Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Limburg vooruit »

Waterbok schreef:
09 mar 2025, 13:00
Persoonlijke beschermingsmiddelen
Ah, ja sorry, ik ben echt niet meer mee met al die afkortingen.
Als mijn zoon aan het bellen is met vrienden zit ik precies in de kebabzaak.

Is wel een schande dat ze geen veiligheidsmaatregelen treffen zoals broek, helm met klep ervoor, oorbescherming en speciale handschoenen.
Dat is de basis, zelfs voor 1 tak.

Een ongeluk is snel gebeurt en routine is een hele slechte gewoonte.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

GANESHA
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door GANESHA »

snoopy11 schreef:
08 mar 2025, 12:38
Boomkangoeroe schreef:
07 mar 2025, 22:35
Tec7 schreef:
07 mar 2025, 15:36
Vandaag is het waarschijnlijk nog erger.
Dat kan ik beamen lol ik was er vandaag deze vakantie zal inderdaad de week records verpulveren.... :verjaardag:
Wij waren er gisteren en het was idd gezellig druk. Nog net nt te druk, maar ik vrees voor vandaag en morgen.

Het verblijf vd binturong en de blauwtong schapen werd flink onder handen genomen. Er stond een kraantje op het eiland en alle constructies werden met de ketting zaag gekleind. Benieuwd wat er juist gaat gebeuren.
Die constructies dienen toch zodat de binturongs zich van boom tot boom kunnen verplaatsen, vreemd dat ze dat aan het afzagen zijn. :s

Tenzij dat de binturongs vertrokken zijn, nochtans zijn er recent 2 nieuwe exemplaren aangekomen, normaal hebben/hadden ze 1.2 dieren

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

of de bintourongs verhuizen naar de Sanctuary?

De Gouden Leeuwaapjes zijn terug te zien in de oasis serre, hun verblijf is nu gekoppeld aan dat van de witgezichtsaki's mogelijks zullen deze dieren een mooie combi vormen.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Nu de twee leeuwen die tijdelijk gehuisvest waren in Pairi Daiza verhuist zijn krijgt het tijdelijke verblijf een make over en zal het opnieuw komen te dienen voor de twee witte tijgers die in het park gevestigd zijn.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Goed dat deze weer de volledige ruimte krijgen, want dat hebben ze wel nodig. Ik herinner mij nog destijds met de nevelpanters er naast in het begin dat ze er waren, en had toen al zoiets van beter de tijgers gans de ruimte geven.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Gewoon een vraag, is er een wet die opvang van wilde dieren verplicht aan dierenparken.

PD vangt reptielen op, nu leeuwen.

Planckendael vangt ook een leeuw op, heeft achter de schermen ruimte voor beperkt vogels en nu de jaguar dood is kan daar ook eventueel opvang voorzien worden.

Antwerpen vangt regelmatig vogels en reptielen uit inbeslagname op.

Bellewaerde heeft die beer opgevangen (zit die daar eigenlijk nog)

Ik zou het niet meer dan normaal vinden om eerlijk te zijn, ze hebben het personeel en de kennis in huis. Maar dan moet hier financiële hulp aan vast hangen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
14 mar 2025, 09:45
Gewoon een vraag, is er een wet die opvang van wilde dieren verplicht aan dierenparken.
Nee. Opvangcentra die op tijdelijke basis dieren opvangen (Opglabbeek etc.) hebben een apart statuut van dierentuinen die op permanente basis dieren houden, maar in de praktijk wordt er voor dringende of speciale gevallen weleens bij dierentuinen aangeklopt omdat er -zoals je zegt- niet heel veel plekken zijn met de juiste kennis en kunde in huis. Dan geldt dan wel alleen voor exotische wilde dieren; opvang en revalidatie van inheemse wilde dieren vereist ook een apart statuut dat dierentuinen niet standaard hebben (Pairi Daiza toevallig wel, maar de KMDA bijvoorbeeld niet).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
14 mar 2025, 10:07
Limburg vooruit schreef:
14 mar 2025, 09:45
Nee. Opvangcentra die op tijdelijke basis dieren opvangen (Opglabbeek etc.) hebben een apart statuut van dierentuinen die op permanente basis dieren houden, maar in de praktijk wordt er voor dringende of speciale gevallen weleens bij dierentuinen aangeklopt omdat er -zoals je zegt- niet heel veel plekken zijn met de juiste kennis en kunde in huis. Dan geldt dan wel alleen voor exotische wilde dieren; opvang en revalidatie van inheemse wilde dieren vereist ook een apart statuut dat dierentuinen niet standaard hebben (Pairi Daiza toevallig wel, maar de KMDA bijvoorbeeld niet).
Oke, duidelijk antwoord waarvoor dank.

GANESHA

Bericht door GANESHA »

De bintourongs blijven, alvast tijdelijk op hun eiland, de werken zouden voorzien zijn, om een beter zicht op hun te hebben.

Het Serval verblijf in het Afrikaans dorp is ook bijna klaar.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

https://www.hln.be/binnenland/pairi-dai ... ~ac2532a1/

PD ontving 5.5 gentoopinguïns uit antibes na de sluiting aldaar.
Ik had op meer dieren uit dat park gehoopt, zoals de koningspinguïns bv.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
18 mar 2025, 13:32

Het HLN-artikel maakt wel een grandioze fout: het gaat niet om gentoopinguïns (=ezelspinguïns), maar oostelijke rotsspringers. De fout schijnt overigens ook in het originele Nederlandse facebookbericht van Pairi Daiza zelf te hebben gestaan, maar dat is inmiddels aangepast... Eigenlijk zou zoiets elementairs toch niet mogen gebeuren.

De groep oostelijke rotspinguïns uit Antibes die Pairi Daiza nu ontvangen heeft is trouwens de enige kweekgroep van die ondersoort in Europa. De al aanwezige rotsspringers in PD stammen oorspronkelijk af van die groep.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Dat dacht ik dus ook, maar ik heb voor 1 keer het artikel gevolgd.

Ze zouden beter nu 2x 2 koppels naar elders doen. Ik heb het niet zo op 1 groep van 1 soort, 1 ziekte en de hele populatie is mogelijk om zeep.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

Zoozot schreef:
18 mar 2025, 14:10
Limburg vooruit schreef:
18 mar 2025, 13:32

Het HLN-artikel maakt wel een grandioze fout: het gaat niet om gentoopinguïns (=ezelspinguïns), maar oostelijke rotsspringers. De fout schijnt overigens ook in het originele Nederlandse facebookbericht van Pairi Daiza zelf te hebben gestaan, maar dat is inmiddels aangepast... Eigenlijk zou zoiets elementairs toch niet mogen gebeuren.

De groep oostelijke rotspinguïns uit Antibes die Pairi Daiza nu ontvangen heeft is trouwens de enige kweekgroep van die ondersoort in Europa. De al aanwezige rotsspringers in PD stammen oorspronkelijk af van die groep.
De persafdeling van Pairi daiza blijft blunderen als het op soortnamen nakomt. er zit daar niemand met verstand van dieren en alles wordt verkeerd vertaald. ze hadden het in een persbericht vanochtend zelf over Springende Gentoo Pinguïns. Echt te gek voor woorden. En weet niet wat kwalijker is: een woordvoerder van pairi daiza die niet even snel googelt wat de juiste Nederlandse vertaling is of de grootste kranten van België die het gewoon allemaal klakkeloos overnemen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Ik ben de eerste om te klagen over de niveau van de journalistiek (taalfouten, zinsbouw, overbodige woorden,...), maar ik zou als reporter er ook vanuit gaan dat het park weet welke soorten ze hebben.

In Olmen hadden ze in de begin periode ook zo iemand zitten, die maakte van een hybride een zeldzame ondersoort enzo.

Maar in een tuin die de pretentie heeft zichzelf het beste park van Europa te noemen kan dit niet. Ze doen mijn bloeddruk regelmatig stijgen met hun persberichten.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Het probleem is dat de meeste socialemediaberichten van Pairi Daiza gewoon letterlijk vertaald worden van het Frans naar het Nederlands, zonder echt veel rekening te houden met de idiomatische verschillen tussen die twee talen. Een zin die in het Frans al wollig en overdreven gestyleerd overkomt, kan in het Nederlands nog dubbel zo tenenkrommend zijn. Bovendien wordt het vaak ook nog eens erg slordig gedaan, alsof de teksten door een goedkope AI-vertaalmachine zijn gedraaid en gecopy-pastet zonder ze achteraf even kort na te lezen. De vele spelfouten op de facebookpagina van Pairi Daiza voorbijkomen, zouden anders ook nooit gebeurd zijn.

De slordigheid met teksten is overigens ook geen nieuw fenomeen binnen Pairi Daiza. Ik heb een parkgids van 2013 liggen die barst van zowel talige als inhoudelijke fouten. In de tussenliggende 12 jaar lijkt er op dat vlak nauwelijks wat verbeterd. In een lokaal park à la Monde Sauvage is het overigens niet beter gesteld met het Nederlands, maar voor een park dat zoveel aanzien geniet en zoveel bezoekers van boven de taalgrens trekt, is het niveau echt ondermaats.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza vangt 10 Oostelijke rotsspringers op vanuit Marineland in Frankrijk
Een internationale samenwerking opgestart na de verrassende sluiting van het dierenpark.

10 Oostelijke rotsspringers uit Marineland zullen in april een nieuwe thuis vinden in de Pairi Daiza pinguïngrot, 5 mannetjes en 5 vrouwtjes, tussen 1 en 12 jaar. Zo breidt na het ontroerende verhaal van koningspinguïn Hera de populatie in de pinguïngrot van Pairi Daiza verder uit tot 62 vogels. Deze habitat wordt internationaal erkend als een voorbeeldmodel door de natuurlijke lichtinval, speelse elementen als een glijbaan en sneeuw, en diverse grondmaterialen.

Het Pairi Daiza Team is klaar om de nieuwe gasten gastvrij te onthalen. De zes rotsspringers die al in Pairi Daiza verblijven, komen net als de nieuw aangekomen dieren uit Marineland. Ze behoren alle 16 tot de zeldzame oostelijke ondersoort uit de sub-Antarctische gebieden van Nieuw-Zeeland, bekend onder de Maori-naam "Tawaki piki toka".

Marineland sloot op 5 januari 2025, een internationale samenwerking werd opgezet.
Marineland, gelegen in Antibes aan de Côte d'Azur in Frankrijk, was het grootste dolfinarium van Europa. ​ Het park opende de deuren in 1970 en besloeg een terrein van 26 hectare, waar meer dan 4.000 zeedieren leefden, waaronder ook orka's, dolfijnen, zeeleeuwen, ijsberen en haaien. In 2021 nam de Franse regering een wet aan die vanaf 2026 shows met walvisachtigen verbood. ​ Als gevolg hiervan besloot Marineland op 5 januari 2025 definitief te sluiten.

Met de sluiting van Marineland ontstond de noodzaak om nieuwe onderkomens te vinden voor de dieren.

Zo werden tien rotsspringers s' nachts overgebracht naar de internationaal erkende pinguïnrots in Pairi Daiza, waar ze in april hun nieuwe thuis vinden. De vogels kwamen aan op 18 maart en verblijven tijdelijk in quarantaine in de backstage.

"We hebben sinds hun geboorte voor deze pinguïns gezorgd, en het is met emotie dat we hen zien vertrekken. De verzorgers en het veterinaire team van Marineland hebben deze reis met zorg en professionaliteit voorbereid, en we weten dat ze in Pairi Daiza een warm welkom zullen krijgen."
Damien Montay, Directeur Dierenzorg, MARINELAND CÔTE D’AZUR

Een nauwgezet voorbereid onthaal voor een vlotte integratie.
Het verwelkomen van deze nieuwe bewoners is een bijzonder moment, waarbij elk detail telt. Voor hun welzijn en dat van de andere pinguïns is een quarantaine verplicht. Alicia Quiévy, dierenarts van Pairi Daiza: "Alle bioveiligheidsregels zijn strikt toegepast. Gedurende dertig dagen zullen de dieren in quarantaine blijven. Verzorgers hebben enkel toegang met specifieke kleding, handschoenen en moeten door een ontsmettingsbad stappen. Bij aankomst worden de tien pinguïns grondig onderzocht, gewogen en krijgen ze een antiparasitaire behandeling."

Terwijl de verzorgers en dierenartsen vanaf het eerste moment over hun gezondheid waken, wordt hun toekomstige integratie binnen de populatie zorgvuldig voorbereid. Stap voor stap zullen ze hun nieuwe familie en de grote Pinguïngrot ontdekken.

Saioa Robayna Alfonso, Hoofd van de zeezoogdieren- en pinguïnteam van Pairi Daiza: "Aan het einde van de quarantaine bereiden we de integratie van de tien nieuwe pinguïns voor met de andere individuen. Eerst wordt er een kennismaking georganiseerd met de zes rotspinguïns van het park, gevolgd door de ontmoeting met de ezelspinguïns en de koningspinguïns."

De pinguïngrot: toonaangevende eco-habitat
In juli 2021 opende Pairi Daiza de pinguïngrot voor alle bezoekers. Door de coronamaatregelen was deze aanvankelijk enkel toegankelijk voor gasten van het Pairi Daiza Resort. De pinguïngrot wordt beschouwd als een van de grootste technische hoogstandjes van het park.

Pairi Daiza creëerde "The Land of the Cold" om aan de behoeften van deze pinguïns en andere koudeminnende dieren uit de Arctische gebieden, zoals ijsberen en walrussen, te voldoen. Het verblijf simuleert de koude, natuurlijke omgeving van deze dieren en biedt bezoekers de mogelijkheid om deze fascinerende dieren van dichtbij te observeren.

De Pinguïngrot werd ontworpen en gebouwd om de natuurlijke leefomgeving van de pinguïns na te bootsen en biedt onderdak aan 3 pinguïnsoorten, koningspinguïns, ezelspinguïns en rotsspringers. ​ Deze gekoelde ruimte van 850 m², uitgerust met een natuurlijke lichtkoepel van 100 m² en een zoutwaterbassin dat op sommige plekken tot 3 meter diep is, is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van deze kwetsbare en waardevolle dieren, met een duurzame aanpak.

De omgevingstemperatuur wordt constant gehouden op gemiddeld 4 °C, met een absolute maximumtemperatuur van 7 °C. Deze ruimte maakt deel uit van de energie-uitwisselings- en terugwinningscyclus van The Land of The Cold: de energie die wordt opgewekt om de lucht te koelen, wordt hergebruikt om de resortaccomodaties met zicht op de pinguïns te verwarmen.

Het zoutwater wordt continu gefilterd om optimale leefomstandigheden voor de dieren te garanderen. De installaties zijn ontworpen om het waterverbruik te minimaliseren door recycling te maximaliseren, waardoor de behoefte aan nieuwe toevoer wordt verminderd en bijgedragen wordt aan het behoud van natuurlijke hulpbronnen.

De totaalbeleving met kunstmatige rotsformaties, waterpartijen, een gecontroleerde omgevingstemperatuur, sneeuwval én natuurlijke lichtinval, maken het mogelijk voor de pinguïns om hun natuurlijke gedrag te vertonen, zoals zwemmen, duiken en sociaal interageren, wat bijdraagt aan hun welzijn.

Voor bezoekers en resortgasten biedt de Pinguïngrot een unieke kans om deze fascinerende dieren van dichtbij te observeren vanuit meerdere perspectieven en meer te leren over hun levenswijze en de uitdagingen waarmee ze in het wild worden geconfronteerd. Ook de Penguin Bar waar bezoekers een cocktail kunnen drinken met zicht op de fascinerende dieren is een populaire plek in het Park.

In de grot leven momenteel 52 pinguïns op de rots:
-40 Ezelspinguïns, (Pygoscelis papua).
-6 Koningspinguïns, (Aptenodytes patagonicus), waaronder de bekende Hera.
-6 Oostelijke rotsspringers (Eudyptes chrysocome).

Met de 10 extra dieren uit Marineland worden het 16 rotsspringers, en een totaal van 62 individuen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
18 mar 2025, 18:02
Het probleem is dat de meeste socialemediaberichten van Pairi Daiza gewoon letterlijk vertaald worden van het Frans naar het Nederlands, zonder echt veel rekening te houden met de idiomatische verschillen tussen die twee talen. Een zin die in het Frans al wollig en overdreven gestyleerd overkomt, kan in het Nederlands nog dubbel zo tenenkrommend zijn. Bovendien wordt het vaak ook nog eens erg slordig gedaan, alsof de teksten door een goedkope AI-vertaalmachine zijn gedraaid en gecopy-pastet zonder ze achteraf even kort na te lezen. De vele spelfouten op de facebookpagina van Pairi Daiza voorbijkomen, zouden anders ook nooit gebeurd zijn.

De slordigheid met teksten is overigens ook geen nieuw fenomeen binnen Pairi Daiza. Ik heb een parkgids van 2013 liggen die barst van zowel talige als inhoudelijke fouten. In de tussenliggende 12 jaar lijkt er op dat vlak nauwelijks wat verbeterd. In een lokaal park à la Monde Sauvage is het overigens niet beter gesteld met het Nederlands, maar voor een park dat zoveel aanzien geniet en zoveel bezoekers van boven de taalgrens trekt, is het niveau echt ondermaats.
Dat kan ik niet begrijpen, ze hebben daar vrij veel Nederlandstalig personeel. Ik weet nu niet of Koen er nog is, maar die was daar (vroeger toch) verantwoordelijk voor de levende have samen met Tim Bouts (die spijtig genoeg) vertrokken is.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
18 mar 2025, 15:01
Ze zouden beter nu 2x 2 koppels naar elders doen. Ik heb het niet zo op 1 groep van 1 soort, 1 ziekte en de hele populatie is mogelijk om zeep.
Ergens snap ik je en ben ik het met je eens. Maar bij dieren die eigenlijk in grote groepen leven vind ik het bij zo'n kleine groep het lastig. De kweekkans wordt dan zo klein... dan heb ik liever dat ze de groep eerst laten groeien en pas later een 2de groep ergens starten met inderdaad de kans dat als er iets misgaat de hele populatie in Europa weg is...
Daardoor vind ik het ook lastig dat Antwerpen een koppel macaronipinguins naar Madrid heeft gestuurd waardoor beide parken maar een enkel paar heeft. De kans op kweeksucces wordt alleen maar kleiner met als gevolg dat alsnog de gehele populatie in Europa kan wegvallen. Zulke dieren doen het juist beter in grotere groepen...

Wat ik wel opvallend vind is dat op zootierliste het volgende staat bij Marineland: bestand 11/2022: 14,15,2
Waar zijn de andere pinguins gebleven? Allemaal overleden :s

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Het jonge paterdavidshertje is jammer genoeg overleden... :(

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)