Algemeen dierentuinnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Algemeen dierentuinnieuws

Bericht door Boots »

JvG schreef:
09 aug 2025, 12:49
De looopings podcast heeft een aflevering opgenomen over het Dolfinarium. Helaas werkte het park zelf niet mee en was het een intervieuw met Bite Back. Hierin werd ook aangegeven dat als het dolfinarium gesloten is of de dieren weg zijn dat ze dan hun pijlen gaan richten op dierentuinen. Het liefst hebben ze helemaal geen dieren meer in gevangenschap is eigenlijk de boodschap...

Je kan de podcast in ieder geval via spotify luisteren (weet niet of het ook op andere podcast-platforms te luisteren is)
Laatst nog een compliment gemaakt over Looopings hier op het forum... krijg je dit. Ik denk dat ik deze aflevering even oversla. Dat scheelt mij vast een hoop irritatie.
Ik respecteer ieders mening, maar met dat soort gasten die alleen maar in hun eigen wereld zitten en niet open staan voor andere geluiden ben ik wel helemaal klaar mee.

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Boots schreef:
10 aug 2025, 08:54
Laatst nog een compliment gemaakt over Looopings hier op het forum... krijg je dit. Ik denk dat ik deze aflevering even oversla. Dat scheelt mij vast een hoop irritatie.
Ik respecteer ieders mening, maar met dat soort gasten die alleen maar in hun eigen wereld zitten en niet open staan voor andere geluiden ben ik wel helemaal klaar mee.
Ergens klinkt dit erg hypocriet als je niet geluiden van deze andere wilt aanhoren. ;) :p
Maar het feit dat ze inderdaad gewoon om sluiting gaan, betekend al wel dat ze ook gelijk achter huisdieren aan zouden moeten gaan. Die zitten vaak krapper dan een giraffe op een savanne verblijf.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Asbolus schreef:
10 aug 2025, 11:07
Boots schreef:
Ergens klinkt dit erg hypocriet als je niet geluiden van deze andere wilt aanhoren. ;) :p
Maar het feit dat ze inderdaad gewoon om sluiting gaan, betekend al wel dat ze ook gelijk achter huisdieren aan zouden moeten gaan. Die zitten vaak krapper dan een giraffe op een savanne verblijf.
Je kan pas geluiden aanhoren als de tegenpartij voor reden vatbaar is.
Is bij de dierenrechtenpartijen, LGBTQ, mensenrechten, natuurorganisaties,...
Je kan pas in gesprek gaan als de extremisten eruit zijn.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Asbolus schreef:
10 aug 2025, 11:07
Boots schreef:
Toen ik mijn zin typte, had ik deze opmerking al aan zien komen ;)
Eigenlijk kan dit inderdaad niet van mij nee.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Niels Grootegans »

Persoonlijk heb ik sympathie voor deze dierenrechtenbeweging. Ze zijn inderdaad niet altijd voor rede vatbaar, maar dat zijn dierenparken in mijn ogen ook niet.
Ik denk dat we het absolute taboe rondom praten over welke diersoorten wel en niet geoorloofd zijn in de dierenparkwereld moeten loslaten. Waarom houden we eigenlijk mensapen, olifanten, grote roofvogels, grote katten? Als dierentuinen daar zelf een duidelijke morele lijn in leggen (en ik vrees dat die strakker zal moeten worden dan hij nu is) is er ook minder ruimte voor activisme op basis van de onderbuik, en daarmee willekeurige wetgeving als een overheid toevallig voor zulk soort activisme ontvankelijk is.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Niels Grootegans schreef:
10 aug 2025, 13:03
Persoonlijk heb ik sympathie voor deze dierenrechtenbeweging. Ze zijn inderdaad niet altijd voor rede vatbaar, maar dat zijn dierenparken in mijn ogen ook niet.
Ik denk dat we het absolute taboe rondom praten over welke diersoorten wel en niet geoorloofd zijn in de dierenparkwereld moeten loslaten. Waarom houden we eigenlijk mensapen, olifanten, grote roofvogels, grote katten? Als dierentuinen daar zelf een duidelijke morele lijn in leggen (en ik vrees dat die strakker zal moeten worden dan hij nu is) is er ook minder ruimte voor activisme op basis van de onderbuik, en daarmee willekeurige wetgeving als een overheid toevallig voor zulk soort activisme ontvankelijk is.
Het probleem met activisten is dat ze altijd verder willen gaan. Er bestaat niet zoiets als een activist op pensioen. Na soorten waarover gerede twijfel bestaat, zoals dolfijnen, gaan ze over naar olifanten en mensapen, en zal het steeds verder gaan. Er zitten daar bijzonder radicale mensen tussen die voor geen enkele rede vatbaar zijn. Dat is overigens niet alleen een probleem wanneer het gaat over dieren in zoos, maar ook in heel wat andere maatschappelijke situaties, en soms zelfs zijn dat exact dezelfde mensen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
10 aug 2025, 17:20
10 aug 2025, 13:03
Het probleem met activisten is dat ze altijd verder willen gaan. Er bestaat niet zoiets als een activist op pensioen. Na soorten waarover gerede twijfel bestaat, zoals dolfijnen, gaan ze over naar olifanten en mensapen, en zal het steeds verder gaan. Er zitten daar bijzonder radicale mensen tussen die voor geen enkele rede vatbaar zijn. Dat is overigens niet alleen een probleem wanneer het gaat over dieren in zoos, maar ook in heel wat andere maatschappelijke situaties, en soms zelfs zijn dat exact dezelfde mensen.
Precies. En uiteindelijk gaat het zover dat ze het gaan munten op mensen met huisdieren, en boeren met vee (huisdieren zijn er eigenlijk vaak nog slechter vanaf dan dieren in een dierentuin, qua leefomstandigheden)

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

NL 50/59 BE 9/37

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Wat wilt PETA eigenlijk? 3 tijgers die geen tijgers zijn maar huisdieren? Het is het eerste nestje dus een ander geval dan in Keulen. Overschot zoals in Nürnberg ook niet. Dit is gewoon puur pech hebben bij het eerste nestje...

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Apenarend schreef:
10 aug 2025, 17:20
Dat klopt. Alleen zou ik activisten met deze redenering niet af willen wimpelen. Als zij inhoudelijk sterke argumenten hebben op het vlak van olifanten, mensapen, roofvogels, grote katten, dan hebben we daarnaar te luisteren. Ik ben alleen maar blij dat ze dierentuinen op die manier moreel scherp houden. Als ze daarna irrationele argumenten gaan aandragen over het verbieden van dierenhouderij in het algemeen kunnen we dat inhoudelijk ontkrachten. De vraag is dus steeds: waar leggen we de grens? Ook voor mezelf wil ik graag weten welke diersoorten wel moreel zijn om te houden en welke niet. Daarom ben ik blij dat dierenrechtenactivisten mij scherp houden en steeds mijn eigen standpunt helpen doordenken.

Dus hoe ik het zie: als een activist irrationele argumenten aandraagt hoef je daarvoor niet bang te zijn, want die kun je ontkrachten. Vooralsnog hebben dierenparken meer mediabereik dan activisten, maar het is het goed recht van activisten om aan het debat deel te nemen. Als een activist rationele argumenten aandraagt die steekhoudend zijn, dan neem ik ze graag over.

Het nieuwsbericht wat door meubilaie2 zojuist gedeeld wordt is in mijn ogen inderdaad een voorbeeld waar de activisten er behoorlijk naast zitten. Ik vind het heel dapper en een mooie stap voorwaarts voor dierenwelzijn dat Leipzig besloten heeft niet aan handopfok te doen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Je kunt moeilijk beweren dat de dierentuinen stil zitten. In het dierentuinlandschap wordt de lat continue hoger gelegd en dat is echt niet toe te schrijven aan het bestaan van activisten. Grote spelers als Burgers zoo en Artis en willen het ook steeds beter en beter doen en zijn continue kritisch op hun eigen beleid. Er wordt steeds weer gezocht naar manieren om het welzijn van soorten in kaart te brengen en soorten beter te huisvesten. Uiteraard gaan die veranderingen minder snel dan de meeste parken willen. Alleen dat is niet meer dan logisch met beperkte middelen.
Activisten roepen veel al op tot het verbieden van houden van soorten. Daarbij wordt niet gekeken of een soort wel degelijk onder de juiste omstandigheden gehouden kan worden. En al helemaal niet of een soort onder druk staat in de vrije natuur.
Ik neem aan dat ik hier op het forum geen cijfers hoef te delen hoe drastisch het aantal wilde dieren in de vrije natuur is afgenomen de afgelopen decennia. En zolang de wereldbevolking blijft groeien, zie ik de druk op de natuur alleen maar verder toenemen.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Boots schreef:
11 aug 2025, 19:15
Je kunt moeilijk beweren dat de dierentuinen stil zitten. In het dierentuinlandschap wordt de lat continue hoger gelegd en dat is echt niet toe te schrijven aan het bestaan van activisten. Grote spelers als Burgers zoo en Artis en willen het ook steeds beter en beter doen en zijn continue kritisch op hun eigen beleid. Er wordt steeds weer gezocht naar manieren om het welzijn van soorten in kaart te brengen en soorten beter te huisvesten. Uiteraard gaan die veranderingen minder snel dan de meeste parken willen. Alleen dat is niet meer dan logisch met beperkte middelen.
Activisten roepen veel al op tot het verbieden van houden van soorten. Daarbij wordt niet gekeken of een soort wel degelijk onder de juiste omstandigheden gehouden kan worden. En al helemaal niet of een soort onder druk staat in de vrije natuur.
Ik neem aan dat ik hier op het forum geen cijfers hoef te delen hoe drastisch het aantal wilde dieren in de vrije natuur is afgenomen de afgelopen decennia. En zolang de wereldbevolking blijft groeien, zie ik de druk op de natuur alleen maar verder toenemen.
De lat wordt hoger gelegd ja, maar was dat ook gebeurt als er in de maatschappij geen activisten actief waren? Volgens mij hebben die in de eerste plaats veel in gang gezet.

Bovendien -misschien dat het in mijn eerdere reacties al een beetje doorschemerde- mag de lat van mij veel hoger. Ik ben geen wetenschapper, maar als ik met de kennis van mijn korte tijd biologie studeren en eigen observaties naar dierenparken kijk, kan ik goed leven met het uitfaseren van het houden van zeezoogdieren, olifanten, mensapen, grote katten en roofvogels. Tenzij het een bedreigde soort betreft die eventueel te herintroduceren is en in zijn thuisgebieden niet op een stabiele manier gehouden wordt.

Dierenparken kunnen eenvoudigweg geen ark van Noach zijn voor alles wat uitsterft of alles wat leuk is om te houden. Dat betekent soms ook het loslaten van bepaalde soorten. En juist het vertellen van die verhalen kan zeer educatief zijn.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

12 aug 2025, 11:31
Boots schreef:
11 aug 2025, 19:15
De lat wordt hoger gelegd ja, maar was dat ook gebeurt als er in de maatschappij geen activisten actief waren? Volgens mij hebben die in de eerste plaats veel in gang gezet.

Bovendien -misschien dat het in mijn eerdere reacties al een beetje doorschemerde- mag de lat van mij veel hoger. Ik ben geen wetenschapper, maar als ik met de kennis van mijn korte tijd biologie studeren en eigen observaties naar dierenparken kijk, kan ik goed leven met het uitfaseren van het houden van zeezoogdieren, olifanten, mensapen, grote katten en roofvogels. Tenzij het een bedreigde soort betreft die eventueel te herintroduceren is en in zijn thuisgebieden niet op een stabiele manier gehouden wordt.

Dierenparken kunnen eenvoudigweg geen ark van Noach zijn voor alles wat uitsterft of alles wat leuk is om te houden. Dat betekent soms ook het loslaten van bepaalde soorten. En juist het vertellen van die verhalen kan zeer educatief zijn.
Ik denk absoluut dat dat ook gebeurd was zonder activisten. Er zijn gelukkig genoeg mensen die in een dierentuin werken en ook echt van dieren houden. Toevallig kwam ik vandaag deze beelden uit Antwerpen (1988) tegen https://www.youtube.com/watch?v=j6UJMxa4axw
Het contrast met toen en nu is gigantisch. En al die hoefdier galarijen zijn echt niet verdwenen, omdat iemand zich daar druk om maakte. De aandacht gaat immers alleen maar naar populaire soorten.

Ik ben het met je eens dat de lat hoger gelegd moet worden. Alleen ook jij roept nu dat bepaalde soorten niet meer gehouden moet worden op basis van eigen observaties. En hoewel ik ook bij bepaalde soorten het gevoel heb dat deze minder geschikt zijn om te houden in dierentuinen vind ik dat niet de juiste onderbouwing. Dan moet ook wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden dat dieren niet onder de juiste omstandigheden gehouden kunnen worden. Bovendien denk ik dat vrijwel iedere soort onder de juiste omstandigheden gehouden kan worden, mits er genoeg geld en kennis beschikbaar is.

Waar mensen zich hier druk maken dat we een aantal surplus dieren afschieten om een gezonde populatie te beheren. In de natuur worden de dieren nog altijd voor de lol afgeschoten:

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500" height="607" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>

Neushoorns krijgen radioactieve stoffen in hun hoorns om maar niet gestroopt te worden. Dan lijken mij de dieren op grote vlaktes in Burgers, Wildlands, Beekse Bergen, etc. toch beter af. We weten hoe het met de Noordelijke witte neushoorns af is gelopen.

https://nos.nl/artikel/2577551-radioact ... n-stropers

En hoe slecht is het om gieren te houden in ruime volières als die in Avifauna en de Beekse Bergen? We weten hoe belangrijk de herintroductieprogramma's voor deze vogels zijn.

https://www.rtl.nl/nieuws/opmerkelijk/a ... arkas-zuid

En mensen roepen allemaal wel heel leuk dat zeezoogdieren niet meer gehouden mogen worden. Prima, maar maakt dan eerst een goed plan wat je met die dieren doet.

https://zooflits.nl/deze-dolfijnen-zitt ... itgesteld/

https://www.nieuwsblad.be/buitenland/ha ... 56614.html

Ik zet mijn geld er op in dat deze dieren beter af zijn wanneer ze dagelijks getraind worden en educatieve shows doen dan de manier waarop ze nu doelloos rondzwemmen.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Een zeer interessante discussie dit!
Boots schreef:
13 aug 2025, 10:11
Ik denk absoluut dat dat ook gebeurd was zonder activisten. Er zijn gelukkig genoeg mensen die in een dierentuin werken en ook echt van dieren houden. Toevallig kwam ik vandaag deze beelden uit Antwerpen (1988) tegen https://www.youtube.com/watch?v=j6UJMxa4axw
Het contrast met toen en nu is gigantisch. En al die hoefdier galarijen zijn echt niet verdwenen, omdat iemand zich daar druk om maakte. De aandacht gaat immers alleen maar naar populaire soorten.
Het is een interessante kwestie in hoeverre activisten aan de professionalisering van dierenparken hebben bijgedragen. Het zijn vermoedelijk in de eerste plaats inderdaad wetenschappelijke inzichten over cognitie en bewustzijn, neurologie, die deze beweging in gang gezet hebben. Maar waar komen deze onderzoeken vandaan? Wetenschappers met bepaalde affiliaties. en wie brengen deze wetenschappelijke inzichten vervolgens onder de aandacht? Journalisten, documentairemakers, krantenschrijvers, allemaal in een wisselwerking met activisme. Als er geen mensen zijn die wetenschappelijke inzichten actief oppakken en voor de neus van dierenparken werpen denk ik echt dat er minder gebeurd was. De professionalisering van dierenparken is dan ook vooral in Europa en Noord-Amerika doorgezet, omdat hier de wetenschappelijke inzichten in wisselwerking met activisme naar voren is gebracht. Ik zou niet durven stellen dat dierentuindirecteuren in Azië of Afrika minder om hun dieren geven, terwijl we het daar wel echt om een andere dierenwelzijnsstandaard hebben. Ik denk in dit licht overigens ook aan uitspraken van de familie Van Hooff, die expliciet hebben aangegeven dat activisme hen hielp en helpt scherp te blijven op hun dierenwelzijn.

Dat de mensen in dierenparken oprecht om hun dieren geven betwijfel ik niet. Ik denk wel dat als je jezelf aan een bepaald instituut verbonden hebt, het moeilijker is daar kritisch over te denken.
Boots schreef:
Ik ben het met je eens dat de lat hoger gelegd moet worden. Alleen ook jij roept nu dat bepaalde soorten niet meer gehouden moet worden op basis van eigen observaties. En hoewel ik ook bij bepaalde soorten het gevoel heb dat deze minder geschikt zijn om te houden in dierentuinen vind ik dat niet de juiste onderbouwing. Dan moet ook wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden dat dieren niet onder de juiste omstandigheden gehouden kunnen worden. Bovendien denk ik dat vrijwel iedere soort onder de juiste omstandigheden gehouden kan worden, mits er genoeg geld en kennis beschikbaar is.
Dierenwelzijn is bijna niet wetenschappelijk te meten, óf te definiëren. Heel veel onderzoek dat is verricht, gebeurt vanuit de dierentuinhoek. En sowieso is wetenschap, vertel ik als universitair student, geen full stop. In de jaren '30 wist men in bepaalde wetenschappelijke kringen ook zeker dat er superieure en inferieure mensenrassen bestaan. Wetenschap is gedeeltelijk (zeker als het om welzijn gaat!) zien wat je wilt zien. Er zal dan ook nooit een serieus wetenschappelijk onderzoek verscijnen met de uitkomst 'je kunt deze soort wel houden in gevangenschap'. Dat hangt ervanaf wat je wenselijk vindt.

Persoonlijk ben ik onder de indruk geraakt van de relatie die er bestaat tussen lichaam en geest. En als ik tijgers in dierenparken met enorme verblijven continu af en aan zie lopen, en zo nu en dan een stuk vlees toegeworpen krijgen, kan ik er niet omheen dat dat enorm ver van de wildervaringen van dat dier af moet staan. Voor roofvogels sowieso. Als we stellen dat welzijn erin zit dat dieren een bepaalde mate van natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen, dan is dat voor een gier in een volière pertinent onmogelijk.
Boots schreef:
Waar mensen zich hier druk maken dat we een aantal surplus dieren afschieten om een gezonde populatie te beheren. In de natuur worden de dieren nog altijd voor de lol afgeschoten:
Hier ben ik het mee eens. Ik heb op het forum vaker een pleidooi gehouden voor het minder huiverig zijn voor doden van surplus dieren om zo natuurlijkere groepsstructuren mogelijk te maken, dat komt dierenwelzijn juist ten goede.
Boots schreef:
Neushoorns krijgen radioactieve stoffen in hun hoorns om maar niet gestroopt te worden. Dan lijken mij de dieren op grote vlaktes in Burgers, Wildlands, Beekse Bergen, etc. toch beter af. We weten hoe het met de Noordelijke witte neushoorns af is gelopen.
De neushoorn lijkt mij een uitstekend voorbeeld van een dier dat zonder al te veel welzijnsverlies in dierenparken gehouden kan worden.
Boots schreef:
En hoe slecht is het om gieren te houden in ruime volières als die in Avifauna en de Beekse Bergen? We weten hoe belangrijk de herintroductieprogramma's voor deze vogels zijn.
Ook ik hier kan ik me in vinden. In mijn eerdere bericht nam ik een tenzij op voor soorten die wel een welzijnsverlies doormaken, maar die geherintroduceerd kunnen worden met natuurwinst en niet in gebied van herkomst stabiel gehouden kunnen worden (en bij gieren is Europa ook zelf gebied van herkomst).
Boots schreef:
En mensen roepen allemaal wel heel leuk dat zeezoogdieren niet meer gehouden mogen worden. Prima, maar maakt dan eerst een goed plan wat je met die dieren doet.

https://zooflits.nl/deze-dolfijnen-zitt ... itgesteld/

https://www.nieuwsblad.be/buitenland/ha ... 56614.html

Ik zet mijn geld er op in dat deze dieren beter af zijn wanneer ze dagelijks getraind worden en educatieve shows doen dan de manier waarop ze nu doelloos rondzwemmen.
Ik zou zijn voor een uitfasering door kweekstop. In de tussentijd moet je de dieren wel blijven trainen om ze mentaal en fysiek bezig te houden.

Ik erken dat een kweekstop een achteruitgang in het welzijn is: jongen krijgen hoort intrinsiek bij de natuurlijke groepsstructuur. Maar als je als argument verdedigt dat een tijdelijke teruggang in welzijn gerechtvaardigd is als je dieren uiteindelijk uitzet in het wild, moet ook deze tijdelijke teruggang in welzijn (met als einddoel het beeindigen van een houdsituatie die nu al verre van ideaal is), te verdedigen zijn.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Het is pretparkgroep Merlin Entertainments niet gelukt om vestigingen van Sea Life te verkopen. De Britse firma wilde verschillende locaties van de bekende aquariumattractie van de hand doen, maar er kwamen niet genoeg serieuze biedingen binnen.

lees het volledige artikel op https://www.looopings.nl

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Na een succesvolle lancering in 2023 maakt 'Zoo van de Toekomst' van Gaia zijn terugkeer, dit keer uitgebreider en indrukwekkender.
De tentoonstelling is tegelijk leerzaam, innovatief en ethisch. Je kan ze bezoeken in Tour & Taxis van 9 september tot 30 december 2025. Opgezet vanuit een bewustmakende insteek zou dit, naar eigen zeggen, een ervaring bieden die als een alternatief voor traditionele dierentuinen kan tellen. Hetzij zonder dieren...

https://www.gaia.be/nl/campagnes/de-zoo ... HyoZfjMXdw
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie