Sluit ik mij bij aan. Vreemde keuze.Gorilla Gust schreef: ↑13 dec 2024, 17:08Vreemde keuze om de lakenvelderkoeien (bij de ingang) te vervangen door de standaard Schotse hooglanders... Zeker gezien het park een kinderboerderij centraal stelt in haar park, dan lijkt een referentie naar oudere runderrassen me bij de ingang een meerwaarde te zijn.
Nieuwstopic GaiaZOO
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic GaiaZOO
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: Meerdere
Heb je het al gehoord? Er komen geelvoet rotswallaby's naar GaiaZOO. Maar waar kun je ze dan straks precies bewonderen?
Wanneer je het entreegebouw passeert, volg je het meanderende pad richting GaiaGrot. Vlak voor de grot, aan de rechterkant, verrijst op dit moment het wallaby-verblijf. Vroeger lag hier de schUILhut van de Europese oehoe.
De naam ROTSwallaby zegt het al: deze dieren voelen zich thuis in een rotsachtig landschap. En dat is precies wat ze krijgen!
Bron: Facebook GaiaZOO
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Ziet er mooi uit, een uurtje van hieruit en ik ben beschaamd om te zeggen dat ik er nog nooit geweest ben.MennoPebesma schreef: ↑07 feb 2025, 11:22GaiaZOO laat in een kort filmpje de voortgang van de bouw van het nieuwe rotswallaby verblijf zien:
Heb je het al gehoord? Er komen geelvoet rotswallaby's naar GaiaZOO. Maar waar kun je ze dan straks precies bewonderen?
Wanneer je het entreegebouw passeert, volg je het meanderende pad richting GaiaGrot. Vlak voor de grot, aan de rechterkant, verrijst op dit moment het wallaby-verblijf. Vroeger lag hier de schUILhut van de Europese oehoe.
De naam ROTSwallaby zegt het al: deze dieren voelen zich thuis in een rotsachtig landschap. En dat is precies wat ze krijgen!
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Maar zeker bij een eerste kennismaking is het best een aangename dierentuin, qua sfeer zitten ze geheel goed.
Er zijn enkel wat gemiste kansen of vreemde keuzes geweest de laatste jaren, maar dat neemt de rest van het park niet weg.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

Unieke geboorte in GaiaZOO
Er zijn veelvraten geboren in GaiaZOO, en dat is uniek in Nederland!
Spierwit en piepklein (85 tot 100 gram) zijn de jongen, die af en toen tussen de vacht van moeder uitpiepen. In haar hol, te zien vanuit de bovenste shelter in Taiga, verzorgt de moeder de kleintjes 9 tot 10 weken lang. Ze zitten er lekker warm en drinken melk. Wanneer de jongen na deze periode op onderzoek uitgaan buiten het hol, zal hun pluizige vacht meer bruin gekleurd zijn, zoals bij de ouders.
Geniet van deze bijzondere beelden uit GaiaZOO, op de dag van de liefde!
In Europa staan de veelvraten onder druk door verlies van leefgebied mede door klimaatverandering en jacht, Voor het behoud van veelvraten in Europese dierentuinen is daarom een managementprogramma opgezet, maar de voortplanting blijft beperkt. De geboorte van de jonge veelvraten in GaiaZOO is dan ook erg belangrijk.
#veelvraten #veelvraat #geboren #geboortenieuws #valentijn #valentijnsdag #gaiazoo #uniekegeboorte #EEP #managementprogramma
-
Joost
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
- Laafsekikker
- Fictieve account

- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Bijzondere veelvraten geboren in GaiaZOO
- Uniek in Nederland -
Bijzonder nieuws uit GaiaZOO. De Zuid-Limburgse dierentuin werd vlak voor Valentijn verblijd met de geboorte van jonge veelvraten. Het is alweer 15 jaar geleden dat deze bijzondere diersoort zich voortplantte. Een gebeurtenis die niet snel plaatsvindt. Ook toen was GaiaZOO de enige dierentuin waar dit succesvol gebeurde mede door de inzet en inspanningen van de dierverzorgers. Spierwit zijn de kleine veelvraten. Jonge veelvraten worden blind en hulpeloos geboren en wegen slechts 85-100 gram. Voorlopig liggen ze veilig bij moeder veelvraat, die goed voor de jongen lijkt te zorgen. Moeder veelvraat verzorgt hen alleen en geeft ze melk. Na ongeveer 9-10 weken verlaten ze het hol en gaan ze op ontdekking. Tegen de herfst zijn ze zelfstandig.
Jonge veelvraten
Veelvraten kennen een bijzondere truc. Na de bevruchting nestelt de bevruchte eicel zich niet direct in de baarmoeder. De embryo-implantatie wordt uitgesteld tot de winter (rond november-december), wat de draagtijd beïnvloedt. Zo worden de jongen rond Valentijnsdag geboren. Wereldwijd is de soort niet bedreigd, maar in Europa staan ze onder druk door verlies van leefgebied, mede door klimaatverandering en jacht. De veelvraat is aangepast op een koud klimaat en kan dankzij de dikke sneeuwlaag in de wintermaanden op grote prooien jagen. Zonder sneeuw is het een stuk lastiger om de zware winter door te komen. Voor het behoud van veelvraten in Europese dierentuinen is daarom een managementprogramma opgezet, maar de voortplanting blijft beperkt. De geboorte van de jonge veelvraten in GaiaZOO is dan ook erg belangrijk.
DNA-test
Of de mannelijke veelvraat ook daadwerkelijk de vader is van de jonge veelvraten, zal later moeten blijken. Vorig jaar heeft GaiaZOO, op aanbeveling van het EEP-managementprogramma, een nieuw veelvraatvrouwtje mogen ontvangen uit de Grotten van Han (België). Dierentuinen spelen als het ware de rol van matchmaker. Binnen de EEP’s wisselen EAZA-dierentuinen hun dieren actief uit. Zo kunnen we genetisch gezonde populaties behouden. Maar omdat veelvraten een uitgestelde implantatie van de bevruchte eicel hebben, is niet met zekerheid vast te stellen wanneer het vrouwtje bevrucht is. Dat kan in theorie gebeurd zijn door het veelvraatmannetje in de Grotten van Han of door het mannetje in GaiaZOO. Op een later moment wordt genetisch onderzoek gedaan om dit vast te kunnen stellen.
-
Joost
- Laafsekikker (CR)

Er is een klein oerpaardje geboren in Taiga!
Dat is goed nieuws, want jacht en competitie met vee hebben ervoor gezorgd dat het Przewalskipaard in 1968 uitstierf in het wild. Natuurorganisaties, dierentuinen en overheden sloegen de handen ineen waardoor er weer enkele kuddes op de Mongoolse steppes leven.
Met moeder en jong gaat het goed! Het veulen verkent de weide, bij de rest van de Przewalskipaarden.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
-
Zoozot
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Het is het dichtste wat in de buurt komt van de voorouder van het gedomesticeerde paard, dus zo gek vind ik het nog niet. In Duitse dierentuinen heb ik de naam "Urwildpferd" vaker gebruikt geweten als alternatieve benaming voor przewalski's.Gorilla Gust schreef: ↑01 mar 2025, 09:26Oerpaardje... qua marketingtermen verbaas ik me in dierentuinland zo mogelijk nergens meer over.![]()
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

- Spoiler: geef het geheim prijs!
-
Joost
- Laafsekikker (CR)

Ook zijn er twee jonge Schotse hooglanders uit Duitsland aangekomen voor het entreegebied:
Daarnaast was het hier volgens mij nog niet gemeld dat de dwergnijlpaarden ook weer voor de schermen zitten, ik zag beelden van de dieren langskomen op de socials van bezoekers.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)

Een nieuw tijdperk! Koninklijke Burgers' Zoo wordt eigenaar van GaiaZOO
.
Met trots maken de Kerkraadse en Arnhemse dierentuin bekend per 1 juni een strategische samenwerking aan te gaan. De overname is een logische keuze. Beide parken nemen elk in hun eigen regio een unieke positie in. De filosofie, waarden, normen en ethiek van GaiaZOO en Burgers’ Zoo zijn vergelijkbaar.
“Wij zijn als directie van Burgers’ Zoo zeer verheugd dat wij de kans krijgen om GaiaZOO over te nemen”, aldus Alex van Hooff. Sinds de start in 2005 zijn wij enthousiast over de kwaliteit, opzet en pracht van het park. GaiaZOO is in onze ogen voortdurend en consequent bezig geweest met het verantwoord invulling geven aan een mooi, toekomstbestendig dierenpark. De huidige filosofie achter GaiaZOO willen we graag behouden, niet in de laatste plaats omdat die visie volledig in lijn ligt met die van Burgers’ Zoo.”
Grootaandeelhouder van GaiaZOO, Moraco, heeft in de loop van 2024 kenbaar gemaakt haar aandelen te willen verkopen en verzocht directeur Rob Huppertz op zoek te gaan naar een koper die kon garanderen dat GaiaZOO zich kon blijven ontwikkelen.
“In mijn ogen was er maar één kandidaat denkbaar. Ik ken de familie Van Hooff al lang en heb enorm veel waardering hoe zij als vierde generatie dit prachtige familiebedrijf, dat ontstond in 1913, steeds verder weten te ontwikkelen” aldus Rob Huppertz. “Hun visie sluit naadloos aan bij de onze. Beide bedrijven geloven in natuurgetrouwe leefomgevingen voor dieren waarin bezoekers te gast zijn. Beide parken staan ook bekend om hun horeca- en congresfaciliteiten en speelgelegenheden voor kinderen, zowel outdoor als indoor. Ook hebben beide dierentuinen een eigen stichting voor natuurbehoud met hulp van vele vrijwilligers. In GaiaZOO is er veel aandacht voor Zuid-Limburgse soorten als de korenwolf, eikelmuis en vuursalamander en Burgers’ Zoo beschermt maar liefst 400 km2 vrije natuur in het Midden-Amerikaanse land Belize.”
Beide dierentuinen benadrukken hoe bijzonder en kwetsbaar onze aarde is en hechten veel waarde aan educatie en natuurbehoud. Door de overname verstevigt Burgers’ Zoo haar positie als familiebedrijf en kan GaiaZOO door blijven groeien en verder uitbreiden.
Op 1 juni 2025 is het twintig jaar geleden dat GaiaZOO officieel werd geopend. Exact 20 jaar later worden de aandelen van GaiaZOO overgedragen aan Koninklijke Burgers’ Zoo.
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
GaiaZOO en Burgers' zijn, als je het mij vraagt, twee van de top drie beste dierenparken in Nederland. Burgers' met de enorme kassen vol met zeldzame loslopers en verassende sterren, en GaiaZOO met de reuzenvolières en unieke, grandiose verblijven. Ik denk dat er alleen maar goeds kan komen uit deze samenwerking.
-
Raf
- Laafsekikker dikkopje (LC)

- Favoriete dierentuin: Velen
Overigens dacht ik dat ooit Apenheul aan de wieg van Gaia stond.
-
Zoozot
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Dat klopt inderdaad, maar Apenheul heeft haar aandelen inmiddels verkocht aan de gemeente Kerkrade (die minderheidsaandeelhouder blijft van Gaia).
-
Lucky
- Laafsekikkerdril (NE)

- Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
- Contacteer:
Laat dit nou net de expertise van Burgers' Zoo zijn.
Wat een leuk nieuws! Ik denk dat dit de kwaliteiten, mits goed uitgevoerd, van beide parken omhoog kan duwen!
Heel tof dat Burgers' Zoo dit aan durft.
- FotoWilliam
- Laafsekikker dikkopje (LC)

- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
De twee parken vullen elkaar perfect aan. GaiaZOO heeft geen grote binnengebieden (ik reken de speeltuin niet mee), Burgers' zoo heeft de beste binnengebieden.
Burgers' Zoo heeft geen grote volières (alleen de gierenvolière), en dat is nu waar GaiaZOO zo goed in is.
Burgers' heeft geen mooi savannegebied, maar wel een heel mooi Combi-savanne verblijf. Gaia heeft een heel mooi savannegebied, maar daarbij is het grote combiverblijf eigenlijk het minst...
Burgers' collectie is grotendeels Aziatisch en Amerikaans. Gaia's collectie is grotendeels Afrikaans en Europees.
Burgers' heeft vooral kleine vogelsoorten en Gaia vooral grote vogelsoorten, etc etc etc
Het ene park heeft precies wat het andere mist en andersom
-
Limburg vooruit
- Laafsekikker (EW)

- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Maar ik denk wel dat Burger's financiëel voldoende sterk staat en opvolging is verzekerd zodat dit tot een goed eind gebracht kan worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat Gaia verlieslatend was.
Heb vorig jaar stilletjes gedroomd dat Burger's of Libema Monde Sauvage zouden overnemen, ze hebben beide ervaring met dit soort park.