Vragen aan andere forumleden.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Re: Vragen aan andere forumleden.

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
16 jul 2025, 10:46
Apenarend schreef:
16 jul 2025, 10:36
Weet er iemand welke vis er naast de Mozambique tilapia bij de Amerikaanse alligators zit?
Waar?
Ik denk dat Zoo Antwerpen bedoeld wordt. Daar zit alleen de Mozambique tilapia bij de Amerikaanse alligator.
You can find me in the zoo :)

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Apenarend schreef:
Weet er iemand welke vis er naast de Mozambique tilapia bij de Amerikaanse alligators zit?
Mozambiquetilapia's hebben best wat kleurvariaties, dat verwarde mij in Blijdorp ook al. Soms zijn ze identiek aan Nijltilapias, soms zijn ze zwart met een witte kin en soms hebben ze een soortgelijk patroon als de Tangayika mondbroeder. Ze hebben in Antwerpen alleen Mozambiquetilapias maar als je verschillende kleuren zag, lag het waarschijnlijk daar aan
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Mr. Gharial schreef:
16 jul 2025, 11:56
Apenarend schreef:
Mozambiquetilapia's hebben best wat kleurvariaties, dat verwarde mij in Blijdorp ook al. Soms zijn ze identiek aan Nijltilapias, soms zijn ze zwart met een witte kin en soms hebben ze een soortgelijk patroon als de Tangayika mondbroeder. Ze hebben in Antwerpen alleen Mozambiquetilapias maar als je verschillende kleuren zag, lag het waarschijnlijk daar aan
Zou idd dat kunnen zijn, maar de gekleurde vissen waren merkelijk kleiner dan de normaal gekleurde.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Apenarend schreef:
16 jul 2025, 13:33
Mr. Gharial schreef:
16 jul 2025, 11:56
Apenarend schreef:
Zou idd dat kunnen zijn, maar de gekleurde vissen waren merkelijk kleiner dan de normaal gekleurde.
Zou ook kunnen zijn dat het jonkie's waren. Heb je toevallig een foto?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Dit zijn de beste die ik kon nemen:

Afbeelding

Afbeelding
Extinction is forever!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Apenarend schreef:
16 jul 2025, 14:07

Afbeelding

Afbeelding
Borleyi redfin, inderdaad een andere soort

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Mr. Gharial schreef:
16 jul 2025, 14:08
Apenarend schreef:
16 jul 2025, 14:07

...
Borleyi redfin, inderdaad een andere soort
Super, dank je!!
Extinction is forever!

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Joost schreef:
15 jul 2025, 22:56
Heeft iemand hier wel eens een bezoek gebracht aan Parco Natura Viva in Italië? Ik ben binnenkort een week zonder auto in Verona en twijfel nog een beetje om naar dit park te gaan. Ik zag dat het op zich redelijk goed bereikbaar is het het OV, maar een deel van het park lijkt alleen met de auto te bezoeken. Vandaar mijn vraag: is dit park ook de moeite waard als je geen auto ter beschikking hebt?
Ik heb het nog eens bekeken en zonder auto is dat ook best een leuk park. Bijzondere diersoorten (volgens mij) zijn ocelot, fossa, L'Hoëstmeerkat en indische oorgier. Verder sneeuwluipaarden, Siberische tijgers, brilberen, wilde kat, ... Goed voor enkele uurtjes plezier.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

zoofan schreef:
17 jul 2025, 11:51
Joost schreef:
15 jul 2025, 22:56
Heeft iemand hier wel eens een bezoek gebracht aan Parco Natura Viva in Italië? Ik ben binnenkort een week zonder auto in Verona en twijfel nog een beetje om naar dit park te gaan. Ik zag dat het op zich redelijk goed bereikbaar is het het OV, maar een deel van het park lijkt alleen met de auto te bezoeken. Vandaar mijn vraag: is dit park ook de moeite waard als je geen auto ter beschikking hebt?
Ik heb het nog eens bekeken en zonder auto is dat ook best een leuk park. Bijzondere diersoorten (volgens mij) zijn ocelot, fossa, L'Hoëstmeerkat en indische oorgier. Verder sneeuwluipaarden, Siberische tijgers, brilberen, wilde kat, ... Goed voor enkele uurtjes plezier.
Aah super, dankjewel voor het uitzoeken! Indische oorgier zijn ze zelfs een van de twee parken in Europa volgens mij, dat is al bijna genoeg reden om te gaan. Voor de rest ook leuke soorten. Als het allemaal past denk ik dat ik maar eens een kijkje moet gaan nemen!

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

Komend najaar ben ik aan het kijken om weer een dierentuintripje te maken naar Duitsland, met het openbaar vervoer. Iemand nog leuke tips of ideeën?

Parken die ik eens wil bezoeken zijn o.a. Zoo Frankurt, Zoo Leipzig, Tierpark Hagenbeck, Tierpark Hellabrunn, Wilhelma Zoo Stuttgart, Zoo Nürnberg, Praag en Zürich. Maar ook herbezoeken aan bijvoorbeeld Dresden of Walsrode zou ik weer eens willen doen.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

rick04 schreef:
23 jul 2025, 13:08
Komend najaar ben ik aan het kijken om weer een dierentuintripje te maken naar Duitsland, met het openbaar vervoer. Iemand nog leuke tips of ideeën?

Parken die ik eens wil bezoeken zijn o.a. Zoo Frankurt, Zoo Leipzig, Tierpark Hagenbeck, Tierpark Hellabrunn, Wilhelma Zoo Stuttgart, Zoo Nürnberg, Praag en Zürich. Maar ook herbezoeken aan bijvoorbeeld Dresden of Walsrode zou ik weer eens willen doen.
Afgelopen september heb ik met een Deutschlandticket door Duitsland gereist. Qua budget enorm fijn al doe je er regelmatig wel langer over doordat je regionaal vervoer moet gebruiken. Op dag 1 ben ik naar Frankfurt gegaan, dag 2 een daguitstap naar Opel-Zoo Kronberg, dag 3 Zoo Frankfurt en s'avonds naar Heidelberg. Dag 4 in de ochtend Zoo Heidelberg en middag Zoo Karlsruhe en dan door naar Stuttgart. Dag 5 een hele dag in Zoo Wilhelma (had er prima 2 dagen kunnen blijven qua collectie en tuinaanleg). Dag 6 extreem vroeg weg richting Zoo Augsburg (geen echte topper maar prima vermaakt, ging er vooral heen voor de breedlipneushoorns) en s'avonds door naar München. Dag 7 een dagtrip naar Tiergarten Nürnberg en afsluitend op dag 8 naar Tierpark Hellabrunn München en met een flixbus s'nachts terug naar huis. Als ik jouw een beetje inschat op basis van je verslagen dan ben je sneller in een dierentuin dan ik dus dan zal dezelfde reis makkelijk lukken ;)

Je zou vanuit München naar het noorden kunnen gaan voor bijvoorbeeld richting Leipzig en dan door richting Praag (volgens mij kan je makkelijk vanuit Berlijn in Praag komen qua verbinding) en dan op de terugweg via Hamburg en/of Walsrode kunnen reizen. Al moet ik eerlijk zeggen dat Tierpark Hagenbeck tegenwoordig geen toptuin meer is. Het Tropenaquarium en Eismeer zijn geweldig, net als de sfeer en oude gebouwen maar het is geen top 10 tuin in mijn lijstje van bezochten parken. Al moet je het zeker eens bezoeken voor het stuk dierentuinhistorie.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

rick04 schreef:

de grote vraag is hoe lang je hebt en hoe graag je je bucket list wil afwerken ;). Duitsland is groot en hoewel je in 10 dagen het lijstje wat je aangeeft zou kunnen afwerken, is het wat mij betreft logischer om op een regio te focussen. En zelfs in een regio heb je legio keuzes, vanaf vrijwel elke stad waar je bent, is het makkelijk oversteken naar weer een nieuwe tuin.

Gezien de grote bouwprojecten in Berlijn en Leipzig zou ik het oosten voor over een jaar of 2-3 laten, maar dan zijn er nog keuzes genoeg.

Mijn suggestie zou zijn:
Dag 0: nachttrein vanaf Amsterdam/Utrecht/Arnhem naar Zurich
Dag 1: Zoo Zurich (overnachting in omgeving Basel)
Dag 2: Zoo Basel (overnachting in Karlsruhe)
Dag 3: Zoo Karlsruhe + Natuurmuseum Karlsruhe + Tierpark Oberwald (overnachting in Karlsruhe/Stuttgart)
Dag 4: Wilhelma Stuttgart (overnachting in Stuttgart)
Dag 5: Zoo Augsburg (als je vogelfan bent kun je Vogelpark Olching meepakken; overnachting in Munchen)
Dag 6: Tierpark Hellabrunn (overnachting in Neurenberg)
Dag 7: Tiergarten Neurenberg (overnachting in Frankfurt)
Dag 8: Zoo Frankfurt & ICE naar huis

Dan kun je daar nog allemaal bonusdagen aan vastplakken zoals Mulhouse (vanuit Basel), Alpenzoo Innsbruck (vanuit Munchen) of Zoo Heidelberg (vanuit Stuttgart) of zelfs de oversteek naar Plzen/Praag vanuit Neurenberg.

Alternatief is een ronde in het noorden met Hannover, Walsrode, Hagenbeck, Schwerin, Rostock, Marlow, Stralsund en dan via Berlijn terug. Je kan ook overwegen om de nachttrein naar Wenen te pakken en dan via Zlin, Ostrava naar Praag te gaan en dan via of Plzen/Neurenberg/Frankfurt of via Dresden/Leipzig/... weer naar Nederland te gaan

Ik kies er tegenwoordig zelf voor om vrijwel altijd met IC/ICE's te reizen, dat is een stuk sneller en comfortabeler dan de treinen die je met het Deutschlandticket kan nemen, maar wel prijziger. Al is het met vroeg boeken en de Probebahncard (3 maanden reizen met 25% korting) ook nog goed betaalbaar.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

rick04 schreef:

Wil je bij de grote jongens blijven of zet je graag ook kleinere zoos op het programma, eventueel met specialere soorten? In dat geval zou ik zeker een regio kiezen en die grondiger verkennen.
Extinction is forever!

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

Dank voor alle leuke suggesties en ideeën! Ik hoop 5 dagen te gaan, van maandag tot vrijdag, eventueel nog de zaterdag erbij. Het fijnste lijkt me hierbij wel om één (eventueel 2) vaste overnachtingsplek(ken) te hebben en daarvandaan alles te doen zoals ik eerder heb gedaan in Walsrode, Berlijn en Wenen. Zo dacht ik bijvoorbeeld aan Frankfurt, Dresden, Walsrode of Nürnberg als verblijfplaats en daarvandaan dingen te gaan bezoeken.

Apenarend schreef:
23 jul 2025, 22:25
rick04 schreef:

Wil je bij de grote jongens blijven of zet je graag ook kleinere zoos op het programma, eventueel met specialere soorten? In dat geval zou ik zeker een regio kiezen en die grondiger verkennen.
Mijn grootste voorkeur gaat wel uit naar de grotere dierentuinen, komt vaak ook wel omdat deze het beste te bereiken zijn met het openbaar vervoer. Qua soorten hebben vogels (zangvogels, neushoornvogels, eendachtigen, etc.) en zoogdieren wel mijn grootste voorkeur, al kan ik van alles wel genieten.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

Na het een en ander te hebben uitgezocht wordt het waarschijnlijk één van deze 3 opties:

OPTIE 1:
Maandag: reis naar Dresden + Zoo Dresden
Dinsdag: Zoo Praag
Woensdag: Zoo Plzen
Donderdag: Zoo Usti nad Labem + Zoo Decin
Vrijdag: Zoo Leipzig + overnachting in Leipzig
Zaterdag: Zoo Frankfurt + reis naar huis

OPTIE 2:
Maandag: reis naar Hamburg + Tierpark Hagenbeck
Dinsdag: Weltvogelpark Walsrode
Woensdag: Vogelpark Niendorf + Aquarium Lubecke + SeaLife Timmendorfen
Donderdag: Zoo Rostock
Vrijdag: Zoo Osnabrück + reis naar huis

OPTIE 3:
Maandag: reis naar Frankfurt +
Zoo Dortmund + Tierpark Bochum
Dinsdag: Zoo Karlsruhe + Zoo Heidelberg
Woensdag: Wilhelma Zoo Stuttgart
Donderdag: Zoo Leipzig
Vrijdag: Zoo Frankfurt + reis naar huis

Tegen die tijd zal ik kijken wat het beste uitkomt met het weer, etc.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Waarom reis je in optie 3 bij de start van de reis naar Frankfurt om dan pas op vrijdag de zoo te bezoeken?

Is dat omdat je Frankfurt als uitvalsbasis zou gebruiken?

Van alle steden is Frankfurt zowat de slechtste keuze. Je wil immers dicht bij het centraal station zitten (aangezien je snelle treinverbindingen nodig hebt) en die buurt is in Frankfurt ronduit gevaarlijk.

Ook duurt alleen al de treinreis Frankfurt-Leipzig 3 uur. Heen en terug, en met vervoer ter plekke ben je dan minstens 7 uur onderweg.

Ik zou Stuttgart als uitvalsbasis nemen (bv hotel Internationales Studierenden is een uitstekende keuze: langs metrolijn 14 en zowel de zoo als het centraal station liggen op die lijn en met slechts enkele stops).

Vanuit Stuttgart kan je naar Munchen (2 uur enkel - 1 km te voet naar metrolijn 3 Sendlinger Tor r. Fürstenried West), Augsburg (1u30 - 600m te voet naar buslijn 32), Nurnberg (2u20 - tram 5 of 11 vanaf centraal station), Frankfurt (1u30 - metrolijn 5 en dan overstappen lijn 6 of 7, of te voet naar metrolijn 6 en 7), Karlsruhe (1 uur - zoo is rechtover het station), Heidelberg (1 uur - bus 20 r. Sportzentrum Nord).
Extinction is forever!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Optie 2 lijkt me coherent. Ik zou alleen bekijken of je er niet ergens Schwerin kunt bijplakken. Ik deed die zoo 20 jaar geleden op dezelfde dag als Rostock Zoo, maar ik vermoed dat die laatste nu wel een langere bezoekduur nodig heeft, aangezien er veel is veranderd sindsdien. Ook zijn de openingsuren van beide zoos niet van dien aard om ze op dezelfde dag te combineren. Maar Schwerin is best een aangename dierentuin en de stad is ook de moeite waard voor een snelle wandeling.

Misschien een dagje Schwerin - Niendorf combinatie overwegen? Tenzij je echt gebrand bent op Sealife ?
Het aquarium in Lübeck ken ik niet en vind ik ook niet terug op ZTL. Het museum voor Natuurkunde heeft wel enkele aquaria maar dat lijkt mij niet de moeite, net als het Ostseestation in Travemünde (op een paar km van Niendorf).
Extinction is forever!

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

rick04 schreef:
25 jul 2025, 08:20
Na het een en ander te hebben uitgezocht wordt het waarschijnlijk één van deze 3 opties:

OPTIE 1:
Maandag: reis naar Dresden + Zoo Dresden
Dinsdag: Zoo Praag
Woensdag: Zoo Plzen
Donderdag: Zoo Usti nad Labem + Zoo Decin
Vrijdag: Zoo Leipzig + overnachting in Leipzig
Zaterdag: Zoo Frankfurt + reis naar huis

OPTIE 2:
Maandag: reis naar Hamburg + Tierpark Hagenbeck
Dinsdag: Weltvogelpark Walsrode
Woensdag: Vogelpark Niendorf + Aquarium Lubecke + SeaLife Timmendorfen
Donderdag: Zoo Rostock
Vrijdag: Zoo Osnabrück + reis naar huis

OPTIE 3:
Maandag: reis naar Frankfurt +
Zoo Dortmund + Tierpark Bochum
Dinsdag: Zoo Karlsruhe + Zoo Heidelberg
Woensdag: Wilhelma Zoo Stuttgart
Donderdag: Zoo Leipzig
Vrijdag: Zoo Frankfurt + reis naar huis

Tegen die tijd zal ik kijken wat het beste uitkomt met het weer, etc.
Uiteindelijk zijn het allemaal goede opties.

Bij optie 2: je kan Vogelpark Niendorf prima met Zoo Schwerin combineren op 1 dag, ook met OV, dat lijkt me leuker dan die 2 aquaria. Voor Rostock kun je gerust een volle dag rekenen, ik vind het een van de leukste Duitse tuinen. Als je toch in de hoek van Rostock bent, dan is het zonde om als vogelliefhebber niet ook Vogelpark Marlow te bereiken. Het is een beetje een uitdaging om er te komen en er zijn niet veel zeldzame soorten. Maar de volieres, vooral heel veel doorloopvolieres, zijn van een hoog niveau.

Bij optie 3: zoals @Apenarend zegt is de directe omgeving van het centraal station van Frankfurt (het Bahnhofsviertel) geen goede plek met veel junks etc. Maar binnen 1 km van het station zijn genoeg prima plekken. Omgeving Bockenheimer Warte (en de Leipziger Strasse) en Bornholm vind ik fijne wijken met heel veel goede restaurants en die liggen beide met een directe U-bahnverbinding met het centraal station. Stuttgart is ook een fijne uitvalsbasis, maar wel duurder en minder centraal. Er zijn vanaf Stuttgart echter wel directe verbindingen met Nurnberg, Zurich en Munchen.

Wel zijn je dag 1 en een retourtje Leipzig vanuit Frankfurt heel enthousiast gepland, Nurnberg kan wel net, maar dat is ook al een lange dag.

Dan is het logischer om Heidelberg met Zoo Landau te combineren en er een lange dag Karslruhe ervan te maken met ook het natuurhistorisch museum (heel goede aquarium + terrariumsectie inclusief groot levend koraalrif) en Tierpark Oberwald (zeldzame hoefdieren in een openbaar bos). Ook is er nog de Opel-Zoo in de heuvels bij Frankfurt, voor vogels weinig boeiend, maar wel een interessant park qua opzet.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Stuttgart is idd een duurdere stad om te verblijven, maar met de plannen zoals die voorgesteld zijn vind ik Frankfurt te ver noordelijk liggen. Misschien is Karlsruhe dan wel een goede tussenoplossing : het hotel aan de zoo is prima en je staat letterlijk op 1 min in het centraal station, met uitstekende treinverbindingen naar Stuttgart, Augsburg, Frankfurt en Basel. Op minder dan een uur sta je in Stuttgart, daar heb je de volledige openingstijd nodig en dan zijn korte treinverbindingen wel leuk.
Ik zou dan Leipzig inruilen voor Basel, dat zal je je absoluut niet beklagen: op 2 uur sta je van je hotel in Karlsruhe aan de poorten van de zoo in Basel.
Heidelberg vond ik goed te doen met de Opelzoo in Kronberg maar wellicht is die laatste minder evident met het openbaar vervoer.
Extinction is forever!

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door rick04 »

Dank voor alle tips! Ik ga er verder naar kijken.

Plaats reactie