Nieuwstopic BestZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Raf schreef:
11 mar 2025, 11:16
Ik ken het park niet. In het beeld dat ik door de loop der jaren heb opgebouwd hebben ze daar een paar soorten die in de Benelux verder niet zoveel gehouden worden. Daardoor leek het me leuk om er eens heen te gaan. Maar als ik het goed begrijp is het niet echt de moeite waard?!
Qua soorten zeker, qua opbouw en onderhoud niet. Het is waar uw prioriteit ligt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik meer van de huidige eigenaar verwacht had, met dat nieuw inkomgebouw had hij bijna het hele park kunnen opfrissen en de te kleine verblijven aanpakken. Ook daar is het waar uw prioriteiten liggen, een eerste indruk is belangrijk, maar als je dan eenmaal in het park denkt waar ben ik aan begonnen kom je ook niet snel weer.

Ik ben er 10 jaar geleden geweest, qua soorten was het toen al wouw, maar de verblijven waren toen al gedateerd en vaak vrij klein. Toen waren ze wel nog verzorgd en was het park zelf wel mooi.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik heb geen bezwaar dat men eerst het inkomgebouw heeft neergezet. Dat doet immers dienst voor zeer uiteenlopende functies: kassa, onthaal, sanitair, horeca, vergaderzalen, souvenirwinkel, etc.

Dat zou ook extra inkomsten moeten genereren.

En in de hoop dat zo investeringen in dierenverblijven kunnen gedaan worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Apenarend schreef:
11 mar 2025, 12:57
Ik heb geen bezwaar dat men eerst het inkomgebouw heeft neergezet. Dat doet immers dienst voor zeer uiteenlopende functies: kassa, onthaal, sanitair, horeca, vergaderzalen, souvenirwinkel, etc.

Dat zou ook extra inkomsten moeten genereren.

En in de hoop dat zo investeringen in dierenverblijven kunnen gedaan worden.
Zo kan je het ook bekijken, moest dit gebouw kort na overname gezet zijn.
Maar 10 jaar bijna stilstand in een dierentuin is eigenlijk niet goed te praten. Al geef ik ze met de coronaperiode wel meer krediet hoor.

Natuurlijk zijn er zaken gebeurt, maar toch niet voldoende hé. En op soortengebied is het echt een park dat je moet mee pakken als je in de buurt bent.

Wesdeolifant
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Gaiazoo

Bericht door Wesdeolifant »

Probleem is voornamelijk dat de eigenaar heel koppig is. Wat zorgt dat er heel veel stagneert in het park, personeel wil wel verbeteringen doorvoeren , maar worden terug gefloten door de eigenaar

Ook heb ik begrepen dat hij aanpassingen niet wil doen om verblijven door de keuring te krijgen, of nieuwe verblijven die gebouwd zijn (entreegebouw). En de grond is rond het entree gebouw blijkt veel te drassig te zijn om er dieren fatsoenlijk op te kunnen houden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Moet de overheid ingrijpen.

Een Olmenke doen, de boel sluiten, een lijst met dringende aanpassingen opleggen. Enkel als deze gebeurt zijn mag het park opnieuw open mits de eigenaar binnen het jaar verkoopt.
Alleen moeten ze hier dan wel zien dat er een bekwaam persoon komt, niet zo'n bietekwiet zoals in Olmen.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Beste heeft de Rackaschapen en een hybride kaketoe (kruising tussen rose en oranjekuif kaketoes) toegevoegd aan de website.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Stokstaartjes geboren!
Enige tijd geleden zijn er stokstaartjes geboren, maar nu zijn ze ook volop aan het spelen in hun buitenverblijf. Ook zijn er verschillende geitjes en kalfjes geboren. Kom je snel een kijkje nemen?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

BestZoo ontvangt twee jonge kamelen (2 hengsten) uit Hoenderdaal.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

ZELDZAME SRI-LANKA PANTERS GEBOREN IN BESTZOO! 🎉

Op 19 mei zijn er in BestZOO drie jonge Sri-Lanka panters geboren. De eerste tijd na de geboorte hebben de verzorgers moeder en haar jongen zoveel mogelijk met rust gelaten. In die tijd hebben de welpen vooral geslapen en melk gedronken. De welpjes werden blind geboren en na tien dagen gingen hun ogen open en nu worden ze brutaler en beginnen ze ook al aan vlees te knabbelen.

De welpen zijn vanaf morgen te bewonderen in hun buitenverblijf Als het weer het toelaat mogen de jonge Sri-Lanka panters samen met hun moeder het buitenverblijf gaan verkennen en genieten van het zomerse weer. De welpen zijn dan ook dagelijks te bewonderen door de bezoekers. 👀
-
-
-
#bestzoo #dierenpark #dierentuin #dieren #uitmetkids #srilankapanters #panters #panter #uitje #uitjesmetkinderen #best #noordbrabant

Bron: Facebook BestZoo

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Hebben ze er dan 7 met deze 3 welpen erbij?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
08 jul 2025, 22:19
Laatste stand op Zootierliste is van 2023 en toen waren er zes (3,3). Ik heb in de tussentijd niks voorbij zien komen over eventuele verhuizingen dus dan zouden er nu negen moeten zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

MennoPebesma schreef:
09 jul 2025, 19:41
Limburg vooruit schreef:
Laatste stand op Zootierliste is van 2023 en toen waren er zes (3,3). Ik heb in de tussentijd niks voorbij zien komen over eventuele verhuizingen dus dan zouden er nu negen moeten zijn.
Pff, dat is wel 7 stuks teveel voor dat verblijf. Begrijp niet dat ze toelating hebben tot kweek met zoveel dieren in dat verblijf.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
09 jul 2025, 19:51
MennoPebesma schreef:
Limburg vooruit schreef:
Pff, dat is wel 7 stuks teveel voor dat verblijf. Begrijp niet dat ze toelating hebben tot kweek met zoveel dieren in dat verblijf.
Deze dieren zijn geen onderdeel van het EEP geloof ik, dus ze kunnen in principe doen wat ze willen.
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 09 jul 2025, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

MennoPebesma schreef:
09 jul 2025, 20:07
Limburg vooruit schreef:
MennoPebesma schreef:
Limburg vooruit schreef:
Deze dieren zijn geen onderdeel van het EEP, dus ze kunnen in principe doen wat ze willen.
Hoe kom je buiten het EEP aan zo'n soort? Ik dacht dat alle dieren in het EEP zaten.

Dat verklaart veel, al mag de regering hier wel ingrijpen. Dat verblijf is echt ongeschikt voor de kweek.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Best Zoo doet mee aan een aantal EEP's. In het verleden werden de Edwards’ Fazant, Colombiaanse Slingeraap en Sri Lanka Panter genoemd. Vorig jaar de fossa's en wombats nog.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

freerk1982 schreef:
09 jul 2025, 20:33
Best Zoo doet mee aan een aantal EEP's. In het verleden werden de Edwards’ Fazant, Colombiaanse Slingeraap en Sri Lanka Panter genoemd. Vorig jaar de fossa's en wombats nog.
Als ik het goed herinner mag je als een niet-EAZA-tuin meedoen aan maximaal 3 EEPprogramma's. De wombats kwamen uit Australië toch? Dan hoeft het niet meteen in overleg met een EEP te zijn. Soms kan je ook soorten via een handelaar krijgen dus dat je een soort hebt betekend niet dat je automatisch meewerkt met een EEP.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
09 jul 2025, 20:11
MennoPebesma schreef:
09 jul 2025, 20:07
Limburg vooruit schreef:
MennoPebesma schreef:
Limburg vooruit schreef:
Deze dieren zijn geen onderdeel van het EEP, dus ze kunnen in principe doen wat ze willen.
Hoe kom je buiten het EEP aan zo'n soort? Ik dacht dat alle dieren in het EEP zaten.
Ze deden voorheen wel mee aan het EEP, dus zo zijn ze aan de dieren gekomen. Ik geloof dat ze een aantal jaar geleden uit het EEP zijn gestapt. Ik las ook dat er mogelijk wat onenigheid is tussen Best en het EEP en/of EAZA, maar hoeveel daar van waar is weet ik niet. Zou wel verklaren waarom ze zo moeilijk aan giraffen lijken te komen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Als je wanneer je uit het kweekprogramma stapt de dieren kunt houden begrijp ik waarom EAZA zo moeilijk doet.
Die zouden van mij ook geen dieren meer krijgen.

Nog maar eens een oproep om van EAZA een echte Europese organisatie te maken.
Waar alle tuinen bij aangesloten zijn en waar er enkel dieren te verkrijgen zijn indien je in orde bent.

Zo en zo alleen krijg je toestanden zoals in Best, Olmen, Bouillon,... er uit.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

Het zijn drie verblijven.
NL 50/59 BE 9/37

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

meubilaie2 schreef:
10 jul 2025, 18:33
Het zijn drie verblijven.
Voor de schermen zijn er toch maar 2 verblijven? Tijdens mijn bezoek vorig jaar was er één 'groot' verblijf waar 3 panters in verbleven (naar mijn idee en moeder met jongen die eigenlijk net iets te lang samen zaten) en één klein verblijf met een enkele panter (waarschijnlijk een man).

In die derde kooi zaten twee jaguars.

Plaats reactie