Nieuwstopic Wildlands (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Nieuwstopic Wildlands (2025)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2025 hier in dit topic al het nieuws uit Wildlands. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2025)

Bericht door Gorilla Gust »

Het jaar is nog niet helemaal gestart, maar het jaartopic alvast wel. We gaan verder waar we gestopt zijn in het 2024-topic:
edwin1978 schreef:
28 dec 2024, 18:18
Boots schreef:
28 dec 2024, 18:15
FotoHenkie schreef:
28 dec 2024, 17:38
Kijk eens aan, dit is ook weer typisch Wildlands.

AfbeeldingScreenshot_20241226_095457_LinkedIn by Foto Henkie, on Flickr

Nee bezoekers kunnen niet in de stal kijken bij het nijlpaarden jong, dat is veels te druk voor moeder en kind.
Nee het is te gevaarlijk met de stier met rond spetterend poep.

Dit is weer een dikke middelvinger naar hun ruim 44.000 duizend abonnementhouders en vast gasten.

Schijnbaar als je in de Wildlands Businessclub zit en een hele boel centjes betaald heb je meer rechten als het "'klootjes volk'' met een gewoon abonnement.
Terechte kritiek. Mooi dat je dat hier aanhaalt. Iets voor Wildlands om over na te denken.
Een groepje mensen die je met duidelijke instructie de stal in kunt sturen is nog wel andere koek dan doorlopend de hele dag bezoekers waar ook vervelend volk tussen hebt zitten, maar ik snap je punt wel.
Inderdaad belachelijk, vandaag in het park ging het verhaal ook al rond.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

Lijkt me helemaal niet gek. Even kort een man of 20 in de stal of hele dag(en) duizenden is nogal een verschil. En als je meer betaald, krijg je ook meer. Dat is met alles overal ter wereld zo.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Op een google review las ik dat Rimbula River eerste kerstdag storing had. Weet iemand of de bootjes de overige dagen wel gewoon gevaren hebben?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Boots schreef:
01 jan 2025, 15:36
Op een google review las ik dat Rimbula River eerste kerstdag storing had. Weet iemand of de bootjes de overige dagen wel gewoon gevaren hebben?
Er is niets te zien op facebookpagina wildlands blog, ik denk als er meerdere dagen storing was dat er dan wel bericht van was gekomen. Maar ik was er natuurlijk niet dus ik weet het niet 100% zeker
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

edwin1978
Favoriete dierentuin: Wildlands

Bericht door edwin1978 »

Mr. Gharial schreef:
01 jan 2025, 15:44
Boots schreef:
Er is niets te zien op facebookpagina wildlands blog, ik denk als er meerdere dagen storing was dat er dan wel bericht van was gekomen. Maar ik was er natuurlijk niet dus ik weet het niet 100% zeker
1e kerstdag inderdaad in storing en tweede kerstdag ook volgens mij.

Donderdag na de kerst overdag is er weer onderhoud gepleegd, een aantal bootjes is toen eruit en weer erin geplaatst. Volgens mij zijn er sensoren vervangen op de bootjes. Rond half 5 was de rimbula river weer bevaarbaar.

Volgens mij draaien ze nu weer goed.

Afbeelding20241227_161317 by Edwin Hoving, on Flickr

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

edwin1978 schreef:
01 jan 2025, 16:47
Mr. Gharial schreef:
01 jan 2025, 15:44
Boots schreef:
1e kerstdag inderdaad in storing en tweede kerstdag ook volgens mij.

Donderdag na de kerst overdag is er weer onderhoud gepleegd, een aantal bootjes is toen eruit en weer erin geplaatst. Volgens mij zijn er sensoren vervangen op de bootjes. Rond half 5 was de rimbula river weer bevaarbaar.

Volgens mij draaien ze nu weer goed.

Afbeelding20241227_161317 by Edwin Hoving, on Flickr
Dankjewel voor jullie antwoorden! Dan waag ik het er morgen op die kant op te gaan. Bij Wildnights hoort voor mij immers wel een avondritje in de bootjes erbij.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

De eerste dag van het jaar dat het weer kon, dus meteen maar weer naar Wildlands. Zijn we toch maar van die hatelijke 0 af ;) De belangrijkste reden om heen te gaan waren de Wildnights. We hadden flink mazzel met het weer, wat er ook voor zorgde dat het goed druk was in het park. Ondanks de drukte weer een meer dan geslaagde dag gehad! Een paar dingen die opvielen:
- Zoals volgens mij hier eerder op het forum al gemeld was werd er de afgelopen tijd onderhoud gedaan bij de bevers. Vandaag waren ze daar overdag nog deels mee bezig, al werd het water wel weer in het verblijf toegevoegd. 's avonds stond het waterpeil weer zo hoog als we gewend zijn, alleen nog wel wat troebel, maar konden de bevers gewoon weer naar buiten. In elk geval één maakte meteen van die kans gebruik.
- In het makiwoud zijn meerdere hokjes geplaatst voor de dieren om in te zitten. De hoop is dat dit ervoor gaat zorgen dat de dieren zich wat beter gaan laten zien.
- Ik was er al een tijdje niet langsgekomen, omdat ik niet in de bootjes ga als er een enorme rij staat, maar de ruimte onder de grote brug in Rimbula is volledig leeg gehaald.
- De bootjes voeren vandaag wel gewoon, maar niet van harte. Meerdere keren duurde het enige tijd voordat de bootjes het station konden verlaten.
- Het gaat logischerwijs veel over wat er allemaal nieuw is bij de WildNights, maar er is ook iets verdwenen: de kleine schaatsbaan op het poolstation die ze vorig jaar hadden toegevoegd is er dit jaar niet meer.
- Een opvallendheid in de verschillende shows tijdens de WildNights: er kwamen allemaal diersoorten in voor die niet in het park leven. Zo speelt in de fonteinenshow een (kap)gier een belangrijke rol en zie je in het verhaal van Jungle Jim in de olifantenvallei Afrikaanse olifanten, een capibara en een groep ara's. Ik denk niet dat we er veel achter moeten zoeken, maar ik keek er wel van op.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Vandaag (of inmiddels gister), zoals aangekondigd, naar de Wildnights geweest.

Zoals ook al gezegd kom ik er ieder jaar graag. Ook dit jaar heb ik weer een heerlijke dag gehad en zijn er heel veel positieve punten te noemen. Zoals de uitstekende sfeer, het enorme horeca aanbod en de kwaliteit daarvan en in het algemeen hoe het park erbij ligt.

Toch moet ik helaas kritisch zijn over het evenement zelf. Veel aanpassingen pakken heel slecht uit. Uiteraard een deel is een kwestie van smaak, maar toch...

- Ik begin met de pijnlijkste. De projecties in het olifanten verblijf zijn vernieuwd. Waar vorig seizoen nog prachtige beelden te bewonderen waren en ik lovend was, ging het nieuwe verhaal nu over een olifant. Waarbij de ene keer een Afrikaanse olifant te zien was dan weer een Aziatische en die olifant kwam een capibara tegen in het wild. Maar kom op hé, waar slaat dit op als toonaangevende dierentuin in Nederland? Hoe kun je zo de plank mis slaan in iets wat je uitgebreid met elkaar voorbereid en doorspreekt. Ik vond het echt triest.

- Zoals Joost al aangaf was de schaatsbaan weg in Nortica en tevens ook de decoratie erom heen. Maar het winterpad vol kerstbomen is ook al verdwenen, want daar staat nu prachtige beplanting. Dus je hebt als tuin een prachtig koud gebied wat zich perfect leent voor een winterevenement alleen is er geen extratje te vinden op zo'n avond. Zeker bij de ijsberen en pinguins daar hing totaal geen sfeer.

- de eindshow was de afgelopen jaren subliem. Ik kan mij voorstellen dat je als park wilt vernieuwen, maar aan de andere kant wat goed is daar hoef je niet aan te komen. De eindshow van dit jaar haalt bij lange na het niveau van afgelopen jaren niet was mijn mening en die van mijn gezelschap. Jammer.

- de grote fonteinen show naast de leeuwenvlonder kende ook aanpassingen. De nieuwe fonteinen waren echt top, maar het aantal projecties is wel teruggebracht en de muziek stond volgens mij erg zacht.

Al om al was ik best wel wat teleurgesteld op een aantal punten terwijl ik Wildlands zo erg gun dat ik alleen maar positieve dingen kan benadrukken. Misschien dat ik volgend jaar de Wildnights toch een keertje ga oversla.

Overigens hoorde ik ook geluiden in het park dat weinig dieren zich lieten zien. Echt onzin, er was meer dan genoeg te zien.
En ik wil ook even benadrukken dat ik het boekje 'Henkie op avontuur in Wildlands' echt geweldig vind. Ze zouden dat veel meer moeten promoten dan ze al doen, zodat het echt een ding gaat worden onder bezoekers. Met de combideal twijfelde ik ook even om het boekje en een prairihondknuffel te halen alleen ik doe er echt niks mee. Dus toen maar een prairihondmagneet genomen als aandenken. Echt waar Henkie de prairiehond heeft veel potentie.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Boots schreef:
03 jan 2025, 00:34
- Ik begin met de pijnlijkste. De projecties in het olifanten verblijf zijn vernieuwd. Waar vorig seizoen nog prachtige beelden te bewonderen waren en ik lovend was, ging het nieuwe verhaal nu over een olifant. Waarbij de ene keer een Afrikaanse olifant te zien was dan weer een Aziatische en die olifant kwam een capibara tegen in het wild. Maar kom op hé, waar slaat dit op als toonaangevende dierentuin in Nederland? Hoe kun je zo de plank mis slaan in iets wat je uitgebreid met elkaar voorbereid en doorspreekt. Ik vond het echt triest.
Hoewel ik het zelf ook anders gedaan zou hebben kan ik mij hier niet zo druk meer om maken. Dit is nou eenmaal het concept wat Wildlands gekozen heeft; focus op klimaatwerelden en niet op continenten. Dit soort “fouten” hebben ze in eerdere projecties ook gemaakt en kom je op meer plekken in het park tegen.
Boots schreef:
- Zoals Joost al aangaf was de schaatsbaan weg in Nortica en tevens ook de decoratie erom heen. Maar het winterpad vol kerstbomen is ook al verdwenen, want daar staat nu prachtige beplanting. Dus je hebt als tuin een prachtig koud gebied wat zich perfect leent voor een winterevenement alleen is er geen extratje te vinden op zo'n avond. Zeker bij de ijsberen en pinguins daar hing totaal geen sfeer.
Eens. Al zijn de mogelijkheden in Nortica wel beperkter doordat eigenlijk alle dieren gewoon buiten zijn. Dat voegt natuurlijk wel wat toe wat je in andere gebieden minder hebt. Wat mij betreft had de schaatsbaan op het poolstation ook niet hoeven terugkeren, omdat die voor mij weinig toevoegde vorig jaar. Maar het zou leuk zijn als ze wel iets extra weer toevoegen aan Nortica volgend jaar.
Boots schreef:
- de eindshow was de afgelopen jaren subliem. Ik kan mij voorstellen dat je als park wilt vernieuwen, maar aan de andere kant wat goed is daar hoef je niet aan te komen. De eindshow van dit jaar haalt bij lange na het niveau van afgelopen jaren niet was mijn mening en die van mijn gezelschap. Jammer.
Eens, het miste een beetje aan een echte climax. Daardoor stonden mensen om mij heen ook een beetje van; dus dit was het? Ook de voice-over en het verhaal vond ik minder sterk.
Boots schreef:
- de grote fonteinen show naast de leeuwenvlonder kende ook aanpassingen. De nieuwe fonteinen waren echt top, maar het aantal projecties is wel teruggebracht en de muziek stond volgens mij erg zacht.
Het geluidsniveau hing heel erg af van waar je stond. Naar mijn idee was het als je recht voor de projectie stond perfect, maar als je meer naar de zijkanten stond minder.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Joost schreef:
03 jan 2025, 11:26
Boots schreef:
Hoewel ik het zelf ook anders gedaan zou hebben kan ik mij hier niet zo druk meer om maken. Dit is nou eenmaal het concept wat Wildlands gekozen heeft; focus op klimaatwerelden en niet op continenten. Dit soort “fouten” hebben ze in eerdere projecties ook gemaakt en kom je op meer plekken in het park tegen.
Het verschil voor mij zit er echt in dat het eerst random projecties betrof, maar dat er nu een verhaallijn in zat. En als je een verhaal vertelt, moet dat verhaal wel kloppen. Dit had ik van een Pakawi park verwacht als die zo'n soort evenemet organiseerde. Van Wildlands verwacht ik gewoon dat ze met een goed doordacht concept komen. Het verbaasd mij echt dat ze überhaupt iemand zoals ik de ruimte geven om hier over te vallen.
Overigens zat er ook een quote in met iets van 'iel wat is dat?' Waarnaar er een drol geprojecteerd werd. Ja... ik heb mij enorm verbaasd dat ze dit een waardevolle toevoeging vonden.
Boots schreef:
Joost schreef:
Eens. Al zijn de mogelijkheden in Nortica wel beperkter doordat eigenlijk alle dieren gewoon buiten zijn. Dat voegt natuurlijk wel wat toe wat je in andere gebieden minder hebt. Wat mij betreft had de schaatsbaan op het poolstation ook niet hoeven terugkeren, omdat die voor mij weinig toevoegde vorig jaar. Maar het zou leuk zijn als ze wel iets extra weer toevoegen aan Nortica volgend jaar.
Het is niet zo dat Wildlands als enige een winterevenement organiseerd. Er valt wat dat betreft genoeg af te kijken als ze het zelf even niet weten. En een curlingbaantje en drie kerstbomen hadden alweer een wereld van verschil gemaakt. Maar ik mis ook gewoon wat leuke verlichting of projecties door het gebied heen. Niet zo'n uitgebreide show, maar gewoon iets wat sfeer geeft wanneer je er langs loopt.
Boots schreef:
Joost schreef:
Het geluidsniveau hing heel erg af van waar je stond. Naar mijn idee was het als je recht voor de projectie stond perfect, maar als je meer naar de zijkanten stond minder.
Ik had meer het idee dat het geluid minder hard stond ivm met de langsrijdende safaritruck aangezien daar ook een verhaal in verteld werd. Toch stond op veel plekken het geluid te zacht, zoals in diezelfde safaritruck of in de bootjes. Jammer, want daardoor kregen niet alle mensen het verhaal mee.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Boots schreef:
03 jan 2025, 12:55
Het verschil voor mij zit er echt in dat het eerst random projecties betrof, maar dat er nu een verhaallijn in zat. En als je een verhaal vertelt, moet dat verhaal wel kloppen. Dit had ik van een Pakawi park verwacht als die zo'n soort evenemet organiseerde. Van Wildlands verwacht ik gewoon dat ze met een goed doordacht concept komen. Het verbaasd mij echt dat ze überhaupt iemand zoals ik de ruimte geven om hier over te vallen.
Overigens zat er ook een quote in met iets van 'iel wat is dat?' Waarnaar er een drol geprojecteerd werd. Ja... ik heb mij enorm verbaasd dat ze dit een waardevolle toevoeging vonden.
Eerdere jaren betrof het ook een verhaal, dit is al minimaal het derde verhaal van Jungle Jim wat ik hier heb gezien :)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Joost schreef:
03 jan 2025, 21:56
Boots schreef:
03 jan 2025, 12:55
Eerdere jaren betrof het ook een verhaal, dit is al minimaal het derde verhaal van Jungle Jim wat ik hier heb gezien :)
Ga ik even terugzoeken. Daar heb ik geen actieve herinnering aan. Of dat verhaal klopte wel of ik ben kritischer geworden.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Bezoekersaantallen WILDLANDS blijven groeien

WILDLANDS Adventure Zoo Emmen blikt tevreden terug op 2024. Ruim 951.000 bezoekers bezochten het park het afgelopen jaar. Dat is een groei van 3% ten opzichte van 2023, toen werd een bezoekersaantal van 926.000 genoteerd. Deze groei is mede te danken aan de betrokkenheid van abonnementhouders van het park. Het aantal abonnementhouders bleef nagenoeg stabiel ten opzichte van 2023; positief is dat zij meer gebruik maken van het abonnement. WILDnights beleefde zijn meest succesvolle editie: ruim 55.000 bezoekers bezochten het avondevenement tijdens de kerstvakantie. Dat is een groei van maar liefst 31% ten opzichte van 2023.

Het jaar 2024 begon met de heropening van Nortica Hafên, na een verbouwing en waar zeehonden en Chinese gestreepte boomeekhoorns werden toegevoegd. Het park kijkt met trots terug op het bezoek van de koninklijke familie tijdens Koningsdag. Daarnaast was er het afgelopen jaar veel dierennieuws; de succesvolle introductie van een nieuwe leeuwenman, met in september de geboorte van drie leeuwenwelpen; de eerste geboorte van een nijlpaard in WILDLANDS en het plotselinge verlies van de twee jongste olifanten uit de kudde aan olifantenherpes (EEHV), waarvoor het park ook veel steun en donaties van bezoekers heeft ontvangen.

Algemeen directeur Julius Minnaar blikt vooruit op het nieuwe jaar: “Ook in 2025 is er weer veel om naar uit te kijken voor WILDLANDS. Zo zullen in januari de drie leeuwenwelpjes voor het eerst buiten te zien zijn en gaat het nijlpaardjong voor het eerst met de kudde mee naar buiten. Eind maart starten we het recreatieseizoen met een exclusieve avondopenstelling speciaal voor abonnementhouders. En in mei vieren we met de omgeving het negentig jarig jubileum van het dierenpark in Emmen.” Tenslotte zal WILDLANDS in 2025 ook blijven vernieuwen en ontwikkelen met de komst van nieuwe diersoorten en bouwprojecten.

edwin1978

Bericht door edwin1978 »

Vandaag met een groepje vast bezoekers een expeditie geboekt bij de nijlpaardenstal.
Op zich ben ik er tegen om extra te betalen om een dier te kunnen zien.

Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en het gedaan.

De kosten waren 110euro voor een groep tot 20 personen.
Wij waren met 13 personen dus het was rond de 8euro pp.

Achteraf geen spijt van dat ik het heb gedaan net als de rest van de groep.

Want een jong nijlpaardje zie je niet dagelijks

AfbeeldingDSC_0006 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0001 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0041 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0033 by Edwin Hoving, on Flickr

Dinsdag weer naar Wildlands want dan mogen de drie leeuwenwelpjes de leeuwenberg op.
Laatst gewijzigd door edwin1978 op 11 jan 2025, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

De foto's mogen er wezen. Ik baal ook wel als een stekker dat er eindelijk weer een keer een nijlpaard in de omgeving geboren is en dat het nog wel even kan duren voordat ze eindelijk zichtbaar is.

edwin1978

Bericht door edwin1978 »

Boots schreef:
11 jan 2025, 20:55
De foto's mogen er wezen. Ik baal ook wel als een stekker dat er eindelijk weer een keer een nijlpaard in de omgeving geboren is en dat het nog wel even kan duren voordat ze eindelijk zichtbaar is.
Dank je voor het compliment over de foto's

Ja of je moet ook een tour boeken.

Zal inderdaad nog wel ff duren voor ze buiten te zien is. Dan moeten de temperaturen eerst omhoog. Ze heeft wel al met de rest van de kudde kennis gemaakt ook met vader Kibo.

Dinsdag weer naar Wildlands dan komen de leeuwen welpen buiten

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Mooi beestje! Knappe foto’s ook.

edwin1978

Bericht door edwin1978 »

MClaeys schreef:
11 jan 2025, 21:07
Mooi beestje! Knappe foto’s ook.
Ja echt een snoepie, en voor de duvel niet bang.
Ze kwam gewoon ff bij ons aan het hek kijken met moeders.

Dankje voor het compliment over de foto's.

edwin1978

Bericht door edwin1978 »

Na dat het dinsdag werd uitgesteld omdat er ijs op de gracht lag voor de leeuwenberg, mochten de drie dochters van Aisha vandaag naar buiten voor het publiek.

Vorige week mochten Layla, Zuri en Zola de leeuwenberg al uitgebreid ontdekken voor openings tijd.

De tante's Zuna en Shani en papa Mason waren vandaag nog niet bij hun familie op de leeuwenberg.

S'nachts liggen de dieren wel al samen in het nachtverblijf. Volgens de verzorgster gaat dit goed en zullen de dieren binnenkort samen op de leeuwenberg te zien zijn.

AfbeeldingFB_IMG_1737046302010 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingFB_IMG_1737046271658 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingFB_IMG_1737046339746 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingFB_IMG_1737046343146 by Edwin Hoving, on Flickr

Plaats reactie