Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door Mr. Gharial »

Jitsie schreef:
15 jun 2024, 22:04
Mr. Gharial schreef:
15 jun 2024, 21:18
Jitsie schreef:
15 jun 2024, 21:15
Leuk! Ik wilde het weten omdat ik nu bezig ben met een denkbeeldige dierentuin met vlindertuin die opgedeeld is in verschillende onderdelen( Europa, Amerika, Azië en Australië, Afrika) met vlinders en begroeiing uit die regio
Klinkt als een interessant idee
Ja, als ik klaar ben kan ik mischien wel álle ideeën over die tuin ( onderedelen, soorten) in een nieuw topic op dit forum zetten
Er is (nog) geen algemeen dromentopic voor fantasie-tuinen. Die zijn wel veel op ZooChat te vinden (al gaat daar alles in het Engels)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Mr. Gharial schreef:
15 jun 2024, 22:35
Jitsie schreef:
15 jun 2024, 22:04
Mr. Gharial schreef:
15 jun 2024, 21:18
Jitsie schreef:
15 jun 2024, 21:15
Leuk! Ik wilde het weten omdat ik nu bezig ben met een denkbeeldige dierentuin met vlindertuin die opgedeeld is in verschillende onderdelen( Europa, Amerika, Azië en Australië, Afrika) met vlinders en begroeiing uit die regio
Klinkt als een interessant idee
Ja, als ik klaar ben kan ik mischien wel álle ideeën over die tuin ( onderedelen, soorten) in een nieuw topic op dit forum zetten
Er is (nog) geen algemeen dromentopic voor fantasie-tuinen. Die zijn wel veel op ZooChat te vinden (al gaat daar alles in het Engels)
Deze bestaat hier wel hoor :)
viewtopic.php?f=94&t=4710&start=120

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Joost schreef:
16 jun 2024, 00:10
Mr. Gharial schreef:
Er is (nog) geen algemeen dromentopic voor fantasie-tuinen.
I stand corrected :bengeltje:

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Bericht door Jitsie »

Mr. Gharial schreef:
16 jun 2024, 00:31
Joost schreef:
16 jun 2024, 00:10
Mr. Gharial schreef:
Er is (nog) geen algemeen dromentopic voor fantasie-tuinen.
I stand corrected :bengeltje:
Cool, als ik klaar ben ga ik mij plannen daarop delen

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Ik heb een vraag: is het mogelijk om alle lorie soorten uit de hand te laten voeren door bezoekers, of lukt dit allen met trichoglossus-soorten

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Jitsie schreef:
06 jul 2024, 20:10
Ik heb een vraag: is het mogelijk om alle lorie soorten uit de hand te laten voeren door bezoekers, of lukt dit allen met trichoglossus-soorten
In theorie lijkt het me ook met andere lorisoorten mogelijk. In Jurong Bird Park schijnt er een vergelijkbaar concept gefunctioneerd te hebben met naast Trichoglossus- ook Lorius-soorten. De vraag is echter of het ook wenselijk is: buiten de klassieke regenbooglori's zijn de meeste lorisoorten niet heel alomtegenwoordig in dierentuinen, en ik ben ook niet zeker of alle lori's geschikt zijn om in grote groepen gehouden te worden.

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Zoozot schreef:
06 jul 2024, 21:05
Jitsie schreef:
06 jul 2024, 20:10
In theorie lijkt het me ook met andere lorisoorten mogelijk. In Jurong Bird Park schijnt er een vergelijkbaar concept gefunctioneerd te hebben met naast Trichoglossus- ook Lorius-soorten. De vraag is echter of het ook wenselijk is: buiten de klassieke regenbooglori's zijn de meeste lorisoorten niet heel alomtegenwoordig in dierentuinen, en ik ben ook niet zeker of alle lori's geschikt zijn om in grote groepen gehouden te worden.
Dankjewel voor dit antwoord, ik ga het gebruiken voor een fantasie dierentuin

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Ik ga binnenkort een weekend naar Antwerpen en de andere dag naar Planckendael, en dit is de eerste keer dat ik naar die dierentuinen ga. Daarom vroeg ik me af of iemand nog tips had. Bijvoorbeeld welke diersoorten interessant zijn of dat er onderdelen gesloten zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Jitsie schreef:
11 jul 2024, 10:25
Ik ga binnenkort een weekend naar Antwerpen en de andere dag naar Planckendael, en dit is de eerste keer dat ik naar die dierentuinen ga. Daarom vroeg ik me af of iemand nog tips had. Bijvoorbeeld welke diersoorten interessant zijn of dat er onderdelen gesloten zijn.
Beide parken zijn perfect te doen op een (aparte) dag.

In Antwerpen zal je niet naast de bouwwerf van het Jubileumcomplex kunnen kijken. In Planckendael denk ik niet dat er momenteel grote werven zijn, wel bouwen ze daar een nieuw toegang, maar daar zal je geen last van hebben.

Wat je niet mag missen, hangt natuurlijk sterk af van jouw interesses. Check zeker ZTL voor soortenlijsten en selecteer volgens jouw voorkeuren.
Amahoro in Antwerpen lijkt me een must, net als alle bezoekbare gebouwen (reptielenhuis, aquarium, vogelhuis, apenhuis, mensapenhuis, Egyptische tempel).

Veel plezier.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Apenarend schreef:
11 jul 2024, 12:41
Jitsie schreef:
11 jul 2024, 10:25
Beide parken zijn perfect te doen op een (aparte) dag.

In Antwerpen zal je niet naast de bouwwerf van het Jubileumcomplex kunnen kijken. In Planckendael denk ik niet dat er momenteel grote werven zijn, wel bouwen ze daar een nieuw toegang, maar daar zal je geen last van hebben.

Wat je niet mag missen, hangt natuurlijk sterk af van jouw interesses. Check zeker ZTL voor soortenlijsten en selecteer volgens jouw voorkeuren.
Amahoro in Antwerpen lijkt me een must, net als alle bezoekbare gebouwen (reptielenhuis, aquarium, vogelhuis, apenhuis, mensapenhuis, Egyptische tempel).

Veel plezier.
Ja, dankjewel voor de tips, ik ga met ztl verder kijken welke dieren er te vinden zijn :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Momenteel heb ik in de tuin een koolmees die in de weerspiegeling van mijn raam een concurrent ziet. Hij pikt constant tegen het raam en vliegt er tegen op. Dat moet zeer uitputtend zijn, want hij doet dit quasi de ganse dag door. Zelfs wanneer ik even voor het raam kom staan, vliegt hij maar heel even in de struiken, en is hij meteen terug wanneer ik weg ben.

Ik heb al onderaan het raam kranten geplaatst zodat de weerspiegeling ophoudt, maar dan begint hij gewoon 50cm hoger tegen het raam op te vliegen.

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen opgelost worden? Ik wil ook niet dat het beestje zichzelf de dood in jaagt.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
15 jul 2024, 11:47
Momenteel heb ik in de tuin een koolmees die in de weerspiegeling van mijn raam een concurrent ziet. Hij pikt constant tegen het raam en vliegt er tegen op. Dat moet zeer uitputtend zijn, want hij doet dit quasi de ganse dag door. Zelfs wanneer ik even voor het raam kom staan, vliegt hij maar heel even in de struiken, en is hij meteen terug wanneer ik weg ben.

Ik heb al onderaan het raam kranten geplaatst zodat de weerspiegeling ophoudt, maar dan begint hij gewoon 50cm hoger tegen het raam op te vliegen.

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen opgelost worden? Ik wil ook niet dat het beestje zichzelf de dood in jaagt.
Die gaat normaal niet tot de dood door gaan ze, eens uitgeput gaat die zijn meerdere erkennen in zichzelf.
Ook draait de zon en gaat het weerspiegelen stoppen.

Voor de rest heb ik niet direct een idee wat je kan doen, er bestaat folie om weerspiegeling tegen te gaan, maar dat maakt het donkerder in huis.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Thx. Die weerspiegeling duurt van 's voormiddags tot 's avonds, hij is ook de ganse dag daar mee bezig.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Apenarend schreef:
15 jul 2024, 12:50
Thx. Die weerspiegeling duurt van 's voormiddags tot 's avonds, hij is ook de ganse dag daar mee bezig.
Dat is op lange termijn niet gezond, die moet eten zoeken de periode dat hij ruzie maakt met zichzelf.

Er bestaan ook stickers om tegen ramen te kleven om te voorkomen dat vogels ertegen aan vliegen.
Is het proberen waard.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Desnoods kan je ook wat vogelzaad in de buurt leggen, dat ie misschien af en toe een pauze neemt om wat te eten

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Mr. Gharial schreef:
15 jul 2024, 13:16
Desnoods kan je ook wat vogelzaad in de buurt leggen, dat ie misschien af en toe een pauze neemt om wat te eten
Limburg vooruit schreef:
15 jul 2024, 13:09
Apenarend schreef:
15 jul 2024, 12:50
Dat is op lange termijn niet gezond, die moet eten zoeken de periode dat hij ruzie maakt met zichzelf.

Er bestaan ook stickers om tegen ramen te kleven om te voorkomen dat vogels ertegen aan vliegen.
Is het proberen waard.
Hij heeft het op dat vlak wel heel gemakkelijk: zaad staat op 2m van hem + er hangen voedzame pindanoten op dezelfde afstand. Hij kan zijn zweet ook wat afspoelen in het drinkbadje dat quasi boven zijn hoofd hangt. Het zal ook wel een beetje draaien om het gevecht voor het voedselaanbod, hij jaagt de pimpelmezen ook weg, wat ie normaal niet doet.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Een vraagje aan de Antwerp kenners.

Ik meen mij ooit gelezen te hebben dat ze de zoo hebben willen verhuizen naar wat nu Linkeroever is. Hier zou de zoo groter kunnen worden.

Weet iemand over welke jaren we dan spreken, wat die oppervlakte was die ze voor ogen hadden en wat de reden is dat het niet is door gegaan? Ze hadden in de zoo van nu nog steeds dieren kunnen houden, maar de kleinere soorten. Een soort van kweekcentrum, de oorspronkelijke reden van aankoop in Mechelen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Uit de site van de stad Antwerpen, Wist je dat? 10 geschiedenis-weetjes over linkeroever:

Rond de eeuwwisseling wou men de linker Schelde-oever omvormen tot woongebied. Het project van de Luikse industrieel Alphonse Müllender uit 1894 voorzag 350 villa’s, genre Engelse cottages, en zelfs de verhuizing van de Zoo naar Linkeroever.

https://www.antwerpen.be/info/6425aa55d ... inkeroever

Ik dacht daarover ook een plan ergens gezien te hebben, ik zal vanavond eens in mijn boeken duiken.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Nee, ik heb er ooit iets van gelezen maar vond er eigenlijk niets meer van terug.

Bedankt voor de link alvast.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Afbeelding

Bron: Baetens, R. 150 jaar Antwerpse zoo.De roep van het Paradijs
Extinction is forever!