Nieuwstopic Apenheul

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Apenheul

Bericht door MennoPebesma »

Er zijn begin van de middag 3 berberapen uit hun gebied in Apenheul gegaan. Zij bevinden zich op dit moment buiten het park aan de zijde van de J.C. Wilslaan. De verzorgers houden de dieren goed in de gaten en proberen hen weer terug in het gebied te krijgen.

De berberapen vormen geen gevaar voor mensen, maar het is belangrijk dat er rust is zodat zij niet in paniek raken. Als er meer updates zijn geven we een update.

#Apenheul #StichtingApenheul #Apeldoorn

Bron: Facebook Apenheul

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

MennoPebesma schreef:
25 feb 2025, 17:09

Er zijn begin van de middag 3 berberapen uit hun gebied in Apenheul gegaan. Zij bevinden zich op dit moment buiten het park aan de zijde van de J.C. Wilslaan. De verzorgers houden de dieren goed in de gaten en proberen hen weer terug in het gebied te krijgen.

De berberapen vormen geen gevaar voor mensen, maar het is belangrijk dat er rust is zodat zij niet in paniek raken. Als er meer updates zijn geven we een update.

#Apenheul #StichtingApenheul #Apeldoorn

Alle drie zijn inmiddels weer terug.

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Toch ben ik wel benieuwd hoe ze ontsnapt zijn. Een aantal jaar terug was er ook steeds eentje buiten het verblijf kwam, maar dan in het park bleef. Nu zijn het er drie die buiten het park komen!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Ontsnapte apen verhuisden vorige week naar Apenheul, park doet onderzoek naar ‘vluchtroute’

De drie apen die dinsdag ontsnapten uit Apenheul, verhuisden vorige week naar Apeldoorn. Ze bleken al snel op hun nieuwe verblijf uitgekeken en verscholen zich urenlang in de bomen buiten het park. Onderzoek moet uitwijzen hoe ze konden uitbreken. Inmiddels lijkt de rust te zijn teruggekeerd.

In totaal zijn er vorige week vier berberapen overgebracht naar Apeldoorn. Dit gebeurde in het kader van een internationaal fokprogramma. „We zijn bezig met een introductie van deze dieren bij de andere groep berberapen. Dat gebeurt onder toezicht”, zegt woordvoerder Miriam Heinsbroek.

Twee van de vier nieuwe apen zijn afkomstig uit Duitsland, de andere twee uit DierenPark Amersfoort. Een van de nieuwelingen hield zich keurig aan de Apeldoornse huisregels, maar dat gold niet voor de andere drie nieuwe bewoners van het park.

Bron & meer: De Stentor

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
26 feb 2025, 12:30
Twee van de vier nieuwe apen zijn afkomstig uit Duitsland, de andere twee uit DierenPark Amersfoort.[/Quote_pers]
Wel opvallend, Dierenpark Amersfoort houdt al sinds eind 2023 geen berberapen meer voor de schermen, dan zouden deze twee al die tijd achter de schermen gezeten hebben.. Volgens ZTL zouden ze ook al in 2023 naar Apeldoorn verhuisd zijn.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De eerste Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Apenheul. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Sinds de komst van de nieuwe fokman bij de hanumanlangoeren zijn twee jongen geboren.
- De jongste berberaap van de groep is overleden.
- De oudste kroonsifaka man en bamboemaki man zijn vanwege een verslechterende gezondheid ingeslapen. Van beide soorten is leeft nu nog een koppel in het park.
- Ook de 1,0 l’hoestmeerkat is vanwege zijn gezondheid ingeslapen. Vanuit Frankrijk kwamen er 1,1 van deze soort naar Apenheul om de al aanwezige 0,1 gezelschap te houden.
- De fokman bij de doodshoofdapen is geruild met de fokman van GaiaZOO.
- Vanuit Valencia is een 1,0 talapoin gearriveerd. Hij wordt langzaam geïntroduceerd bij de 0,6 die al in Apenheul wonen.
- Een 0,1 luiaard is verhuisd naar ZooParc Overloon.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Apenheul heeft haar jaarlijkse ZooJaar Magazine weer gepubliceerd. Een magazine met wat dierennieuws en artikelen over o.a. verduurzaming, de stichting en onderzoek. De lijst met soorten en hun aantallen zit er deze keer helaas niet bij. Veruit het meeste (dieren)nieuws is hier al gedeeld. Toch stond er nog iets in het magazine over de nieuwe gorillavallei dat ik nog niet wist. De ambitie is om dit nieuwe gebied in 2028 te openen. Komende jaren worden de plannen verder vormgegeven maar zullen er ook al delen van het project gerealiseerd worden. Zo wordt dit voorjaar gestart met de bouw van een 10 meter hoge uitkijktoren naast het gorilla eiland. Dit wordt een toren met meerdere verdiepingen waarbij je de gorilla's op een andere manier kunt observeren. Ook wordt er een avonturenpad langs het water gerealiseerd.

Bron: ZooJaar Magazine 2024/2025

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Apenheul breidt uit!🎉

Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen. De overname past in de strategie van Apenheul om buiten het parkbezoek extra inkomsten te genereren, zodat zij nog meer kan investeren in soortbehoud, natuurbehoud en natuureducatie.

De Boschvijver ligt bij de hoofdingang van het Apeldoornse stadspark Berg en Bos. Bezoekers van Apenheul komen hier langs tijdens hun wandeling naar het park voor een dagje uit of een evenement. Deze unieke locatie, met uitzicht op de bosvijver, is niet alleen een eetgelegenheid maar biedt ook mogelijkheden voor zakelijke arrangementen. Het restaurant sluit dus heel goed aan op de activiteiten van Apenheul.

Lees het volledige bericht hier: https://apenheul.nl/nieuws/2025/03/apenheul-breidt-uit

#Apenheul #DeBoschvijver #Uitbreiding

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Of je ontwikkeld je park zo tot het jaarrond open kan. Dan is een extern restaurant niet persé nodig voor extra inkomsten.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Gisteren was het werkelijk waar prachtig weer dus ik vond het wel een goed idee om voor mijn eerste Apenheul bezoek van het jaar te gaan, ook meteen mijn abbonement verlengt

Hier zijn de nieuwtjes dit jaar:

- De ingang word gerenoveerd, er komen nieuwe poortjes waar mensen zelf hun ticket kunnen scannen:
Afbeelding

- Er is een nieuwe sculptuur in het Madagaskargebied, in dezelfde stijl als andere sculpturen in het park. Het is een soort fotolijst die een grote poster van een paar Baobabs op Madagaskar omlijst. Ook zijn er meerdere grote staarten van Ringstaartmaki's te zien:
Afbeelding

- De educatie rond het Madagaskargebied is ook vernieuwd, het ziet er een stuk beter uit als je het mij vraagt.

- Het hinkelbord bij het Sifakaverblijf:
Afbeelding

Ook zijn er nieuwe bordjes bij de verschillende decoraties (zoals de uitgestorven reuzenmaki, de decoratieve palen en de olifantsvogel)

- De binnenkant van de educatiehut is ook vernieuwd, met informatiebordjes over hoe Apenheul verschillende wilde apensoorten helpt en ook een filmpje over hoe ze nieuwe bomen planten op verschillende plekken:
Afbeelding

- De educatie in de huisjes van het Madagaskar-dorpje zijn daarintegen verwijderd.

- De grottenroute bij de Berberapen is EINDELIJK weer open. Deze is al 5 jaar dicht geweest vanwege Corona en vogelgriep. Zelfs nadat er geen Covid richtlijnen meer waren en de Ibissen weg waren was het nogsteeds best een tijdje dicht zonder reden.

- Hiervoor moest helaas wel wat opgeofferd worden, want de ibisvolière is nu helemaal weg. Vorig jaar was een gedeelte van het net al verdwenen en de Ibissen waren een tijdje geleden al verhuisd, maar ik had toch gehoopt dat ze het zouden hetopenen als een niet-doorloop volière. Nu is er een pleintje met een picnicbank waar de volière eerder was. Ik vind het erg jammer dat ze nu nóg een niet-primatensoort weg gehaald hebben. Ik snap dat het een apenpark is maar er blijft echt steeds minder variatie over. Renegade had laatst wat oudere foto's van het park op ZC geplaatst, toen er ook nog Neusberen, Cavia's en een Zuid-Amerikaanse volière waren. Jammer dat ze nu steeds meer exclusief een apenpark worden...

Afbeelding

- Nieuws over de nieuwe gorillavallei: ze gaan eind dit jaar een nieuw avoturenpad en een uitkijktoren openen tegenover de voormalige ibisvolière, er is in het park al een schets van te zien:
Afbeelding

- Ze zijn al begonnen en een gedeelte van het Avonturenpad is al te zien

Afbeelding

- De drie terraria bij het nachtdierengedeelte van het Apenboompad zijn weer eens leeg...

- De Noordelijke talapoins zijn een stuk dapperder dan vorig jaar. Eerst kwamen ze nooit verder dan het Schildpaddengebied, maar gister waren ze ook over de boomstam heen en bij de bezoekersbrug te zien

- Meerdere geboortes:
Doeroecoeli geboren op 08-03-2025
Tweeling Keizertamarin geboren op 16-03-2025
Twe (misschien ook tweeling?) Hanumanlangoers geboren. Hier stond geen bordje bij dus hierbij weet ik de datum niet.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Mooie update Mr. Gharial. Ik las in de nieuwsbrief al dat het Madagaskargebied vernieuwd zou zijn, maar er stond nergens wat er dan nieuw was, toch fijn om daar nu een beeld van te hebben! De vernieuwingen zien er in elk geval goed uit.
Mr. Gharial schreef:
04 apr 2025, 13:27
- Hiervoor moest helaas wel wat opgeofferd worden, want de ibisvolière is nu helemaal weg. Vorig jaar was een gedeelte van het net al verdwenen en de Ibissen waren een tijdje geleden al verhuisd, maar ik had toch gehoopt dat ze het zouden hetopenen als een niet-doorloop volière. Nu is er een pleintje met een picnicbank waar de volière eerder was. Ik vind het erg jammer dat ze nu nóg een niet-primatensoort weg gehaald hebben. Ik snap dat het een apenpark is maar er blijft echt steeds minder variatie over. Renegade had laatst wat oudere foto's van het park op ZC geplaatst, toen er ook nog Neusberen, Cavia's en een Zuid-Amerikaanse volière waren. Jammer dat ze nu steeds meer exclusief een apenpark worden...
Inderdaad een jammere ontwikkeling. Dat ze de focus op apen hebben is natuurlijk volstrekt logisch, maar voor de afwisseling zijn andere soorten erbij ook fijn. Een heel aantal apensoorten is ook redelijk goed te combineren met andere soorten, dus dan is het jammer dat ze dat juist minder lijken te doen. Je kan volgens mij prima ottertjes toevoegen bij de orangs of poedoe's bij de zwarte brulapen. Ooit liepen er zelfs springbokken bij de gorilla's.. toch balen dat ik te jong ben om dat meegemaakt te hebben ;)

Overigens moet ik zeggen dat ik de invulling met Hanuman langoeren persoonlijk wel geslaagder vind dan de Zuid-Amerikaanse volière die daar ooit zat. Die volière voelde die ene keer dat ik hem gezien heb toch als een beetje 'net niet' aan ofzo. Maar zouden de langoeren niet ook gecombineerd kunnen worden met een vogeltje ofzo? Of eten zij ook eieren?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik denk dat langoeren 100% planteneters zijn, en dat zij zelfs een maagsysteem hebben dat een beetje lijkt op dat van herkauwers.

Maar ik heb ze nog nooit in combinatie met een vogel gezien, kan me enkel zoogdieren herinneren en die laatste meestal robuuste soorten: grote hoefdieren (Axisherten bv.), roofdieren (Aziatische zwarte beer, kleinklauwotters) of andere zoals stekelvarkens. Wellicht is daar dus wel een reden voor.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
06 apr 2025, 12:04
Maar ik heb ze nog nooit in combinatie met een vogel gezien, kan me enkel zoogdieren herinneren en die laatste meestal robuuste soorten: grote hoefdieren (Axisherten bv.), roofdieren (Aziatische zwarte beer, kleinklauwotters) of andere zoals stekelvarkens. Wellicht is daar dus wel een reden voor.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het simpelweg nog nooit geprobeerd is. Hanuman langoeren worden ook niet zo vaak in een volière gehouden zoals in de Apenheul, dus dan wordt er aan de combinatie met vogels ook minder snel gedacht denk ik. Ik zou het persoonlijk wel aandurven om het te proberen. Als de apen geen eieren eten, dan lijkt mij het grootste probleem het gedrag van de (jonge) apen, dat ze wel achter de vogels aan gaan en ze gaan lastigvallen. Maar als je voldoende uitwijkmogelijkheden creëert waar de vogels weg kunnen komen van de apen is dat denk ik ook wel op te vangen. Het hoeft dan natuurlijk ook niet meteen met hele unieke en bedreigde soorten, je kan het altijd eerst proberen met soorten als roodoorbuulbuuls, rijstvogels en roelroels. Niet de meest unieke diersoorten, maar wel een leuke toevoeging op de collectie van de Apenheul. Als dat dan goed gaat kan je altijd nog meer toevoegen.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Apenarend schreef:
06 apr 2025, 12:04
Ik denk dat langoeren 100% planteneters zijn, en dat zij zelfs een maagsysteem hebben dat een beetje lijkt op dat van herkauwers.

In Hannover heb ik vorig jaar gezien hoe deze langoeren baby Wilde eenden uit het water visten en op gruwelijke wijze vermoorden (en er volgens niks mee deden). Leken me bepaald geen lieverdjes, zou het risico dan ook niet nemen, misschien dan met een Blauwe pauw ofzo.

Met grotere zoogdieren die je hierboven noemt zou het inderdaad beter kunnen. Witstaartstekelvarkens zouden wel leuk staan denk ik zelf.
You can find me in the zoo :)

Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Bericht door Choco115 »

Vandaag in de Apenheul geweest. Weet iemand of er nog baardsaki’s zijn? Heb ze niet gezien en het bordje was ook verdwenen…
De natuur is het mooiste wat er is

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Choco115 schreef:
20 apr 2025, 19:40
Vandaag in de Apenheul geweest. Weet iemand of er nog baardsaki’s zijn? Heb ze niet gezien en het bordje was ook verdwenen…
Tijdens mijn bezoek op 4 April waren ze er nog, ik heb ze gezien en ze waren nog aangegeven
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Raf
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Ze zaten vorige week op het eerst eiland waar je naar kijkt vanuit het losloopgebied van de doodshoofdaapjes.

Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Bericht door Choco115 »

Raf schreef:
20 apr 2025, 21:46
Ze zaten vorige week op het eerst eiland waar je naar kijkt vanuit het losloopgebied van de doodshoofdaapjes.
Klopt hier zitten ze al jaren, maar dit is dus het verblijf waar het bordje was weggehaald. Hopelijk dat het maar tijdelijk is dan…
De natuur is het mooiste wat er is

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Apenheul is vandaag gesloten vanwege een stroomstoring. We vragen je niet naar ons park te komen.

Had je al een ticket voor vandaag? Dan ontvang je van ons een e-mail met verdere informatie.

We zijn door de storing niet telefonisch bereikbaar. Onze excuses voor het ongemak!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

MennoPebesma schreef:
24 apr 2025, 11:02

Apenheul is vandaag gesloten vanwege een stroomstoring. We vragen je niet naar ons park te komen.

Had je al een ticket voor vandaag? Dan ontvang je van ons een e-mail met verdere informatie.

We zijn door de storing niet telefonisch bereikbaar. Onze excuses voor het ongemak!

UPDATE:

De eerder gemelde stroomstoring is sneller verholpen dan gedacht. We zijn daarom blij dat we toch ons park vanaf nu weer kunnen openen!

Plaats reactie