Nieuwstopic Monde Sauvage
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Re: Nieuwstopic Monde Sauvage
Bron: Sudinfo
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Dat zou wel een enorme achteruitgang zijn, zeker als je weet dat meer dan 40% Nederlandstalige bezoekers zijn.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Ik moet zeggen mijn Frans is ook niet meer wat het geweest is en denk dat ik niet alleen ben. Heb het na mijn schooltijd niet echt meer onderhouden en mijn Frans is er wel op achteruit gegaan. Een dagticketje bestellen lukt natuurlijk wel nog, maar voor de rest is het soms sukkelen.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:

-
- Laafsekikkertje (VU)
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Ik sluit me hierbij aan. In de tijd dat de website Monde Sauvage nog een Nederlandstalige versie had, was die nu ook weer niet van zo'n hoog niveau, en sinds vertaalsoftware steeds beter en toegankelijker wordt is het waarschijnlijk de moeite niet meer waard om het als park zelf te voorzien. Dat gezegd zijnde maken veel parken die wel nog zelf anderstalige communicatie aanbieden ook gewoon steeds vaker gebruik van digitale vertaalmiddelen.Gorilla Gust schreef: ↑11 jun 2025, 21:22Het is nu ook niet dat bv Pakawi of Planckendael echt vlot of veelvuldig in het Frans communiceren... ik snap die keuze wel. Zeker nu velen tot bijna iedereen met auto-translate op zijn telefoon de sociale media naleest.![]()
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Blijkbaar ben ik al een van de enigen die nog geen vertaalsoftware gebruikt. Van die auto-translate kom ik regelmatig horendol, maar dat zal zich nog wel beter ontwikkelen.
PL is toch netjes drietalig NL/FR/EN, ook in hun communicatie op sociale media.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
- Laafsekikker (EW)
Ik gebruik ook geen vertaalsoftware, krijg bv de kriebels van PD hun Nederlandse berichten op sociale media en dergelijke.Apenarend schreef: ↑11 jun 2025, 21:59Ik zie bovenaan de webpagina toch een vlaggetje met 'français' staan. Wellicht is de vertaling nog in ontwikkeling, anders lijkt dat vlaggetje mij geen zin te hebben.
Blijkbaar ben ik al een van de enigen die nog geen vertaalsoftware gebruikt. Van die auto-translate kom ik regelmatig horendol, maar dat zal zich nog wel beter ontwikkelen.
PL is toch netjes drietalig NL/FR/EN, ook in hun communicatie op sociale media.
Het zal wel weer aan mij liggen zeker.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
-
- Laafsekikker (EW)
Gewoon de 3 landstalen in het geval van België zou niet misstaan.daniel1109 schreef: ↑12 jun 2025, 14:40Ik vind zelf dat zeker de wat grotere dierentuinen (of de dierentuinen met veel internationale bezoekers) de basisinfo in elk geval ook in het Engels moet aanbieden. En denk daarbij dan aan info als kaartverkoop, route beschrijving, openingstijden, belangrijke info die effect hebben op een bezoek (werkzaamheden of afsluitingen e.d.)
Engels is een mooie extra, maar in het Nederlands, Duits en Frans kan je toch 99% van uw bezoekers bedienen in België.
Ook de infobordjes over de dieren in de 3 landstalen. Begrijp niet waarom dat zo moeilijk is.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Contacteer:
(Nieuwsbrief)Wat gaat er gebeuren met de oude exotische voliere?
Het oude gebouw, dat te veel schade had opgelopen door de winterstormen, werd enkele maanden geleden afgebroken. Het diende vroeger als uitbreiding van de papegaaienkoepel, maar was niet langer geschikt om dieren te huisvesten.
Goed nieuws: de verbouwingswerkzaamheden zijn deze maand eindelijk begonnen! In plaats daarvan creëren we nieuwe buitenvolières voor verschillende kleurrijke en nieuwsgierige soorten: toekans, neushoornvogels en toekans. Elke vogel kan zo genieten van: een buitenruimte in de zon en van een verwarmde binnenruimte bij koud of regenachtig weer.
Deze nieuwe zone, tussen de koepel, het restaurant en de cafetaria, zal binnenkort weer toegankelijk zijn voor bezoekers, na meer dan een jaar gesloten te zijn geweest. Een mooie wedergeboorte... en een klein paradijs voor onze vogels!
-
- Laafsekikker (EW)
Leuk om te horen dat ze investeren in dieren en niet in slaapvertrekken of een binnenspeeltuin.Gorilla Gust schreef: ↑23 jul 2025, 18:45(Nieuwsbrief)Wat gaat er gebeuren met de oude exotische voliere?
Het oude gebouw, dat te veel schade had opgelopen door de winterstormen, werd enkele maanden geleden afgebroken. Het diende vroeger als uitbreiding van de papegaaienkoepel, maar was niet langer geschikt om dieren te huisvesten.
Goed nieuws: de verbouwingswerkzaamheden zijn deze maand eindelijk begonnen! In plaats daarvan creëren we nieuwe buitenvolières voor verschillende kleurrijke en nieuwsgierige soorten: toekans, neushoornvogels en toekans. Elke vogel kan zo genieten van: een buitenruimte in de zon en van een verwarmde binnenruimte bij koud of regenachtig weer.
Deze nieuwe zone, tussen de koepel, het restaurant en de cafetaria, zal binnenkort weer toegankelijk zijn voor bezoekers, na meer dan een jaar gesloten te zijn geweest. Een mooie wedergeboorte... en een klein paradijs voor onze vogels!
Fijn dat het bericht ook in het Nederlands is, ik hoop dat hun site binnenkort ook terug 2 talig gaat zijn.
-
- Laafsekikker (EW)
JaJvG schreef: ↑23 jul 2025, 20:21Ik ben ongeveer een jaar geleden voor het eerst in Monde Sauvage geweest maar snap niet helemaal wat ze bedoelen het oude gebouw/exotische voliere. Is dat die overwoekerde "kas" dat vanuit het restaurant zichtbaar was maar niet (meer) toegankelijk tijdens mijn bezoek?
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Contacteer:
-
- Laafsekikker (EW)
Ik vind dit schandalig, voor mij zelfs een reden niet meer naar daar af te reizen. Als ze vanuit Wallonië naar Vlaanderen komen moet alles 2-talig zijn. Maar omgedraaid?Gorilla Gust schreef: ↑25 jul 2025, 19:03Ik ga de verwachtingen wel wat temperen qua taal... dit maakte mijn telefoon er automatisch van. Het gaat echter om een uitsluitend Franse mailing.
En nee, ik ben geen Vlaamsgezinde persoon. Maar dit valt me toch wel heel hard op gezien ik op 5 km van de Waalse grens woon.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Contacteer:
Er zijn genoeg Waalse dagbezoekers die wel begrip kunnen tonen voor het taalverschil, het is door hun scholing (en gebrek aan Nederlands in de scholen) echter een grotere drempel dan omgekeerd. Maar dat is eerder een politieke discussie, en eentje waarvoor ik het park toch niet snel scheef zal aankijken.Limburg vooruit schreef: ↑25 jul 2025, 19:31Ik vind dit schandalig, voor mij zelfs een reden niet meer naar daar af te reizen. Als ze vanuit Wallonië naar Vlaanderen komen moet alles 2-talig zijn. Maar omgedraaid?Gorilla Gust schreef: ↑25 jul 2025, 19:03Ik ga de verwachtingen wel wat temperen qua taal... dit maakte mijn telefoon er automatisch van. Het gaat echter om een uitsluitend Franse mailing.
Het is voor hen veelal een gemiste kans, daar ze toch ook niet ver van Nederland liggen, waar dit toch echt wel een probleem voor is. Maar een nieuwe eigenaar... nieuwe spelregels, en eigen keuzes.

-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Dat zijn vooral militante Brusselaars die uitwijken naar de Vlaamse rand. Die nemen hun groot-stedelijke gedachte mee naar de 'boerkes' in Vlaanderen.Limburg vooruit schreef: ↑25 jul 2025, 19:31Ik vind dit schandalig, voor mij zelfs een reden niet meer naar daar af te reizen. Als ze vanuit Wallonië naar Vlaanderen komen moet alles 2-talig zijn. Maar omgedraaid?Gorilla Gust schreef: ↑25 jul 2025, 19:03Ik ga de verwachtingen wel wat temperen qua taal... dit maakte mijn telefoon er automatisch van. Het gaat echter om een uitsluitend Franse mailing.
En nee, ik ben geen Vlaamsgezinde persoon. Maar dit valt me toch wel heel hard op gezien ik op 5 km van de Waalse grens woon.
In Wallonië heb je dat soort problemen eigenlijk zelden en zijn de mensen daar heel schappelijk, dat is toch mijn ervaring. En ik ben eigenlijk best wel Vlaamsgezind maar wanneer ik elders te gast ben doe ik altijd moeite om een beetje de lokale taal te spreken, ik vind dat een vorm van respect tonen en als bezoeker ben je tenslotte nog altijd een passant. Ik verwacht dus geen onthaal in het Nederlands, al zal ik dat zeker appreciëren wanneer men dat wel doet.
Op een website zou ik wel iets meer verwachten van een commerciële organisatie die het moet hebben van toeristen: tenslotte kan je dat tegenwoordig prima voorbereiden met een online vertaaltool, zonder kosten. Er zijn dus weinig excuses te bedenken wanneer men dat niet doet, maar wakker lig ik er niet van.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
- Laafsekikker (EW)
Vind ik het erg dat ik beperkt Frans kan, absoluut.
Maar als toeristische organisatie zich enkel op Franstalige richten vind ik erover. Een keuze van de nieuwe eigenaars en dat mag. Maar dan moet je ook niet verwachten dat er nog veel volk uit Nederland en Vlaanderen komt. En deze groep bevat toch minimaal 45% van de bezoekers vroeger.
-
- Laafsekikkertje (VU)
Als ik naar de grote Nederlandse dierentuinen kijk dan is het niet meer dan normaal dat informatie in het Nederlands en Engels (en soms Duits en/frans) wordt aangeboden. Op zn minst op de website, maar ook op soortenbordjes of folders van het park.
Af en toe lijk ik in België in een totaal vreemd land te komen.