Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Re: Verzameltopic(nieuws) Scandinavische dierentuinen
Mooi, toch de 2e nieuwe banteng houder op een jaar tijd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Verslag: Zoo Odense.
Zoo Odense is een dierentuin die het in Nederland goed zou doen. Daar ben ik overtuigd. Zo'n beetje alle klassieke dierentuindieren zijn er te vinden. De opvallendste afwezige is zonder meer de olifant. De dierentuin is zeer charmant te noemen, maar toch stond de tuin niet hoog in mijn lijst. Daar ga ik uiteraard bij stil staan in dit verslag.
De zoo ligt langs een behoorlijk drukke weg. Het parkeerterrein ligt aan de andere kant van deze weg waardoor je eerst moet oversteken na het parkeren van de auto. Duidelijk is direct dat Zoo Odense een echte stads zoo is. Het ingangsgebouw is in mijn ogen geen pareltje, maar ademt wel dierentuin uit. En de prachtige graffitimuurschilderingen aan weerzijden van het entreegebouw geven het park direct identiteit. De muurschilderingen komen op meerdere plekken terug in het park en zal ik later nog op facebook delen. Ze waren voor mij in ieder geval genoeg reden om een heel extra rondje te maken om ze goed vast te leggen. Ook miste ik ze op bepaalde plekken in het park waar ze nog meer een mooie toevoeging waren geweest. Voor mij is Odense Zoo nu de dierentuin met de prachtige muurschilderingen.
Na de ingang volgt een prachtig rode panda verblijf die daar icm met Chinese muntjaks leven. Via houten boomstammen kunnen de panda's over het publiek langslopen en later op de dag maakten ze daar ook dankbaar gebruik van. Ook de educatie rond het verblijf is zeer geslaagd. De binnenkomst zorgde bij mij voor torenhoge verwachtingen en die werden bij het volgende verblijf direct de kop ingedrukt. De laponders zitten in een donkere kooi met wat houten klimgelegenheden erin. Een verblijf dat in de jaren 90 niet had misstaan, maar anno 2024 wil je apen niet meer op die manier gehuisvest zien. Hun binnen verblijf was op dat moment gesloten en werd opgeknapt. Het resultaat werd onlangs op facebook getoond: https://fb.watch/tbSulFhAsQ/. Het is netjes geworden meer dan dat ook niet als je het mij vraagt. Het daaropvolgende prariehondjes verblijf doet er nog een schepje bovenop. Met het verblijf zelf is voor de dieren niks mis. Alleen de grijze stenen randen ogen zo troosteloos als het maar kan. En ook het zeeleeuwen verblijf is ondanks duidelijke opknappogingen zijn beste tijd voorbij. Kortom na een sterk begin treffen we een deel aan wat wat mij betreft de nodige liefde en aandacht nodig heeft.
Gelukkig stijgt het niveau daarna snel weer. In een zeer ruime volière vinden we o.a. zwarte hokko's, soldatenara's en zwartmaskeribissen terug. In het grote ZA doorloopverblijf steelt daarnaast een groep capibara's de show. Nonchalant hangend op een dakje van een overkapping in hun buitenverblijf en met jong grut aan moeders tepels houden ze het nodige publiek op. De ZA volière sluit aan op een ZA gebouw dat duidelijk al de nodige jaren meegaat en daarmee zeer charmant is. Helaas is er maar een pad te volgen en daardoor ben je er snel weer doorheen en zijn veel dieren lastig te spotten. De inhoud van het gebouw mag er wezen met o.a.: arapaima, basilisk, arowana, dwergzijdeaapje, goudenleeuwaapje, luiaard, groene anaconda, green-backed heron en voor de 2de keer deze reis prachtige zeekoeien. Veel van de dieren heb ik dus niet kunnen spotten ondanks meerdere uitgebreide zoekpogingen. Wat absoluut benoemt moet worden is het adembenemende onderwaterzicht bij de zeekoeien. Met de grote hoeveelheid aan vissen in het bassin echt een plek waar je op een rustige dag een half uur de tijd wilt nemen om de dieren te observeren. Dan volgt nog een ruimte met breedsnuitkaaimannen om vervolgens uit te komen bij een indrukwekkend pinguïnkolonie van koningspinguïns, ezelspinguïns en noordelijke rotspinguïns. De laatse waren toen ik er was al flink aan het broeden en hebben inmiddels ook succesvol nageslacht.
Na het imposante ZA deel volgt een stuk waarin vooral ruimte centraal staat. Hier vinden we o.a. doodshoofdaapjes en boerderij dieren. Wat wel een leuke toevoeging was, was een looproute op hoogte door een bosgebied. Minder leuk is als je het meest irritante krijsende kind in de dierentuin voor je hebt lopen. Wat ik nog niet verteld had is dat de dierentuin uit 2 delen bestaat, gescheiden door een rivier. Doormiddel van 3 verschillende bruggen kun je van de ene kant naar de andere kant van het park komen. Nu ik dit schrijf en erover nadenk kan het eigenlijk niets Deenser dan dit. Volgens is het nooit zo bedoeld geweest, maar het lijkt bijna een knipoog naar hoe de verschillende delen van Denemarken verbonden zijn met bruggen.
Aan de andere kant van de bruggen voelt de dierentuin vele malen moderner aan. Wat opvalt is een zeer ruim moeras/savannegebied wat doodsaai is, omdat er op dat moment geen dieren opstaan. Zoals ik het begreep zouden er normaal gesproken sitatoenga's en een savanne mixje gescheiden van elkaar moeten staan. Helemaal in de separatie tegen de stallen aan stonden inderdaad de savanne dieren. De giraffen vooral goed zichtbaar. De veel interessantere zwarte paardantilopen stonden natuurlijk weer apart en veel verder naar achter. In het nieuwere deel liggen prima/visueel interessante verblijven voor onder meer leeuwen, chimpansees, ringstaartmaki's en tijgers. Zoals gezegd komen zo'n beetje alle klassiekers wel langs. Ook de kamelen zijn er te vinden (echte gangmakers zijn dat nietwaar?). Maar er zijn drie dingen echt nog het bespreken waard.
Een zeer fijne schildpaddenkas vond ik zeer welkome afwisseling in een staddierentuin waar het juist ontbreekt aan klassieke dierenhuizen en architectuur. Er liep ook een zeer indrukwekkend exemplaar tussen. Een zeer mooie wand met daarop een hoop diersoorten met hoe oud ze kunnen worden deed het duidelijk goed bij het publiek. Een leuke en simpele toevoeging die ik in de Nederlandse dierentuinen nog niet ken. Mocht er iemand van een Nederlandse dierentuin meelezen; grijp je kans en stuur eventueel een bericht om naar foto's te vragen. Daarnaast zaten in het binnen verblijf bij de chimpansees een aantal zeer leuke reptielensoorten in terrariums. Samen met een aantal Denen heb ik lange tijd staan zoeken naar gekko soorten. Helaas ook dit keer zonder succes. In deze tuin waar de nadruk meer op grotere diersoorten ligt, was ook dit een welkome afwisseling. Ten slotte een prachtige gigantische Afrikaanse doorloopvolière. Zeer rijkelijk gevuld met o.a. flamingo's Abdims ooievaars, pelikanen, koereigers, parelhoeders... Net zoals de ZA volière en enorm fijne beleving met tal van soorten. Ik zou er een nier voor geven om ze naar Nederland te halen.
Ik heb niet alles besproken, maar verder vind je bijvoorbeeld nog verblijven voor rendieren, kangoeroes en zebramangoesten. Overigens geen stokstaartjes dat is nog wel opvallend. Die zouden overigens niet misstaan aan de rand van die savannevlakte als die weer eens leeg staat. Dan is er tenminste iets te zien. Al om al is Odense Zoo echt wel een hele fijne dierentuin. Als ze wat pijnpunten weten weg te werken hebben ze gewoon een heel mooi parkje. De collectie is attractief, voor de soortenfreaks een tikkeltje saai, maar ik vind een aantal spectaculaire verblijven dit ruimschoots compenseren. Dus ook Zoo Odense is absoluut een bezoekje waard.
Zoo Odense is een dierentuin die het in Nederland goed zou doen. Daar ben ik overtuigd. Zo'n beetje alle klassieke dierentuindieren zijn er te vinden. De opvallendste afwezige is zonder meer de olifant. De dierentuin is zeer charmant te noemen, maar toch stond de tuin niet hoog in mijn lijst. Daar ga ik uiteraard bij stil staan in dit verslag.
De zoo ligt langs een behoorlijk drukke weg. Het parkeerterrein ligt aan de andere kant van deze weg waardoor je eerst moet oversteken na het parkeren van de auto. Duidelijk is direct dat Zoo Odense een echte stads zoo is. Het ingangsgebouw is in mijn ogen geen pareltje, maar ademt wel dierentuin uit. En de prachtige graffitimuurschilderingen aan weerzijden van het entreegebouw geven het park direct identiteit. De muurschilderingen komen op meerdere plekken terug in het park en zal ik later nog op facebook delen. Ze waren voor mij in ieder geval genoeg reden om een heel extra rondje te maken om ze goed vast te leggen. Ook miste ik ze op bepaalde plekken in het park waar ze nog meer een mooie toevoeging waren geweest. Voor mij is Odense Zoo nu de dierentuin met de prachtige muurschilderingen.
Na de ingang volgt een prachtig rode panda verblijf die daar icm met Chinese muntjaks leven. Via houten boomstammen kunnen de panda's over het publiek langslopen en later op de dag maakten ze daar ook dankbaar gebruik van. Ook de educatie rond het verblijf is zeer geslaagd. De binnenkomst zorgde bij mij voor torenhoge verwachtingen en die werden bij het volgende verblijf direct de kop ingedrukt. De laponders zitten in een donkere kooi met wat houten klimgelegenheden erin. Een verblijf dat in de jaren 90 niet had misstaan, maar anno 2024 wil je apen niet meer op die manier gehuisvest zien. Hun binnen verblijf was op dat moment gesloten en werd opgeknapt. Het resultaat werd onlangs op facebook getoond: https://fb.watch/tbSulFhAsQ/. Het is netjes geworden meer dan dat ook niet als je het mij vraagt. Het daaropvolgende prariehondjes verblijf doet er nog een schepje bovenop. Met het verblijf zelf is voor de dieren niks mis. Alleen de grijze stenen randen ogen zo troosteloos als het maar kan. En ook het zeeleeuwen verblijf is ondanks duidelijke opknappogingen zijn beste tijd voorbij. Kortom na een sterk begin treffen we een deel aan wat wat mij betreft de nodige liefde en aandacht nodig heeft.
Gelukkig stijgt het niveau daarna snel weer. In een zeer ruime volière vinden we o.a. zwarte hokko's, soldatenara's en zwartmaskeribissen terug. In het grote ZA doorloopverblijf steelt daarnaast een groep capibara's de show. Nonchalant hangend op een dakje van een overkapping in hun buitenverblijf en met jong grut aan moeders tepels houden ze het nodige publiek op. De ZA volière sluit aan op een ZA gebouw dat duidelijk al de nodige jaren meegaat en daarmee zeer charmant is. Helaas is er maar een pad te volgen en daardoor ben je er snel weer doorheen en zijn veel dieren lastig te spotten. De inhoud van het gebouw mag er wezen met o.a.: arapaima, basilisk, arowana, dwergzijdeaapje, goudenleeuwaapje, luiaard, groene anaconda, green-backed heron en voor de 2de keer deze reis prachtige zeekoeien. Veel van de dieren heb ik dus niet kunnen spotten ondanks meerdere uitgebreide zoekpogingen. Wat absoluut benoemt moet worden is het adembenemende onderwaterzicht bij de zeekoeien. Met de grote hoeveelheid aan vissen in het bassin echt een plek waar je op een rustige dag een half uur de tijd wilt nemen om de dieren te observeren. Dan volgt nog een ruimte met breedsnuitkaaimannen om vervolgens uit te komen bij een indrukwekkend pinguïnkolonie van koningspinguïns, ezelspinguïns en noordelijke rotspinguïns. De laatse waren toen ik er was al flink aan het broeden en hebben inmiddels ook succesvol nageslacht.
Na het imposante ZA deel volgt een stuk waarin vooral ruimte centraal staat. Hier vinden we o.a. doodshoofdaapjes en boerderij dieren. Wat wel een leuke toevoeging was, was een looproute op hoogte door een bosgebied. Minder leuk is als je het meest irritante krijsende kind in de dierentuin voor je hebt lopen. Wat ik nog niet verteld had is dat de dierentuin uit 2 delen bestaat, gescheiden door een rivier. Doormiddel van 3 verschillende bruggen kun je van de ene kant naar de andere kant van het park komen. Nu ik dit schrijf en erover nadenk kan het eigenlijk niets Deenser dan dit. Volgens is het nooit zo bedoeld geweest, maar het lijkt bijna een knipoog naar hoe de verschillende delen van Denemarken verbonden zijn met bruggen.
Aan de andere kant van de bruggen voelt de dierentuin vele malen moderner aan. Wat opvalt is een zeer ruim moeras/savannegebied wat doodsaai is, omdat er op dat moment geen dieren opstaan. Zoals ik het begreep zouden er normaal gesproken sitatoenga's en een savanne mixje gescheiden van elkaar moeten staan. Helemaal in de separatie tegen de stallen aan stonden inderdaad de savanne dieren. De giraffen vooral goed zichtbaar. De veel interessantere zwarte paardantilopen stonden natuurlijk weer apart en veel verder naar achter. In het nieuwere deel liggen prima/visueel interessante verblijven voor onder meer leeuwen, chimpansees, ringstaartmaki's en tijgers. Zoals gezegd komen zo'n beetje alle klassiekers wel langs. Ook de kamelen zijn er te vinden (echte gangmakers zijn dat nietwaar?). Maar er zijn drie dingen echt nog het bespreken waard.
Een zeer fijne schildpaddenkas vond ik zeer welkome afwisseling in een staddierentuin waar het juist ontbreekt aan klassieke dierenhuizen en architectuur. Er liep ook een zeer indrukwekkend exemplaar tussen. Een zeer mooie wand met daarop een hoop diersoorten met hoe oud ze kunnen worden deed het duidelijk goed bij het publiek. Een leuke en simpele toevoeging die ik in de Nederlandse dierentuinen nog niet ken. Mocht er iemand van een Nederlandse dierentuin meelezen; grijp je kans en stuur eventueel een bericht om naar foto's te vragen. Daarnaast zaten in het binnen verblijf bij de chimpansees een aantal zeer leuke reptielensoorten in terrariums. Samen met een aantal Denen heb ik lange tijd staan zoeken naar gekko soorten. Helaas ook dit keer zonder succes. In deze tuin waar de nadruk meer op grotere diersoorten ligt, was ook dit een welkome afwisseling. Ten slotte een prachtige gigantische Afrikaanse doorloopvolière. Zeer rijkelijk gevuld met o.a. flamingo's Abdims ooievaars, pelikanen, koereigers, parelhoeders... Net zoals de ZA volière en enorm fijne beleving met tal van soorten. Ik zou er een nier voor geven om ze naar Nederland te halen.
Ik heb niet alles besproken, maar verder vind je bijvoorbeeld nog verblijven voor rendieren, kangoeroes en zebramangoesten. Overigens geen stokstaartjes dat is nog wel opvallend. Die zouden overigens niet misstaan aan de rand van die savannevlakte als die weer eens leeg staat. Dan is er tenminste iets te zien. Al om al is Odense Zoo echt wel een hele fijne dierentuin. Als ze wat pijnpunten weten weg te werken hebben ze gewoon een heel mooi parkje. De collectie is attractief, voor de soortenfreaks een tikkeltje saai, maar ik vind een aantal spectaculaire verblijven dit ruimschoots compenseren. Dus ook Zoo Odense is absoluut een bezoekje waard.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Slechts 1x bezocht maar ik vond het ook een zeer aangename zoo.
De zwarte hokko's zijn intussen helaas verdwenen. De collectie is inderdaad wat magertjes, al zijn er met de Noordelijke rotspinguins en de vuurkopbaardvogel toch nog enkele mooie soorten te vinden.
De zwarte hokko's zijn intussen helaas verdwenen. De collectie is inderdaad wat magertjes, al zijn er met de Noordelijke rotspinguins en de vuurkopbaardvogel toch nog enkele mooie soorten te vinden.
Extinction is forever!
-
- Laafsekikkertje (VU)
Zonde van de zwarte hokko's. Het was juist een mooie soort om in zo'n grote ruimte te observeren.Apenarend schreef: ↑08 jul 2024, 21:48Slechts 1x bezocht maar ik vond het ook een zeer aangename zoo.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zoo Praag
Bij deze weer wat bijgevoegde foto's van september vorig jaar.

Rode pandaverblijf met muurschildering

Binnenverblijf laponders

Zeeleeuwenverblijf

Zuid-Amerikaanse volière

Zwarte hokko

Binnenverblijf capibara's

Zuid-Amerikahuis

Zuid-Amerikahuis

Pinguïnverblijf

Sitatoengaverblijf
Rechts van het sitatoengaverblijf zaten bij mij de zwarte paardantilopen in combinatie met struisvogels.

Verblijf met zwarte paardantilopen en struisvogels

Giraffenverblijf

Giraffenstal

Leeuwenverblijf

Chimpanseeverblijf

Binnenverblijf ringstaartmaki's

Reuzenschildpaddenverblijf

Binnenverblijf chimpansees

Afrikaanse volière

Kleine pelikaan

Kangoeroeverblijf

Zebramangoestenverblijf met muurschildering
Ook ik vond dit een zeer degelijke dierentuin. Niet de allergrootste en ook niet de spectaculairste, maar gewoon een leuk park met een aantal mooie verblijven en een leuke sfeer. Een van de betere Deense parken en zeker een bezoek waard als je in Denemarken bent.
Boots schreef: ↑08 jul 2024, 20:40Verslag: Zoo Odense.

Rode pandaverblijf met muurschildering

Binnenverblijf laponders

Zeeleeuwenverblijf
Boots schreef: ↑08 jul 2024, 20:40Gelukkig stijgt het niveau daarna snel weer. In een zeer ruime volière vinden we o.a. zwarte hokko's, soldatenara's en zwartmaskeribissen terug. In het grote ZA doorloopverblijf steelt daarnaast een groep capibara's de show. Nonchalant hangend op een dakje van een overkapping in hun buitenverblijf en met jong grut aan moeders tepels houden ze het nodige publiek op. De ZA volière sluit aan op een ZA gebouw dat duidelijk al de nodige jaren meegaat en daarmee zeer charmant is. Helaas is er maar een pad te volgen en daardoor ben je er snel weer doorheen en zijn veel dieren lastig te spotten. De inhoud van het gebouw mag er wezen met o.a.: arapaima, basilisk, arowana, dwergzijdeaapje, goudenleeuwaapje, luiaard, groene anaconda, green-backed heron en voor de 2de keer deze reis prachtige zeekoeien. Veel van de dieren heb ik dus niet kunnen spotten ondanks meerdere uitgebreide zoekpogingen. Wat absoluut benoemt moet worden is het adembenemende onderwaterzicht bij de zeekoeien. Met de grote hoeveelheid aan vissen in het bassin echt een plek waar je op een rustige dag een half uur de tijd wilt nemen om de dieren te observeren. Dan volgt nog een ruimte met breedsnuitkaaimannen om vervolgens uit te komen bij een indrukwekkend pinguïnkolonie van koningspinguïns, ezelspinguïns en noordelijke rotspinguïns. De laatse waren toen ik er was al flink aan het broeden en hebben inmiddels ook succesvol nageslacht.

Zuid-Amerikaanse volière

Zwarte hokko

Binnenverblijf capibara's

Zuid-Amerikahuis

Zuid-Amerikahuis

Pinguïnverblijf
In het moerasgebied zaten bij mij inderdaad sitatoenga's. Door het hoge gras waren ze wel moeilijk te spotten. Misschien hebben ze er bij jou bezoek ook wel gezeten. Ik vond dit persoonlijk het beste verblijf voor sitatoenga's dat ik ooit gezien heb. Tegen sluitingstijd begaven de dieren zich richting de stal en doken er plots overal sitatoenga's op die zich de rest van de dag verscholen hadden.Boots schreef: ↑08 jul 2024, 20:40Na het imposante ZA deel volgt een stuk waarin vooral ruimte centraal staat. Hier vinden we o.a. doodshoofdaapjes en boerderij dieren. Wat wel een leuke toevoeging was, was een looproute op hoogte door een bosgebied. Minder leuk is als je het meest irritante krijsende kind in de dierentuin voor je hebt lopen. Wat ik nog niet verteld had is dat de dierentuin uit 2 delen bestaat, gescheiden door een rivier. Doormiddel van 3 verschillende bruggen kun je van de ene kant naar de andere kant van het park komen. Nu ik dit schrijf en erover nadenk kan het eigenlijk niets Deenser dan dit. Volgens is het nooit zo bedoeld geweest, maar het lijkt bijna een knipoog naar hoe de verschillende delen van Denemarken verbonden zijn met bruggen.

Sitatoengaverblijf
Rechts van het sitatoengaverblijf zaten bij mij de zwarte paardantilopen in combinatie met struisvogels.

Verblijf met zwarte paardantilopen en struisvogels

Giraffenverblijf

Giraffenstal

Leeuwenverblijf

Chimpanseeverblijf

Binnenverblijf ringstaartmaki's
Boots schreef: ↑08 jul 2024, 20:40Een zeer fijne schildpaddenkas vond ik zeer welkome afwisseling in een staddierentuin waar het juist ontbreekt aan klassieke dierenhuizen en architectuur. Er liep ook een zeer indrukwekkend exemplaar tussen. Een zeer mooie wand met daarop een hoop diersoorten met hoe oud ze kunnen worden deed het duidelijk goed bij het publiek. Een leuke en simpele toevoeging die ik in de Nederlandse dierentuinen nog niet ken. Mocht er iemand van een Nederlandse dierentuin meelezen; grijp je kans en stuur eventueel een bericht om naar foto's te vragen. Daarnaast zaten in het binnen verblijf bij de chimpansees een aantal zeer leuke reptielensoorten in terrariums. Samen met een aantal Denen heb ik lange tijd staan zoeken naar gekko soorten. Helaas ook dit keer zonder succes. In deze tuin waar de nadruk meer op grotere diersoorten ligt, was ook dit een welkome afwisseling. Ten slotte een prachtige gigantische Afrikaanse doorloopvolière. Zeer rijkelijk gevuld met o.a. flamingo's Abdims ooievaars, pelikanen, koereigers, parelhoeders... Net zoals de ZA volière en enorm fijne beleving met tal van soorten. Ik zou er een nier voor geven om ze naar Nederland te halen.

Reuzenschildpaddenverblijf

Binnenverblijf chimpansees

Afrikaanse volière

Kleine pelikaan
Boots schreef: ↑08 jul 2024, 20:40Ik heb niet alles besproken, maar verder vind je bijvoorbeeld nog verblijven voor rendieren, kangoeroes en zebramangoesten. Overigens geen stokstaartjes dat is nog wel opvallend. Die zouden overigens niet misstaan aan de rand van die savannevlakte als die weer eens leeg staat. Dan is er tenminste iets te zien. Al om al is Odense Zoo echt wel een hele fijne dierentuin. Als ze wat pijnpunten weten weg te werken hebben ze gewoon een heel mooi parkje. De collectie is attractief, voor de soortenfreaks een tikkeltje saai, maar ik vind een aantal spectaculaire verblijven dit ruimschoots compenseren. Dus ook Zoo Odense is absoluut een bezoekje waard.

Kangoeroeverblijf

Zebramangoestenverblijf met muurschildering
Ook ik vond dit een zeer degelijke dierentuin. Niet de allergrootste en ook niet de spectaculairste, maar gewoon een leuk park met een aantal mooie verblijven en een leuke sfeer. Een van de betere Deense parken en zeker een bezoek waard als je in Denemarken bent.
-
- Laafsekikkertje (VU)
Er zijn nu 2 keizer tamarins te zien in de ZA-dome in Randers.
https://www.facebook.com/share/p/2WmpLMvnYNocLWT2/
https://www.facebook.com/share/p/2WmpLMvnYNocLWT2/
-
- Laafsekikkertje (VU)
Verslag: Aalborg Zoo.
Heel eerlijk; ik ben met veel te hoge verwachtingen naar Aalborg afgereisd. De combinatie stadsdierentuin, de naamsbekendheid van de stad Aalborg en hoe ik juist eerder tijdens mijn reis positief verrast werd door parken als Givskud en Randers zorgde ervoor dat ik een park van het allerhoogste niveau had verwacht dat geschiedenis ademde met prachtige dierenhuizen etc etc etc.
In plaats daarvan kwam ik in een dierentuin terecht dat geschiedenis ademde in de vorm van parkdelen die er niet meer uit zagen, een aantal zeer kleine verblijven en teleurstellende nieuwbouwprojecten.
Goed een aantal maanden na mijn bezoek kan ik met iets meer nuance terugkijken. Hoewel er eigenlijk weinig veranderd is aan mijn oordeel. Het verblijf van de olifanten en de ijsberen voldoen in mijn ogen in de verste verte niet meer. Oké de olifanten zijn twee oudjes dat zal het argument waarom dit moet kunnen. Na mijn reis in Denemarken ben ik op de terugweg ook even bij Tierpark Neumunster binnen gestapt. Het verblijf van de ijsberen ligt daar al jaren onder vuur. Eerlijk gezegd vond ik het verblijf van Aalborg nog minder goed dan dat van Neumunster.
Terwijl andere dierentuin het ene na het andere spectaculaire pinguïn, zeeleeuw en ringstaartmaki verblijf neerzetten, kon Aalborg hier ook alles behalve overtuigen. De pinguïns en zeeleeuwen leefden in de ouderwetse bakken, zoals we ze allemaal wel uit Duitsland kennen. De ringstaartmaki's verbleven in een kaal en inspiratieloos doorloopverblijf. Desalniettemin bleven ze mateloos populair en straalde de verzorger die toezicht hield iets uit van 'kijk ons hier eens een geweldig verblijf hebben'. Ik heb haar maar in die waan gelaten.
Andere matige verblijven ga ik niet beschrijven, maar waar ik nog wel even aandacht aan wil besteden is het nieuwe orang verblijf. Oké ik moet van te voren zeggen dat ik in het algemeen verblijven van mensapen heel mager vind en ik nog geen dierentuin gezien heb waar de dieren net als in de natuur mooi van boom naar boom kunnen slingeren en ik verblijven vaak sowieso veel te klein vind. Alleen het nieuwe verblijf aan Aalborg is ook weer een voorbeeld van heel veel dingen die niet goed zijn. Het komt er gewoon op neer dat het een grote kooi is. En ja de kooi is hoog en er hangen touwen aan waardoor de dieren kunnen klimmen, maar het geeft absoluut geen weergave van het natuurlijke leefgebied van de dieren weer. Het oogt steriel en modern en vooral totaal niet spannend voor zulke intelligente dieren.
Tot zover het zure gedeelte over dit park.
Dan het tropenhuis in de dierentuin is iets waarvoor je naar een staddierentuin gaat. Vol met reptielen, vissen en ook wat aapjes. De loslopende reptielen zijn een leuke beleving om naar ze op zoek te gaan. De zwarte kaaimannen zijn enorm indrukwekkend dieren om te zien. Het ZA-huis een stuk moderner, maar ook een heerlijk huis om te bezoeken. Hier luiaards, gordeldieren, tapirs en reuzemiereneters. Het tropisch aangeklede dwergnijlpaardenhuis ademt dan wel weer geschiedenis uit op de juiste manier. Met een onwijs schattig baby dwergnijlpaardje genoeg reden om een half uur te blijven hangen. En de savannestal voor o.a. zebra's en sabelantilopen (oryx) heeft een hoogte waar je u tegen zegt. Geweldig om deze hoefdieren in zo'n imposant gebouw te zien en daardoor een keer veel mooier getoond worden dan de giraffen in de stallen.
Echt hoogtepunten waar er verder voor mij niet. Er hangt zeker wel dierentuinsfeer dus ik denk dat het voor heel veel dierentuinliefhebbers een park is dat ze graag gezien hebben, maar Aalborg is geen park waar je speciaal voor naar Denemarken moet. Dan nog even een hele belangrijke opmerking: ook dit park heeft zo'n achterlijk dino gedeelte. Meteen platgooien en fatsoenlijk tijger verblijf neerzetten of iets dergelijks. Onbegrijpelijk dat een tuin die al zo beperkt is in zijn oppervlakte grond besteed aan die onzin.
Ik ben ook benieuwd hoe Yapok naar dit park kijkt.
Heel eerlijk; ik ben met veel te hoge verwachtingen naar Aalborg afgereisd. De combinatie stadsdierentuin, de naamsbekendheid van de stad Aalborg en hoe ik juist eerder tijdens mijn reis positief verrast werd door parken als Givskud en Randers zorgde ervoor dat ik een park van het allerhoogste niveau had verwacht dat geschiedenis ademde met prachtige dierenhuizen etc etc etc.
In plaats daarvan kwam ik in een dierentuin terecht dat geschiedenis ademde in de vorm van parkdelen die er niet meer uit zagen, een aantal zeer kleine verblijven en teleurstellende nieuwbouwprojecten.
Goed een aantal maanden na mijn bezoek kan ik met iets meer nuance terugkijken. Hoewel er eigenlijk weinig veranderd is aan mijn oordeel. Het verblijf van de olifanten en de ijsberen voldoen in mijn ogen in de verste verte niet meer. Oké de olifanten zijn twee oudjes dat zal het argument waarom dit moet kunnen. Na mijn reis in Denemarken ben ik op de terugweg ook even bij Tierpark Neumunster binnen gestapt. Het verblijf van de ijsberen ligt daar al jaren onder vuur. Eerlijk gezegd vond ik het verblijf van Aalborg nog minder goed dan dat van Neumunster.
Terwijl andere dierentuin het ene na het andere spectaculaire pinguïn, zeeleeuw en ringstaartmaki verblijf neerzetten, kon Aalborg hier ook alles behalve overtuigen. De pinguïns en zeeleeuwen leefden in de ouderwetse bakken, zoals we ze allemaal wel uit Duitsland kennen. De ringstaartmaki's verbleven in een kaal en inspiratieloos doorloopverblijf. Desalniettemin bleven ze mateloos populair en straalde de verzorger die toezicht hield iets uit van 'kijk ons hier eens een geweldig verblijf hebben'. Ik heb haar maar in die waan gelaten.
Andere matige verblijven ga ik niet beschrijven, maar waar ik nog wel even aandacht aan wil besteden is het nieuwe orang verblijf. Oké ik moet van te voren zeggen dat ik in het algemeen verblijven van mensapen heel mager vind en ik nog geen dierentuin gezien heb waar de dieren net als in de natuur mooi van boom naar boom kunnen slingeren en ik verblijven vaak sowieso veel te klein vind. Alleen het nieuwe verblijf aan Aalborg is ook weer een voorbeeld van heel veel dingen die niet goed zijn. Het komt er gewoon op neer dat het een grote kooi is. En ja de kooi is hoog en er hangen touwen aan waardoor de dieren kunnen klimmen, maar het geeft absoluut geen weergave van het natuurlijke leefgebied van de dieren weer. Het oogt steriel en modern en vooral totaal niet spannend voor zulke intelligente dieren.
Tot zover het zure gedeelte over dit park.
Dan het tropenhuis in de dierentuin is iets waarvoor je naar een staddierentuin gaat. Vol met reptielen, vissen en ook wat aapjes. De loslopende reptielen zijn een leuke beleving om naar ze op zoek te gaan. De zwarte kaaimannen zijn enorm indrukwekkend dieren om te zien. Het ZA-huis een stuk moderner, maar ook een heerlijk huis om te bezoeken. Hier luiaards, gordeldieren, tapirs en reuzemiereneters. Het tropisch aangeklede dwergnijlpaardenhuis ademt dan wel weer geschiedenis uit op de juiste manier. Met een onwijs schattig baby dwergnijlpaardje genoeg reden om een half uur te blijven hangen. En de savannestal voor o.a. zebra's en sabelantilopen (oryx) heeft een hoogte waar je u tegen zegt. Geweldig om deze hoefdieren in zo'n imposant gebouw te zien en daardoor een keer veel mooier getoond worden dan de giraffen in de stallen.
Echt hoogtepunten waar er verder voor mij niet. Er hangt zeker wel dierentuinsfeer dus ik denk dat het voor heel veel dierentuinliefhebbers een park is dat ze graag gezien hebben, maar Aalborg is geen park waar je speciaal voor naar Denemarken moet. Dan nog even een hele belangrijke opmerking: ook dit park heeft zo'n achterlijk dino gedeelte. Meteen platgooien en fatsoenlijk tijger verblijf neerzetten of iets dergelijks. Onbegrijpelijk dat een tuin die al zo beperkt is in zijn oppervlakte grond besteed aan die onzin.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zoo Praag
Boots schreef: ↑13 jul 2024, 20:33Verslag: Aalborg Zoo.

Olifantenhuis

Ijsberenverblijf

Onderwaterzicht ijsberen
Met de inkleding van het ijsberenverblijf is op zich niks mis. Het ziet er op het eerste zicht best mooi uit, met een grot met onderwaterzicht en een houten huisje. Alleen is het voor de dieren gewoonweg te klein. Iets wat ook te zien is bij bijvoorbeeld de verblijven van de leeuwen en tijgers. Er wordt meer aandacht besteed aan de bezoekers dan aan de dieren.

Leeuwenverblijf

Tijgerverblijf
Boots schreef: ↑13 jul 2024, 20:33Terwijl andere dierentuin het ene na het andere spectaculaire pinguïn, zeeleeuw en ringstaartmaki verblijf neerzetten, kon Aalborg hier ook alles behalve overtuigen. De pinguïns en zeeleeuwen leefden in de ouderwetse bakken, zoals we ze allemaal wel uit Duitsland kennen. De ringstaartmaki's verbleven in een kaal en inspiratieloos doorloopverblijf. Desalniettemin bleven ze mateloos populair en straalde de verzorger die toezicht hield iets uit van 'kijk ons hier eens een geweldig verblijf hebben'. Ik heb haar maar in die waan gelaten.

Makiverblijf
Het makiverblijf was inderdaad nog wat kaal. Maar dat komt ook omdat het volgens mij nog vrij nieuw was. Het was tenminste groot genoeg en als de beplanting wat gegroeid is ziet het er meteen al wat beter uit. Ook het bavianenverblijf leek recht uit Duitsland te komen.

Bavianenverblijf
Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Het enige goede aan dit verblijf was de mooie muurschildering. Die mij deed denken aan die in Odense.Boots schreef: ↑13 jul 2024, 20:33Andere matige verblijven ga ik niet beschrijven, maar waar ik nog wel even aandacht aan wil besteden is het nieuwe orang verblijf. Oké ik moet van te voren zeggen dat ik in het algemeen verblijven van mensapen heel mager vind en ik nog geen dierentuin gezien heb waar de dieren net als in de natuur mooi van boom naar boom kunnen slingeren en ik verblijven vaak sowieso veel te klein vind. Alleen het nieuwe verblijf aan Aalborg is ook weer een voorbeeld van heel veel dingen die niet goed zijn. Het komt er gewoon op neer dat het een grote kooi is. En ja de kooi is hoog en er hangen touwen aan waardoor de dieren kunnen klimmen, maar het geeft absoluut geen weergave van het natuurlijke leefgebied van de dieren weer. Het oogt steriel en modern en vooral totaal niet spannend voor zulke intelligente dieren.

Orang-oetanverblijf

Binnenverblijf orang-oetans

Orang-oetanhuis
Boots schreef: ↑13 jul 2024, 20:33Tot zover het zure gedeelte over dit park.

Tropenhuis

Tropenhuis

Zuid-Amerikahuis
Ik vond het Zuid-Amerikahuis er wel leuk uitzien, maar het probleem was hier dat de binnenverblijven te klein waren. Bij mijn bezoek zaten de reuzenmiereneters binnen. Ze zaten de hele tijd rondjes te lopen. Want dat was het enige dat ze konden. Ze wilden duidelijk naar buiten waar er gelukkig wel genoeg ruimte was.

Verblijf met reuzenmiereneters, capibara's, mara's en nandoes

Dwergnijlpaardenhuis
De savannestal was bij mij helaas gesloten. Ik heb enkel door een kiertje even kunnen binnenkijken. Dit zag er wel de moeite uit, net als hun buitenperk overigens.

Afrikaanse savanne
Ik was met minder hoge verwachtingen naar dit park vertrokken. Het stond oorspronkelijk zelfs niet in mijn planning omdat ik bij het opzoekwerk al doorhad dat dit geen hoogvlieger was. Omdat ik nog tijd over had ben ik uiteindelijk toch gegaan. Achteraf ben ik blij dat ik geweest ben, al ben ik ook totaal geen fan van deze zoo. Vooral de ruimte voor de dieren stoorde mij enorm. Ze zullen in de toekomst toch een keuze moeten gaan maken in hun collectie. Het park is gewoon niet groot genoeg voor al deze soorten. Ik heb alleen het gevoel dat ze dat zelf niet inzien. Er valt nochtans iets moois van te maken. En er zijn zeker ook goede verblijven te vinden. Maar als er niet iets grondig veranderd gaat het bij mij ook bij dit ene bezoek blijven. Van de 6 plaatsen die ik in Denemarken bezocht heb was dit de minste. Als je toevallig in de buurt van Aalborg bent kan je wel eens binnenspringen. Maar ik zou er niet speciaal voor omrijden.Boots schreef: ↑13 jul 2024, 20:33Echt hoogtepunten waar er verder voor mij niet. Er hangt zeker wel dierentuinsfeer dus ik denk dat het voor heel veel dierentuinliefhebbers een park is dat ze graag gezien hebben, maar Aalborg is geen park waar je speciaal voor naar Denemarken moet. Dan nog even een hele belangrijke opmerking: ook dit park heeft zo'n achterlijk dino gedeelte. Meteen platgooien en fatsoenlijk tijger verblijf neerzetten of iets dergelijks. Onbegrijpelijk dat een tuin die al zo beperkt is in zijn oppervlakte grond besteed aan die onzin.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
In Skaerup Zoo is een groep van negen zwarthandslingerapen aangekomen vanuit Zoo Basel. Het is een nieuwe soort voor Skaerup Zoo.
Bron: Facebook Skaerup Zoo
In Nordens Ark zijn Perzische panters geboren.
Bron: Facebook Nordens Ark
In Krokodille Zoo is een Cubaanse krokodil uit het ei gekropen.
Bron: Facebook Krokodille Zoo
Bron: Facebook Skaerup Zoo
In Nordens Ark zijn Perzische panters geboren.
Bron: Facebook Nordens Ark
In Krokodille Zoo is een Cubaanse krokodil uit het ei gekropen.
Bron: Facebook Krokodille Zoo
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Zeekoe vrouwtje Gaffa is vanuit Randers Regnskov naar Odense Zoo verhuisd. Ze heeft nog nooit een jong gehad en de hoop is dat dat in Odense nu wel gaat lukken. Voor het overgebleven mannetje in Randers komt er binnenkort een mannetje uit Parijs om hem gezelschap te houden.
Bron: Facebook Odense Zoo & Randers Regnskov
De reuzenpanda's van Ähtäri Zoo zullen binnenkort teruggaan naar China.
Bron: Facebook Ähtäri Zoo
Bron: Facebook Odense Zoo & Randers Regnskov
De reuzenpanda's van Ähtäri Zoo zullen binnenkort teruggaan naar China.
Bron: Facebook Ähtäri Zoo
-
- Laafsekikkertje (VU)
Mooi nieuws uit aalborg. Ik plaats de Nederlandse vertaling van het bericht.
We zijn aan het opbouwen - en dat wordt fantastisch!
Er gebeuren momenteel veel spannende dingen in de tuin! Nieuwe fascinerende dieren, een gloednieuwe pandafaciliteit, een meer gastvrije entree en een grotere focus op duurzaamheid en biodiversiteit zijn enkele van de vele verbeteringen waar we aan werken.
Gemeente Aalborg is bezig riolen binnen het hek te scheiden, zodat afvalwater en regenwater gescheiden worden - een belangrijke inspanning voor klimaat en milieu. Tegelijkertijd toveren we ons dinogebied om tot een nieuw biodiversiteitsgebied, waar je o.a. de komende Biodiversitek kunt verkennen. Het stranduitjeproject van Aalborg Zoo, dat een samenwerking is tussen Gemeente Aalborg en Aalborg dierentuin, maakt ook deel uit van de Biodiversiteit - daarover binnenkort meer!
We hebben ook grote plannen voor het voormalige olifantengebied, waar we ons voorbereiden om nieuwe diersoorten te verwelkomen. Eerst moet het gebied echter een uitgebreide upgrade krijgen, zodat het past bij de toekomstige inwoners.
Last, but not least, openen we in juni een nieuwe en verbeterde faciliteit voor onze twee panda's, waar herten en Japanse kraanvogels bij hen komen.
25% korting op de maand maart!
Dit alles betekent een beetje een zooitje onderweg - maar we beloven dat het de moeite waard zal zijn! Als dank voor jullie begrip geven wij de hele maand maart 25% korting op volledig betalende entreekaarten.
We kijken ernaar uit om u te verwelkomen en u de vele nieuwe ervaringen te laten zien die we creëren voor zowel gasten als dieren.
We zijn aan het opbouwen - en dat wordt fantastisch!
Er gebeuren momenteel veel spannende dingen in de tuin! Nieuwe fascinerende dieren, een gloednieuwe pandafaciliteit, een meer gastvrije entree en een grotere focus op duurzaamheid en biodiversiteit zijn enkele van de vele verbeteringen waar we aan werken.
Gemeente Aalborg is bezig riolen binnen het hek te scheiden, zodat afvalwater en regenwater gescheiden worden - een belangrijke inspanning voor klimaat en milieu. Tegelijkertijd toveren we ons dinogebied om tot een nieuw biodiversiteitsgebied, waar je o.a. de komende Biodiversitek kunt verkennen. Het stranduitjeproject van Aalborg Zoo, dat een samenwerking is tussen Gemeente Aalborg en Aalborg dierentuin, maakt ook deel uit van de Biodiversiteit - daarover binnenkort meer!
We hebben ook grote plannen voor het voormalige olifantengebied, waar we ons voorbereiden om nieuwe diersoorten te verwelkomen. Eerst moet het gebied echter een uitgebreide upgrade krijgen, zodat het past bij de toekomstige inwoners.
Last, but not least, openen we in juni een nieuwe en verbeterde faciliteit voor onze twee panda's, waar herten en Japanse kraanvogels bij hen komen.
25% korting op de maand maart!
Dit alles betekent een beetje een zooitje onderweg - maar we beloven dat het de moeite waard zal zijn! Als dank voor jullie begrip geven wij de hele maand maart 25% korting op volledig betalende entreekaarten.
We kijken ernaar uit om u te verwelkomen en u de vele nieuwe ervaringen te laten zien die we creëren voor zowel gasten als dieren.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
De zoo van Aalborg vraagt dat mensen huisdieren (konijnen, kippen, ...) en paarden doneren om aan de roofdieren te geven. Dat ze surplus antilopen en zo voederen vind ik nog aanvaardbaar maar hier heb ik toch moeite mee.
https://nos.nl/artikel/2577557
Mijn foto's vind je hier: https://www.instagram.com/nicola_animal_photography/
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Nou ja, wij hebben al een tijdje twee gemene kippen waar we vanaf willen. De lokale valkenier wilde ze niet, anders waren ze ook roofvogelvoer geweest. Zelf zou ik het niet doen, het werd gevraagt op initiatief van mijn moeder, maar er zijn heus wel mensen die daar dieren naartoe zouden brengenzoofan schreef: ↑04 aug 2025, 18:35De zoo van Aalborg vraagt dat mensen huisdieren (konijnen, kippen, ...) en paarden doneren om aan de roofdieren te geven. Dat ze surplus antilopen en zo voederen vind ik nog aanvaardbaar maar hier heb ik toch moeite mee.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
De groep brillangoeren uit Erfurt is naar Skaerup Zoo verhuisd, maar iemand enig idee hoeveel het er nog zijn.
Bron, zootierliste en Facebook.
Dit parkje heeft een aardige collectie zeldzaamheden in hun bezit.
Bron, zootierliste en Facebook.
Dit parkje heeft een aardige collectie zeldzaamheden in hun bezit.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.