Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)
Joost schreef: ↑27 dec 2024, 16:04Er zijn twee rode panda's naar India verhuisd:
Twee rode panda’s, die achter de schermen zaten, zijn verhuisd naar India en daar zijn ze goed aangekomen. In Darjeeling Zoo worden de twee opgenomen in een Indisch fokprogramma dat Blijdorp coördineert. Hun nakomelingen worden indien mogelijk in het wild uitgezet. Rode panda’s staan onder druk. Onder meer omdat hun leefgebied versnipperd raakt en steeds kleiner wordt. Samen met Red Panda Network, Wageningen University & Research en Vrije Universiteit Amsterdam doen we grootschalig genetisch onderzoek naar de rode panda’s in dierentuinen en in het wild.
Bron: Diergaarde Blijdorp / Rotterdam Zoo
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Bron: Facebook Naturschutz-Tierpark Görlitz
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Verdrietig nieuws zo aan het begin van het jaar. Aziatische leeuwin Lalana is vandaag ingeslapen. Ze is bijna 15 jaar oud geworden. Lalana leed aan de besmettelijke ziekte FeLV, ook wel kattenleukemie genoemd. De afgelopen dagen verslechterde haar situatie zienderogen. Gezien haar respectabele leeftijd is in overleg met de dierenarts besloten haar uit haar lijden te verlossen. Lees het hele artikel: https://eu1.hubs.ly/H0fJwMz0
Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen
Jeetje, naar nieuws. Jammer dat het niet gelukt is om met Wishu nageslacht te verkrijgen, al misschien wel beter. Zo is de troep van Blijdorp na vijf jaar tijd van 6 dames naar 1 gegaan. Heel naar, hopen op betere tijden voor deze soort in Blijdorp.MennoPebesma schreef: ↑08 jan 2025, 17:34Verdrietig nieuws zo aan het begin van het jaar. Aziatische leeuwin Lalana is vandaag ingeslapen. Ze is bijna 15 jaar oud geworden. Lalana leed aan de besmettelijke ziekte FeLV, ook wel kattenleukemie genoemd. De afgelopen dagen verslechterde haar situatie zienderogen. Gezien haar respectabele leeftijd is in overleg met de dierenarts besloten haar uit haar lijden te verlossen. Lees het hele artikel: https://eu1.hubs.ly/H0fJwMz0
Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
De vier vrouwelijke bosrendieren hebben kennisgemaakt met hun nieuwe man uit Duitsland. Je vindt deze soort vlakbij de monumentale entree. De bosrendierenstal is in 1940 gebouwd als een van de twaalf houten nachtverblijven van weidedieren. Het was onderdeel van het totaalontwerp van architect Sybold van Ravesteyn en nu dus een rijksmonument. Onlangs is de stal gerenoveerd en ook weer te bewonderen vanaf de gelada's. De succesvolle kennismaking zie je in deze video.
Instagram Diergaarde Blijdorp
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Er is geen leeuwin meer over, Lalana was na het inslapen van haar laatste dochter nog de enige leeuwin die over was. Wishu zit vooralsnog dus alleen. Op hun website geeft Diergaarde Blijdorp aan dat ze de komende weken gaan uitzoeken of Wishu ook besmet is met het virus, pas dan wordt er een besluit genomen over eventuele partners. Wel geven ze aan dat als hij gezond blijkt er mogelijk al snel jonge leeuwinnen verwelkomd kunnen worden. Hier het hele artikel: https://diergaardeblijdorp.nl/nl/media/ ... 0151425221MClaeys schreef: ↑11 jan 2025, 19:51Spijtig nieuws van Lalana. Het is snel gegaan in Blijdorp met de Indische leeuwen blijkbaar. Hopelijk kan Wishu nog voor nageslacht zorgen met de laatste leeuwin die er nog is. 15 jaar is wel sowieso een mooie leeftijd, dus begrijpelijk en niet nodig om het dier langer te laten leven afzien.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Bron: Zoo InsideDiergaarde Blijdorp toont op de nieuwjaarslezing van de Vrienden van Blijdorp de eerste schets van de plannen voor de toekomst van de nu leeg staande Amazonica hal. In de toekomst moet hier een overdekte tropische hal komen met o.a. dwergnijlpaarden. (Foto’s ter illustratie)
-
- Laafsekikkertje (VU)
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zoo Berlin
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Jullie zeggen het al, het is nog maar de vraag of het gaat komen. Ik vond het originele plan voor Eilandhoppen ook geweldig, maar dat was er ook nooit van gekomen.
Wat me wel opvalt: de Nijlpaarden hebben een groot watergedeelte mét onderwaterzicht (ruimte voor vissen dus), en er zijn drie terraria ingetekend. Ook denk ik een apenverblijf te zien, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen
-
- Favoriete dierentuin: Velen
Ik zie het er wel van komen. Linksom of rechtsom gaat er wat met het gebouw gebeuren. De hal waar het nijlpaard nu zit moet leeg voor renovatie...
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Ik vind het ook zeker een mooie invulling. En uiteindelijk zal het wel gaan gebeuren. Maar ik snap ook wel de mensen die sceptisch zijn.
Blijdorp heeft nu toch wel al enkele grote, en dure, projecten op een behoorlijk concrete manier aangekondigd. En met de financiële slagkracht van Blijdorp is het de vraag hoe realistisch dit gaat zijn voor de komende paar jaar.
De Rivièra hal, Olifanten, De oude vleermuizen grot en nu Amazonica. Dit zijn toch wel serieus dure projecten.
-
- Favoriete dierentuin: Velen
Daar in Rotterdam liggen mijn eerste herinneringen aan het bezoeken van de dierentuin. Inderdaad is het soms vervelend om te zien dat niet alles even goed uit de verf komt. Zeker als je weet hoe het was. Maar ik wil niet te negatief zijn, dan haalt het de mooie kanten er ook af! Hoop doet leven en genieten

-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Daar weet ik alles van. Ik ben op 500 meter van de dierentuin opgegroeid. Heb er met de basisschool de nodige buitenlessen gehad. Wetende hoe de Rivierahal ooit was, en hoe het er nu uitziet doet eigenlijk gewoon zeerRaf schreef: ↑12 jan 2025, 18:08Ja, ik voel de 'pijn' zeker mee. De scepsis begrijp ik.
Daar in Rotterdam liggen mijn eerste herinneringen aan het bezoeken van de dierentuin. Inderdaad is het soms vervelend om te zien dat niet alles even goed uit de verf komt. Zeker als je weet hoe het was. Maar ik wil niet te negatief zijn, dan haalt het de mooie kanten er ook af! Hoop doet leven en genieten![]()
-
- Favoriete dierentuin: Zoo Berlin
Ik denk dat je best eens gelijk zou kunnen hebben hoor, de mangabeys en diana meerkatten zijn beide soorten die prima binnen de visie van Blijdorp passen. Die zullen ze wel willen behouden. Bovendien zijn het beide soorten die in het regenwoud van West-Afrika voorkomen (net als de dwerfnijlpaarden).Mr. Gharial schreef: ↑12 jan 2025, 14:42Ook denk ik een apenverblijf te zien, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Kunnen we daarmee niet gewoon concluderen dat het hele masterplan veel te ambitieus was. En dat het eigenlijk gewoon handiger is om de huidige geologische indeling te behouden?
En hierbij dan project voor project aan te pakken (en hierbij dan maar 1 groot project tegelijk doen). En daarnaast kleinere, minder dure en minder ingrijpende projecten uitvoeren.
Want is het echt noodzakelijk om het olifanten verblijf te verbouwen? Volgens mij niet. Waarom niet de bullen naar het verblijf van de Indische neushoorns, en deze een nieuw verblijf geven op de kamelen vlakte (, ja de kamelen moeten dan wel weg, maar het kan dan wel gecombineerd worden met andere dieren). Lijkt mij stukken goedkoper en alle dieren gaan er op vooruit. Amazonica heeft dan toch grotere prio lijkt mij.