Nieuwstopic Wildlands (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
edwin1978
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2025)

Bericht door edwin1978 »

Xxldasoriginal schreef:
17 feb 2025, 11:09

Sinds vandaag leven er weer bonte vari’s in de tropische kas in #WILDLANDS. Vanmorgen hebben de twee nieuwelingen het Makiwoud ontdekt en verkend. Kom je ze gauw bewonderen?.

Bron: Facebook Wildlands
Het zijn 2 jonge mannetjes, 2 broertjes.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Vandaag weer een rondje door Wildlands gemaakt, het een en ander viel op:
- In Nortica stond al een tijdje een kale paal, maar nu is ook duidelijk waarom; er is een wegwijzer van gemaakt:
Afbeelding

- Ik had het zelf even gemist en volgens mij was het ook nog niet gemeld hier, maar er is recent weer een nestje geweest bij de mangoesten. De jongen zijn beduidend kleiner dan de rest, maar lijken al wel een paar maandjes oud:
Afbeelding

- Status quo bij de werkzaamheden bij de naakte molratten, er is niets veranderd ten opzichte van de vorige keer.
- Ook het eerste aquarium bovenin Animazia is nog altijd dicht.
- De leeuwen waren vandaag niet zichtbaar op de leeuwenberg. Ik heb verschillende verhalen er over gehoord; de wind zou te koud zijn en de ijsvorming op het water. Nu lag er geen ijs op het water en stond er nauwelijks wind, dus de ware reden blijft wat gissen. Sowieso opvallend, want het weer van vandaag was stukken beter dan een paar week terug. Ach, ze zullen er vast een goede reden voor hebben. Gelukkig was er ook aan een oplossing gedacht, want net als bij de savanne stal konden bezoekers de leeuwen ook backstage bekijken. Langs het pad naar de stal viel meteen al op dat er een heleboel hekken zijn bijgeplaatst, helaas was dit nodig omdat bezoekers blijkbaar niet normaal op een pad konden blijven..
Afbeelding

- De nieuwe vari's ook al meteen weten te spotten. Ze zaten een beetje verstopt en nog wat verlegen, maar uiteindelijk lieten ze zich wel zien. Beide maki soorten bleven binnen.
Afbeelding

- De slingerapen zaten vandaag de hele dag in het binnenverblijf en naar het schijnt was dat dit weekend ook al het geval, geen idee wat de reden daarvoor is. Er gebeurde in elk geval niets op de eilanden.
- Qua werkzaamheden aan het nieuwe project was eigenlijk niet veel meer te zien dan de vorige keer. Wel heb ik even de markeringen en paaltjes op de foto gezet. Deze staan exact onder de grote balk halverwege de hal, op dezelfde hoogte als de steunpilaren. Het zal me dan ook niet verbazen als daar het net zou aan komen te hangen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

We hebben fijn nieuws uit de olifantenstal. De twee jongste olifantenstieren in #WILDLANDS (beide 6 jaar oud) zijn gevaccineerd tegen het voor olifanten zo gevaarlijke olifantenherpesvirus! Dit is een laatste, zeer belangrijke, stap in het wetenschappelijk onderzoek naar een vaccin tegen elephant endotheliotropic herpesvirus (EEHV) door de Universiteit Utrecht, faculteit Diergeneeskunde. Na het recente verlies van twee olifantenkalfjes aan dit virus zijn we erg blij dat we deze stap kunnen maken. We hopen op een succesvolle uitkomst, zodat dit Nederlandse onderzoek uiteindelijk leidt tot het wereldwijd gebruiken van het vaccin. Lees meer over het EEHV en de vaccinaties via het nieuws op onze website!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Jongste twee olifanten WILDLANDS gevaccineerd tegen herpes

Twee olifantenstieren van 6 jaar oud zijn in WILDLANDS Adventure Zoo Emmen gevaccineerd tegen het voor olifanten zo gevaarlijke olifantenherpesvirus. Dit is een laatste, zeer belangrijke, stap in het wetenschappelijk onderzoek naar een vaccin tegen elephant endotheliotropic herpesvirus (EEHV) door de Universiteit Utrecht, faculteit Diergeneeskunde. Dit virus zorgt al jarenlang voor hoge sterftecijfers onder jonge olifanten wereldwijd, zowel in dierenparken als in de landen van herkomst. De olifantenkudde in WILDLANDS verloor eind vorig jaar een kalf van ruim één jaar en een driejarig stiertje aan olifantenherpes.

Als eerste stap werden in december vorig jaar zes volwassen olifanten gevaccineerd met het vaccin, ontwikkeld door de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Gelukkig bleek geen van de olifanten last te krijgen van het vaccin. Als volgende stap zijn nu jonge olifanten die amper tot geen antistoffen tegen het olifantenherpesvirus hebben – en dus risico lopen om ernstig ziek te worden bij een infectie – gevaccineerd. In Nederland hebben olifanten van onder andere Diergaarde Blijdorp en WILDLANDS het vaccin ontvangen. De gevaccineerde olifanten worden langere tijd gevolgd om te kijken of ze genoeg antistoffen maken tegen het virus én of deze antistoffen uiteindelijk ook beschermen tegen de ziekte. Mocht dat zo zijn, zullen er in de toekomst geen Aziatische olifanten meer hoeven te overlijden aan deze meest gevaarlijke variant van het olifantenherpesvirus.

WILDLANDS is verheugd met de start van de volgende fase van het onderzoek naar olifantenherpes. Het onderzoek, waarin het dierenpark in Emmen al jaren veterinaire ondersteuning biedt, is van groot belang voor het soortbehoud en het welzijn van olifanten. Job Stumpel, dierenarts van WILDLANDS: “Na het verlies van onze twee jongste olifantenkalfjes aan herpes zijn we blij dat we deze stap kunnen maken. We hopen op een succesvolle uitkomst, zodat dit Nederlandse onderzoek uiteindelijk leidt tot het wereldwijd gebruiken van het vaccin.”

WILDLANDS blijft zich inzetten voor dit belangrijke onderzoek en hoopt dat de resultaten bijdragen aan de gezondheid van olifanten in dierenparken en van de soort als geheel. Via de stichting Wildlands Natuur en Educatie Fonds biedt WILDLANDS ieder jaar financiële steun ten behoeve van het onderzoek.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Soms hebben we helaas minder leuk nieuws te delen: Zo hebben we afgelopen weekend afscheid moeten nemen van onze oudste zeboe van ruim 18 jaar. Deze koe was een vertrouwd gezicht in de kudde door haar opvallende (kromme en korte) hoorns. Als moeder, oma en zelfs overgrootmoeder hield ze altijd een oplettend oogje op de kalfjes. Door ernstige gezondheidsklachten en daardoor een mindere kwaliteit van leven hebben de dierenarts en verzorgers de moeilijke, maar liefdevolle beslissing genomen om haar in te laten slapen. 💔

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Wildlands. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- In de Vlindertempel zijn rupsen van de Graphium agamemnon gespot. Het is de eerste keer dat deze soort zich voortplant in Wildlands.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Met het lekkere weer van vandaag kon een bezoekje aan Wildlands natuurlijk niet ontbreken. Men is volop bezig om het park klaar te maken voor het hoogseizoen. Daarbij vielen de volgende zaken op:
- Op verschillende plekken in het park zijn de wegwijzers en borden vernieuwd. Onder andere de wegwijzers in Serenga en bij de Jungle Arena.
- Naast de fysieke bordjes zijn op meerdere plekken ook de animaties op de tv schermen vernieuwd.
Afbeelding
Afbeelding

- Misschien dat het al langer zo is, maar het viel mij nu pas op; bovenin de zagerij ligt nu een roeiboot.
Afbeelding

- Bij de pinguïns zitten er weer meerdere koppels op een nest, ze zijn goed te zien vanaf de boot. Ook andere pinguïns hadden de lente in hun bol, maar vonden het niet nodig om een intiem plekje op te zoeken ;)
Afbeelding

- Het prairiehondenverblijf heeft een opfrisbeurt gehad. Het zand is weer afgegraven zodat de hekjes niet meer half verstopt zijn, ook zijn er wat nieuwe boomstronken in het verblijf gelegd.
Afbeelding

- Men is afgelopen week druk bezig geweest met het schoonmaken van het nijlpaardenverblijf. Vandaag werd het water in het bassin teruggebracht. Met het lekkere weer van de komende dagen sluit ik niet uit dat we dit weekend alweer nijlpaarden buiten gaan zien.
- Op een soort isolatieplaat na is er aan het nieuwe verblijf in het hol bij de naakte molratten eigenlijk niets veranderd.
- Er vinden werkzaamheden plaats bij de aquaria bovenin Animazia. Op het eerste aquarium na lijken voor de rest de vissen nog gewoon in de bakken te zitten. Het lijkt erop dat de werkzaamheden vooral gaan om het aanbrengen van een nieuwe omlijsting van de bakken.
Afbeelding

- Met het mooie weer was de savanne qua soorten weer bijna in volle glorie, alleen de impala’s ontbraken nog vandaag.
- Op het terras bij Mommas restaurant staan op verschillende plekken markeringen op de grond. Waarschijnlijk gaan ze hier net als op andere plaatsen de bloembakken flink vergroten. De markeringen zitten naast de ophaalbrug en midden op het terras.
Afbeelding

- De koffiehoek in winkel Asante die ze een paar maanden terug als nieuwigheid presenteerden op de socials is alweer weg. Het bevestigd mijn vermoeden dat dit vooral voor de winterperiode was, zodat ze niet het hele restaurant open hoefden te gooien.
- Bij de Apenruïne zijn allemaal nieuwe, natuurgetrouwe, lianen opgehangen.
Afbeelding

- Op de lege vlakte van het gekapte bamboedoolhof is een kleine overkapping geplaatst. Door het beetje bamboe wat er nog wel staat was een foto maken helaas onmogelijk.
- Olifant Timber stond vandaag samen met Mauk en Manoa buiten. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker, omdat Timber eindelijk uit de musth aan het raken is. De kans is groot dat hij dan ook binnenkort naar Eindhoven zal vertrekken.
Afbeelding

- De weegschaal die langs het olifantenverblijf stond is weg, er staat alleen nog een lege overkapping.
Afbeelding

- Ook op de plek waar het nieuwe verblijf in Rimbula moet komen zijn er geen vorderingen te zien qua werkzaamheden.
- In de Birdy Bush zijn nu overal langs de paden lage planken aangebracht zodat mensen de begroeiing niet inlopen, toch jammer dat dit nodig is. De palen met touwen zijn daardoor wel weg.
Afbeelding

- De broertjes vari zijn al bij de ringstaartmaki’s geïntroduceerd, dit leek best wel goed te gaan. Nu de zwarte maki’s nog.
- De slingerapen zijn weer terug op hun eilanden. Ze hebben rond mijn vorige bezoek even backstage gezeten omdat één van de dieren ziek was.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Goudwindes in koivijver

Na de opknapbeurt bij de aquaria hebben we nog meer vissennieuws; in de voormalige koivijver op het Mondialaplein zijn voortaan goudwindes te vinden.

Goudwindes zijn een kweekvorm van de winde, een vissensoort die van nature in Europa voorkomt. Het zijn zeer actieve scholenvissen en zeer taai. In tegenstelling tot karperachtigen grondelen ze niet wat in vijvers grote voordelen biedt wat betreft zichtbaarheid. Volwassen goudwindes kunnen uitgroeien tot 40-50 centimeter, wat ze tot indrukwekkende vijvervissen maakt. Het betekent echter ook dat ze niet geschikt zijn voor kleine vijvers, gelukkig is dat in Wildlands geen enkel probleem.

De diamantsteuren die hier gedurende afgelopen winter zwommen zijn weer terugverhuisd naar de vijver bij de bevers

Wildlands blog

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Er zijn drie harlekijnkwartels uit het ei gekropen in Wildlands:

Onze harlekijnkwartelkuikens zijn nu 15 dagen oud en al flink gegroeid! Ze scharrelen vanaf nu vrolijk rond op de binnenplaats van Momma’s Restaurant, tussen de zwartwangdwergpapegaaien en andere kwartels. Wist je dat deze grondbewoners slim profiteren van alle restjes die de papegaaien laten vallen? Een waar all you can eat-buffet! Kom jij ze binnenkort spotten?

Facebook Wildlands

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Vandaag weer een rondje door het park gemaakt:
- Bij de bevers hangt een nieuw bordje richting het binnenverblijf:
Afbeelding

- Ondanks het prachtige weer is het nog steeds te koud voor de nijlpaarden om buiten het water in te gaan. Op Fenna en haar moeder na zijn alle dieren wel buiten te zien, achter een stroomdraad. De kleine houden ze nog binnen tot het water zeker warm genoeg is, zij heeft ook nog geen kennis gemaakt met stroom waardoor ze niet weten hoe ze reageert als ze daarmee in aanmerking komt. De angst is dat ze ondanks het draad alsnog het water induikt en haar moeder er dan achterna gaat..
- Bij het horecapunt na de wallaby's zijn nieuwe picknickbanken geplaatst. Ik vermoed dat ze nog wat verplaatst gaan worden voordat bezoekers er gebruik van kunnen maken, de huidige indeling lijkt me niet heel praktisch:
Afbeelding

- Geen verandering bij het toekomstige verblijf naast de naakte molratten.
- De vernieuwingen rondom de aquaria bovenin Animazia naderen voltooiing. Ze zijn meer in stijl met de rest van het gebouw nu het duikbootthema is losgelaten, ook is het nu een wat minder donkere hoek. Persoonlijk bevalt dit mij wel.
Afbeelding

- Naar het schijnt gaat de ruimte in Animazia waar voorheen de escaperoom zat in eerste instantie gebruikt worden voor een expositie over 90 jaar dierenpark in Emmen. Waarschijnlijk wordt daar volgende week op de avond voor abonnees meer over bekend.
- Ook bij de ingang van de voormalige waterfabriek is men bezig:
Afbeelding

- We kunnen waarschijnlijk binnenkort jonge zeboes verwachten, twee dames hebben wel héél erg dikke buiken.
- Zoals ik al had verwacht zijn op het terras van mommas inmiddels meerder plantenvakken uitgegraven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

- De voerderbak voor de giraffen bij het rangerstation is naar de andere kant van het gebouwtje verhuisd.
- De impala's liepen ook vandaag nog niet buiten. Mogelijk dat ze daar mee wachten tot na de eerste geboortegolf. Al weet ik niet of ze tussen mijn bezoeken in wel op de savanne zijn geweest.
- Er zijn weer eens prairiehondjes ontsnapt dus er staan weer vallen rondom het verblijf.
- Bij de waterput in het Dogondorp staat een nieuw boompje:
Afbeelding

- We kunnen de uitdrukking 'fokken als konijnen' inmiddels wel vervangen voor 'fokken als agoeti's', er zijn namelijk wederom jongen van deze soort geboren in de Apenruïne.
- In de Vlindertempel vindt waarschijnlijk een introductie plaats van nieuwe vogels, gezien de bamboe voor de ruiten bij de krokodillen. Ik weet niet of het om een nieuwe soort of alleen individuen gaat.
Afbeelding

- Op de plek van het bamboedoolhof is een heel nieuw parcours uitgezet met hekjes, wat bevestigd dat daar gewoon weer een doolhof gaat komen. De entree zit nu wel iets meer naar de Vlindertempel toe, waardoor het iets groter lijkt te worden dan voorheen.
- Bij de bypass in Rimbula is ook nog niets te zien van het nieuwe verblijf wat daar gaat komen. Waarschijnlijk zal daar aan begonnen worden nadat ze volgende week op de abonneesavond de soorten bekend hebben gemaakt. Dat zou ook meteen een einde maken aan de geruchten die er over rond gaan..
- Olifant Yadanar uit Heidelberg wordt definitief de nieuwe fokbul van Wildlands, dat heeft Heidelberg zojuist bevestigd in de comments op Facebook. In Emmen daarentegen hebben ze naar het schijnt aangegeven dat er door niemand nog over gecommuniceerd mag worden en waren ze ook niet echt blij dat de verzorgers in Duitsland waren gespot.. Echter, de gezichtsuitdrukking van de medewerker die ik sprak was voor mij ook al genoeg bevestiging dat Yadanar gaat komen. Het blijft bijzonder hoe de communicatie bij Wildlands soms loopt.. ;)
- De verhalen gaan dat de aanmeldingen voor de abonnementhouders avond volgende week nog wat tegen vallen ten opzichte van wat Wildlands verwacht had. Er was een speciale mail uit gegaan om aan te kondigen wanneer je een plek kon reserveren "zodat alle 40.000 abonnees een eerlijke kans zouden hebben". Ondertussen zitten we een week voor het evenement en kan je nog altijd gewoon een plek reserveren.. Helaas kan ik nog steeds niet, anders had ik me nu alsnog aangemeld ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Mogen de andere nijlpaarden ook nog zwanger worden of staat de man alleen?
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Limburg vooruit schreef:
21 mar 2025, 16:42
Mogen de andere nijlpaarden ook nog zwanger worden of staat de man alleen?
De man zit vaak het grootste gedeelte van de dag bij de groep en voor zover ik weet is het niet zo dat bepaalde dieren niet drachtig mogen worden. De vraag is alleen wel of alle dames nog zwanger kunnen worden vanwege hun leeftijd en het aantal jaar dat ze nog geen jongen hebben gehad. Aan de andere kant: de moeder van Fenna is dan weer net de oudste van de groep, dus laat zien dat het nog prima kan.

In een artikel in het Dagblad van het Noorden van afgelopen week werd gevraagd of er nog meer jongen op komst waren en daarop gaf de verzorger aan dat er wel actie is gezien dus “wie weet!”.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Wildlands heeft toch besloten om te gaan stoppen met het houden van bonte vari’s, zo vertellen ze vandaag in de podcast. Ook de twee nieuwe dieren zorgen voor problemen met de twee andere soorten en daarom wordt er gezocht naar een plekje in een ander park. Ze zitten al achter de schermen en zijn dus ook niet meer te zien voor bezoekers. Voorlopig houden ze het ook bij maar twee diersoorten in dat verblijf. Er leven dus straks enkel 3 hoogbejaarde ringstaartmaki’s en 2 zwarte maki’s in het verblijf.

Tevens klopt mijn vermoeden, er worden inderdaad twee kalfjes verwacht bij de zeboes.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Joost schreef:
21 mar 2025, 16:26
- Olifant Yadanar uit Heidelberg wordt definitief de nieuwe fokbul van Wildlands, dat heeft Heidelberg zojuist bevestigd in de comments op Facebook. In Emmen daarentegen hebben ze naar het schijnt aangegeven dat er door niemand nog over gecommuniceerd mag worden en waren ze ook niet echt blij dat de verzorgers in Duitsland waren gespot.. Echter, de gezichtsuitdrukking van de medewerker die ik sprak was voor mij ook al genoeg bevestiging dat Yadanar gaat komen. Het blijft bijzonder hoe de communicatie bij Wildlands soms loopt.. ;)
Het was al geen nieuws meer, maar ook Wildlands bevestigt het inmiddels ook zelf op de website: https://www.wildlands.nl/nieuwe-olifant ... -wildlands

Xxldasoriginal
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Xxldasoriginal »

𝐄𝐫 𝐬𝐭𝐚𝐚𝐭 𝐢𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟓 𝐢𝐞𝐭𝐬 𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐬 𝐠𝐞𝐛𝐞𝐮𝐫𝐞𝐧 𝐢𝐧 𝐝𝐞 𝐭𝐫𝐨𝐩𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐤𝐚𝐬… Op het bouwdoek zie je nu nog de silhouetten van zeven dieren. Maar welke soorten zie je hier straks écht? 🤔🦜🐒🦎 In het nieuwe doorloopgebied – dat waarschijnlijk in het najaar 2025 opgeleverd wordt – gaan verschillende dieren samenleven in de verschillende lagen van de jungle! Dus 𝐰𝐞𝐥𝐥𝐢𝐜𝐡𝐭 een luiaard in de boomtoppen, een toekanachtige in de lucht en een leguanensoort op de bodem…. Voor WILDLANDS is het erg belangrijk dat de nieuwe soorten deel uitmaken van belangrijke soortbehoudprogramma’s (EEP), waarmee we bijdragen aan hun toekomst. Benieuwd? Houd onze kanalen in de gaten voor updates! 👀🌱 #Wildlands #Nieuwtjes #bouwplaats #Biodiversiteit

Bron: facebook Wildlands

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Zoals bekend was gisteravond de abonnementhoudersavond van Wildlands. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn, maar inmiddels heb ik wel meerdere mensen gesproken die wel op de avond aanwezig waren. Hoewel men in de officiële communicatie naar buiten toe nog een beetje vaag blijft over de soorten, zijn er op de avond wél specifieke soorten genoemd. Let wel; verschillende mensen hebben verschillende dingen gehoord en het is dus met een slag om de arm, maar de onderstaande soorten lijken bovenaan het wensenlijstje te staan:
- Luiaard
- Rode titi
- Mantelaapje
- Leguanen
- Arasari
- Rode tangare
- Troepiaal

De luiaarden en arasari’s lijken wel echt zeker te zijn dat ze gaan komen. Die soorten gaan al maanden rond in het geruchtencircuit. Voor de overige apen- en vogelsoorten lijkt het nog alle kanten op te kunnen gaan. Aan de silhouetten op de afbeelding die Wildlands deelt valt dus nog niet zoveel op te maken, die is vooral ter inspiratie.

Naar het schijnt heeft ook de optie op tafel gelegen om een van de huidige soorten die op de Apenruïne zit naar het nieuwe verblijf te verhuizen. Dat plan lijkt voorlopig in elk geval van tafel te zijn.

Persoonlijk vind ik het best een leuke combinatie mochten dit daadwerkelijk de soorten worden, maar dat is ook omdat mijn verwachtingen niet heel hoog lagen. De afgelopen tijd gingen de geruchten dat het alleen luiaarden en arasari’s zouden worden, dus dan vallen meer soorten me mee. Zeker als ze daadwerkelijk soorten als mantelaapjes halen, die je toch niet héél vaak tegenkomt in dierentuinen. Als ze een van de huidige soorten van de Apenruïne hierheen verhuizen en daar niets voor in de plaats komt zou ik dat wel een bummer vinden. Ik blijf me ook nog wel afvragen of dit nu dé toevoeging is die ze momenteel nodig hebben, maar het schijnt een kleine investering te zijn dus dan is het wel een prima toevoeging.

Wel verbaas ik me enigszins over de communicatie. Wekenlang worden abonnees lekker gemaakt met de aankondiging dat ze gisteravond dé nieuwe diersoorten zouden horen, maar uiteindelijk is het toch een vaag verhaal met dat ze het eigenlijk nog niet specifiek weten en alles nog een optie is.. Alhoewel, verbaas ik me er over? Eigenlijk past het perfect in het communicatiebeleid van Wildlands. De verwachtingen voor de abonnementhoudersavond werden weer vrij hoog gelegd, waardoor een aantal van de mensen die ik sprak het toch ietwat tegen vonden vallen.

Xxldasoriginal
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Xxldasoriginal »

Joost schreef:
29 mar 2025, 08:47
Zoals bekend was gisteravond de abonnementhoudersavond van Wildlands. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn, maar inmiddels heb ik wel meerdere mensen gesproken die wel op de avond aanwezig waren. Hoewel men in de officiële communicatie naar buiten toe nog een beetje vaag blijft over de soorten, zijn er op de avond wél specifieke soorten genoemd. Let wel; verschillende mensen hebben verschillende dingen gehoord en het is dus met een slag om de arm, maar de onderstaande soorten lijken bovenaan het wensenlijstje te staan:
- Luiaard
- Rode titi
- Mantelaapje
- Leguanen
- Arasari
- Rode tangare
- Troepiaal

De luiaarden en arasari’s lijken wel echt zeker te zijn dat ze gaan komen. Die soorten gaan al maanden rond in het geruchtencircuit. Voor de overige apen- en vogelsoorten lijkt het nog alle kanten op te kunnen gaan. Aan de silhouetten op de afbeelding die Wildlands deelt valt dus nog niet zoveel op te maken, die is vooral ter inspiratie.

Naar het schijnt heeft ook de optie op tafel gelegen om een van de huidige soorten die op de Apenruïne zit naar het nieuwe verblijf te verhuizen. Dat plan lijkt voorlopig in elk geval van tafel te zijn.

Persoonlijk vind ik het best een leuke combinatie mochten dit daadwerkelijk de soorten worden, maar dat is ook omdat mijn verwachtingen niet heel hoog lagen. De afgelopen tijd gingen de geruchten dat het alleen luiaarden en arasari’s zouden worden, dus dan vallen meer soorten me mee. Zeker als ze daadwerkelijk soorten als mantelaapjes halen, die je toch niet héél vaak tegenkomt in dierentuinen. Als ze een van de huidige soorten van de Apenruïne hierheen verhuizen en daar niets voor in de plaats komt zou ik dat wel een bummer vinden. Ik blijf me ook nog wel afvragen of dit nu dé toevoeging is die ze momenteel nodig hebben, maar het schijnt een kleine investering te zijn dus dan is het wel een prima toevoeging.

Wel verbaas ik me enigszins over de communicatie. Wekenlang worden abonnees lekker gemaakt met de aankondiging dat ze gisteravond dé nieuwe diersoorten zouden horen, maar uiteindelijk is het toch een vaag verhaal met dat ze het eigenlijk nog niet specifiek weten en alles nog een optie is.. Alhoewel, verbaas ik me er over? Eigenlijk past het perfect in het communicatiebeleid van Wildlands. De verwachtingen voor de abonnementhoudersavond werden weer vrij hoog gelegd, waardoor een aantal van de mensen die ik sprak het toch ietwat tegen vonden vallen.
Deze lijst met dieren zag ik ook op facebook ook voorbij komen.
Neem in ieder geval nu wel aan dat er dus 7 nieuwe soorten komen (en niet geschoven gaat worden) aangezien dit nu gecommuniceerd wordt al weet je het natuurlijk nooit.
En als ze wel gaan schuiven, dan zou ik de keizertamarins naar binnen doen en dan buiten zou ik dan graag Brulapen willen zien (al weet ik niet of dat goed samen gaat en of het verblijf er groot genoeg voor zou zijn).
ik vind het persoonlijk wel een leuke toevoeging (zeker ook omdat dit denk ik relatief goedkoop te realiseren is).

Ben eigenlijk wel benieuwd of er in Animazia ook nog wat gaat komen, dat zou het voor dit jaar voor Wildlands naar mijn idee wel een goed jaar maken met nieuwigheden.

Zelf hoop ik dat ze als er genoeg geld is ooit nog het beververblijf gaan overspannen zodat er daar nog wat vogels bij gehouden kunnen worden.
en eventueel zou ik graag bij de stokstaartjes wat aanpassingen zien zodat er eventueel een stekelvarken/ andere soort erbij bij zou kunnen houden.
Andere optie wat ik nog graag zou zien en wat voor Wildlands denk ik goed zou zijn is in Jungola een nieuw verblijf met Nevelpanters.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Hoeveel ruimte heeft Wildlands eigenlijk om nog uit te breiden? Ik weet dat er bij Tweestryd nog wel wat grond is, maar hebben ze verder nog ergens iets?

Want nu hebben ze als "werelden" eigenlijk een koud gebied, woestijn en tropisch gebied. Maar een gebied gebaseerd op een gematigd klimaat is er niet. Zouden ze ruimte hebben om bijvoorbeeld dit ergens nog te bouwen? (of om de huidige gebieden uit te breiden)

edwin1978

Bericht door edwin1978 »

daniel1109 schreef:
29 mar 2025, 11:34
Hoeveel ruimte heeft Wildlands eigenlijk om nog uit te breiden? Ik weet dat er bij Tweestryd nog wel wat grond is, maar hebben ze verder nog ergens iets?

Want nu hebben ze als "werelden" eigenlijk een koud gebied, woestijn en tropisch gebied. Maar een gebied gebaseerd op een gematigd klimaat is er niet. Zouden ze ruimte hebben om bijvoorbeeld dit ergens nog te bouwen? (of om de huidige gebieden uit te breiden)

Tussen nortica en tweestrijd, tussen tweestrijd en de savannestal, achter de grote kas is nog een stuk terrein vrij. Tussen de stokstaartjes en baviannenarena. En de parkeerplaats achter wildlands, die nooit wordt gebruikt, kan wildlands in princiepe ook nog bij het park aantrekken. En volgens mij heeft wildlands/gemeente emmen ook de eerste koop op de grond achter het park.

Ook heb je langs de werelddelen nog voldoende ruimtes waar verblijven kunnen komen.

Dus achter het park zo dus nog een wereld deel kunnen worden aangelegd.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

edwin1978 schreef:
29 mar 2025, 11:47
daniel1109 schreef:
29 mar 2025, 11:34

Tussen nortica en tweestrijd, tussen tweestrijd en de savannestal, achter de grote kas is nog een stuk terrein vrij. Tussen de stokstaartjes en baviannenarena. En de parkeerplaats achter wildlands, die nooit wordt gebruikt, kan wildlands in princiepe ook nog bij het park aantrekken. En volgens mij heeft wildlands/gemeente emmen ook de eerste koop op de grond achter het park.

Ook heb je langs de werelddelen nog voldoende ruimtes waar verblijven kunnen komen.

Dus achter het park zo dus nog een wereld deel kunnen worden aangelegd.
Klopt, een groot deel van de grond achter de voormalige parkeerplaats achter het park kan ook nog gebruikt worden voor Wildlands. Echter is daar nog wel een obstakel te nemen; als ik mij goed herinner heeft dat nog niet het juiste bestemming in het bestemmingsplan. Dat is nu nog landbouw volgens mij. Voordat ze daar iets zouden willen moeten ze dus eerst nog een hele bestemmingsplanprocedure aangaan, dat zie ik voorlopig nog niet zo snel gebeuren.

Hoewel ik een nieuw gebied tof zou vinden denk ik dat het voor Wildlands nu beter is om te investeren in de bestaande gebieden dan om een heel nieuw gebied/stuk grond toe te voegen. Uit het bestaande park valt nog veel meer te halen naar mijn mening.
Xxldasoriginal schreef:
29 mar 2025, 10:29
Neem in ieder geval nu wel aan dat er dus 7 nieuwe soorten komen (en niet geschoven gaat worden) aangezien dit nu gecommuniceerd wordt al weet je het natuurlijk nooit.
En als ze wel gaan schuiven, dan zou ik de keizertamarins naar binnen doen en dan buiten zou ik dan graag Brulapen willen zien (al weet ik niet of dat goed samen gaat en of het verblijf er groot genoeg voor zou zijn).
Ik denk persoonlijk dat de keizertamarins sowieso op de Apenruïne blijven. Dat is veruit de grootste groep dieren en ook de groep die het meeste naar buiten gaat, de leeuwapen en zeker de saki’s zitten nog veel meer binnen. Denk overigens wel dat je er prima brulapen kan houden, daar niet van, maar dan zou ik eerder een van de andere soorten ruilen.
Xxldasoriginal schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd of er in Animazia ook nog wat gaat komen, dat zou het voor dit jaar voor Wildlands naar mijn idee wel een goed jaar maken met nieuwigheden.
Er is op de avond bevestigd dat er vanaf hemelvaart een expositie geopend wordt in Animazia over 90 jaar zoo in Emmen. Over een diersoort bij de naakte molratten is naar mijn weten niets gezegd, maar lijkt me wel zo goed als zeker dat die er komt.
Xxldasoriginal schreef:
Zelf hoop ik dat ze als er genoeg geld is ooit nog het beververblijf gaan overspannen zodat er daar nog wat vogels bij gehouden kunnen worden.
en eventueel zou ik graag bij de stokstaartjes wat aanpassingen zien zodat er eventueel een stekelvarken/ andere soort erbij bij zou kunnen houden.
Andere optie wat ik nog graag zou zien en wat voor Wildlands denk ik goed zou zijn is in Jungola een nieuw verblijf met Nevelpanters.
Zou ik allemaal toejuichen!

Plaats reactie