Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Raf »

Er waren dus 2 drachten... Klopt het dat het laatste jong een mannetje is? Ze hebben maar een kleine groep giraffen in Amsterdam, wat uitbreiding toont denk ik wel mooi.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Raf schreef:
18 aug 2024, 22:11
Er waren dus 2 drachten... Klopt het dat het laatste jong een mannetje is? Ze hebben maar een kleine groep giraffen in Amsterdam, wat uitbreiding toont denk ik wel mooi.
Klopt, er waren twee giraffen drachtig van de in 2023 overleden giraffenstier Rocky. Ook dit tweede jong is inderdaad een mannetje. De kudde in Artis bestaat nu met dit jong uit zes dieren.

Raf

Bericht door Raf »

Ergens las ik dat de olifantenbul uit Artis is vertrokken. Wat is de concrete reden voor zijn vertrek?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Raf schreef:
22 aug 2024, 00:34
Ergens las ik dat de olifantenbul uit Artis is vertrokken. Wat is de concrete reden voor zijn vertrek?
Waar heb je dat gelezen? Ik heb het nog nergens gezien en volgens mij was het de bedoeling dat hij minimaal een jaar in Artis zou blijven, maar mogelijk dat dat dan veranderd is. De bedoeling was sowieso niet dat hij voor langere tijd in Artis zou blijven, omdat het (binnenverblijf)verblijf eigenlijk te klein is om structureel een man te kunnen houden. Vorige bullen in Artis waren vaak ook al weg voordat de jongen geboren waren. Volgens EleWiki zou Sibu hierna waarschijnlijk naar Safari Madrid vertrekken om de bullengroep met Ein She Min en Ravi uit Emmen te versterken.

Raf

Bericht door Raf »

Joost schreef:
23 aug 2024, 13:25
Raf schreef:
Waar heb je dat gelezen? Ik heb het nog nergens gezien en volgens mij was het de bedoeling dat hij minimaal een jaar in Artis zou blijven, maar mogelijk dat dat dan veranderd is. De bedoeling was sowieso niet dat hij voor langere tijd in Artis zou blijven, omdat het (binnenverblijf)verblijf eigenlijk te klein is om structureel een man te kunnen houden. Vorige bullen in Artis waren vaak ook al weg voordat de jongen geboren waren. Volgens EleWiki zou Sibu hierna waarschijnlijk naar Safari Madrid vertrekken om de bullengroep met Ein She Min en Ravi uit Emmen te versterken.
Ik ben vergeten waar exact, maar ik zag een berichtje dat een bul die in Artis was geweest nu in een ander park is. Maar als ik er zo over nadenk kan het natuurlijk ook een voorganger van de huidige bul zijn... zeker als jij zegt dat ze daar eigenlijk niet permanent een plekje hebben voor een bul.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Raf schreef:
24 aug 2024, 07:32
Joost schreef:
23 aug 2024, 13:25
Raf schreef:
Ik ben vergeten waar exact, maar ik zag een berichtje dat een bul die in Artis was geweest nu in een ander park is. Maar als ik er zo over nadenk kan het natuurlijk ook een voorganger van de huidige bul zijn... zeker als jij zegt dat ze daar eigenlijk niet permanent een plekje hebben voor een bul.
Het zou kunnen dat je dan Mekong of Nikolai langs hebt zien komen, dat zijn bullen die recent in Artis hebben gestaan en nog in leven zijn. Mekong staat nu in Rapperswil en Nikolai in Münster.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Het duurde wat langer dan bij anderen, maar de derde Harpij van dit jaar zat vandaag ook bij mij in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Artis. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Er is weer een koppel blauwkeelparkieten te zien in het Vogelhuis. Het koppel leeft samen met de kuifbobwhite’s.
- Er is een jong bij de vale gieren, incakaketoe’s en argusfazanten. In de Hollandse Polder zijn meerdere jongen bij de dwergganzen, slobeenden en kluten. Daarnaast heeft het koppel Chinese zaagbekken hun eerste legsel.
- 2,0 Zuidelijke hoornraven zijn verhuisd naar een andere dierentuin. Binnenkort zal een nieuw mannetje arriveren voor het aanwezige vrouwtje.
- Op de pampa zijn twee jonge grote mara’s gespot.
- Bij de dianameerkatten zijn twee jongen geboren.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Ik las op Facebook dat er een nieuw koppel stokstaarten is aangekomen op het Kamelenveld. De stokstaarten die daar zaten, zijn verplaatst naar het Gorillahuis.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Artis publiceerde vandaag een geüpdatete masterplan 2030. Er wordt onder andere gemikt op een groei van 1,4 naar 2 miljoen bezoekers per jaar, de bouw van een duurzame parkeergarage en meer aandacht voor planten en bomen. Artis wil de komende jaren minimaal één nieuw verblijf per jaar openen en daarnaast één verblijf vernieuwen.

De plattegronden in het Masterplan document verraden o.a. de volgende veranderingen:

- Bouw van een nieuw reptielenhuis en kas.
- Bouw van een olifantenbullenstal en buitenverblijf.
- Overnetting flamingoverblijf.
- Herinrichting achtergebied met o.a. een primatenheuvel.

Vernieuwd masterplan (plattegronden op blz. 126-127): https://www.artis.nl/media/filer_public ... g_2024.pdf

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Grootse plannen in Artis blijkbaar. Ben benieuwd wat die primatenheuvel gaat worden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Thx Menno, het blijven dure woordenbrijen die masterplannen maar deze staat vol met oude plannetjes, en dat kan ik zeker smaken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Binnenkijken: zo ziet het gesloten Artis-Aquarium er op dit moment uit

Het Artis-Aquarium was zaterdag na ruim drieënhalf jaar weer voor één dag geopend voor het publiek. In het kader van Open Monumentendag werd het gebouw – dat momenteel een grondige renovatie ondergaat – eenmalig opengesteld. Het evenement bleek een succes: rondleidingen door het aquarium waren in de loop van de middag al volgeboekt.

Bron & foto's: ZooFlits

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

Zie op de plattegrond van Artis 2030 dat op de plek van Vicuna's een verblijf voor Babiroessa's komt!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

MennoPebesma schreef:
13 sep 2024, 18:07
Artis publiceerde vandaag een geüpdatete masterplan 2030. Er wordt onder andere gemikt op een groei van 1,4 naar 2 miljoen bezoekers per jaar, de bouw van een duurzame parkeergarage en meer aandacht voor planten en bomen. Artis wil de komende jaren minimaal één nieuw verblijf per jaar openen en daarnaast één verblijf vernieuwen.

De plattegronden in het Masterplan document verraden o.a. de volgende veranderingen:

- Bouw van een nieuw reptielenhuis en kas.
- Bouw van een olifantenbullenstal en buitenverblijf.
- Overnetting flamingoverblijf.
- Herinrichting achtergebied met o.a. een primatenheuvel.

Vernieuwd masterplan (plattegronden op blz. 126-127): https://www.artis.nl/media/filer_public ... g_2024.pdf
Hoewel in de teksten niet heel gedetailleerd ingegaan wordt op de plannen voor diersoorten en verblijven, is er uit het kleine beetje dat wel beschreven wordt en uit de plattegronden toch het een en ander te zien over de toekomstplannen (wensen) van het park.

Men beschrijft dat het de afgelopen decennia het aantal dieren/diersoorten drastisch teruggebracht waardoor er meer ruimte is vrijgekomen voor de andere diersoorten. Het park wil deze lijn doortrekken en de dieren steeds meer leefruimte geven. Daarbij moet je niet alleen denken aan vierkante meters maar ook aan de inrichting van een verblijf, of juist de hoogte in gaan. De komende jaren zal de collectie op een weloverwogen manier worden samengesteld. De focus ligt op de continue verbetering van het dierwelzijn en het behoud aan de diversiteit aan soorten die te zien zijn.

De diercollectie en verblijven zullen waar mogelijk meer bijdragen aan de inheemse biodiversiteit en Stadsnatuur. Zoals eerder gezegd wil het park jaarlijks minimaal één nieuw verblijf openen. Waar mogelijk zullen meerdere diersoorten in één verblijf gehouden worden, zullen de dieren zo veel mogelijk in een natuurlijke samenstelling leven en hebben de verblijven geen storende barrières tussen mens en dier.

Zoals eerder gemeld wordt er een nieuw reptielenhuis gebouwd op de plek van het huidige parkeerterrein. Hier is ruimte voor omdat er een nieuwe meerlaagse parkeergarage gebouwd wordt. Ook wil men op de vrijgekomen ruimte een vierde vijver realiseren als soort van waterzuiveringstuin. Mogelijk komt hier ook een verbinding voor de otter naar het concept van de 'Voluntary Zoo'. Ook lijkt men wat van plan te zijn met het Kleine-Zoogdierenhuis. De vorm hiervan ziet er op de plattegrond namelijk anders uit. Verder in het document noemt men dit gebouw te dominerend voor het park en log en overgroeid, daarom wil men hier ingrijpen.

In het achterste deel van het park is het doel om veel meer aan te passen. De anoa's lijken bijvoorbeeld weer samen met de kuifmakaken gehouden te worden. Hun huidige verblijf en de verblijven van de wasberen en wilde honden lijken een andere invulling te krijgen, maar wat lijkt nog niet bekend. Het huidige chimpanseeverblijf staat ook niet meer op de plattegrond aangegeven. De pinguïns krijgen een nieuw verblijf naast hun huidige verblijf, het pinguïnverblijf wordt dan een watertuin. Dit moet een passend decor worden voor het aquarium. Ter plaatse van de huidige verblijven van de vicuña's en struisvogels lijkt een verblijf gerealiseerd te worden voor wat lijkt op babiroesa's. De grootse verandering wordt een primatenheuvel. Deze moet op de plek van de huidige verblijven van de gorilla's, rode panda, mandrillen en zeeleeuwen komen. Een nieuw binnenverblijf wordt opgenomen in deze heuvel. Het verblijf zal uit twee delen bestaan die gescheiden van elkaar of samengevoegd kunnen worden. De volledige primatenheuvel lijkt ook volledig overnet te worden.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Nieuw in het Reptielenhuis: de Marokkaanse doornstaartagame🦎 Het zal je niet verbazen dat doornstaartagamen een stekelige staart hebben. Ze kunnen er hard mee slaan, zo beschermen ze zichzelf tegen roofdieren💥

Wist je dat ze kunnen omgaan met extreme temperaturen van -7 tot wel 60°C?🏜️ Deze woestijnbewoners laten zich graag opwarmen door de zon, maar tijdens de ergste hitte of koude nachten zoeken ze hun holen op.

#MarokkaanseDoornstaartagame #Reptiel #ARTIS #Reptielenhuis #Woestijn #Dier #Amsterdam

Bron: Facebook ARTIS

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Artis stopt met Japanse makaken, verblijf wordt dit najaar verbouwd

Artis gaat stoppen met het houden van Japanse makaken. De laatste dieren zijn achter de schermen geplaatst. Het huidige verblijf ondergaat dit najaar een verbouwing voor de komst van andere diersoorten.

Bron & meer: ZooFlits

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Na het vertrek van de makaken zal de apenrots dit najaar verbouwd worden. Waarna er rode panda's en kleinklauwotters zullen gaan leven.

Geen apen meer op apenrots in Artis: makaken vertrekken naar Edinburgh

Het is het eerste verblijf waar kinderen vaak naar toe rennen als ze Artis binnenkomen is de apenrots. Op die rots zijn alleen geen apen meer te zien en dat gaat ook niet meer gebeuren. De Japanse makaken gaan naar een dierentuin in het Schotse Edinburgh. Komend najaar wordt het verblijf gerenoveerd voor de komst van twee andere diersoorten.

Bron + impressie verbouwd verblijf: AT5

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Afgelopen Donderdag ben ik naar Amsterdam afgereisd om weer eens naar Artis te gaan, dat was ondertussen alweer even geleden.

In het reptielenhuis worden er aan meerdere terrariums gebouwd. In de oude terraria van de Europese moerasschildpadden en Glashagedissen komen binnenkort Luristan beeksalamanders en Vietnamese krokodilstaartsalamanders. Van de laatste zijn er 8 dieren aangekomen vanuit Zoo Keulen (volgens Zootierliste).

Veel terraria in de grote ruimte begint de bouw pas net, hiervan zijn er veel leeg en er staan bordjes bij dat er in de lente van 2025 pas nieuwe invulling komt voor deze terraria.

De Pannenkoekschildpadden en Oranjestaartskink zijn verhuisd naar het losstaande, ronde terrarium. Hier is ook een Noord-Afrikaanse doornstaartagame bijgekomen. En de Chinese driestreepdoosschildpad is verhuisd naar het verblijf met de Zeilvinagames en McCord's slangenhalsschildpadden.

Het insectarium is bijna volledig gesloten, wat ik zelf wel jammer vond, want daar had ik graag willen rondkijken.

Het Kerberterras is nogsteeds niet toegankelijk voor de Vari's, ik had verwacht dat ze daar ondertussen al naartoe mochten. Wel werd er wat op het vari eiland gebouwd, misschien dat dat er dan binnenkort aankomt.

Het nieuwe leeuwenverblijf vind ik een heel mooi concept, al is het wel jammer dat je niet bovenaan kan kijken, vooral omdat de leeuwen de hele dag boven lagen.

In de Metzelaarskas stond geen bordje met welke soorten er zouden moeten zitten, wat een beetje jammer is. vooral voor iemand die zijn dierentuingidsen wil updaten ;)

Tussen de fazanterie en het Jaguarverblijf was ook een bouwplaats.

In het kleinzoogdierenhuis vind ik het nieuwe verblijf voor Europese moerasschildpadden en Glashagedissen erg geslaagd, al lijkt het me wel een stuk beter als ze hier ook wat Europese vissen in zouden doen, zoals Bittervoorntjes en Zeelten.

Wat me ook opviel in het Kleinzoogdierenhuis is dat er veel dubbele verblijven zijn. De Eikelmuizen, Doeroecoeli's en Kantjils hebben allemaal drie verblijven naast elkaar tot hun beschikking. En mijn gedachte is dan dat er in het verblijf van de Kantjils makkelijk een kleine apensoort bij kan, en bij de Doeroecoeli's (en ook bij de Ringstaartmaki's) een grondsoort.

In het algemeen hebben we veel geluk gehad met dieren vinden, we hebben bijna alle dieren gezien. Maar in de Poldervolière zagen we alleen maar de Lepelaars. Nu ben ik dol op Lepelaars, maar het was toch een beetje vreemd om zo weinig dieren te zien in zo'n grote volière.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Mr. Gharial schreef:
19 okt 2024, 15:26
Het Kerberterras is nogsteeds niet toegankelijk voor de Vari's, ik had verwacht dat ze daar ondertussen al naartoe mochten. Wel werd er wat op het vari eiland gebouwd, misschien dat dat er dan binnenkort aankomt.
De renovatie/verbouwing begint pas eind dit jaar, zoals destijds ook gecommuniceerd. Als het goed is moet het voorjaar 2025 klaar zijn.
Mr. Gharial schreef:
Het nieuwe leeuwenverblijf vind ik een heel mooi concept, al is het wel jammer dat je niet bovenaan kan kijken, vooral omdat de leeuwen de hele dag boven lagen.
Er is een uitkijkpunt bij het bovenste gedeelte. Misschien was dat nu gesloten dan. Las laatst dat er in één van de ruiten daar een scheur zat.
Mr. Gharial schreef:
Dat lijkt mij de restauratie en herbestemming van het Duivenhuis en de Moeflonstal te zijn.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
19 okt 2024, 15:57
Mr. Gharial schreef:
De renovatie/verbouwing begint pas eind dit jaar, zoals destijds ook gecommuniceerd. Als het goed is moet het voorjaar 2025 klaar zijn.
Mr. Gharial schreef:
Er is een uitkijkpunt bij het bovenste gedeelte. Misschien was dat nu gesloten dan. Las laatst dat er in één van de ruiten daar een scheur zat.
Mr. Gharial schreef:
Dat lijkt mij de restauratie en herbestemming van het Duivenhuis en de Moeflonstal te zijn.
Dat lijkt allemaal te kloppen! Er stond boven bij de leeuwen wel een verzorger, maar ik zag geen trap naar boven voor de bezoekers om daar te komen. En op de doeken rond de bouwplaats stond inderdaad iets over Moeflons, maar daar heb ik niet al te goed naar gekeken.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie