(Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door Apenarend »

MClaeys schreef:
07 feb 2025, 17:18
Mr. Gharial schreef:
04 feb 2025, 12:03
Even een korte pauze gehad om wat details toe te voegen aan het binnengebied. Deze week komen er weer twee delen.

En met nieuwe delen komen natuurlijk nieuwe teasers ;)
Spoiler: geef het geheim prijs!
Afbeelding
Teaser 3

Afbeelding
Teaser 4
Leuk weer met de teasers. Heb deel 3 al gelezen op ZooChat in het Engels, dus ik kijk al uit naar de Nederlandstalige versie.

Denk dat ik mijn origineel idee die ik gedaan heb eens wat ga reworken. Ook met foto’s en dergelijke er bij. Dan kan je ook alles veel visueler maken.

Om eventjes over de copyright te hebben, zolang het foto’s zijn van ZooChat of bijvoorbeeld van in de zoekmachine op Google zie ik niet direct een probleem.
Collega's, ik lees bovenstaande toch met enige verbazing want het klopt niet alleen niet, het is ook gewoonweg strafbaar.

Ik kan verwijzen naar de wetgeving ter zake maar die is misschien een beetje saai en onduidelijk voor niet-juristen. Dit artikel maakt het het heel helder:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/26 ... eursrecht/

De basisregels zijn:

1. foto's door anderen gemaakt zijn nooit vrij voor gebruik. Toestemming vragen is noodzakelijk. Ook de bron vermelden zonder toestemming is eigenlijk niet toegelaten.
Al denk ik dat er in de policies van Zoochat wel zoiets staat dat wie daar foto's uploadt, meteen de toestemming geeft voor intern gebruik door leden die een foto willen gebruiken in een eigen thread of ter illustratie van een vraag. Vind ik overigens zeer prima. Het 'vrij' gebruik van foto's die daar zijn opgeladen, mits vermelding wie de foto gemaakt heeft (iets wat ook gewoon zeer netjes is) geldt alleen maar binnen dat forum, en impliceert op geen enkele wijze een toestemming voor vrij gebruik elders (een forum zou overigens dan ook zelf een inbreuk op de auteursrechten maken).

2. Zo'n policy op 1 website is evenwel geen vrijgeleide voor vrij en openbaar gebruik op andere sites. De logica dat omdat een foto op Zoochat staat, je die dan ook zonder meer kunt kopiëren, zonder toestemming en zonder bronvermelding, houdt geen steek. Wil je dat wel, dan moet je gebruik maken van zgn. stock foto's of je moet expliciet toestemming hebben.

3. Indien je bovenstaande toch doet maak je inbreuk op de auteurswetgeving. Bovendien is dat meteen ook een risico voor de eigenaars van de website waarop je die inbreuk maakt, hier dus Laafse Kikkers.

4. Sociale media of forums zijn openbare bronnen maar dat houdt niet in dat je de content die daar verschijnt, vrij mag gebruiken. Publiek of openbaar betekent dus niet de far west waar de auteurswetgeving niet zou gelden.

5. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals citeren (en het moet dan duidelijk zijn dat je citeert, gebruik " " en/of vermeldt duidelijk de bron waaruit je citeert), een thuiskopie (dwz je mag foto's van andere downloaden en op je pc opslaan, bv. als documentatie), reclame maken voor een event (indien je de organisator bent en er publiciteit wil aan geven) of het panoramisch gebruik, maar dat is enkel vanuit het standpunt van de maker van de foto: je mag een foto maken van iets wat auteursrechtelijk beschermd is (bv. een dierentuin is een private plaats en in principe zijn alle beelden gemaakt binnen de dierentuin auteursrechtelijk beschermd tvv van de dierentuin), en je mag dat op sociale media plaatsen, bv. om een verhaal te vertellen of om te zeggen dat je daar geweest bent en het mooi of lelijk vond, maar je mag het niet commercieel gebruiken. En het panoramisch gebruik is beperkt tot degene die de foto heeft gemaakt, indien iemand anders die foto wil gebruiken heeft hij toestemming nodig van de maker.

6. Embedden kan in beperkte mate wel, omdat het dichter aansluit bij citeren en omdat de bron meteen duidelijk is.

7. Foto's die opgeladen worden op fotodatabanken (bv. Flickr, MyAlbum) : tenzij de databank zelf in zijn algemene voorwaarden heeft aangegeven dat het opladen van foto's impliciet het openbaar gebruik toestaat, geldt ook daar de auteurswetgeving : het is niet omdat een gebruiker de toestemming heeft gegeven dat zijn foto's openbaar mogen bekeken worden, dat ze ook mogen gebruikt worden. Vaak heb je op dat soort sites als gebruiker de mogelijkheid om aan te vinken of jou foto's door anderen mogen bekeken worden, en of die anderen jouw foto's ook mogen gebruiken. Wil je dat laatste doen, dan moet je dat dus eerst checken.

Bovenstaande zijn de regels, die ik probeer zo duidelijk mogelijk weer te geven, omdat ik hierboven lees, en al vaker heb vastgesteld, dat sommigen een wel heel vrije interpretatie hebben van wat wel en niet mag.

Zelf maak ik er niet meteen een drama van, en iedereen mag mijn foto's die ik op een bepaald forum heb opgeladen, daar gebruiken ter illustratie van een topic, een vraag, een dromentopic, etc. Ik vind het zelfs fijn, zeker wanneer het wordt gebruikt in iets wat zeer lezenswaardig en origineel is zoals de ontwerpen van Mr. Gharial. Mijn bericht hier is dus zeker geen vraag tot aanpassing van zijn topic, dat ik overigens ten zeerste apprecieer en graag lees. Wel probeer ik aan te tonen dat er wel degelijk spelregels zijn, omdat ik merk dat sommigen daar heel nonchalant mee omspringen.

Nog dit : de overname van het ene naar het ander forum, van Zoochat naar Laafse Kikkers, is voor mij persoonlijk nog min of meer ok, maar ik ken zeker leden op Zoochat die dit niet zouden appreciëren. Maar ik zou het absoluut niet fijn vinden dat mijn foto's ook op nog andere sites worden gebruikt en verspreid, en dat gevaar bestaat eigenlijk wel, wanneer ik de mening van anderen hier lees.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Dat je niet zomaar een foto van iemand anders mag gebruiken zonder toestemming is normaal, en ook een bronvermelding doen van een foto die je op Google hebt gevonden is natuurlijk wel zo netjes om te doen. Ik zeg dan ook niet dat ik zomaar iets ga intikken op Google en van het net ga plukken zonder boe of ba. We gaan niet aan plagiaat doen.

Ik zou zelf ook geen probleem er mee hebben dat iemand mijn foto bijvoorbeeld hier op het forum zou gebruiken, maar vragen is natuurlijk maar zo respectvol. Als ik ergens op Facebook bij iemand anders een foto zie die ik zou genomen hebben zou ik er ook niet echt mee gediend zijn.

En dat er een bepaald auteursrecht is waar rekening mee gehouden moet worden is maar normaal. Ik ga dan natuurlijk ook nooit claimen van ‘kijk, dit is mijn foto’ als ik deze niet zelf genomen heb. En embedden zorgt er voor dat de foto ook gewoon blijft op de plek van waar hij oorspronkelijk komt. Natuurlijk als er expliciet bij staat om niet te linken of embedden is het normaal dat je dit niet doet natuurlijk.

Ook normaal dat je geen foto’s van vb. Pairi Daiza ofso gaat gebruiken om reclame te maken of voor commercieel gebruik ofso.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ok, maar dan begrijp ik eigenlijk helemaal niet wat je hiermee wel bedoelde. Ik schrok daar eerlijk gezegd nogal van ;)
MClaeys schreef:

Om eventjes over de copyright te hebben, zolang het foto’s zijn van ZooChat of bijvoorbeeld van in de zoekmachine op Google zie ik niet direct een probleem.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Apenarend schreef:
08 feb 2025, 19:54
Ok, maar dan begrijp ik eigenlijk helemaal niet wat je hiermee wel bedoelde. Ik schrok daar eerlijk gezegd nogal van ;)
MClaeys schreef:

Ik heb mij een beetje verkeerd uitgedrukt denk ik. Wat ik wou bedoelen is dat je natuurlijk niet zomaar iemands foto gebruikt tenzij hier toestemming voor is. En indien ik een foto zou gebruiken bijvoorbeeld om een vergelijking te doen zou ik gewoon de link nemen naar de oorspronkelijke foto van Google bijvoorbeeld. Nothing more than that. Denk dat ik het een beetje kort door de bocht was. :D

Kan trouwens zijn dat ik de verblijven ga schetsen of tekenen om een beter beeld te geven. Normaal deed ik dit in Illustrator, maar aangezien ik geen account meer heb op Adobe wordt dit moeilijk. Binnenkort ga ik de tekenhobby weer oppikken en ga ik mij ook een scanner aanschaffen dat ik deze kan uploaden naar mijn pc. Kwestie van gsm kwaliteit een beetje te vermijden. Misschien dat ik ook een zoo map ga uittekenen dan.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

O Rio Dourado: deel 3

Bericht door Mr. Gharial »

Nu dat we het hele buitengebied gezien hebben, is het tijd om het hoofdgedeelte van O Rio Dourado binnen te treden: de Kolossale kas. In de Benelux hebben we binnenkort drie enorme tropische kassen die, toen ze gebouwd werden, de grootste van hun soort waren. De O Rio Dourado zal dat niet zijn, want groter dan Pairi Daiza's Sanctuary word hij niet, maar nogsteeds is het een monster van een kas.
Met een oppervlakte van maar liefst 190x130 meter heeft de O Rio Dourado kas ruimte voor veel hoogteverschil, een boomtoptoer, een afgescheiden reptielengebied en een Surinaamse sula. Het hoofdkenmerk, net als de eerdere versie van O Rio Dourado, is een enorme, doorlopende rivier met veel verschillende vissoorten.

Ik ga mijn best doen om alle loslopende dieren ook in de beschrijving te verwerken (we zullen maar even doen alsof dat niet onrealistisch is en aannemen dat we superveel geluk hebben dat we ze allemaal gezien hebben aan het eind van de tour). Helaas lukt het niet om de hele kas in één stuk door te beschrijven. Een nadeel hieraan is dat er een paar dingen niet helemaal duidelijk zullen worden totdat we het hele plaatje hebben. Da's maar jammer dan...

Ik verwelkom jullie graag naar deel 3 van O Rio Dourado: de Bergkloof

Afbeelding
Binnengebied 1

De hitte raakt ons nog niet meteen, want we komen binnen in een soort gewenningshut. Meteen rechts is er een groot raam die het eerste binnenverblijf in kijkt. Met veel planten aan de achterkant en een open plek in het midden, is dit verblijf de woonplek voor een paar Briluilen. Deze soort heeft prachtige patronen op het gezicht waar ze hun naam door krijgen, en het is één van de grootste uilensoorten van Zuid-Amerika.

Nadat we het Briluilenverblijf goed hebben doorgekeken lopen we door een rechte gang. Aan de ene kant is er een rij beelden van dierenkoppen, waaronder een jaguar, een tapir en een miereneter. In de snuiten van deze dieren zitten föhns die je kan gebruiken om je bril of camera warm te maken zodat ze niet beslagen worden.
Aan de andere kant is een enorme muurschildering. Het is gemaakt door Surinaamse straatkunstenaars, en toont de vele loslopende dieren van de O Rio Dourado kas. Hieronder vallen grote en kleine vogels, zoals Gorsen, Duiven, Eenden en Goeans. Reptielen en Amfibieën waaronder Basilisken, Schildpadden en boomkikkers. En zelfs zoogdieren zoals Vleermuizen en Nachtaapjes. Er zijn in totaal 66 gewervelde loslopers in de O Rio Dourado kas, plus een heel aantal ongewervelden die af en toe losgelaten worden.

Al kan ik natuurlijk niet kan zeggen dat het door dezelfde kunstenaar gemaakt zal worden, want dit is een dromentuin en dat gaat nooit gebeuren, maar het word wel geïnspireerd door deze prachtige muurschildering die ik in Suriname zag:
Afbeelding
Muurschildering
Helaas was ik zelf de fut kwijt geraakt om mijn "Mr Gharial in Suriname" verslag af te maken, maar hopelijk zal ik ook een paar foto's uit mijn Suriname-reis hier in kunnen verwerken.

Als we de hoek om lopen krijgen we nog een groot kijkraam die een bebost verblijf in kijkt. Dit verblijf heeft een hoge klif in de achtergrond waar twee watervallen vanaf stromen. Het water stroomt vanuit een vijver bovenaan het verblijf door een snel stromende beek naar de voorkant. Deze waterpartijen zijn voor de bewoners van het verblijf: Jaguars! Dit is het binnengedeelte voor het grote jaguarverblijf buiten.

Als we tot het eind van het raam lopen komen we ook aan het eind van de gang, hier hangt een rij zwarte touwen in de weg. Het zal niet veel mensen tegen houden, want wij duwen er makkelijk voorbij. Dit is om de vogels binnen de kas te houden. Als we door deze touwen lopen komen we in het "buiten"gebied van de kas. We zitten hier in een soort kloof, volledig omringt door begroeide kliffen. Vandaar de naam van deel 3 ;)

Aan onze linkerkant is er een groot, overdekt kijkraam. Deze kijkt ook het binnenverblijf van de Jaguars in, maar die zijn allemaal buiten dus naast de waterval is hier niet al te veel te zien op het moment.

Als we omdraaien zien we een tweede overdekt kijkpunt aan de andere kant van het pad. Hier is een tweede volière voor Briluilen, ook hier is er veel beplanting achterin en meer open ruimte in het midden van de volière.
Terwijl we voor het kijkraam staan horen we plots gefluit uit de struiken rechts van ons, buiten de volière. Als we wat dichter bij lopen zien we een prachtig klein vogeltje zitten in de dichte planten. Hij heeft grijze vleugels en een felrode kop, onze eerste losloper is de Roodkuifkardinaal

Als we ons weer omdraaien kunnen we zien hoe de route verder gaat. Het pad loopt onder een rotsboog door, waar ook meerdere epifieten en klimplanten op groeien. Een tunnel van gaas loopt over de boog heen, hierin kunnen we één van de jaguars zien, die toevallig net naar binnen ging. Deze boog vormt de connectie tussen het kleine Jaguar buitenverblijf naar hun binnenverblijf. Omdat deze Jagaurs het kleinste buitenverblijf hebben, hebben ze het grootste binnenverblijf. Helaas voor ons is dit veblijf moeilijk te zien vanaf waar we nu staan, want het gehele binnenverblijf bestaat bovenop de tafelberg die een groot deel van de klif vormt. Er bestaan betere kijkpunten voor dit verblijf, maar die zijn later op de route.

Voor nu lopen we onder de brug door naar de rest van de kas. We zitten nu op een behoorlijk hoog punt in de kas, zelfs al zijn we omringt door kliffen, hierdoor loopt een groot deel van de route omlaag. Een splitsing in het pad geeft ons twee keuzes. Het pad rechts gaat dieper het regenwoud in, dit is de route die we eerst zullen volgen. De route aan onze linkerkant loopt de mond van een grote grot in. De grottenroute volgen we later.

Het pad daalt af terwijl we tussen de twee kliffen lopen. Als echte Laafsekikkers, zijn we natuurlijk op zoek naar loslopers. In de dichte beplanting bovenaan de klif aan de rechterkant, waar we nog net overheen kunnen kijken, kunnen we een vogelvoederpunt zien. De enige reden dat het ons lukte om hem te vinden tussen de planten, is een groep felgekleurde vogels die genieten van het buffet van fruit en meelwormen. Met felgele veren en zwarte vleugeleinden kunnen we zien dat dit Gele troepialen zijn. Ook kunnen we een grijs vogeltje zien, een vrouwtje van één van de sexueel dimorfische vogelsoorten van de Amazonehal. Als we deze van wat dichterbij hadden kunnen zien zouden we haar misschien kunnen herkennen, maar van deze afstand kunnen we geen specifieke soort zien.

Voordat we verder lopen stoppen we nog even voor een andere soort. Tegen de klif aan, tussen wat hangende wortels, kunnen we wat beweging zien. Ook al is het normaal ongelofelijk zeldzaam om de loslopende kikkers te zien, zijn we vandaag op privètour, en de loslopers zijn beter te zien nu er amper bezoekers zijn in de kas.

We kijken iets dichter bij het kleine diertje, en kunnen het herkennen als een Hahnel's gifkikker. Het is misschien wel één van de minst fel gekleurde gifkikkers met hun gitzwarte huid en witte strepen. Hoewel pijlgifkikkers normaal giftig zijn, zijn ze in gevangenschap redelijk veilig vanwege hun andere dieet. De O Rio Dourado kas heeft meerdere loslopende kikkersoorten, waaronder verschillende gifkikkers.

Als we verder het pad door lopen en de bocht om gaan komen we een grote, en vooral hoge volière tegen. Binnen zien we twee grote watervallen die van de klif af stortten waar de volière tegenaan gebouwd is. De volière is gevult met struiken en kleine bomen, daarnaast zijn er ook meerdere houten zitplekken. In deze volière wonen vier verschillende vogelsoorten, waaronder een ernstig bedreigde arasoort: de Blauwkeelara.

Over het algemeen heb ik behoorlijk wat moeite met goede referenciefoto's te vinden voor de gebieden in de kas, misschien is mijn ontwerp iets té uniek... Toch lukte het me om een goede foto te vinden van de ara's bij de waterval:
Afbeelding
Blauwkeelara's
We kunnen meerdere ara's zien, sommige zitten op de droge takken in de volière, en een paar anderen hangen in het gaas. Deze bedreigde beesten worden vergezeld door een groep kleinere papegaaien: Witbuikcaiques! Deze kleurrijke (en luidruchtige) kleine vogels vliegen druk de volière heen en weer.

Een beek loopt van de onderkant van de watervallen naar de rand van de volière, het water is best ondiep en in de stroming kunnen we meerdere Witwangfluiteenden zien, die in het water op zoek zijn naar overgebleven voerkorrels. De laatste soort in de volière is ook de enige soort die maar met z'n tweeën gehouden word: Een paartje Maskerhokko's. Deze kunnen we zien zitten op een lage tak bij de voorkant van de volière

Als de beek bij de rand van de volière komt loopt deze over een kleine richel en in de de eerste grote rivier. Net als de vorige versie van O Rio Dourado heeft deze kas een grote, doorlopende rivier met meerdere delen. De waterval in de volière vormt het begin van deze rivier. Vanaf ons huidige kijkpunt kunnen we wel het water zien, maar niet goed genoeg om er echt in te kijken. Daarvoor zullen we moeten wachten tot deel 5 ;) .

As we verder naar beneden lopen gaan we steeds dieper de dichte jungle in. Nu moet ik even wat uitleg geven over het ontwerp van de kaart. De donkergroene gedeeltes op de kaart laten alleen de planten op ooghoogte zien. Dit zijn dus vooral struiken, en geen kleinere grondplanten of hoge bomen. Anders zou het helemaal donkergroen zijn ;)
Een pad omringt door alleen maar donkergroen zou er uit zien als het avonturenpad in de Bush:
Afbeelding
Donkergroen op de kaart

Een gebied dat grotendeels lichtgroen is heeft nogsteeds veel beplanting, maar die bestaat dus uit hoge bomen en grondbeplanting:
Afbeelding
Lichtgroen op de kaart
We lopen verder over het kronkelpad door de jungle totdat we uitkomen bij een kleine klif met een moerasachtige omgeving eronder. Een krakkemikkig houten bordje geeft ons de naam van deze ondiepe kloof: Sekrepatu Swampu.

We lopen over het bruggetje dat de kloof overspant en vanaf hier kunnen we goed rondkijken in het verblijf waar we overheen lopen. Een kleine waterval stroomt over de klif die langs de gehele linkerkant van de kas loopt (links of de kaart, rechts vanuit ons perspectief in de rondleiding). A klein beekje stroomt door de kloof, omgeven door moerasplanten en rietstengels. Het beekje stroomt best langzaam en is ondiep, in het water kunnen we één van de diersoorten al zien.

Als 'ie niet aan het lopen was, zouden we denken dat het een steen was. Dit dier is de Sekrepatu van het Sekrepatu-moeras: de Braziliaanse reuzenschildpad. Hoe langer we kijken, hoe meer we er zien. Er is er eentje half begraven onder wat boomwortels, een paar anderen liggen op het droge te dutten. Er zijn er verassend veel in dit verblijf.

Tussen de groep rots-imitators zien we ook een meer actieve soort. De tweede soort is goed gecamoufleerd met een beetje saaie kleuren, misschien wel de minst bekende van de loopvogels: de tinamoe! Een kleine groep Tataupatinamoes, om precies te zijn.

We lopen door tot het eind van de brug totdat we een klein "eiland" in de kloof op lopen. Aan de ene kant van het eiland staat veel beplanting die ons uitzicht blokkeert, dit is om te voorkomen dat we vanaf hier de bezoekers op het vlonder kunnen zien. Wat we vanaf hier wel kunnen zien is het paartje Blauwe grondduiven die in de struiken zit. Het zijn prachtige vogeltjes, het mannetje dof blauw, en het vrouwtje een soort van kaneelkleurig bruin.

Als we ons omdraaien kunnen we beter kijken in de achterkant van van Sekrepatu Swampu. We kijken over de rand en kunnen nog een schildpad zien. Alhoewel... deze heeft een plat schild en beweegt veel langzamer en onhandiger dan de anderen. Dit is geen landschildpad, maar een waterschildpad! Een Witlipmodderschildpad, die normaal tussen de waterplanten begraven zitten, koos vandaag blijkbaar om een ommetje te nemen.

Als we over het tweede bruggetje lopen en naar beneden kijken, zien we een felgekleurd plekje in het water. In alle eerlijkheid zouden we het normalitair niet herkennen als iets anders dan een kiezelsteentje in de beek of een bijzonder rood blaadje. Maar dankzij jullie gids, Mr Gharial, weten we dan dit de kop is van een Roodkopdeukschildpad, een kleine maar prachtige schildpaddensoort.

We stappen weer op vast grond als we de bocht van het pad naar links volgen. Hier komen we voor het eerst bij het probleem van deze vorm van de kaart; het pad helemaal onderaan het plattegrondje zit vast aan twee zijtakken die naar andere routes leiden, maar die maken deel uit van deel 4 van O Rio Dourado. Dus daarvoor zullen we even moeten wachten...

Het pad neemt een bocht om het verblijf heen, nogsteeds afdalend, voordat we een vlonder op stappen. Nu staan we onderaan Sekrepatu swampu, vlak boven het water. Ook al is er een bordje met alle vissoorten er op, is het best moeilijk om de soorten te herkennen zonder onderwaterkijkpunt. De meest herkenbare vis, en de vissoort waar er de meeste van zijn, is de guppy. We zien ze steeds aan het wateroppervlak happen.

Iets dieper in het water kunnen we meerdere kleine, blauwe tetras zien. Dit zijn Wadai tetras, die hier in een grote school leven. Vastgeplakt aan het hout van de zijkant van de vlonder zien we een kleine, gestreepte algeneter, maar verder dan dat kunnen we geen vissen herkennen. Gelukkig zijn alle vissen in Sekrepatu Swampu ook in andere gedeeltes van O Rio Dourado te vinden, gedeeltes die wel onderwaterramen hebben. Tussen het riet van het Sekrepatu-moeras kunnen we een Schuitbekreiger zien. In tegenstelling tot de tinamoes in dit verblijf, zijn dit loslopende vogels in de kas.

Terwijl we verder de vlonder op lopen zien we nog een paar schildpadden die half in het water zitten, voordat we de bocht om lopen naar het volgende gebied. Daar zullen we bij deel 4 komen ;)

Het duurde wat langer dan verwacht om de Engelse versies te maken, en nog langer om het te vertalen. Dus ik weet niet zeker (hoop het wel) of het me lukt om deel 4 deze week nog uit te brengen. Die is namenlijk twee keer zo lang als deel 3... Hopelijk zie ik jullie snel weer!

Soortenlijst gebied 3:
Afbeelding
Gebied 3: Bergkloof

Sekrepatu swampu:
Afbeelding
Sekrepatu swampu

Nog even: voor dit project heb ik veel vissen gebruikt die geen Nederlandse naam hebben. In vorige projecten bedenk ik dan zelf een naam en zet ik de latijnse naam er onder, maar in O Rio Dourado is daar vaak geen ruimte voor. Als je wilt weten welke soort ik gebruikt heb moet je maar even vragen.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Top om te lezen weer! Gewoon heel leuk en mooi weergegeven.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

O Rio Dourado: deel 4

Van één van de kleinere subregio's van O Rio Dourado, naar de grootste. We gaan nu op tour door het volgende deel van het Amazonegebied

Welkom in gebied 4: het Dichte Regenwoud:
Afbeelding
Binnengebied 2

We gaan verder waar we gebleven waren, aan het eind van de vlonder van het Sekrepatu-moeras. Aan onze linkerkant hebben we een kleine klif waar een watervalletje vanaf stroomt. Zoals je kan zien op de kaart, loopt deze waterval vanuit het ene waterlichaam naar... hetzelfde waterlichaam? Dat klopt. Deze rivier stroomt langzaam naar beneden via de ene kant, en van de klif aan deze kant, waardoor er een eiland in het midden ontstaat.

Als we het water in kijken kunnen we best een paar vissoorten zien. De grootste van de vissen, en degene die meteen opvalt, is een grote Ruwe zoetwaterrog. Hij is goed gecamoufleerd tegen het zand aan op de bodem van de rivier, maar het netpatroon op zijn rug geeft hem weg. Samen met wat kleine cichlides en tetras zien we een middelgrote meerval rusten op een steen op de bodem. Met zwart-met-gele strepen, deze soort heeft geen officiële naam, maar ik noem hem de Grote bijenmeerval. Als hij niet toevallig op een donker gekleurde steen zat, hadden we hem nooit gezien.

As we de brug over lopen en het eiland op gaan zien we meteen de verandering in de omgeving. De beplanting op het eiland is beter bijgehouden en er zijn meerdere touwen en klimstructuren gemaakt van takken. Meteen rechts is een lage, glazen barrière, daarachter is een goed beplant verblijf met een best losse ondergrond. Twee Negenbandgordeldieren noemen dit verblijf hun huis, deze soort is recentelijk steeds meer in Europa te vinden.

Gordeldier verblijf:
Afbeelding
(Maar dan met een Negenbandgordeldier)
We volgen het pad verder het eiland in. Eén van de touwen boven het bezoekerspad beweegt plotseling omdat één van de bewonders van het eiland over onze hoofden loopt. Drie op een rij met hun staarten in de lucht, het is een groepje Rode titi's! Eén van de drie soorten die op dit eiland tussen de bezoekers mogen lopen.

Op één van de voederplatformen die eigenlijk voor de aapjes zou moeten zijn, zien we een kleine dief eten uit het bakje stelen. Een Gekraagde trogon, een vogel die zowel mooi als uniek is, pakt steeds kleine besjes uit het voedselbakje voordat hij weer het regenwoud in vliegt. Dit is een goed teken, want als vogels zo heen en weer vliegen betekend dat meestal dat hij iemand anders aan het voeren is, ze zijn dus aan het fokken in de kas! Als hij nou de vogelvoederpunten zou gebruiken...

Het pad gaat verder langs de richel totdat we de bocht om gaan en langs een klein waterstroompje lopen, dit ondiepe mini-kreekje biedt de kleinere tetras een schuilplaats voor de grotere roofvissen die in het diepere stuk van de rivier leven. We zien meerdere Juweeltetra's, met een prachtige rode kleur, zwemmen tussen de plantenwortels die onder water groeien. Ook zichtbaar onder water, op een stuk gezonken hout, is een kleine algeneter met zacht gele kleuren en zwarte strepen, de Clown peckoltia

Mini-kreekje:
Afbeelding
Mini-kreekje
Ook zichtbaar in de kreek is nog één van de loslopers van de Amazonekas. Een Zonneral laat haar vleugels zien, zodat we de prachtige zonvormige tekeningen zien die normaal verstopt zitten tussen haar veren. Zonnerallen doen dit alleen als ze zich bedreigd voelen, dus laten we maar verder lopen om haar wat rust te geven.

Aan de andere kant van het pad komen we nog een kijkpunt naar het Gordeldierenverblijf tegen. Helaas voor ons liggen de dieren waarschijnlijk te slapen in een ondergronds hol. Wie er niet aan het slapen is, daarintegen, is de tweede apensoort die op het eiland leeft. Een paartje Pinchéaapjes pakken meelwormen uit de voederbak die voor de gordeldieren bedoeld is. Deze ernstig bedreigde apensoort komt voor in de Caribische laaglandbossen van Colombia, waar de meerderheid van zijn leefgebied helaas is verwoest. Er leven in totaal 7 Pinchéaapjes op het eiland, en we kunnen er nog een paar zien in de bomen in het Gordeldierenverblijf.

Als we verder over het pad lopen komen we een paar vreemde objecten tegen op ons pad. Een soort miniature mikado-stokjes? Ze zijn te dik en te makkelijk te buigen om naalden te zijn, maar te glad en plastic-achtig om takjes te zijn... Als we verder lopen en de boom in kijken kunnen we de boosdoener zien. Slapend tussen twee takken van een Watercacaoboom zit een zwart-witte stekelbal; een Grijpstaartstekelvarken! Twee Grijpstaartstekelvarkens mogen op dit eiland tussen de bezoekers lopen samen met hun apen-eilandgenoten. Ook al zijn ze nachtactief, zijn ze blijkbaar comfortabel genoeg om relatief dicht bij het bezoekerspad te slapen.

Nu dat we alle drie de loslopers van dit eiland hebben gezien kunnen we van het eiland af lopen en verder gaan op de houten vlonder die dit brede deel van de rivier overspant. Aan de andere kant van de brug zien we een prachtige scene: dit stilstaande gedeelte van de rivier staat vol met enorme Victoria waterlelies. Bovenop één van de waterlelies kunnen we een Leljacana zien. Bekend als de Kepanki in Suriname, deze watervogels staan bekend voor hun vreemde lange tenen, die ze gebruiken om door ondiep water te lopen. Of in dit geval, door een poeletje in een reuzenwaterlelie.

Vanaf het platform waar we op staan kunnen we ook in één van de diepste stukken van de rivier in kijken. Meteen zien we een grote, slanke vis die vlak bij het wateroppervlak zwemt. Dit is een grote Zwarte arowana, die rustig voorbij zwemt totdat hij plots in de lucht bijt en een plons maakt. Hierdoor kunnen we meteen nog wat vissen zien, die schrikken van de plons. Ze waren niet helemaal onzichtbaar, maar wel moeilijk te zien totdat er ééntje op zijn zij draaide om van richting te veranderen. Een grote groep piranha-achtige vissen zwemmen in het diepere gedeelte van het water. Deze grote schijf-vormige vissen zijn Gevlekte schijfzalmen, die makkelijk te herkennen zijn door hun gevlekte patroon en rode kin.

Vanaf dit platform kunnen we ook de zijkant van de apeneilanden zien. Naast het grote apeneiland zijn er meerdere kleinere eilandjes die verbonden zijn door touwen en lianen, tussen de eilanden zijn verschillende moerasplanten waaronder veel Waterhyacinten. Ook dit moerasgedeelte functioneerd als vluchtplaats voor de kleinere vissen. Tussen de planten kunnen we nog een Roodkopdeukschildpad zien. Dit is één van de loslopende schildpadden, die zelf mag kiezen naar welk watertje in de kas hij wilt gaan.

Uitzicht op het apeneiland vanaf het houten vlonder:
Afbeelding
Uitkijkpunt op de rivier
De hoofdroute gaat het vlonder af en dieper het bos in, maar wij willen natuurlijk elke mogelijke route nemen. Dus draaien we ons om en lopen we terug naar het pad tussen de twee delen van het Sekrepatu-moeras. Vanaf hier kunnen we een avonturenpad op lopen. Met een oneven pad en dichte beplanting om ons heen, is dit pad alleen gemaakt voor avontuurlijke types.
Afbeelding
Stijl van het avonturenpad
Het pad waarmee we omhoog lopen is best steil, we begeven ons nu in één van de meest dichtbegroeide gedeeltes van O Rio Dourado. Een paar boomwortels en stenen vormen een soort rudimentaire trap waardoor het iets makkelijker lopen is. Terwijl we door de jungle ploeteren kunnen we best wat vogelactiviteit zien. Vreemde vogeltjes maken hoge sprongen en piepgeluiden om ons heen, dit kunnen alleen maar Jacarinagorsjes zijn. De mannetjes springen hoog in de lucht als een soort dansje voor de vrouwtjes.

Ook kijkend naar het tafereel is een groep kleine, rode vogeltjes. Dit zijn Kapoetsensijsjes, een bedreigde vinkensoort die leeft in de meest Noordelijke gebieden van Zuid-Amerika. O Rio Dourado heeft een flinke groep van deze mooie, kleine vogeltjes, plus een aparte fokgroep achter de schermen.

Het pad splitst zich in twee routes, wij nemen het rechterpad. Die gaat nog even door totdat we plots in een open gebied op een bruggetje staan. Ik zou graag een gedetaileerde beschrijving van dit verblijf geven, maar daar zullen we helaas op moeten wachten. Later op de route kunnen we dit verblijf veel beter bekijken. Wat ik wel kan beschrijven, zijn de loslopers die de brug met ons delen.

Het zijn misschien wel één van de meest herkenbare apensoorten van Zuid-Amerika, op de reling van de brug zit een familie Witkopsaki's. Het mannetje met zijn pikzwarte vacht en herkenbare witte gezicht, en de twee vrouwtjes met dofgrijze vacht. Zodra we dichterbij lopen springen ze meteen de reling af en in een boom die in het verblijf onder ons staat. Ze blijven ons aanstaren terwijl we verder over de brug lopen, die weer de jungle in leidt.

Het avonturenpad kronkeld verder door terwijl we langzaamaan weer afdalen. Met heel veel geluk (misschien wel omdat we laafse kikkers zijn) zien we nog een gifkikkertje in de struiken. De meeste gifkikkers staan bekend om hun unieke patronen, maar de Ecuador-gifkikker is wel héél uniek! In plaats van gewoon strepen of stippen heeft de Ecuador-gifkikker honderden kleine rode bultjes op zijn verder zwarte huid. Omdat ik de losloperpagina's pas aan het einde van het project laat zien, raad ik jullie allemaal aan om de Ameerega bilinguis van te voren op te zoeken zodat jullie zelf kunnen zien hoe bijzonder gekleurd ze zijn.

Als het pad naar het water afdaalt komen we bij één van mijn favoriete gedeeltes van O Rio Dourado. Tussen de enorme Victoria-reuzenwaterlelies zijn ook meerdere grote, houten stapstenen (heten het dan nog stapstenen? Staphouten?) in het water in de vorm van waterlelies.
Afbeelding
(Het Leliebladpad (dat klinkt leuk) in O Rio Dourado is groter dan degene op het plaatje, en de bladeren staan iets verder uit elkaar.)
De houten bladeren wiebelen een beetje maar geen zorgen, dat is de bedoeling. Ze zijn stabiel genoeg om niet ondersteboven te wippen.

Het waterleliemeer is het diepste gedeelte van de kleinere rivier, en we kunnen vanaf hier het water in kijken om nog wat vissen te ontdekken. Helaas maken de reuzenwaterlelies het water best donker, maar we kunnen door de vorm van de vissen wel twee snoekcichlides herkennen, die best diep onder water zwemmen. Dichter bij het wateroppervlak zien we een grote groep bijzonder gevormde vissen. Ze zijn best klein en heel smal, en veel beter te herkennen vanaf hun zijkant. Dit zijn bijlzalmpjes, een vis die bijna altijd bij het wateroppervlak blijft. Anders dan de Arowana, die liever in open water zwemt, kan je Bijlzalm vaker tussen waterplanten vinden. De reuzenwaterlelies geven ze bescherming van de monstervissen die we eerder zagen.

Misschien wel het meest bijzondere wat we vanaf het Leliebladpad kunnen zien is een groot onderwaterkijkraam... die in het water staat? Het grote, ronde kijkraam steekt ongeveer een meter boven het wateroppervlak uit. Hier kunnen we een hoger waterlichaam in kijken waar we meerdere grote vissoorten zien, waaronder een school Zilveren vlagstaartzalmen en een hele grote Tijgermeerval. Over de glazen muur kunnen we ook over het wateroppervlak kijken, dit is opnieuw een kijkpunt naar het verblijf waar we net overheen liepen. Maar onze kijklijn naar het landgedeelte is grotendeels geblokkeerd door een dicht beplant eiland in het water. Geen zorgen, aan het eind van deze post hebben we een veel beter kijkpunt ;)

We komen bij het einde van het Leliebladpad aan en stappen weer het vaste land op. Vanaf hier kunnen we het geluid van een waterval horen, maar het is nèt aan de andere kant van de struiken, dus we kunnen het nog niet zien. Gelukkig komen we hier later weer. :p

We zijn nog niet terug op het hoofdpad, want we lopen nogsteeds op een soort wildpaadje door het regenwoud. We kunnen allerlei vogelsoorten horen, maar we kunnen er geen zien. Als we door de struiken heen kijken en het geluid van de dichtsbijzijnste vogelgeluid volgen kunnen we misschien toch nog iemand vinden. Tussen de struiken, vrolijk fluitend op een tak, zien we een prachtige grijsblauwe vogel. Dit is de Bisschopstangare, een soort die ik zelf ook in Suriname tegen ben gekomen.

Als we verder lopen over het avonturenpaadje die tussen de hoge Kapokbomen loopt, zien we een paar kleine, roze veertjes op de grond. Als we omhoog kijken zien we een groep Rode lepelaars, die we eerder op de route ook al zagen, in de volière in het buitengebied. Eén van de vogels zit zichzels schoon te maken, waardoor er nog een veertje langzaam naar beneden dwarreld.

Het avonturenpaadje komt weer aan bij het hoofdpad en we staan weer op stevige, verharde grond. Maar voordat we doorlopen staan we allemaal even stil en kijken we naar een losloper. Een Goudhaas staat doodstil midden in het pad. Hij staart naar ons als een hert in koplampen, voordat hij vliegensvlug weer het bos in rent.

Hopelijk hebben jullie allemaal een foto gemaakt, want deze Agouti is één van de moeilijkste soorten om te vinden in de kas. Ten minste, als je de vele kikkers niet meeteld... en de kleine hagedissen... oké misschien zijn er wel meer soorten die moeilijk te zien zijn maar nogsteeds was dit een bijzonder gezicht.

Hier in het dichte regenwoud van O Rio Dourado, omringt door hoge Kapokbomen (plus meerdere kleinere bomen en struiken natuurlijk) is er niet bepaald een tekortkoming aan lange dingen (en dan tel ik mezelf niet eens mee). Toch is er één structuur die er bovenuit steekt. Naast het hoofdpad is een grote houten toren. We kunnen de bovenkant niet zien door het bladerdak, maar het is minstens tien meter hoog. Er is een ingang aan de zijkant, maar er hangt een bordje voor. "Word nog ontworpen, kom terug in deel 7"

Daar zullen we later vast terug komen ;)

We lopen langs de enorme toren en komen aan bij een veel groter deel van de O Rio Dourado rivier. Boven het pad zien we een groot aantal hangende nesten, die zorgvuldig gemaakt zijn door wevervogels. 'Maar wacht eens even' zeggen jullie dan, 'Wevers wonen toch in de oude wereld?' Dat klopt helemaal. Maar alleen als je het hebt over de familie Ploceidae, want er zijn ook andere wevende vogels. De vogels die hun nesten bouwen boven de rivieroever is een grote groep Roodrugbuidelspreeuwen. We zien er ééntje vanuit de verte aan komen vliegen, die vervolgens één van de nesten binnen gaat met een meelworm in de snavel.

Nu komen we weer bij het probleem met de beschrijving van de kas opsplitsen in acht delen. In de rivier waar we nu naast staan zijn er meerdere eilanden waar een grote troep Zwarte slingerapen woont. Maar helaas voor ons, behoren deze eilanden bij O Rio Dourado deel 6. De beschrijving van de eilanden zal dus later komen.

Amai, het word steeds moeilijker om excuses te bedenken van waarom we de loslopende kikkers kunnen zien ook al zijn ze in werkelijkheid zo goed als onzichtbaar. Oh, wat nu? OEPS IK LAAT MIJN PEN VALLEN laten we allemaal kijken naar waar hij gevallen is. OH wat is dat nou?. We zien weer een loslopende kikker op de grond. De Spatruggifkikker is een prachtige soort, met z'n zwarte lichaam en felgele rug lijkt het net alsof iemand verf over hem heen gemorst heeft.

Het pad neemt een bocht om een grote, omgevallen boom te ontwijken. Ten minste, zo ziet het er uit. De boom is echt nep, en functioneerd als barrière voor een verblijf van een diersoort die niet vaak op deze manier word laten zien. Dit drassige verblijf is voor Reuzenpadden, een enorme paddensoort die thuis is in de Amazone, en berucht invasief in Australië. Normaal worden deze dieren in grote terraria gehouden, maar Wetlands Park Europe heeft deze dieren in een groot, open verblijf. In het verblijf zijn meerdere kleinere boomstronkjes en een ondiep watergedeelte waar ze in kunnen badderen.

Als we verder lopen komen we langs een grote steen aan onze rechterkant. Tot nu toe, op de hoofdroute ten minste, hebben we alleen maar afgedaalt. Maar nu staan we in een soort dal, met heuvels aan beide kanten. In dit stuk bos vol met enorme Kapokbomen staan we ongeveer in het midden van de kas. Vanaf de grond zal het je niet opvallen, maar één van de bomen is in werkelijkheid nep. De grootste van de kapokbomen is geen levende boom, maar een gedecoreerde steunbalk die de kas omhoog houdt. Er zijn meerdere verstopte steunbalken zoals deze op veschillende plekken in de kas.

Als we het bos in kijken kunnen we een bijzondere vogelsoort zien. Een Grijsvleugeltrompetvogel, een grondbewonende vogelsoort die verassend genoeg verwant is aan kraanvogels. We kunnen er eentje zien graven door de bladeren opzoek naar eten, omringt door een grotere groep Bergkwartelduiven. Een best schattige duivensoort met lichtbruine veren.

Aan de andere kant van het pad zijn er meer grote stenen en kliffen. Er leidt een avoturenpad naar boven, maar dit gedeelte hoort helaas bij deel 5. Ik zou het echt hier bij willen toevoegen, maar deze post is toch echt al lang genoeg...

Als we verder lopen door de dichte jungle komen we bij een brug terecht. We zijn hebben een rondje gelopen om het Kapokwoud en nu staan we boven een grote rivier. Aan onze linkerkant is een grote groep watervallen en stroomversnellingen die de kleine rivier met de grote rivier in verbinding brengt. Deze watervallen zijn gebaseerd op de Blanche Marie waterval in Suriname, maar dan wel een kleinere versie daarvan:
Afbeelding
Blanche Marie
Wat bijzonder is aan veel watervallen in Suriname, is dat ze vaak overgroeid zijn met waterplanten. In de Blanche Marie is dat ook zo, maar er is een andere waterval waar dat veel beter te zien is. De Tapawatra sula is een enorme waterval die als een soort enorme muur honderden meters rivier overspant. Deze is volledige overgroeit met waterplanten die het goed doen in het snelstromende water. Deze waterval in O Rio Dourado heeft vergelijkbare planten in de waterval.

Tapawatra:
Afbeelding
Tapawatra sula
Het namaken van een waterval als Blanche Marie is het probleem niet, Burgers' zoo heeft ook een waterval met laagjes waar veel water overheen gaat. Het verschil is dat de waterval van Burgers' Zoo geen rivier vol vissen aan de bovenkant heeft.

Burgers' Zoo waterval:
Afbeelding
Bush waterval
Verstopt tussen de rotsen en poeltjes tussen de watervallen in zijn watersproeiers die het debiet van de watervallen verhogen. Zo blijft er heel veel water door de sula stromen zonder dat er te veel water uit de kleine rivier verdwijnt.

Als we de rivier over zijn neemt het pad meerdere bochten, beplanting blokkeerd het uitzicht naar het grote kijkpunt waar we bijna uitkomen. Op deze manier komt het enorme kijkraam in één keer in beeld. Dit kolossale, dertig meter lange onderwaterkijkraam biedt een kijkje in een groot bassin vol met verschillende vissoorten. grote stukken drijfhout, plus een paar nepbomen bieden niet alleen schuilplaatsen, maar creëren ook afgebakende gebieden voor planten. Waarom moeten de beplante gebieden beschermd worden, vraag je? Nou, dit meer is ook gedeelte van een verblijf voor een paar landdieren.

Dit verblijf, waar we op de route al een paar keer eerder in hebben gekeken, is namenlijk het binnenverblijf voor de Laaglandtapirs and Capibaras. Eén van de beschermde plantengebieden is tegen het raam aan gebouwd, een paar anderen staan verder achterin. Op die manier kan je de Tapirs en Capibaras zien zwemmen en waden in het open water, en de schuwere tetras en cichlides zien in het plantengedeelte.

Iets dat onmiddelijk opvalt tussen de vele andere vissen is een enorme school rustige reuzen: Zwarte pacus, fruitetende piranhas die bekend staan als de zwaarste van alle Amerikaanse karperzalmen. Een school van meer dan dertig Zwarte pacus leeft in dit bassin. We kunnen ook meerdere cichlides zien. Een groep Severums blijft veilig aan de rand van het beplante gebied, en we zien ook een grote school aardeters die langs de bodem van het meer zwemmen.

Voor het raam, aan het wateroppervlak, zien we een paar grote Zilveren arowanas. Het is een andere soort dan de Zwarte arowana die we in de rivier zagen, maar ze zijn bijna precies even groot en hebben ook dezelfde vorm. Ook zichtbaar in het open gedeelte van het water zijn Drievlek kopstaanders en Geblokte snoekcichlides, twee soorten met prachtige patronen.

Als we dichter bij kijken bij het beplante gebied, kunnen we meerdere tetras zien die verstoppen voor de roofvissen. Heel veel piepklijne Kardinaaltetras, wat grotere Roodoogtetras, en meerdere Gevlekte spatzalmen, die qua grootte ongeveer tussen de twee zitten, zijn allemaal zichtbaar in het bos van waterplanten.

Bovenop een paar van de gedeeltelijk ondergedompelde boomstammen zijn meerdere epifyten, en een paar grote planten wiens wortels in het water bungelen. Tussen de bossen wortels zien we Gestreepte kopstaanders, een soort die vernoemd zijn naar het feit dat ze bijna altijd met hun neus naar beneden zwemmen.

Vastgeplakt aan één van de grote boomstammen die als omheining van de planten dient, is een grote algeneter met prachtige gouden stippen. Dit is een Gouden pleco, soms ook wel de Zonneschijn-pleco genoemt, die gretig de algengroei van de boomstam vreet. Wat nog interessanter is, is de vissensoort die we in de boomstam kunnen zien. Dit stuk nephout is hol van binnen, en als we goed dichtbij kijken kunnen we nog net zien dat er een vis in verstopt zit. De nachtactieve Amerikaanse mesvis verstopt zich overdag liever tussen de planten of in één van de vele holle boomstammen. Om deze vis overdag in open water te zien is zo goed als onmogelijk, zelfs om hem verstopt in een boomstam te kunnen vinden vergt al veel geluk.

Het pad van dit pleintje staat op een helling. Dichter bij het raam is het pad lager, zodat we beter het diepe water in kunnen kijken. Aan de achterkant van het pleintje is het pad hoger, en kunnen we over de grote, glazen wand kijken naar Kapuwa Syoro, het Capibarastrand. Omdat buiten de zon straalt, zijn de Capibaras en Tapirs lekker buiten in hun grote moerasverblijf. Wat we wel kunnen zien is de grote groep Arrauschildpadden, de meerderheid van deze dieren komen uit Amerikaanse dierentuinen. O Rio Dourado heeft de grootste groep van deze zeldzame schildpaddensoort in Europa, al zegt dat niet veel, want er zijn er niet veel in Europese collecties. In totaal leven er twaalf dieren in dit verblijf, en ze liggen allemaal op een rijtje op het strand.

Wacht eens even... 9, 10, 11, 12... er liggen hier méér dan twaalf dieren op rij! Als we even inzoomen met onze cameralens / door onze verrekijker kijken / twee vuisten over onze ogen zetten en doen alsof het een verrekijker is, kunnen we zien dat een paar van de donkere vormen op de syoro eigenlijk eenden zijn! Loslopende Amerikaanse knobbeleenden zijn bijna altijd te zien op het Tapirstrand. Ook al mogen ze overal in de kas komen, blijven ze liever chillen bij de Capibaras. En ik geef ze groot gelijk, dat zou ik ook doen

Kapuwa syoro heeft ook meerdere beplante stukken op het land, die ook beschermd zijn voor de grotere bewoners. In een paar van de bomen in het verblijf kunnen we meerdere felgele vormen zien. Uitgaant op het harde gekrijs, kunnen we aannemen dat dit geen vruchten zijn. En als we uitgaan van de foto die we van de wandtekening met loslopers hebben genomen, zijn dit Goudparkieten, die vrolijk naar elkaar aan het gillen zijn, zoals papegaaien vaak doen.

Het laatste dier die we kunnen zien voordat ik deel 4 beëindig is de Amazonetaling. We kunnen er meerdere zien zitten op één van de omgevallen boomstammen in het water. Eén van de eenden glijdt het water in om even een stukje te zwemmen. Als we naar het kijkraam toe lopen kunnen we de eend van onder water bekijken, wat een interessant uitzicht is.

Als we het grote bassin achter ons laten, leidt het pad ons dichter bij de achterkant van de kas...

Ik zie jullie over een paar weken weer voor deel 5!

Soortenlijst gebied 5:
Afbeelding
Gebied 5: Dicht regenwoud

Kapuwa Syoro:
Afbeelding
Kapuwa Syoro

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Lekker veel vis weer er bij. Mooi in mekaar gestoken Amazonegebied!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

MClaeys schreef:
16 feb 2025, 19:18
Lekker veel vis weer er bij
Ja, toen ik zei dat dit project 300+ unieke diersoorten heeft is dat grotendeels vissen ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Echt knap hoe jij dit allemaal maakt.

Ik ben momenteel zelf bezig met een fictief park, maar ik heb geen tekenprogramma op de pc, dus kan ik hier ook niets plaatsen hierover.
Ik teken alles op papier.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Limburg vooruit schreef:
22 feb 2025, 14:22

Ik ben momenteel zelf bezig met een fictief park, maar ik heb geen tekenprogramma op de pc, dus kan ik hier ook niets plaatsen hierover.
Benieuwd om te zien met welk park je op de proppen gaat komen. Gaat het om het park waar je het eerder over had of wordt het toch een ander concept?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

rick04 schreef:
20 jan 2025, 18:05
Leuk om te lezen! Als deze serie klaar is heb ik nog een toetje klaarliggen ;)
Mijn laptop heeft het na vier-en-een-half jaar projecten maken en duizenden dierenplaatjes verzamelen eindelijk opgegeven, dus het kan nog wel een tijdje duren voordat ik deel 5&6 upload, laat staan 7-12.

Voel je vrij om voor te gaan want ik moet eerst een nieuwe laptop regelen

Quinteun
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: San Diego, Burgers en Blijdorp

Bericht door Quinteun »

Hallo allemaal! Ik wil mijn eigen dierentuin presenteren. Namelijk: Lemper Zoo! Ik bouw de dierentuin in Planet zoo en ben er best wel goed in (hoop ik). Het is een dierentuin op de grens van Duitsland in Twente. Lemper Zoo wordt een dierentuin waar educatie en dier welzijn op één staan. Er zijn verschillende thema’s waar onder ‘the Ethiopian Wilds’, waar ik nu mee bezig ben. Dus laten we hier mee te beginnen!

Zodra we de parkeerplaats aflopen en de zoo betreden, komen we bij ‘het kompas de werelden’, dan lopen we naar links en komen we in het grote Afrika gebied met verschillende subgebieden waaronder ‘Congo Creek’; een gebied gefocust op de wateren en moerassen van de Congo. Dit is ook het eerste gebied wat we zien, maar hier zien we de volgende keer meer van. We lopen er doorheen en komen aan bij de duin aan de rand van het park; hier begint het:

Afbeelding

The Ethiopian Wettlands
Nog voor we het echte gebied ingaan komen we langs twee verblijven: 1 en 17. 1 is het verblijf in Centraal Afrikaanse Republiekeins thema voor lelwel hartebeesten, Roan antilopen en reuzenelandantilopen. Afbeelding Afbeelding In dit verblijf is niet heel veel bijzonders naast een grote modderpoel en een zand gedeelte. We lopen over een soort dijkje dat aan de CAR-verblijf-kant (gek woord, maargoed) lijkt op de zijkant van het witte neushoorn verblijf in BB.Afbeelding Het dijkje grenst aan een duin dat de weg scheid met de zoo. Op de duin wonen soay schapen; een schots schapenras. Ze zijn daar vooral om de duin in goede staat te houden, maar er staat wel een info bordje.

Nu we echt het gebied in gaan, komen we bij een houten pier aan, zoals in Blijdorp. Afbeelding Ook hier vinden we hyena’s terug, maar nu aan de linkerkant. Aan de rechterkant vinden we het verblijf voor kleine koedoes en wrattenzwijnen, ook hier met een modderpoel. In beide verblijven vinden we stapeltjes rotsen en hoog gras terug, die tot in het water doorlopen. Bij de hyena’s zit aan de achterkant(weer net als Blijdorp) een hek waar je doorheen kan zien. Aan de andere kant zit de weg een pad zodat voorbijgangers ook in het verblijf kunnen kijken. Na de pier komen we op een grote rotswand terecht, met daar onder de binnen verblijven. De wettlands komen hier ten einde en we gaan door naar:

The Ethiopian Highlands
We komen een grot binnen, in deze grot zit een walktrough verblijf voor Nijlroezetten met vele hang en verrijking mogelijkheden voor de roezetten. In dit verblijf hangen een paar geel/oranje schemer lampen om een donkere zonsondergang te creëren.Afbeelding We lopen naar buiten en komen in een enclave, nou ja, soort van. Dit is een gedeelte van van een nieuw subgebied maar dat komt zo :D . In deze walktrough volière wonen vooral veel endemische vogels van Ethiopië, zoals acaciagaaien, Nechisarnachtzwaluwen, Ruspoli's toerako’s, Ethiopische kieviten en geelmaskerpapegaaien. Er stroomt ook een klein watervalletje naar bené. Daarna lopen we naar de gierenvoliere, met ‘bachelor’ vale gieren, alleen mannetjes dus.( de familie groep komt ooit nog) Ik weet nog niet of ik het pad overdekt wil laten, dus als iemand een idee heeft hoor ik het graag! Dat zelfde geldt voor verblijf 7. Ik heb nog niet echt een idee wat ik wil toevoegen. Het wordt een verblijf met een hoogland thema.

Dan komen we bij de bavianen arena, à la Wildlands,Afbeeldingmaar wel natuurlijker met meer begroeiing.( maar zullen ze vast overhoop halen) Naast bavianen wonen hier ook ibexen, die zie je wel vaker samen. Onder de heuvel zit het binnen verblijf wat kan worden bereikt door een grot tussen de rotsen. Ook hier stroomt een waterval en die wordt vervolg als we de arena uitgaan. Zo zien we een vallei met het riviertje lopen dat uitmondt bij een meertje bij de rots wand. Om het riviertje heen zijn drie verblijven aan onze kant zit een klein strandje voor blauwvleugelganzen en lokale watervogels. Aan de overkant zien we het verblijf voor gerenuks dat omringt wordt door het riviertje. Naast het strandje zit het verblijf voor beisa oryxen. In beide verblijven staan ‘Afrikaanse parasols’ zoals ik ze graag noem! :p Afbeelding maar dan wel wat kleiner! Ik weet niet of ik de dieren de mogelijkheid wil geven om de verblijven over te kunnen steken, dus hier heb ik ook a.u.b. advies nodig! Na de vallei komen we aan bij een overdekte Ethiopische ruïne. Afbeelding We kunnen hierdoor naar het uitzichtpunt kijken over de vallei, maar als we omdraaien zijn de highlands voorbij! Het is tijd voor:

The Ethiopian Forrests
Aan de andere kant zien we het Abessijnse hoornraaf verblijf. Ingebouwd door de rotswand erachter. Afbeelding Hier zien we ook wat kleine klim(spring) mogelijkheden en een klein kabelend beekje. We lopen het gebouw uit en komen aan bij het eerste verblijf: de Ethiopische wolf (het hoeft niet altijd zo realistisch mogelijk te zijn ;) ). Het verblijf heeft de mogelijkheid om zich in tweeën te splitsen in een bosachtig- en graslandachtig verblijf. Aan de andere kant, grenzend aan een groot naaldbomenbos, zit verblijf 14. Ook hier heb ik nog geen idee wat ik erin wil plaatsen. Ook hier hulp s.v.p.. Dan zijn we eigenlijk al klaar met het Ethiopische gebied, maar we komen nog langs 15 en 16, deze maken deel uit van het Congo gebied wat later komt maar ik behandel ze alvast! 15 is voor de bonobo’s. Het is een groot eiland ment veel klim en speel mogelijkheden en hier en daar wat bomen en bosjes, zoals in Planckendael Afbeelding , maar dan rond en groter. Nr 16 is al gebouw net als 1 dus kan ik beter gewoon de plaatjes laten zien: Afbeelding Afbeelding. Dit verblijf is voor huzaarapen en bergmeerkatten. Aan de andere kant zien we verblijf 1 voor de laatste keer voor dat we het Congo gebied weer in gaan. Met de okapi’s en dwergnijlpaarden en goril…, maar dat laafse kikkers, dat is weer een ander verhaal!

Hier is nog een overzicht van alle dieren:
1 Reuzenelandantilope, Roan antilope & lelwel hartebeest
17 Soay schaap
2 gevlekte hyena
3 kleine koedoe & wrattenzwijn
4 nijlroezet
5 acaciagaaien, Nechisarnachtzwaluwen, Ruspoli's toerako’s, Ethiopische kieviten & geelmaskerpapegaaien
6 vale gieren
7 ?
8 gerenoeks
9 nubische ibexen & mantel bavianen
10 lokale watervogels & blauwvleugelganzen
11 beisa’s
12 Abessijnse hoornraaf
13 Ethiopische wolf
14 ?
15 bonobo’s
16 huzaarapen & bergmeerkatten
Dit is mijn eerste “tour”, dus het is misschien niet het beste, maar ik hoop dat ik het heb kunnen overbrengen! En laat het gerust achter als ik nog ergens dieren moet toevoegen, weglaten, verplaatsen, aanpassen, enz. :D

PS: foto’s van eindwerk volgen later! :bye:

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Leuk conceptje! Leuk voorgesteld met mapje en zo er bij. Zou eens moeten kijken. Hoogland kun je veel mee doen. Was aan het denken aan Grevyzebra’s, maar ja zo groot zijn de leegstaande verblijven niet.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Leuk om te lezen! Ziet er mooi uit! Van een aantal soorten kunnen we wel dromen dat ze bij ons in dierentuinen te zien zouden zijn :)

Toevallig heb ik zelf ook een ontwerp voor deze regio klaarliggen, genaamd Hoorn van Afrika (Zuid-Soedan tot Noord-Tanzania) die zal ik proberen een dezer dagen hier ook te delen. Een aantal soorten komen overeen en een deel ook niet.

Leuk dat je het deelt hier :)
You can find me in the zoo :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MClaeys schreef:
25 feb 2025, 18:02
Limburg vooruit schreef:
22 feb 2025, 14:22

Benieuwd om te zien met welk park je op de proppen gaat komen. Gaat het om het park waar je het eerder over had of wordt het toch een ander concept?
Neen, het park waar ik het eerder over had was qua oppervlakte en opzet wel compleet gestoord.
Maar ook te gestoord om het te tekenen, was op kalkpapier bezig in schaal 1/200, maar het was niet haalbaar.

Ben nu een beetje aan het tekenen om later in te vullen met dieren.
Ik denk dat ik een park als Donnersberg en Hammerton ga tekenen. Niets spectaculair qua verblijven, maar meer met zeldzame soorten.
Een soort die we zeker hebben is de dwergijsvogel, een soort die ik ooit zelf bijna heb gehad, maar vrouwlief zag dat niet zitten.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Quinteun
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Quinteun »

MClaeys schreef:
27 feb 2025, 22:11
Leuk conceptje! Leuk voorgesteld met mapje en zo er bij. Zou eens moeten kijken. Hoogland kun je veel mee doen. Was aan het denken aan Grevyzebra’s, maar ja zo groot zijn de leegstaande verblijven niet.
Dank je wel! Zat ik ook al aan te denken. Maar heb gekozen om het niet te doen, omdat ik later ook van plan ben om zebra’s te gebruiken en het voor de bezoekers (lijkt me) minder aantrekkelijk om naar te kijken. Ik denk dat ik ga voor wat dikdiks. Maar het bos verblijf is nog een raadsel!

Quinteun
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Quinteun »

rick04 schreef:
28 feb 2025, 22:55
Leuk om te lezen! Ziet er mooi uit! Van een aantal soorten kunnen we wel dromen dat ze bij ons in dierentuinen te zien zouden zijn :)

Toevallig heb ik zelf ook een ontwerp voor deze regio klaarliggen, genaamd Hoorn van Afrika (Zuid-Soedan tot Noord-Tanzania) die zal ik proberen een dezer dagen hier ook te delen. Een aantal soorten komen overeen en een deel ook niet.

Leuk dat je het deelt hier :)
Dank je! Ben erg benieuwd! :D Klinkt er interessant! Misschien kan ik daar wel iets uit vinden. Trouwens, ik denk dat ik de beisa’s ga vervangen voor wilde ezels. Die zitten al in het spel en ik wil zo min mogelijk mods gebruiken( en dan dus zo veel mogelijk uit het spel).

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

De laatste maanden doe ik in mijn vrije tijd zo nu en dan eens in het programma SketchUp een ontwerp maken voor een themagebied met verschillende verblijven. Zo heb ik ontwerpen staan voor West-Afrika, Zuidoost-Azië( :olifant:), Indonesië, Oost-Azië en deze die ik nu hier wil presenteren: de Hoorn van Afrika. De gebieden zijn redelijk realistisch qua soorten en grootes maar missen nog vanalles wat in het echt er wel zou moeten zijn.

Kijk, geniet en laat je meevoeren naar de...

Hoorn van Afrika

Hier maak je een route door de Hoorn van Afrika heen. We beginnen op de savanne van Zuid-Soedan en reizen dan via Ethiopië en Somalië naar de bergen van Kenia en Tanzania. Onderweg zien we ruim 80 soorten dieren in allerlei mooie verblijven.

Van boven ziet het 7,5ha grootte gebied er als volgt uit:
Afbeelding

Het dak van het grote gebouw en de verhoogde rotsen zijn zijn allemaal verbonden met elkaar en staat vol met kruiden en grassen ter bevordering van de biodiversiteit. De lichtgroene vlakken op de grond zijn beplant met siergrassen, enkele bomen en bremstruiken voor het savanne-gevoel en de randen van de waterpartijen zijn begroeid met rietDe perken heb ik verder niet specifiek ingericht omdat dat nog meer werk is. Daarom doe ik daarbij een beroep op jullie inbeeldingsvermogen ;)

Deel 1

Afbeelding
Je begint aan de linkerkant waar je op een vlonder start. Links vind je een verblijf van 9165m2 voor de Somalische giraffe, Nijlantilope, Groene meerkat en Grote koedoe, op een verhoogd gedeelte vind je een aantal bomen voor de meerkatten. Tegenover dit verblijf vind je een perk voor de Grevy's zebra en Roodhalsstruisvogel van 3555m2. Dan loop je tegen een met water omringd perk voor de Wilde hond aan van 2640m2 voor een roedel van deze actieve soort. Het laatste stukje loop je op een vlonder langzaam omhoog naar het Savannehuis.

Afbeelding
savannehuis van boven zonder het groene dak, met de ramen

Hier vind je aan de linkerkant grote ramen waaruit je zicht heb op deze savanne waarna je als eerste tegen de stallen voor de giraffen aanloopt van 500m2 en 4x 30m2 (uit het zicht) met daar tegenover een open verblijf van 120m2 voor de Dwergmangoest. Hiertegenover vind je een rij verblijven voor een aantal kleinere dieren uit deze Afrikaanse regio:

Afbeelding
Het eerste verblijf is een volière van 65m2 voor de Grote textorwever, Groene kakelaar, Sporenschildpad en Koningsglansspreeuw. Dan komt er een terrarium van 12m2 voor het Panterschildpad gevolgd door een terrarium voor de Gestreepte grasmuis van 4m2. Nu komen er twee terraria van 2m2 en 4m2 voor de Gewone pofadder en Neumanns grasrat. In het volgende verblijf van 8m2 vind je de Soedanese doornstaartagame gevolgd door een verblijf van 4m2 voor de Treksprinkhaan. De laatste twee verblijven zijn 8m2 en 12m2 groot en voor de Pannenkoekschildpad en voor het Steppeslurfhondje. Dan heb je nog een open stal van 230m2 voor de Zwarte neushoorn, uit het zicht zijn er nog een 3tal losse boxen van 30m2. Hierna heb je zicht door grote ramen heen op twee perken.

Afbeelding

Buiten heb je rechts weer zicht op de wilde honden en links zie je de twee eerdergenoemde perken van 2470m2 en 2210m2 voor de neushoorns. De perken zijn eventueel samen te voegen tot een groot perk. De neushoorns delen dit perk met een apensoort, de Brazzameerkat. Na de vlonder kom je bij een perk van 2120m2 voor een mannengroep van de Jachtluipaard, de ondersoort die hier gehouden word is de zeldzamere Soedanese ondersoort; Acinonyx jubatus soemmeringii. Tegenover dit perk vind je een ruime volière van 1055m2 voor de Witruggier, Grijze kroonkraanvogel, Gierparelhoen, Gespikkelde duif, Witwangtoerako en Groenstaartglansspreeuw.

Soortenlijst deel 1:
1.3 Afrikaanse wilde hond (EN)
1.2 Brazzameerkat
3.9 Dwergmangoeste
2.2 Gespikkelde duif
2.2 Gestreepte grasmuis
0.1 Gewone pofadder
2.4 Gierparelhoen
1.2 Grevy's zebra (EN)
1.1 Grijze kroonkraanvogel (EN)
1.1 Groene kakelaar
1.4 Groene meerkat
2.2 Groenstaartglansspreeuw
1.2 Grote koedoe
15.15 Grote textorwever
3.0 Jachtluipaard (VU)
1.1 Koningsglansspreeuw
2.2 Neumanns grasrat
1.2 Nijlantilope (EN)
3.3 Pannenkoekschildpad (CR)
2.2 Panterschildpad
1.2 Roodhalsstruisvogel
1.1 Soedanese doornstaartagame
1.4 Somalische giraffe (EN)
2.4 Sporenschildpad (EN)
1.1 Steppeslurfhondje
0.0.100 Treksprinkhaan
2.2 Witruggier (CR)
1.1 Witwangtoerako
1.1 Zwarte neushoorn (CR)

Deel 2

Dan gaan we naar binnen in het grote complex:
Afbeelding

Als eerste ga je door een soort van sluis heen waar je een terrarium vind van 10m2 voor de Witbuikegel en Acaciarat. Hierna kom je in de grote Savannehal. Deze hal is 12 meter hoog en heeft een oppervlakte van 3895m2. De inrichting van deze hal is zoals het Afrika-gedeelte van het nieuwe Welt-der-Vögel in Berlijn, met rotspartijen, een paar grotere bomen, klein struikgewas en her en der een klein waterpoeltje met riet. Je vind hier heel wat soorten vogels: Bandvink, Blauwnekmuisvogel, Diadeemkievit, Dominicanerwida, Grauwe buulbuul, Izabeltortel, Lelspreeuw, Noordelijke Afrikaanse brilvogel, Noordelijke karmijnrode bijeneter, Kwartelastrild, Maskerduif, Mozambiquesijs, Napoleonwever, Harlekijnkwartel, Kwartelkoning, Palmtortel, Bruinruggoudmus, Hop en Afrikaanse dwergeend. De hal heeft ook twee zijbeuken waar nog een aantal soorten leven. In de bovenste van 620m2 vind je een rotslandschap met Rotsklipdas, Von der Deckenstok en Witkopbuffelwever. Na deze eerste zijbeuk gaan we naar buiten, door een sluis heen waar ook weer een verblijf te vinden is. Een terrarium van 4m2 voor de Ethiopische bergadder. Dan staan we in een enorme volière tussen hoge muren van 12 meter hoog en met een oppervlakte van 5245m2, de Gierencanyon. Je loopt hier over een houten vlonder doorheen.

Afbeelding

De eerste canyon waar we doorheen lopen vind je rotswanden met natuurlijk weggewerkte nestboxen voor de gieren, een kabbelend stroompje voor de eenden en her en der wat bomen. Je vind hier de Schildraaf, Blauwvleugelgans, Rüppellsgier, Vale gier, Geelsnaveleend, Noordelijke kaalkopibis en Aasgier. De gieren leven hier in een grote kolonie.

Dan gaan we weer even naar binnen in de grote Savannehal, in de sluis vind je een aquarium voor de Turkana juweelcichlide. Weer binnen vinden we hier de andere zijbeuk van 620m2 voor de Afrikaanse dwergvalk, Geelkeelfrankolijn, Sporenschildpad, Driekleurglansspreeuw en Olijfduif. Na nog een stukje wandelen door het savannelandschap waar we genieten van alle schitterende vogels verlaten we deze hal met een sluis waar een terrarium met buisconstructie te vinden is voor de Naakte molrat. Dan hebben we nog een tweede canyon, een kleinere van 1335m2 voor de Lammergier, Bruine krooneend en Alpenkraai. Ook hier weer mooi verwerkte nestboxen en een kleine vijver. Via een gang met nog twee terraria van 6m2 voor de Soedanese schildhagedis en Oost-Afrikaanse gordelstaarthagedis verlaten we dit gedeelte.

Soortenlijst deel 2:
1.1 Aasgier (EN)
1.2 Acaciarat
1.2 Afrikaanse dwergeend
2.2 Afrikaanse dwergvalk
2.2 Alpenkraai
2.2 Bandvink
3.3 Blauwnekmuisvogel
2.2 Blauwvleugelgans
1.1 Bruine krooneend
2.2 Bruinruggoudmus
1.1 Diadeemkievit
2.6 Dominicanerwida
1.1 Driekleurglansspreeuw
1.1 Ethiopische bergadder (EN)
1.2 Geelkeelfrankolijn
2.2 Geelsnaveleend
2.2 Grauwe buulbuul
1.1 Harlekijnkwartel
1.1 Hop
2.2 Izabeltortel
2.2 Kwartelastrild
1.1 Kwartelkoning
1.1 Lammergier
2.2 Lelspreeuw
3.3 Maskerduif
3.3 Mozambiquesijs
0.0.20 Naakte molrat
5.5 Napoleonwever
6.6 Noordelijke Afrikaanse brilvogel
5.5 Noordelijke kaalkopibis (EN)
8.8 Noordelijke karmijnrode bijeneter
2.2 Olijfduif
1.1 Oost-Afrikaanse gordelstaarthagedis
2.2 Palmtortel
2.6 Rotsklipdas
6.6 Rüppellsgier (CR)
1.1 Schildraaf
1.1 Soedanese schildhagedis
2.2 Sporenschildpad (EN)
0.0.10 Turkana juweelcichlide
4.4 Vale gier
1.2 Von der Deckenstok
1.1 Witbuikegel
1.1 Witkopbuffelwever

Deel 3

Na de gang komen we in een halletje die helemaal met rotsen is ingericht, kinderen mogen hier klimmen en klauteren over de rotsen. Ook vind je een terrarium van 12m2 voor de Zwarte mamba. Tussen de rotsen vind je allerlei kunststof beelden van soorten uit het Ethiopische gebergte. O.a. Ethiopische wolf, Waliasteenbok, Bergnyala en de Gelada op ware grote. De Gelada vind je hier ook in een binnenverblijf die in dezelfde stijl is doorgebouwd als het gedeelte waar kinderen kunnen klimmen. Het binnenverblijf is 625m2. Daarnaast vind je ook ramen waardoor je naar het grote buitenperk kan kijken. Er worden twee groepen gehouden. Als de ene binnen zit kan de andere groep buiten zijn, het gaat om een kweekgroep en een mannengroep. Achter de schermen is ook nog een ruim binnenverblijf voor het geval beide groepen niet naar buiten kunnen.

Afbeelding

Buiten vind je het grote perk waar je ook weer de Gelada vind, hier samenlevend met de Kleine koedoe. Het totale buitenperk heeft een oppervlakte van 5065m2, het lage gedeelte waar de koedoes lopen is 2770m2. De rest is hoger gelegen.

Als laatste hebben we nog een drietal verblijven:
Afbeelding

Eerst een volière van 1175m2 voor de Bateleur, Noordelijke hoornraaf en Kroonparelhoen. Dan kom je bij een woestijnverblijf van 4420m2 voor de Somalische wilde ezel en Dorcasgazelle. Hierna heb je alweer het laatste verblijf met daarvoor nog een binnenverblijf. Het grote perk van 5065m2 is voor de Mount Kilimanjarofranjeaap, Bergbongo, Kirk's dikdik en Grootoorvos. Het eerdergenoemde binnenverblijf van 120m2 is voor de franjeapen. Het perk is groen beplant met veel hoogteverschil en is op te delen in 3 delen. Hierna is dit themagebied alweer klaar.

Soortenlijst deel 3:
1.1 Bateleur (EN)
1.3 Bergbongo (CR)
1.3 Dorcasgazelle (VU)
12.0 Gelada
4.20 Gelada
1.1 Grootoorvos
1.1 Kirk's dikdik
1.2 Kleine koedoe
1.3 Kroonparelhoen
1.4 Mount Kilimanjarofranjeaap
1.1 Noordelijke hoornraaf (VU)
1.3 Somalische wilde ezel (CR)
0.1 Zwarte mamba

Soortenlijst Hoorn van Afrika:
Totaal: 85
Aasgier
Acaciarat
Afrikaanse dwergeend
Afrikaanse dwergvalk
Afrikaanse wilde hond
Alpenkraai
Bandvink
Bateleur
Blauwnekmuisvogel
Blauwvleugelgans
Bongo
Brazzameerkat
Bruine krooneend
Bruinruggoudmus
Diadeemkievit
Dominicanerwida
Dorcasgazelle
Driekleurglansspreeuw
Dwergmangoeste
Ethiopische bergadder
Geelkeelfrankolijn
Geelsnaveleend
Gelada
Gespikkelde duif
Gestreepte grasmuis
Gewone pofadder
Gierparelhoen
Grauwe buulbuul
Grevy's zebra
Grijze kroonkraanvogel
Groene kakelaar
Groene meerkat
Groenstaartglansspreeuw
Grootoorvos
Grote koedoe
Grote textorwever
Harlekijnkwartel
Hop
Izabeltortel
Jachtluipaard
Kirk's dikdik
Kleine koedoe
Koningsglansspreeuw
Kroonparelhoen
Kwartelastrild
Kwartelkoning
Lammergier
Lelspreeuw
Maskerduif
Mount Kilimanjarofranjeaap
Mozambiquesijs
Naakte molrat
Napoleonwever
Neumanns grasrat
Nijlantilope
Noordelijke Afrikaanse brilvogel
Noordelijke hoornraaf
Noordelijke kaalkopibis
Noordelijke karmijnrode bijeneter
Olijfduif
Oost-Afrikaanse gordelstaarthagedis
Palmtortel
Pannenkoekschildpad
Panterschildpad
Roodhalsstruisvogel
Rotsklipdas
Rüppellsgier
Senegalschol
Schildraaf
Soedanese doornstaartagame
Soedanese schildhagedis
Somalische giraffe
Somalische wilde ezel
Sporenschildpad
Steppeslurfhondje
Treksprinkhaan
Turkana juweelcichlide
Vale gier
Von der Deckenstok
Witbuikegel
Witkopbuffelwever
Witruggier
Witwangtoerako
Zwarte mamba
Zwarte neushoorn

Tot zover, de Hoorn van Afrika.

De volgende die ik binnenkort hoop te delen gaat over West-Afrika.
You can find me in the zoo :)

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Heel mooi gedaan! Lekker veel diersoorten. Ook leuk dat je dit in een soort 3D stijl gedaan hebt.

Plaats reactie