Nieuwstopic Monde Sauvage
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Re: Nieuwstopic Monde Sauvage
Er zijn wel kleine ondernemingen die het doen,laat staan zo'n spelers.
Maar het is niet enkel Monde Sauvage hoor. Het Nederlands in PD is ook om tranen met tuiten te janken. Maar ze gebruiken het wel.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Monde Sauvage gaat starten aan een nieuw verblijf van 6500 m² voor hun savannekoningen... de leeuwen!
De bouw start dit najaar en zal rond Pasen 2026 afgerond zijn. Je kunt daarna de leeuwen bewonderen vanaf een nieuw observatorium op de promenade, en vanaf de autosafari!
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi daiza, zoo antwerpen
Heeft er iemand ergens een plan kunnen vinden van hoe dat er uit gaat zien, want ik kan er maar weinig over vinden?Gorilla Gust schreef: ↑30 aug 2025, 08:32Monde Sauvage gaat starten aan een nieuw verblijf van 6500 m² voor hun savannekoningen... de leeuwen!
De bouw start dit najaar en zal rond Pasen 2026 afgerond zijn. Je kunt daarna de leeuwen bewonderen vanaf een nieuw observatorium op de promenade, en vanaf de autosafari!
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zie-ZOO
Bij de onderstaande link zit een video over het verblijf. Daar komt ook het ontwerp van het verblijf meerdere keren naar voren. Het is wel in het Frans.gibbonobongo schreef: ↑30 aug 2025, 10:09Heeft er iemand ergens een plan kunnen vinden van hoe dat er uit gaat zien, want ik kan er maar weinig over vinden?Gorilla Gust schreef: ↑30 aug 2025, 08:32Monde Sauvage gaat starten aan een nieuw verblijf van 6500 m² voor hun savannekoningen... de leeuwen!
https://www.facebook.com/share/v/14Erk43GGD2/
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
In het filmpje wordt niet bijster veel meer gezegd dan in het artikel: één van de wensen van de nieuwe eigenaar Alexandre Dallemagne was dat de leeuwen geïntegreerd zouden worden bij het safaripark, en dat gaat nu dus gebeuren met een groot, modern verblijf van 6500 m². De opzet lijkt dus vergelijkbaar met de Beekse Bergen heden ten dage: niet met de auto tussen de leeuwen, maar de leeuwen zijn wel zichtbaar vanaf de safari.teunvdvlugt schreef: ↑30 aug 2025, 10:47Bij de onderstaande link zit een video over het verblijf. Daar komt ook het ontwerp van het verblijf meerdere keren naar voren. Het is wel in het Frans.gibbonobongo schreef: ↑30 aug 2025, 10:09Heeft er iemand ergens een plan kunnen vinden van hoe dat er uit gaat zien, want ik kan er maar weinig over vinden?Gorilla Gust schreef: ↑30 aug 2025, 08:32Monde Sauvage gaat starten aan een nieuw verblijf van 6500 m² voor hun savannekoningen... de leeuwen!
https://www.facebook.com/share/v/14Erk43GGD2/
Het plan dat ze in de video laten zien ziet er erg ambitieus en grootschalig uit naar de standaarden van Monde Sauvage. Op één van de foto's in het Facebookbericht duikt ons aller favoriete dierentuinontwerper Erik van Vliet op, dus de kwaliteit van het ontwerp zal wel snor zitten. Jammer dat ze het plan niet in haar volledigheid laten zien, maar ik wel de indruk dat het getoonde plan eigenlijk meer toekomstplannen omvat dan alleen een leeuwenverblijf, en dat het leeuwenverblijf dus wellicht (en hopelijk?) een eerste fase is van een veel groter vernieuwingsplan.
Ik zie bijvoorbeeld een rij kleine huisjes ingetekend die verdacht veel lijken op vakantielodges, en als ik mijn scherm omgekeerd hou heb ik ergens het woord "babouins" kunnen spotten. Qua locatie geeft het plan weinig referentiepunten, maar mijn vermoeden is dat het leeuwenverblijf gesitueerd wordt in het stukje van het safaripark dat het dichtst ligt bij de autoweg tussen de kassa's en de parking (met die rij huisjes parallel aan die weg), naast de Zuid-Amerikaanse zone en voor de wandelsafari aansluitend op wat nu nog de kattenhoek is.
Ik word hier heel blij van. Een nieuw verblijf voor de leeuwen met een behoorlijk hoge standaard is een perfecte zet van Monde Sauvage: een potentiële publiekstrekker én tegelijk een oplossing voor één van de grootste pijnpunten van het huidige park (de kattenverblijven), wat dan weer ook een perfecte opmaat kan voor de verdere herontwikkeling van dat deel van het park.
-
- Laafsekikker (EW)
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
https://www.facebook.com/story.php?stor ... 3805760411
-
- Laafsekikker (EW)
Ook hier kan ik niet opmaken waar het verblijf gaat komen.Gorilla Gust schreef: ↑30 aug 2025, 13:25In de comments op de Laafsekikkers pagina staat een betere plattegrond:
https://www.facebook.com/story.php?stor ... 3805760411
Ik had eerst het idee om het huidige verblijf + de luipaarden- en lynxenverblijven + de jachtluipaarden + een stukje van de huidige savanne. Maar nu begin ik te twijfelen want die vierkantjes die waarschijnlijk logeermogelijkheden zijn zouden dan komen waar de amoerluipaarden zitten.
-
- Laafsekikker (EN)
Het artikel bevat ook bouwfoto's van de aangekondigde volières op de plek van de voormalige tropenkas, die goed lijken te vorderen.
Bron: Zooflits
-
- Laafsekikker (EW)
Mooi, dat waren ook de grote pijnpunten denk ik.Zoozot schreef: ↑01 sep 2025, 21:47Monde Sauvage zit kennelijk niet stil. Zooflits meldt dat niet alleen de leeuwen een nieuw onderkomen krijgen, maar dat er momenteel ook volop gewerkt wordt aan een nieuw bassin voor de nijlpaarden. De foto's in het artikel laten zien dat de nijlpaarden verhuizen van het midden van de safarivlakte naar de rand ervan, ter hoogte van de stalgebouwen.
Het artikel bevat ook bouwfoto's van de aangekondigde volières op de plek van de voormalige tropenkas, die goed lijken te vorderen.
Maar hoeveel nijlpaarden heeft Monde Sauvage nog. Volgens zootierliste 1 man, maar tot 2 jaar geleden zaten hier 2 vrouwen dacht ik.
Niet alle grote pijnpunten als je het mij vraagt. De stallen van de neushoorns (zitten daar ook de nijlpaarden binnen) en andere oude gebouwen zouden ook echt een opknapbeurt kunnen gebruiken. Gevoelsmatig stond het op instorten toen ik vorig jaar voor het eerst kwam in Monde Sauvage. Maar ze laten hiermee wel zien dat ze vooruit willen en willen investeren (en dan niet in olifanten zoals hier eerder genoemd is maar in de huidige collectie).Limburg vooruit schreef: ↑02 sep 2025, 07:25Mooi, dat waren ook de grote pijnpunten denk ik.Zoozot schreef: ↑01 sep 2025, 21:47Monde Sauvage zit kennelijk niet stil. Zooflits meldt dat niet alleen de leeuwen een nieuw onderkomen krijgen, maar dat er momenteel ook volop gewerkt wordt aan een nieuw bassin voor de nijlpaarden. De foto's in het artikel laten zien dat de nijlpaarden verhuizen van het midden van de safarivlakte naar de rand ervan, ter hoogte van de stalgebouwen.
Maar hoeveel nijlpaarden heeft Monde Sauvage nog. Volgens zootierliste 1 man, maar tot 2 jaar geleden zaten hier 2 vrouwen dacht ik.
-
- Laafsekikker (EW)
Ik zei de grote pijnpunten, zeker niet alle pijnpunten.JvG schreef: ↑02 sep 2025, 10:12Niet alle grote pijnpunten als je het mij vraagt. De stallen van de neushoorns (zitten daar ook de nijlpaarden binnen) en andere oude gebouwen zouden ook echt een opknapbeurt kunnen gebruiken. Gevoelsmatig stond het op instorten toen ik vorig jaar voor het eerst kwam in Monde Sauvage. Maar ze laten hiermee wel zien dat ze vooruit willen en willen investeren (en dan niet in olifanten zoals hier eerder genoemd is maar in de huidige collectie).Limburg vooruit schreef: ↑02 sep 2025, 07:25Mooi, dat waren ook de grote pijnpunten denk ik.Zoozot schreef: ↑01 sep 2025, 21:47Monde Sauvage zit kennelijk niet stil. Zooflits meldt dat niet alleen de leeuwen een nieuw onderkomen krijgen, maar dat er momenteel ook volop gewerkt wordt aan een nieuw bassin voor de nijlpaarden. De foto's in het artikel laten zien dat de nijlpaarden verhuizen van het midden van de safarivlakte naar de rand ervan, ter hoogte van de stalgebouwen.
De huidige stallen voor neushoorns (die de olifantenboxen erbij hebben gekregen) en de nijlpaarden zijn zeker het volgende wat ze gaan aan pakken.
Die groene loodsen zijn niet mooi, maar zeer handig en multifunctioneel.
Op termijn zal de autosafarie verdwijnen waardoor er extra ruimte komt om eventueel uit het zicht stallen bij te bouwen, of net stallen die door de bezoekers kunnen bezocht worden. Ik weet niet of de safarietreinen gaan blijven bestaan, is nu wel een extra bron van inkomsten want die zijn betalend.
Het gedeelte ijsbeer/zeeleeuw is ook aan een grondige opknapbeurt toe, vooral de zwemgelegenheden groter en dieper maken is echt noodzakelijk.
Het voordeel is dat er in dit park (mits de gemeente mee werkt) nog enorm veel mogelijkheden zijn.
Zo zou ik achter de huidige hal waar de papegaaienshow is een nieuwe serre bouwen, groter en moderner. Daarna de huidige tegen de grond en de papegaaien van de show degelijke buitenverblijven geven.
Een park zal nooit 100% goed zijn voor iedereen, kan ook niet.
-
- Laafsekikker (EN)
Ergens heb ik er wel vertrouwen in dat op termijn ook de neushoorns wel in het nieuw gestoken zullen worden. Het feit dat ze op één jaar tijd zowel de leeuwen als de nijlpaarden aan het aanpakken zijn, maakt wel duidelijk dat ze best wel rigoureuze plannen hebben met de autosafari. Verdwijnen zie ik het niet doen, want het is net één van de USP's van de Monde Sauvage én ze hebben vrij recent nog een nieuw bosgedeelte aan het parcours toegevoegd. Maar als ze het aanpakken van de pijnpunten op zo'n manier uitvoeren dat er op termijn ook weer ruimte vrijkomt om de olifanten terug te brengen, zeg ik: waarom niet?Limburg vooruit schreef: ↑02 sep 2025, 11:51Ik zei de grote pijnpunten, zeker niet alle pijnpunten.JvG schreef: ↑02 sep 2025, 10:12Niet alle grote pijnpunten als je het mij vraagt. De stallen van de neushoorns (zitten daar ook de nijlpaarden binnen) en andere oude gebouwen zouden ook echt een opknapbeurt kunnen gebruiken. Gevoelsmatig stond het op instorten toen ik vorig jaar voor het eerst kwam in Monde Sauvage. Maar ze laten hiermee wel zien dat ze vooruit willen en willen investeren (en dan niet in olifanten zoals hier eerder genoemd is maar in de huidige collectie).
De huidige stallen voor neushoorns (die de olifantenboxen erbij hebben gekregen) en de nijlpaarden zijn zeker het volgende wat ze gaan aan pakken.
Die groene loodsen zijn niet mooi, maar zeer handig en multifunctioneel.
Op termijn zal de autosafarie verdwijnen waardoor er extra ruimte komt om eventueel uit het zicht stallen bij te bouwen, of net stallen die door de bezoekers kunnen bezocht worden. Ik weet niet of de safarietreinen gaan blijven bestaan, is nu wel een extra bron van inkomsten want die zijn betalend.
Het gedeelte ijsbeer/zeeleeuw is ook aan een grondige opknapbeurt toe, vooral de zwemgelegenheden groter en dieper maken is echt noodzakelijk.
Het voordeel is dat er in dit park (mits de gemeente mee werkt) nog enorm veel mogelijkheden zijn.
Zo zou ik achter de huidige hal waar de papegaaienshow is een nieuwe serre bouwen, groter en moderner. Daarna de huidige tegen de grond en de papegaaien van de show degelijke buitenverblijven geven.
Een park zal nooit 100% goed zijn voor iedereen, kan ook niet.
Maar natuurlijk is er in het park nog genoeg plekken om over te mopperen. Het zeeleeuwen- en ijsberenverblijf (bij dat laatste vooral het "oude" gedeelte) zien er gewoon niet meer uit. De papegaaienshow is ook iets waarvan je je kan afvragen of het nog wel zin heeft om dat voort te zetten, hoewel ze de indoorcapaciteit van die hal wel kunnen gebruiken nu ze ook 's winters open zijn. Als ze op termijn naar verblijfsaccomodatie toe willen moet er op het vlak van horeca en infrastructuur ook nog een heleboel opgeknapt worden, en ga zo maar door.
Maar zolang er goede wil, genoeg middelen en de juiste mensen aan het roer zijn, zie ik het momenteel positief in voor de Monde Sauvage.
-
- Laafsekikker (EW)
Ik dacht dat de vorige man geruild was, deze site spreekt dat dus tegen.