Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Gorilla Gust »

Leeuwen, tijgers, beren, ijsberen... de onfortuinlijke parachutist mag al lang blij zijn hoe dit afliep.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Mr. Gharial schreef:
11 jan 2025, 16:39
Oof, dat is ook wel zo'n beetje het ergste verblijf waar je in zou kunnen belanden. Inderdaad heel veel geluk dat ze binnen zaten
Ik ken thans nog wel wat soorten daar waar ik niet wil landen hoor. Met 1 hand aan vingers kom ik niet toe.

Gelukkig zaten ze binnen en hebben ze er waarschijnlijk niets van gemerkt.

Maar hebben ze het soortenbordje aangepast naar homo sapiens?
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Gelukkig niks ergs gebeurd. Stel je voor als hij bij de ijsberen of bij de leeuwen was geland. Over een vergissing gesproken.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

De directeur van Diergaarde Blijdorp heeft aangekondigd tijdens de vrienden van Blijdorp lezing dat dierenpark Ouwehands Dierenpark stopt met het geven van zeeleeuwen demonstratie. Dit besluit is waarschijnlijk genomen vanwege een veranderende visie op dierenshows en het welzijn van de dieren. Dierenparken in Nederland stappen steeds vaker af van traditionele presentaties met dieren en richten zich op meer natuurlijke en educatieve manieren om bezoekers te informeren over dieren en hun leefomgeving.

(Zoo Inside)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
12 jan 2025, 13:57

De directeur van Diergaarde Blijdorp heeft aangekondigd tijdens de vrienden van Blijdorp lezing dat dierenpark Ouwehands Dierenpark stopt met het geven van zeeleeuwen demonstratie. Dit besluit is waarschijnlijk genomen vanwege een veranderende visie op dierenshows en het welzijn van de dieren. Dierenparken in Nederland stappen steeds vaker af van traditionele presentaties met dieren en richten zich op meer natuurlijke en educatieve manieren om bezoekers te informeren over dieren en hun leefomgeving.

(Zoo Inside)
Erg bijzonder dat dit op deze manier naar buiten komt.. Het lijkt mij dat Ouwehands zo'n grote sluiting liever zelf communiceert dan dat dit in de nieuwjaarslezing van een ander park bekend gemaakt wordt. Dit komt toch gek over. Zou Erik Zevenbergen per ongeluk zijn mond voorbij gepraat hebben?

FotoWilliam
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Inderdaad vreemde gang van zaken mocht het waar zijn. Nu heeft Ouwehands wel deze zomer de oude show omgebouwd naar een meer educative voorstelling, met o.a. veel aandacht voor de leefomgeving van de zeeleeuwen in het wild, en het uitleggen van biodiversiteit en alles wat daarmee samen hangt. Ook gaan de verzorgers sinds dien niet meer met de dieren in het water. Het zou kunnen zijn dat Zevenbergen, terugkijkend op het afgelopen jaar, hierop doelt, en dat het verkeerd opgevat is.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Ouwehands heeft aan ZooFlits bevestigd dat het gaat stoppen met de zeeleeuwenshows:

Ouwehands Dierenpark gaat stoppen met zeeleeuwenshow: past niet meer in toekomstvisie

Ouwehands Dierenpark gaat stoppen met hun zeeleeuwenshow, bevestigt een voorlichtster aan ZooFlits. Gisteren maakte opvallend genoeg Blijdorp-directeur Erik Zevenbergen tijdens een lezing bekend dat de zeeleeuwenshow in het Utrechtse dierenpark zou worden stopgezet.

“De beslissing om op termijn te gaan stoppen met zeeleeuwenshows is al een tijd geleden genomen”, laat een voorlichtster weten. “Ouwehands Dierenpark ontwikkelt zich continue en dit besluit past in de toekomstvisie van het dierenpark.” Wanneer de show stopt, is nog onduidelijk. “De timing daarvan is nog niet bepaald.”

Bron & meer: ZooFlits

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Ik ben daar zelf eerlijk gezegd niet heel rouwig om. Ik heb de show zelf 2 of 3 jaar geleden voor het laatst gezien, dus dat was nog wel de oude show. Maar ik vond de gehele ambiance toen te veel showachtig (met alle verlichting en muziek erbij). Wat mij betreft mogen ze de arena afbreken, en een mooi modern verblijf voor de zeeleeuwen bouwen.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Los van wel/geen show was natuurlijk al jaren duidelijk dat het verblijf gewoon niet meer voldeed. Dus daar is sowieso een investering nodig en dan is het een heel logische keuze om er niet weer zo'n showbassin van te maken gezien de beschikbare ruimte en de houdbaarheid van zo'n concept...

dehaas
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas »

Ik vind het persoonlijk echt bizar dat Erik Zevenberg dit zo naar buiten heeft laten komen. Ik snap dat je als bevriende parken meer van elkaar weet hoe dingen gaan en wat er op termijn aankomt. Maar je houdt je kwam berichtgeving wel op je eigen tuin. Aan laat dit soort communicatie aan de tuin die het betreft. Dat is toch gewoon een vertrouwensband die je met elkaar hoort te hebben. Geen nette zet van de NVD voorzitter.
Laatst gewijzigd door dehaas op 13 jan 2025, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

FotoWilliam
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Inderdaad vreemd hoe het nieuws naar buiten is gekomen, hopelijk zijn er gedegen plannen voor een (eventueel) nieuw verblijf. Daarbij hoop ik wel dat ze bij het ontwerp rekening zullen houden met de parkaanleg op die plek. Het is met de vijver ernaast één van de laatste mooie bosrijke stukjes van Ouwehand, en als daar weer een verblijf à la Koalia, Gorilla Adventure of Pandasia gaat verrijzen verliest het park op die plek wel erg veel van haar charme.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

dehaas schreef:
13 jan 2025, 13:25
Ik vind het persoonlijk echt bizar dat Erik Zevenberg dit zo naar buiten hebt laten komen. Ik snap dat je als bevriende parken meer van elkaar weet hoe dingen gaan en wat er op termijn aankomt. Maar je houdt je kwam berichtgeving wel op je eigen tuin. Aan laat dit soort communicatie aan de tuin die het betreft. Dat is toch gewoon een vertrouwensband die je met elkaar hoort te hebben. Geen nette zet van de NVD voorzitter.
Het lijkt er meer op dat Erik Zevenbergen misschien per ongeluk zijn mond voorbij heeft gepraat en dat het eigenlijk helemaal niet de bedoeling was dat de informatie al in de openbaarheid zou komen. Zevenbergen schijnt alleen iets over de beslissing van Ouwehands gezegd te hebben tijdens de jaarlijkse lezing voor de Vrienden van Blijdorp (lees: een tot op zekere hoogte besloten evenement voor een bepaalde groep mensen). Het is ZooInside die de uitspraak vervolgens hebben gecommuniceerd via hun sociale media.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Bericht door Rensrobert »

is het zeeleeuwwen theater niet een verblijf wat nog niet zo oud is (20 jaar maximaal)? ik kan me herinneren dat het oude verblijf waar nu de wolvarkens zitten eerst een zeeleuwenbassin was. Dus dat lijkt me niet waarschijnlijk dan. Wellicht een kleine aanpassing? Voor de rest heeft Ouwehands ook wat andere plekken die naar mijn idee wat beter kan voor de dieren, denk aan het orang-oetan verblijf, de giraffenstal, het mandrill verblijf, het bongo verblijf. Plus gaan ze ooit ook nog een verblijf voor amoerpanters bouwen. Het park doet altijd alles op een eigen manier en dat is ook de ''charme'' van het park.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Rensrobert schreef:
13 jan 2025, 14:58
is het zeeleeuwwen theater niet een verblijf wat nog niet zo oud is (20 jaar maximaal)? ik kan me herinneren dat het oude verblijf waar nu de wolvarkens zitten eerst een zeeleuwenbassin was. Dus dat lijkt me niet waarschijnlijk dan. Wellicht een kleine aanpassing? Voor de rest heeft Ouwehands ook wat andere plekken die naar mijn idee wat beter kan voor de dieren, denk aan het orang-oetan verblijf, de giraffenstal, het mandrill verblijf, het bongo verblijf. Plus gaan ze ooit ook nog een verblijf voor amoerpanters bouwen. Het park doet altijd alles op een eigen manier en dat is ook de ''charme'' van het park.
Nee het zeeleeuwengebouw stamt uit de jaren 70 en is gebouwd voor dolfijnen. Maar tot een 20-25tal jaar geleden zaten er 2 groepen zeeleeuwen in Ouwehands, 1 in het huidige varkensverblijf en 1 in het gebouw. Die ronde vijver die nu als buitenverblijf fungeert is een relatief recente toevoeging, schat dat die 15 jaar oud is ongeveer.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
13 jan 2025, 15:21
Rensrobert schreef:
13 jan 2025, 14:58
Nee het zeeleeuwengebouw stamt uit de jaren 70 en is gebouwd voor dolfijnen. Maar tot een 20-25tal jaar geleden zaten er 2 groepen zeeleeuwen in Ouwehands, 1 in het huidige varkensverblijf en 1 in het gebouw. Die ronde vijver die nu als buitenverblijf fungeert is een relatief recente toevoeging, schat dat die 15 jaar oud is ongeveer.
Ter aanvulling : https://www.cetaceanlifestyle.com/index ... lue-lagoon
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Bericht door Rensrobert »

lintworm schreef:
13 jan 2025, 15:21
Ah dankje voor de verduidelijking.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Zoozot schreef:
13 jan 2025, 13:45
Zevenbergen schijnt alleen iets over de beslissing van Ouwehands gezegd te hebben tijdens de jaarlijkse lezing voor de Vrienden van Blijdorp (lees: een tot op zekere hoogte besloten evenement voor een bepaalde groep mensen). Het is ZooInside die de uitspraak vervolgens hebben gecommuniceerd via hun sociale media.
Het komt inderdaad uit die jaarlezing, echter worden er daar elk jaar uitgebreide verslagen (en podcasts) over gemaakt. Zo ongeveer elke schets die in de presentatie langskomt wordt online gedeeld. Als je daar iets over een besluit van een ander park zegt kan je er donder op zeggen dat dit naar buiten komt. Als Zevenbergen dacht dat dat niet zo zou zijn, dan is dat ontzettend naïef gedacht..

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

De lezingen van de Vrienden van Blijdorp zijn inderdaad een van de meest becommentarieerde lezingen in dierentuinland momenteel, en dat weet de Diergaarde zelf ook. Ze hinten daar zelf ook periodiek naar tijdens hun lezingen, met opmerkingen over hoe snel het verspreid zal worden (of of met een disclaimer te duiden dat het nog maar plannen zijn). Dat dit na de lezing overal te lezen zou zijn... stond in de sterren geschreven. ;)

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

Gorilla Gust schreef:
13 jan 2025, 17:57
De lezingen van de Vrienden van Blijdorp zijn inderdaad een van de meest becommentarieerde lezingen in dierentuinland momenteel, en dat weet de Diergaarde zelf ook. Ze hinten daar zelf ook periodiek naar tijdens hun lezingen, met opmerkingen over hoe snel het verspreid zal worden (of of met een disclaimer te duiden dat het nog maar plannen zijn). Dat dit na de lezing overal te lezen zou zijn... stond in de sterren geschreven. ;)
ik zag net op zooflits dat ie het dus heeft gezegd bij een uitleg over het stoppen van zijn vogelshow. Bij hoe het daar is opgeschreven heb ik het idee dat hij het perongeluk heeft gezegd. Nog steeds Heel dom om dat te roepen in een groep waar je weet dat mensen het lekken. Dit heeft denk ik gevolgen voor zijn positie in de Nvd. Ik vind dit zo onbeschoft naar een ander park toe.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Luipaardhaai schreef:
13 jan 2025, 18:04
Gorilla Gust schreef:
13 jan 2025, 17:57
ik zag net op zooflits dat ie het dus heeft gezegd bij een uitleg over het stoppen van zijn vogelshow. Bij hoe het daar is opgeschreven heb ik het idee dat hij het perongeluk heeft gezegd. Nog steeds Heel dom om dat te roepen in een groep waar je weet dat mensen het lekken. Dit heeft denk ik gevolgen voor zijn positie in de Nvd. Ik vind dit zo onbeschoft naar een ander park toe.
Ik vermoed niet dat er echt een punt van gemaakt zal worden, maar het zal niet bijdragen aan wat men in vertrouwen aan hem of zijn directe collega's gaat zeggen.

Plaats reactie