Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Mr. Gharial »

Ik vind het een beetje hetzelfde als de achtbaan in Wildlands. Was het beter geweest als het voor dieren gebruikt was? Ja, natuurlijk. Maar als je er als algemene bezoeker geen last van hebt, wat maakt het uit?

Dat de lazy river door Sanctuary gaat betekend niet dat het ook zichtbaar word voor bezoekers, maar daar zullen we maar even op moeten wachten. Ik denk zoiezo dat het allemaal afgesloten zal worden, want als je zwembadwater door een tropenkas laat lopen wil je wel voorkomen dat er een eend in het water poept of een aap chloorwater drinkt.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Ik sluit me aan bij de rest van de meningen: voor het resort dat Pairi Daiza tegenwoordig is, is een waterpark een zeer logische en wat mij betreft dus prima investering. Het geeft de meerdaagse bezoekers wat extra om te doen, en bovendien kan zo'n subtropisch zwemparadijs het hele jaar door bij zowel goed als slecht weer gebruikt worden.

Gezien uit de wandelgangen vooral naar buiten komt dat het zwemgedeelte enigszins gescheiden blijft van het dierengedeelte, lijkt het me ook geen smet te worden voor de bezoekers die minder in het zwemmen geïnteresseerd zijn. Maar zelfs dan voelt een waterpark bij Pairi Daiza voor mij op één of andere manier als een minder grote spreidstand aan dan de achtbanen in Wildlands. Ik ben er ook wel van overtuigd dat Pairi Daiza de kunde in huis heeft om het zwembad op zo'n manier in te kleden dat het esthetisch bij de rest van het park past.

GANESHA
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door GANESHA »

De inrichting van het zwembad, zal er waarschijnlijk prachtig uitzien, als je de meeste plannen ziet, gaat het erg lijken op een mexikaanse grotstrand, met incatempels enz..

Dit zwembad is in de logisch gang van zaken, als je de spectulaire groei van PD zit, denk een terug naar bv 2010... amper 15 jaar geleden.

Het enige wat me opschrikt is dat het zwembad toegangelijk voor iedereen gaat zien, dus grote groepen van jongeren uit de omstreken zullen niet meer naar Aqualibi trekken.

Dus een rustige zwemervaring zal er waarschijnlijk niet inzitten.

En hoop ook dat die lazyrivier door de Sanctuary er niet komt...

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Een uitstap naar het verleden en terug... Prehi Daiza! We waren ook niet alleen, zelf op een koude dag. Ik ben dus ook niet echt verbaasd dat dit park haar concurrenten in bezoekers cijfers ruim achter zich laat (zelfs als je de overige parken samentelt in België).

Maar het werd inderdaad een indrukwekkende presentatie van dinobeelden, met als persoonlijk hoogtepunt de harige dino's zoals de mammoeten. Maar er werd duidelijk moeite gedaan voor de inplannen van de beelden, en het zijn zichtbaar ook de betere beelden qua bewegingen. Effectief van een hoger niveau dan de tijdelijke Libema-expo's of de vaste tentoonstelling in Dierenpark Amersfoort. Het geluid viel op zich wel mee, maar door de drukte was dat misschien zelfs welkom over de kinderen heen. ;)

Maar zoals altijd had het seizoen nog wel enkele nieuwigheden die al her en der werden besproken. Ook weer een nieuwe parkgids, toch iets wat zeldzaam wordt in dierentuinland. 343 pagina's aan 17,90 euro.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Joost schreef:
16 feb 2025, 13:20

Ik ben er persoonlijk minder fan van als het zwembad en het dierentuin gedeelte door elkaar beginnen te lopen.. Maar volgens mij lijkt dat hier nog enigzins mee te vallen? Alleen de lazy river komt door de Sanctuary te lopen, toch?
Lazy River is een bedenksel van iemand dit is geen concreet plan 😉

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

We zullen zien hoe het er uiteindelijk uit gaat zien allemaal. Veel dieren hopelijk en als het ‘waterpark’ wat afgescheiden zit van het dierenpark? Denk dat dit dan eigenlijk niet zo erg zou zijn.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Carnaval in Pairi Daiza: Twee weken ... maskers, magie en feest!

Van 22 februari tot 8 maart verandert het historische abdijdeel van Pairi Daiza in een feestelijk en kleurrijk spektakel voor jong en oud. Ontdek 9 reusachtige maskers, waaronder 6 gloednieuwe creaties, en bewonder de sprookjesachtige decors van kunstenaars Dominique Maghue en Caroline Hoc.

Twee weken vol unieke animaties, betoverende parades en magische momenten in het Amphitheater en de Oasis-serre. Geniet ervan vóór, tijdens of na je ontmoeting met de 7.500 dieren van het Park, waaronder de reuzenpanda’s Hao Hao en Xing Hui. En natuurlijk is ook Prehi Daiza: Lands of the Past toegankelijk!

Op het programma tijdens deze twee weken:
🎭 Maskers en metamorfoses! Vanaf de ingang krijgt elke jonge bezoeker een feestelijk carnavalsmasker. De maskers worden uitgedeeld van 10:00 tot 15:00, zolang de voorraad strekt, zodat iedereen volledig kan opgaan in de magische sfeer van Carnaval. Daarnaast zijn er grimeersessies voor kinderen in de Oasis, van 10:30 tot 15:30, waar ze kunnen transformeren in hun favoriete personage. Verkleed komen mag, en wordt zelfs aangemoedigd!

🎭 Het Carnaval van Venetië in Pairi Daiza: Laat je betoveren door een elegante en poëtische parade in de Gallery of The Worlds en rondom het Œuf des Mondes, verzorgd door de artiesten van Team Dance Forever. Bewonder de gracieuze, gemaskerde personages van 13:30 tot 16:30 en dompel je onder in de magie van het Venetiaanse carnaval.

🎭 Majestueuze steltlopers geïnspireerd op diverse vogels, Spix'Ara's, adelaars en pauwen, paraderen voor het Aquarium. Een spectaculaire creatie van de Pairi Daiza Academy en Matizi Circus, te bewonderen van 13:30 tot 17:30. ​

🎭 Monsieur Carnaval, het poppenspel: een niet te missen tweetalige voorstelling met marionetten voor kinderen in de Oasis, met voorstellingen om 14:00, 15:00, 16:00 en 17:00 door het Mariska Theater.

🎭 L’Invitation/ de uitnodiging, een ontmoeting met de dieren door Delphine Boonkens, ruiterkunstenares en dierengedragspsychologe. Het amfitheater zal bruisen op het ritme van Carnaval om 13:30 en 15:30.

🎭 Primeur voor de krokusvakantie: Voor het eerst bieden we dagelijks om 10u30 een Nederlandstalig Animal Adventure aan, lunch met de Boliviaanse Doodshoofdaapjes. Pairi Daiza organiseert deze activiteiten aan in kleine groepen voor het welzijn van de dieren. Maar ook om de deelnemers de meest leerzame ervaring te garanderen.

Pairi Daiza is tot 5 januari 2026 dagelijks open van 10:00 tot minstens 18:00. De animaties vinden voornamelijk in de namiddag plaats.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

De algemene tendens hier lijkt dus te zijn dat de meeste het logisch vinden dat pairi daiza ervoor kiest om een zwembad toe te voegen.

Dan ben ik ook wel benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken wanneer PD op termijn bijvoorbeeld een klein midgetgolf gedeelte aankondigd bedoeld voor resort gasten. Bijvoorbeeld rondom de kinderboederij.
Of bijvoorbeeld een survivalpacours.
Uiteraard wel allemaal in thema.

kdockx
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door kdockx »

Het is eigenlijk heel simpel, Pairi Daiza doet dingen die scoren bij een breed publiek. Wat een hoopje dierentuin nerds op een forum verkondigen, zal hen worst wezen. En eerlijk, gelijk hebben ze. Naar mijn mening krijgt Pairi Daiza vaak heel veel onterechte kritiek te slikken. Akkoord, enkele verblijven kunnen absoluut beter, maar ik heb (met momenten) ook wel de indruk dat ze hier aan werken.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
17 feb 2025, 18:28
De algemene tendens hier lijkt dus te zijn dat de meeste het logisch vinden dat pairi daiza ervoor kiest om een zwembad toe te voegen.

Dan ben ik ook wel benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken wanneer PD op termijn bijvoorbeeld een klein midgetgolf gedeelte aankondigd bedoeld voor resort gasten. Bijvoorbeeld rondom de kinderboederij.
Logisch vind ik het wel, zeker in het licht van wie daar eigenaar en wie de investeerder is. Gekoppeld aan hun overnachtingsfaciliteiten willen zij hun gasten zo lang mogelijk houden. Dat kan alleen met een gevarieerd aanbod. Een weekje PD met elke dag een stukje van de dierentuin, een dagje tropisch zwembad, misschien een georganiseerde uitstap naar een van onze kunststeden, waarom niet. En op termijn waarom ook geen safaripark, er ligt daar grond genoeg. En/of een natuurhistorisch museum, ze hebben nu al materiaal genoeg.

Maar logisch betekent voor mij niet meteen hetzelfde als goed of interessant.

Zij schakelen zich in een format die je ook in andere landen ziet, ik denk dan zo meteen aan bv. Frankrijk of Denemarken waar je wel meer locaties hebt met een uitgebreider aanbod.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
17 feb 2025, 19:12
Boots schreef:
17 feb 2025, 18:28

Logisch vind ik het wel, zeker in het licht van wie daar eigenaar en wie de investeerder is. Gekoppeld aan hun overnachtingsfaciliteiten willen zij hun gasten zo lang mogelijk houden. Dat kan alleen met een gevarieerd aanbod. Een weekje PD met elke dag een stukje van de dierentuin, een dagje tropisch zwembad, misschien een georganiseerde uitstap naar een van onze kunststeden, waarom niet. En op termijn waarom ook geen safaripark, er ligt daar grond genoeg. En/of een natuurhistorisch museum, ze hebben nu al materiaal genoeg.

Maar logisch betekent voor mij niet meteen hetzelfde als goed of interessant.

Zij schakelen zich in een format die je ook in andere landen ziet, ik denk dan zo meteen aan bv. Frankrijk of Denemarken waar je wel meer locaties hebt met een uitgebreider aanbod.
Niet alleen dat, maar een survivalparcours kan helemaal makkelijk in dierenthema gemaakt worden (klimmen als een aap, zweven als een vogel e.d.)

Wat mij vooral verbaasd is dat er mensen zijn die roepen het past allemaal niet bij een dierentuin en dat ze aan het doorslaan zijn, maar het heel normaal vinden dat de Beekse bergen het resort + zwembad, en speelland hebben. Die het normaal vinden dat Duinrell al decennialang een camping + huisjes hebben en het Tikibad midden in het park hebben. Dat de Efteling jarenlang een golfbaan heeft gehad, Bosrijk + hotel heeft, en dat het ene na het andere pretpark met een aquapark komt.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Als je nu kijkt naar het park dan is het toch alleen maar logisch dat ze dat doen? Het park is te groot om op 1 dag te bezoeken, 2 dagen gaat net als je echt wil genieten. Straks komt het nieuwe gedeelte er bij en zal 2 dagen nipt zijn, dan is een waterpark toch een optimale uitbreiding om je bezoekers bezig te houden en er geld aan te verdienen zonder dat ze 'uit de bubbel gaan'.

Of dit 'past' voor een dierenpark is een ander verhaal, maar je kan ook niet zomaar elk park vergelijken. Stadstuinen zijn (meestal) kleiner en liggen in een stad waar sowieso veel meer andere activiteiten zijn. Dat is in Cambron-Casteau niet het geval, voor de bio-agricultuur student zijn de velden misschien interessant, maar dat is wel een uitermate kleine groep personen.

Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat het park hier in investeert, zolang de nadruk qua investeringen voor het dierenpark blijven én dat ze mee evolueren met de gangbare ideeën rondom dierenhuishouding. Zolang dat in orde is, en voor het overgrote deel is dit echt ok in Pairi Daiza, begrijp ik niet dat je er iets op tegen kan hebben.

Op middellange termijn zie ik het resort ook verder uitbreiden met een groot aquarium (genre Nausicaa) en een museum/centrum voor biologie/ecologie/natuurwetenschappen. En zelfs eventueel een 'leisure gebied' met bioscoop/restaurants/winkels/wellnessresort/midgetgolf+bowling/indoor speeltuin/etc. die allemaal in een bepaald thema ('reis rond de wereld'-achtig) passen. Nuja, dat zijn eerder mijn ideeën van hoe ik het op lange termijn zou aanpakken om het resort verder uit te bouwen...

GANESHA

Bericht door GANESHA »

De plannen van oa de Sanctuary EN het het zwemcomplex liggen al jaren op de bureau van Domb, maar hij had gewoon niet het nodige geld, sinds de aankomst van Coucke en de uittreding van de beurs is daar versnelling in gekomen. Héél simpel, sinds 2012 en de oprichting van het Afrikaanse gedeelte, die het park in een volledige andere dynamiek liet komen, heeft hij altijd gezegd dat er na de Sanctuary er nog twee werelden gaan komen : de Blue Lagoon en de Steppe and that is it. Er zal geen verdere uitbreiding meer zijn, allesinds niet onder hem. Na de 2 resterende projecten, zal daarachter alles besteed worden aan de verbetering van het bestaande park.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

GANESHA schreef:
17 feb 2025, 21:50
De plannen van oa de Sanctuary EN het het zwemcomplex liggen al jaren op de bureau van Domb, maar hij had gewoon niet het nodige geld, sinds de aankomst van Coucke en de uittreding van de beurs is daar versnelling in gekomen. Héél simpel, sinds 2012 en de oprichting van het Afrikaanse gedeelte, die het park in een volledige andere dynamiek liet komen, heeft hij altijd gezegd dat er na de Sanctuary er nog twee werelden gaan komen : de Blue Lagoon en de Steppe and that is it. Er zal geen verdere uitbreiding meer zijn, allesinds niet onder hem. Na de 2 resterende projecten, zal daarachter alles besteed worden aan de verbetering van het bestaande park.
Hiermee ben ik het eens en naast de nieuwe serre zou er ook nog aan een project gewerkt worden om de oudere indianenstammen een plaats te geven in the Sanctuary, in een aparte ruimte.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

GANESHA schreef:
Dat weet ik, maar wat houdt hen tegen om een second gate te maken? Geen nieuwe gebieden in het huidige park, maar dat betekent toch niet dat er geen nieuw park (lees, aquarium oid) kan komen? Zeker als ze merken dat een resort ervoor zorgt dat mensen langer blijven en meer geld spenderen... Het zou ook echt onlogisch zijn als ze dit niet doen, qua bedrijfsstandpunt, niet?

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

GANESHA schreef:
Maar die dingen kunnen ook samen gaan. Een verbetering van het bestaande park kan nog steeds een nieuw aquarium betekenen (zeker aangezien de huidige het aantal bezoekers al niet meer aan kan), maar een uitbreiding van het resort kan ook een verbetering van het bestaande park zijn.

Het enige wat dus niet zal gaan gebeuren is dat er nieuwe thema werelden bij gaan komen. Al kunnen we dat ook niet zeker weten. Gezien het succes van het park kan hij ook van gedachten veranderen. Of door andere omstandigheden. De sanctuary had in eerste instantie ook 7ha groot moeten worden. Door covid zijn die plannen aangepast naar 4ha.

GANESHA

Bericht door GANESHA »

Andere tuinen die niet kunnen uitbreiden, zitten ook niet stil en er is altijd een nieuwbouw een aanpassing, enz.. dat is noodzakelijk als je wilt dat de bezoekers
terugkomen.
Dus ja, inderdaad waarom bv geen nieuw aquarium in het park, of andere verblijven (denk maar aan het gedeelte onder het terras aan de bloementempel -rechtover de zwarte panters, dat voorzien was om de "volwassen" gavialen een plaats te geven)
Er is nog plaats genoeg, daar waar de dinoexpo momenteel staat, naast het treinmuseum, dus ze kunnen gerust nog puzzelen.

Maar nog verdere uitbreding UIT het park, zie ik niet meer gebeuren, ze hebben zo al problemen genoeg met de landbowers erom die hun geen velden meer willen verkopen.
Het enige dat nog kan, is waar al de bergen aarde van "La Terre du Foid" liggen. Maar daar komt volgens mij de geplande Steppe. (Met misschien een brug verbinding over de weg)

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dennistopaz »

Wanneer je een park van het formaat van Pairi Daiza hebt, vind ik dit soort investeringen helemaal niet gek. Het grootste argument bij andere parken om het niet te doen zou voor mij zijn dat ze het ook aan uitbreiding van collectie dieren hadden kunnen geven, maar Pairi Daiza is al zo groot en blijft naast dit soort investeringen ook gewoon constant uitbreiden in collectie van dieren, dus het is geen of/of maar en/en in dit geval.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Voor wie nog graag beelden ziet van afgelopen weekend... ;)

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Overigens is de beerkoeskoes nog aanwezig, er werd gewoon een exemplaar geruild met Tierpark Berlijn

ZTL: "1,0 im Tausch gegen 1,0 aus Berlin (Tierpark Friedrichsfelde) erhalten."
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Plaats reactie