Het artikel zelf zit helaas achter een betaalmuur, maar het interview in de bijbehorende video geeft gelukkig veel weg... als mijn Frans een beetje meewil
Over het algemeen geeft het interview met de eigenaar me een goed gevoel. Er is duidelijk een toekomstvisie aanwezig die zowel pijnpunten wil aanpakken als het dierenpark verder wil uitbouwen, en dat is volgens mij exact wat de Monde Sauvage nodig heeft. Laat ons hopen dat de financiën een beetje meewillen en dat er iets van terechtkomt.
Ik had niet gedacht zo snel weer olifanten terug te zien in Monde Sauvage. De ruimte voor een fatsoenlijk olifantenverblijf hebben ze in theorie wel, maar ik dacht dat het budgettair geen optie zou geweest zijn om er op korte termijn eentje te realiseren. Maar nu de giraffen op de grote safarivlakte staan, zou de ruimte van de vorige giraffenvlakte misschien makkelijk bij het bestaande olifantenperk en -gebouw verbonden kunnen worden. We zullen zien...
Daarnaast ben ik ook benieuwd met wat voor groepsformatie de Monde Sauvage weer met olifanten zou willen beginnen. Is er ook bij Afrikaanse olifanten inmiddels nood aan bullenopvang? Opvang van oudere dieren?
Goed om te horen dat er eindelijk wat gedaan zal worden aan de roofdierenverblijven. In het interview wordt er gesproken over een nieuw verblijf voor de lynxen (in het kader van een fokprogramma) en een toevoeging van de leeuwen en jachtluipaarden aan de safari (wellicht alleen optisch; niet dat je met de auto tussen de roofdieren door zal kunnen rijden). Om dit te realiseren zouden de neushoorns kennelijk verplaatst worden.
Dan het nieuws van een overdekte speeltuin in de serre. Ik zou zeggen: jammer, maar het komt ook niet echt onverwacht. De serre heeft nood aan opfrissing en een binnenspeeltuin is eerlijk gezegd wel iets dat voor de modale bezoeker een meerwaarde zou kunnen betekenen binnen het park. Ik hoor in het interview echter ook gesproken worden over een "volière met tropische dieren", dus hopelijk zal het bij de herindeling niet alleen speeltuin zijn wat de klok slaat. Een niet onwenselijke renovatie van de horeca in het gebouw ernaast zou ook deel uitmaken van het project.
Ten slotte benoemt de eigenaar kort nog het plan voor een meer continentale indeling van het park in de verdere toekomst. Ter hoogte van de orang-oetans zou een Aziatische zone verschijnen, en er zou ook een (nieuwe?) Australische vlakte komen.