Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Nevelpanter2990
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Nevelpanter2990 »

Hoe ziet de Oasis er nu uit? Wat zijn de plannen ermee?

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Nevelpanter2990 schreef:
22 okt 2025, 18:49
zou mij niet verbazen als de oasis tegen de grond gaat om het daar iets meer open te maken. Mogelijk met een buitenverblijf voor een bijzondere soort
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Asbolus schreef:
22 okt 2025, 21:52
Nevelpanter2990 schreef:
zou mij niet verbazen als de oasis tegen de grond gaat om het daar iets meer open te maken. Mogelijk met een buitenverblijf voor een bijzondere soort
Kijkend naar de werelden bij de ingang en de diersoorten die er ziten is het volgens mij dr bedoeling dat het een woestijn thema ging krijgen

Nevelpanter2990
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door Nevelpanter2990 »

Top, bedankt!

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
23 okt 2025, 04:23
Asbolus schreef:
Nevelpanter2990 schreef:
Kijkend naar de werelden bij de ingang en de diersoorten die er ziten is het volgens mij dr bedoeling dat het een woestijn thema ging krijgen
Dat is inderdaad ook iets waar ik op hoop, een mooie woestijnkas. Waarbij alle woestijnen dan aan bod kunnen komen en niet zoals in Burgers beperkt tot 1 regio. Pas op ik vind deze ook al geweldig en ga er nog steeds graag regelmatig naartoe, maar als je het breder neemt heb je meer mogelijkheden.

Op Zoochat gelezen dat pd de naam Nautis ook geregistreerd heeft. Zou dit kunnen verwijzen naar hun volgend project, wie weet een compleet nieuw aquarium. Hopen en dromen mag.......

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

snoopy11 schreef:
24 okt 2025, 14:51
daniel1109 schreef:
Asbolus schreef:
Nevelpanter2990 schreef:
Dat is inderdaad ook iets waar ik op hoop, een mooie woestijnkas. Waarbij alle woestijnen dan aan bod kunnen komen en niet zoals in Burgers beperkt tot 1 regio. Pas op ik vind deze ook al geweldig en ga er nog steeds graag regelmatig naartoe, maar als je het breder neemt heb je meer mogelijkheden.

Op Zoochat gelezen dat pd de naam Nautis ook geregistreerd heeft. Zou dit kunnen verwijzen naar hun volgend project, wie weet een compleet nieuw aquarium. Hopen en dromen mag.......
Het zou me niets verbazen. Pairi Daiza zou niet als Pairi Daiza aanvoelen als ze niet met een of ander groot project bezig zouden zijn ;)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

snoopy11 schreef:
daniel1109 schreef:
De verwachting is dat de herontwikkeling van de Oasis iets moet worden dat toegespitst is op Noord-Afrika/Midden-Oosten, maar je weet nooit.
snoopy11 schreef:
Het zou ook deel kunnen uitmaken van de Sanctuary, daar zit uiteindelijk ook een groot aquarium in. Je zou ook kunnen denken aan een aparte naam voor het zwembadgedeelte?

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

Zoozot schreef:
24 okt 2025, 15:57
snoopy11 schreef:
daniel1109 schreef:
De verwachting is dat de herontwikkeling van de Oasis iets moet worden dat toegespitst is op Noord-Afrika/Midden-Oosten, maar je weet nooit.
snoopy11 schreef:
Het zou ook deel kunnen uitmaken van de Sanctuary, daar zit uiteindelijk ook een groot aquarium in. Je zou ook kunnen denken aan een aparte naam voor het zwembadgedeelte?
Inderdaad, zover had ik dan weer niet gedacht, zou ook zo maar kunnen. Ik dacht direct aan een nieuw aquarium, omdat het oude ook geïnspireerd is op de Nautilus van "10.000 mijl onder zee", dus hoop ik op een nieuw groot aquarium gebouw, een beetje zoals Nausica....

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Wat is er mis met het huidige aquarium, vind dat prachtig.
Ok, er zijn bakken die ruimer mogen, maar er verdwijnt zo en zo al vanalles naar de nieuwe serre. Komt er veel plaats vrij.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Limburg vooruit schreef:
24 okt 2025, 17:13
Ok, er zijn bakken die ruimer mogen, maar er verdwijnt zo en zo al vanalles naar de nieuwe serre. Komt er veel plaats vrij.
Het aquarium is niet meer bestand tegen de huidige bezoekers stromen. Doordat het smal is en het relatief kleine bakken zijn (de haaientunnel vind ik zelf om van te janken), is het heel vaak gewoon dat je schuifelend in een file door het gebouw heen moet. Op je gemak kijken bij een van de bakken zit er simpelweg niet in. Even ergens uit de drukte stappen zit er ook niet in. Het is van begin tot eind lopen in de file, waarbij de mensen vaak zelfs buiten al in de rij staan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
24 okt 2025, 17:18
Limburg vooruit schreef:
Het aquarium is niet meer bestand tegen de huidige bezoekers stromen. Doordat het smal is en het relatief kleine bakken zijn (de haaientunnel vind ik zelf om van te janken), is het heel vaak gewoon dat je schuifelend in een file door het gebouw heen moet. Op je gemak kijken bij een van de bakken zit er simpelweg niet in. Even ergens uit de drukte stappen zit er ook niet in. Het is van begin tot eind lopen in de file, waarbij de mensen vaak zelfs buiten al in de rij staan.
Oké, dan is het daar de laatste 2 jaar geëxplodeerd blijkbaar.
Maar het bestand van de haaientunnel gaat naar de nieuwe serre. Zeeschildpadden ook, en als er zeekoeien komen verwacht ik de grote pacas, roodstaartmeervallen enzo ook in de serre.
Dit gaat ook een deel drukte wegnemen.

Maar ik wist niet dat het zo erg was, 3 jaar geleden er het laatst geweest en toen was er geen fille, niks.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Limburg vooruit schreef:
24 okt 2025, 17:46
daniel1109 schreef:
24 okt 2025, 17:18
Limburg vooruit schreef:
Oké, dan is het daar de laatste 2 jaar geëxplodeerd blijkbaar.
Maar het bestand van de haaientunnel gaat naar de nieuwe serre. Zeeschildpadden ook, en als er zeekoeien komen verwacht ik de grote pacas, roodstaartmeervallen enzo ook in de serre.
Dit gaat ook een deel drukte wegnemen.

Maar ik wist niet dat het zo erg was, 3 jaar geleden er het laatst geweest en toen was er geen fille, niks.
nou ja, 2022 zaten ze op 2,2 miljoen bezoekers. In 2024 op 2,65 miljoen bezoekers. 450.000 bezoekers meer is een enorm verschil. Met daarbij ook nog eens dat het nu bij de ingang van het park ligt, dus iedereen komt ook langs het aquarium.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Het aquarium is volledig gedateerd aan de binnenkant op vlak van infrastructuur (te smal, te kleine bassins, onlogisch einde met meerdere gangen die bezoekers niet begrijpen, buitenkomen aan een zijkant en dan moeten gaan zoeken waar je bent, de buggy of bolderkar die je als het regent doorweekt terugvindt omdat er geen overdekte stalling is, etc.)

Ik verwacht dat ze op termijn een second gate openen met daarin een aquarium zoals Nausicaa, daar zie ik ze nog in investeren omdat het de 'nood' tot overnachten groter maakt en ze dus (nog) meer als resort kunnen opereren. Het huidige aquarium zie ik dan graag evolueren in een nachtdierenhuis, volgens mij moet ze dat wel lukken, maar dan moeten ze wel het hele gebouw strippen (aan de binnenkant). Al moeten ze dat dan thematisch wel goed laten passen en dat lijkt me niet gemakkelijk in hun 'werelden'.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Michielsken schreef:
24 okt 2025, 21:32
Het aquarium is volledig gedateerd aan de binnenkant op vlak van infrastructuur (te smal, te kleine bassins, onlogisch einde met meerdere gangen die bezoekers niet begrijpen, buitenkomen aan een zijkant en dan moeten gaan zoeken waar je bent, de buggy of bolderkar die je als het regent doorweekt terugvindt omdat er geen overdekte stalling is, etc.)

Ik verwacht dat ze op termijn een second gate openen met daarin een aquarium zoals Nausicaa, daar zie ik ze nog in investeren omdat het de 'nood' tot overnachten groter maakt en ze dus (nog) meer als resort kunnen opereren. Het huidige aquarium zie ik dan graag evolueren in een nachtdierenhuis, volgens mij moet ze dat wel lukken, maar dan moeten ze wel het hele gebouw strippen (aan de binnenkant). Al moeten ze dat dan thematisch wel goed laten passen en dat lijkt me niet gemakkelijk in hun 'werelden'.
Dit is dus ook wat ik voor ogen heb. Al zal zo'n aquarium er waarschijnlijk pas kunnen komen als er een nieuwe weg ligt (gezien het huidige gedoe met de vergunning).

Maar ik zie het huidige aquarium ook wel een nachtdierenhuis worden. (Als ze de looppaden maar wel ruimer opzetten dan het nu is)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Vraagje: sinds de gibbons toegang hebben tot hun verblijf zie ik er eigenlijk geen beeldmateriaal van voorbij komen. Is iemand nog recent in het park geweest en weet diegene of de gibbons eigenlijk wel naar buiten toe gaan?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Boots schreef:
25 okt 2025, 14:03
Vraagje: sinds de gibbons toegang hebben tot hun verblijf zie ik er eigenlijk geen beeldmateriaal van voorbij komen. Is iemand nog recent in het park geweest en weet diegene of de gibbons eigenlijk wel naar buiten toe gaan?
Ze kunnen zover ik weet naar buiten... maar lijken er weinig zin in te hebben. Helaas kan je de poortjes niet goed zien, en heeft de nieuwe binnenstal geen ramen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Gorilla Gust schreef:
25 okt 2025, 16:16
Boots schreef:
25 okt 2025, 14:03
Ze kunnen zover ik weet naar buiten... maar lijken er weinig zin in te hebben. Helaas kan je de poortjes niet goed zien, en heeft de nieuwe binnenstal geen ramen.
Ik vraag mij ook af in hoeverre het een goed gibbon verblijf is. Laat ik duidelijk zijn dat ik er niet over kan oordelen, maar het heeft weinig weg van bijv. een verblijf als dat in de Apenheul. Wat juist een mooi groen en natuurlijk verblijf is. Gevoelsmatig zal een bosbewoner zich veel minder comfortabel voelen op een groot open terein. Ook is er tussen de verschillende palen vaak maar één koord gespannen wat mij ook niet ideaal lijkt.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Gorilla Gust schreef:
25 okt 2025, 16:16
Dat is wel jammer, dat je niet naar binnen kan kijken. Soms mis ik dat wel een beetje in Pairi Daiza. De mogelijkheid om de binnen verblijven te kunnen zien. Zoals bijvoorbeeld bij de nijlpaarden, olifanten, tijgers, leeuwen. Tuurlijk zijn er ook dieren waar het wel kan. Maar toch mis ik in Pairi Daiza wel eens de charme van de dierenhuizen zoals die vaak genoeg in andere parken wel te zien zijn.
Boots schreef:
25 okt 2025, 17:28
Ik vraag mij ook af in hoeverre het een goed gibbon verblijf is. Laat ik duidelijk zijn dat ik er niet over kan oordelen, maar het heeft weinig weg van bijv. een verblijf als dat in de Apenheul. Wat juist een mooi groen en natuurlijk verblijf is. Gevoelsmatig zal een bosbewoner zich veel minder comfortabel voelen op een groot open terein. Ook is er tussen de verschillende palen vaak maar één koord gespannen wat mij ook niet ideaal lijkt.
Ik snap zelf niet waarom ze de gibbons niet hebben toegevoegd aan het orang-oetan verblijf bij het ambachtshuis. Binnenverblijf direct aan het eiland zodat er niet meer zo'n mega grote afschuwelijke schijf hoeft, en vanaf het verhoogde pad het binnenverblijf in kunnen kijken

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
Eigenlijk is het bizar dat dat nog open mag blijven gelet op de strenge brandvoorschriften. Ik ken zo'n beetje de brandverplichtingen voor het bouwen van tribunes in een voetbalstadion: branduitgangen, breedtes trappen, zoveel uitgangen per 500 personen, etc.

Het is ontzettend claustrofobisch, niet geschikt voor grote bezoekerstromen en ik mag er niet aan denken wat er daar kan gebeuren mocht er eens brand uitbreken: gangetjes van 1m breed met +2 miljoen bezoekers, in het donker, met veel bochten, en dit zonder een gecontroleerde toegangslimiet, zeer vreemd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

Apenarend schreef:
Gisteren, 13:56
Limburg vooruit schreef:
Eigenlijk is het bizar dat dat nog open mag blijven gelet op de strenge brandvoorschriften. Ik ken zo'n beetje de brandverplichtingen voor het bouwen van tribunes in een voetbalstadion: branduitgangen, breedtes trappen, zoveel uitgangen per 500 personen, etc.

Het is ontzettend claustrofobisch, niet geschikt voor grote bezoekerstromen en ik mag er niet aan denken wat er daar kan gebeuren mocht er eens brand uitbreken: gangetjes van 1m breed met +2 miljoen bezoekers, in het donker, met veel bochten, en dit zonder een gecontroleerde toegangslimiet, zeer vreemd.
Dit is de bedenking die ik me ook steeds maak als we er nog eens binnen gaan. Plus het feit dat er toch steeds mensen binnen glippen met een kinderwagen.

Het probleem is natuurlijk wat doe je met het gebouw. Als ik me nt vergis werd het dak er volledig afgehaald om de aquaria te kunnen bouwen. Dus om uit te breken wss ook.

Waarom nt gewoon terug in ere herstellen zoals in de begin jaren. Ik meen me nog te herinneren dat je daar toen mooie grote zalen had. Ideaal eigenlijk om te verhuren voor events.

Als je er een nocturama zou willen van maken zoals hier meermaals wordt opgeworpen, blijf je met die smalle gangen zitten, en dat in combinatie met donkere looproutes......

Plaats reactie