(Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Papegaai
Laafsekikker dikkopje (LC)

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Papegaai »

Waarom de keuze om net deze soorten te tonen? Gewoon omdat ze in dit gebied voorkomen en om de biodiversiteit van deze omgeving te illustreren, of zit er een diepere gedachte achter?

De ringstaartmangoesten vind ik een opvallende keuze, waarom een soort uit Madagaskar in deze zone plaatsen?

Tot slot, is het een bewuste keuze om je park Wildlive te noemen ipv Wildlife?

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Papegaai schreef:
26 jun 2024, 23:37
Waarom de keuze om net deze soorten te tonen? Gewoon omdat ze in dit gebied voorkomen en om de biodiversiteit van deze omgeving te illustreren, of zit er een diepere gedachte achter?

De ringstaartmangoesten vind ik een opvallende keuze, waarom een soort uit Madagaskar in deze zone plaatsen?

Tot slot, is het een bewuste keuze om je park Wildlive te noemen ipv Wildlife?
Nou ik ben ook wel benieuwd naar de keuze, maar meer omdat meerdere soorten helemaal niet in de Grand Canyon voorkomen.

- Zwartstaart Prairiehonden komen niet in de Grand Canyon voor
- In de Grand Canyon leeft de Desert Bighorn sheep, niet de Californische.
- Viginiase opossum, oostelijke chipmunks en ringstaartmangoesten komen er niet voor (Nu staat deze er in je spoiler lijstje niet bij maar wel de katfret, dus mogelijk verkeerde dier?)

Waarom in de tunnel niet terrariums met schorpioenen, ratelslangen en woestijnschildpadden?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik zou de naam van dit deel veranderen, +/- de helft van de soorten komen nauwelijks of niet in dat deel van Amerika voor.
Al zou het ni slecht zijn moest er een park dit uitwerken.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Bericht door Jitsie »

Ik maakte een vergissing: ik bedoel natuurlijk de noord-Amerikaanse katfret. De praitiehondjes komen dus niet voor in de grand canyon, maar ik heb anders niet echt een andere logische plek voor ze in de dierentuin. Ik koos ervoor om geen reptielen in de runnen te plaatsen omdat die nog terug gaan komen in de sonora-kas. Dat ik het wildlive noemde en niet wildlife was gewoon een spelfoutje

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Ik koos voor de Californische dikhoornschapen omdat andere ondersoorten vrijwel niet in Europa worden gehouden :)

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

De oostelijke chipmunks zij bij deze uit de collectie maar worden vervangen door Amerikaanse rode eekhoorns (1.1)

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Ik wil nu een 2de onderdeel van de dierentuin beschrijven: de sonora-kas. Dit onderdeel lijkt op burgers desert, maar is wat groter en rotsachtiger. Het is niet perse alleen de sonorawoestijn, maar veel dieren uit dit gebied komen er wel vandaan. De kas is erg rotsachtig en er staan cactussen, yuka’s , palmbomen, struiken en andere planten.

1. Reptielengrot. In de reptielengrot staan verschillende vivariums met kleinere dieren, voornamelijk reptielen. De volgende dieren leven in dit gedeelte: katoenratten, padhagedissen, woestijnleguanen, rode ratelslangen, gilamonsters, coloradopadden, merriams kangoeroegoffers, Mexicaanse roodknievogelspin en de schorpioen hardrurus arizonensis.

2. Gordeldierenverblijf. De negenbandgordeldieren bewonen een klein verblijf aan het einde van de reptielengrot. De gordeldieren leven er samen met texasschildpadden.

3. Pekariverblijf. De halsbandpekari’s bewonen een mooi, rotsachtig verblijfje. Ze hebben de beschikking over een beekje en een houten stalletje voor schaduw dat doet denken aan een kleine paardenstal van cowboy’s. Ze zijn ook te bekijken vanaf een hoger plateau.

4.otterkreek. De otterkreek is als het ware een oase in de woestijn. In de otterkreek leeft een familiegroep rivierotters, niet perse dieren uit de woestijn, maar ik heb op YouTube weleens een filmpje gezien uit een Amerikaanse dierentuin waar ze rivierotters in een woestijndisplay hielden. Ze zijn ook van onder water te zien door een ruit.

5. Jaguarundi’s. De jaguarundi’s leven in een met net overspannen verblijf met veel rotsen en schuilplaatsen. Dit verblijf is in 2en te delen als het mannetje en het vrouwtje apart moeten worden gezet.

6. Volières. In deze volières worden de volgende vogelsoorten gehouden: grote renkoekoek samen met konijnuil, roodstaartbuizerd, noordelijke kuifcaracara en Amerikaanse torenvalk.

7. Californische condors. De Californische condors in deze dierentuin zijn geïmporteerd uit de Verenigde Staten en dit is dan ook de enige dierentuin in Europa die deze soort in de collectie heeft. Ze vliegen vrij door de kas en zijn meestal samen met de kalkoengieren op de rotsen te vinden.

8. Losvliegende vogels. De volgende vogels vliegen vrij door de kas: rosse stekelstaart, Californische kuifkwartel, blauwschubkwartel, bobwhite, montezumakwartel, bergkwartel, socorroduif, witvleugeltreurduif, musduif, kalkoengier, roodbuikspecht (geïmporteerd), rode kardinaal, blauwe bisschop, purpergors, Mexicaanse roodmus, collies ekstergaai.

9. Loslopende reptielen. De volgende reptielen leven los in de kas: witzwarte grondleguaan en halsbandleguaan.

In de beekjes van de sonora-kas leven ook Amerikaanse Dikkopelritsen

Spoiler: geef het geheim prijs!
soortenlijst sonora-kas:

-Negenbandgordeldier (1.1)
-katoenrat (0.0.4)
-jaguarundi (1.1)
-rivierotter (3.3)
-halsbandpekari (3.4)
-rosse stekelstaart (2.2)
-Californische kuifkwartel (6.6)
-blauwschubkwartel (2.2)
-bobwhite (6.6)
-montezumakwartel (2.2)
-bergkwartel (2.2)
-grote renkoekoek (1.1)
-socorroduif (3.3)
-witvleugeltreurduif (4.4)
-musduif (0.0.16)
-kalkoengier (3.3)
-Californische condor (1.1)
-roodstaartbuizerd (1.1)
-noordelijke kuifcaracara (1.1)
-Amerikaanse torenvalk (1.1)
-konijnuil (1.1)
-roodbuikspecht (1.1)
-rode kardinaal (0.0.12)
-blauwe bisschop (3.3)
-purpergors (4.4)
-Mexicaanse roodmus (6.6)
-collies ekstergaai (2.2)
-texasschildpad (1.3)
-padhagedis (1.1)
-halsbandleguaan (0.0.20)
-witzwarte grondleguaan (2.6)
-woestijnleguaan (1.3)
-rode ratelslang (1.1)
-gilamonster (2.2)
-coloradopad (0.0.6)
-Amerikaanse dikkopelrits (30+)
-Mexicaanse roodknievogelspin (1)
-merriams kangoeroegoffer (0.0.4)
-hadrurus arizonensis (1)

Papegaai

Bericht door Papegaai »

Hierbij mijn bemerkingen:
- jaguarundi's komen naar mijn weten niet in woestijn gebied voor maar juist in dichtbegroeide gebieden zoals regenwouden. Ik denk dat poema's of rode lynxen hier meer op hun plaats zijn.
- Het overvliegen van de Californische condors lijkt me redelijk onrealistisch, toch stel dat dit zou lukken zou ik ze niet laten losvliegen tussen het publiek omdat ze zo waardevol zijn. Een eigen volière lijkt me interessanter hier.
- Aangezien je duidelijk houdt van zeldzame soorten in je collectie, waarom geen Peromiscus muizen in de grot.
- Ook de roodbuikspecht lijkt me vrij onrealistisch om als nieuwe dierentuin zomaar aan te geraken.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Papegaai schreef:
27 jun 2024, 19:58
- jaguarundi's komen naar mijn weten niet in woestijn gebied voor maar juist in dichtbegroeide gebieden zoals regenwouden. Ik denk dat poema's of rode lynxen hier meer op hun plaats zijn.
- Het overvliegen van de Californische condors lijkt me redelijk onrealistisch, toch stel dat dit zou lukken zou ik ze niet laten losvliegen tussen het publiek omdat ze zo waardevol zijn. Een eigen volière lijkt me interessanter hier.
- Aangezien je duidelijk houdt van zeldzame soorten in je collectie, waarom geen Peromiscus muizen in de grot.
- Ook de roodbuikspecht lijkt me vrij onrealistisch om als nieuwe dierentuin zomaar aan te geraken.
Jaguarundi's leven ook in woestijngebieden. Maar die leven volgens mij wel een stuk zuidelijker. Verder zijn het leuke diersoorten in het gebied.

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

daniel1109 schreef:
27 jun 2024, 20:55
Papegaai schreef:
27 jun 2024, 19:58
Jaguarundi's leven ook in woestijngebieden. Maar die leven volgens mij wel een stuk zuidelijker. Verder zijn het leuke diersoorten in het gebied []
ja het is waar dat jaguarundi’s niet in de sonorawoestijn leven, maar lynxen en poema’s worden al in het vorige gebied gehouden. En het zijn gewoon coole katten :cool

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Dan wil ik nu het volgende onderdeel van deze dierentuin beschrijven: de reuzen-volière. Deze volière is erg groot, hoog en met veel hoogteverschil. De volière is groen, met veel rotsen, bomen en een enorme waterval van 6 meter breed en 20 meter hoog. De waterval eindigt in een snelstromend beekje dat uitmond in de grote centrale vijver waar de eenden en ganzen in zwemmen. Als bezoeker loop je door de volière over verschillende verharde en onverharde paden en ook over een grote brug waarvandaan je een goed uitzicht hebt over de volière. De volière huisvest veel verschillende soorten vogels. Ik weet niet of ze allemaal goed samen kunnen, maar omdat de volière wel erg ruim en beplant is, denk ik dat agressiviteit wel mee zal vallen. De vogelsoorten zet ik maar meteen in een spoiler:
Soortenlijst reuzenvoliere:

-zwervende fluiteend (6.6)
-coscorabazwaan (2.2)
-Australische bergeend (3.3)
-carolinaeend (10.10)
-marmereend (5.5)
-kokarde zaagbek (3.3)
-gierparelhoen (2.10)
-blauwe oorfazant (2.8)
-blauwe pauw (3.7)
-spiegelpauw (1.5)
-witkuiftoerako (3.3)
-hartloubs toerako (4.4)
-violette toerako (2.2)
-olijfduif (4.4)
-izabeltortel (0.0.20)
-Peruaanse steenduif (4.4)
-dolksteekduif (7.7)
-zebraduif (0.0.26)
-sclaters kroonduif (6.6)
-waaliaduif (3.3)
-hoefijzermuskaatduif (3.3)
-zwartkapjufferduif (3.3)
-purperkoet (4.4)
-zwarte kroonkraanvogel (3.3)
-Chileense flamingo (0.0.30)
-kaapse Griel (2.2)
-Mexicaanse steltkluut (0.0.8)
-abdims ooievaar (4.4)
-Aziatische bisschopooievaar (5.5)
-Afrikaanse lepelaar (0.0.12)
-zwarte ibis (0.0.20)
-madagaskaribis (3.3)
-kleine zilverreiger (0.0.20)
-kwak (4.4)
-molluken kaketoe (5.5)
-witvoorhoofdamazone (4.4)
-illigers ara (5.5)
-grote alexanderparkiet (0.0.20)
-lord derby’s parkiet (6.6)
-edelpapegaai (4.4)
-roodsnavelkitta (3.3)
-treurmaina (3.3)
-Aziatische glansspreeuw (4.4)
-amethistspreeuw (5.5)
-grote beo (4.4)
-groene langstaartglansspreeuw (2.2)
-damalijster (6.6)
-zwartborstlijster (4.4)
-napoleonwever (0.0.20)
-muskaatvink (0.0.20)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Jitsie schreef:
28 jun 2024, 16:28
Dan wil ik nu het volgende onderdeel van deze dierentuin beschrijven: de reuzen-volière. Deze volière is erg groot, hoog en met veel hoogteverschil. De volière is groen, met veel rotsen, bomen en een enorme waterval van 6 meter breed en 20 meter hoog. De waterval eindigt in een snelstromend beekje dat uitmond in de grote centrale vijver waar de eenden en ganzen in zwemmen. Als bezoeker loop je door de volière over verschillende verharde en onverharde paden en ook over een grote brug waarvandaan je een goed uitzicht hebt over de volière. De volière huisvest veel verschillende soorten vogels. Ik weet niet of ze allemaal goed samen kunnen, maar omdat de volière wel erg ruim en beplant is, denk ik dat agressiviteit wel mee zal vallen. De vogelsoorten zet ik maar meteen in een spoiler:
Soortenlijst reuzenvoliere:

-zwervende fluiteend (6.6)
-coscorabazwaan (2.2)
-Australische bergeend (3.3)
-carolinaeend (10.10)
-marmereend (5.5)
-kokarde zaagbek (3.3)
-gierparelhoen (2.10)
-blauwe oorfazant (2.8)
-blauwe pauw (3.7)
-spiegelpauw (1.5)
-witkuiftoerako (3.3)
-hartloubs toerako (4.4)
-violette toerako (2.2)
-olijfduif (4.4)
-izabeltortel (0.0.20)
-Peruaanse steenduif (4.4)
-dolksteekduif (7.7)
-zebraduif (0.0.26)
-sclaters kroonduif (6.6)
-waaliaduif (3.3)
-hoefijzermuskaatduif (3.3)
-zwartkapjufferduif (3.3)
-purperkoet (4.4)
-zwarte kroonkraanvogel (3.3)
-Chileense flamingo (0.0.30)
-kaapse Griel (2.2)
-Mexicaanse steltkluut (0.0.8)
-abdims ooievaar (4.4)
-Aziatische bisschopooievaar (5.5)
-Afrikaanse lepelaar (0.0.12)
-zwarte ibis (0.0.20)
-madagaskaribis (3.3)
-kleine zilverreiger (0.0.20)
-kwak (4.4)
-molluken kaketoe (5.5)
-witvoorhoofdamazone (4.4)
-illigers ara (5.5)
-grote alexanderparkiet (0.0.20)
-lord derby’s parkiet (6.6)
-edelpapegaai (4.4)
-roodsnavelkitta (3.3)
-treurmaina (3.3)
-Aziatische glansspreeuw (4.4)
-amethistspreeuw (5.5)
-grote beo (4.4)
-groene langstaartglansspreeuw (2.2)
-damalijster (6.6)
-zwartborstlijster (4.4)
-napoleonwever (0.0.20)
-muskaatvink (0.0.20)
Uw soortenlijst, vooral de aantallen van enkele soorten lijken me nooit haalbaar.
Toerako's bv, zijn niet echt lief naar soortgenoten.
Parkieten en tropen in 1 verblijf word ook in alle lectuur afgeraden, laat staan kaketoe's en papegaaien.

Zelfs met deze grote voliere vrees ik voor een kleine oorlog.

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Oei, maar ja. Het is wel een droomdierentuin… het is wel een hele grote volière van bijna 2 hectare (vergeten te vertellen)

Papegaai

Bericht door Papegaai »

Jitsie schreef:
28 jun 2024, 19:56
Oei, maar ja. Het is wel een droomdierentuin… het is wel een hele grote volière van bijna 2 hectare (vergeten te vertellen)
2 Hectare is groot maar wellicht nog steeds te klein om agressie tussen vogels te vermijden. Daarnaast zijn ze niet alleen aggresief naar soortgenoten maar ook naar andere toerako-soorten. De kans bestaat dat je uiteindelijk met een koppel overlevers zit en 16 doden. Zou zonde zijn...

Daarbij een droomdierentuin oké, maar aangezien je deze hier post toch een dierentuin die je enigzins realistisch wilt?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Papegaai schreef:
28 jun 2024, 20:25
Jitsie schreef:
28 jun 2024, 19:56
2 Hectare is groot maar wellicht nog steeds te klein om agressie tussen vogels te vermijden. Daarnaast zijn ze niet alleen aggresief naar soortgenoten maar ook naar andere toerako-soorten. De kans bestaat dat je uiteindelijk met een koppel overlevers zit en 16 doden. Zou zonde zijn...

Daarbij een droomdierentuin oké, maar aangezien je deze hier post toch een dierentuin die je enigzins realistisch wilt?
Van elke toerako soort in elk geval maar 1 koppel, dat wordt anders vechten tot de dood volgt. Soorten uit verschillende geslachten zou wel kunnen werken. Tenzij het onlangs is veranderd, houdt Antwerpen violette en witkuiftoerako's in de buffelvolière: al weet ik niet of het in beide gevallen over 1.1 gaat.
Soorten uit hetzelfde geslacht zou ik enkel proberen indien ze uiterlijk erg van elkaar verschillen, en zoveel mogelijkheden zijn er dan niet. Ik moet eens nadenken of ik dat ooit ergens gezien heb.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Ik heb het geloof ik gezien in in enorme volière in zuid-Afrika, het heet birds of eden. Daar heb ik zeker 30 toerako’s gezien in veel verschillende soorten die, kennelijk, goed samen gingen. Ik weet het niet zeker, ik kan me ook vergissen. Maar het is misschien inderdaad wel een beter idee om maar 1 koppel toerako’s per soort te gaan houden.

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Ik ga meer onderdelen uitwerken, en beter erop letten of soorten goed samen gaan en dat soort dingen. De vorige beschreven onderdelen had ik al klaar, maar nu ga ik er dus meer uitwerken. Ik denk dat ik met het centrale plein begin…

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Jitsie schreef:
28 jun 2024, 22:57
Ik ga meer onderdelen uitwerken, en beter erop letten of soorten goed samen gaan en dat soort dingen. De vorige beschreven onderdelen had ik al klaar, maar nu ga ik er dus meer uitwerken. Ik denk dat ik met het centrale plein begin…
Ik probeer daar echt op te letten, soorten bij elkaar, oppervlakte, aantallen,...
Waar ik soms wel een loopje mee neem zijn de soorten zelf, orcas ofzo, als ik op dat moment zo'n visjes wil staat er een aquarium op het plan :) .

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Limburg vooruit schreef:
28 jun 2024, 23:09
Jitsie schreef:
28 jun 2024, 22:57
Ik probeer daar echt op te letten, soorten bij elkaar, oppervlakte, aantallen,...
Waar ik soms wel een loopje mee neem zijn de soorten zelf, orcas ofzo, als ik op dat moment zo'n visjes wil staat er een aquarium op het plan :) .
hahaha, begrijpelijk… maar wel even een vraag die misschien belangrijk is voor mijn zoo: weet iemand of er veel verschillende ara’s van verschillende soorten uit het zelfde geslacht in een ruime volière goed samen kunnen? Dat is namelijk wel een plan, nadat ik dat in een dierentuin heb gezien toen ik klein was, ben vergeten welke. :s

Jitsie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Jitsie »

Ik geloof dat het aralandia was in wupertal :google:

Plaats reactie