Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Kai-Mook
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael, zooparc overloon, burger’s zoo, zoo antwerpen

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Kai-Mook »

Op zoochat staan een aantal foto’s van hoe het er uitziet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik was op zootierliste eens aan het kijken hoeveel Zuidelijke zeeolifanten er naar Europa geïmporteerd zijn.
Wat me vooral opvalt is de zeer korte levensduur van de meeste dieren, terwijl er toch al kennis genoeg was wat betreft zeezoogdieren.

Heeft er iemand een verklaring waarom het met deze soort niet gelukt is. Denk dat er weinig soorten zo vaak geïmporteerd zijn geweest.

FotoWilliam
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Ik heb me even kort verdiept in zeeolifanten in het algemeen, en het zou kunnen liggen aan het natuurlijk zwemgedrag van de dieren. Zeeolifanten jagen in (zeer) diep water, rond de 2000 meter diep, voornamelijk op inktvis. Tussen duiken komen ze gemiddeld slechts twee minuten boven water.
Ter vergelijking: Californische zeeleeuwen duiken tot ‘slechts’ 50 meter diepte, en niet langer dan 20 minuten. Steller zeeleeuwen kunnen wat dieper komen, tot 200 meter, maar dit is uitzonderlijk en nooit langer dan 10 minuten. Walrussen en gewone zeehonden maken vooral ondiepe duiken (met voor de walrus wel een maximum van 100 meter maar dat is alsnog een stuk minder dan 2000…).
Zelfs tuimelaars duiken vaak niet dieper dan enkele tientallen meters tot 400 meter, en blijven vaak niet langer dan 10-20 minuten onder water.
Hieruit blijkt dat zeeolifanten echt diepzeeduikers zijn, terwijl de andere zeezoogdieren kortere periodes én minder diep onder water zijn. Het gedrag van zeeolifanten is in dierentuinen dus veel lastiger (zo niet onmogelijk) na te bootsen dan van de meeste andere zeezoogdieren.
Uiteraard is dit gewoon wat google-zoekwerk en geen echt onderzoek, maar ik vond het wel opvallend en wie weet (deels) een mogelijke verklaring.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Dat zou best een verklaring kunnen zijn, ik wist niet dat ze zo diep duiken.

Antwerpen heeft het record met een dier van 23 jaar (dat ik mij nog zeer goed kan herinneren). Het kan dus.

Het zijn prachtige dieren, maar ik ken geen enkel verblijf in Europa dat voor ze geschikt zou zijn met de huidige normen.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Meer dan tien jaar geleden bezocht ik wel eens Best zoo, de oliemeulen, uilenpark de Paay en nop Veldhoven. Ik denk er aan die tuinen nog eens opnieuw te bezoeken ook al weet ik dat het waarschijnlijk niet meer zal zijn wat het geweest is. Of nog wel wat het geweest is maar niet meer van deze tijd.

Iemand de laatste jaren nog in 1 van die parkjes geweest die me ongeveer kan zeggen of het nog de moeite is?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zoofan schreef:
10 jul 2025, 22:40
Meer dan tien jaar geleden bezocht ik wel eens Best zoo, de oliemeulen, uilenpark de Paay en nop Veldhoven. Ik denk er aan die tuinen nog eens opnieuw te bezoeken ook al weet ik dat het waarschijnlijk niet meer zal zijn wat het geweest is. Of nog wel wat het geweest is maar niet meer van deze tijd.

Iemand de laatste jaren nog in 1 van die parkjes geweest die me ongeveer kan zeggen of het nog de moeite is?
Mijn broer is als tegenstander van dierentuinen vorige week in Veldhoven geweest.
Hij vond het wel een mooi park, de kinderen vonden het geweldig.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

zoofan schreef:

Als kind in Tilburg ging ik altijd heel vaak naar de Oliemeulen omdat ik dol was (en nogsteeds ben) op reptielen. Denk niet dat het wekelijke bezoekjes waren maar wel vaak.

Twee jaar terug dacht ik misschien zal ik eens terug gaan, kijken of het nogsteeds zo leuk is. Het is een rommelhok vol met kleine terrariums en prullaria. Overal staan gekke beeldjes en movie props en de meeste terrariums zijn niet professioneel gebouwd, allemaal thuisterraria. Buiten heb je papegaaien op een stokje, kleine apenkooien en wat boerderijdieren. Tenzij je echt heel graag de zeldzame reptielen wil zien, is het het bezoek niet waard
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Yapok
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Bericht door Yapok »

zoofan schreef:

Ik ben dit jaar al in zoo Veldhoven, Best zoo en de Oliemeulen geweest. Geen enkel van deze parken is echt een topper. Zoo Veldoven is misschien wel de beste als je puur naar de verblijven kijkt. Al zijn ook veel zaken erg verouderd. Zo zitten er in de tropenhal nog nauwelijks dieren. Het grootste deel van de collectie bestaat uit papegaaiachtigen. Het wordt hier aangemoedigd om de dieren te voederen met nootjes die je aan de ingang kan kopen. Best zoo heeft dan weer een leuke collectie met onder meer wombats, mullerwallabies, witmaskeribissen en sinds dit jaar ook vale woestijnvinken. De verblijven zijn echter van mindere kwaliteit. Sommige verblijven kunnen gewoon echt niet meer, zoals het tamanduaverblijf. Ik noem het voor de grap dan ook soms 'Worst zoo'. De ingang is nu wel volledig vernieuwd met ook een restaurant en een giraffenstal. De giraffen zelf ontbreken helaas nog steeds. Wat de Oliemeulen betreft heeft Mr. Garial een goede beschrijving gegeven. De Paay heb ik zelf nog nooit bezocht.

corotauria
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Contacteer:

Bericht door corotauria »

Ik ben in maart in De Paay geweest; mijn 2e bezoek, het eerste dateert van 2007 (dus alweer 18 jaar geleden).
Mijn bevindingen (tov 2007) staan in dit topic: viewtopic.php?p=120933#p120933

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Ik heb een deel foto's gezien van Veldhoven en moet eerlijk bekennen dat het best mee viel.
Had het veel erger verwacht gezien het feit dat het park reeds 4 jaar te koop staat.

Veel nieuwbouw is er dus niet, maar wat er is leek me (op foto althans) best ok en onderhouden.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

Ik moet zeggen dat ik alle van deze parken zijn charme vind hebben alleen zit er natuurlijk een groot verschil qua collectie, onderhoud en welzijn.
NL 50/59 BE 9/37

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

BestZoo lijkt op de ingang en een handvol verblijven... niet echt veel veranderd te zijn hoor in de laatste tien jaar. Die kan je gerust overslaan als je twijfelt. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Vandaag na ongeveer tien jaar NOP en Best Zoo nog eens bezocht.Mijn belangrijkste conclusie is dat ik blij ben dat er in Vlaanderen dierentuinwetgeving is die toch wat strikter lijkt dan in Nederland.

Wat me opviel in NOP: park zelf lag er onderhouden bij, de roofvogelkooien daarentegen stonken echter en waren echt vuil. De prijs is veel te hoog (18 euro plus 5 euro parking), bij veel vogelsoorten geen naambordjes, de ooit zo goed gevulde tropenhal was nu een woestenij ( ook de volières bovenaan waren niet te bekijken). Veel lopslopende prairiehondjes.

In Best Zoo was er amper iets veranderd, op de ingang, het verblijf van de fossa's en dat van de wombats na.

In beide parken liep eigenlijk best wel wat volk rond.

Nu nog twijfelen of ik De Paay ook eens ga bezoeken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zoofan schreef:
14 jul 2025, 16:34
Vandaag na ongeveer tien jaar NOP en Best Zoo nog eens bezocht.Mijn belangrijkste conclusie is dat ik blij ben dat er in Vlaanderen dierentuinwetgeving is die toch wat strikter lijkt dan in Nederland.

Wat me opviel in NOP: park zelf lag er onderhouden bij, de roofvogelkooien daarentegen stonken echter en waren echt vuil. De prijs is veel te hoog (18 euro plus 5 euro parking), bij veel vogelsoorten geen naambordjes, de ooit zo goed gevulde tropenhal was nu een woestenij ( ook de volières bovenaan waren niet te bekijken). Veel lopslopende prairiehondjes.

In Best Zoo was er amper iets veranderd, op de ingang, het verblijf van de fossa's en dat van de wombats na.

In beide parken liep eigenlijk best wel wat volk rond.

Nu nog twijfelen of ik De Paay ook eens ga bezoeken.
Je bent minder positief dan de familie hier. Maat in het geval van het NOP kan ik begrijpen dat er geen grote investeringen meer gebeuren.
Die eigenaar wil ervan af.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik kan me voorstellen dat je je er best amuseert als je met kinderen gaat. Je kan de papegaaien nootjes geven, tussen kleinere soorten wandelen die dan met wat geluk op je schouder komen zitten, ringstaartmaki's vinden kinderen altijd leuk. En in de tropenhal is een uitgebreide speeltuin. Ik begrijp dus zeker dat er mensen zijn die het er aangenaam vinden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

zoofan schreef:
14 jul 2025, 17:48
Ik kan me voorstellen dat je je er best amuseert als je met kinderen gaat. Je kan de papegaaien nootjes geven, tussen kleinere soorten wandelen die dan met wat geluk op je schouder komen zitten, ringstaartmaki's vinden kinderen altijd leuk. En in de tropenhal is een uitgebreide speeltuin. Ik begrijp dus zeker dat er mensen zijn die het er aangenaam vinden.
Daar waren inderdaad 2 kinderen bij, die vonden het geweldig.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Heeft iemand hier wel eens een bezoek gebracht aan Parco Natura Viva in Italië? Ik ben binnenkort een week zonder auto in Verona en twijfel nog een beetje om naar dit park te gaan. Ik zag dat het op zich redelijk goed bereikbaar is het het OV, maar een deel van het park lijkt alleen met de auto te bezoeken. Vandaar mijn vraag: is dit park ook de moeite waard als je geen auto ter beschikking hebt?

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik ben daar enkele jaren geleden geweest. Ik meen me te herinneren dat ik het gedeelte dat met de auto gedaan moet worden niet zo bijzonder vond. De rest van het park vond ik meer de moeite. Ik bekijk straks mijn foto's nog eens om een beter beeld te hebben.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Weet er iemand welke vis er naast de Mozambique tilapia bij de Amerikaanse alligators zit?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Apenarend schreef:
16 jul 2025, 10:36
Weet er iemand welke vis er naast de Mozambique tilapia bij de Amerikaanse alligators zit?
Waar?

Plaats reactie