Nieuwstopic Zooparc de Beauval

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Zooparc de Beauval

Bericht door MennoPebesma »

In ZooParc de Beauval is in de nacht van 24 op 25 april een Maleise tapir geboren. Ouders van het jong zijn Tioman etn Utari.

Bron: Facebook Zoo de Beauval

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Over een paar dagen onthuld ZooParc de Beauval iets nieuws aan voor het seizoen 2025. Het park bestaat dan 45 jaar. Het zou gaan om een grote primeur die uniek is voor Europa en net zo zeldzaam als een reuzenpanda.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Ik ben benieuwd. Eerste wat in mij naar boven komt wat zo zeldzaam is als een reuzenpanda en uniek voor Europa is een vogelbekdier.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

In het filmpje is er wel heel veel focus op Chinese / Himalaya dieren. Ik denk dat de soort weer uit China zal komen.

Mijn eerste gedachte was Chinese reuzensalamander, maar die zijn niet uniek in Europa
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

De gouden stompneus aap, zuid Chinese tijger of Indochinese luipaard zijn soorten die ook niet in Europa zitten, en volgens mij allemaal ook zeldzaam zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Schrijf maar gouden stompneusaap op en je zal dicht eindigen denk ik.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Apenarend schreef:
23 nov 2024, 16:51
Ik hoop op stompneusapen. We weten dat PD ook de wens heeft om die soort binnen te halen. Ze lijken daar ook bezig met concrete plannen voor een uitbreiding van het Chinese gebied dus wie weet kunnen we over een aantal jaar wel op 2 plekken deze mooie apensoort zien.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Boots schreef:
24 nov 2024, 10:19
Apenarend schreef:
Ik hoop op stompneusapen. We weten dat PD ook de wens heeft om die soort binnen te halen. Ze lijken daar ook bezig met concrete plannen voor een uitbreiding van het Chinese gebied dus wie weet kunnen we over een aantal jaar wel op 2 plekken deze mooie apensoort zien.
Er zijn meer houders van de gouden stompneusapen dan van doeklangoeren volgens zootierliste in Azië (China vooral). Bij een aantal dierentuinen wordt zelfs aangegeven dat er gefokt wordt. Dus inderdaad een goede optie om te kunnen importeren. Bij Beauval (en ook Pairi Daiza) verbaas ik me niet echt meer, al hoop ik wel dat er geinvesteerd wordt in een degelijk fokprogramma ipv het hebben om het hebben :s

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

JvG schreef:
24 nov 2024, 10:29
Boots schreef:
24 nov 2024, 10:19
Apenarend schreef:
Er zijn meer houders van de gouden stompneusapen dan van doeklangoeren volgens zootierliste in Azië (China vooral). Bij een aantal dierentuinen wordt zelfs aangegeven dat er gefokt wordt. Dus inderdaad een goede optie om te kunnen importeren. Bij Beauval (en ook Pairi Daiza) verbaas ik me niet echt meer, al hoop ik wel dat er geinvesteerd wordt in een degelijk fokprogramma ipv het hebben om het hebben :s
Ben ik absoluut met je eens. Ik vind het altijd lastig om daar hoogte van te krijgen. Ik zie bijvoorbeeld graag Australische soorten, maar daar vraag ik mij ook vaak af wat nou eigenlijk de bedoeling is met de dieren. Vaak lijkt er geen idee achter te zitten en dat vind ik toch erg amateuristisch anno 2024

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Het zullen gouden stompneusapen worden, in een vergelijkbare constructie als met de reuzenpanda's. Beauval krijgt in eerste instantie 1.2 dieren die 10 jaar uitgeleend zullen worden, eventuele jongen mogen 5 jaar blijven voor ze naar China gaan. Officiele berichtgeving uit Frankrijk zal wel vandaag komen, dit zijn de geluiden uit China ;)

(het zou me niet verbazen als binnen een paar jaar Pairi Daiza met een vergelijkbare constructie komt)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Heel tof. Echt weer iets om naar uit te kijken als soortenliefhebber!

Yapok
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Bericht door Yapok »

https://youtu.be/w4KJPB_P0c0

Hier de officiële aankondiging van de gouden stompneusapen in Beauval.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

lintworm schreef:
27 nov 2024, 09:39
Het zullen gouden stompneusapen worden, in een vergelijkbare constructie als met de reuzenpanda's. Beauval krijgt in eerste instantie 1.2 dieren die 10 jaar uitgeleend zullen worden, eventuele jongen mogen 5 jaar blijven voor ze naar China gaan. Officiele berichtgeving uit Frankrijk zal wel vandaag komen, dit zijn de geluiden uit China ;)

(het zou me niet verbazen als binnen een paar jaar Pairi Daiza met een vergelijkbare constructie komt)
Ik vind het toch enorm dubbel. Je geeft een fortuin uit voor de lease en ze "moeten terug". Dus een daadwerkelijk fokprogramma opstarten in Europa is geen optie... Zulke projecten zijn gevoelsmatig puur voor het ego van de eigenaars. Zelf vind ik het veel interesanter als er een "diepere" denkwijze achterzit door het bewust laten zien van een dier met een goede reden zoals een fokprogramma of educatie.
Voor Beauval hoop ik dat het een groot succes is en niet zo gaat tegenvallen als de Apenheul had met de neusapen.
En stiekum zou ik best de komende 10 jaar ergens een keer terug willen naar Beauval...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
27 nov 2024, 22:30
lintworm schreef:
27 nov 2024, 09:39

Ik vind het toch enorm dubbel. Je geeft een fortuin uit voor de lease en ze "moeten terug". Dus een daadwerkelijk fokprogramma opstarten in Europa is geen optie... Zulke projecten zijn gevoelsmatig puur voor het ego van de eigenaars. Zelf vind ik het veel interesanter als er een "diepere" denkwijze achterzit door het bewust laten zien van een dier met een goede reden zoals een fokprogramma of educatie.
Voor Beauval hoop ik dat het een groot succes is en niet zo gaat tegenvallen als de Apenheul had met de neusapen.
En stiekum zou ik best de komende 10 jaar ergens een keer terug willen naar Beauval...
Puur voor de fok en het overleven van deze soort heeft China het buitenland niet nodig. Het land is groot en rijk genoeg om zelf, zoals Australië, kweekprogramma's op te stellen voor zijn endemen. Het is dus idd puur prestige, een wedloop om de exentriekste soorten te hebben. Maar bon, we gaan allemaal toch minstens 1x kijken he ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Zolang er goed voor de dieren gezorgd wordt, en volgens kunnen ze dat in Beauval wel, heb ik er niet zo veel problemen mee.

Uiteindelijk is het ook gewoon een prachtige soort en als kinderen/mensen daardoor van dieren en de natuur gaan houden...
Als kind vond ik de nijlpaarden in Emmen vroeger prachtig. Ik wilde ieder jaar naar Emmen om ze te zien en daaruit is mijn dierentuinhobby ontstaat.
Ik denk dat de gouden stompneusapen een soort is die veel bezoekers prachtig zullen vinden (niet wetende dat het een zeldzaamheid is) en dus zal bijblijven

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Er is een eerste concept bekend gemaakt voor het verblijf voor de gouden stompneus apen.

Bron: Zooparc de Beauval

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

In Beauval is vorige maand de laatste Matschieboomkangoeroe van Europa overleden. Het 24-jarige mannetje Komba werdt al enige jaren achter de schermen gehouden vanwege zijn hoge leeftijd.

Bron: ZooChat

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Het koppel geelrugduikers van Beauval heeft hun tweede jong gekregen. Deze keer is het jong een mannetje. Binnen twee à drie maanden zal de kleine voor de bezoekers te zien zijn. Dat deelde de dierentuin op Facebook.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De drie gouden stompneusapen zijn vandaag in Beauval aangekomen. Ze gaan nu eerst in quarantaine en zijn vanaf begin mei voor bezoekers te zien.

Bron: Facebook Zoo de Beauval

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Een heuse babyboom in Beauval, met de volgende geboortes:

- Twee roodscheendoeken(!)
- Drie doodshoofdaapjes
- Twee reuzenotters
- Twee vrouwelijke beise oryxen