Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door zoofan »

Nu de auto safari zo aangepast wordt dat je niet meer tussen de jachtluipaarden kan rijden, mogen ze van mij heel die auto safari sluiten. Zelf vind ik er niet veel aan want de meeste dieren kan je ook zien vanop de wandelweg. Die kan dan misschien wel uitgebreid worden. Ik denk dat dat ook voor de dieren beter zou zijn. Zelf heb ik al vaak mensen de giraffen zien voeren, ik heb daar zelfs al eens mensen uit hun auto zien gaan voor een beter zicht.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Persoonlijk neem ik er vooral de autosafari om meer kans te hebben om de Rode bosbuffels tegen te komen, die zie je vanaf de wandeling toch beperkter. De rest heeft niet direct een heel grote meerwaarde op misschien de oerossen na... Maar voor die laatste ga je nu ook niet bepaald naar een Afrikaans getint Safaripark. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ben voorstander om auto's te bannen van de autosafari.
Enkel nog met bussen of safariteeintjes op de savanne. Gaat de opstoppingen tegen gaan, en je kan niet uitstappen.
Persoonlijk zou ik safarievrachtwagens zoals in Hann sur Lesse geweldig vinden
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Afgelopen zomer nog meegereden met een vrachtwagentje in het wildpark van De Grotten van Han. Vond ik persoonlijk een zeer aangename ervaring en wat ook een pluspunt is, is dat de bezoekers tijdens de rit ook even kunnen uitstappen, zeker omdat de rit toch wel ongeveer 2 uur duurt. Bijvoorbeeld bij het uitzicht over gans de vallei en de grote hertenweide was dit top. Dit is natuurlijk niet mogelijk in de Beekse Bergen, en al zeker niet bij de giraffen of neushoorns bijvoorbeeld.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

MClaeys schreef:
13 jan 2025, 19:46
Afgelopen zomer nog meegereden met een vrachtwagentje in het wildpark van De Grotten van Han. Vond ik persoonlijk een zeer aangename ervaring en wat ook een pluspunt is, is dat de bezoekers tijdens de rit ook even kunnen uitstappen, zeker omdat de rit toch wel ongeveer 2 uur duurt. Bijvoorbeeld bij het uitzicht over gans de vallei en de grote hertenweide was dit top. Dit is natuurlijk niet mogelijk in de Beekse Bergen, en al zeker niet bij de giraffen of neushoorns bijvoorbeeld.
Niemand heeft het over open wagens zoals in de Grotten hé. Maar door de neushoornvlakte word toch niet meer gereden dacht ik?

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Limburg vooruit schreef:
13 jan 2025, 20:31
MClaeys schreef:
13 jan 2025, 19:46
Niemand heeft het over open wagens zoals in de Grotten hé. Maar door de neushoornvlakte word toch niet meer gereden dacht ik?
Ik bedoel het concept op zich is zeer tof en het hoeft inderdaad niet open te zijn, veiligheid voor mens en dier is belangrijk en ik snap echt niet hoe mensen het in hun hoofd halen om bij een groep jachtluipaarden te gaan uitstappen. Door dat type mensen moet Beekse Bergen actie ondernemen voor we mensen krijgen die dit gedrag nog eens zouden na-apen. Iedereen die gezond verstand heeft blijft bij zulke dieren toch zitten denk ik dan. Ook mensen die bij giraffen uitstappen’ om een beter zicht te hebben’… Die denken niet na als er een beest van +- 1 ton komt aangelopen. Plus het blijven wilde dieren waar we het over hebben.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

zoofan schreef:
13 jan 2025, 17:18
Nu de auto safari zo aangepast wordt dat je niet meer tussen de jachtluipaarden kan rijden, mogen ze van mij heel die auto safari sluiten. Zelf vind ik er niet veel aan want de meeste dieren kan je ook zien vanop de wandelweg. Die kan dan misschien wel uitgebreid worden. Ik denk dat dat ook voor de dieren beter zou zijn. Zelf heb ik al vaak mensen de giraffen zien voeren, ik heb daar zelfs al eens mensen uit hun auto zien gaan voor een beter zicht.
Voor mij moet de autosafari zeker niet op de schop gaan, het blijft toch wel een sterkhouder van het park en je ziet de dieren toch nog net iets anders dan vanop de wandelsafari. Dit is ook wat het park onderscheid van de andere dierentuinen, anders is het een gewone dierentuin waarvan er toch al heel wat zijn, en laat ons eerlijk zijn zo vooruitstrevend is het park ook niet.

De laatste twee jaren wordt er terug wat geïnvesteerd, maar het investeringsniveau (buiten de resorts gerekend, waarvan het hotel zeker top is) is toch steeds laag geweest. Zeker als je vergelijkt met andere parken in Nederland. Zeker in de hoek van de roofvogelschow is er dringend nood aan opfrissing, waarom die pinguïns zo een groot doorloopgebied gekregen, ten koste van de voliëre die er stond, snap ik nog steeds niet.

Let op ik kom er nog steeds graag, reeds als jonge snaak kwamen we er regelmatig met mijn mijn ouders, en we hebben al twee keer gelogeerd in het hotel en nu dit jaar terug, maar ik blijf toch steeds een beetje op mijn honger zitten. Als ik zie hoe mooi alles is aangekleed rond het hotel en aangepland is, mis ik deze sfeer toch steeds in het park.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Beekse Bergen viert de geboorte van maar liefst drie Nubische giraffen

Driedubbel feest bij Safaripark Beekse Bergen: er zijn in januari maar liefst drie Nubische giraffen geboren. Het zijn twee mannetjes en een vrouwtje met de namen Bata, Kito en Milele. De geboortes zijn goed nieuws voor het park én voor het behoud van de diersoort wereldwijd. Die heeft het in het wild namelijk niet makkelijk en staat bekend als kwetsbaar.

Het nieuwe jaar begon in Beekse Bergen goed met de geboorte van Bata op zaterdag 4 januari. Kito volgde op woensdag 8 januari en Milele kwam op vrijdag 17 januari ter wereld. Rolf Veenhuizen, hoofd dierenverzorging: "We wisten wel dat er een aantal geboortes zou plaatsvinden, aangezien we vorig jaar wat dekkingen hebben waargenomen. Dat er nu drie in een korte tijd geboren zijn, was voor ons als dierenverzorgers dus geen verrassing. Maar alsnog is het prachtig nieuws en ontzettend belangrijk voor het behoud van de soort."

De jongen en hun moeders doen het goed. Veenhuizen: "De moeders zijn zorgzaam en pakken het ouderschap goed op. Bata, Kito en Milele drinken goed en zijn nieuwsgierig naar elkaar en de rest van de groep. Ook vader Gem toont al voorzichtig interesse." Om de pasgeborenen rust te geven, verblijven ze nog even achter de schermen. De bezoekersruimte is geopend. Zodra de weersomstandigheden het toelaten, zullen de dieren op de vlakte te zien zijn voor bezoekers.

Bijdrage aan soortbehoud

Safaripark Beekse Bergen neemt deel aan het Europese managementprogramma (EEP) voor Nubische giraffen. Dit programma heeft als doel een gezonde reservepopulatie van deze dieren in dierentuinen te behouden. "De tienjarige vader van het jong is in oktober 2023 naar het Safaripark gekomen en heeft dus vrijwel direct voor nageslacht gezorgd", vertelt Veenhuizen. "We zijn trots dat we met de geboorte van deze giraffe een steentje kunnen bijdragen aan het voortbestaan van de soort. Onze dieren zijn ambassadeurs van hun soortgenoten in het wild."

De Nubische giraffe, een van de meest bedreigde giraffensoorten, komt van nature voor op de savannes van Oost-Afrika. Door ontbossing, uitbreiding van steden en landbouw en stroperij is het leefgebied van deze soort de afgelopen decennia drastisch verkleind.

In het wild

Het Safaripark ondersteunt via Stichting Wildlife de Giraffe Conservation Foundation (GCF). Deze organisatie richt zich volledig op de bescherming en het beheer van giraffen in het wild. Door onderzoek, bescherming en educatie probeert de stichting de achteruitgang van giraffenpopulaties tegen te gaan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Mooi nieuws, maar waarom Nubische giraf? Ze hebben toch een kweekgroep Rothschildgiraffen?

Edit: laat maar, is gewoon dezelfde langnek met 2 Nederlandse namen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
21 jan 2025, 15:07
Mooi nieuws, maar waarom Nubische giraf? Ze hebben toch een kweekgroep Rothschildgiraffen?

Het zit overigens wat ingewikkelder in elkaar. Nubische giraf en rothschildgiraf zijn traditioneel twee aparte ondersoorten (en in de Beekse Bergen hebben ze inderdaad rothschilds), maar er zijn recente onderzoeken die zouden uitwijzen dat de rothschildgiraf geen ondersoort op zich is, maar een "ecotype" (een fenotypisch afwijkende populatie) van de Nubische giraf. In de Beekse Bergen hebben ze op basis hiervan hun terminologie al volledig aangepast.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
21 jan 2025, 15:31
Limburg vooruit schreef:

Het zit overigens wat ingewikkelder in elkaar. Nubische giraf en rothschildgiraf zijn traditioneel twee aparte ondersoorten (en in de Beekse Bergen hebben ze inderdaad rothschilds), maar er zijn recente onderzoeken die zouden uitwijzen dat de rothschildgiraf geen ondersoort op zich is, maar een "ecotype" (een fenotypisch afwijkende populatie) van de Nubische giraf. In de Beekse Bergen hebben ze op basis hiervan hun terminologie al volledig aangepast.
Bedankt voor de verduidelijking, zo leer ik hier weer iets bij.

De Nubische giraf, werd deze vroeger niet in de zoo gehouden voor de Kordofangiraffen? Of ben ik nu echt 2 ondersoorten door elkaar aan het mengen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
21 jan 2025, 16:03
De Nubische giraf, werd deze vroeger niet in de zoo gehouden voor de Kordofangiraffen? Of ben ik nu echt 2 ondersoorten door elkaar aan het mengen.
Ik weet dat ze de kordofangiraffen in Antwerpen vroeger benoemden als "Nubische netgiraffen", maar dat was gewoon een andere (en heel verwarrende) naam voor de kordofangiraf en dus nog iets anders dan de "Nubische giraf". Buiten de rothschildgiraffen om wordt die laatste ondersoort overigens in geen decennia meer in Europa gehouden.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Beekse Bergen viert de geboorte van maar liefst drie Nubische giraffen

Driedubbel feest bij Safaripark Beekse Bergen: er zijn in januari maar liefst drie Nubische giraffen geboren. Het zijn twee mannetjes en een vrouwtje met de namen Bata, Kito en Milele. De geboortes zijn goed nieuws voor het park én voor het behoud van de diersoort wereldwijd. Die heeft het in het wild namelijk niet makkelijk en staat bekend als kwetsbaar.

Het nieuwe jaar begon in Beekse Bergen goed met de geboorte van Bata op zaterdag 4 januari. Kito volgde op woensdag 8 januari en Milele kwam op vrijdag 17 januari ter wereld. Rolf Veenhuizen, hoofd dierenverzorging: "We wisten wel dat er een aantal geboortes zou plaatsvinden, aangezien we vorig jaar wat dekkingen hebben waargenomen. Dat er nu drie in een korte tijd geboren zijn, was voor ons als dierenverzorgers dus geen verrassing. Maar alsnog is het prachtig nieuws en ontzettend belangrijk voor het behoud van de soort."

De jongen en hun moeders doen het goed. Veenhuizen: "De moeders zijn zorgzaam en pakken het ouderschap goed op. Bata, Kito en Milele drinken goed en zijn nieuwsgierig naar elkaar en de rest van de groep. Ook vader Gem toont al voorzichtig interesse." Om de pasgeborenen rust te geven, verblijven ze nog even achter de schermen. De bezoekersruimte is geopend. Zodra de weersomstandigheden het toelaten, zullen de dieren op de vlakte te zien zijn voor bezoekers.

Bijdrage aan soortbehoud

Safaripark Beekse Bergen neemt deel aan het Europese managementprogramma (EEP) voor Nubische giraffen. Dit programma heeft als doel een gezonde reservepopulatie van deze dieren in dierentuinen te behouden. "De tienjarige vader van de jongen is in oktober 2023 naar het Safaripark gekomen en heeft dus vrijwel direct voor nageslacht gezorgd", vertelt Veenhuizen. "We zijn trots dat we met de geboorte van deze giraffen een steentje kunnen bijdragen aan het voortbestaan van de soort. Onze dieren zijn ambassadeurs van hun soortgenoten in het wild."

De Nubische giraffe, een van de meest bedreigde giraffensoorten, komt van nature voor op de savannes van Oost-Afrika. Door ontbossing, uitbreiding van steden en landbouw en stroperij is het leefgebied van deze soort de afgelopen decennia drastisch verkleind.

In het wild

Het Safaripark ondersteunt via Stichting Wildlife de Giraffe Conservation Foundation (GCF). Deze organisatie richt zich volledig op de bescherming van giraffen in het wild. Door onderzoek, bescherming en educatie probeert de stichting de achteruitgang van giraffenpopulaties tegen te gaan.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Zoozot schreef:
21 jan 2025, 15:31
Limburg vooruit schreef:

Beekse Bergen is waarschijnlijk te snel geweest. Ander recent onderzoek heeft juist weer aangetoond dat Nubische giraffe en Rothschild's giraffe gewoon losse ondersoorten zouden zijn in de noordelijke giraffe. Wat dan vooral ligt aan dat eerdere studies niet de "echte" Nubische giraffe hebben meegenomen. Wel is de (oorspronkelijke) verspreiding van de Rothschildt's giraffe groter dan eerst gedacht:

https://www.researchgate.net/publicatio ... _specimens

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Vierde giraffe geboren:

🦒 Vierde Nubische giraffe geboren! 🎉

Nadat we vorige week het heuglijke nieuws deelden over de drie geboortes bij de giraffen, kwam er afgelopen vrijdag nóg een jong ter wereld. Het mannetje, genaamd Iggy, is de halfbroer van Bata, Kito en Milele.

Iggy en zijn moeder maken het goed. Bezoekers kunnen hem al bewonderen in de bezoekersruimte en over een tijdje ook op de vlakte. 😍

FB Beekse Bergen

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Het vierde jong nu, het hoeveelste jong van deze kweekman?

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
29 jan 2025, 08:20
Dat hebben ze niet bekend gemaakt maar volgens mij wisselen ze soms wel de man met een man van het resort waar natuurlijk veel mannen (en vrouwen) in single-sexgroepen staan

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
In Beekse Bergen is dit ook zijn vierde jong. De huidige fokman Gem kwam in oktober 2023 vanuit Zoo Gdansk. Daar houden ze een mannengroep dus dit zijn zijn eerste nakomelingen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

MennoPebesma schreef:
29 jan 2025, 09:16
Limburg vooruit schreef:
In Beekse Bergen is dit ook zijn vierde jong. De huidige fokman Gem kwam in oktober 2023 vanuit Zoo Gdansk. Daar houden ze een mannengroep dus dit zijn zijn eerste nakomelingen.
Ah, dan kan hij nog even blijven alvorens naar de mannengroep of een andere kweekgroep te verhuizen.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Gorilla Moos is gestorven (Instagram).

Plaats reactie