Dat is helaas niet te zien. Enkel dat het om 1 park in België gaat die 4 dieren zou moeten hebben.
Op ZTL staan ze nu aangegeven bij Pairi Daiza.
Weeral PD, waar gaan ze dat allemaal blijven steken.
Ooit moet het toch vol zitten, wel mooie aanwinst.
Ze hebben echt nog wel veel beschikbare grond. Ik word daar wel heel gelukkig van als ik er aan denk wat daar de komende jaren waarschijnlijk nog allemaal staat te gebeuren.
Dat is helaas niet te zien. Enkel dat het om 1 park in België gaat die 4 dieren zou moeten hebben.
Op ZTL staan ze nu aangegeven bij Pairi Daiza.
Weeral PD, waar gaan ze dat allemaal blijven steken.
Ooit moet het toch vol zitten, wel mooie aanwinst.
Ze hebben echt nog wel veel beschikbare grond. Ik word daar wel heel gelukkig van als ik er aan denk wat daar de komende jaren waarschijnlijk nog allemaal staat te gebeuren.
Laatste bericht van mij hierover want we dwalen enorm af.
Ik ben zeker gelukkig met PD, heeft veel weg van de collecties uit de jaren '70-'80 met het verschil dat ze de ruimte ervoor hebben.
Op de instagram van Zoo Inside staan wat mooie korte beelden van het nieuwe gebied. Ziet er echt zeer goed uit. Ook komt de eerste geelrugduiker die is aangekomen mooi in beeld.
Ook ZooFlits komt met beelden uit Ngyuwe. Het gebied is af maar nog niet alle dieren zijn gearriveerd. Zo ontbreekt een groot deel van de vogelsoorten nog. Die worden de komende weken verwacht. De tweede geelrugduiker laat ook nog even op zich wachten, haar transport is vanwege maatregelen rondom het blauwtongvirus geblokkeerd. En ook de Senegalgalago's, Afrikaanse kwaststaartstekelvarkens en drills zijn nog niet gearriveerd. Die laatste word pas na de zomer verwacht.
Een openingsdatum is er ook nog niet. Het park wacht nog op goedkeuring van diverse vergunningen door de RVO. Waarschijnlijk zal dat eind deze week of volgende week zijn.
Brabants dierenpark klaar met nieuw Afrikaans gebied: twee tropische kassen, negentien diersoorten
De bouw van het grootste nieuwe Nederlandse dierentuingebied van 2025 is afgerond. Binnen korte tijd stampte het Brabantse dierenpark ZooParc Overloon het Afrikaanse gebied Ngyuwe uit de grond. Met tientallen dieren, honderden planten en dit goede weer lijkt het gebied bijna klaar voor de opening. Al laten de laatste vergunningen én de zeldzaamste diersoort nog even op zich wachten.
ZooParc Overloon opent vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe exclusief voor abonnementhouders. Zij krijgen als eersten de kans om op expeditie te gaan in dit nieuwe deel van het park, dat volledig in het teken staat van Tropisch Afrika. Naar verwachting is het gebied vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
Het nieuwe expeditiegebied Ngyuwe beslaat bijna twee hectare en huisvest maar liefst negentien diersoorten, waaronder de zeldzame okapi. Deze bedreigde diersoort is slechts in drie Nederlandse dierentuinen te zien. Daarnaast maken bezoekers een reis langs diersoorten zoals het dwergnijlpaard, het penseelzwijn, de geelrugduiker en het Afrikaanse kwaststaartstekelvarken. De bedreigde apensoort dril zal na de zomer in het gebied arriveren.
“Eindelijk is het zover en kunnen we Ngyuwe aan iedereen laten zien", zegt general manager Roel Huibers. "Onze trouwe abonnementhouders mogen als eersten kennismaken met dit bijzondere stukje Afrika in Overloon. Ngyuwe is een waardevolle toevoeging aan het park en past perfect binnen onze toekomstvisie, waarbij we steeds meer inzetten op beleving, educatie en natuurbescherming."
In het nieuwe gebied bevinden zich diverse overdekte locaties waar bezoekers de dieren kunnen zien, ongeacht de weersomstandigheden. Van een nagebootst Afrikaans boothuis tot diverse binnenverblijven die voor publiek toegankelijk zijn.
Internationale samenwerking en soortbehoud
De dieren in Ngyuwe zijn afkomstig uit verschillende Europese dierentuinen. Zo kwam er onder andere een okapi vanuit Zoo Antwerpen, een geelrugduiker uit Frankfurt en een dwergnijlpaard uit Zweden. Deze verhuizingen maken deel uit van het Europese managementprogramma (EEP), dat erop gericht is om gezonde, genetisch diverse populaties van bedreigde diersoorten in dierentuinen te behouden. Door deze samenwerking dragen de deelnemende dierentuinen bij aan het voortbestaan van kwetsbare soorten.
ZooParc zet zich ook in voor natuurbescherming via Stichting Wildlife, waarbij dit jaar Tropisch Afrika centraal staat. Er wordt geld ingezameld voor onder meer het Okapi Conservation Project, dat zich inzet voor het leefgebied van de okapi in het wild. Ook penseelzwijnen en geelrugduikers profiteren van deze bescherming. Verder steunt de stichting het project IBREAM, dat onderzoek doet naar dwergnijlpaarden in Ivoorkust.
Expeditie met impact
Educatie speelt een belangrijke rol in Ngyuwe. In een nagebouwd Afrikaans dorp leren bezoekers over bushmeat en bedreigingen voor natuurgebieden in tropisch Afrika. Bovendien krijgen ze tips om zelf bij te dragen aan natuurbehoud.
Zoölogisch manager Steven van den Heuvel: "We zijn trots op wat we hier hebben neergezet: een uniek en educatief expeditiegebied waar natuurbehoud en beleving hand in hand gaan. Dankzij de samenwerking met andere Europese dierentuinen en de internationale managementprogramma’s kunnen we bedreigde diersoorten ondersteunen en een waardevolle bijdrage leveren aan hun toekomst. Met Ngyuwe brengen we onze bezoekers dichter bij deze bijzondere en vaak kwetsbare dieren uit Tropisch Afrika.”
Een jonge mannelijke Amoertijger is aangekomen vanuit Zoo Opole als onderdeel van het Europese managementprogramma van deze ernstig bedreigde diersoort. Hij heeft het verblijf van witte tijger Asia betrokken, die onlangs is verhuisd naar een Franse dierentuin.
Hij krijgt rustig de tijd om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Als dat goed gaat, bestaat de kans dat er een introductie volgt met de vrouwelijke Amoertijger die al langer in ZooParc verblijft.
Ook ZooFlits schreef er een artikel over, met daarin ook aandacht voor EEP's en de toekomstige diercollectie van ZooParc Overloon:
(...) De afgelopen jaren is de diercollectie van ZooParc Overloon ingrijpend gewijzigd. Na de voltooiing van het masterplan, wil men meer dan 70% van de diersoorten in het park deel laten uitmaken van Europese fokprogramma’s (EEP). Er zijn een paar honderd diersoorten in Europa die zo’n programma hebben. “Natuurlijk mag je ook soorten houden die dat niet hebben”, zegt Van den Heuvel. “Maar het hebben van bijvoorbeeld stokstaartjes en capibara’s vind ik alleen te verantwoorden als ze onderdeel zijn van een gebied of verblijf waar bedreigde soorten onderdeel van uitmaken.”
Soorten die niet bijdragen aan fokprogramma’s of zo een educatief verhaal, zoals rode neusberen, bennettwallaby’s, kamelen, dromedarissen en pekari’s, verdwijnen op termijn daarom uit ZooParc. De pekari’s zijn al vertrokken, de rest volgt gefaseerd. (...)
Nieuwe jonge Amoertijger gearriveerd in ZooParc, witte tijger vertrokken
Er is een jonge mannelijke Amoertijger aangekomen in ZooParc Overloon. Het dier is afkomstig uit een dierentuin in Polen en neemt zijn intrek in het verblijf waar tot voor kort de witte tijger Asia verbleef. Zij is kortgeleden verhuisd naar een dierentuin in Frankrijk.
De jonge mannelijke Amoertijger komt naar ZooParc als onderdeel van het Europese managementprogramma, een samenwerking tussen dierentuinen die zich richt op het behoud van bedreigde diersoorten door middel van voortplanting, onderzoek en educatie. “De Amoertijger is een van de meest bedreigde katachtigen ter wereld,” vertelt Max Kronier, hoofd dierenverzorging bij ZooParc Overloon. “We zijn dan ook trots dat we via het Europese managementprogramma een bijdrage mogen leveren aan het behoud van deze soort.”
De eerste periode zal hij rustig wennen aan zijn nieuwe omgeving en gescheiden leven van de vrouwelijke Amoertijger die al langer in het park verblijft. Op termijn is het mogelijk dat de twee aan elkaar geïntroduceerd worden.
Afscheid van Asia
Vorige week nam ZooParc afscheid van de witte tijger Asia, die verhuisde naar Zoo de la Flèche in Frankrijk. Zij gaat daar samenleven met een soortgenoot. De verhuizing van Asia is onderdeel van het uitsterfbeleid dat geldt voor witte tijgers binnen Europese dierentuinen. Deze dieren hebben een genetische afwijking en mogen zich niet langer voortplanten binnen dierentuinen die zijn aangesloten bij EAZA (European Association of Zoos and Aquaria).
Op de website van ZooParc Overloon is een geüpdatet plattegrond van het park te vinden. Naast het toevoegen van het nieuwe gebied Ngyuwe hebben ook een aantal dieren in Madidi van verblijf gewisseld ten opzichte van de vorige plattegrond.
Boshonden en reuzen miereneters zijn nou niet een combinatie die ik verwacht had. Boshonden zijn carnivoren
Klopt, maar ze worden wel vaker met andere dieren gehouden, zelfs met Neusberen! Wat wel bijzonder is, want volgens Wikipedia eten ze ook Capibaras, Herten en Pekaris.
Volgens een ouder bericht op Zoochat was er eerst zelf een Boshond/Neusbeer/Wasbeer combi in Overloon!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!
Boshonden en reuzen miereneters zijn nou niet een combinatie die ik verwacht had. Boshonden zijn carnivoren
Klopt, maar ze worden wel vaker met andere dieren gehouden, zelfs met Neusberen! Wat wel bijzonder is, want volgens Wikipedia eten ze ook Capibaras, Herten en Pekaris.
Volgens een ouder bericht op Zoochat was er eerst zelf een Boshond/Neusbeer/Wasbeer combi in Overloon!
Ja wat een gave combinatie was dat destijds! Is mij altijd bijgebleven, zeker toen ik nog zo jong was, had ik nog nooit zo'n tof combinatieverblijf gezien.
Ja wat een gave combinatie was dat destijds! Is mij altijd bijgebleven, zeker toen ik nog zo jong was, had ik nog nooit zo'n tof combinatieverblijf gezien.
Het was ook geen combinatie die extreem goed liep. Zeker toen er jonge wasberen waren werd het lastiger. Denk dat ze daarom tegenwoordig in aparte verblijven leven.
Misschien is de combi reuzenmiereneter/boshond alleen als ze een surplusmiereneter hebben? Ze hebben in principe een koppel met een jong. Dus dan zouden 2 verblijven voor de volwassenen genoeg zijn en indien het jong apart van de moeder moet een optie in combi met de boshonden?
Ik denk niet dat de boshonden, tenzij misschien in een hele grote groep, een probleem kunnen vormen voor reuzenmiereneters. Tenslotte moeten deze laatste zich verdedigen tegen jaguars en poema's, en met hun klauwen zijn ze heus niet kansloos.
Misschien is de combi reuzenmiereneter/boshond alleen als ze een surplusmiereneter hebben? Ze hebben in principe een koppel met een jong. Dus dan zouden 2 verblijven voor de volwassenen genoeg zijn en indien het jong apart van de moeder moet een optie in combi met de boshonden?
Eerst waren er ook twee groepen (of in ieder geval twee verblijven). Hiervoor konden ze bij de Nandoes en bij de Capibaras komen
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!
Wat zijn we blij dat we deze mooie beelden kunnen delen! Deze twee rode panda's zijn begin juli geboren - en verblijven samen met hun moeder in één van de tonnen in het verblijf.
Ze blijven daar ook nog even, dus het duurt nog even voor ze te zien zullen zijn. Omdat we ze zo veel mogelijk met rust laten weten we ook nog niet wat het geslacht is van het tweetal.
De geboorte van de twee jongen is belangrijk voor het behoud van de diersoort. De rode panda staat namelijk op de IUCN Rode Lijst van bedreigde diersoorten. We zijn dan ook super blij dat we op deze manier kunnen bijdragen aan het behoud van deze mooie diersoort!
Dubbel geboortenieuws in ZooParc Overloon: twee rode panda's geboren
In ZooParc Overloon zijn begin juli twee rode panda’s geboren. Een bijzondere gebeurtenis, want rode panda’s zijn slechts één keer per jaar vruchtbaar, wat de kans op jongen heel erg beperkt. De geboorte van de twee jongen is belangrijk voor het behoud van de diersoort. De rode panda staat namelijk op de IUCN Rode Lijst van bedreigde diersoorten.
Het gaat goed met moeder en jongen. Ze verblijven samen met hun moeder in één van de tonnen in het verblijf. Max Kronier, hoofd dierenverzorging bij ZooParc Overloon: “De eerste periode zijn de jongen fragiel en daarom laten we ze volledig met rust. Maar het ziet er tot nu toe goed uit."
Bezoekers moeten ook nog even geduld hebben voordat zij de jongen kunnen bewonderen, want rode panda’s blijven de eerste maanden in het nest. Ook het geslacht is daardoor nog niet bekend.
Managementprogramma
In het wild neemt het aantal dieren snel af door ontbossing, waardoor hun leefgebied en voedselbronnen verdwijnen. Daarnaast wordt er ook op de rode panda gejaagd vanwege de vacht. Om te zorgen voor een gezonde reservepopulatie van deze dieren in Europese dierentuinen, is er een managementprogramma.
De rode panda komt in het wild voor in het oosten van het Himalayagebergte en het zuidwesten van China, waar zij leven in bergbossen met stromende rivieren. Hun dieet bestaat vooral uit bamboe, maar ook fruit en bloemen.
Bescherming in het wild
ZooParc zet zich ook in voor de bescherming van rode panda’s in het wild via Stichting Wildlife, waarmee het park verbonden is. Eén van de ondersteunde projecten is het Red Panda Network, dat zich inzet voor het behoud van rode panda’s en hun leefgebied in het Himalayagebergte. Het werkt samen met de lokale bevolking en leidt zogenoemde Forest Guardians op: lokale mensen die een netwerk vormen om het leefgebied van de rode panda actief te beschermen.
Op de website van ZooParc Overloon is een geüpdatet plattegrond van het park te vinden. Naast het toevoegen van het nieuwe gebied Ngyuwe hebben ook een aantal dieren in Madidi van verblijf gewisseld ten opzichte van de vorige plattegrond.
Even op die plattegrond gaan kijken : deze zoo is op 15 jaar (toen ik er voor het laatst was) toch echt onherkenbaar veranderd. Ik vond het in 2010 al een mooie en interessante dierentuin, en zo te zien is die er alleen nog maar op vooruit gegaan.
Beide rode neusberen, die op leeftijd waren, hadden gezondheidsproblemen. (nieuwsbrief)
Van eentje was ook goed zichtbaar dat die gezondheidsproblemen had. In mei zag ik er eentje ook bijna uit de boomvallen en liep ook heel mank. Stond er dus ook niet van te kijken dat ik er bij mijn laatste bezoeken nog maar eentje zag. En nu geen een meer. Het is jammer dat ook dierentuinen ze niet meer mag houden.