Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Bericht door Dustin1999 »

De Raven kunnen natuurlijk in de toekomst naar het Impactgebied Natuur Dichtbij eventueel verhuizen in de toekomst?

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Als dat goed gaat met de zeearenden vind ik het een mooie toevoeging. Brengt iets meer leven in de brouwerij!

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Raf schreef:
24 jan 2025, 20:31
Als dat goed gaat met de zeearenden vind ik het een mooie toevoeging. Brengt iets meer leven in de brouwerij!
In Avifauna gaat dezelfde mix ook goed, dus daar zullen geen problemen komen denk ik
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

Dustin1999 schreef:
23 jan 2025, 19:52
De Raven kunnen natuurlijk in de toekomst naar het Impactgebied Natuur Dichtbij eventueel verhuizen in de toekomst?
Joh die toekomst is nog zo ver weg, daar hoef je denk ik nog niet al te veel over na te denken. Ik kan zo tien projecten verzinnen die voorrang hebben op het verbouwen van Arctica, als die al van de grond komen.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Volgens Zootierliste heeft Blijdorp sinds begin dit jaar één Dodaars in de volière van de Grijze Roodstaartpapegaai zitten.
You can find me in the zoo :)

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Bericht door Rensrobert »

Kan iemand alsjeblieft tegen de grote directeur zeggen dat hij geen interviews meer moet doen. Niet meer Sjokken langs hokken is een domme zin. Daarnaast heb je geen geld. In plaats van overal te verkondigen hoe vooruitstrevend je masterplan is. Ik word er een beetje moe van. Wanneer wordt deze man ontslagen.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Luipaardhaai »

Rensrobert schreef:
06 feb 2025, 16:20
Kan iemand alsjeblieft tegen de grote directeur zeggen dat hij geen interviews meer moet doen. Niet meer Sjokken langs hokken is een domme zin. Daarnaast heb je geen geld. In plaats van overal te verkondigen hoe vooruitstrevend je masterplan is. Ik word er een beetje moe van. Wanneer wordt deze man ontslagen.
Wat heb ik gemist? Welk interview?

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Luipaardhaai schreef:
06 feb 2025, 17:47
Rensrobert schreef:
Het gaat om dit nieuwsbericht:
https://zooflits.nl/blijdorp-directeur- ... t-een-hok/

Overigens heeft dhr. Zevenbergen de term "sjokken langs de hokken" gewoon gejat van Alex van Hooff. Dat is een stokpaardje dat in veel van zijn interviews/optredens langskomt. Daar ben ik al aardig voor afgestompt.

Wat ik veel ergerlijker vindt is dat hij het bestaansrecht van dierentuinen puur ophangt aan natuurbehoud door te zeggen dat hij hoopt dat dierentuinen ooit niet meer nodig zijn. Dat is een domme uitspraak die de andere pilaren van een moderne dierentuin (educatie, recreatie en onderzoek) negeert. Ook impliceert hij dus dat dierentuinen eigenlijk moreel niet kunnen, maar een moetje zijn.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

lintworm schreef:
06 feb 2025, 18:05
Luipaardhaai schreef:
06 feb 2025, 17:47
Rensrobert schreef:
Het gaat om dit nieuwsbericht:
https://zooflits.nl/blijdorp-directeur- ... t-een-hok/

Overigens heeft dhr. Zevenbergen de term "sjokken langs de hokken" gewoon gejat van Alex van Hooff. Dat is een stokpaardje dat in veel van zijn interviews/optredens langskomt. Daar ben ik al aardig voor afgestompt.

Wat ik veel ergerlijker vindt is dat hij het bestaansrecht van dierentuinen puur ophangt aan natuurbehoud door te zeggen dat hij hoopt dat dierentuinen ooit niet meer nodig zijn. Dat is een domme uitspraak die de andere pilaren van een moderne dierentuin (educatie, recreatie en onderzoek) negeert. Ook impliceert hij dus dat dierentuinen eigenlijk moreel niet kunnen, maar een moetje zijn.
Dit is toch niet meer normaal! Waarom doet niemand iets? Waarom stopt niemand die vent? Hoe kan hij nog steeds NVDvoorzitter en directeur zijn als hij de functie van een dierentuin alleen maar degradeert in de media tot een soort wereld natuur fonds. Was al helemaal verbaasd over die nieuwjaarlezing. Maar hij leert gewoon niks.

Gelukkig is er een grandioos Masterplan. Geschreven door idioten. Voor idioten. Zodat idiote keuzes en idiote uitgaven goedgepraat kunnen worden. En waarom zeggen de Vrienden niks? Van hun geld is ook al jaren bijna niets terecht gekomen en dat gaat hoe dan ook leden kosten.

nickdierengek
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: diergaarde blijdorp

Bericht door nickdierengek »

En waarom zeggen de Vrienden niks? Van hun geld is ook al jaren bijna niets terecht gekomen en dat gaat hoe dan ook leden kosten.
Ik geloof dat het algemeen bekend is dat de Vrienden behoorlijk wat druk uitoefenen en projecten pushen waarin zij geld investeren, precies om de reden die jij hierboven schetst.
Echter hebben de Vrienden nauwelijks zeggenschap over wat er in de tuin gebeurt, aangezien dit door Blijdorp wordt bedacht en bepaald. De Vrienden hebben enkel de keuze om wel of niet akkoord te gaan.

Dat neemt niet weg dat de Vrienden geen voorstellen doen aan het bestuur van Blijdorp, maar daar loop je al snel tegen een muur aan, of het proces neemt jaren in beslag... En intussen zien veel vaste bezoekers en fans hetzelfde probleem.

Het bestuur van Blijdorp, onder leiding van Erik, maakt totaal de verkeerde keuzes. Ze treuzelen veel te lang met het opstarten van projecten en durven geen risico’s te nemen, zoals dat wél gebeurde bij het masterplan van de jaren '90 of zelfs tijdens de bezuinigingsperiode onder Marc Damen.
Want afgezien van het feit dat alles wat onder Marc Damen is gebouwd inmiddels aan vervanging toe is, deed het destijds wél wat het moest doen: het park verbeteren en vooral bezoekers aantrekken, zodat de financiën weer positief uitpakten.

Ze hadden het eerste masterplan van Erik vlak voor corona iets moeten aanpassen en vervolgens moeten doorzetten. Dat plan had namelijk een concrete tijdlijn en heldere doelen. Voeg daar de tien dier- en plantensoorten uit het laatste masterplan aan toe, en je had een fantastisch en vooral realistisch plan gehad.
Het huidige masterplan is echter een onrealistisch gedrocht, vooral vanwege de AI-gecreëerde plaatjes, daarnaast ontbreekt een duidelijke, concrete lijn in de plannen en is er weinig sprake van eigen creativiteit.

We moeten het helaas aanzien en afwachten. Al kreeg ik bij de nieuwjaarslezing wel de indruk dat Blijdorp langzaam begint in te zien dat er iets moet veranderen. Langzaam maar zeker worden bestaande groepen uitgebreid of worden soorten, die eerder zouden verdwijnen, voorlopig toch behouden (bijvoorbeeld de uitbreiding bij de penseelzwijnen, rendieren en dwergmangoesten, of de wisseling van de Indische neushoorn). Waar mogelijk worden er zelfs nieuwe soorten toegevoegd, zoals de Diana meerkatten, de raven bij de Stellers en natuurlijk de verdere invulling van de African Jungle Volière.

Dat zijn uiteraard geen baanbrekende stappen, maar goed, het is voorlopig beter dan niets.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik denk dat de vriendenkring veel meer druk kan zetten dan ze nu doen/willen.
Als de vriendenkring bv de geldkraan dicht draait tot de directeur de straat op ligt zal dit niet lang meer duren.
Intussen kunnen ze gewoon sparen om een grote Ophuis en renovatie van wat blijft te betalen zodat Blijdorp terug een mooie tuin word.
Daarna kan je gaan kijken naar nieuwbouw en uitbreiding van verblijven.

Ze geloven niet in hun eigen kracht, ze doen enorm veel en dat weet Blijdorp maar al te goed.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

Limburg vooruit schreef:
07 feb 2025, 12:47
Ik denk dat de vriendenkring veel meer druk kan zetten dan ze nu doen/willen.
Blijdorp komt inderdaad met een boel weg. Ik heb mij er bijvoorbeeld behoorlijk over verbaasd dat er nooit iets van een excuus naar de kant van de vrienden is gekomen omtrent dat Amazonica drama. Daar hebben ze dik drie jaar voor gespaard en vervolgens bouwen ze daar een gammel gedrocht van. Daarnaast mogen ze van mij best strenger aankaarten dat de vrienden niet bedoelt zijn om alledaags onderhoud te bekostigen. Ik ben nu ruim tien jaar lid maar ik begin mij soms af te vragen waar ik het nu voor doe.

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Micheltje »

In mijn ogen zijn er een paar zaken waar ze zo ie zo mee moeten beginnen.
1 het plan van de olifanten die er nu licht van tafel en herzien. Zoals Blijdorp er nu bij ligt kunnen ze geen extra kuddes gebruiken.
2 Riviera hal een nieuwe bestemming geven.
3 Amazonica direct aanpakken en opnieuw opbouwen met een betere constructie dan welke ze hebben.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Micheltje schreef:
09 feb 2025, 10:49
In mijn ogen zijn er een paar zaken waar ze zo ie zo mee moeten beginnen.
1 het plan van de olifanten die er nu licht van tafel en herzien. Zoals Blijdorp er nu bij ligt kunnen ze geen extra kuddes gebruiken.
2 Riviera hal een nieuwe bestemming geven.
3 Amazonica direct aanpakken en opnieuw opbouwen met een betere constructie dan welke ze hebben.
Naar mijn mening moeten ze het huidge masterplan uit het raam gooien, maar de noodzakelijke grote projecten als Amazonica en de Riviera hal niet tegelijkertijd willen doen, puur vanwege de kosten. De olifanten zijn geen prioriteit. En van mij hoeft de indeling van de dierentuin ook niet te veranderen.

Daarnaast moeten ze ook kleinere projecten doen die niet te veel hoeven te kosten. Hier zullen soms harde keuzes gemaakt moeten worden als het weg doen van bijvoorbeeld de ijsberen en de zwarte neushoorns, maar dat geeft zoveel mogelijkheden om andere, en meerdere diersoorten te gaan tonen. Bovendien zijn er nog delen bij waar nu weinig tot niets mee gedaan wordt (gedeelte van de oude roofvogel show, achter de bergdierenrots, oude wolvenvallei, oude berentheater). Het zijn misschien niet de grootste stukken grond, maar bieden wel de ruimte voor kleine diersoorten of volières voor kleinere vogelsoorten. Kunnen er bijvoorbeeld ook geen vogels losgelaten worden in Taman Indah (daar wordt toch al met draaideuren gewerkt waardoor de vogels moeilijk kunnen ontsnappen)

En laat ze de grote voliere aanpakken (al dan misschien wel met andere plannen. waarom niet de tijgers daarheen en de langoeren in een van de tijgerverblijven).

Er is zoveel potentie in de dierentuin, zonder dat ze alles drastisch om moeten gooien.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

🦏Het vertrek van Indische neushoorn Karuna is voorlopig uitgesteld en daarom is ook haar transportkist weer opgeborgen. De verhuizing is geen alledaags werk en afhankelijk van vele factoren en vergunningen. Wanneer er weer zicht is op een nieuwe datum zal haar transportkist ook weer teruggeplaatst worden en zullen haar verzorgers de kisttraining met haar hervatten. Voorlopig is Karuna dus nog steeds te bewonderen in en naast Taman Indah.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Diergaarde Blijdorp in Rotterdam is één van de bekendste en oudste dierentuinen van Nederland. Directeur Erik Zevenbergen wil dat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van de dieren in de havenstad. Tegelijkertijd vindt hij het belangrijk om met de tijd mee te gaan, het dierenwelzijn te bevorderen én de natuur wereldwijd te beschermen.

Luisteren jullie mee?
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... tuur-en-di

Voor wie graag enkele bedenkelijke uitspraken hoort... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Twee jonge Aziatische leeuwinnen zijn deze week vanuit Aalborg Zoo naar Diergaarde Blijdorp verhuisd.

Bron: Facebook Aalborg Zoo

Raf

Bericht door Raf »

Mooi dat er op zo'n korte termijn nieuwe leeuwinnen zijn. Jonge man en jonge dames. Een frisse start met de leeuwen in Blijdorp!

Raf

Bericht door Raf »

Gisteren een kijkje genomen in de gaarde. In het Oceanium lijkt het verbouwen van het laatste stuk van de route serieuze vormen aan te nemen. Toen er twee medewerkers door de afscheiding van het 'werkgebied' liepen zag het er als een bouwplaats uit. Er gebeurt wat. In de zomer van dit jaar moet het klaar zijn.

Verder gebeurde er ook iets achter de pandarots. De poort stond open en er werd een metaalachtige constructie opgebouwd. Of het iets is voor achter de schermen weet ik niet.

Verder regende het gisteren eigenlijk constant, maar desondanks alle dieren goed kunnen zien. Er was veel leven in de brouwerij.

In de olifantenstal zagen we maar 1 jaarvogel. Terwijl ze daar een koppel hadden. Is het überhaupt weleens gelukt om met deze soort kweken?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Raf schreef:
25 feb 2025, 07:22
Verder gebeurde er ook iets achter de pandarots. De poort stond open en er werd een metaalachtige constructie opgebouwd. Of het iets is voor achter de schermen weet ik niet.
Dit is wat er een paar dagen geleden opnde socials werdt geplaatst hierover:

🌳In het impactgebied Himalayan Peaks brengen we een stukje van het herbebossingsproject in Nepal in beeld. Achter de monumentale muur wordt nog hard gewerkt aan een tunnelkas waar jonge planten ontkiemen. Dit is onze zogenoemde ‘Conservation Nursery’. De hekken die geplaatst zijn, laten zien hoe gebieden in het wild afgeschermd worden zodat jonge planten niet opgegeten worden door koeien en geiten. Zo herstellen we samen het leefgebied van de rode panda.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp

Plaats reactie