Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door daniel1109 »

Even een vraag vanuit mij. Hoeveel macht had Eeg nog de afgelopen jaren? De twee gasten die nu aan het woord zijn werken er al 8 jaar, waarvan 1 als hoofddierverzorger met curator functies. Al 15 jaar is de dierentuin eigendom en onder bestuur van Bert van Eijken.

Zijn de mensen die er nu dan zitten niet net zo schuldig aan de slechte verblijven?

Wesdeolifant
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Gaiazoo

Bericht door Wesdeolifant »

Wat ik mij dan ook vooral afvraag is hoe ze al die verblijven uit het oude gedeelte door de EAZA keuring hebben gekregen.

Want neem aan dat als ze niet door de Nederlandse keuring komen , ze al zeker niet door de eaza keuring komen….

Lion King
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Apenheul

Bericht door Lion King »

Wesdeolifant schreef:
23 okt 2025, 12:24
Wat ik mij dan ook vooral afvraag is hoe ze al die verblijven uit het oude gedeelte door de EAZA keuring hebben gekregen.

Want neem aan dat als ze niet door de Nederlandse keuring komen , ze al zeker niet door de eaza keuring komen….
Heel eenvoudig door plannen van toekomst goed te verkopen;-)
Vraag me alleen af of er aan die plannen een tijdslimiet zat?

Lion King
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Lion King »

daniel1109 schreef:
23 okt 2025, 10:10
Even een vraag vanuit mij. Hoeveel macht had Eeg nog de afgelopen jaren? De twee gasten die nu aan het woord zijn werken er al 8 jaar, waarvan 1 als hoofddierverzorger met curator functies. Al 15 jaar is de dierentuin eigendom en onder bestuur van Bert van Eijken.

Zijn de mensen die er nu dan zitten niet net zo schuldig aan de slechte verblijven?
Voor zover ik weet was Eeg parkmanager.
De laatste paar jaar volgens mij was er een managementteam.
De genoemde 2 personen hebben zich op een bepaalde manier daarin naar boven / voren gewerkt.

Lion King
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Lion King »

daniel1109 schreef:

Bert was geldschieter en eigenaar van de bv, de dierentuinvergunning was tot een jaar geleden in handen van stichting Zie-Zoölogisch.
Ik vind dit op Wikipedia.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Lion King schreef:
23 okt 2025, 12:48
daniel1109 schreef:

Bert was geldschieter en eigenaar van de bv, de dierentuinvergunning was tot een jaar geleden in handen van stichting Zie-Zoölogisch.
Op wikipedia staat ook dat de dieren + verblijven eigendom van de b.v. waren. Dus als er te veel dieren in te kleine verblijven zaten is dat toch de schuld van de b.v.?

Lion King
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Lion King »

daniel1109 schreef:
23 okt 2025, 14:24
Lion King schreef:
23 okt 2025, 12:48
daniel1109 schreef:

Op wikipedia staat ook dat de dieren + verblijven eigendom van de b.v. waren. Dus als er te veel dieren in te kleine verblijven zaten is dat toch de schuld van de b.v.?
Ja en nee denk ik.
Eeg was ook lang parkmanagement, alleen de laatste 5 jaar samen met het management team. Hiermee is ook het EAZA lidmaatschap gehaald.
Alles was van Bert behalve de dierentuinvergunning, die was bijna 24 jaar in het bezit van de stichting, maar nu dus in handen van Bert

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Luipaardhaai schreef:
23 okt 2025, 08:32
Boots schreef:
23 okt 2025, 07:04
Luipaardhaai schreef:
22 okt 2025, 20:27

ik vind eigenlijk dat ze het goed aanpakken. Ook dat ze nu wat eerlijker zijn, want op de socials waren hun plannen vroeger echt niet duidelijk. Ze zijn denk ik nog mild geweest over dat vorig bestuur, want sommige dieren zaten er de laatste jaren echt niet best bij. Vind het wel jammer dat er nog altijd mensen zijn die dat allemaal goedpraten en blijven zagen omdat er weer dieren weggaan.
Daar gaat mijn goede voornemen om niet meer te reageren jn dit topic.

Ik vind deze opmerking niet eerlijk naar het vorige bestuur en feitelijk niet waar. De laatste jaren onder Eeg werd er aan de lopende band gecommuniceerd wat de plannen van het park waren. Zowel via de nieuwsbrieven als via de banners in het park en vooral ook in de facebookgroep virenden van ZieZoo
Onder het bestuur van Eeg zijn de verblijven op het uitbreidingsgebied in rap tempo uit de grond gestampt en daar vinden/vonden we nu in mijn ogen goede verblijven voor o.a. gevlekte hyena's, kea's, de wetlandsvoliere en een zeer ruime ZA-vlakte.
Uiteraard zaten er diersoorten in het oude gedeelte zeer slecht gehuisvest, maar ook daar werden plannen voor gemaakt. En zo verscheen er al een prima verblijf voor dikdiks. Ook verdwenen er al langzaam soorten, zoals de beverratten, zuidelijke hoornraven, emoes en zo door.
Onder het huidige bestuur moet alles anders. De zwarte beren horen bij ZieZoo, daar zou een mooi ruim verblijf voor komen. Die soort past dan niet in de EAZA visie dus zou er een andere soort komen, maar ook daar komen ze nu op terug. Het zijn toch echt dezelfde gasten die eerst roepen dat er een andere berensoort komt en daar nu al weer van terugkomen. De horeca was al recent opgeknapt, moest ook anders toen Eeg vertrok. De dikdiks zijn inmiddels ook al weer vertrokken terwijl dat juist een van de verblijven was die opgeknapt was. De blokhut moet ook een andere invulling, want Eeg is weg.
Ik vind het echt engnekken die er nu rondlopen die onnodig ieder mediamoment aangrijpen om Eeg nog een trap na te geven.
Het is een feit dat er onder zijn leiding op dubieuze wijze aan dieren is gekomen en dat de focus eerst veel meer op verzamelen lag dan op dierenwelzijn. Maar de laatste jaren onder zijn leiding maakte het parkje enorme sprongen vooruit en hing er een enorm fijne sfeer.

De opmerking dat ze dus nog mild zijn geweest voor het vorige bestuur valt bij mij dus echt niet goed. Er heeft daar jaren lang iemand zijn hart en ziel in dat parkje gestoken heel goed wetende dat er dingen beter moesten. En het huidige bestuur durft de beste man ook nog eens voor paal te zetten in de media, terwijl ze zijn erfenis naar de gallemiezen helpen en zelf daadwerkelijk nog niks klaargespeeld hebben.
Ik had dit antwoord van mijlenver zien aankomen, dus het verrast mij niet echt. Maar om de prioriteiten van het vorige management even in te kaderen: ziezoo bouwde wel een groot verblijf voor de zoveelste hondachtige en had daar blijkbaar he t budget voor, maar verschoten het om die ruimte voor beren te gebruiken. De verzamelwoede bleef ondanks de EAza aanstelling. Ik zeg bewust niet eeg zijn naam, omdat hij er niet alleen verantwoordelijk voor was. Maar als ge een kerstboom van gaas met daarin eekhoorns en een houten toren met cavias in de dierentuin laat staan maar wel verblijven voor dikdiks en nieuwe terraria bouwt, dan zijn de prioriteiten niet op eenrij.

Om de nieuwe mensen engnekken te noemen is een heel gemakkelijke aantijging en totaal ongefundeerd lijkt mij ook al ken ik ze niet. Ze moeten zich wel gaan bewijzen zoals ik weeral zij, maar ze zetten hem echt niet voor paal in de media, wan t ik lees alleen dat ze feiten benoemen. Niemand had wat aan die gestreepte jakhalzen en niemand heeft wat aan een nieuw dikdikverblijf als alles er rond een enorme bende is.

Maar we verschillen gewoon van mening, ik kijk liever naar de toekomst dan vast te houden aan een man die zeker wat bewerkstelligd heeft maar nu weg is. Dat moeten we aanvaarden en ik denk dat dit op lange termijn heel belangrijk is voor zieizoo, zolang er maar geld in gedaan blijft worden.
Gelukkig is mijn mening na het park vele jaren op de voet gevolgd te hebben alles behalve ongefundeerd. Daar wil ik het bij laten.

Lion King
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Lion King »

MennoPebesma schreef:
22 okt 2025, 18:37

Brabants dierenpark stopt met tientallen diersoorten, maar heeft grootse toekomstplannen

Het Brabantse dierenpark Zie-Zoo in Volkel ondergaat een gigantische transformatie. Sinds vorig jaar verdwenen tientallen diersoorten uit het park. Dat leverde het park vragen, maar óók ruimte voor nieuwe bouwprojecten op. In gesprek met ZooFlits vertelt het nieuwe management van de dierentuin openhartig wat er zich het afgelopen jaar achter de schermen heeft afgespeeld. “We moeten gewoon even door deze zure appel heenbijten.”

Bron & meer: ZooFlits

Op vrienden van Zie-Zoo reageert de voormalig parkmanager op het artikel in Zooflits
Krijg allemaal berichtjes over een facebook artikel (zooflits)waar ik in vermeld word . Beste mensen ANDERE BAZEN ANDERE WETTEN. Een feit is dat zonder mij er geen Zie- ZOO was geweest en onder mijn leiding we van NIETS naar EAZA zijn gegaan nu is het aan de nieuwe garde om van EAZA naar .......? te gaan.
Ik denk dat hierdoor het Zooflits artikel wat beter te begrijpen is.

Ook een voormalig bestuurslid doet haar verhaal
Zo, de ergste storm na het 'vertrek' van Eeg Manders vorig jaar is gaan liggen, tijd om de boel recht te kletsen in een gesprek met ZooFlits. Allereerst, Eeg is niet 'vertrokken' maar uit de weg gekonkeld door het trio Halewijn, van Laarhoven en Van IJken. Eeg was degene die samen met zijn vrouw Marion en een grote groep vrijwilligers Zie-Zoo uit de grond heeft gestampt. De eerste jaren 6 dagen per jaar gratis toegankelijk, en uiteindelijk een dierenpark dat jaarrond is geopend. Eeg wist met slim inkopen via o.a. Marktplaats allerlei (bouw)materialen te verzamelen om de verblijven te bouwen, met inzet van veel vrijwillige handige handen. En zo kon men Zie-Zoo zien groeien, met hard werken. Nu worden er allerlei dieren weggedaan, verblijven staan leeg. De gierenvoliere is nog STEEDS niet af, maar intussen wordt er al met andere, grootse plannen geschermd. Een overdekte speeltuin. Nou joepie. Er zijn al twee grote speelgelegenheden in de buurt, gelooft Zie-Zoo nou echt dat ze daar tegenop kunnen boksen? De entreeprijzen zijn nu 17,50 en 15,00 euro, dat is 65,00 euro voor een doorsnee gezin, om door een half leeg park te lopen. Die komen na 1 x vast niet meer terug, overdekte speeltuin of niet. En ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar als ik naar een zoo ga, dan heb ik geen behoefte aan een 'krijspaleis' a.k.a. overdekte speeltuin. Wat betreft wat opmerkingen in het interview: 'Het enige plan dat er allang was, was EAZA lid worden.' Nou, ik heb in de 14 jaar dat ik als secretaris in het bestuur heb gezeten, een heleboel andere plannen voorbij zien komen. EN die werden ook nog uitgevoerd en voltooid. Dan wordt er door Halewijn begonnen met de uitspraak 'Met alle respect'. Als figuren dat beginnen te zeggen moet je heel goed op gaan passen, want respect is dan ver te zoeken. Nog iets uit het artikel: 'Veel beslissingen komen voort uit dierwelzijnsoverwegingen'. Naar mijn idee komen ze vooral voort uit kostenbesparingen en gemakzucht. EN de overweging 'Hoe kunnen we bezoekers toch laten betalen voor een park dat er halfleeg bij ligt.' Ook hoeft men geen moeite te doen voor het controletraject van RVO, dit staat letterlijk opgetekend uit de mond van van Laarhoven. Makkelijk hoor. Er komt een flink stuk met huisdierrassen waar clienten van het autismecentrum mee kunnen werken. Zo wordt Zie-Zoo een veredelde kinderboerderij, met hier en daar nog iets exotisch. Want aan die clienten kan veel verdiend worden, meer dan aan een dierentuin. Mochten jullie denken 'Waar heeft zij het over, wat weet zij er nou van?'Ik ben van 2008 - 2022 secretaris geweest van Zie-Zoo, ik notuleerde bij de bestuursvergaderingen, was contactpersoon voor de adoptanten en schreef en verstuurde de nieuwsbrieven. Ik was hartstikke trots op Zie-Zoo, maar voor deze puinhoop schaam ik mij kapot. Ik heb bij mijn afscheid als secretaris o.a. een 'gouden handdruk' (beeldje) gekregen. Op het afscheids'feest' van Eeg hebben wij hem een goudgeverfde schep gegeven, en daarbij heb ik gezegd: "Ik een gouden handdruk, jij een gouden schop onder je kont." Het natrappen naar Eeg in dit artikel is een gouden mes. In de rug van Eeg.
Ik volg zz al enige jaren en kwam er graag, maar ik ben het niet helemaal eens met het nieuwe management. Mijn bezoekjes richten zich nu op andere parken die zich ook ontwikkelen maar beter en sneller

Ik blijf het volgen.

Overigens vind ik zooflits wel een juicy kanaal en voornamelijk met negatieve berichten.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Lion King schreef:
23 okt 2025, 19:11

Overigens vind ik zooflits wel een juicy kanaal en voornamelijk met negatieve berichten.
En het kanaal dat zelf vaak als eerste het vertrek van diersoorten wist aan te stippen ironisch genoeg. ;)

In de besloten facebookgroep achter ZieZoo lees ik toch regelmatig berichten die me laten doorschijnen dat we zeker niet alles weten in het verhaal van de managementswissel, en dat het verloop niet echt een passend slot was voor dit hoofdstuk van het park.

Ik bezocht de tuin met name in het Eeg-tijdperk, en ik durf toch te stellen dat het park effectief een voor en na 'Eeg-tijdperk' heeft. De verschillen zijn groot, zowel in het park als in haar communicatie en plannen. Vreemd, en voor mij persoonlijk ook zonde naar beleving toe tijdens mijn bezoeken.

Mijn bezoekfrequentie nam hier dan ook af... iets wat ik vaker lees en hoor. Ik ben benieuwd naar de bezoekerscijfers de komende jaren.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Lion King schreef:
23 okt 2025, 19:11

Zooflits gaat gewoon heel duidelijk voor wat de meeste clicks oplevert en dat heeft vaak weinig met journalistiek te maken. Dus dan kom je met dingen die bij een bepaalde doelgroep goed scoren, dat bestaat vooral uit:
- Blijdorp is een puinhoop
- Dierenrechtenactivisten in een random dierentuin die ophef maken om niets
- iets met zeezoogdieren
- Er verdwijnt ergens een dier

Schrijf daar dan een juicy verhaal over en iedereen trapt er op social media rustig in, waardoor berichten die vaak helemaal geen aandacht verdienen groot gemaakt worden... Dat is jammer want met bijv. zo'n zwarte panters in Pairi Daizaverhaal maak je jezelf veel relevanter...

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dennistopaz »

Mwah ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zie Zooflits ook altijd langskomen als er iets positiefs te melden is en volgens mij is dat redelijk in balans. Ze posten gewoon over alles waar ze "nieuwswaarde" in zien. Een nieuwe diersoort, nieuwe uitbreidingsplannen, hoge omzet, nieuw evenement, bijzondere geboorte etc. komen ook altijd langs.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Ik begrijp de opmerkingen over Zooflits, al kan je die ook modern en in lijn met de tijdsgeest vinden. Maar laten we het vooral over ZieZoo hebben hier.
Het blijft immers voor ons een collega-fanmedium, en niet direct het hoofdthema van dit topic. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie