Stevige prijs voor één totaal los van Apenheul staand evenement... benieuwd of dat aanslaat gezien de vele gelijkaardige evenementen die Nederland al kent.
Zo ja.. bijna 10 euro duurder dan een normaal ticket en dan ga je waarschijnlijk geen aap zien.. Dan mag je wel wat verwachten. Het gaat om een samenwerking met MOJO, de grootste evenementen organisator van Nederland, dus je zou zeggen dat die wel weten hoe ze zoiets moeten organiseren. Wat ik van ze weet is dat zij over het algemeen geen half werk leveren en mocht de kaartverkoop wel tegenvallen dan hebben ze waarschijnlijk genoeg middelen om nog een tandje bij te zetten qua marketing.
Persoonlijk denk ik niet dat ze mij daar gaan zien. Als ik het goed zie is de Apenheul in die periode overdag (zoals gewoonlijk in die periode) gewoon gesloten. Als aanvulling of combinatie zou ik zoiets nog leuk vinden, maar losstaand ben ik minder fan van dit soort evenementen. Al zal er vast wel een publiek voor zijn.
Blijkbaar zijn we niet de enige die het duur vinden. Het gaat kennelijk ook om een evenement van maar een uurtje...
Verontwaardiging over prijzen van winter-evenement Apenheul: 'Schrok me rot'
Is het nieuwe winter-evenement van dierenpark Apenheul te duur? Een groot aantal Facebook-gebruikers vindt van wel. De Apeldoornse trekpleister wordt in december en januari omgedoopt tot Winterheul. Bezoekers kunnen zich vergapen aan lichteffecten in plaats van dieren. De prijzen stuiten een hoop mensen tegen de borst, blijkt uit commentaren op social media.
Prachtig nieuws: vannacht is een gorillababy geboren!
De nieuwe zilverrug Banjoko, die afgelopen december naar Apenheul verhuisde, is voor het eerst vader geworden. Ook voor moeder M'Fugaji is het haar eerste baby. M'Fugaji houdt de kleine stevig tegen zich aan, dus het geslacht is nog niet bekend.
Zo lang het weer goed blijft, zijn de gorilla's buiten op hun eiland te zien. Tip: bezoek de gorillavoederpresentatie om 12.00 uur of 14.00 uur om de gorilla's én de kleine extra goed te kunnen bewonderen! Bij slecht weer kun je de gorilla's in hun binnenverblijf bezoeken.
Met wie kom jij snel op babybezoek?
Ga voor tickets met korting naar apenheul.nl/shops/apenheul-tickets
Gorillababy geboren in Apenheul! Eerste nakomeling van gorillaleider Banjoko
In de vroege uren van maandag 7 oktober is er een gorillababy in Apenheul geboren. Dit is voor Apenheul voor het eerst sinds drie jaar dat er een babygorilla geboren is. Moeder M'Fugaji houdt de kleine stevig tegen zich aan, dus het geslacht blijft nog even geheim. Apenheul is verheugd om de baby, van gorillaleider Banjoko en gorillavrouw M’Fugaji, te verwelkomen.
Eerste nakomeling
Afgelopen april kondigde het apenpark aan dat Banjoko samen met de vijftienjarige gorillavrouw M’Fugaji, dochter van oud gorillaleider Jambo, hun eerste nakomeling verwachtten. Wanneer de baby geboren zou worden was niet precies bekend, maar verzorgers hielden er rekening mee dat de kleine in de herfst zou komen. Het was dus een verrassing toen zij de baby vanochtend in het verblijf ontdekten.
M’Fugaji is dus voor het eerst moeder geworden, maar zij heeft al eerder met baby’s samengeleefd. Tot december zat zij in een groep met onder andere de inmiddels driejarige Kiango, zoon van de andere zilverrug Bao Bao. Zijn gorillagroep is op een ander eiland in Apenheul te bewonderen. Ondanks dat het al de 51e gorillababy is die in Apenheul ter wereld komt, blijft het een bijzonder moment. Dierverzorger Stan deelt meer over hoe het met de baby en ouders gaat: “M’Fugaji had vanochtend kleine oogjes en was wat moe. De moederrol pakt ze echter snel op en ze draagt de baby goed bij zich. Vader Banjoko was meteen geïnteresseerd in de baby. Hij had al veel rollen in de groep, onder andere die van leider en ‘politieagent’, maar hij heeft er nu een heel belangrijke rol bij, namelijk die als vader!”
Apenheul neemt deel aan het Europees populatiemanagementprogramma voor laaglandgorilla’s om deze diersoort, die in het wild ernstig wordt bedreigd, in dierentuinen in stand te houden. Voor Banjoko en M’Fugaji is dit de eerste keer dat hun genen worden vertegenwoordigd in het populatiemanagementprogramma. En daarmee is deze geboorte een belangrijke stap in het voorbestaan van de soort. Vader Banjoko Na de aankomst van Banjoko in december vorig jaar kreeg de gorilla de tijd om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Niet lang daarna werden de eerste paringen waargenomen. De zilverrug werd op 19 april officieel welkom geheten in Apenheul door Ton Heerts, de burgemeester van de gemeente Apeldoorn. Tijdens dit feestelijke evenement werd bekend gemaakt dat er een babygorilla op komst was.
Vader Banjok
Na de aankomst van Banjoko in december vorig jaar kreeg de gorilla de tijd om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Niet lang daarna werden de eerste paringen waargenomen. De zilverrug werd op 19 april officieel welkom geheten in Apenheul door Ton Heerts, de burgemeester van de gemeente Apeldoorn. Tijdens dit feestelijke evenement werd bekend gemaakt dat er een babygorilla op komst was.
Kraamvisite
Bezoekers kunnen de gorillababy al meteen bewonderen in Apenheul. Zo lang het weer goed blijft, zijn de gorilla's buiten op hun eiland te zien. Bij slecht weer kunnen bezoekers de gorilla's in hun binnenverblijf bewonderen.
Naamverkiezing
De nieuwe gorillababy heeft nog geen naam. Via sociale media kanalen van Apenheul volgt deze week een oproep om hierover mee te denken. Vereiste is dat deze naam een link heeft met Afrika, het oorspronkelijke continent waar deze mensapen leven. Iedereen kan aan de naamverkiezing deelnemen. De dierverzorgers van Apenheul kiezen uit alle inzendingen de winnende naam.
Ik kwam toevallig een nogal opvallend artikel over de Apenheul tegen, ik kan me niet herinneren dat ik hier eerder iets over heb zien langskomen. Blijkbaar heeft er in augustus 2023, op de drukste dag van het jaar, een bizar incident plaatsgevonden tussen twee bezoekers, waarbij één van de twee de ander heeft aangevallen met een groot mes. Deze persoon is in april dit jaar veroordeeld tot een gevangenisstraf van 24 maanden.
Celstraf voor poging doodslag in Apenheul Apeldoorn De rechtbank veroordeelt een 29-jarige man uit Vlissingen voor poging doodslag in Apenheul. Hij krijgt een gevangenisstraf van 24 maanden, waarvan 8 maanden voorwaardelijk. Daarbij legt de rechtbank aan de man een aantal voorwaarden op.
Ik was zelf die dag in de dierentuin en had er niets van gemerkt, ik kwam er pas achter toen ik thuis kwam en het op Looopings las. Ik dacht dat het wel langs gekomen was, maar daar kan ik me goed in vergissen...
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!
Vandaag een dagje naar de Apenheul geweest. En ik was zeker niet de enige die dat bedacht had. Door de herfstvakantie en het redelijk goede weer was het behoorlijk druk. Het doodshoofdapenbos kon ik bijvoorbeeld pas later op de dag bezoeken omdat het in de ochtend regelmatig afgesloten werd vanwege de drukte.
Eén van de hoogtepunten was natuurlijk de jonge gorilla van 3,5 week oud. Vandaag is via de socials ook het geslacht en naam bekendgemaakt. Het is een vrouwtje met de naam Mizani. De gorilla's zijn het beste te zien tijdens de gorillapresentatie dus heb ik de tweede presentatie van de dag bijgewoond. Moeder en jong lieten zich hier net als de andere gorilla's inderdaad goed zien.
Helaas is de vrouwelijke l'hoëstmeerkat op datzelfde eiland sinds kort alleen. Het mannetje is overleden. Men is samen met het managementprogramma een nieuwe parter voor haar aan het zoeken.
Bij de langoeren is recent ook een jong geboren. De nieuwe fokman die dit jaar aankwam heeft dus goed zijn best gedaan. En gezien de activiteit die ik vandaag zag kan er over een tijdje nog een jong bij komen.
Het nieuwe doorloopgebied met de West-Afrikaanse franjeapen en Noordelijke talapoins had ik ook nog niet gezien. Zoals we van Apenheul gewend zijn is ook dit weer een erg mooi gebeid. De franjeapen en sporenschildpadden bleven binnen, maar zijn ook daar goed te zien. Het groepje talapoins was lekker actief buiten bezig. Erg leuk om te zien!
De vierde en laatste Harpij van dit jaar zat deze week weer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Apenheul. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
- Door de late aankomst van een nieuwe fokman bij de doodshoofdapen is het geboorteseizoen daar ook wat later op gang gekomen. Maar inmiddels zijn er zeven jongen van deze nieuwe man geboren.
- Een 0,1 Colombiaanse slingeraap is samen met een dier uit Antwerpen naar München verhuisd.
- De 1,0 kroonmaki is ingeslapen nadat zijn gezondheid steeds minder werd.
- Er is ook een 0,1 berberaap overleden. Daardoor is er nu nog een groep van 4,11 dieren in Apenheul.
Winterheul, het nieuwe winter-evenement in dierenpark Apenheul, is vooralsnog geen groot succes. Vanwege de lage bezoekersaantallen zijn de toegangsprijzen van het lichtfestival opnieuw verlaagd. In eerste instantie gingen flextickets voor minimaal 37,85 euro over de toonbank.
Afgelopen week kostte hetzelfde entreebewijs nog 34,85 euro. Op dit moment rekent men 23,50 tot 24,50 euro per persoon voor een flexticket: ruim 35 procent minder dan het oorspronkelijke tarief. Kaarten met een specifiek tijdvak werden eveneens een stuk goedkoper.
Daarvoor vroeg Winterheul in eerste instantie 25,85 euro per persoon. Onlangs zakte de prijs naar 22,85 euro. Wie vandaag tickets bestelt voor een bezoek in de kerstvakantie, is nog maar 18,50 tot 19,50 euro kwijt.
Dieren niet zichtbaar
Winterheul ging van start op vrijdag 13 december, bijna een week geleden. De eerste paar dagen was het allesbehalve druk. De organisatie is in handen van concert- en festivalbedrijf Mojo. Bezoekers maken een wandeling van ongeveer een uur langs lichteffecten en projecties in het bos van het Apeldoornse apenpark. De dieren zijn niet zichtbaar.
"We streven ernaar iets kwalitatiefs neer te zetten met internationale allure", zei Apenheul-directeur Roel Welsing er eerder over. "Het is echt topniveau." Producent Frederik van Alkemade van Mojo gaf aan dat het concept "over de grens aantrekkingskracht" moet krijgen, met "een groeiscenario".
Het is toch ook helemaal niet slim geweest dat ze Winterheul duurder maken dan reguliere Apenheul. Er zijn meerdere andere parken met een lichtjesfestival waar je even veel betaald als normaal, én nogsteeds de dieren kan zien. Hier is het een (relatief) korte wandeling door een gewoon bos met lichtprojecties en geen dieren, daar zou ik zelf misschien 10 euro voor betalen.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!
Inderdaad! Zelf ga ik komende vakantie naar Light Nights in Ouwehands, voor €24 euro kan ik vanaf 14³⁰ naar binnen en heb ik zowel lichtsculpturen als dieren, dat trekt mij dan veel meer dan dit in Apenheul hoewel dat ongetwijfeld ook erg mooi zal zijn.
Geen verrassende ontwikkeling inderdaad. Als ik de video bekijk die Looopings heeft geplaatst vind ik het er over het algemeen echt wel geinig uitzien en hebben ze best wel leuke vondsten gedaan, maar zie ik niet waarin ze zich nou onderscheiden ten opzichten van andere evenementen. Op een dagje Apenheul was het een mooie plus geweest, maar nu oogt het voor mij echt te weinig. Ik zou voor volgend jaar kijken of je toch nog overdag iets toe kan voegen, zodat het wat meer body krijgt (al is 40+ euro dan nog steeds te veel). De meeste apensoorten zijn nu toch al binnen te zien, met de recente vernieuwingen hebben ze ook rekening gehouden met zichtbare binnenverblijven, en in een beetje een zachte winter zoals we die de laatste jaren hebben kunnen sommige soorten ook prima naar buiten.
Vorige week zijn onze dierenverzorgers verrast met een jonge luiaard. Hoewel de kleine nu nog achter de schermen blijft, maken zowel moeders als het jong het ontzettend goed. Schattig hé?
Vanaf 21 maart is Apenheul opent Apenheul weer haar deuren voor bezoekers! Zien we jullie daar?
Apenheul verwelkomt nieuwe voorzitter Raad van Toezicht De Raad van Toezicht van Stichting Apenheul heeft per 12 februari een nieuwe voorzitter: Kees Rutten. Kees is de opvolger van Olaf Prinsen, die na ruim 2 termijnen stopt als voorzitter.
“Met deze benoeming haalt Apenheul brede ervaring met publiek/private bedrijfsvoering in huis”, aldus algemeen directeur Roel Welsing. ”Met zijn jarenlange toezichthoudende ervaring bij o.a. de KNSB, Sportservice de Vallei en Aeres scholengemeenschap én daarbij opgeteld zijn bijzondere kennis van recreatie, gebiedsontwikkeling en public affairs, hebben we in Kees een waardig opvolger van Olaf Prinsen gevonden. We bedanken Olaf voor zijn enthousiaste inzet en zijn waardevolle bijdrage aan Stichting Apenheul de afgelopen jaren.”
Kees is directeur bij Leisurelands, een recreatieonderneming in Gelderland, en verantwoordelijk voor de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie van 19 recreatiegebieden in midden en oost Nederland. Hij kent de recreatiemarkt en de regio dus goed. Kees Rutten: “Apenheul is een fantastisch leuk én belangrijk park. De doelstellingen van Apenheul gaan mij dan ook aan het hart. Ik ben er trots op dat ik onderdeel mag zijn van de Raad van Toezicht en zo een bijdrage kan leveren aan de toekomst van Apenheul. ”
Kees Rutten (voorzitter) vormt samen met Hesje van der Meer, Gerwin Hop, Liesbeth Sterck en Frank Verstappen de Raad van Toezicht van Stichting Apenheul.
Apenheulnieuws! In 1 minuut ben jij op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen het park. Nieuwe apen, een update over de gorillababy en nog veel meer!
Zoals ik het filmpje interpreteer hadden ze er nog 1 en zijn er 2 bijgekomen. Maar de geslachten en waar ze vandaan komen kan ik niet terugvinden...
Ze hadden een koppel, maar het mannetje overleed vorig jaar. Gezien het aantal van deze dieren in Nederland volgens ZIMS zou het vrouwtje er nog steeds moeten zijn en zijn er twee bij gekomen. Wat de oorsprong en geslachten van die twee zijn weet ik ook niet.