Bijzondere dierentuinaanwinsten

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Bijzondere dierentuinaanwinsten

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
28 jul 2025, 12:27
Apenarend schreef:
28 jul 2025, 10:29
Op de site van de Wilhelma staat momenteel een artikel over de buidelmiereneter en hun samenwerking daarover met Zoo Perth. Dat lijkt me dus nog een grotere kanshebber. Anderzijds spreken ze ook al jaren over langoorbuideldassen. Wie weet nu Terra Australis gerealiseerd is, maar het huidige gebouw lijkt me toch volzet.
Ze hebben meerdere verblijven die voor o.a. de lanoorbuideldassen gebouwd zijn maar waar nu (tijdelijk) andere soorten gehouden worden. Ik denk dat ze dan gewoon gaan schuiven mochten ze wel de gewenste Australië-import krijgen. Net als dat de qoukka's nu beide verblijven geschakeld hebben, bij de 2de gewenste import van qoukka's gaat gewoon de poort tussen de verblijven dicht ;)
Die andere soorten moeten dan ook een plaats ergens krijgen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
28 jul 2025, 12:49
JvG schreef:
Apenarend schreef:
Op de site van de Wilhelma staat momenteel een artikel over de buidelmiereneter en hun samenwerking daarover met Zoo Perth. Dat lijkt me dus nog een grotere kanshebber. Anderzijds spreken ze ook al jaren over langoorbuideldassen. Wie weet nu Terra Australis gerealiseerd is, maar het huidige gebouw lijkt me toch volzet.
Ze hebben meerdere verblijven die voor o.a. de lanoorbuideldassen gebouwd zijn maar waar nu (tijdelijk) andere soorten gehouden worden. Ik denk dat ze dan gewoon gaan schuiven mochten ze wel de gewenste Australië-import krijgen. Net als dat de qoukka's nu beide verblijven geschakeld hebben, bij de 2de gewenste import van qoukka's gaat gewoon de poort tussen de verblijven dicht ;)
Volgens mij werden sommige soorten ook in 2 verblijven gehouden als ik het goed herinner van mijn bezoek vorig jaar. Wouden ze ook geen uitbereiding van Terra Australis op de plek waar eerst de slingerapen, langoeren en gibbons zaten? Daarvoor zaten er al kangoeroes tijdelijk aan het eind van de tuin bij de kinderboerderij. Of het alleen extra buitenverblijven betreft weet ik dan weer niet...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
28 jul 2025, 13:44
Apenarend schreef:
JvG schreef:
Apenarend schreef:
Volgens mij werden sommige soorten ook in 2 verblijven gehouden als ik het goed herinner van mijn bezoek vorig jaar. Wouden ze ook geen uitbereiding van Terra Australis op de plek waar eerst de slingerapen, langoeren en gibbons zaten? Daarvoor zaten er al kangoeroes tijdelijk aan het eind van de tuin bij de kinderboerderij. Of het alleen extra buitenverblijven betreft weet ik dan weer niet...
Sommige van die soorten moeten individueel worden gehouden, de buidelmarters bv.

Wat de plek met de primaten betreft, ik dacht dat er daar kangoeroes en buidelduivels zouden komen, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden of komt er ook een gebouw waar dan bijkomende soorten gehouden kunnen worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
28 jul 2025, 14:11
JvG schreef:
28 jul 2025, 13:44
Apenarend schreef:
JvG schreef:
Apenarend schreef:
Sommige van die soorten moeten individueel worden gehouden, de buidelmarters bv.

Wat de plek met de primaten betreft, ik dacht dat er daar kangoeroes en buidelduivels zouden komen, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden of komt er ook een gebouw waar dan bijkomende soorten gehouden kunnen worden.
Het plan is nu Tasmaanse duivels waar de gibbons zaten en kangoeroes+wombats in de richting van de Amazonekas op de plek van het vroegere Jungtieraufzuchthaus. Beide plannen zijn goedgekeurd en de financiering is rond, maar bouwen duurt in Stuttgart altijd eeuwig...

Als de bilby's ooit komen, dan kan er waarschijnlijk prima wat geschoven worden, beide ratkangoeroes zitten ook al in het regenwoudgedeelte en de possums kunnen misschien gewoon blijven... De quolls zullen hun dubbele verblijf gewoon houden.

Voorlopig is het allemaal toekomstmuziek, er zijn niet genoeg vogelbekdieren in Australische dierentuinen om te exporteren. Wel hebben meerdere tuinen daar recent geinvesteerd in flinke capaciteit achter de schermen om wilde vogelbekdieren (tijdelijk) op de kunnen vangen. Dus dat kan de komende jaren veranderen. Mijn voorspelling blijft dus dat we binnen 5-10 jaar vogelbekdieren in Europa hebben.

Plaats reactie