverblijven. Door de spiegelreflectie van het glas was het echter bijna onmogelijk om iets te zien. Tenzij je met je neus tegen het glas ging staan. Rondom de ramen stonden ook dranghekken waarbinnen geen honden mochten komen om de chimpansees geen schrik aan te jagen. Ik heb zelf nooit begrepen waarom sommige dierentuinen honden toelaten. Dit zorgt zowel voor de dieren van de dierentuin als de honden zelf vaak veel stress. De binnenverblijven waren heel sober ingericht. Hier hadden ze veel meer mee kunnen doen. Deze intelligente dieren hebben nood aan veel verrijking en ik had niet het gevoel dat hier veel aandacht aan geschonken werd. Het buitenverblijf was nog niet volledig af. Maar het zag er niet veelbelovend uit. Het was heel erg kaal met slechts een paar klimstructuren. Ook was het eiland voor het grootste deel omringd door een lelijke hoge muur. Dit is voor de dieren toch ook totaal niet interessant. Dat de chimpansees niet slechter konden zitten dan in hun vorige verblijf was uiteraard niet zo moeilijk. Toch is hun nieuwe verblijf totaal geen hoogvlieger. Ook al is het 5 keer zo groot. Het is nog steeds aan de kleine kant. Het eiland van de gibbons aan de overkant is ongeveer even groot als dat van de chimpansees. Ook hier viel op hoe kaal het verblijf was. Buiten wat gras was er nauwelijks een boom of struik te bespeuren. De klimstructuren bestonden dan ook volledig uit palen en touwen. Ook al is het complex nog niet helemaal af. Ik kan nu al concluderen dat Monkey Islands voor mij een grote tegenvaller is. Zeker het chimpanseeverblijf is totaal niet toekomstbestendig. Hopelijk wordt er nog wat gedaan om de eilanden wat natuurlijker te maken. Want alles oogt nu heel kaal en strak. Ook was er nog niets van educatie te ontdekken. Dit kan natuurlijk nog allemaal komen, maar ik heb er om eerlijk te zijn geen goed oog in.

Binnenverblijf voor chimpansees met inkijkraam en dranghekken om honden op afstand te houden.

Buitenverblijf chimpansees

Buitenverblijf chimpansees

Eiland voor withandgibbons met links de binnenverblijven

Binnenverblijven voor maki's met ervoor de locatie voor hun toekomstig buitenverblijf.
Voor de rest viel het op hoe rustig het was. Het weer was misschien niet optimaal, maar voor een zondag in de paasvakantie had ik meer bezoekers verwacht. Als ik de toestand van het park zag begreep ik wel waarom mensen ervoor kozen om ergens anders naartoe te gaan. Ik heb me enorm geërgerd aan verschillende zaken die vaak heel gemakkelijk op te lossen zijn. Ook zijn vooral de roofdierenverblijven gewoon te klein. Hier onder een overzicht van enkele van mijn ergernissen.

In het kleine reptielenhuis kan je als bezoeker gewoon aan de nutsvoorzieningen prutsen. Dit lijkt me toch heel makkelijk af te schermen.

Ook waren de ramen hier heel smerig. En een vals plafond om de buizen weg te werken was ook geen overbodige luxe.

De binnenverblijven van de vogels in de tropenhal zijn echt rampzalig. Vaak zonder licht en amper zitstokken.

Wat het nut van dit lint was, was mij ook totaal niet duidelijk. Als je wil dat de bezoekers niet aan de vogels kunnen zijn er toch betere manieren. Want dit is gewoon nutteloos.

Het absolute dieptepunt was misschien wel de reptielengang in de tropenhal. De helft van de terraria stond gewoon leeg. De ramen waren ook hier enorm smerig. Het krokodillenverblijf was er het ergst aan toe. Er viel amper door de ramen te kijken en zelfs het dak moest hier gestut worden.

Dit is een hoek van de vogelgang boven in de tropenhal. Het ziet er niet uit en is bovendien ook nog eens gevaarlijk. Onbegrijpelijk dat dit niet afgeschermd is.

Deze namaakboom bij de giraffen heeft ook dringend een opknapbeurt nodig. Er stonden boven ook overal dranghekken zodat je de giraffen niet kon aanraken. Terwijl je er op de brug gewoon wel aankon.

Het oude binnenverblijf van de stekelvarkens stond er nog gewoon terwijl de rest van het verblijf afgebroken was. Geen idee waarom dit is blijven en staan en waarom je hier ook nog gewoon in kan.

Dit lijkt met toch ook op een andere manier op te lossen. Want dit trekt gewoon op niks.

De brug bij de kraanvogels waarvan de balken bijna volledig rot zijn. Er zit zelfs al een groot gat in. Ook hier heeft Pakawi Park hun eigen oplossing voor.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. En dan heb ik het nog niet gehad over de kermisattracties in het park waarvan de muziek zo luid staat dat iedereen die op het terras zat al was gaan lopen. Om nog maar te zwijgen wat voor impact deze muziek heeft op de dieren. Ik was dus niet echt te spreken over mijn bezoek van gisteren en vrees dat er onder het huidige beleid weinig beterschap zit aan te komen. Het wordt wat mij betreft hoog tijd dat Ben Weyts nog eens langsgaat!