Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Joost »

Nederland verliest een officiële dierentuin: ‘Nieuwe regels niet haalbaar’

Nederland is een dierentuin armer. De afgelopen jaren hadden de Botanische Tuinen van de Universiteit Utrecht een dierentuinvergunning. Er waren onder meer tropische vlinders, amfibieën en vogels te zien. Maar vanwege toenemende administratieve rompslomp ziet de organisatie nu af van de officiële dierentuinvergunning. Dat heeft grote gevolgen voor het aantal dieren in het park.

Bron & meer op Zooflits

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

Potjandrie, liever meer dan minder maar de Botanische tuinen vind ik toch echt een verlies.
Na het CNME en DPA overduidelijk mijn nummer drie qua meest bezoeken in NL.
Ik moet ook bekennen dat de afname van de dieren ook een afname van mijn bezoeken betekent.
NL 50/59 BE 9/37

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

meubilaie2 schreef:
08 jun 2025, 17:01
Potjandrie, liever meer dan minder maar de Botanische tuinen vind ik toch echt een verlies.
Ik moet ook bekennen dat de afname van de dieren ook een afname van mijn bezoeken betekent.
Maarja het is ook een Botanische Tuin. Dus als je voor de dieren komt, slaat het de plank eigenlijk al mis.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Asbolus schreef:
08 jun 2025, 18:25
meubilaie2 schreef:
Maarja het is ook een Botanische Tuin. Dus als je voor de dieren komt, slaat het de plank eigenlijk al mis.
Oneens, het één versterkt het ander.
Botanische tuin Amsterdam, Osnabrück, leiden, Utrecht, Oldenburg en Hilversum herbergen alle dieren welke biotopen extra versterken.
NL 50/59 BE 9/37

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Asbolus schreef:
meubilaie2 schreef:
meubilaie2 schreef:
08 jun 2025, 18:48
Asbolus schreef:
meubilaie2 schreef:
Oneens, het één versterkt het ander.
Botanische tuin Amsterdam, Osnabrück, leiden, Utrecht, Oldenburg en Hilversum herbergen alle dieren welke biotopen extra versterken.
Ik volg toch ook Asbolus om eerlijk te zijn. Ik kan echt genieten van dierentuinen als Antwerpen, Walsrode en PD met hun prachtige tuinen.
Maar als ik naar een botanische tuin ga ga ik enkel voor de tuinen en de plantenbordjes die er hopelijk staan en verwacht ik er geen dieren.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Gaat het hier niet deels over symboliek?

Utrecht wil niet meegaan in de voor hen vergaande vereisten om een dierentuinvergunning te krijgen. Vanuit het opzet van een botanische tuin kan ik dat begrijpen. Het is niet zoals bv. Antwerpen dat zij als opzet hadden een dierentuin te zijn.

Betekent verlies van die status overigens dat zij geen dieren mee mogen houden? Ik ken de NL regelgeving niet goed genoeg.

Afgaand op ZTL houden zij best zelden getoonde soorten, maar echte bijzonderheden zijn het nu ook niet.

Gegeven hun opdracht als botanische tuin kan ik het standpunt van Asbolus en Limburg goed begrijpen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
08 jun 2025, 20:00

Utrecht wil niet meegaan in de voor hen vergaande vereisten om een dierentuinvergunning te krijgen. Vanuit het opzet van een botanische tuin kan ik dat begrijpen. Het is niet zoals bv. Antwerpen dat zij als opzet hadden een dierentuin te zijn.

Betekent verlies van die status overigens dat zij geen dieren mee mogen houden? Ik ken de NL regelgeving niet goed genoeg.

Afgaand op ZTL houden zij best zelden getoonde soorten, maar echte bijzonderheden zijn het nu ook niet.

Gegeven hun opdracht als botanische tuin kan ik het standpunt van Asbolus en Limburg goed begrijpen.
Vanuit NL wetgeving mag je zonder dierentuinvergunning maximaal 10 exotische diersoorten laten zien als publieke instelling.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Asbolus schreef:
08 jun 2025, 20:17
Apenarend schreef:
08 jun 2025, 20:00

Vanuit NL wetgeving mag je zonder dierentuinvergunning maximaal 10 exotische diersoorten laten zien als publieke instelling.
Wat telt daar in mee als ik het vragen mag? Vlinders kan ik me voorstellen (al weet ik dat ook niet zeker), maar guppies, algeneters en goudvissen? Volgens ZTL zijn 6 van hun 13 gewervelde soorten relatief veel-voorkomende aquariumvissen. Plus roelroel, twee gifkikkers en daggekkos, die ook best gemakkelijk in de huisdierenhandel zijn te vinden volgens mij.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Mr. Gharial schreef:
08 jun 2025, 20:34
Wat telt daar in mee als ik het vragen mag? Vlinders kan ik me voorstellen (al weet ik dat ook niet zeker), maar guppies, algeneters en goudvissen? Volgens ZTL zijn 6 van hun 13 gewervelde soorten relatief veel-voorkomende aquariumvissen. Plus roelroel, twee gifkikkers en daggekkos, die ook best gemakkelijk in de huisdierenhandel zijn te vinden volgens mij.
Op de website van de RVO hebben ze een pagina waarop redelijk duidelijk uitgelegd wordt wanneer je een dierentuinvergunning moet hebben en welke diersoorten het om gaat: https://www.rvo.nl/onderwerpen/dierentu ... ning-nodig

Kort gezegd, alle diersoorten die niet op deze lijst staan tellen mee in de 10 'wilde diersoorten', zoals de overheid ze omschrijft: https://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/ ... #BijlageII

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
08 jun 2025, 20:52
Mr. Gharial schreef:
Op de website van de RVO hebben ze een pagina waarop redelijk duidelijk uitgelegd wordt wanneer je een dierentuinvergunning moet hebben en welke diersoorten het om gaat: https://www.rvo.nl/onderwerpen/dierentu ... ning-nodig

Kort gezegd, alle diersoorten die niet op deze lijst staan tellen mee in de 10 'wilde diersoorten', zoals de overheid ze omschrijft: https://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/ ... #BijlageII
Die huis en hobbydierenwet lijkt enkel op zoogdieren betrekking te hebben, vallen vogels e.d. dan daar niet onder?
En hoe komt het dat de botanische tuin in Utrecht daar last zou van hebben? Zij hebben geen zoogdieren en slechts 8 andere tropische soorten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Harald »

Er wordt in het artikel het volgende gezegd:
"De nieuwe eisen vragen ook van ons dat we dagelijks vlinders, rupsen en poppen tellen"
Dat hoeft echter maar één keer per jaar bij de opgave van je dierenbestand.

Verder staat er het volgende:
"De tropische kassen zouden bovendien verouderd zijn, waardoor eisen zoals het meten van luchtvochtigheid niet haalbaar zijn."
En dan gaat het om dierenwelzijn en dat lijkt mij toch wel belangrijk om aan te voldoen als je dieren houdt.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Apenarend schreef:
08 jun 2025, 23:11
Joost schreef:
08 jun 2025, 20:52
Mr. Gharial schreef:

Die huis en hobbydierenwet lijkt enkel op zoogdieren betrekking te hebben, vallen vogels e.d. dan daar niet onder?
En hoe komt het dat de botanische tuin in Utrecht daar last zou van hebben? Zij hebben geen zoogdieren en slechts 8 andere tropische soorten.
Volgens mij zie ik ook meerdere vogels, vissen en ongewervelden op de lijst in de tweede link staan?

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Puur gekeken naar de dieren binnen de botanische tuin Utrecht was het geen hele imposante collectie.
Meerdere aquaria met diverse vissensoorten, een stuk of 5 terraria met reptielen en amfibieën, een hand vol vogelsoorten en dan de vlinders.
De tropische kas waar onder andere de roel roels rond scharrelde en dat aangevuld met loslopende reptielen/amfibiën en een mooi aquarium maakte dat voor mij als dierentuinliefhebber het hoogtepunt van de tuinen.
NL 50/59 BE 9/37

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Ik was vandaag na een paar jaar weer eens in DoeZoo Leens. Omdat ik er niet vaak kom weet ik natuurlijk niet hoe actueel alles is, maar een paar veranderingen ten opzichte van de vorige keer:
- Het lijkt erop dat de neusberen uit het park verdwenen zijn. Er zitten nu konijnen in hun verblijf en de klimstructuren zijn verdwenen.
- Het verblijf van de stinkdieren wordt verbouwd, zij zitten daarom nu bij de eekhoorns.
- De kinderboerderij is wat uitgebreid naar het naastgelegen weiland op de wierde, hier is nu ook boerengolf te vinden.
- Nieuw voor mij was het doorloopverblijf met schildpadden. Geen idee of deze écht nieuw was of dat die de vorige keer dicht was omdat het te koud was in die periode van het jaar.
- Ze zijn in het gebouw bezig met een nieuw verblijf voor tentrecs.
- Voorheen zat er in een van de (te kleine) volières binnen ook een torenvalk, deze zit er gelukkig niet meer. Er zitten nu diamantduiven voor wie het verblijf veel meer geschikt is.
- De tropische kas is momenteel (volgens mij langdurig) gesloten.
- Ook nieuw voor mij was een nachtverblijf (mogelijk had ik die eerder gemist), maar ook deze was gesloten. Door het gaas naast het gesloten bordje kon je wel zien dat het een doorloopverblijf is en dat er een gordeldier liep.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

❗VERMIST: TAMANDUA/BOOM-MIERENETER – BEL 0545-461100❗

Één van onze Tamandua’s (boom-miereneters) heeft op een onvoorziene plek een opening in zijn binnenverblijf kunnen forceren. Het dier is buiten de grenzen van ons park terecht gekomen. We vragen je om dit bericht in Eibergen zo veel mogelijk te delen en verspreiden, in de hoop de Tamandua zo snel mogelijk te kunnen vinden en terug te kunnen plaatsen.

Belangrijk:
👉 Het dier is voor het laatst gezien op onderstaande locatie (zie foto, kruising Kuipersweg en Vaarwerkweg in het buitengebied van Eibergen, ten noorden van Hof van Eckberge) en verblijft mogelijk nog op of rond deze locatie.
👉 De Tamandua kan zich snel verplaatsen en het is daardoor mogelijk dat deze intussen van locatie veranderd is.
👉 Zie je het dier, blijf dan in de buurt, verlies het dier niet het oog, bel ons en blijf aan de lijn
👉 De Tamandua is niet gevaarlijk, maar zoek geen direct contact om afschrikken te voorkomen en probeer het dier niet op te pakken of aan te raken. BEL DIRECT 0545-461100
👉 Het dier is in de basis vooral ’s avonds, ’s nachts en ’s ochtends actief
👉 Het kan zich verstoppen in zowel bomen als op de bodem, langs de wegen, in schuren
👉 De miereneters verschuilen zich/slapen in tonnen, kratten, achter planken of op andere beschutte plaatsen
👉 De Tamandua heeft de grootte van een grote kat, met een wit/zwarte vacht en een lange spitse neus (zie onderstaande foto's)

We betreuren de situatie en maken ons zorgen over de gezondheid van het dier. Hoewel de temperaturen gunstig zijn, hebben Tamandua’s (boom-miereneters) een erg specifiek dieet en we hopen daarom zo spoedig mogelijk een signalement te krijgen.

We verzoeken je ALLEEN contact op te nemen bij tips. We willen de lijn zo veel mogelijk vrijhouden. Heb je iets gezien, heb je een locatie of een vermoeden, neem dan z.s.m. contact met ons op: 0545-461100

Bron: Facebook Hof van Eckberge

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Sneu.. hopelijk is het dier snel in goede gezondheid terug.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Heel benieuwd waar dit dier gaat opduiken. Is de verwachting dat zij kunnen overleven voor langere tijd in Nederland?
NL 50/59 BE 9/37

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

NL 50/59 BE 9/37

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

‼UPDATE De Tamandua/boom-miereneter is gevonden‼

PERSBERICHT:
Op dag 5 van de intensieve zoektocht is de Tamandua na een tip teruggevonden bij een lokale imker, vlak naast Hof van Eckberge. Het dier is vrijwillig de transportkist ingelopen, lijkt in goede gezondheid en maakt een alerte indruk. De zoektocht werd de afgelopen dagen geïntensiveerd met diverse instanties, na recente sporen rondom het park aan de Borculoseweg. De uiteindelijke vindplek ligt ver buiten de bekende cirkel, maar correspondeert met de route en richting die het dier volgens de gevonden sporen het laatst heeft afgelegd.

De Tamandua dient 30 dagen in quarantaine geplaatst te worden, vanwege het verblijf buiten het park en de kans op eventuele opgelopen ziektes. Het dier is tot die tijd niet zichtbaar in haar verblijf.

We willen iedereen die betrokken was bij de zoektocht uit de grond van ons hart bedanken. Zonder de inzet van alle bewoners van Eibergen en omstreken, externe instanties en in het bijzonder Speurhondenschool Achterhoek hadden we deze zoektocht niet met dit resultaat kunnen afronden. Deze hulp hield ons team op de been in deze zware, emotionele periode.

De focus ligt nu op de zorg van het dier, het inlichten van de juiste instanties en het ontzorgen van ons team.

---------------------------------------------

🙏Aan alle wandelaars, fietsers, zoekers, instanties en iedereen die betrokken was bij de zoektocht: HEEL VEEL DANK! We kunnen niet in woorden beschrijven hoeveel warmte en betrokkenheid we gevoeld hebben in de afgelopen week. Ons team is gesloopt, maar bleef mede dankzij jullie inzet op de been. We zijn nu druk met het dier, alle communicatie en ons team, maar zullen proberen alle berichtgeving op Facebook langs te lopen om verwarring over de beëindigde zoektocht te voorkomen.

We wensen iedereen een heel mooi en zonnig weekend☀️

Bron: Facebook Hof van Eckberge

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Fijn nieuws

Plaats reactie