Nieuwstopic Vogelpark Avifauna

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Vogelpark Avifauna

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
19 jul 2024, 17:26
Nou ja, als ze een verlies draaien moeten ze iets vinden om extra geld aan te krijgen. Dat kunnen ze doen door toegang duurder te maken, of door betaald parkeren in te voeren. Dan is betaald parkeren voor mij fijner, want ik heb toch geen auto
In Avifauna deden ze overigens allebei. Ook de entree is duurder geworden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Mr. Gharial schreef:
19 jul 2024, 17:26
Limburg vooruit schreef:
19 jul 2024, 15:51
Ik vind het een schande dat toeristische attracties zoals een dierentuin laat betalen voor de parking.
Eigenlijk zou iedereen eens 1 jaar niet of met het openbaar vervoer gaan. Ze zullen snel anders piepen.
Je betaald al ruim genoeg inkom.

Maar het is zoals overal, het is wat de zot ervoor geeft. En blijkbaar vinden de mensen dat normaal.
Nou ja, als ze een verlies draaien moeten ze iets vinden om extra geld aan te krijgen. Dat kunnen ze doen door toegang duurder te maken, of door betaald parkeren in te voeren. Dan is betaald parkeren voor mij fijner, want ik heb toch geen auto
Als je daar uw winst moet halen is het hoog tijd om uw directeur minder te betalen en het aantal verantwoordelijke te verlagen.
Minder seizoensarbeiders enzo.
Je moet uw lopende kosten bekijken, de parking betalend maken is ook een opslag voor de bezoekers. Door een bezoek in de Benelux zeer duur te maken geven de bezoekers minder uit in de horeca en shops. Maar zover denkt een directeur niet na blijkbaar.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Het duurde wat langer dan bij anderen, maar de derde Harpij van dit jaar zat vandaag ook bij mij in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Avifauna. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Vanuit het EEP was er de vraag om een mannengroep Balispreeuwen op te starten. Nadat er van verschillende dierentuin vogels waren binnengekomen was er een groepje van 4,0 vogels. Toch bleek er ergens een foutje gemaakt te zijn want er werdt een nestje gevonden. Er zat dus ook een 0,1 tussen. Uiteindelijk zijn er 2 jongen geboren en uitgevlogen. Er zal nu op een andere plek in het park een mannengroep gecreëerd worden.
- Een jonge rode brulaap lag een week na de geboorte op de grond en de moeder wilde het niet meer oppakken. Helaas mocht hulp niet baten. Twee weken later ging het ook met de moeder niet goed. Nadat haar toestand alleen maar verslechterde is besloten haar in te laten slapen. Ze bleek acuut nierfalen te hebben en ook haar darmen functioneerde niet meer.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

In het kader van het instandhoudingsprogramma is kiwi Maia, die vorige zomer in Avifauna uit het ei kroop, naar ZlinZoo in Tsjechië verhuisd. Hier wacht een volwassen mannetje, die uit Frankfurt is gekomen, met smart op haar! Op de foto verkent ze haar nieuwe verblijf en het gaat gelukkig uitstekend met haar. #vogelparkavifauna #kiwi #zlinzoo

Bron: Facebook Vogelpark Avifauna

loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Bericht door loekje »

Vandaag was ik in Avifauna. Geweldig park, alleen er is een stuk waar wel erg weinig te zien is. Waar 'vroeger' verschillende uilen, een nacht verblijf, de Amerikanen zeearenden plus dwergflamingo's waren. Trouwens ook kolibries. Ik mis vooral de uilen, alleen de Europese oehoe is toch karig.
Maar alle 'nieuwe' verblijven met andere dieren, de vijver, de Tropenhal, de Lori landing en de vogeldemonstratie verdienen een compliment. Nu misten er wel wat vogelsoorten bij de mara's, Nuboso en ook zag ik de kuifhoenderkoeten niet. Dat maakte het wel af.

Ik mistte de oranje rotshaan, maar misschien zat die gewoon even in het achterste verblijf.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Avifauna heeft sinds kort roodstaartraafkaketoes in de collectie.

Bron: Facebookgroep 'Vrienden van Avifauna'

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Wat een mooie soort. Betreft het een paartje of een groep?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Raf schreef:
26 nov 2024, 16:07
Wat een mooie soort. Betreft het een paartje of een groep?
Er staan twee vogels op de foto's, maar of het mannetjes of vrouwtjes zijn weet ik niet.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

MennoPebesma schreef:
26 nov 2024, 12:52
Avifauna heeft sinds kort roodstaartraafkaketoes in de collectie.

Bron: Facebookgroep 'Vrienden van Avifauna'
Alleen om welke ondersoort gaat het precies want op Zootierliste geeft die meerdere ondersoorten aan bij de roodstaartraafkaketoes?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De vierde en laatste Harpij van dit jaar zat deze week weer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Avifauna. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
- Op de afdeling Vogeldemonstratie is de groep zonparkieten vergroot van 7 naar 32. Volgend jaar zal de hele groep meevliegen met de demonstraties.
- De roze kaketoes hebben een jong gekregen en deze vliegt al mee tijdens de demonstraties.
- De witwangfluiteenden bij de reuzenmiereneter hebben vijf kuikens.
- Ook de eksterganzen hebben een nest met vier eieren waarvan zeker twee bevrucht zijn.
- In de Cubavolière zijn dit jaar 24 rode flamingo’s en 4 roze lepelaars grootgebracht.
- In de tropenhal zijn drie kuikens bij de middelste beo en ook kuikens bij de roelroels.
- Er zijn twee geribbelde neushoornvogels met de hand grootgebracht.
- De 0,1 rode panda is overleden. Uit sectie bleek dat er vocht bij hart en longen zat.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

De Lori Landing is vanwege ziekte onder de dieren voorlopig gesloten:

Beste bezoekers, vanwege een aantal zieke lori’s is de dierenarts gestart met een medische behandeling. Om de dieren zoveel mogelijk rust te gunnen en het herstel te bespoedigen is de Lori Landing daarom de komende 2 weken in ieder geval gesloten. Bedankt voor jullie begrip! #vogelparkavifauna #avifauna #lorilanding

Instagram Avifauna

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Voor de nieuwe gierenvolière arriveerde een jong, onverwant koppel Aasgieren uit twee Tsjechische dierentuinen (waaronder Praag). Ze zullen straks gaan samen leven met een (eveneens nieuw) koppel Secretarisvogels en de grote bestaande groep Rüppellsgieren.

Eventuele jongen die in de toekomst geboren gaan worden zullen hoogst waarschijnlijk in de Balkan worden uitgezet.

Bron: https://www.alphens.nl/nieuws/nieuwe-be ... allei.html
You can find me in the zoo :)

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

rick04 schreef:
28 jan 2025, 23:21
Voor de nieuwe gierenvolière arriveerde een jong, onverwant koppel Aasgieren uit twee Tsjechische dierentuinen (waaronder Praag). Ze zullen straks gaan samen leven met een (eveneens nieuw) koppel Secretarisvogels en de grote bestaande groep Rüppellsgieren.

Eventuele jongen die in de toekomst geboren gaan worden zullen hoogst waarschijnlijk in de Balkan worden uitgezet.

Wat voor vogelsoorten komen hier nog meer, of zijn dit ze allemaal? Bij mijn weten had avi ook witkopgieren en vale gieren (Al dacht ik ergens gehoord te hebben dat die laatste inmiddels weg zijn)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

aardvarkentje15 schreef:
29 jan 2025, 13:31
rick04 schreef:

Wat voor vogelsoorten komen hier nog meer, of zijn dit ze allemaal? Bij mijn weten had avi ook witkopgieren en vale gieren (Al dacht ik ergens gehoord te hebben dat die laatste inmiddels weg zijn)
Vale gieren hebben ze al een tijdje niet meer volgens mij. Oorspronkelijk plan was om ook de Hoornraven hier te hebben, maar ik betwijfel of dat goed gaat met de Secretarisvogels. Ik denk dat er nog meerdere andere vogelsoorten terug gaan komen, zoals de Guineaduiven of Hamerkoppen die nu in de Secretarisvogelvolière zitten
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Keith
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Keith »

aardvarkentje15 schreef:
rick04 schreef:

Tijdens mijn laatste bezoek (eind oktober) stonden de volgende soorten aangegeven op een bouwschutting:
-Rüppellsgier
-Secretarisvogel
-Witkopgier
-Driekleurglansspreeuw
-Abdimsooievaar
In de huidige gierenvolière zitten nu ook nog schildraven.

Ik ben ook benieuwd wat er op de plaats gaat komen van de huidige gierenvolière. Tijdens mijn laatste bezoek werd de volière ernaast al opnieuw ingericht.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Keith schreef:
29 jan 2025, 14:28
aardvarkentje15 schreef:
rick04 schreef:

Tijdens mijn laatste bezoek (eind oktober) stonden de volgende soorten aangegeven op een bouwschutting:
-Rüppellsgier
-Secretarisvogel
-Witkopgier
-Driekleurglansspreeuw
-Abdimsooievaar
In de huidige gierenvolière zitten nu ook nog schildraven.

Ik ben ook benieuwd wat er op de plaats gaat komen van de huidige gierenvolière. Tijdens mijn laatste bezoek werd de volière ernaast al opnieuw ingericht.
Zou goed kunnen die soorten, Driekleurglansspreeuw hebben ze al in de Tropenhal en Abdimsooievaar zit al een paar jaar vreemd op zijn plek in de Cuba-volière. De Witkopgieren zitten alleen in de zomer buiten het broedseizoen bij de andere gieren. Die broeden namelijk in de winter altijd achter de schermen. De Vale gieren vlogen oorspronkelijk mee met de vogelshow maar sinds er één gecrasht was in het publiek hebben ze een poosje bij de andere gieren gezeten waarna ze naar een poosje zijn verhuisd naar elders.
You can find me in the zoo :)

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Een kennis van me is op het moment in Avifauna en heeft wat foto's doorgestuurd van de nieuwe gierenvolière.

De soortenlijst van de volière, was al eerder genoemd maar toch:
Afbeelding
Zelf denk ik dat er nog duiven of toerakos bij zullen komen.

Net als de Kamchatka-volière en Nuboso, kan je een gedeelte van tien vierkante meter sponsoren. Hierdoor kunnen we ook een plattegrondje van het gebied zien, met een hoog uitkijkpunt en een apart Stokstaartjesverblijf:
Afbeelding
Een ander bordje geeft wat info over de grootte en het ontwerp van de volière:
Afbeelding
Wat foto's van de volière:

De volière komt direct na de Lorilanding:
Afbeelding

Er is een kijkhut in Arabische stijl:
Afbeelding

Achterin hebben ze een binnenverblijf gemaakt en zijn ze nog bezig met wat dingen waarvan ik inschat dat ze voor de medewerkers zijn:
Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ziet er een mooi project uit, thx voor het delen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Ziet er inderdaad indrukwekkend uit inderdaad, ben benieuwd naar het eindresultaat. Als deze af is toch maar eens die kant op om mijn laatste NVD-tuin af te vinken.
Mr. Gharial schreef:
16 feb 2025, 16:24
De soortenlijst van de volière, was al eerder genoemd maar toch:
Afbeelding
Zelf denk ik dat er nog duiven of toerakos bij zullen komen.
Er komen sowieso ook nog aasgieren bij, die zijn recent aangekomen voor de nieuwe volière.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Tientallen vogels overleden in Vogelpark Avifauna

Vogelpark Avifauna is tientallen vogels kwijtgeraakt. Een bacterie werd zo'n dertig lori's in het Zuid-Hollandse dierenpark de afgelopen maanden fataal. Verschillende andere lori's zijn ziek geworden. De dieren die nog leven, zijn voorlopig alleen zichtbaar achter glas.

Normaal gesproken kunnen bezoekers de papegaaiachtige vogels voeren in de zogeheten Lori Landing. "Gelukkig gaat het steeds beter met onze lori's", meldt Avifauna. "Het is een moeilijke tijd geweest omdat er lori's zijn overleden. De zieke vogels zijn nu weer beter, maar hebben tijdelijk in een ander verblijf gezeten."

In de tussentijd werd de Lori Landing schoongemaakt en voorzien van nieuwe beplanting. "Helaas zijn de vogels nog onvoldoende aangesterkt en heeft onze dierenarts geadviseerd om bezoekers ze nog niet te laten voeren." Wel zijn ze achter glas te bekijken.

Het park in Alphen aan den Rijn is tot en met eind maart alleen geopend in de weekenden en tijdens de krokusvakantie. In april begint het zomerseizoen. Het voeren van de lori's kost normaliter 1,50 euro. Daarvoor ontvangen bezoekers een cupje nectar.

Bron: Looopings

Plaats reactie