Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Bericht door Limburg vooruit »

Als ik hier zo lees kan ik de lichte terugval in bezoekers wel begrijpen.

Ik denk dat het probleem veel dieper zit, er is geen budget. Breek dan verblijven/ gebouwen die verkrotten of niet meer voldoen af, leg er desnoods een gazon met wat bloemen zodat het geheel mooi oogt.
Durf beslissingen nemen om soorten die slecht gehuisvest zijn weg te doen en in die verblijven die nog in orde zijn soorten zetten die er met een kleine aanpassing van de aankleding wel in kunnen.

Ga eens zoeken in uw personeelsbestand naar overbodige functies en vervang personeel dat niet voldoet. Gezien ik hier al veel langer lees dat het achteruit gaat, dat er geen geld is,... Misschien als directeur eens in de spiegel kijken.

Ik ben er rots van overtuigd dat de meeste dierentuinen in de Benelux die in de problemen zitten kunnen gered worden mits zware ingrepen aan de bovenste lagen van de personeelspyramide. Zei nemen de beslissingen, niet het uitvoerend personeel.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Luipaardhaai »

Het is heel eenvoudig. Erik Zevenbergen moet er uit, Erik van Engelen moet die tuin redden. Hij heeft zich al bewezen in wildlands en lijkt mij er echt voor gemaakt om de dierentuin er weer boven op te helpen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

30 jaar geleden lag Blijdorp bij mij in de weegschaal met Burgers', en had het zelfs licht de voorkeur wegens meer en vaak interessantere soorten.

Dat is geleidelijk aan gewijzigd ten voordele van Arnhem: Burgers' ontwikkelde zich verder via zijn eigen herkenbare concept, excelleerde daarbij en voegt er als toemaatje regelmatig een zeldzame soort bij. Er vielen ook in Arnhem mooie zaken weg (ik was bv. grote voorstander van het wolvenbos), maar er kwam altijd iets interessants in de plaats.
Blijdorp bouwde af, investeerde verkeerd, onderhield slecht en bouwt zijn dierenbestand almaar verder af. Het is 10 jaar geleden dat ik er voor het laatst was en spijtig genoeg voel ik weinig drang om er nog eens langs te gaan.

En toch, Blijdorp haalt nog steeds 1,4 miljoen bezoekers. Het moet wel slecht management zijn als je met dat bezoekersaantal in slechte papieren zit.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Een probleem van Diergaarde Blijdorp is dat de nog altijd hoge bezoekersaantallen vooral komt doordat ze vooral veel trouwe fans hebben. In 2022 (het laatste jaar waarvoor dat te vergelijken is) had Artis 1,18 miljoen bezoekers en Blijdorp 1,45 miljoen. Maar in Blijdorp waren daarvan bijna 600.000 bezoeken van abonnees (ruim 40% van alle bezoekers), terwijl dat in Artis "slechts" 28% was (en in 2023 nog 2% lager). Met 250.000 minder bezoekers in totaal, had Artis toch 75.000 meer dagbezoekers dan Blijdorp. En het is natuurlijk niet gek dat je op die abonnees minder verdient dan op een dagbezoeker, daarmee verbloemen die bezoekersaantallen ook het financiele plaatje. Los daarvan moet een tuin als Blijdorp zijn eigen broek kunnen ophouden.

Het probleem in Blijdorp zit dieper, ze lijkennog steeds niet hersteld van de economische crisis van 2008-2010. Sinds die tijd is er geen coherent beleid gevoerd qua dierentuin en zijn ze er ook niet in geslaagd om het financieel robuust rond te krijgen. In 2023 stegen de lasten (in alle tuinen), maar in Blijdorp betekende dat gelijk een verlies (in tegenstelling tot bijv. Apenheul en Artis). Nu het aantal bezoekers achteruit is gegaan, verwacht ik niet dat er in 2024 wel zwarte cijfers geschreven zijn en voor je het weet zit je in een negatieve spiraal. Ik verwacht dat het eerst nog slechter moet gaan, voor het weer beter gaat....

Elke tuin die op lange termijn succesvol is heeft een duidelijke identiteit en visie, bij Blijdorp is die nu al 3x veranderd in de afgelopen 15 jaar. Niet echt een goed startpunt qua stabiliteit. Het laatste masterplan heeft iig een duidelijke identiteit en visie, maar die staat deels haaks op wat Blijdorp de afgelopen decennia heeft gedaan (ineens geen continenten meer....). Ook lijkt het daar compleet te ontbreken aan een idee hoe ze de gestelde doelen willen halen en dan ben ik niet verbaasd dat er geen coherent plan qua investeringen is... Om dan te beginnen met een olifantenverblijf wat 20 miljoen zou moeten kosten en tegelijkertijd je gorilla's de deur uit te doen....

Ik heb tijdens mijn bezoek in juni eens geteld en buiten de Rivierahal telde ik al zo'n 25 dierverblijven die verdwenen zijn en niet vervangen door een ander dierenverblijf sinds ~2010. Een groot deel daarvan staat gewoon braak en als je leest dat ze het oude kelpwoud nu omvormen naar een tentoonstelling over windmolens, heb ik niet de verwachting dat we daar veel dieren gaan terugzien, maar ze mogen me verbazen. Uiteindelijk komen mensen naar een dierentuin om dieren te zien, dus je zal ze wel iets moeten bieden... Al is het als tuin nog steeds zeker niet slecht en is er nog genoeg te zien, maar het was zoveel meer....

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Daarom denk ik ook dat Blijdorp zich juist moet richten op kleinere projecten. En de grote projecten eerst het noodzakelijke doen.

20 miljoen voor de olifanten is niet nodig. Stap dan over op alleen bullen. Die 20 miljoen kunnen ze dan beter steken in Amazonica, de grote volière opknappen/aanpassen, en het bijmaken van enkele verblijven in het deel van de oude vogel demonstratie.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Ik ken de tuin niet en moet dus op plan en foto's afgaan, wat is er mis met het olifantenverblijf.
Lijkt mij toch een degelijk verblijf, zeker niet het grootste, maar als de uitbreiding er komt is het nog 1 van de kleinere verblijven voor een kweekgroep.

Ga dan ïndersaad gewoon op een 3 koppige bulllengroep over.

edwin1978
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Wildlands

Bericht door edwin1978 »

Luipaardhaai schreef:
14 jan 2025, 14:07
Het is heel eenvoudig. Erik Zevenbergen moet er uit, Erik van Engelen moet die tuin redden. Hij heeft zich al bewezen in wildlands en lijkt mij er echt voor gemaakt om de dierentuin er weer boven op te helpen.
Erik van Engelen heeft zelfs nu nog een adviserende rol bij Wildlands. Top gozer altijd tijd voor een praatje als hij door Wildlands liep

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

Limburg vooruit schreef:
14 jan 2025, 17:55
Ik ken de tuin niet en moet dus op plan en foto's afgaan, wat is er mis met het olifantenverblijf.
Lijkt mij toch een degelijk verblijf, zeker niet het grootste, maar als de uitbreiding er komt is het nog 1 van de kleinere verblijven voor een kweekgroep.

Volgens de nieuwe EEP richtlijnen (en Blijdorp is trots stamboekhouder) moet een tuin die een kweekgroep heeft ook accomodatie hebben voor een (aparte) bullenstal voor meerdere mannen. En als je zelf de regels maakt, wil je ook het beste jongetje van de klas zijn...

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

lintworm schreef:
14 jan 2025, 19:07
Limburg vooruit schreef:
14 jan 2025, 17:55

Volgens de nieuwe EEP richtlijnen (en Blijdorp is trots stamboekhouder) moet een tuin die een kweekgroep heeft ook accomodatie hebben voor een (aparte) bullenstal voor meerdere mannen. En als je zelf de regels maakt, wil je ook het beste jongetje van de klas zijn...
Dan is de meest goedkope oplossing om te stoppen met een kweekgroep en over te stappen op een bullengroep. Lijkt mij dat je als stamboekhouder niet verplicht bent om een fokgroep te houden

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Nee, er zijn zelfs stamboekhouders die de soort niet meer hebben.

Noem mij eens 3 tuinen die buiten hun kweekgroep nog een mannengroep hebben? Dan kan je best stoppen met dierentuintje spelen. Daar heeft nauwelijks een tuin de ruimte voor!

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

Het is gewoon erg jammer, ik denk oprecht dat je Blijdorp rond 2009/2010 in de top tien van Europese dierentuinen had kunnen plaatsen zonder een flater te slaan. Sinds er in de subsidie is gesneden, is het alleen maar achteruit gegaan en ik word er oprecht een beetje verdrietig van als ik er nu rondloop. Het beleid heeft die klap uit 2010 nooit helemaal kunnen opvangen. Daarnaast is Amazonica echt een haast lachwekkende flater. Stel je eens voor dat jij een schuur laat bouwen en die met een jaar of tien niet meer houdbaar is. Compleet bizar hoe ze de plank daar hebben misgeslagen. Eigenlijk zou je gewoon een “Zoo de Vicennes” moeten doen en de tuin een tijdje dichtgooien om aan te pakken met een flinke zak geld.

Raf
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Ja, geld... en ook realistische ideeën... en je historische bagage...

Er komt in ieder geval een nieuwe neushoorn in plaats van het vrouwtje dat er nu is. Zij gaat naar Peru. Een neushoorn uit Eindhoven komt naar Rotterdam.

Daar voorlopig dus geen olifantenbullen ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Inderdaad, het (meende ik toch?) aangekondigde afscheid van de Indische neushoorns als diersoort is hiermee alvast weer tijdelijk van de baan.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Micheltje »

Gorilla Gust schreef:
15 jan 2025, 17:57
Inderdaad, het (meende ik toch?) aangekondigde afscheid van de Indische neushoorns als diersoort is hiermee alvast weer tijdelijk van de baan.
Zie hier maar weer het wanbeleid wat er momenteel gedaan word.
Blijdorp heb ik altijd hoog gehad, maar de laatste jaren is het er een zooitje.
Dragende diersoorten die maar blijven verdwijnen en er dan weinig tot niets voor terug keren.

Veel investeringen die gedaan worden als overkill terwijl er van alles aan projecten worden opgestart, maar niet afgemaakt

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
De Indische neushoorns hebben inderdaad lange tijd op de nominatie gestaan om uit de collectie te gaan ten behoeve van de uitbreiding van het olifantenverblijf. Wat ik echter uit de berichtgeving van de Blijdorper Bende begrijp is dat plan vorig jaar van tafel gegaan omdat het meenemen van het neushoornverblijf te kostbaar zou zijn. In de meest recente tekeningen lijkt er ook niets aan het neushoornverblijf te veranderen, dus zeker voor een oudere dame lijkt het mij nog wel geschikt.

Ik denk dat het zoals hier eerder al geopperd werd goed zou zijn voor Blijdorp om de focus nu eerst van het olifantenverblijf naar andere projecten te verleggen. Op termijn is het olifantenverblijf echt wel aan vernieuwing toe, maar momenteel is het voor mij echt niet het meest heikele punt in het park. De verblijven die daar voor zouden moeten wijken (grote vliegkooi, kamelen en het Aziatisch moeras) lijken ook nog niet perse aan het einde van hun latijn te zijn. Gezien de enorme kosten zou ik er dan inderdaad voor kiezen om eerst op andere projecten te focussen. Daarbij gaat mijn oog meteen naar de Oceaniumzijde en dan het gebied rondom Amazonica en de bizons. Hier heb je de ruimte en zit je niet aan allerlei bouwrestricties vast die je aan de andere kant van het spoor wel hebt, waardoor je redelijk veel vrijheid hebt om te doen wat je wil. Zet daar een groot en indrukwekkend African Jungle gebied neer en je kan zo weer een aantal jaar vooruit.

Aan de andere kant vind ik het ergens ook makkelijk om enkel naar nieuwbouw projecten te kijken als het gaat om hoe Blijdorp weer terug naar de top te helpen. Ik denk dat er ook op andere vlakken dingen niet goed gaan. Volgens ZooInside (in de podcast) is er een misrekening gemaakt met de bouwkosten van het olifantenverblijf en zou deze miljoenen hoger uitvallen dan verwacht. En daarnaast is er recent een nieuwe financieel manager aangenomen en zoeken ze momenteel nog een medewerker finance en een controller, voor een organisatie als die van Blijdorp klinkt dat alsof ze ongeveer de volledige financiële afdeling aan het vervangen zijn. Dat doet mij vrezen dat het er financieel nog minder goed gaat dan wat er zo nu en dan naar buiten komt.

Als je dan elke euro moet omdraaien vraag ik mij af of ze ook op het vlak van visie en de marketing helemaal de logische keuzes maken momenteel. Vooropgesteld: de ambities die de Diergaarde heeft in hun masterplan vind ik geweldig. En van de bewustwordingscampagne in samenwerking met andere Rotterdamse iconen durf ik ook te zeggen dat ik die geniaal vind. Echter stel ik mij bij allebei wel de vraag: is dit wat Blijdorp nu verder gaat helpen? Het is heel goed om ambities te hebben om de wereld te verbeteren en mensen bewust te maken met campagnes, maar dat kan pas als de kern ijzersterk is. Ik vraag me af of ze met deze hele nieuwe visie en campagne echt veel nieuwe bezoekers trekken, ze gaan daarvoor misschien net te veel over de wereld buiten Blijdorp, maar als je kijkt naar de partijen waarmee ze deze ontwikkeld hebben zal het flink wat gekost hebben. Blijdorp heeft nog altijd een enorm fundament om op voort te borduren en andere parken kijken jaloers naar de trouwe fanschare die ze hebben, maar je merkt dat dit de afgelopen jaren wat aan het afbrokkelen is. Als ik Erik Zevenbergen was zou ik voor nu eerst alles op alles zetten om van Blijdorp weer de parel te maken die het 10 jaar geleden was, vol de focus op het park en daarna komt de rest.

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

Joost schreef:
16 jan 2025, 12:40

Aan de andere kant vind ik het ergens ook makkelijk om enkel naar nieuwbouw projecten te kijken als het gaat om hoe Blijdorp weer terug naar de top te helpen. Ik denk dat er ook op andere vlakken dingen niet goed gaan. Volgens ZooInside (in de podcast) is er een misrekening gemaakt met de bouwkosten van het olifantenverblijf en zou deze miljoenen hoger uitvallen dan verwacht. En daarnaast is er recent een nieuwe financieel manager aangenomen en zoeken ze momenteel nog een medewerker finance en een controller, voor een organisatie als die van Blijdorp klinkt dat alsof ze ongeveer de volledige financiële afdeling aan het vervangen zijn. Dat doet mij vrezen dat het er financieel nog minder goed gaat dan wat er zo nu en dan naar buiten komt.
Dit is dus precies wat mij echt zorgen baart. Dat er fouten worden gemaakt hoort er tot bepaalde hoogte bij, maar bij Blijdorp lijken dit soort miscalculaties veel vaker voor te komen dan normaal. Voor langere tijd overigens. Als je nu bezig bent met interne organisaties, vraag ik me nog meer af hoeveel vaart er in de projecten gaat komen. Richt je dan even op het onderhoud en doe links en rechts een kleiner project als het nieuwe langoerenverblijf.

Raf
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Joost schreef:
16 jan 2025, 12:40
Gorilla Gust schreef:
De Indische neushoorns hebben inderdaad lange tijd op de nominatie gestaan om uit de collectie te gaan ten behoeve van de uitbreiding van het olifantenverblijf. Wat ik echter uit de berichtgeving van de Blijdorper Bende begrijp is dat plan vorig jaar van tafel gegaan omdat het meenemen van het neushoornverblijf te kostbaar zou zijn. In de meest recente tekeningen lijkt er ook niets aan het neushoornverblijf te veranderen, dus zeker voor een oudere dame lijkt het mij nog wel geschikt.
Klopt hoor! Dat neushoornverblijf is buiten mooi uitgebreid. Inderdaad is daarover gecommuniceerd dat het niet meer opgenomen wordt bij de bullen. Sterker nog, door de uitbreiding van het verblijf sluit het mooier aan bij het nieuwe Himalayagebied.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Wat ik toch niet helemaal begrijp is waarom het persé een oliduct moet zijn ipv een bezoekersbrug. Dat laatste lijkt me goedkoper in constructie een geeft de bezoekers meteen een uitzicht op beide perken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Bericht door Rensrobert »

Apenarend schreef:
16 jan 2025, 19:45
Wat ik toch niet helemaal begrijp is waarom het persé een oliduct moet zijn ipv een bezoekersbrug. Dat laatste lijkt me goedkoper in constructie een geeft de bezoekers meteen een uitzicht op beide perken.
ja, of helemaal geen bezoekerspad. het scheelt een hoop geld allemaal :D

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

Rensrobert schreef:
16 jan 2025, 20:14
Apenarend schreef:
16 jan 2025, 19:45
ja, of helemaal geen bezoekerspad. het scheelt een hoop geld allemaal :D
Dat kan dan weer niet, want die paden zijn monumentaal.

Plaats reactie