Slechte dierentuinen in de Benelux
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Slechte dierentuinen in de Benelux
Naar aanleiding van het gesprek in het bouwdewijnpark topic is de vraag duidelijk denk ik.
Welke tuinen vinden jullie slecht en zouden dicht moeten in de Benelux? Let wel, we gaan geen tuinen noemen omdat deze voor u niet goed is, moet structureel zijn.
Voor enkele tuinen kan ik enkel op foto's en beelden verder gaan.
Maar voor mij een kanshebber is dan Bestzoo, ziet er echt niet uit, is niets verbeterd tegen mijn bezoek in 2012.
Iedereen weet dat ik een voorliefde had voor Olmen, maar onder de huidige omstandigheden en de staat van nieuwe verblijven denk ik dat het mag stoppen. Vreemd genoeg haalt het bij niet zooliefhebbers een zeer goede score.
Welke tuinen vinden jullie slecht en zouden dicht moeten in de Benelux? Let wel, we gaan geen tuinen noemen omdat deze voor u niet goed is, moet structureel zijn.
Voor enkele tuinen kan ik enkel op foto's en beelden verder gaan.
Maar voor mij een kanshebber is dan Bestzoo, ziet er echt niet uit, is niets verbeterd tegen mijn bezoek in 2012.
Iedereen weet dat ik een voorliefde had voor Olmen, maar onder de huidige omstandigheden en de staat van nieuwe verblijven denk ik dat het mag stoppen. Vreemd genoeg haalt het bij niet zooliefhebbers een zeer goede score.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Slechte dierentuinen in de Benelux
Hoewel ik er zelf nooit geweest ben, en er dus niet over kan oordelen, is Mondo Verde in Nederland een park die er niet al te best op staat.
Daarnaast komt het Dolfianrium in Harderwijk er steeds slechter voor te staan bij zowel de bevolking, als bedrijven, als media en bij de politiek. Begin dit jaar is uit een rapport gebleken dat ze op 20 punten niet voldoen aan de dierenwelzijnswetten. Vorig jaar september zijn ze uit de Europese branchevereniging EAAM gezet omdat ze niet zouden voldoen aan de minimum eisen. in 2023 is uit onderzoek gebleken dat slechts 31% van de bezoekers het park zou aanraden aan iemand anders. In hetzelfde jaar bleek uit onderzoek dat 71% van de mensen geen toekomst van het Dolfinarium op de huidige manier ziet. In 2024 bleek uit een onderzoek dat ze van alle dierentuinen en pretparken in Nederland het op 1 na slechtste scoren op het gebied van klant loyaliteit.
Daarnaast komt het Dolfianrium in Harderwijk er steeds slechter voor te staan bij zowel de bevolking, als bedrijven, als media en bij de politiek. Begin dit jaar is uit een rapport gebleken dat ze op 20 punten niet voldoen aan de dierenwelzijnswetten. Vorig jaar september zijn ze uit de Europese branchevereniging EAAM gezet omdat ze niet zouden voldoen aan de minimum eisen. in 2023 is uit onderzoek gebleken dat slechts 31% van de bezoekers het park zou aanraden aan iemand anders. In hetzelfde jaar bleek uit onderzoek dat 71% van de mensen geen toekomst van het Dolfinarium op de huidige manier ziet. In 2024 bleek uit een onderzoek dat ze van alle dierentuinen en pretparken in Nederland het op 1 na slechtste scoren op het gebied van klant loyaliteit.
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
Nog niemand die Uilenpark de Paay opperde? 

Steeds weer onderweg enzo(o)!
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Ondanks dat ik er amper 20 minuten bij vandaan woon nog nooit naartoe geweest. Maar die komt hier eigenlijk ook niet in de media voor waardoor ik dus daar geen beeld van heb.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
Heel leuk onderwerp!
de Paay, Best en Pakawi Park zijn het uitschot in dierentuinen in de benelux
Stuk voor stuk lelijke parken waar alles vies, modderig en onhygiënisch is. Daar worden dieren op een wijze gehouden die 30 jaar geleden al achterhaald was. Ergens ook wonderlijk om te zien
Tegelijkertijd onbegrijpelijk dat daar niemand ingrijpt en ook de overheid niets doet. Gelukkig is panakwi wel aan het vernieuwen met grote bedragen. Jammer dat ieder project dan wel weer mislukt en deze nieuwe verblijven eigenlijk meteen weer achterhaald zijn p.
Mondo verden lijkt echt heel erg lelijk maar heeft wel de potentie in ruimte en misschien ook geld om dieren normaal te houden. Op basis van de berichten van de afgelopen tijd zijn daar wel dingen aan het veranderen.
de Paay, Best en Pakawi Park zijn het uitschot in dierentuinen in de benelux
Stuk voor stuk lelijke parken waar alles vies, modderig en onhygiënisch is. Daar worden dieren op een wijze gehouden die 30 jaar geleden al achterhaald was. Ergens ook wonderlijk om te zien
Tegelijkertijd onbegrijpelijk dat daar niemand ingrijpt en ook de overheid niets doet. Gelukkig is panakwi wel aan het vernieuwen met grote bedragen. Jammer dat ieder project dan wel weer mislukt en deze nieuwe verblijven eigenlijk meteen weer achterhaald zijn p.
Mondo verden lijkt echt heel erg lelijk maar heeft wel de potentie in ruimte en misschien ook geld om dieren normaal te houden. Op basis van de berichten van de afgelopen tijd zijn daar wel dingen aan het veranderen.
-
- Laafsekikker (EW)
Ben er nog nooit geweest maar Bouillon is het ook niet blijkbaar.
Grote perken voor de meeste dieren, maar daar zou ook alles mee gezegd zijn.
Ben in 2012 in De Paay, Best en Ziezoo geweest. Om heel eerlijk te zijn was De Paay toen het beste van de 3 vond ik.
Ouderwets, ja. Maar de meeste dieren zaten wel ok.
Ik vond toen Ziezoo een enorme tegenvaller. Ben wel in geen van deze 3 parken nog geweest sinds toen.
Ben in 2012 in De Paay, Best en Ziezoo geweest. Om heel eerlijk te zijn was De Paay toen het beste van de 3 vond ik.
Ik vond toen Ziezoo een enorme tegenvaller. Ben wel in geen van deze 3 parken nog geweest sinds toen.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
De Paay van 2012 is niet de De Paay van nu, toen was het nog een charmant parkje, dat is al een tijd afgegleden.... ZieZoo heeft in de tussentijd wel flinke stappen gemaakt (en maakt nu ook weer nieuwe stappen in een nieuwe richting...)Limburg vooruit schreef: ↑10 okt 2025, 20:40Ben er nog nooit geweest maar Bouillon is het ook niet blijkbaar.
Bouillon is een beetje Best in wildparkvorm. Als hoefdier best leuk als je van heuvels en een gebrek aan goede stallingen houdt, maar daar is alles mee gezegd. Het is een heel fijn park voor grotere tuinen die van surplusdieren afwillen....
-
- Laafsekikker (EW)
Eigenlijk zou er een rijke stinkerd moeten komen de beetje zodiacgewijs enkele van deze tuinen opkoopt.
Met enig verschil dat hij moet zien dat zijn boekhouding klopt.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Bouillon heeft vreselijke verblijven, maar wel potentieel. Er heerst een te grote verzamelwoede maar ze kunnen daar mits een investering van een paar 10k snel significante stappen zetten voor de katten en primaten.
Over het Boudewijnpark is mijn mening intussen wel bekend, al betreft die enkel het dolfinarium.
Over de noorderburen durf ik mij niet meer uitspreken, het is van 2010 geleden dat ik er nog was, op een kleine uitstap in 2014 (Burgers-Artis-Rhenen) na, en talloze bezoeken aan Arnhem. In 2010 waren Veldhoven en Best de slechtste van de klas, maar veel van die kleine tuintjes bestonden toen nog niet of heb ik niet bezocht.
Over het Boudewijnpark is mijn mening intussen wel bekend, al betreft die enkel het dolfinarium.
Over de noorderburen durf ik mij niet meer uitspreken, het is van 2010 geleden dat ik er nog was, op een kleine uitstap in 2014 (Burgers-Artis-Rhenen) na, en talloze bezoeken aan Arnhem. In 2010 waren Veldhoven en Best de slechtste van de klas, maar veel van die kleine tuintjes bestonden toen nog niet of heb ik niet bezocht.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Zou Pakawi park bijvoorbeeld niet passen bij Libéma als uitbreiding richting België?Limburg vooruit schreef: ↑10 okt 2025, 21:34Eigenlijk zou er een rijke stinkerd moeten komen de beetje zodiacgewijs enkele van deze tuinen opkoopt.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zoo Praag
Ik vind het vreemd dat niemand hier dierenpark de Oliemeulen noemt. Toch ook een park met veel slechte en kleine verblijven. Met de galago's die in een soort kast leven. Met tot voor kort ook nog vleermuizen onder een trap. Gelukkig zitten de roofvogels hier ook niet meer op een paaltje. Al is dit ook heel lang zo geweest. Enkel de terraria zijn redelijk oké. In België is Bouillon toch echt wel het dieptepunt. In Nederland zijn de meeste al genoemd. Al vond ik ook Texelzoo er maar triestig bijliggen deze zomer. Niet onbegrijpelijk dat het park geen vergunning meer krijgt.
-
- Laafsekikker (EW)
Het probleem is dat door de grote tuinen er steeds indrukwekkende verblijven verwacht worden.
Maar de budgetten van tuinen als Antwerpen en PD zijn al enorm verschillend. Laat staan voor de kleinere tuinen.
Maar als ik zie wat particulieren soms verwezenlijken met een fractie van die budgetten ben ik er van overtuigd dat bv. Olmen een pareltje kan worden in 5 jaar met het budget van het milleniumcomplex in Antwerpen.
En dat geld voor alle tuinen die hier genoemd zijn.
Maar de budgetten van tuinen als Antwerpen en PD zijn al enorm verschillend. Laat staan voor de kleinere tuinen.
Maar als ik zie wat particulieren soms verwezenlijken met een fractie van die budgetten ben ik er van overtuigd dat bv. Olmen een pareltje kan worden in 5 jaar met het budget van het milleniumcomplex in Antwerpen.
En dat geld voor alle tuinen die hier genoemd zijn.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Het is voor veel van die parken ook gewoon keuzes maken welke diersoorten ze een goed verblijf kunnen geven. Te veel parken willen zo veel mogelijk diersoorten tonen (of te grote diersoorten), wat ten koste gaat van de ruimte die de dieren hebben.
-
- Laafsekikker (EW)
Klopt, en daar ben ik geen uitzondering op. Moest ik baas zijn zal er in bv. Olmen terug veel meer te zien zijn.daniel1109 schreef: ↑11 okt 2025, 10:25Het is voor veel van die parken ook gewoon keuzes maken welke diersoorten ze een goed verblijf kunnen geven. Te veel parken willen zo veel mogelijk diersoorten tonen (of te grote diersoorten), wat ten koste gaat van de ruimte die de dieren hebben.
Maar minder grote soorten, er is zoveel moois te vinden dat ook bekend is en wat veel minder ruimte in neemt.
Ik zou bv de olifant al weg doen en 1 of 2 hengsten bij de girafffen extra zetten.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Dat dus. Olmon kan meer diersoorten wel hebben. Maar voor parkjes als de Paaij of de Oliemeulen is het natuurlijk te gek voor woorden om rond de 100 diersoorten te hebben. Ik zou er met Olmen ook voor kiezen om wat van de grote katachtigen weg te doen en hier kleinere katachtige voor terug te doen. En dan met name rondom dat Casa Panthera. Of een van de 2 leeuwen soorten.Limburg vooruit schreef: ↑11 okt 2025, 10:39Klopt, en daar ben ik geen uitzondering op. Moest ik baas zijn zal er in bv. Olmen terug veel meer te zien zijn.daniel1109 schreef: ↑11 okt 2025, 10:25Het is voor veel van die parken ook gewoon keuzes maken welke diersoorten ze een goed verblijf kunnen geven. Te veel parken willen zo veel mogelijk diersoorten tonen (of te grote diersoorten), wat ten koste gaat van de ruimte die de dieren hebben.
Maar minder grote soorten, er is zoveel moois te vinden dat ook bekend is en wat veel minder ruimte in neemt.
Ik zou bv de olifant al weg doen en 1 of 2 hengsten bij de girafffen extra zetten.
-
- Laafsekikker (EW)
Yep, witte leeuwen weg want ze zouden dan toch niet zuiver zijn. Poemas naar daar. Het luipaardenperk aan de kant van de witte leeuwen ombouwen voor caracals.daniel1109 schreef: ↑11 okt 2025, 10:56Dat dus. Olmon kan meer diersoorten wel hebben. Maar voor parkjes als de Paaij of de Oliemeulen is het natuurlijk te gek voor woorden om rond de 100 diersoorten te hebben. Ik zou er met Olmen ook voor kiezen om wat van de grote katachtigen weg te doen en hier kleinere katachtige voor terug te doen. En dan met name rondom dat Casa Panthera. Of een van de 2 leeuwen soorten.Limburg vooruit schreef: ↑11 okt 2025, 10:39Klopt, en daar ben ik geen uitzondering op. Moest ik baas zijn zal er in bv. Olmen terug veel meer te zien zijn.daniel1109 schreef: ↑11 okt 2025, 10:25Het is voor veel van die parken ook gewoon keuzes maken welke diersoorten ze een goed verblijf kunnen geven. Te veel parken willen zo veel mogelijk diersoorten tonen (of te grote diersoorten), wat ten koste gaat van de ruimte die de dieren hebben.
Het huidige poemaverblijf voor servals en in de huidige verblijven van caracal/bonte vari een zuid Amerikaanse kattensoort. Vlakbij de kapucijnapen en doodhoofdaapjes.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
Mont Mosan, Insectarium Waremme en vlinderparadijs Papiliorama hebben mij alle drie op zijn minst in vertwijfeling achter gelaten. Daar waar Waremme misschien nog iets charmants heeft en zij geen zoogdieren tonen is het misschien nog de beste van de drie. Mont Mosan had wel degelijk amusementswaarde edoch waren de verblijven ondermaats. Papiliorama is absolute oplichting en mag wat mij betreft direct de deuren sluiten.
Ik lees veel De Paay en Bestzoo. Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van de Paay en in mijn beide bezoeken geen indruk kreeg van verwaarlozing. Mocht dit nu wel zo zijn is dat natuurlijk enorm zonde.
Bestzoo is in mijn optiek een park met twee gezichten. Het nieuwe hoofdgebouw, wombatverblijf en apenverblijven zien er in mijn optiek goed en verzorgd uit. Van andere verblijven zoals de jaguars, tamandua's en servals springen de tranen in de ogen en lijkt het haast op dierenmishandeling. Best is een tuin met potentie maar dan mag wel de portemonnee getrokken worden.
Ik lees veel De Paay en Bestzoo. Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van de Paay en in mijn beide bezoeken geen indruk kreeg van verwaarlozing. Mocht dit nu wel zo zijn is dat natuurlijk enorm zonde.
Bestzoo is in mijn optiek een park met twee gezichten. Het nieuwe hoofdgebouw, wombatverblijf en apenverblijven zien er in mijn optiek goed en verzorgd uit. Van andere verblijven zoals de jaguars, tamandua's en servals springen de tranen in de ogen en lijkt het haast op dierenmishandeling. Best is een tuin met potentie maar dan mag wel de portemonnee getrokken worden.
NL 50/59 BE 9/37