Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Jmi17
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Jmi17 »

Gorilla Gust schreef:
18 jul 2025, 19:03
Op commercials spreken ze van 'dit seizoen', dus minimaal tot na de zomer? Ze worden ook best gesmaakt door het publiek, dus ik vermoed niet dat er echt veel tijdsdruk is om ze weg te halen. ;)

Nog een nieuwtje, de Japanse Makaken zitten terug op hun oude eiland in de Chinese tuin!
Bedoelen ze met het seizoen niet eerder de geopende periode waarin het park open is? Dus tot de wintersluiting. Vraag me trouwens af wanneer men zal starten met het park gans het jaar open te houden. Eric Domb zei jaren terug al dat dat ooit de bedoeling zal zijn.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Jmi17 schreef:
18 jul 2025, 19:53
Gorilla Gust schreef:
18 jul 2025, 19:03
Op commercials spreken ze van 'dit seizoen', dus minimaal tot na de zomer? Ze worden ook best gesmaakt door het publiek, dus ik vermoed niet dat er echt veel tijdsdruk is om ze weg te halen. ;)

Nog een nieuwtje, de Japanse Makaken zitten terug op hun oude eiland in de Chinese tuin!
Bedoelen ze met het seizoen niet eerder de geopende periode waarin het park open is? Dus tot de wintersluiting. Vraag me trouwens af wanneer men zal starten met het park gans het jaar open te houden. Eric Domb zei jaren terug al dat dat ooit de bedoeling zal zijn.
Ik vermoed ook wel dat ze er minstens een jaar zullen blijven staan, gezien de gehele thematisering. Ik denk dat het hele jaar open pas zal gaan gebeuren zodra Sanctuary open is.

En gelukkig zitten de makaken weer in hun oude verblijf. dat zag er toch wel wat beter uit. Al ben ik benieuwd wat er dan in het verblijf in de japanse wereld zal komen

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Ik zie nu pas dat ik de nieuwsbrief in de mail heb. De Japanse makaken zullen ook nog steeds in de Japanse wereld te zien zijn.

De otter in de Chinese tuin zal binnenkort verhuizen naar een andere dierentuin

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

Gisterenavond nog eens geweest, leuke optredens gezien.
elvis, simple minds, chinese muziek aan de tempel en Balinese muziek in de andere tempel, de afrikaanse band was ook wel goed deze keer.

Maar bij terugkeer was die weg met putten weer afgesloten (chemin de mons) om het verkeer buiten het dorp Gage te houden, gevolg 20 min aanschuiven en omrijden rond het park... waarna iedereens gps zegt, en nu via het centrum van Brugelette terug richting Gage maar dan de andere kant.

Zien die autoriteiten niet dat dit totaal geen oplossing is? Je weerlegt gewoon het probleem, maakt de route nog langer en de overlast voor "andere" omwonende nog groter.
Er moet gewoon heel dringend een nieuwe weg komen en zelf met de beste wil van de wereld snap ik niet dat dit zo lang moet duren. :bengeltje:

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Net zoals Tec7 was ik gisteren in het park. Ik blik nog iets uitgebreider terug op de dingen die mij opvielen.

- wat in de ochtend meteen al opviel was het enorme leger aan personeel wat aan het werk was. Van verzorgers tot mensen in de horeca tot werklui. Hoewel er nog wel wat vacatures openstaan krijg ik niet het idee dat dit park met een personeelstekort kampt.
- voor het eerst de goudenstomneusapen in het buitenverblijf gezien. Het jongste vrouwtje door de bomen zien klimmen/springen was een mooi gezicht. Toch vind ik het verblijf, zeker voor zo'n bijzondere soort, echt matig.
- er werd weer de hele dag aan het gibbonverblijf gewerkt. Langzamerhand lijkt het bijna klaar.
- de ruit bij de stellerzeeleuwen zat onder het groen. Vreemd dat ze deze in het hoogseizoen niet even schoonmaken.
- de beerkoeskoes was ook bij mijn bezoek niet te zien. Niets wees er op dat het dier er nog zit (geen voerbakje, zoals normaal). Ik vrees ervoor dat hij er niet meer is.
- de kraanvogel die eerder nog in het oude panda verblijf rondliep was daar niet langer te vinden.
- Er zijn (vooral bij Collector's Cove) verschillende producten in de aanbieding tot eind juli.
- De servals waren niet te zien. Er stonden op verschillende plekken ladders en steigers in het verblijf. Opvallend was dat het bordje ook weg was.
- gister ook uitgebreid rond The Sanctuary gelopen. Hier en daar staat een raam of een deur open en kan je iets opvangen van wat er binnen te zien is. Het blijft lastig inschatten hoe het ervoor staat, maar zelfs al zou er geen lek geweest zijn, dan nog krijg ik de indruk dat het echt nog wel even gaat duren voor de opening. Buiten zijn ze voorlangs inmiddels volgens mij aan een gracht voor het gebouw begonnen.
- bij het zwembad is de progressie in deze fase wel heel duidelijk te zien en maken ze enorme sprongen. Het geraamte voor het glaswerk wordt geplaatst, de doorgang van de hoofdingang van het park naar het zwembad wordt gemaakt en aan de kant van het park wordt een muur opgetrokken. Het lijkt daarbij dat de gaten in de muur bedoeld zijn voor glijbanen. Dit project wordt wat dat betreft leuker om te volgen, omdat er meer te zien zal zijn, vooral als de glijbaanonderdelen die klaar liggen 1 voor 1 verdwijnen.
- Ten slotte ben ik dit keer wel in de mega lange rij gaan staan bij de laatste vuurshow van de avond. Toen ik aansloot stond ik tussen de Abdijtoren en de hartentuin in. Daarna sloten nog andere mensen aan. Er kunnen toch veel meer mensen in het amfitheater dan ik dacht, want iedereen kon uiteindelijk naar binnen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Op ZTL staat de beerkoeskoes bij 'former holdings' : het dier dat uit Berlijn kwam stierf op 25 mei en daarmee is de soort dus uit collectie.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
19 jul 2025, 16:56
Op ZTL staat de beerkoeskoes bij 'former holdings' : het dier dat uit Berlijn kwam stierf op 25 mei en daarmee is de soort dus uit collectie.
Is een soort die ook gaat verdwijnen in Europa. Met nog 5 dieren in Europa heeft de soort geen toekomst meer.
Spijtig want ze zijn wel mooi.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
19 jul 2025, 18:23
Apenarend schreef:
Is een soort die ook gaat verdwijnen in Europa. Met nog 5 dieren in Europa heeft de soort geen toekomst meer.
Het is nooit een algemene soort geweest.

Kweek in het Tierpark loopt nu al 3 opeenvolgende jaren maar er is wel bijkomend nieuw bloed nodig.

Ik heb de dieren in PD gezien, was niet ondersteboven van hun verblijf: te klein en te druk. Misschien ligt het daar aan.
Extinction is forever!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Zo ontzettend jammer. Een van mijn absolute favoriete in het park. Ik had juist gehoopt met de goede fokresultaten in Berlijn dat deze soort misschien nog wel een toekomst had met wat import dieren.

Betreft het verblijf; volgens mij hadden ze een mooi ruim verblijf met veel klim mogelijkheden en terugtrekmogelijkheden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
19 jul 2025, 19:31
Zo ontzettend jammer. Een van mijn absolute favoriete in het park. Ik had juist gehoopt met de goede fokresultaten in Berlijn dat deze soort misschien nog wel een toekomst had met wat import dieren.

Betreft het verblijf; volgens mij hadden ze een mooi ruim verblijf met veel klim mogelijkheden en terugtrekmogelijkheden.
In de Oasis? Dat vond ik toch maar minnetjes, tenzij ze in de serre ook op andere plaatsen gezeten heb dan waar ik ze heb gezien.
Extinction is forever!

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Limburg vooruit schreef:
19 jul 2025, 18:23
Apenarend schreef:
Er zou gewerkt worden aan nieuwe import. Maar zolang ook tuinen als Pairi Daiza, met hun bijzonder zwakke track record wat buideldieren betreft, gewoon dieren blijven ontvangen, is er idd weinig hoop...

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Apenarend schreef:
19 jul 2025, 19:55
Boots schreef:
19 jul 2025, 19:31

In de Oasis? Dat vond ik toch maar minnetjes, tenzij ze in de serre ook op andere plaatsen gezeten heb dan waar ik ze heb gezien.
Ik bedoel in de oasis ja. Het is niet dat het te vergelijken valt met veel andere verblijven, maar op zichzelfstaand vond ik dit een prima verblijf voor deze soort. Dus daarover verschillen we van mening.

In Berlijn zitten ze alleen achter glas toch? En bijv. de gevlekte koeskoes in Ouwehands zat dat ook. Wellicht dat ze dan minder last hebben van lawaai of minder vatbaar zijn voor ziektes? Ik weet niet hoe gevoelig de soort is.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Het programma voor Les Estivales van aankomend weekend staat online.

Ik snap wel waarom ze vooraf niet het programma voor alle weekenden bekend maken, want ik vind het niveau per weekend wel enorm verschillen. Hoewel het natuurlijk een kwestie van smaak is.

Deze sla ik dus even over. Hopelijk zijn de overige drie weekenden wel de moeite waard om te gaan.

Tec7
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

Ik vond de goochelaar ook wel goed vorig weekend, eigenlijk de beste die ik in Pairi daiza al gezien heb,
diegene van volgend weekend (Valentin) vind ik wa minder, te braaf.

Maarja, smaken verschillen eh. Ik ben blij dat ze niet altijd dezelfde artiesten boeken want sommige ben ik na al die jaren beu gezien ook al zijn ze goed.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza investeerde meer dan 126 miljoen euro in 2024.
De publicatie van het jaarverslag 2024–2025: een jaar van groei, investering, transformatie en impact.

Bij de publicatie van het financieel jaarverslag bij de Nationale Bank voor het boekjaar 2024–2025, voor de fiscale periode 01-02-2024 tot 31-01-2025, deelt Pairi Daiza een aantal opmerkelijke cijfers van het voorbije jaar. Het onderstreept een jaar dat werd gekenmerkt door voortdurende ontwikkeling ten dienste van gastvrijheid, culturele overdracht en de relatie tussen mens, natuur en het levende. Pairi Daiza, in 2024 opnieuw verkozen tot Beste Zoo van Europa, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt en bevestigt de ambitie om verder uit te groeien tot een van de belangrijkste toeristische bestemmingen van Europa, met een recordinvestering van 126,6 miljoen euro.
Een recent onderzoek toont bovendien aan dat de activiteiten van het park in 2024 goed waren voor bijna 145,2 miljoen euro aan economische impact, 125 miljoen euro aan fiscale en parafiscale inkomsten, en meer dan 3.100 directe en indirecte jobs, ook bij Vlaamse bedrijven!

Een ongeziene investeringsdynamiek
Tijdens dit boekjaar heeft Pairi Daiza 126,6 miljoen euro geïnvesteerd in de transformatie van de Tuin: de grootste investering sinds de oprichting. Deze middelen werden ingezet voor het verbeteren van infrastructuur, het verrijken van de bezoekerservaring en het zoeken naar duurzame oplossingen voor de toekomst.

Belangrijkste projecten:
-De voortzetting van de bouw van een tiende wereld, gewijd aan ontdekking en onderdompeling in de wonderen van de equatoriale gordel.
-opening van 21 Farmhouse Lodges, wat het totaal op 121 verblijfsaccommodaties brengt.
-De opening van de openlucht immersieve tentoonstelling ​ Prehi Daiza, The Lands of the Past – met bijna 60 levensgrote wezens uit het dinotijdperk en de IJstijd, tot leven gebracht met geavanceerde technologie.

Cijfers die getuigen van sterke groei
In de loop van het seizoen mocht Pairi Daiza 2.651.270 bezoekers verwelkomen, een stijging van +16,3% ten opzichte van het vorige jaar. Deze toegenomen belangstelling weerspiegelt de aantrekkingskracht van nieuwe projecten, zoals de opening van de negende wereld “De Eilanden van de Rijzende Zon”, waar de ​ eilanden vertellen veelzijdig verhalen van de Japanse cultuur en NEMO, Oceaanpracht.

De stijgende bezoekersaantallen, samen met de ontwikkeling van nieuwe aanbiedingen, droegen bij aan een omzet van 138,9 miljoen euro, wat neerkomt op een groei van +18,7% ten opzichte van de 117 miljoen euro in het voorgaande boekjaar. Deze evolutie is onder meer te danken aan de komst van meer bezoekers, de opening van een derde winkel gewijd aan mineralen, en de uitbreiding van het verblijfaanbod — waarvan het bezettingspercentage meer dan 90% bedroeg.

Het boekjaar werd afgesloten met een nettoresultaat van 16 miljoen euro, tegenover 9,5 miljoen euro in 2023. De cashflow bereikte 42,1 miljoen euro.

Dankzij deze solide resultaten kon Pairi Daiza een investeringsbeleid blijven voeren dat ruimschoots haar winst overstijgt.

Een missie in dienst van harmonie tussen mens en natuur
Volgens Eric Domb, Voorzitter en Oprichter van Pairi Daiza:
“In een tijd waarin de wereld snakt naar betekenis, verbondenheid en schoonheid, willen we met Pairi Daiza een plek van inspiratie en harmonie creëren. Deze resultaten zijn geen doel op zich, maar een bewijs dat economische activiteit, ecologische verantwoordelijkheid en poëtische verwondering verenigbaar zijn.” benadrukt de oprichter en voorzitter van Pairi Daiza, Eric Domb

Tien kerncijfers van het boekjaar 2024–2025
Pairi Daiza in het boekjaar 2024–2025, dat betekende:
-2.651.270 bezoekers (+16,3%)
-21 nieuwe verblijfsaccomodaties, waarmee het verblijfsaanbod uitkomt op 121 accomodaties in totaal
-Een bezettingsgraad van meer dan 90% voor de verblijfsaccommodaties
-De opening van een 9de wereld, “De Eilanden van de Rijzende Zon”, waarin bezoekers worden ondergedompeld in emblematische Japanse landschappen
-Een steeds internationaler publiek, met 25% niet-Belgische bezoekers
-Een omzet van 138,9 miljoen euro (+18,7%), met een nettowinst van 16 miljoen euro.
-126,6 miljoen euro aan investeringen
-Een economische impact van 145 miljoen euro, 125 miljoen euro aan fiscale en parafiscale opbrengsten, en 3.167 directe en indirecte banen
​(volgens een onafhankelijke studie uitgevoerd door EKLO, SEGEFA-ULiège en HEC-Consulting Group)

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Dat zijn wel écht mooie cijfers.
+16,3% bezoekers
+90% bezettingsgraad van de hotels
+18.7% omzet
Totaal omzet: € 138,9 miljoen
Winst: € 16 miljoen (11,5% van omzet)
1 op 4 bezoekers zijn niet-Belg.

Hier kunnen veel tuinen een voorbeeld aan nemen. Nuja, Pairi Daiza kan ook nog veel leren van andere tuinen (communicatie, Diersoorten houden, technieken bij dieren, verblijven, onderhoud, etc.), maar puur op vlak van cijfers van het jaarverslag mogen ze zeker trots zijn.

Ik kijk alvast uit naar de verdere ontwikkelingen van het resort. Nu zie je toch dat er vele dieren op onlogische plaatsen worden gehouden (of zelfs helemaal backstage) en dat er in het hele park minder onderhoud is. Heel waarschijnlijk omdat ze alle man nodig hebben om 'the Sanctuary' zo snel mogelijk af te krijgen, maar eigenlijk zou je zoiets zo weinig mogelijk mogen merken in het park.

Daarnaast blijven ze ook maar verder investeren, camping (nog niemand iets van gehoord?), waterpark, renovatie toren (voor wanneer is dit?) en hopelijk ook renovatie van de majestueuze trap.

Wat voor mij direct na opening van the sanctuary mag aangepakt worden zijn het roofvogeldorp, het Paaldorp (mits wat meer opknappen en wat bijpassende geluiden zou dit direct veel meer sfeer geven in dat gebied), de boot en het aquarium. Die 2 laatste zijn gewoon niet meer voorzien op zo'n mensenstroom.

Op langere termijn zou ik het niet onlogisch vinden mochten ze een volledig aquarium bouwen als second gate (genre Nausicaa). Nuja, dat is natuurlijk armchair imagineering, maar dat zie ik het park nog doen om van een 2-dagen bestemming een 3-dagen bestemming te worden.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Michielsken schreef:
26 jul 2025, 23:56
+16,3% bezoekers
+18.7% omzet

Hier kunnen veel tuinen een voorbeeld aan nemen. Nuja, Pairi Daiza kan ook nog veel leren van andere tuinen (communicatie, Diersoorten houden, technieken bij dieren, verblijven, onderhoud, etc.), maar puur op vlak van cijfers van het jaarverslag mogen ze zeker trots zijn.

Ik kijk alvast uit naar de verdere ontwikkelingen van het resort. Nu zie je toch dat er vele dieren op onlogische plaatsen worden gehouden (of zelfs helemaal backstage) en dat er in het hele park minder onderhoud is. Heel waarschijnlijk omdat ze alle man nodig hebben om 'the Sanctuary' zo snel mogelijk af te krijgen, maar eigenlijk zou je zoiets zo weinig mogelijk mogen merken in het park.

Daarnaast blijven ze ook maar verder investeren, camping (nog niemand iets van gehoord?), waterpark, renovatie toren (voor wanneer is dit?) en hopelijk ook renovatie van de majestueuze trap.

Wat voor mij direct na opening van the sanctuary mag aangepakt worden zijn het roofvogeldorp, het Paaldorp (mits wat meer opknappen en wat bijpassende geluiden zou dit direct veel meer sfeer geven in dat gebied), de boot en het aquarium. Die 2 laatste zijn gewoon niet meer voorzien op zo'n mensenstroom.

Op langere termijn zou ik het niet onlogisch vinden mochten ze een volledig aquarium bouwen als second gate (genre Nausicaa). Nuja, dat is natuurlijk armchair imagineering, maar dat zie ik het park nog doen om van een 2-dagen bestemming een 3-dagen bestemming te worden.
Zou het roofvogeldorp nt bij de The last world getrokken worden. Een aantal kunnen mooi geïntrigeerd worden in deel, sommigen zullen mss verhuizen naar de kas, en de Afrikaanse soorten zouden evt een mooie volière kunnen krijgen op de oude Afrikaanse olifanten vlakte.

In het paaldorp komt er normaal ook ruimte vrij, de dwergnijlpaarden gaan daar ook verhuizen, dus wie weet wat daar de plannen zijn.

Waar ik me nu toch meer en meer ongerust over begin te maken is de lazy river, die toch door the Sanctuary zal gaan. Hopelijk toch nt te hard aanwezig, wat dat kan de sfeerbeleving die je wil hebben zoals inde Bush, toch naar beneden halen. Benieuwd hoe zi dit gaan aanpakken.

En idd een groot aquarium gebouw Zou er zeker mogen komen, dit moet nt zozeer zoiets zijn als Nausica, maar bv geïntrigeerd in een museum zoals het biochron vroeger mag ook wel. En Zou ook nog mooi passen in het park en aansluiten bij de nieuwe winkel treasures of the world.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

snoopy11 schreef:
27 jul 2025, 07:27
Michielsken schreef:
+16,3% bezoekers
+18.7% omzet

Zou het roofvogeldorp nt bij de The last world getrokken worden. Een aantal kunnen mooi geïntrigeerd worden in deel, sommigen zullen mss verhuizen naar de kas, en de Afrikaanse soorten zouden evt een mooie volière kunnen krijgen op de oude Afrikaanse olifanten vlakte.

In het paaldorp komt er normaal ook ruimte vrij, de dwergnijlpaarden gaan daar ook verhuizen, dus wie weet wat daar de plannen zijn.

Waar ik me nu toch meer en meer ongerust over begin te maken is de lazy river, die toch door the Sanctuary zal gaan. Hopelijk toch nt te hard aanwezig, wat dat kan de sfeerbeleving die je wil hebben zoals inde Bush, toch naar beneden halen. Benieuwd hoe zi dit gaan aanpakken.

En idd een groot aquarium gebouw Zou er zeker mogen komen, dit moet nt zozeer zoiets zijn als Nausica, maar bv geïntrigeerd in een museum zoals het biochron vroeger mag ook wel. En Zou ook nog mooi passen in het park en aansluiten bij de nieuwe winkel treasures of the world.
Met een groot aquarium gebouw zou ik het wel mooi vinden als hierbij dan ook de reptielen met de Pairi Daiza Foundation worden geïntegreerd. Dan zou je een aquarium, terarrium en museum in 1 hebben (net uiteraard dan ook wel grote verblijven en niet de kleinere die ze nu in de meeste gevallen nog hebben).

Met het roofvogeldorp zou ik de roofvogels niet meer in 1 gebied houden, maar zou ik ze meer verspreiden over hun eigen gebied. Zo zou de Steller zeearend bijvoorbeeld naast the paddling bear een grote voliere kunnen krijgen (tussen het hotel en het pad met de rookzone daar). De Afrikaanse vogels verspreiden onder het afrikaanse gebied. Maar ik zou het ook wel gaaf vinden als het huidige tapir verblijf overnet wordt en hier uilen of torenvalk komt. Dat zou goed passen met dat torentje daar. Er vanuit gaande dat de tapirs e.d. ook zullen gaan verhuizen).

Wat betreft de lazy river zou het mij niets verbazen als het, zoals ik eerder al eens zei, het een soort onderwater tunnel wordt. waarbij het bassin dan deels gesplitst wordt met rotspartijen zodat de mensen in de lazy rivers de bezoekers van de sactuary niet zien of horen en visa versa.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
27 jul 2025, 08:29
snoopy11 schreef:
27 jul 2025, 07:27
Michielsken schreef:
+16,3% bezoekers
+18.7% omzet

Met een groot aquarium gebouw zou ik het wel mooi vinden als hierbij dan ook de reptielen met de Pairi Daiza Foundation worden geïntegreerd. Dan zou je een aquarium, terarrium en museum in 1 hebben (net uiteraard dan ook wel grote verblijven en niet de kleinere die ze nu in de meeste gevallen nog hebben).

Met het roofvogeldorp zou ik de roofvogels niet meer in 1 gebied houden, maar zou ik ze meer verspreiden over hun eigen gebied. Zo zou de Steller zeearend bijvoorbeeld naast the paddling bear een grote voliere kunnen krijgen (tussen het hotel en het pad met de rookzone daar). De Afrikaanse vogels verspreiden onder het afrikaanse gebied. Maar ik zou het ook wel gaaf vinden als het huidige tapir verblijf overnet wordt en hier uilen of torenvalk komt. Dat zou goed passen met dat torentje daar. Er vanuit gaande dat de tapirs e.d. ook zullen gaan verhuizen).

Wat betreft de lazy river zou het mij niets verbazen als het, zoals ik eerder al eens zei, het een soort onderwater tunnel wordt. waarbij het bassin dan deels gesplitst wordt met rotspartijen zodat de mensen in de lazy rivers de bezoekers van de sactuary niet zien of horen en visa versa.
Ik hoopte idd dat het ook dit ging worden, maar in het artikel staat dat ze vanuit de river de apen ed kunnen observeren. Ook benieuwd of ze de opening in de zomer nog gaan halen, of ze moeten de zomer ruim nemen natuurlijk.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Michielsken schreef:

Ik was met een gezelschap van een tiental mensen in het park deze week, voor velen de eerste keer (of hoogstens in Paradisio tijd kennisgemaakt met het park), en voor hen? Zij merkte weinig van de onlogische plaatsen voor sommige dieren, onderhoud al helemaal niet... De groep was volledig onder de indruk, van start tot eind. En vooral moe op het eind. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie