- Spoiler: geef het geheim prijs!
Nieuwstopic Vogelpark Avifauna
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Re: Nieuwstopic Vogelpark Avifauna
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Heb jij onze kaketoe gehoord?? Zondag is een van onze zwarte kaketoes niet teruggekeerd. Ze vlogen rond ter voorbereiding op de demonstraties die 1 april weer van start gaan! Deze vogels vliegen nog niet zo lang mee en de kaketoe weet de weg waarschijnlijk niet terug te vinden. De kaketoe heeft een opvallende rode staart en een zeer luide roep! Heb jij hem gezien of gehoord bel 0172-256256. Dank je wel voor delen!
Facebook Avifauna
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Weet wel niet of dit al van toepassing is.
Moest ik zo'n tuin hebben deed ik het uit mezelf, niet enkel voor de waarde van zo'n dier.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Het dier is inmiddels ook al weer terug:Joost schreef: ↑17 mar 2025, 21:07Een van de kaketoes is kwijt:Heb jij onze kaketoe gehoord?? Zondag is een van onze zwarte kaketoes niet teruggekeerd. Ze vlogen rond ter voorbereiding op de demonstraties die 1 april weer van start gaan! Deze vogels vliegen nog niet zo lang mee en de kaketoe weet de weg waarschijnlijk niet terug te vinden. De kaketoe heeft een opvallende rode staart en een zeer luide roep! Heb jij hem gezien of gehoord bel 0172-256256. Dank je wel voor delen!
Facebook Avifauna
DE KAKETOE IS WEER TERUG!!
Iedereen hartelijk dank voor het meeleven en delen van het bericht. Na een melding hebben we de vogel vanmorgen vroeg in Hazerswoude gezond weer opgehaald
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
De Stellers zeearenden hebben al 1 ei uitgebroed! Bekijk de prachtige beelden live op https://avifauna.nl/dieren-livestream/ #avifauna #vogelparkavifauna #dierenlivestream #stellerszeearenden #tweeeieren
Bron: Facebook Vogelpark Avifauna
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Rüppells gier
- Witkopgier
- Aasgier
- Afrikaanse maraboe
- Secretarisvogel
- Hop
- Driekleurige glansspreeuw
- Afrikaanse wielewaal
Ontwerper Erik van Vliet benoemd ook nog dat in de brainstormfase jakhalzen voorbij zijn gekomen, maar dat deze geschrapt zijn.
Bron: Magazine Hier is Avifauna
In een artikel van ZooFlits meldt de woordvoerster van Avifauna dat de toevoeging van Zuidelijke hoornraven geschrapt is. De toevoeging van grootoorvossen is voorlopig uitgesteld. Mogelijk komen die in een tweede fase. Het is ook nog niet duidelijk of die dan in de volière komen of een eigen verblijf krijgen.
Bron: ZooFlits
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Mooie lijst, al hoop ik wel dat het nog niet de laatste versie van de lijst is, want er zitten in het park nog wel een paar Afrikaanse soorten die hier mooi bij zouden passen. De Abdim's ooievaars die nu vreemd genoeg in de Cubaanse lagune volière zitten, maar ook de Guineaduiven en Hamerkoppen in de huidige/voormalige Secretarisvogelvolière bijvoorbeeld. Er zijn ook een paar soorten uit de Tropische hal die, net als de Driekleurige glansspreeuw, hier ook wel naartoe zouden kunnen verhuizen (bijvoorbeeld de Wevers, Violette toerako of Lelspreeuw).MennoPebesma schreef: ↑22 apr 2025, 20:12- Rüppells gier
- Witkopgier
- Aasgier
- Afrikaanse maraboe
- Secretarisvogel
- Hop
- Driekleurige glansspreeuw
- Afrikaanse wielewaal
Edit: Bedenk me net dat de Abdim's ooievaars al wel aangegeven stonden op de bouwbeschutting bij de volière. Vraag me af of die vergeten zijn bij de soortenlijst of dat ze op het laatste moment geschrapt zijn (of misschien komen ze later pas?)
Dit had ik al verwacht, leek mij een vreemde mix met de SecretarisvogelsMennoPebesma schreef: ↑22 apr 2025, 20:12In een artikel van ZooFlits meldt de woordvoerster van Avifauna dat de toevoeging van Zuidelijke hoornraven geschrapt is.
Met niet al te veel middelen kan als je genoeg binnenruimtes hebt gemakkelijk wat soorten toegevoegen zoals de amethistspreeuw, een of meerdere toerakosoorten en hamerkoppen. Wevers zijn vaak een slag kleiner dus dan moet het net wel geschikt zijn om ze binnen te houden.
Blijdorp heeft secretarisvogels geprobeerd te combineren met kraanvogels maar dat ging niet. Daardoor vraag ik mij af of soorten als ibissen, lepelaars, nimmerzatten of abdim's ooievaars goed samengaan met maraboes en secretarisvogels.
De basislijst is mooi maar net als anderen op dit forum hoop ik nog op uitbereiding van de soortenlijst.
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
Een kraanvogel is wel wat anders qua persoonlijkheid natuurlijk dan een ibis of ooievaar. Maar misschien dat er over tijd iets heen gaat. Bij de huidige secretarissen zitten natuurlijk ook nog wat soorten die straks mogelijk nieuw onderdak zoeken.JvG schreef: ↑23 apr 2025, 22:02Voor een vogelpark die redelijk in ontwikkeling is met beperkte budgetten had ik meer verwacht qua soorten. 2000 vierkante meter en 1,5 miljoen euro? Dat is een enorme investering voor een park als Avifauna. Dat er dan niet meer uitgehaald kon worden? Een iets groter stokstaartjesverblijf en dan meteen in een combinatie met grootoorvossen of stekelvarkens hoeft geen tonnen te kosten qua extra uitgaven.
Met niet al te veel middelen kan als je genoeg binnenruimtes hebt gemakkelijk wat soorten toegevoegen zoals de amethistspreeuw, een of meerdere toerakosoorten en hamerkoppen. Wevers zijn vaak een slag kleiner dus dan moet het net wel geschikt zijn om ze binnen te houden.
Blijdorp heeft secretarisvogels geprobeerd te combineren met kraanvogels maar dat ging niet. Daardoor vraag ik mij af of soorten als ibissen, lepelaars, nimmerzatten of abdim's ooievaars goed samengaan met maraboes en secretarisvogels.
De basislijst is mooi maar net als anderen op dit forum hoop ik nog op uitbereiding van de soortenlijst.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Begrijp echt niet goed waarom hiervoor gekozen is. Het toevoegen van grootoorvossen of jakhalzen aan de voliere zou toch niet extreem duur hoeven zijn? Alleen een extra binnenverblijf was dan nodig geweest. Op een budget van 1,5 miljoen stelt dat toch weinig voor?JvG schreef: ↑23 apr 2025, 22:02Voor een vogelpark die redelijk in ontwikkeling is met beperkte budgetten had ik meer verwacht qua soorten. 2000 vierkante meter en 1,5 miljoen euro? Dat is een enorme investering voor een park als Avifauna. Dat er dan niet meer uitgehaald kon worden? Een iets groter stokstaartjesverblijf en dan meteen in een combinatie met grootoorvossen of stekelvarkens hoeft geen tonnen te kosten qua extra uitgaven.
Dat bedrag is sowieso al echt bizar hoog. In Brabant bouwen ze voor een paar ton extra twee kassen, meerdere grote buitenverblijven + een flinke voliere.
De specifieke vogelsoorten boeien het publiek volgens mij ook niet echt, behalve dan die redelijk indrukwekkende groep gieren. Maar juist die zoogdieren maken het interessant. Zonde dat daar niet verder op ingezet is met dit bedrag.
Anderzijds denk ik wel dat je dit verblijf een kans moet geven om zich te ontwikkelen. Laat eerst deze soorten maar is wennen aan elkaar. Het is al veel meer dan alleen de hoornraven, secretarisvogels en gieren die eerst werden aangekondigd. Soorten als toerako's, andere spreeuwen en hamerkoppen zijn leuk. Maar denk dat het al heel gewaagd is om zo een verscheidenheid aan soorten bij elkaar te zetten. Zo een collectie heeft gewoon tijd nodig om zich te vormen.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Meer dan 10 diersoorten in nieuwste volière Vogelpark Avifauna
Vogelpark Avifauna viert deze week haar 75-jarig jubileum met een bijzondere mijlpaal: de opening van de grootste volière in het park tot nu toe. Bezoekers zien er een heuvelachtig Afrikaans landschap met een groot aantal gieren en andere vogelsoorten. ZooFlits was bij de officiële opening en sprak met de betrokkenen.
Bron & meer: ZooFlits
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
MennoPebesma schreef: ↑14 mei 2025, 22:42Meer dan 10 diersoorten in nieuwste volière Vogelpark Avifauna
Vogelpark Avifauna viert deze week haar 75-jarig jubileum met een bijzondere mijlpaal: de opening van de grootste volière in het park tot nu toe. Bezoekers zien er een heuvelachtig Afrikaans landschap met een groot aantal gieren en andere vogelsoorten. ZooFlits was bij de officiële opening en sprak met de betrokkenen.
Bron & meer: ZooFlits
De soorten uit de oude Secretarisvogelvolière komen dus toch mee! En mogelijk een Neushoornvogel in de toekomst, klinkt goed!Ook worden binnenkort violette schildtoerako’s verwacht. Al is hun komst vertraagd doordat ze vlak voor hun verplaatsing besloten te broeden in een verblijf elders in het park, zegt Lammers met een glimlach.
...
Daarbij droomt men ook nog van de komst van een neushoornvogelsoort, waarmee nu gesprekken met fokprogramma’s plaatsvinden.
Dan is dit dus de huidige soortenlijst:
- Rüppel's gier
- Witkopgier
- Kapgier
- Aasgier
- Secretarisvogel
- Maraboe (Komt later)
- Abdim's ooievaar (komt later)
- Afrikaanse wielewaal
- Hop
- Driekleurglansspreeuw
- Geelkeelfrankolijn
- Kroonparelhoender
- Europese scharrelaar
- Violette schildtoerako (komt later)
- Gespikkelde duif (speculatie)
- Hamerkop (speculatie)
- Neushoornvogel (soort onbekend) (komt later)
Toch een stuk uitgebreider dan ze eerst noemden, dat geef ik toe!
Een paar andere stukjes van het artikel:
- De naam van de nieuwe volière is Umvikeli, wat Zoeloe is voor "beschermer"
- Er zijn nogsteeds plannen voor Grootoorvossen, maar die zijn vertraagd
- De Marabous zullen een single sex groep vormen van tussen de 2 tot 4
- De Kapgieren die nu hier zitten zijn dan ook uit de vogeldemonstratie gehaald, of dat ook geld voor de Aasgieren staat er niet
- Vergelijkbaar met Beekse Bergen is er een kijkhut zonder barrière, die makkelijk af te sluiten is tijdens vogelgriep. Zo zit je wel "in" de volière maar zonder risico
- De oude gieren- en zeearendvolières zijn nu gesloopt, voorlopig blijft dat nog gewoon een grasveld totdat ze een nieuwe invulling bedacht hebben.
Er staan ook foto's in het artikel, en het ziet er prachtig uit, met ook veel beplanting.
- rick04
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Living Coast
De Aasgieren komen uit Tsjechië (Ostrava en Praag), het gaat daarbij dus niet om de vogeldemostratievogels.
Zoals het er nu uitziet vind ik het al een heel toffe volière en ga ik er zeker is snel heen.

- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Ah, ik dacht dat die daar nogsteeds zaten. Ze stonden in het "midden" van de projectsduur wel aangegeven dus ik dacht dat ze nog op de planning stonden.
Weet iemand trouwens wat er gebeurt is met de Hoornraven? Want die zaten nog in de oude gierenvolière dacht ik
- rick04
- Laafsekikker (CR)
Volgens de IUCN kaart zouden er nog 3 exemplaren in Nederland moeten zitten verdeeld over 2 parken. Hiervan denk ik dat Dierenpark de Oliemeulen en GaiaZoo deze exemplaren hebben.Mr. Gharial schreef: ↑15 mei 2025, 10:01Ah, ik dacht dat die daar nogsteeds zaten. Ze stonden in het "midden" van de projectsduur wel aangegeven dus ik dacht dat ze nog op de planning stonden.
Weet iemand trouwens wat er gebeurt is met de Hoornraven? Want die zaten nog in de oude gierenvolière dacht ik
Voor de hoornraven zijn er meerdere opties, ze kunnen weg zijn, achter de schermen zitten, langs de kraanvogelgalerij zitten, bij de struisvogels, op het Zadelbekooievaarperk of in het oude verblijf van de Secretarisvogels .

-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael, zooparc overloon, burger’s zoo, zoo antwerpen

- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Was bij Blijdorp wel, voordat de volière aangepast werd (wat vanwege vogelgriep gebeurde, niet de secretarisvogels volgens mij)
- rick04
- Laafsekikker (CR)
Ik denk dat het juist wel goed is voor de vogels dat je er niet in kan lopen, scheelt veel stress. Zoals het er nu uitziet is er wel een breed uitkijkpunt, dus je kan alles wel goed bekijken lijkt me.
In Blijdorp loop je er nou ook niet bepaald echt doorheen, de Secretarisvogels kruisen niet te paden van de bezoekers.Mr. Gharial schreef: ↑15 mei 2025, 17:36Was bij Blijdorp wel, voordat de volière aangepast werd (wat vanwege vogelgriep gebeurde, niet de secretarisvogels volgens mij)