Klopt inderdaad, maar als fluiteenden al niet gaat (omdat die de holen van de krabben kapot stampen) zal een lepelaar naast predatie hetzelfde probleem veroorzaken. Dus dat idee zal denk ik geschrapt zijn.
Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
In de meeste tuinen waar ik Rode lepelaars heb gezien zitten ze bijna altijd hoog in de bomen en juist minder bij het water, maar het is inderdaad helaas te veel risico om dat uit te proberen
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
25-JARIGE OCEAN TRAKTEERT KORAALVISSEN OP TAART
Het tropisch koraalrifaquarium van Koninklijke Burgers’ Zoo loopt wereldwijd voorop met het kweken van koralen en roggen
Koninklijke Burgers’ Zoo viert het 25-jarige jubileum van Burgers’ Ocean door de koraalvissen in het grootste levende koraalrif van Europa op een zelfgemaakte taart van visgelei te trakteren. Twee duikers van het Ocean-team dalen maandag 7 april 2025 af in het koraalrif met deze gezonde traktatie. Het Arnhemse dierenpark loopt samen met enkele toonaangevende internationale publieksaquaria wereldwijd voorop met het kweken van koralen en roggen.
7 april 2000: een revolutionair publieksaquarium opent de deuren
Op 7 april 2000 verricht Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de officiële opening van Burgers’ Ocean. Het tropisch koraalrifaquarium van Burgers’ Zoo kent een volume van acht miljoen liter water en herbergt destijds de grootste aquariumruit ter wereld. Het Arnhemse dierenpark ontwikkelt stap voor stap een levend koraalrif, wat op dat moment nog nooit eerder ter wereld is vertoond in een publieksaquarium. Qua ontwerp simuleert een bezoek aan de Ocean een duik in de tropische koraalzee van het Indo-Pacifische gebied.
Wereldwijd toonaangevend: kweek van koralen en roggen
In 25 jaar tijd is Burgers’ Ocean uitgegroeid tot een publieksaquarium dat met enkele internationale collega’s wereldwijd toonaangevend is voor wat betreft de kweek van koralen en roggen. Zo is Burgers’ Zoo al jarenlang de grootste kweker van gevlekte adelaarsroggen ter wereld en doneert het Arnhemse dierenpark jaarlijks tientallen zelfgekweekte koralen aan collega-aquaria verspreid over heel Europa.
YouTube-video's met drie strijders van het eerste uur
Marien bioloog Max Janse, curator van Burgers’ Ocean, is al vanaf de bouw van Burgers’ Ocean betrokken bij het Arnhemse tropisch koraalrifaquarium. Hetzelfde geldt voor hoofdverzorgster Miranda Verbeek en dierverzorger Frank Wennekers. In video’s op youtube.com/burgerszoo vertellen ze over de bijzondere ontwikkelingen die de Ocean in 25 jaar tijd heeft doorgemaakt:
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Voor het eerst sinds een hele tijd heeft het krijtbord bij de ingang van de mangrove wat nieuw nieuws:
- Er is een binnen/separatieverblijf voor de Rode titi's gebouwd naast de veranda bij de krabbenvlakte. Ik had verwacht dat de titi's vooral bij het droogwoud te vinden zouden zijn maar blijkbaar worden ze hier los gelaten:
- Ik zag een het vrouwtje van de Indigogors nestmateriaal verzamelen, dus er is een goede kans dat we dit jaar kuikens krijgen van deze zeldzame soort!
- In het gerenoveerde gorillaverblijf zijn een paar van de bomen beschermd voor de mensapen, maar er zijn nu wel touwen tussen gehangen, dus deze bomen worden waarschijnlijk een plekje speciaal voor de Goudbuikmangabeys.
- In Park-1 is er een nieuw bordje gekomen met informatie over wat Burgers' Zoo doet in het kader van duurzaamheid. Zoochat-compressie betekend dat ik nu even geen plaatje hebt die te lezen is, maar als iemand interesse heeft kan ik de foto in volledige resolutie uploaden
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Zo ja, hoe doen ze dat met de vissen?
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Bron:
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Ik hoop dat ze in de lagune gaan komen, want in het haaienaquarium zijn ze denk ik wat moeilijk te zien
Met een lengte van maximaal 270 cm en een gewicht van 135 kg dan denk ik eerder in de Grote Oceaan. Voor de Lagune is het wel een enorm groot visje als ze volwassen zijn. Al zou mogelijk de Kleine Oceaan ook al een optie zijn tot ze wat groter zijn.Mr. Gharial schreef: ↑10 apr 2025, 18:02Oh, geweldig! Ik vind dat zo'n prachtige soort!
Ik hoop dat ze in de lagune gaan komen, want in het haaienaquarium zijn ze denk ik wat moeilijk te zien
Is er een EEP of iets dergelijks voor? Het staat namelijk nergens vermeld bij (voormalige) houders op ZTL. Ook qua voortplanting staat er niets gemeld bij Europese tuinen.
Burgers heeft duidelijk gecommuniceerd dat ze eigenlijk alleen nog maar soorten willen waarvan ze verwachten dat ze zich voortplanten om juist te kunnen stoppen met wildvang. Dat betekend dat ze vertrouwen moeten hebben in deze soort voor de lange termijn.
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Het stuk waarin de mangroves staan wordt inderdaad dagelijks onder water gezet (12 uur tussen eb en vloed dacht ik). Het gaat langzaam, dus de vissen hebben ruimschoots de tijd om de diepere delen op te zoeken. Het getijdenverschil is ook maar beperkt, en grote droogvallende geïsoleerde kuilen hebben ze niet. De kans dat vissen ergens vast komen te zitten is dus ook zeer klein.Limburg vooruit schreef: ↑10 apr 2025, 16:52Vraagje, worden de plantenzones iedere dag blank gezet zoals in een mangrove?
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Voor zover ik kan vinden is er (nog) geen EEP maar wel een stamboek. Volgens L'Oceanografic zijn er tot nu toe drie instellingen ter wereld geslaagd in het kweken van deze soort, ze hopen zelf de vierde te worden.JvG schreef: ↑10 apr 2025, 18:23Is er een EEP of iets dergelijks voor? Het staat namelijk nergens vermeld bij (voormalige) houders op ZTL. Ook qua voortplanting staat er niets gemeld bij Europese tuinen.
Burgers heeft duidelijk gecommuniceerd dat ze eigenlijk alleen nog maar soorten willen waarvan ze verwachten dat ze zich voortplanten om juist te kunnen stoppen met wildvang. Dat betekend dat ze vertrouwen moeten hebben in deze soort voor de lange termijn.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Oké, bedankt voor de uitleg. Ik heb de laatste aanwinst in Burgers nog niet met mijn eigen ogen gezien.Jarne schreef: ↑10 apr 2025, 19:50Het stuk waarin de mangroves staan wordt inderdaad dagelijks onder water gezet (12 uur tussen eb en vloed dacht ik). Het gaat langzaam, dus de vissen hebben ruimschoots de tijd om de diepere delen op te zoeken. Het getijdenverschil is ook maar beperkt, en grote droogvallende geïsoleerde kuilen hebben ze niet. De kans dat vissen ergens vast komen te zitten is dus ook zeer klein.Limburg vooruit schreef: ↑10 apr 2025, 16:52Vraagje, worden de plantenzones iedere dag blank gezet zoals in een mangrove?
Maar dit is logisch en mooi.
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Ik heb even met één van de gidsen gesproken toen we de Roodstaartmeerval zagen in het oude Zeekoeienverblijf in de Bush (die zie je bijna nooit). Ze vertelde dat de Rode titi's in Burgers' zijn aangekomen en nog minstens vier weken achter de schermen in quarataine zullen verblijven.
Ik heb net ZTL gechekt om ze toe te voegen maar iemand was me al voor, blijkbaar heeft BZ de laatste twee titi's van Magdenburg gekregen.
- In de Mangrove is het titi-huisje zo te zien al klaar. Ook hebben ze meerdere neplianen opgehangen als klimroute voor de titi's. Ik denk nog niet dat het af is, want het loopt nu van de poppenkast tot over het Zeekoeienkreek-kijkpunt, maar niet verder. Ook zijn er nog geen lianen die het titihuisje verbinden met de beplanting.
Huisje:
Lianen over het kijkpunt:
- In de Desert is de laatste Gele kernbijter naar de Canyonvolière verhuisd, dus nu zijn er in totaal 5 soorten daar (Socorroduif, Regenbooggors, Mexicaanse roodmus en Ultramarijnbisschop zijn de andere 4)
- Het Lantaarnvissenaquarium werd gerenoveerd:
- FotoWilliam
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis
Laatst zag ik in de canyon ook nog een koppel Montezuma kwartels.Mr. Gharial schreef: ↑15 apr 2025, 20:25- In de Desert is de laatste Gele kernbijter naar de Canyonvolière verhuisd, dus nu zijn er in totaal 5 soorten daar (Socorroduif, Regenbooggors, Mexicaanse roodmus en Ultramarijnbisschop zijn de andere 4)
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Klopt, die hebben een plekje waar ze de canyon in en uit kunnen. Dat was in het begin volgens mij ook al zo, toen ze voor het eerst in de Desert kwamenFotoWilliam schreef: ↑15 apr 2025, 21:40Laatst zag ik in de canyon ook nog een koppel Montezuma kwartels.Mr. Gharial schreef: ↑15 apr 2025, 20:25- In de Desert is de laatste Gele kernbijter naar de Canyonvolière verhuisd, dus nu zijn er in totaal 5 soorten daar (Socorroduif, Regenbooggors, Mexicaanse roodmus en Ultramarijnbisschop zijn de andere 4)
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Bij het winkeltje en bij het titihuisje in de Mangrove zijn bordjes geplaatst die de nieuwe apen aankondigen, maar verder geen nieuwe info
- Ik had verwacht dat ze deze week de lianen wel verder getrokken zouden hebben, maar er is niks bij de route gekomenMr. Gharial schreef: ↑15 apr 2025, 20:25Ook hebben ze meerdere neplianen opgehangen als klimroute voor de titi's. Ik denk nog niet dat het af is, want het loopt nu van de poppenkast tot over het Zeekoeienkreek-kijkpunt, maar niet verder. Ook zijn er nog geen lianen die het titihuisje verbinden met de beplanting.
- De Lantaarnvissen zijn naar het oude Koraalduivel-aquarium verhuisd, hier is het iets lichter en natuurlijk een stuk kleiner, dus ze zijn wel een stuk beter te zien. In het grote aquarium zaten ze vaak heel erg om het hoekje verstopt.
- De Zeenetels zijn er weer eens niet, en op een bordje staat dat het verblijf word klaargemaakt voor nieuwe bewoners. Ik hoop dat ze hier dan misschien de koraalduivels neerzetten, maar ik denk dat hier gewoon weer zeenetels komen.
- Het gorillaverblijf is nu klaar en de dames zijn daar nu ook weer te zien. De Mangabeys zijn nog niet terug.
- Voor de eerste keer heb ik op één dag alle loslopers in de Desert gezien, waaronder ook de nieuwe Zwartkopkardinalen, die groter waren dan ik verwacht had. Ik was vergeten dat het al meivakantie was, dus ik was bang dat ik door de drukte weinig vogels zou zien, maar ik zag ook de Suikervogels in de Mangrove en de Bush, en die heb ik al in geen maanden gezien. Goede vogeldag voor mij dus!
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Bron: Facebook Warszawskie ZOO
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Bron: Facebook Burgers' ZooOnze twee Aziatische olifanten
hebben gisteren voor het eerst écht kennis met elkaar gemaakt!
Al maanden zijn de verzorgers bezig met de introductie van deze twee oudere vrouwtjes aan elkaar. De introductie van olifanten vraagt om geduld en precisie, om mogelijke conflicten te vermijden.
De verzorgers zijn al geruime tijd bezig met het opbouwen van vertrouwen tussen de twee. In de eerste fase konden de olifanten elkaar leren kennen via aangrenzende binnenverblijven. Vervolgens zijn ze ook buiten aan elkaar gewend geraakt. Hun buitenverblijf werd tijdelijk in tweeën gedeeld met behulp van witte linten. Zo konden ze elkaar al zien, horen en ruiken, zonder dat er direct contact mogelijk was — een veilige manier om spanningen te voorkomen.
En nu is het moment daar: de olifanten staan samen buiten in één ruimte! Als alles goed blijft gaan, zijn ze vanaf nu gezamenlijk in het buitenverblijf te bewonderen.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Misschien is er een speciale aanleiding geweest, maar het blijft opmerkelijk dat dit soort situaties plots opduiken. En dat op een oppervlakte van 3500-4000 m².
Het is een belangrijke reden waarom ik tegen al dat geëxperimenteer in Antwerpen ben: elk perk is daar te klein voor om het even welke combi. Vroeg of laat duikt er altijd wel eens een conflict op tussen de uilekoppen en de gorilla's, en omdat de oppervlakte daar erg klein is (900m²) weet je dat het potentieel dodelijk zal zijn voor de meerkatten.
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com