Alleen daarom al hoop ik dat PD een wintersluiting blijft houden. Alleen al voor de update video na de wintersluiting. Mooie beelden, zoals altijd.
Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)
-
MClaeys
- Laafsekikkertje (VU)

- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Kort samengevat, het verhaal van Pairi Daiza is indrukwekkend. Na een moeizame start met veel ontgoochelingen is het nu uitgegroeid tot een park dat leed tot 145,2 miljoen euro aan economische spin-offs in 2024 (lokaal, nationaal). Ze hebben 3.167 banen gecreëerd of behouden. En ze zorgde voor 124,6 miljoen euro aan fiscale en parafiscale inkomsten in 2024, die rechtstreeks bijdragen aan de overheidsfinanciën, waaronder 734.000 euro voor Brugelette alleen.Chers Amis,
Il y a plus de trente ans, je suis tombé follement amoureux du domaine de Cambron. Un lieu oublié, silencieux, dont les pierres semblaient attendre qu’on leur redonne vie. L’idée de créer un sanctuaire où la nature, la culture et la beauté s’entrelaceraient s’est imposée à moi.
Ce projet n’avait aucune chance. Un parc zoologique en province de Hainaut, à l’écart des grands axes touristiques ? L’idée était pour tous ou presque déraisonnable. En 1994, lors de notre première saison, nous avions accueilli 162 000 visiteurs, bien loin des 250 000 estimés nécessaires pour survivre. Il nous a fallu des années pour atteindre l’équilibre. Des années d’efforts permanents entrecoupés de crises de doute et même, je vous l’avoue ici, de découragement.
Chers Amis, les obstacles, nous les avons surmontés ensemble, l'un après l'autre.
Notre Monde des merveilles est à présent l’attraction touristique la plus visitée de Belgique. Non pas parce que nous avons eu raison contre les autres, mais parce que vous, Chers Visiteurs, avez fait de ce rêve une réalité.
Une étude indépendante menée par EKLO, SEGEFA-ULiège et HEC-Consulting Group a confirmé l’ampleur de ce que nous avons construit ensemble. Ce travail rigoureux, mené avec toute l’objectivité et l’impartialité scientifique requises, apporte une photographie fidèle de l’impact de Pairi Daiza sur notre région et notre pays.
Et les résultats parlent d’eux-mêmes :
1. 145,2 millions d’euros de retombées économiques en 2024, qui irriguent l’économie locale et nationale.
2. 3 167 emplois créés ou maintenus, donnant à des milliers de familles des perspectives et une stabilité professionnelle.
3. 124,6 millions d’euros de retombées fiscales et parafiscales rien que l’année passée, contribuant directement aux finances publiques, dont 734 000 euros rien que pour la commune de Brugelette.
Ces chiffres sont là, indiscutables, et pourtant ils ne disent pas l’essentiel. Ils ne racontent pas l’émotion d’un enfant qui effleure la trompe d’un éléphant pour la première fois. Ils ne traduisent pas la découverte de ceux qui, le temps d’une journée, s’évadent dans la beauté du monde. Ils ne disent pas la fierté de ceux qui travaillent ici chaque jour pour offrir de précieux instants d’émerveillement, de compassion et d’amour.
Si Pairi Daiza existe, c’est que c’était possible. Et si c’était possible pour nous, c’est possible pour d’autres. Notre Région a besoin de rêveurs qui ne ferment pas les yeux, qui agissent et qui osent, de femmes et d’hommes qui croient que l’on peut créer quelque chose de beau, d’utile, et d’ancré dans son territoire. Et qui s’engagent…
L’étude qui vient d’être réalisée ne fait que confirmer ce que nous avons toujours voulu démontrer : entreprendre en Wallonie est possible, à condition d’y mettre du sens, du cœur et de l’exigence.
Merci.
Merci à vous tous qui donnez vie à ce lieu.
Eric Domb
Président-fondateur
Pairi Daiza
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

Er staat 124,6 miljoen euro aan fiscale en parafiscale inkomsten. Ik kom nu misschien als een muggenzifter over, maar 100 miljoen euro verschil is toch wel aanzienlijkGorilla Gust schreef: ↑22 feb 2025, 15:30Kort samengevat, het verhaal van Pairi Daiza is indrukwekkend. Na een moeizame start met veel ontgoochelingen is het nu uitgegroeid tot een park daad leed tot 145,2 miljoen euro aan economische spin-offs in 2024 (lokaal, nationaal). Ze hebben 3.167 banen gecreëerd of behouden. En ze zorgde voor 24,6 miljoen euro aan fiscale en parafiscale inkomsten in 2024, die rechtstreeks bijdragen aan de overheidsfinanciën, waaronder 734.000 euro voor Brugelette alleen.Chers Amis,
Il y a plus de trente ans, je suis tombé follement amoureux du domaine de Cambron. Un lieu oublié, silencieux, dont les pierres semblaient attendre qu’on leur redonne vie. L’idée de créer un sanctuaire où la nature, la culture et la beauté s’entrelaceraient s’est imposée à moi.
Ce projet n’avait aucune chance. Un parc zoologique en province de Hainaut, à l’écart des grands axes touristiques ? L’idée était pour tous ou presque déraisonnable. En 1994, lors de notre première saison, nous avions accueilli 162 000 visiteurs, bien loin des 250 000 estimés nécessaires pour survivre. Il nous a fallu des années pour atteindre l’équilibre. Des années d’efforts permanents entrecoupés de crises de doute et même, je vous l’avoue ici, de découragement.
Chers Amis, les obstacles, nous les avons surmontés ensemble, l'un après l'autre.
Notre Monde des merveilles est à présent l’attraction touristique la plus visitée de Belgique. Non pas parce que nous avons eu raison contre les autres, mais parce que vous, Chers Visiteurs, avez fait de ce rêve une réalité.
Une étude indépendante menée par EKLO, SEGEFA-ULiège et HEC-Consulting Group a confirmé l’ampleur de ce que nous avons construit ensemble. Ce travail rigoureux, mené avec toute l’objectivité et l’impartialité scientifique requises, apporte une photographie fidèle de l’impact de Pairi Daiza sur notre région et notre pays.
Et les résultats parlent d’eux-mêmes :
1. 145,2 millions d’euros de retombées économiques en 2024, qui irriguent l’économie locale et nationale.
2. 3 167 emplois créés ou maintenus, donnant à des milliers de familles des perspectives et une stabilité professionnelle.
3. 124,6 millions d’euros de retombées fiscales et parafiscales rien que l’année passée, contribuant directement aux finances publiques, dont 734 000 euros rien que pour la commune de Brugelette.
Ces chiffres sont là, indiscutables, et pourtant ils ne disent pas l’essentiel. Ils ne racontent pas l’émotion d’un enfant qui effleure la trompe d’un éléphant pour la première fois. Ils ne traduisent pas la découverte de ceux qui, le temps d’une journée, s’évadent dans la beauté du monde. Ils ne disent pas la fierté de ceux qui travaillent ici chaque jour pour offrir de précieux instants d’émerveillement, de compassion et d’amour.
Si Pairi Daiza existe, c’est que c’était possible. Et si c’était possible pour nous, c’est possible pour d’autres. Notre Région a besoin de rêveurs qui ne ferment pas les yeux, qui agissent et qui osent, de femmes et d’hommes qui croient que l’on peut créer quelque chose de beau, d’utile, et d’ancré dans son territoire. Et qui s’engagent…
L’étude qui vient d’être réalisée ne fait que confirmer ce que nous avons toujours voulu démontrer : entreprendre en Wallonie est possible, à condition d’y mettre du sens, du cœur et de l’exigence.
Merci.
Merci à vous tous qui donnez vie à ce lieu.
Eric Domb
Président-fondateur
Pairi Daiza
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
-
GANESHA
- Laafsekikker dikkopje (LC)

Ze hebben de vrouwtjes op de pil moeten zetten.
Het buitenverblijf voor de goudenstompneusapen is klaar, ik vind het echt een prima verblijf !
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

Ook bij de goudenleeuwaapjes is een nieuw mannetje na het snelle sterfgeval.GANESHA schreef: ↑26 feb 2025, 09:44De aankomst van de hyena man zal hopelijk in de toekomst weer voor tal van geboortes zorgen, zoals een paar jaar geleden, toen zatten ze op een moment met acht !!
Het buitenverblijf voor de goudenstompneusapen is klaar, ik vind het echt een prima verblijf !
Ik vind het verblijf van de gouden stompneusapen er ook netjes uitzien, maar voor zo'n spectaculaire soort toch wel erg middelmatig. Overigens vind ik het verblijf van de reuzenpanda's in PD ook in het niets vallen met andere verblijven als dat van Ouwehands.
Het is hier nog niet gemeld, maar PD zou deze week ook officieel gestart zijn met het aanleggen van een camping even verderop van het park. Deze zou voor het seizoen van '27 gepland staan.
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?Boots schreef: ↑26 feb 2025, 14:43Ook bij de goudenleeuwaapjes is een nieuw mannetje na het snelle sterfgeval.GANESHA schreef: ↑26 feb 2025, 09:44De aankomst van de hyena man zal hopelijk in de toekomst weer voor tal van geboortes zorgen, zoals een paar jaar geleden, toen zatten ze op een moment met acht !!
Ik vind het verblijf van de gouden stompneusapen er ook netjes uitzien, maar voor zo'n spectaculaire soort toch wel erg middelmatig. Overigens vind ik het verblijf van de reuzenpanda's in PD ook in het niets vallen met andere verblijven als dat van Ouwehands.
Het is hier nog niet gemeld, maar PD zou deze week ook officieel gestart zijn met het aanleggen van een camping even verderop van het park. Deze zou voor het seizoen van '27 gepland staan.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 15:42Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?Boots schreef: ↑26 feb 2025, 14:43Ook bij de goudenleeuwaapjes is een nieuw mannetje na het snelle sterfgeval.GANESHA schreef: ↑26 feb 2025, 09:44De aankomst van de hyena man zal hopelijk in de toekomst weer voor tal van geboortes zorgen, zoals een paar jaar geleden, toen zatten ze op een moment met acht !!
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

Daar mag je vrij zeker van zijn, en zolang de mensen de zotte prijzen betalen zal onze rijke stinker niet stoppen.daniel1109 schreef: ↑26 feb 2025, 16:34Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 15:42Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?Boots schreef: ↑26 feb 2025, 14:43Ook bij de goudenleeuwaapjes is een nieuw mannetje na het snelle sterfgeval.GANESHA schreef: ↑26 feb 2025, 09:44De aankomst van de hyena man zal hopelijk in de toekomst weer voor tal van geboortes zorgen, zoals een paar jaar geleden, toen zatten ze op een moment met acht !!
Nu maar goed hé, de streek kan deze werkgever meer dan gebruiken.
-
Apenarend
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: de BBB's
Ik schreef dit al eerder, PD moet een weekje vakantie worden, met elke dag wat anders. In een streek die om nieuwe werkgevers schreeuwt, kan ik mij voorstellen dat politici PD alle vrijgeleide zullen geven om om het even wat te ontwikkelen.daniel1109 schreef: ↑26 feb 2025, 16:34Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 15:42Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?Boots schreef: ↑26 feb 2025, 14:43Ook bij de goudenleeuwaapjes is een nieuw mannetje na het snelle sterfgeval.GANESHA schreef: ↑26 feb 2025, 09:44De aankomst van de hyena man zal hopelijk in de toekomst weer voor tal van geboortes zorgen, zoals een paar jaar geleden, toen zatten ze op een moment met acht !!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
-
Michielsken
- Laafsekikkerdril (NE)

Ze hebben toch al 10 jaar een camping in bezit in Brugelette? Nuja, ze doen er ook al 10 jaar niets mee, maar ze bezitten de grond wel. En gezien campings vrij specifiek zijn op vlak van ruimtelijke planning vermoed ik dat ze dit terrein gewoon als camping/vakantiehuisdomein gaan inrichten. Op zich logisch natuurlijk, de prijzen zullen ook wel lager liggen dan de verblijven in het park, dus daar zit zeker nog groeipotentieel als bedrijf...daniel1109 schreef: ↑26 feb 2025, 16:34Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 15:42Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?
-
snoopy11
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: pairi daiza
Waarom weer zo denigrerend doen over de eigenaar vh park. Als je de geschiedenis kent vh park heeft deze serieus wat risico's genomen in het verleden.Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 17:22Daar mag je vrij zeker van zijn, en zolang de mensen de zotte prijzen betalen zal onze rijke stinker niet stoppen.daniel1109 schreef: ↑26 feb 2025, 16:34Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 15:42Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?Boots schreef: ↑26 feb 2025, 14:43Ook bij de goudenleeuwaapjes is een nieuw mannetje na het snelle sterfgeval.GANESHA schreef: ↑26 feb 2025, 09:44De aankomst van de hyena man zal hopelijk in de toekomst weer voor tal van geboortes zorgen, zoals een paar jaar geleden, toen zatten ze op een moment met acht !!
Vergeet ook nt hoeveel werkgelegenheid hij gecreëerd heeft in deze regio, en als ik de cijfers zo zie is Brugelette er ook nt armer op geworden, dankzij het innen van allerlei taksen.
Een beetje meer respect voor mensen die het aandurven om zelfstandig te gaan en risico',s te nemen kan echt geen kwaad in dit land, en al wie denkt dat het zo simpel is, ik zou zeggen wie houdt u tegen om zelf de stap te zetten.
-
Apenarend
- Laafsekikker (EW)

Je moet er nu ook geen heilige van maken. Zijn fortuin, en dan bedoel ik dat deel dat dateert van voor de aankoop van Paradisio, is er ook niet zomaar gekomen. Wie op het internet een beetje dieper wil graven, leert snel bij.snoopy11 schreef: ↑27 feb 2025, 06:42Waarom weer zo denigrerend doen over de eigenaar vh park. Als je de geschiedenis kent vh park heeft deze serieus wat risico's genomen in het verleden.Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 17:22Daar mag je vrij zeker van zijn, en zolang de mensen de zotte prijzen betalen zal onze rijke stinker niet stoppen.daniel1109 schreef: ↑26 feb 2025, 16:34Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 15:42Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?Boots schreef: ↑26 feb 2025, 14:43
Ook bij de goudenleeuwaapjes is een nieuw mannetje na het snelle sterfgeval.
Vergeet ook nt hoeveel werkgelegenheid hij gecreëerd heeft in deze regio, en als ik de cijfers zo zie is Brugelette er ook nt armer op geworden, dankzij het innen van allerlei taksen.
Een beetje meer respect voor mensen die het aandurven om zelfstandig te gaan en risico',s te nemen kan echt geen kwaad in dit land, en al wie denkt dat het zo simpel is, ik zou zeggen wie houdt u tegen om zelf de stap te zetten.
Velen hebben er een romantisch beeld bij, omdat ze zich blind staren op de moeilijke financiële positie van het park in de beginjaren, maar dat is natuurlijk iets anders dan het persoonlijke vermogen van iemand.
Voor de een is het een tuinier die zijn droom heeft waargemaakt, voor de ander is het toch een durfkapitalist die plots een andere toon aanslaat.
Wel staat vast dat hij met PD een risico heeft genomen dat dankzij zijn visie uiteindelijk gerendeerd heeft, en dit door een unique selling position te creeëren. Dat is m.i. zijn werkelijke verdienste.
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

PD is intussen de grootste werkgever van de regio, alle lof gaat hiervoor naar de eigenaar.
Om op uw laatste vraag te antwoorden, niet dat het iemand zijn zaak is, maar mijn gezondheid houd mij tegen. Anders was ik al minstens 15 jaar (hoogst waarschijnlijk minder succesvol) zelfstandige.
-
GANESHA
- Laafsekikker dikkopje (LC)

Ik denk toch dat je niet goed heb gegraven op internet.Apenarend schreef: ↑27 feb 2025, 08:06Je moet er nu ook geen heilige van maken. Zijn fortuin, en dan bedoel ik dat deel dat dateert van voor de aankoop van Paradisio, is er ook niet zomaar gekomen. Wie op het internet een beetje dieper wil graven, leert snel bij.snoopy11 schreef: ↑27 feb 2025, 06:42Waarom weer zo denigrerend doen over de eigenaar vh park. Als je de geschiedenis kent vh park heeft deze serieus wat risico's genomen in het verleden.Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 17:22Daar mag je vrij zeker van zijn, en zolang de mensen de zotte prijzen betalen zal onze rijke stinker niet stoppen.daniel1109 schreef: ↑26 feb 2025, 16:34Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 15:42
Een kamping waar je zelf met de mobilhome/caravan kan staan of een bungalowpark zoals Euro Disney (David crocketranch, dacht ik) ?
Velen hebben er een romantisch beeld bij, omdat ze zich blind staren op de moeilijke financiële positie van het park in de beginjaren, maar dat is natuurlijk iets anders dan het persoonlijke vermogen van iemand.
Voor de een is het een tuinier die zijn droom heeft waargemaakt, voor de ander is het toch een durfkapitalist die plots een andere toon aanslaat.
Wel staat vast dat hij met PD een risico heeft genomen dat dankzij zijn visie uiteindelijk gerendeerd heeft, en dit door een unique selling position te creeëren. Dat is m.i. zijn werkelijke verdienste.
Eric Domb komt uit een familie avocaten (ok, niet de armste onder ons), maar hij had geen enorm kapitaal om te starten, buiten zijn ouders, wou niemand met hem in de boot gaan, want zijn project was al dood voor het begon volgens de meeste. Ook de grote banken lachten hem riant uit. De enige die er in geloofde was de CPH (Crédit Profesionel du Hainaut) klein bankje uit de régio. Dus in het beginjaren heeft hij enorm véél risicio's genomen, waar hij alles had kunnen verliezen. De successtory die hij nu heeft is dik en dun verdient.
-
MClaeys
- Laafsekikkertje (VU)

En er mag gezegd of gedaan worden over Eric Domb wat ze willen, maar ik denk dat we mogen opkijken wat deze man al bereikt heeft. Als je ziet hoe het toenmalige Paradisio als vogelpark zodanig veranderd en geëvolueerd is naar een echte dierentien die wereldwijd gekend staat en al veel jaren verkozen is tot beste zoo van Europa. Wil toch wel iets zeggen denk ik.
En inderdaad je moet de stap maar durven zetten voor zo een groot project. En als je het realiseert, is het dé overwinning.
-
Apenarend
- Laafsekikker (EW)

Ik denk dat jij meestal snel reageert en dat soms beter niet zou doen.GANESHA schreef: ↑27 feb 2025, 11:25Ik denk toch dat je niet goed heb gegraven op internet.Apenarend schreef: ↑27 feb 2025, 08:06Je moet er nu ook geen heilige van maken. Zijn fortuin, en dan bedoel ik dat deel dat dateert van voor de aankoop van Paradisio, is er ook niet zomaar gekomen. Wie op het internet een beetje dieper wil graven, leert snel bij.snoopy11 schreef: ↑27 feb 2025, 06:42Waarom weer zo denigrerend doen over de eigenaar vh park. Als je de geschiedenis kent vh park heeft deze serieus wat risico's genomen in het verleden.Limburg vooruit schreef: ↑26 feb 2025, 17:22Daar mag je vrij zeker van zijn, en zolang de mensen de zotte prijzen betalen zal onze rijke stinker niet stoppen.daniel1109 schreef: ↑26 feb 2025, 16:34
Misschien wel beiden. Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat Pairi Daiza de Disney onder de dierentuinen aan het worden is. Het zou mij echt niks verbazen als ze in de komende jaren ook met een soort plaza zouden komen waar zaken als horeca, bioscoop, arcadehal en misschien zelfs wel iets als een spa of iets dergelijks. Zodat men na sluitingstijd ook nog wat te doen heeft (zie het als een soort Disney Village).
Eric Domb komt uit een familie avocaten (ok, niet de armste onder ons), maar hij had geen enorm kapitaal om te starten, buiten zijn ouders, wou niemand met hem in de boot gaan, want zijn project was al dood voor het begon volgens de meeste. Ook de grote banken lachten hem riant uit. De enige die er in geloofde was de CPH (Crédit Profesionel du Hainaut) klein bankje uit de régio. Dus in het beginjaren heeft hij enorm véél risicio's genomen, waar hij alles had kunnen verliezen. De successtory die hij nu heeft is dik en dun verdient.
-
snoopy11
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: pairi daiza
Ik romantiseer niets, ik zeg gewoon hoe de feiten zijn en ik zeg nergens dat hij een heilige is, daarentegen als iemand mij als zelfstandige mij benoemt als stinker vindt ik dat een serieus verwijt. Ik heb in 2014 ook de stap gezet naar zelfstandigheid, en de laatste jaren heb ik serieus mogen ervaren dat als je gezondheid je in de steek laat, je toch anders wordt behandeld dan in loondienst (operaties in 2021, 2022, 2023, twee rugoperaties in 2024) en nog steeds aan het werk als zelfstandig tuinaannemer.Limburg vooruit schreef: ↑27 feb 2025, 08:12Ik denk dat ik hetzelfde zeg, waarom word rijke stinkerd als negatief gezien? Begrijp dat niet. Maar als je denkt dat het een heilige is, het is een zelfstandige hé.
PD is intussen de grootste werkgever van de regio, alle lof gaat hiervoor naar de eigenaar.
Om op uw laatste vraag te antwoorden, niet dat het iemand zijn zaak is, maar mijn gezondheid houd mij tegen. Anders was ik al minstens 15 jaar (hoogst waarschijnlijk minder succesvol) zelfstandige.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

Ik kan mij ook niet voorstellen dat Domb als enige alle beslissingen zal nemen. Het lijkt mij dan ook dat zowel lof, als kritiek op beide heren zou moeten zijn en niet alleen op Domb.