Ja, inderdaad. Zo zag het eruit. Ze breiden het verhaal van de bescherming van de panda's zo mooi uit. Mooi dat die poort zo ook functioneel wordt!MennoPebesma schreef: ↑25 feb 2025, 08:17Dit is wat er een paar dagen geleden opnde socials werdt geplaatst hierover:
In het impactgebied Himalayan Peaks brengen we een stukje van het herbebossingsproject in Nepal in beeld. Achter de monumentale muur wordt nog hard gewerkt aan een tunnelkas waar jonge planten ontkiemen. Dit is onze zogenoemde ‘Conservation Nursery’. De hekken die geplaatst zijn, laten zien hoe gebieden in het wild afgeschermd worden zodat jonge planten niet opgegeten worden door koeien en geiten. Zo herstellen we samen het leefgebied van de rode panda.
Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp
Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)
-
Raf
- Laafsekikker dikkopje (LC)

- Favoriete dierentuin: Velen
Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: Meerdere
- Spoiler: geef het geheim prijs!
-
Raf

-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Soms moet je gewoon geluk hebben op een geweldige foto.
-
Keith

- Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Bron: Diergaarde Blijdorp app
-
Pater-damiaanshert
- Laafsekikkerdril (NE)

- Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn
-
Joost
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Daarnaast ook droevig nieuws uit de Diergaarde; afgelopen weken heeft men 2 hyenamannen in moeten laten slapen. De 17 jarige fokman had last van ouderdomskwalen en zijn 1,5 jaar oude zoon bleek vergroeide rugwervels te hebben waardoor hij steeds minder mobiel werd. Voor beide dieren is daarom besloten ze uit hun lijden te verlossen. Er zijn nu nog 2 dames over in Blijdorp, moeder en dochter. Ook dit was te lezen in de Blijdorp app.
-
Joost
- Laafsekikker (CR)

Wij gaan bijdragen aan verbeteringen aan onderkomens van diverse vogelsoorten @diergaardeblijdorp ! Dat doen we om dierenwelzijn en de bezoekersbeleving te optimaliseren.
Bij de volières van vogels in de Maleise bosrand en het aangrenzende Palawanhuisje worden stromende waterlopen aangelegd. Ook de stellerzeearenden, die sinds kort hun verblijf delen met raven, krijgen meer water in hun verblijf. Daarnaast dragen wij bij aan het renoveren en rattenproof maken van de wevervogelvoilère. Deze volière staat nu leeg, omdat ratten de vogels aanvallen. Dat wordt hiermee voorkomen en het onderkomen kan gelijk worden opgeknapt. Op de afbeeldingen ziet u hoe de waterlopen worden aangelegd.
De aanleiding voor de aanleg van stromende waterpartijen in drie van de vier volières is om natuurlijk gedrag te bevorderen en verrijking te bieden. Vogels maken graag gebruik van stromend water om van te drinken en zich in te wassen. Ook foerageren sommige insectenetende vogelsoorten in water en jagen stellerzeearenden van nature op vis. Daarnaast zijn stromende waterpartijen ook nog eens mooi om te zien.
In totaal schenkt onze vereniging 45.000 euro om dit mogelijk te maken. De werkzaamheden beginnen in verschillende fases in de loop van dit jaar, mogelijk nog voor de zomer.
Instagram Vrienden van Blijdorp
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
facebook Diergaarde BlijdorpIn de Maleise Bosrand kun je met een beetje geluk een vissende kat kitten spotten. Moeder Esmee is nog erg beschermend en houdt vader Abu Abu op gepaste afstand. Af en toe versleept ze haar jong in haar bek. Dan wordt er ook wel eens een frisse neus gehaald en kun je een glimp opvangen Het is hun eerste nestje. De soort wordt in het wild helaas bedreigd door het verlies en de versnippering van het leefgebied.
PS: Zet je geluid aan voor het gepiep van de kitten.
-
Raf

Als je het mij vraagt dan gaat er na zijn vertrek toch weer heel wat veranderen in Blijdorp (op een goede manier volgens velen).
https://zooflits.nl/blijdorp-directeur- ... J4XxjQLLVw
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
https://www.linkedin.com/posts/erikzeve ... mLAg7PL9N4
- aardvarkentje15
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Pater-damiaanshert schreef: ↑04 apr 2025, 17:26Dit zijn waarschijnlijk de drie dorcas die bij de giraffen en mhorr gazelles leven in Planckendael.
Ze zitten al in de koedoestal, laatste x dat ik er was zaten ze in het achterste gedeelte en
zouden er niet lang daarna stickers op de ruiten komen om te voorkomen dat ze er tegenaan knallen bij onrust.
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Ik denk niet dat er veel mensen rouwen om zijn vertrek. Onder zijn beleid is het alleen maar onderaf gegaan.JvG schreef: ↑01 mei 2025, 15:45Per 1 september stopt Erik Zevenbergen als directeur van Diergaarde Blijdorp na 8 jaar...
Als je het mij vraagt dan gaat er na zijn vertrek toch weer heel wat veranderen in Blijdorp (op een goede manier volgens velen).
https://zooflits.nl/blijdorp-directeur- ... J4XxjQLLVw
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Niemand juicht om een ontslag hé, ale ik toch niet.
Maar dat neemt niet weg dat het in mijn ogen waarschijnlijk de beste oplossing is.
Moest hij intern een stap terug gezet hebben was het ook goed.
Hij was trouwens niet de enige zoodirecteur die ik liefst een stapje terug zie doen. Soms is iemand gewoon niet geschikt voor een job. Heb ikzelf ook al voor gehad hoor, dan hou ik liefst de eer aan mezelf om een stapje terug te doen.
Ik vind het jammer dat er steeds minder directeuren zelf dierentuinliefhebbers zijn. Er wordt steeds vaker gekozen voor een manager of iemand uit een heel ander vakgebied met als gevolg dat er op een andere manier met een park wordt omgegaan. Ergens is iemand die opklimt in een park of echt iets met dierentuinen heeft op een andere manier betrokken met een park. Kijk naar Van Hooff, Damen, Dorresteijn en legio andere voorbeelden (uit het vooral verleden). Mensen met echt liefde voor dierentuinen en de juiste kennis ipv een manager die juist van andere vakgebieden de kennis heeft...Limburg vooruit schreef: ↑01 mei 2025, 19:48Niemand juicht om een ontslag hé, ale ik toch niet.
Maar dat neemt niet weg dat het in mijn ogen waarschijnlijk de beste oplossing is.
Hij was trouwens niet de enige zoodirecteur die ik liefst een stapje terug zie doen. Soms is iemand gewoon niet geschikt voor een job. Heb ikzelf ook al voor gehad hoor, dan hou ik liefst de eer aan mezelf om een stapje terug te doen.
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

x2JvG schreef: ↑01 mei 2025, 20:25Ik vind het jammer dat er steeds minder directeuren zelf dierentuinliefhebbers zijn. Er wordt steeds vaker gekozen voor een manager of iemand uit een heel ander vakgebied met als gevolg dat er op een andere manier met een park wordt omgegaan. Ergens is iemand die opklimt in een park of echt iets met dierentuinen heeft op een andere manier betrokken met een park. Kijk naar Van Hooff, Damen, Dorresteijn en legio andere voorbeelden (uit het vooral verleden). Mensen met echt liefde voor dierentuinen en de juiste kennis ipv een manager die juist van andere vakgebieden de kennis heeft...Limburg vooruit schreef: ↑01 mei 2025, 19:48Niemand juicht om een ontslag hé, ale ik toch niet.
Helemaal mijn idee, ik ben ook voorstander van een 2-luik als het de leiding van een dierenpark betreft.
Een halftijdse manager en een halftijdse dierentuinmedewerker die zich opgewerkt heeft. Managers denken enkel aan de centen, dierentuinmedewerkers denken daar vaak net niet aan. Een duo-job is in mijn ogen een must bij bedrijven als dierenparken.
-
Joost
- Laafsekikker (CR)

Ik blijf het bijzonder vinden dat een park met de bezoekersaantallen van Diergaarde Blijdorp én een achterban als de Vrienden van Blijdorp het maar niet voor elkaar krijgt om een financieel gezonde bedrijfsvoering te voeren. De argumentatie die daarvoor gebruikt wordt vind ik ook altijd een beetje makkelijk. Hopelijk komt er nu iemand die dat wel lukt.. Al is zoals hierboven werd aangehaald een twee koppig management misschien wel het beste, 1 iemand met kennis van de dierentuinwereld en iemand die vooral financieel sterk is.
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

Ik doelde niet op jou, maar als ik andere reacties online voorbij zie komen... dat gun ik iemand ook nietLimburg vooruit schreef: ↑01 mei 2025, 19:48Niemand juicht om een ontslag hé, ale ik toch niet.