Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2025 hier in dit topic al het nieuws uit het steeds groeiende Pairi Daiza. En wie weet, wordt het effectief het jaar waarin het park haar nieuwe tropische wereld gaat openen? We gaan het samen met jullie opvolgen en meemaken alleszins. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Het jaar is nog niet helemaal gestart, maar het jaartopic alvast wel. We gaan verder waar we gestopt zijn in het 2024-topic:
snoopy11 schreef:
26 dec 2024, 16:28
daniel1109 schreef:
26 dec 2024, 15:55
snoopy11 schreef:
26 dec 2024, 11:33
MClaeys schreef:
25 dec 2024, 19:40
Afwachten zou ik zeggen wat er allemaal rond bepaalde nieuwigheden gaat gebeuren, we zien wel wat er gebeurt en welke nieuwe dieren er komen en hoe bepaalde projecten er zullen komen uit te zien. Wie weet worden we aangenaam verrast met bepaalde toevoegingen waar voorheen geen sprake van was. De zwarte ‘panter’ bijvoorbeeld kan even goed een zwarte jaguar zijn i.p.v. een luipaard die dan in of rond The Sanctuary komt. Denk dat we niet te klagen hebben in vergelijking met sommige andere parken hoe alles evolueert in Pairi Daiza. De zoo van Antwerpen is hier een mooi voorbeeld van met het Jubileumcomplex dat maar blijft duren.
Dit is dus exact wat ik bedoel, gewoon rustig afwachten. Het probleem is gewoon dat de pr afdeling van Pairi Daiza soms nogal wat in overdrive gaat, en de verwachtingen vervolgens gigantisch hoog liggen voor het komende jaar. Beter zou zijn dat ze gewoon aankondigen wat al zeker is, en dan in de loop van het jaar bijsturen.

Wij komen er bijna maandelijks en toch zien we regelmatig kleine aanpassingen, of toevoegingen in het park.

Maar zoals je zegt en ik ook al een paar keer heb aangehaald, als je naar het investeringsritme kijkt en hoe vlug zaken worden uitgevoerd, mogen we zeker niet klagen, er zijn tuinen waar je jaren stilstand hebt, of waar bouwwerken eindeloos lijken te duren.
Maar ook juist door het hoge investeringsritme kun je zeggen dat het jubileumjaar ietwat teleurstellend is. Want ik kan mij nog van enkele jaren geleden nog wel herrineren dat er na een wintersluiting een mail werd verstuurd met daarin ook 20 nieuwigheden voor het nieuwe seizoen
Goh, om eerlijk te zijn kwam het voor mij niet teleurstellend over. Dit bedoel ik dus ook dat de pr dienst soms gewoon in overdrive gaat en dat de kleinste aanpassingen als nieuw worden voorgesteld. Zo zijn er bv dit jaar tal in gallery tal van stenen zitplaats sculpturen toegevoegd, is het gorillaverblijf aangepast met die houten constructies, hier en daar zijn er nieuwe beplantingen toegevoegd en nieuwe houtsculpturen in het park, ook zijn de thema decocraties uitgebreid (carnaval, Pasen, Estivales, Kerstmis,....), die nieuwe shop, enz... Geen grote zaken die niet elke bezoeker opvallen, maar die volgens mij door de pr dienst wel ook gezien worden als nieuwigheden. Dit valt dan onder het vakje creatief omgaan met wat je de wereld instuurt.

En sommige plannen zoals bv de bongo's kunnen door weet ik veel wat vertragingen oplopen, vergunningen die niet rond geraken, plannen die wijzigen of aanpassingen vragen, dieren die mss toch niet beschikbaar komen. Of mss zoals hier ook al eens werd gesuggereerd is er vertraging op de serre, en worden alle manschappen en middelen naar daar verplaatst om de evt. achterstand beperkt te houden.

En laat ons eerlijk zijn, zo hebben we ook nog iets om naar uit te kijken in het nieuwe aankomende jaar, wie weet met wat verassen ze ons na de wintersluiting.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Is de komst van de lepelhonden al gecommuniceerd deze zitten nu recht tegenover de prairihondjes. En ik zag ook een vijftal maskerkievitten in de tropicallia serre...

Ook viel het op dat de stoombooteenden verhuisd zijn naar het kleinere pinguïn verblijf naast dat van de zuidelijke zeeberen.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Net terug van twee daagjes Pairi Daiza. Bij het ophalen van onze bagage eens gepolst naar de nieuwe kamers in de Sanctuary.

Volgens de dame zouden deze geboekt kunnen worden vanaf juli. Dit wil dus zeggen dat de serre met de zomervakantie zou klaar zijn. Of dit haalbaar is weet ik nt. 1 kant vd serre is zelfs nog nt winddicht. De dame aan de balie gaf ook nog mee dat het heel groot is binnen in, wat de nieuwsgierigheid nog meer aan wakkerde :bravo:

Langs de wand aan de kant van China zie je wel al de contouren van huisjes. Dit wil dus zeggen dat de accommodaties zich aan de rand vd serre bevinden.

Vanaf eind maart, begin april kan men boeken voor de rest vh jaar. Benieuwd of de serre er al zal tussen staan en wat we mogen verwachten.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Leuke update snoopy. Ik ben nu live in het park. Ik heb nog maar 3 werelden te zien, maar er valt al het een en ander te melden of te vragen.
- O.a. dat ze ook nu op zaterdag lekker aan het doorbouwen zijn aan The Sanctuary. Ik vind links en rechts al geluiden op dat de opening werd uitgesteld. Maar Eric Domb heeft wel openlijk uitgesproken in de zomer open te willen. En het is wel Pairi Daiza. Dus hoewel het mij onmogelijk lijkt dat ze tegen juli al klaar zijn, laat ik mij graag verbazen.
-De route langs de kamers bij de kinderboederij is afgesloten (dus die u-vorm) en ook bovenlangs bij de bruine beren.
- Bij de muskusossen zag ik vandaag 4 dieren na lange tijd enkel 3 dieren te zien. Hoe het nu zit weet ik niet? Heeft 1 van de jonge dieren het niet gehaald en heeft de moeder een tijd lang achter de schermen gestaan? Ik hoor het graag als iemand het weet.
- Het water bij de walrussen is opvallend troebel. Problemen met de filterinstallaties? Ze zullen de problemen wel heel snel willen fixen om de mensen met de hotelkamers tevreden te willen stellen.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

Boots schreef:
04 jan 2025, 12:04
Leuke update snoopy. Ik ben nu live in het park. Ik heb nog maar 3 werelden te zien, maar er valt al het een en ander te melden of te vragen.
- O.a. dat ze ook nu op zaterdag lekker aan het doorbouwen zijn aan The Sanctuary. Ik vind links en rechts al geluiden op dat de opening werd uitgesteld. Maar Eric Domb heeft wel openlijk uitgesproken in de zomer open te willen. En het is wel Pairi Daiza. Dus hoewel het mij onmogelijk lijkt dat ze tegen juli al klaar zijn, laat ik mij graag verbazen.
-De route langs de kamers bij de kinderboederij is afgesloten (dus die u-vorm) en ook bovenlangs bij de bruine beren.
- Bij de muskusossen zag ik vandaag 4 dieren na lange tijd enkel 3 dieren te zien. Hoe het nu zit weet ik niet? Heeft 1 van de jonge dieren het niet gehaald en heeft de moeder een tijd lang achter de schermen gestaan? Ik hoor het graag als iemand het weet.
- Het water bij de walrussen is opvallend troebel. Problemen met de filterinstallaties? Ze zullen de problemen wel heel snel willen fixen om de mensen met de hotelkamers tevreden te willen stellen.
Het lijkt mij ook onrealistisch, mijn reactie tegen de medewerker was eruit zonder dat ik het door had "zo vlug al" en ze moest eens lachen. Maar ze werken idd wel dag en nacht door, dus wie weet. Ze hebben ons daar al eerder verbaasd.

De route bij de beren was gisteren ook afgesloten, het staat daar volledig onder water.

Het water vd walrussen ziet er idd nogal groen uit, het contrast met de ijsberen is groot. Wsd wordt dit wel vanaf maandag aangepakt.

Gisteren drie muskusossen kunnen spotten.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Boots schreef:
Volgens Species360/ZIMS heeft Pairi Daiza inderdaad 4 muskusossen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

snoopy11 schreef:
04 jan 2025, 12:35
Boots schreef:
Het lijkt mij ook onrealistisch, mijn reactie tegen de medewerker was eruit zonder dat ik het door had "zo vlug al" en ze moest eens lachen. Maar ze werken idd wel dag en nacht door, dus wie weet. Ze hebben ons daar al eerder verbaasd.
Ik vraag mij ook af of je dat moet willen als park. Als je ziet wat er nog moet gebeuren, de planten moeten er nog in en dan de dieren moeten nog wennen...

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

MennoPebesma schreef:
04 jan 2025, 14:37
Boots schreef:
Volgens Species360/ZIMS heeft Pairi Daiza inderdaad 4 muskusossen.
Dan vraag ik mij af of er inderdaad een dier tijdelijk apart heeft gestaan of dat er weer een nieuw dier naar het park is gekomen. Ik hoop dat eerste, want dat zijn alle dieren waar het park mee begon nog in leven.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Ik dacht net laat ik een keer bij de Oasis gaan eten. Eens en nooit meer. Ik dacht dat je een fatsoenlijk menu zou krijgen, maar niets is minder waar. Voor 19,50 heb je drie balletjes in tomatensaus en een half bord friet. Echt schandalig. Het lag ook al op mijn bord dus ik vond het niet kunnen om er toen nog een punt van te maken, maar ik vroeg uit verbazing wel bij 2 medewerkers na of dit het echt was. Geen sausje, geen beetje sla, niks.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

Boots schreef:
04 jan 2025, 16:23
Ik dacht net laat ik een keer bij de Oasis gaan eten. Eens en nooit meer. Ik dacht dat je een fatsoenlijk menu zou krijgen, maar niets is minder waar. Voor 19,50 heb je drie balletjes in tomatensaus en een half bord friet. Echt schandalig. Het lag ook al op mijn bord dus ik vond het niet kunnen om er toen nog een punt van te maken, maar ik vroeg uit verbazing wel bij 2 medewerkers na of dit het echt was. Geen sausje, geen beetje sla, niks.
tja dit is altijd zo al geweest bij de Oasis is gewoon grootkeuken kwaliteit, standaard wat je kan verwachten van een zelfbedieningsrestaurant. Je kan wel koud appart nemen als je wil zoals in de meeste zelfbedieningsrestaurants, dit zie je trouwens wel vaker.

Als je prijs kwaliteit wil hebben voor je geld is de Brasserie een aanrader, wil je nog iets verfijnder gaan, hebben wij gisteren voor het eerst Mokki uitgeprobeerd en is zeker ook een aanrader. Wil je veel en relatief goed eten kan je terecht in L'Izba, daar moet je wat geluk hebben met het aanbod veranderd nogal eens.

Waar wij ook wel tevreden over zijn is het Thaïs restaurant in de boot als het open is, want dit is natuurlijk wel uitzonderlijk, maar ook zeker een optie. Het restaurant in China waren wij niet zo fan van, maar dat was gewoon omdat het ons ding niet was.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
Ik vind dat als ze het hele jaar door open willen gaan zijn, ze toch echt moeten zorgen dat er meer (betaalbare) eetgelegenheden open zijn bij minder en koud weer. Zeker aan de zuidkant van het park mis je toch wel plekken waar je even kan schuilen voor het weer terwijl je iets wilt eten.

Ik vind de buffet restaurants van de zotte qua prijs (past in mijn optiek ook totaal niet in een dierentuin)

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
04 jan 2025, 16:53
Boots schreef:
Ik vind dat als ze het hele jaar door open willen gaan zijn, ze toch echt moeten zorgen dat er meer (betaalbare) eetgelegenheden open zijn bij minder en koud weer. Zeker aan de zuidkant van het park mis je toch wel plekken waar je even kan schuilen voor het weer terwijl je iets wilt eten.

Ik vind de buffet restaurants van de zotte qua prijs (past in mijn optiek ook totaal niet in een dierentuin)
Misschien heb je wel gelijk over het zuiden van het park, maar als je ziet hoeveel restaurants er nu al zijn denk ik niet dat ze daar nog een restaurant gaan bij smijten. Om eerlijk te zijn kan toch steeds iets eten aan betaalbare prijzen. Oasis is altijd open is toch goed betaalbaar en dan heb je meestal nog de keuzen tussen de Brasserie en/of één van de a volonté restaurants. Mokki is toch ook regelmatig open en vindt ik qua prijs/kwaliteit zeker de moeite. Trouwens is het daar nu aangepast zodat je niet meer de ganse menu moet nemen, maar ook enkel het hoofdgerecht kan nemen voor dacht ik 24 Euro, wat toch niet zo overdreven duur is. De molen is meestal ook open, oke daar kan je niet overdekt zitten, maar kan je wel iets te eten kopen. En dan vergeet ik nog het hamburger uitgiftepunt in China.

Ik zie eigenlijk niet in hoe ze hun restaurantsbeleving nog kunnen uitbreiden. Zeker als je het vergelijkt met andere tuinen, kan je hier moeilijk spreken van een karig aanbod.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

De brasserie en zeker de Izba met haar buffet zijn ietsje duurder, maar wel hun geld volledig waard. Je krijgt waar je voor betaald op dat vlak, we zijn nu eenmaal in het dure België. ;)

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

snoopy11 schreef:
04 jan 2025, 17:14
daniel1109 schreef:
Boots schreef:

Misschien heb je wel gelijk over het zuiden van het park, maar als je ziet hoeveel restaurants er nu al zijn denk ik niet dat ze daar nog een restaurant gaan bij smijten. Om eerlijk te zijn kan toch steeds iets eten aan betaalbare prijzen. Oasis is altijd open is toch goed betaalbaar en dan heb je meestal nog de keuzen tussen de Brasserie en/of één van de a volonté restaurants. Mokki is toch ook regelmatig open en vindt ik qua prijs/kwaliteit zeker de moeite. Trouwens is het daar nu aangepast zodat je niet meer de ganse menu moet nemen, maar ook enkel het hoofdgerecht kan nemen voor dacht ik 24 Euro, wat toch niet zo overdreven duur is. De molen is meestal ook open, oke daar kan je niet overdekt zitten, maar kan je wel iets te eten kopen. En dan vergeet ik nog het hamburger uitgiftepunt in China.

Ik zie eigenlijk niet in hoe ze hun restaurantsbeleving nog kunnen uitbreiden. Zeker als je het vergelijkt met andere tuinen, kan je hier moeilijk spreken van een karig aanbod.
Er zijn genoeg plekken om eten te kopen ja. Maar bij de Orangerie zit je wel overdekt, maar niet uit de wind. In de wintermaanden dus niet echt te doen. De brasserie en de maison des saveurs zijn alleen op de drukkere dagen open. Voor een dagbezoeker is de Izba, Temple des delicees en Mokki wel erg duur (toen ik er 2 weken geleden was varieerden deze prijzen tussen de 38 en 42 euro per persoon).

Waar heb je verder een binnenlocatie om eventueel je eigen eten op te eten? De Oasis en de Dome. Beiden aan de noordkant van het park.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
04 jan 2025, 18:04
snoopy11 schreef:
daniel1109 schreef:
Boots schreef:

Er zijn genoeg plekken om eten te kopen ja. Maar bij de Orangerie zit je wel overdekt, maar niet uit de wind. In de wintermaanden dus niet echt te doen. De brasserie en de maison des saveurs zijn alleen op de drukkere dagen open. Voor een dagbezoeker is de Izba, Temple des delicees en Mokki wel erg duur (toen ik er 2 weken geleden was varieerden deze prijzen tussen de 38 en 42 euro per persoon).

Waar heb je verder een binnenlocatie om eventueel je eigen eten op te eten? De Oasis en de Dome. Beiden aan de noordkant van het park.
daniel1109 schreef:
04 jan 2025, 18:04
snoopy11 schreef:
daniel1109 schreef:
Boots schreef:

42 euro is 3 gangen, 38 euro 2 Gangen en enkel hoofdgerecht 24 euro, zo hangt het toch uit buiten en ook binnen. Dit vindt ik toch vrij schappelijk. Wij zijn er gisteren geweest ikzelf voor en hoofdgerecht, mijn vrouw enkel hoofdgerecht en je krijgt hier toch wel kwaliteit voor je geld.

Als ik zie in andere parken heb je ook nt zoveel binnenlocaties en zeker nt in Duitsland.

De brasserie is meestal op maandag en dinsdag dicht is onze ervaring. Dus als je kan hier mss rekening mee houden. Donderdag was het ook zeer rustig en dan was die wel open.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Mocht je alsnog een broodje kopen in bv de molen, dan staat het je vrij die ook in de Oasis overdekt op te eten, of in de Chinese tuin op de bankjes... of onderwater bij de walrussen/ ijsberen. Het is iets creatiever soms, maar het kan. ;)

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Vakantiestages in Pairi Daiza overtuigen families om een week vakantie in Wallonië te boeken.
Je kan vanaf nu kinderen van 8 tot 12 inschrijven voor een vakantiestage in Pairi Daiza in 2025.

In 2024 lanceerde Pairi Daiza voor het eerst eigen vakantiestages in het Nederlands voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Zo namen in 2024 meteen 50 kinderen deel aan één van de vijf weken vakantiestages. Het unieke aanbod inspireerde meerdere gezinnen uit Vlaanderen én Nederland om een weekje vakantie in Wallonië te boeken. Hoewel het aanbod enkel actief werd gepromoot binnen een straal van 5 kilometer rond het park, naar Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. In 2025 werden de vakantiestages gelanceerd onder de naam: De Wildpatrouille in Pairi Daiza.

De Tongerse familie Mundus brengt gemiddeld 30 weekends per jaar door in Pairi Daiza. Ter ere van het 30-jarig jubileum van het park werd de familie in het zonnetje gezet met een exclusief verblijf in de nieuwe Farmhouse Lodges. Ze kwamen aan bod in twee afleveringen van het tv-programma Expeditie Pairi Daiza over de zomerstages en de nieuwigheden in 2024. Het Belang van Limburg vroeg Siebe "Waar heb jij zoveel dierenweetjes geleerd?"
"In de zomer heb ik een vijfdaagse dierenstage gevolgd in het park. Samen met andere dierenvrienden van mijn leeftijd mocht ik de verzorgers helpen met het voeren van de dieren en het schoonmaken van hun leefgebieden. We kregen ook les over het dierenrijk. Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat ik nooit naar de apen mag lachen met blote tanden. Als apen naar elkaar kijken met blote tanden, betekent dat immers dat ze angstig zijn." Siebe Mundus (9 jaar)
Waarop zus Bo (10 jaar) aanvult: “Door zo vaak in Pairi Daiza rond te lopen leren we natuurlijk ook veel. We hebben alle infobordjes al meermaals gelezen (lacht).”

Elise Aselman uit Leiden in Nederland bezocht Pairi Daiza voor de allereerste keer in 2024, meteen in het kader van de herfststage. Haar hele gezin kwam een weekje in de buurt logeren. Haar moeder en jongere zus bezochten ook dagelijks het park, terwijl de vader pas op vrijdag na een week telewerken vanuit Wallonië Pairi Daiza ontdekte.
"Ik vond het super leuk. Je komt heel dichtbij veel verschillende dieren, deze mag je vaak ook voeren. Het spannendste vond ik om een dode cavia te voeren aan de gieren. Dana (de gids) was heel lief en aardig, ze zorgde altijd dat alle kinderen de beurt kregen om iets te voeren. Ik vond het een geweldige ervaring die ik nooit zal vergeten." Elise (10 jaar)

Zus Lisanne beleefde een even onvergetelijke tijd:
"Ik heb heel vaak het blotenvoetenpad met mama gelopen en de laatste dag ook met papa. Overal in de dierentuin staan hele mooi kristallen (stenen) er er is zelfs een hele mooie roze prinsessenbank. Het leukste vond ik de pinguïns. Deze kan je buiten en in de de koude grot zien, dat vond ik het leukste, ze volgden ook mijn hand." Lisanne (5 jaar)

Moeder Monique getuigt over een fantastische week. Elise en Lisanne zaten elke avond bij het eten vol met verhalen, zo kon iedereen meegenieten. Elise vertelde over alle dieren die ze had verzorgd, eten had gegeven en de verrijkingen die ze had gemaakt. Ook vond ze het erg leuk dat de gids, Dana, feitjes over de geschiedenis van het park vertelde. Zo leerden wij ook van alles. Lisanne vertelde honderduit over de dieren die ze had gezien, maar ook over de hoge trappen die ze had beklommen, dat ze een warm voetenbad had genomen terwijl ze naar verliefde bergen keek (Japan).
"Voor mij was het heerlijk om met de jongste 5 dagen tijd voor elkaar te hebben, echte moeder - dochter momentjes. Er was ook totaal geen haast om alles in één keer te kunnen zien. Lisanne kon en mocht de tijd aangeven. Zo konden we ook meerdere keren en meerdere dagen het blote voetenpad lopen, en kon ze balanceren op alle randjes van boomstammen en stenen naast alle paadjes." Mama Monique
In de tevredenheidsenquêtes krijgt het organiserend team een mooi compliment vanuit de ouders:
"Helemaal goed geregeld, zoals we eigenlijk wel gewoon zijn van Pairi Daiza. De ontvangst ging vlot, duidelijke instructies, kortom: wij waren helemaal ontzorgd en konden in alle vertrouwen ons kind een unieke ervaring laten beleven"

Een greep uit het zomerprogramma 2024:
Verwondering bij het ontdekken van de wereld in al zijn facetten: Het Afrikaans Paaldorp aan het meer, de Tempel van Ani, het Pad der Genezing, de Andalusische Tuin, Oceanië en nog veel meer.
Bewustwording van het nodige respect voor en de noden van dieren en hun herintroductie in hun natuurlijke omgeving door de projecten van de Pairi Daiza Foundation en de reddingsacties van het dierenhospitaal en revalidatiecentrum voor inheemse wilde dieren "Geraldine's Heaven' te ontdekken.
Unieke ervaringen in België zoals het voederen van een Aziatische olifant, het doorkruisen van het leefgebied van de kangoeroes of het verzorgen van de reuzenschildpadden van Aldabra.
Geweldige uitwisselingsmomenten met leeftijdsgenoten met wie ze dagen vol avontuur zullen delen.
Nieuwigheden binnen het Betoverde Dierenrijk, zoals de negende wereld van Pairi Daiza: Japan.

Inschrijven kan via deze link: https://www.pairidaiza.eu/nl/pairi-daiz ... -kinderen/

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Inmiddels heb ik mijn veel te dure avondmaaltijd verwerkt dus nog even terug naar gister.

Het was de eerste keer dat ik in de winter in het park was. En waar ik een beetje vreesde voor de indruk die het park zou maken, maar benieuwd was naar het winterevenement, maakte het park veel indruk op mij. De tuin lag er prachtig bij en ik heb enorm genoten van het bezoek overdag. Ondanks dat er door de bomen zonder de bladeren meer te zien is dan normaal verborgen moet zijn, ging de tuin er maar nauwelijks op achteruit. Enkel in The Last Frontier werd duidelijk hoe dicht deze wereld tegen de bewoonde wereld aanligt en deed dat afbreuk aan het voorbeeldige plaatje dat de wereld normaal is. Verder zorgde de wat kalere omgeving er voor dat ik wel op 3 plekken in het park ben geweest waar ik nog nooit eerder ben geweest.
Ik heb vooral van de Japanse, Chinese en koude wereld genoten. De eerste twee kwamen veel beter tot hun recht dan ik ooit had kunnen denken. Die laatste is gemaakt voor dit seizoen en iedere keer weer als ik in dit gebied kom ga ik het gebied alleen maar meer waarderen.

Bij het winterevenement had ik eigenlijk hetzelfde als bij het Halloween evenement; de opzet is leuk en eigenzinnig, maar de uitvoering matig. Ze proberen de evenementen zowat over het hele park uit te smeren, maar ik denk dat de evenementen veel succesvoller zouden zijn als je ze juist centreert in bepaalde werelden. Ik vind de afstanden te groot voor wat er te zien is. Mijn voorstel is centreer het winterevenement in The Land of the Cold, The Last Frontier, Cambron-Abbey en The Middle Kingdom. En het Halloween evenement in The Land of Origins, The Kingdom of Ganesha, Cambron-Abbey en The Middle Kingdom.

Dat Pairi Daiza 's avonds altijd prachtig is om te zien, staat voor mij niet ter discussie. En bijvoorbeeld de koepeltjes met daarin muziek spelende animatronics vond ik geweldig. Alleen vond ik het park te weinig aangekleed om echt te kunnen spreken over een evenement. Overigens had ik verwacht dat het kinderboederij gedeelte tegenover de Izba gebruikt zou worden als kerstdorp of iets. Daar zou het perfect voor zij.

__________________________________________________________________________________________________________________

Dan terug naar zaken die mij opvielen tijdens het bezoek. Excuus als bepaalde zaken al gemeld zijn.

- in de Oasis zijn best wel wat veranderingen op te merken, zoals uiteraard de nieuwe grootoorvossen. Ook zit er een wijnborstamazone in een volière die lang leeg gestaan heeft. Ook zijn er volgens mij wat vogels van verblijf gewisseld. Bovendien was nu het overgebleven gouden leeuwaapje zichtbaar.
- de geitjes die in het oude verblijf van Tian Bao zitten, vreten de hele schors van de aanwezige bomen af. Kan dat geen kwaad? Voor mij nog altijd onbegrijpelijk dat de zwarte beren niet gewoon meteen hun leefgebied terug hebben gekregen.
- In Tropicalia zijn de groene Arassari en de Kroeskoparassari bij elkaar gezet. In het oude verblijf van de Kroeskoparassari zat één grote beo. Ik was nog niet bij de 'zen volière' geweest en ik dacht het zal toch niet dat nu al een van de twee vogels dood is. Later bleek dat daar de twee vogels gewoon nog aanwezig waren en dat er dus een derde vogel aanwezig is.
- hoewel ik geen bouwgeluiden hoorde, stonden de bouwlampen in the Sanctuary gisteravond ook gewoon aan. Er leek dus ook op een zaterdagavond gewoon doorgewerkt te worden.
- op het oude perk van de Afrikaanse olifantenperk liep gister enkel een eland antilope. Dat lijkt mij het dier wat eerder is opgevangen.
- het rookverbod werd over het algemeen goed nageleefd. Als in bijna iedereen ging netjes in de rookzones staan. Is dit nu de bedoeling of mag er gewoon niet meer gerookt worden binnen de parkgrenzen? Enkel een aantal vapers vonden dat zij niet onder dit verbod vielen, sowieso sneu als je de hele dag aan zo'n ding loopt te zuigen. De rookzones zijn over het algemeen niet allemaal even tactisch gekozen.
- is hier al een keer gemeld dat er ook een octopus in het aquarium zit? Toen ik hem gister zag, wist ik zelf niet of ik hiervan op de hoogte was. Jeetje, wat een trieste verblijven hebben die dieren altijd...
- ik weet ook niet of dit al bekend was, maar die pelikanen op de grote vijver horen toch gekortwiekt te zijn? Ik moest gister 3 keer in mijn ogen wrijven om zeker te weten dat er drie pelikanen over mijn hoofd vlogen. Wat een geweldig gezicht!
- Tegenover de muismaki's zijn twee terraria ingericht met Vietnamese bosschorpioenen.
- Op de oude plek van de naakte molratten was nog niks te zien. Even afwachten wat daar mee gaat gebeuren.
- Ook in het Afrikadorp is de volière waar aan gewerkt wordt nog niet af.
- het grootste nieuws (althans het was nog niet gemeld toch?) is dat het oude Japanse makaken verblijf leeg lijkt te staan. Er hangt het gebruikelijke bordje met 'wij verfraaien de tuin voor u'. Nu kan dit gewoon onderhoud zijn, maar ik denk dat jullie wel weten wat de andere optie is... Ik ben benieuwd of alle makaken toch weer in een verblijf gestopt worden. In de Japanse wereld zag ik bij mijn bezoek gister 5 dieren.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Ik vergeet er nog een. Op het verdeelplein is natuurlijk iedere wereld afgebeeld met een klein stukje tuin, de naam van de wereld en een dier. Nu was een van de tuintjes leeg en waren er dus maar 11 afgebeeld. De steppe ontbrak. Mijn vraag is, heeft hier al wel iets gestaan?

Edit: ik heb het alsnog kunnen vinden. Hier stond de steppe wel afgebeeld met een prezwalskipaard. Ik hoop toch niet dat de plannen gewijzigd zijn.

Plaats reactie