Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door meubilaie2 »

Heeft iemand foto's of videos van het voormalig tropisch bos bij het Omnium in Goes?
NL 50/59 BE 9/37

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft er iemand foto's of een site met foto's over de zoo in Leipzig van de jaren '70?

Dat is gewoon absurd welke aantallen ze daar hadden en welke kweekresultaten ze behaalde. Wil wel eens zien hoe die gehuisvest zaten.

Bv.: de Siberische tijger, gemiddeld heel de jaren '70 minstens 20-25 dieren met jaarlijks eer dan 10 jongen als ik zootierliste mag geloven.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
01 feb 2025, 16:51
Heeft er iemand foto's of een site met foto's over de zoo in Leipzig van de jaren '70?

Dat is gewoon absurd welke aantallen ze daar hadden en welke kweekresultaten ze behaalde. Wil wel eens zien hoe die gehuisvest zaten.

Bv.: de Siberische tijger, gemiddeld heel de jaren '70 minstens 20-25 dieren met jaarlijks eer dan 10 jongen als ik zootierliste mag geloven.
Ik heb ze niet. Maar ik weet dat er met bijvoorbeeld de leeuwen ook bizarre kweekresultaten zijn. in 145 jaar tijd meer dan 2300 jongen

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Limburg vooruit schreef:
01 feb 2025, 16:51

Het korte antwoord is slecht :p. Ik heb als kind nog de meeste oude verblijven gezien voordat de hele tuin op de schop ging en daar wordt je niet vrolijk van. Kweken lukte aardig, maarja daar is geen goed verblijf voor nodig.

Siberische tijgers werden in die tijd op 2 locaties gehouden als ik me goed herinner. Een betonnen Hagenbeckterras waar nu het sneeuwpanterverblijf staat en een rij kleine kooien waar nu het Z-Amerikagedeelte is. Hier is een foto van een deel van een van die kooien:
Afbeelding

En dit van die terassen, daar leefden op het eind alleen nog witte wolven:
Afbeelding

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Pff, dat is indd pittig.
Doet me denken aan de terassen van de beren en leeuwen in de zoo. 5 kamtchatkaberen, 4 ijsberen, 4 leeuwen,...
En dat was eind jaren '90

Maar de kweekresultaten van Leipzig zijn echt zot.
Heb op YouTube een filmpje gevonden van 1988, daar word je niet vrolijk van. Maar wat een collectie!!!

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Volgende week hoop ik een aantal dagen naar Wenen te gaan, vooral om een aantal dierentuinen te bezoeken. Dinsdagavond stap ik in Nederland op de trein die mij de nacht door naar Wenen brengt waar ik tegen half 10 aan zal komen. Deze dag wil ik dan nog het Schmetterlinghaus bezoeken en vervolgens Haus des Meeres. De donderdag wil ik een dagje naar Boedapest gaan waar ik de zoo hoop te bezoeken. Vrijdag bezoek ik Tiergarten Schönbrunn en het Wüstenhaus, daarna komt er misschien nog een tweede bezoekje aan Haus des Meeres voordat ik rond 21 uur weer in de trein stap naar Nederland.

Hebben jullie nog tips voor de bezoeken die ik wil doen? Is het handiger om eerst het Wüstenhaus of eerst Tiergarten Schönbrunn te bezoeken?
You can find me in the zoo :)

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

rick04 schreef:
18 feb 2025, 14:00
Volgende week hoop ik een aantal dagen naar Wenen te gaan, vooral om een aantal dierentuinen te bezoeken. Dinsdagavond stap ik in Nederland op de trein die mij de nacht door naar Wenen brengt waar ik tegen half 10 aan zal komen. Deze dag wil ik dan nog het Schmetterlinghaus bezoeken en vervolgens Haus des Meeres. De donderdag wil ik een dagje naar Boedapest gaan waar ik de zoo hoop te bezoeken. Vrijdag bezoek ik Tiergarten Schönbrunn en het Wüstenhaus, daarna komt er misschien nog een tweede bezoekje aan Haus des Meeres voordat ik rond 21 uur weer in de trein stap naar Nederland.

Hebben jullie nog tips voor de bezoeken die ik wil doen? Is het handiger om eerst het Wüstenhaus of eerst Tiergarten Schönbrunn te bezoeken?
Leuke trip!

Het Schmetterlinghaus is zijn geld niet waard en een echte tourist trap. Dan kun je beter naast Haus des Meeres het natuurhistorisch museum meepakken.

Ik bezoek altijd eerst het Wuestenhaus, dat heb je in 20-30 minuten gezien, en dan kun je daarna zo lang als je wil in Schoenbrunn zelf rondlopen.

Vergeet niet te lunchen in het keizerpaviljoen centraal in Schoenbrunn. Dat is een prachtig staaltje dierentuinhistorie met een zeer goede menukaart. Het eten is daar op een niveau dat je in een Nederlandse tuin niet zult vinden.

Een beetje verstopt is in Schoenbrunn is het verblijf voor de papegaaibreedbekken. Deze is enkel te zien vanaf het hoge uitzichtpunt van de ijsberen en zit aan het regenwoudhuis vast:
Afbeelding

Een andere zeldzaamheid zonder bordje is de blauwvleugelpitta die in het Z-Amerikaanse deel van het uitstekende vogelhuis zit.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik volg Lintworm en zou ook het Schmetterminghaus skippen. Wel is het gebouw en de hele omgeving zeer de moeite. Tenzij dat jouw interesse niet is, zou ik een museum in de buurt mee pikken: zowel het Oberes Belvedère (met o.m. De kus van Klimmt) of het Kunsthistorisches Museum (met o.m. de grootste collectie ter wereld van Bruegel de Oude, portretten van Vermeer en Van Gogh, en verder beroemde werken van Rubens, Arcimboldo, Dürer en Jan Van Eyck) zijn van Europese topkwaliteit. Je kan perfect de Burggarten (met het Schmetterlinghaus), De Hofburg, het Kunsthistorisches Museum en het Haus der Natur combineren, de eerste 3 liggen op een zakdoek bij elkaar, en je neemt van het musuem metrolijn U3 nemen (1 stop).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

Dank voor de tips beiden, die papegaaibreedbekken zitten dan wel verstopt, maar ik ga ze zoeken! Ik zal alsnog het Schmetterlinghaus even kort bezoeken (zoo bingo ;)) en vervolgens naar het Natuurhistorisch museum gaan, die ziet er leuk uit en ligt er vlakbij. Haus des Meeres is tot 20:00 open zag ik, dus ik kan dan lekker rustig aan doen.

corotauria
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Contacteer:

Bericht door corotauria »

lintworm schreef:
18 feb 2025, 14:24
Een beetje verstopt is in Schoenbrunn is het verblijf voor de papegaaibreedbekken. Deze is enkel te zien vanaf het hoge uitzichtpunt van de ijsberen en zit aan het regenwoudhuis vast:
Afbeelding

Een andere zeldzaamheid zonder bordje is de blauwvleugelpitta die in het Z-Amerikaanse deel van het uitstekende vogelhuis zit.
Vandaar dat ik die breedbekken destijds niet vinden kon...

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

corotauria schreef:
20 feb 2025, 08:31
lintworm schreef:
18 feb 2025, 14:24
Afbeelding

Vandaar dat ik die breedbekken destijds niet vinden kon...
Dit is schijnbaar ook een relatief nieuwe situatie (iig 1 jaar), daarvoor zaten ze "gewoon" achter de schermen. Nu zitten ze dat technisch gesproken nog steeds, maar ze zijn wel goed zichtbaar met een beetje geduld.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Binnenkort bezoeken wij de zoo van Lissabon. Weet iemand zo welke erg bijzondere diersoorten we daar niet mogen missen?

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

zoofan schreef:
01 mar 2025, 07:36
Binnenkort bezoeken wij de zoo van Lissabon. Weet iemand zo welke erg bijzondere diersoorten we daar niet mogen missen?
Ben er zelf helaas nooit geweest, wel bijna, maar ze hebben als het goed is Roodstaartmeerkat, Syrische bruine beer, Iberische lynx en de bleyenberghi ondersoort van de leeuw.

De stad is verder ook echt de moeite waard.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Ook de Angola giraffe denk ik en een aantal bijzondere papegaaiensoorten. Als je kan is het aquarium ook de moeite, waar ze Zeeotters hebben en een mola in het grote aquarium.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

zoofan schreef:
01 mar 2025, 07:36

Hoogtepunt zijn de al eerder genoemde Iberische lynxen, deze zitten in een verblijf helemaal achter in de zoo. Het is echter geen garantie om ze te zien, dus ik zou er zo vroeg mogelijk heen gaan en als nodig meerdere keren per dag terug komen. Het is een van de weinig echt goede verblijven (fijn voor de lynx, maar minder voor de zichtbaarheid), het Oceanario is veel meer de moeite (zolang je er bij openingstijd bent, het aquarium en drukte gaan niet goed samen).

Het kleinere Aquario Vasco da Gama is ook een erg charmant gebouw en ouderwets aquarium / natuurhistorisch museum. Tot niet heel lang geleden waren er schandalige verblijven voor zeeberen en zeeschildpadden, maar dat is nu gelukkig verleden tijd. Verwacht geen technische hoogstandjes, maar wel een aangenaam aquarium.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Bedankt voor alle reacties. Intussen zijn we er geweest en hebben een paar van de genoemde zeldzame soorten gezien. Ik had veel meer verwacht van deze dierentuin en was vooral teleurgesteld in de staat van de verblijven (bijv. papegaaien) en de vaak erg kleine perken (bijv. Indische neushoorns, reuzenmiereneters, kafferbuffels, ...). Blij dat ik er geweest ben maar mij zin ze er niet meer terug. Als iemand specifieke vragen heeft, lees ik het graag.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Is het qua architectuur iets?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

De stad helemaal, de dierentuin helemaal niet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Iemand die me kan uitleggen waar het verschil zit tussen de families Psittacidae en Psittaculidae? Ik dacht dat de eerste familie de papegaaien huisveste en de tweede groep de parkieten.
Maar dat klopt niet, want de edelpapegaaien bv. behoren tot groep 2 terwijl de aratinga's bv. tot groep 1 behoren. Soms begrijp ik de logica echt niet, ofwel is het zo simpel dat ik erover kijk.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
01 apr 2025, 17:59
Iemand die me kan uitleggen waar het verschil zit tussen de families Psittacidae en Psittaculidae? Ik dacht dat de eerste familie de papegaaien huisveste en de tweede groep de parkieten.
Maar dat klopt niet, want de edelpapegaaien bv. behoren tot groep 2 terwijl de aratinga's bv. tot groep 1 behoren. Soms begrijp ik de logica echt niet, ofwel is het zo simpel dat ik erover kijk.
Eigenlijk is het relatief eenvoudig: Psittacidae omvat alle Amerikaanse papegaaiachtigen + de Afrikaanse geslachten Psittacus en Poicephalus; de Psittaculidae zijn de overige soorten uit Afrika en alle soorten uit Azië en Oceanië (minus de kaketoes en kea/kaka/kakapo natuurlijk).

Het verschil tussen wat "papegaai" en "parkiet" genoemd wordt is redelijk arbitrair en heeft weinig te maken met taxonomie. Door de band genomen kan bijna elke kleinere papegaaiachtige met een lange staart "parkiet" genoemd worden, tot welke familie hij ook behoort.

Plaats reactie