Nieuwstopic Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Yapok
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Yapok »

Boots schreef:
05 aug 2025, 18:32
Ik snap niet dat iemand die zoveel kwaliteiten heeft en zo'n goede naam zich wilt verbinden aan zo'n park. Goed ik zal er veel te ver vanaf staan om dit te kunnen begrijpen.
Dit is exact wat ik dacht toen ik het las. Pakawi Park is toch een serieuze stap achteruit voor hem. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen andere parken waren die deze man graag in dienst zouden willen nemen. Maar laten we hopen dat hij een positieve invloed heeft op het park. Voor het imago van Pakawi Park zelf is dit zeker een stap in de goede richting.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Boots schreef:
Ik snap niet dat iemand die zoveel kwaliteiten heeft en zo'n goede naam zich wilt verbinden aan zo'n park. Goed ik zal er veel te ver vanaf staan om dit te kunnen begrijpen.
Je weet niet wat zijn voorwaarden waren hé, volledige zeggenschap wat dieren betreft bv. Misschien heeft hij zich ingekocht? Of heeft PD een deel aandelen gekocht om er surplus te huisvesten

Ik zou niet voor minder gaan moest ik hem zijn. Dit zijn allemaal gissingen van mezelf voor alle duidelijk.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Yapok schreef:
05 aug 2025, 19:08
Boots schreef:
Dit is exact wat ik dacht toen ik het las. Pakawi Park is toch een serieuze stap achteruit voor hem. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen andere parken waren die deze man graag in dienst zouden willen nemen. Maar laten we hopen dat hij een positieve invloed heeft op het park. Voor het imago van Pakawi Park zelf is dit zeker een stap in de goede richting.
Ik sluit me aan bij jullie, ook voor mij moeilijk te begrijpen. Niet alleen is er de bedenkelijke reputatie van het park zelf, maar tevens de zedenzaak van de eigenaar.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
05 aug 2025, 20:17
Yapok schreef:
05 aug 2025, 19:08
Boots schreef:
Ik sluit me aan bij jullie, ook voor mij moeilijk te begrijpen. Niet alleen is er de bedenkelijke reputatie van het park zelf, maar tevens de zedenzaak van de eigenaar.
Ik was er ook erg verbaasd over toen ik het las. Het voelt voor mij alsof iemand van een grote multinational over zou stappen naar een lokaal bedrijfje. Iets wat ik ook als een stap terug zou zien. Maar misschien is dat ook juist wel iets wat hij meer zou willen. Minder werkdruk. Anderzijds heeft hij de groei van Pairi Daiza meegemaakt, en ziet hij in Pakawi juist een uitdaging om dat ook naar een hoger niveau te tillen (al zal het budgetair wel erg wennen worden denk ik ;) )

ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
05 aug 2025, 14:50
Ik hoop dat hij dan ook curator word en dat hij de dagelijkse leiding over het dierengedeelte krijgt.
Dan zal er snel verandering komen.
In het artikel over dit onderwerp dat op ZooFlits verscheen staat inderdaad te lezen dat Tim Bouts de leiding zal krijgen over de toekomst van de dierencollectie en zal bekijken welke verblijven aangepast moeten worden.
Hieronder het artikel van ZooFlits, voor alle duidelijkheid:

Van Qatar naar België: bekende dierenarts gaat aan de slag voor Pakawi Park

Een bekende dierentuindierenarts in Belgie heeft een opvallende overstap gemaakt. Tim Bouts, die bekend werd door zijn werk in verschillende grote dierentuinen wereldwijd, wordt hoofddierenarts van Pakawi Park in Olmen. Dat maakt de dierentuin dinsdag bekend.

Bouts heeft al jarenlang ervaring als dierenarts in de dierentuinwereld. Zo werkte hij eerder in de dierentuin van Londen en voor de privécollectie exotische dieren van een Qatarese prins: Al Wabra Wildlife Preservation. Van 2013 tot 2022 was hij hoofddierenarts van Belgische dierentuin Pairi Daiza. Sinds enkele jaren is hij zoölogisch directeur van het Panda House in Qatar, een gigantisch indoorverblijf voor reuzenpanda’s.

Vorig jaar schreef hij een boek over zijn carrière. Nu komt daar een nieuw hoofdstuk als hoofddierenarts in Pakawi Park bij. “Als je ziet hoe het park er de afgelopen jaren op vooruit is gegaan, vond ik het wel leuk om mee in het verhaal te stappen”, zegt hij zelf in een verklaring. Pakawi laat weten “trots” te zijn op de nieuwe aanwinst en noemt Bouts “een absolute topper in zijn vakgebied”.

Nieuwe regelgeving
De hulp van Bouts lijkt op een goed moment te komen. Het park kampt met achterstallig onderhoud en staat voor uitdagingen om veel verblijven aan te passen aan nieuwe Belgische regelgeving rond dierenwelzijn, legde een parkmedewerker eerder uit aan deze site. Bouts schreef eerder mee aan die nieuwe regels als lid van de Vlaamse dierentuincomissie.

De bouw van het apengebied Monkey Island is een volgende stap richting die nieuwe wetgeving. In maart was Bouts al betrokken bij de complexe verhuizing van de chimpansees naar het nieuwe verblijf. In zijn nieuwe rol gaat hij volgens Pakawi Park de huidige verblijven grondig analyseren en bepalen welke diersoorten in het park kunnen blijven.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Als dit waar is, dan is dit inderdaad het beste nieuws dat we hebben voor Pakawi momenteel. Wordt hij ook eigenaar vraag ik mij af.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

MClaeys schreef:
06 aug 2025, 09:07
Als dit waar is, dan is dit inderdaad het beste nieuws dat we hebben voor Pakawi momenteel. Wordt hij ook eigenaar vraag ik mij af.
Zoals ik eerder al zei, mogelijk heeft hij of PD zich ingekocht. Een andere optie lijkt mij vrij uitgesloten, ik kan me echt niet inbeelden dat hij hier aan de slag gaat in loondienst.

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Tim Bouts zou wel eens eindelijk de juiste man op de juiste plaats kunnen zijn.

Dit stemt mij toch weer een klein beetje hoopvoller voor de toekomst van Pakawi Park, want het is ondertussen wel gebleken dat ze er met Pasteels niet gaan komen.
Laatst gewijzigd door Renegade op 06 aug 2025, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
06 aug 2025, 11:11
MClaeys schreef:
06 aug 2025, 09:07
Zoals ik eerder al zei, mogelijk heeft hij of PD zich ingekocht. Een andere optie lijkt mij vrij uitgesloten, ik kan me echt niet inbeelden dat hij hier aan de slag gaat in loondienst.
Dat hij zich ingekocht zou hebben is zeker niet het geval; anders was dat wel in de nieuwsberichten vermeld geweest. In het artikel van VRT NWS wordt uitgelegd dat Bouts niet exclusief voor Pakawi Park gaat werken, maar meer een coachende en/of adviserende rol gaat opnemen voor het team aldaar. Ondertussen blijft hij ook zijn andere activiteiten voortzetten, zoals dat Panda House in Quatar waar hij sinds een paar jaar voor werkt.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Chimpanseemannetje Kon-chi (°2001) is overleden. De gezondheid van het dier begon enkele weken terug achteruit te gaan, waarna uit onderzoeken bloedarmoede en een afwijkend knobbeltje werden vastgesteld. Omdat de opgestarte behandeling geen verbetering bracht, is besloten het dier in te laten slapen. De autopsie heeft bevestigd dat hij leed aan een agressieve longtumor.

𝗠𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗲𝗹 𝘃𝗲𝗿𝗱𝗿𝗶𝗲𝘁 𝗺𝗼𝗲𝘁𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗮𝗳𝘀𝗰𝗵𝗲𝗶𝗱 𝗻𝗲𝗺𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗼𝗻𝘇𝗲 𝗴𝗲𝗹𝗶𝗲𝗳𝗱𝗲 𝗰𝗵𝗶𝗺𝗽𝗮𝗻𝘀𝗲𝗲 𝗞𝗼𝗻-𝗰𝗵𝗶.

De afgelopen weken zagen onze verzorgers dat hij langzaam vermagerde, ook al bleef hij actief en at hij nog goed. Uit zorg voor zijn gezondheid besloten onze dierenartsen hem onder narcose te brengen voor een uitgebreid onderzoek. Daarbij namen we bloed af en kreeg hij via een infuus extra ondersteuning. Tijdens het onderzoek merkten we op dat zijn slijmvliezen bleek waren, wat kan wijzen op bloedarmoede.

Omdat de oorzaak in het bloedonderzoek niet duidelijk werd, maakten we een CT-scan van zijn hele lichaam. Met dit onderzoek krijgen we met behulp van röntgenstralen heel gedetailleerde beelden van organen en weefsels. Zo ontdekten we een afwijkend knobbeltje in één van zijn longen, mogelijk een ontstekingshaard of een tumor. Gelukkig zagen we geen tekenen van uitzaaiingen.

We startten meteen een behandeling en gaven hem een bloedtransfusie om de bloedarmoede aan te pakken. Helaas ging zijn toestand na twee dagen achteruit, waardoor een tweede spoedtransfusie nodig was. Toen ook dat geen verbetering bracht, moesten we – samen met het hele team van verzorgers, dierenartsen en directie – de moeilijke beslissing nemen om Kon-chi in te laten slapen, zodat hij niet verder zou lijden.

Vandaag bevestigde de officiële autopsie dat Kon-chi leed aan een agressieve longtumor. Dat maakt ons verdriet niet minder, maar het stelt ons wel gerust dat we alles hebben gedaan wat mogelijk was en dat we hem hebben kunnen sparen voor verder ongemak en pijn.
Kon-chi was een bijzonder lid van onze chimpansee-groep, met een eigen karakter en charme, geliefd bij zijn soortgenoten, verzorgers en bezoekers. We zullen hem met warmte en mooie herinneringen blijven herinneren.

Heb jij Kon-chi ooit ontmoet of gefotografeerd? Voel je vrij om jouw foto’s of herinneringen met hem in de reacties te delen.
Zo leeft hij nog voort in onze harten en verhalen.

Bron: Facebook Pakawi Park

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zuur, maar tegen longkanker is weinig te beginnen. Als mens heb je 20-25% kans op genezing.
Bij een aap zie ik nu niet direct chemotherapie enzo opgestart worden.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Jammerlijk verlies, maar inderdaad niets tegen te doen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Twee beermarters geboren in Pakawi Park!

Op 25 juni 2025 werden wij verrast door de geboorte van twee beermarters (Arctictis binturong) in Pakawi Park. Een bijzondere gebeurtenis, want de beermarter is een soort waarvoor ons park bijdraagt aan het Europese kweekprogramma (EEP). Het trotse ouderpaar, moeder Mayumi en vader Zupa, woont sinds 2021 in ons park.

Bij beermarters is het altijd lastig om het precieze moment van geboorte te voorspellen. Dat komt doordat deze dieren een bijzonder voortplantingsmechanisme hebben: embryonale diapauze, oftewel een uitgestelde inplanting van het embryo. Hierbij wacht het vruchtje op de meest ideale omstandigheden om zich verder te ontwikkelen. Zo kan de draagtijd in totaal veel langer duren dan de daadwerkelijke ontwikkelingsperiode van ongeveer 90 dagen.

En ondanks hun naam zijn beermarters geen beren en ook geen marters. Ze behoren tot de civetkatten en hebben een gevarieerd dieet – met een opvallende voorliefde voor fruit.
Met Mayumi en haar twee kleintjes gaat het uitstekend. Ze kregen eerder deze week een eerste klinisch onderzoek door onze dierenarts en zijn volledig gezond verklaard.

Een naam is er nog niet, maar we horen graag jullie ideeën! Houd onze sociale media in de gaten en stem mee in onze naamgeving-poll.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Gaat goed daar, dit is de derde geboorte?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Chimpansees ontdekken hun buitenverblijf-Monkey Island!
Een historisch moment:

Zaterdag breekt een heel bijzonder moment aan! Onze chimpansees mogen eindelijk naar buiten op Monkey Island!

Na een lange periode van voorbereiden, bouwen en wennen achter de schermen krijgen onze chimps nu de kans om hun gloednieuwe buitenverblijf te ontdekken. Een prachtig eiland, helemaal ingericht om te klimmen, te spelen, te ontdekken en gewoon heerlijk chimp te zijn.
­
Voor onze dierenverzorgers én voor het hele park is dit een mijlpaal waar we enorm naar hebben uitgekeken. Het belooft een ontroerend én spectaculair moment te worden om te zien hoe de chimpansees hun eerste stappen zetten in de buitenlucht – vol nieuwsgierigheid en enthousiasme.

Kom dit unieke gebeuren zeker mee beleven en deel samen met ons dit onvergetelijke stukje Pakawi-geschiedenis.

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Ik hou mijn hart vast, ze zijn geen gracht gewoon en de vorm van het eiland is zeker niet goed.
Als je kijkt, ze kunnen nergens gaan zitten zonder dat de rest ze ziet. Geen heuvel, geen grot, niks.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Wow, het ziet er zelfs nog slechter uit dan een paar maanden geleden toen ze er aan bezig waren.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Dit noemen ze dan een groot moment. Ik heb voor dit verblijf voor chimpansees niet veel goeds te zeggen. Totaal niet groot, geen schaduw, geen terugtrekmogelijkheden, ... Ik vind het maar triest, en wat een show dat ze hier van maken.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

Iedereen die aan dit verblijf heeft meegewerkt moet zich kapot schamen. Dit is precies waarom dierentuinen tegenwoordig zo vaak afgeschreven worden. In dit park zit echt nul toekomst meer. Alles wat hier wordt gebouwd, opgeknapt of aangekleed is na oplevering al spuuglelijk en zwaar achterhaald. Wie hier nog naartoe gaat, doet dat of als ramptoerist of als je niet helemaal lekker bij je hoofd bent.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Luipaardhaai schreef:
21 aug 2025, 21:40
Wie hier nog naartoe gaat, doet dat of als ramptoerist of als je niet helemaal lekker bij je hoofd bent.
Wel een klein beetje opletten wat je zegt, ik kom zelf reeds enkele jaren niet meer in het park, en ben het al helemaal niet eens met de huidige koers die ze aanhouden. Maar dat is maar 1 persoon, en die is spijtig genoeg eigenaar en betaald en bepaald alles.

Maar bezoekers niet lekker bij hun hoofd noemen gaat wel een brug of 10 te ver!!!!

Plaats reactie