Verzameltopic(nieuws) Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Verzameltopic(nieuws) Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2025 hier in dit topic al het nieuws uit de dierentuinen (Tierpark en Zoo) van Berlijn. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin(en) vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: Verzameltopic(nieuws) Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door Gorilla Gust »

Het jaar is nog niet helemaal gestart, maar het jaartopic alvast wel. We gaan verder waar we gestopt zijn in het 2024-topic:
Apenarend schreef:
09 dec 2024, 22:31
lintworm schreef:
09 dec 2024, 22:19
Apenarend schreef:
09 dec 2024, 22:16
In het Tierpark zijn zeer recent 0.1 vingerdier uit Jersey en 2.0 Coquerels sifaka uit het Duke Lemur Center (bron: Zoochat en ZTL).

Ik hoop dat de Roloway meerkatten nog terugkomen (die zaten in september in de voormalige laponderkooi achter de meeuwenkoepel) want er is een groot buitenperk bij het Apenhuis dat anders leeg blijft staan.
De roloways zouden er nog steeds moeten zijn, ze hadden tijdelijk 2 paar, waarvan er een allang voor Jihlava was gereserveerd, het andere paar zou gewoon blijven.
Ik heb ze gezien hoor (5 dieren), maar ik vermoed dat de grote kooi achter de meeuwenkoepel nu eerder gebruikt wordt als tijdelijke opvang.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Zowel Zoo als Tierpark Berlin zijn vanaf vandaag preventief gesloten. Aan de Oostkant van Berlijn is bij runderen mond-en-klauwzeer (MKZ) vastgesteld. Tierpark Berlin blijft daarom voor onbepaalde tijd gesloten. Zoo Berlin blijft in ieder geval gesloten tot maandag 13 januari.

Bronnen:
Facebook Zoo Berlin
Facebook Tierpark Berlin

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
11 jan 2025, 11:29
Zowel Zoo als Tierpark Berlin zijn vanaf vandaag preventief gesloten. Aan de Oostkant van Berlijn is bij runderen mond-en-klauwzeer (MKZ) vastgesteld. Tierpark Berlin blijft daarom voor onbepaalde tijd gesloten. Zoo Berlin blijft in ieder geval gesloten tot maandag 13 januari.

Bronnen:
Facebook Zoo Berlin
Facebook Tierpark Berlin
Is het een opgelegde sluiting of op eigen initiatief?
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
11 jan 2025, 12:37
MennoPebesma schreef:

Bronnen:
Facebook Zoo Berlin
Facebook Tierpark Berlin
Is het een opgelegde sluiting of op eigen initiatief?
Zoals ik het begrijp is het besluit in overleg met de autoriteiten genomen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

MennoPebesma schreef:

Bronnen:
Facebook Zoo Berlin
Facebook Tierpark Berlin
Ook Zoo Berlin blijft nu voor onbepaalde tijd gesloten. Mogelijke vaccinaties tegen mond- en klauwzeer worden voor bepaalde diergroepen worden besproken door experts. In Tierpark zijn een aantal gevoelige soorten willekeurig getest. De resultaten worden later deze week verwacht.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Wat hoop ik enorm dat beide tuinen bespaard blijven van een uitbraak. Vooral in tierpark moet ik er niet aan denken dat er in die prachtige collectie slachtoffers vallen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

In Zoo Berlijn is recent een uilekopmeerkat geboren, het vierde jong al sinds 2020.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Apenarend schreef:
26 jan 2025, 20:37
In Zoo Berlijn is recent een uilekopmeerkat geboren, het vierde jong al sinds 2020.
Het vrouwtje daar is Pia, in Antwerpen geboren in 2014 uit hetzelfde koppel dat nu nog in Antwerpen leeft. Dat koppel mocht volgens wat ik gelezen heb geen jongen meer krijgen omdat er erfelijke rachitis optrad bij de jongen. Rachitis waarvan ik denk dat die kwam door gebrek aan zonlicht in hun verblijf. Daarom dat ik ook benieuwd ben of ze terug gaan kweken in Antwerpen nu ze daar wel buiten kunnen en of de jongen uit Berlijn blijven leven of dat ze ook die rachitis krijgen. Verder ben ik ook nieuwsgierig waarom het in Doué la Fontaine waar ze in een topverblijf leven, nog nooit gelukt is te kweken met deze soort, ondanks wisselende combinaties van individuen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Dank je Zoofan. Dat gebrek aan zonlicht werpt een nieuw licht op de verhuis van de meerkatten (al blijft ik het een risicovolle operatie vinden).

Zouden de voorgaande jongen in Berlijn ook van Pia zijn? Dan lijken die dus wel te overleven.

Doué: wie zou dat niet willen weten. Het koppel daar werd de voorbije jaren al eens anders samengesteld maar met zo'n klein bestand kan het nog altijd toeval zijn dat kweken niet lukt. Ook in Bojnice en Aschersleben lukt het niet.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Apenarend schreef:
28 jan 2025, 13:38
Dank je Zoofan. Dat gebrek aan zonlicht werpt een nieuw licht op de verhuis van de meerkatten (al blijft ik het een risicovolle operatie vinden).

Zouden de voorgaande jongen in Berlijn ook van Pia zijn? Dan lijken die dus wel te overleven.

Doué: wie zou dat niet willen weten. Het koppel daar werd de voorbije jaren al eens anders samengesteld maar met zo'n klein bestand kan het nog altijd toeval zijn dat kweken niet lukt. Ook in Bojnice en Aschersleben lukt het niet.
Gewoon alle dieren uit tuinen waar niet gekweekt word verdelen onder de tuinen waar het wel lukt.
Als de populatie weer iets aan gegroeid is kan je het elders weer proberen.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Ik las op ZooChat dat er een vrouwelijke aye-aye voor de schermen is gekomen in het Tierpark.

Bovendien zouden er in de nabije toekomst bantengs en lierherten komen in het huidige waterbuffelverblijf.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Rafiaan schreef:
10 feb 2025, 11:03
Ik las op ZooChat dat er een vrouwelijke aye-aye voor de schermen is gekomen in het Tierpark.

Bovendien zouden er in de nabije toekomst bantengs en lierherten komen in het huidige waterbuffelverblijf.
Klopt, een 26 jaar oud 0.1 uit Jersey. Ze is te zien sinds eind januari in het Apenhuis, naast de Roloway meerkatten.

De bantengs en lierherten zijn een aanpassing van het masterplan, benieuwd of met die beslissing de waterbuffels op termijn zullen verdwijnen. En of dit betekent dat Zoo Berlin zich in de toekomst dan toch op gaurs gaat concentreren.

Waar heb je dat gelezen? Op Zoochat is het enkel een vermoeden, geen zekerheid. En het Tierpark staat opnieuw onder grote financiële druk, het zou me verbazen mochten ze al een nieuw project opstarten zolang het olifantenhuis niet af is (de kosten daar stijgen verder). Al kan het wellicht zonder grote kosten, waterbuffels vervangen door bantengs lijkt mij niet meteen erg veel aanpassingen te vergen.
Extinction is forever!

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Met de entree prijs die ze vragen in het Tierpark snap ik wel dat ze onder financiële druk staan. €14 entree. Als ze daar €20 entree vragen is het nog goedkoop, maar harken ze wel 6 tot 9 miljoen euro per jaar meer binnen (afhankelijk van de werkelijke bezoekers aantallen)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Grote broer Zoo Berlijn vraagt ook maar 16 euro, ik denk niet dat ze het aandurven om daar boven te gaan.
Extinction is forever!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

In Zoo Berlin is het 47-jarige Sumatraanse orang-oetan mannetje Mano overleden. Hij werd in 1977 geboren in Diergaarde Blijdorp. Mano had last van tumoren, o.a. in zijn longen, waardoor besloten is hem in te laten slapen. De Zoo zal op termijn stoppen met het houden van orang-oetans. Voor de twee overgebleven dieren, vrouwtje Bini en haar zoon Bulan, wordt door het EEP een ander plekje gezocht.

Bron: Facebook Zoo Berlin

De orang-oetan is niet de enige mensaap waar Zoo Berlin afscheid van gaat nemen. De Zoo heeft aan de Berliner Morgenpost bevestigd dat het op middellange termijn ook gaat stoppen met het houden van chimpansees en bonobo's. Reden is dat ze binnen afzienbare tijd geen ruimte nog geld hebben om moderne mensapenverblijven te realiseren. Het kan echter nog wel een aantal jaar duren voordat deze drie mensapensoorten de dierentuin hebben verlaten.

Bron: ZooFreunde

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Dus alleen nog gorilla's.
Vind ik spijtig, voor die paar bonobo's is snel plaats gevonden.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
02 mar 2025, 18:07
Dus alleen nog gorilla's.
Vind ik spijtig, voor die paar bonobo's is snel plaats gevonden.
Ik snap de keuze maar vind het inderdaad ook enorm jammer. De chimps zijn als ik het goed herinner ook allemaal oudere dieren. Jammer dat ze niet bijvoorbeeld de chimpansee en oerangverblijven kunnen samenvoegen voor de bonobo's.
Dit besluit geeft vast wel meer ruimte voor de apensoorten die nu wel veel te klein gehuisvest worden. Die kunnen doorschuiven naar grotere verblijven (bijvoorbeeld de uilenkopmeerkatten)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Hoewel ik altijd voor betere huisvesting van diersoorten ben, vind ik de mensapen verblijven in de Zoo van Berlijn helemaal niet zo slecht. Hoeveel (Duitse) tuinen zijn er wel niet met verblijven die echt zwaar ondermaats zijn? Denk aan de orangs in Duisburg die gewoon echt in een gevangenis zitten. Anders kan het niet genoemd worden.
Ben benieuwd of ze op de lange termijn het gebied dan helemaal opnieuw gaan ontwikkelen of het huis ombouwen en dan gewoon een mooie collectie kleinere apensoorten houden. Wat dat betreft zijn goede en mooie ruime verblijven voor o.a. mandrils en drils meer dan welkom.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Tierpark Berlin heeft nu ook de constructie bevestigd van een 1500m² volière voor pelikanen (4 soorten) en een 1800 m² grote volière voor flamingo's (2 soorten), beide tegen 2026.

Bron: https://www.tierpark-berlin.de/de/aktue ... -flamingos
Extinction is forever!

Plaats reactie