(Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door rick04 »

Leuk! Ben benieuwd!

Zelf verwacht ik binnenkort ook wat ontwerpen voor themagebieden te kunnen laten zien. Ik ben o.a. bezig in SketchUp met de gebieden: de Hoorn van Afrika, het Indonesisch Archipel, het Verre Oosten, Kaap en West-Afrika.
You can find me in the zoo :)

Papegaai
Laafsekikker dikkopje (LC)

Bericht door Papegaai »

Mr. Gharial schreef:
07 dec 2024, 19:43

Afbeelding

Afbeelding
Ben ik de enige die de afbeeldingen niet kan zien? Ook op Zoochat vind ik ze niet terug.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Papegaai schreef:
30 dec 2024, 12:37
Mr. Gharial schreef:
07 dec 2024, 19:43
Ben ik de enige die de afbeeldingen niet kan zien? Ook op Zoochat vind ik ze niet terug.
Welkomsbord Meyer's creek

Welkomsbord The Billabong

Zo zouden ze wel moeten werken
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

MClaeys
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Cool! Je Amazonegebied klinkt alvast spectaculair met alle verschillende subthema’s. Benieuwd welke dieren we allemaal te zien gaan krijgen.

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Even een update voor mijn dierentuinconcept.

- Er komen twee reuzenpanda’s (1.1) naar Zoo Park Dyonyssus. Deze krijgen een plekje in onze Chinese wereld ‘Mofa Huayuan’. Het concept is een complex met twee aparte buitenverblijven die aan mekaar kunnen gekoppeld worden. De buitenverblijven zijn omringd met bamboe, rotsen en heggen. De bodem van de pandaverblijven is een mix van bosgrond en gras. Deze zijn voorzien van rotsformaties, holen, struiken, klimstructuren- en platformen, een grote hangende bal voor verrijking, een hangmat per verblijf, een vijvertje, dat door beide verblijven stroomt, een waterval, … Voor de bezoekers zijn er kijkruiten en -gaten. Het binnenverblijf is een grote Chinese tempel met boeddhabeelden, een grote Chinese draak, … waar de bezoekers de dieren ook binnen kunnen zien achter glas. De buitenverblijven zijn in totaliteit een oppervlak hebben van 650 m2. De binnenverblijven zullen elk 15 m2 zijn, dus deze hebben een totaal oppervlak van +- 30 m2. De panda’s zullen te vinden zijn in de buurt van de grote kraanvogelvolière.
- De verblijven van de amoertijgers krijgen een make-over. Voor een nieuwe beleving voor de bezoekers zullen de tijgers via een soort U-vormige brug boven de hoofden van de liefhebbers heen kunnen wandelen. De brug is overkoepeld door stalen tralies. De brug is ongeveer 25 meter lang en zorgt er voor dat de grote katten 10 meter boven de bezoekers kunnen wandelen. Ook vanaf het uitkijkpunt zul je de tijgers op hun brug kunnen zien.

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Nog even een update van mijn zoo.

- De ‘Entrance Zone’ wordt omgedoopt tot ‘The Beginning Plaza’. Dit om aan het geheel een mooiere en iets originelere naam te geven. We beginnen dus ook in ‘Europa’, waar de zoo dus ook gelegen is. O.a. de alpensteenbokken, de Euraziatische lynxen en de witte ooievaars zijn grote publiekstrekkers in dit startgebied van Zoo Park Dyonyssus.
- In deze startzone krijgen we ook een nieuwe kinderboerderij, waar gezinnen met hun kinderen door zullen kunnen wandelen. Het centrale verblijf van deze subzone is een doorloopweide met verschillende soorten neerhofdieren, waar je de kunt voederen met voedsel uit de daarvoor voorziene automaten. West-Afrikaanse Dwerggeiten (0.7), Nederlandse Witte Geiten (1.4), Ouessant-schapen (0.7), Kerry Hill-schapen (0.6), Barbarie-eenden (6.0), Leghorn-kippen (1.12), kalkoenen (0.8) Afrikaanse Grijze Ganzen (1.1), damherten (0.7), Bennets wallaby’s (1.4) - waarvan één gecastreerd albino mannetje - en alpaca’s (5.0). Deze dieren zitten op een totale oppervlakte van 7.865 m2. Het doorloopgebied kan betreden worden langs twee kanten via poortjes die eerst uitkomen in een sluis die er voor zorgt dat de dieren niet kunnen gaan lopen. Op deze twee weides ingezaaid met gras, voorzien van voldoende schuilhokken, hokken voor het pluimvee, speeltuigen voor de geiten o.a., een vijvertje voor de eenden en ganzen, enzoverder… is er een zandpad aangelegd voor de bezoekers omringd met een houten barrière, waar alle dieren onder of tussen kunnen. Er wordt wel telkens toezicht gehouden door een verzorger om te kijken of de bezoekers en hun kinderen zich goed gedragen richting de dieren. Ook staan er bordjes dat je de dieren niet mag najagen, niet op de dieren te gaan zitten, niet aan horens, oren, staart en dergelijke te trekken, ook om de dieren zelf naar je te laten toekomen, en enkel te voeren met het voeder uit de automaten. Als je de dieren wilt voederen betaal je 5 euro om de automaat te gebruiken.
- Naast deze enorme doorloopweide hebben we ook een perk met mini-ezels (1.2) en Mechelse Koekoeks (0.7) op een oppervlakte van 1.900 m2. De ezels beschikken over een mooie, ruime schuilstal en voor de kippen is er een kippenhok voorzien.
- Tot slot is er op de kinderboerderij ook een met steen ommuurde caviaronde van 45 m2 met twintig huiscavia’s (0.20) op een bodem van stro met verschillende schuilhuisjes, takken, uitgeholde boomstammen, etc. Via tunnels kunnen de dieren naar een verwarmd nachthok. In de wintermaanden zitten de dieren in een binnenverblijf achter de schermen.
- Ook geven wij de mogelijkheid om te overnachten in ons ‘Maharadja’s Palace Hotel’ gelegen in de ‘Sanatana Dharma’-zone met uitzicht op het perk voor de Aziatische olifanten of in de ‘Savannah Lodges’ in themagebied ‘The Great Plains’ met uitzicht op de gevlekte hyena’s, de grote savannevlakte, de leeuwen of de jachtluipaarden. Aangezien het park ook zodanig groot is dat het moeilijk is om alles op een dag te doen is dit dus een zeer leuke optie. Er is dus een formule waarmee je één nacht en twee dagen park kunt doen, met avondeten op dag 1 en ontbijt op dag 2 inbegrepen. Indien je overnacht in het hotel is het avondeten en ontbijt in het ‘Maharadja Restaurant’ in het hotel zelf. Als je overnacht in een van de lodges is het avondmaal en ontbijt in het gloednieuwe ‘Savannah Buffet Restaurant’, gelegen in de buurt van de Kaapse buffels. In het restaurant van het hotel hebben we een 4-gangen menu op dag 1. Als je overnacht in een van de savannelodges kun je in het ‘Savannah Buffet Restaurant’ op je eerste dag aanschuiven voor een all-you-can-eat voor verschillende smaken van een warm en koud buffet.

Binnenkort nog eens een lijstje met alle dieren die we hebben besproken. Ook ga ik eens een totale oppervlakte geven van het park, o.a hoeveel hectaren we hebben, plus een locatie.

Graag zou ik ook alles eens uittekenen, de vraag is hoe gaan we dit doen voor zo een groot park. :D

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Even wat meer duidelijkheid omtrent de grootte van de tuin. De locatie van ons park is gelegen in Namen, de meest geliefde stad in Wallonië. De grootte van het park is 88 hectaren en ligt midden in de Ardennen. Momenteel is er +- 20 ha ingenomen aan ruimte voor de dieren, met binnenverblijven bijgeteld. Er komen een aantal uitbreidingen, vooral in ons Oost- en Zuid-Afrikaanse thema ‘The Great Plains’, maar ook de Aziatische olifanten gaan er sterk op vooruit, en ook in ons Chinees gedeelte kunnen we een mooie toevoeging doen.

- Om te beginnen is er op De Grote Vlakte bijna het dubbele aan oppervlakte bijgekomen. Van 1,97 ha hebben we de vlakte uitgebreid naar 3,65 ha. Op die manier hebben we eerst en vooral meer ruimte voor de vele kuddedieren weten creëren op deze vlakte. Sommige groepen worden dan ook groter gemaakt. De grantzebra’s gaan van 2.12 naar 3.17, de blauwe gnoes van 2.14 naar 3.18 en de grote koedoes van 1.9 naar 1.11. De struisvogels krijgen er ook een mannetje bij, dus nu is die groep 1.8. Ook de helmparelhoenders zitten nu met tachtig dieren (5.75). Ook zijn er een aantal nieuwe soorten bijgekomen: ellipswaterbokken (3.15) en thomsongazelles (3.19). Ook zullen de bezoekers nu de mogelijkheid krijgen om de Rothschildgiraffen en de witte neushoorns te zien in hun stal.
- Naast de volière voor de verschillende gierensoorten en noordelijke hoornraven wordt er in ‘The Great Plains’ een tweede roofvogelvolière geopend. Zoo Park Dyonyssus heeft een volière van 930 m2 voor secretarisvogels (1.1), Afrikaanse maraboes (3.3) en lelkraanvogels (1.1). De volière is 8 m hoog. Voor de maraboes is er dus met een aantal bomen ook wat hoogte voorzien. De andere twee vogelsoorten leven meer op de grond, maar kunnen dus wanneer ze het wensen de vleugels strekken.
- Er komt ook een nieuw verblijf voor servals. Zij worden de nieuwe buren van de gevlekte hyena’s. We zullen vijf servals (0.5) huisvesten in een verblijf van 700 m2. Dit verblijf heeft hoog gras, struiken, takken, … een zeer mooi onderkomen voor de servals. Deze vijf kleine katten zitten afgescheiden van de bezoekers met een glazen barrière. Het verblijf is ook overnet, want servals staan bekend om hun hoge sprongen die ze kunnen maken. Het hoogste punt van dit overnette verblijf is een 6,5 meter. Er zijn bijvoorbeeld ook hangmatten en verwarmde rotsen voorzien.
- Door de uitbreidingen hebben we dus ook nieuwe kansen voor onze Aziatische olifanten in de ‘Sanatana Dharma’. De kudde krijgt er een tweede olifantenstal bij en wordt uitgebreid naar vijftien olifanten, de nieuwe samenstelling wordt 2.13. Ook worden er zeven nijlgaus (2.5) geïntroduceerd bij de olifanten, die dus samen met Indische antilopen en axisherten voor meer leven op de vlakte moeten zorgen. Deze dieren op de ‘Indische Vlakte’ zullen de beschikking krijgen over een perk van 4,1 ha. Via nog meer inkijkpunten krijgen we nog een mooier overzicht over het Elephantusiasm. Ook bij de olifanten kunnen de bezoekers vanaf nu binnen een kijkje nemen bij de dieren.
- De uitbreiding zorgt ook voor een extra stukje China. We krijgen een stukje Mongools steppegebied er bij in ‘Mofa Huayuan’ met een kudde przewalskipaarden. Deze wilde paarden krijgen een groep van 1.8 en delen hun perk met Siberische muskusherten (1.4), die overigens uniek zijn in de Benelux. Beide diersoorten zijn bedreigd en het is dus ook de bedoeling dat hiermee gekweekt gaat worden. Ook is er een separatiestuk wanneer de hengst van de przewalskipaarden te agressief zou worden naar de merries of de muskusherten. De hertachtigen kunnen zich overigens ook terugtrekken in een eigen stukje steppe waar de paarden niet kunnen komen via een soort rotsspleet waar ze door kunnen, die te smal is voor de paarden. De Mongoolse steppe wordt 2.350 m2 groot. Deze ligt in de buurt van de amoertijgers.
- In ‘The Big Canyon’ is er een nieuw verblijf voor Atlantische zalmen in de buurt van het berenbos van de Europese bruine beren en de Mackenzie Valley wolven. In een groot aquarium van 4.000 liter verwerkt in een educatiehuis voor de beren zitten er dertig Atlantische zalmen. Het water wordt proper gehouden met een grote biologische filter en om voor veel stroming te zorgen zijn er verschillende stromingspompen aangesloten.

Zo, denk dat we op die manier zeer mooie toevoegingen gedaan hebben aan ons park.

Feedback en tips zijn nog steeds welkom!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Sorry mensen, maar deze graphics zijn veel te leuk om te maken...

Ik zal ze maar weer in Spoilers houden zodat ik niet meteen de hele thread vul ;)
Spoiler: geef het geheim prijs!
Afbeelding
Teaser 1

Afbeelding
Teaser 2
Eerder zei ik volgens mij dat ik het in vier delen zou doen, maar dat is ondertussen veranderd. Ik denk dat het beter is om het in kleinere stukjes te presenteren, met vier of vijf verblijven per keer. Hiermee zullen het in totaal ongeveer 12 posts zijn

Waarschijnlijk zullen ze eerst op ZooChat verschijnen, en daarna ga ik ze vertalen voor de Laafsekikkers:
Mr Gharial's zoo design

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Mr. Gharial schreef:
13 jan 2025, 13:50
Sorry mensen, maar deze graphics zijn veel te leuk om te maken...

Ik zal ze maar weer in Spoilers houden zodat ik niet meteen de hele thread vul ;)
Afbeelding
Teaser 1

Afbeelding
Teaser 2
Eerder zei ik volgens mij dat ik het in vier delen zou doen, maar dat is ondertussen veranderd. Ik denk dat het beter is om het in kleinere stukjes te presenteren, met vier of vijf verblijven per keer. Hiermee zullen het in totaal ongeveer 12 posts zijn

Waarschijnlijk zullen ze eerst op ZooChat verschijnen, en daarna ga ik ze vertalen voor de Laafsekikkers:
Mr Gharial's zoo design
Ziet er weer heel leuk uit. Ik kijk er al oprecht naar uit. Je kan inderdaad in kleinere stukjes werken, is inderdaad leuker op die manier. Vind het echt super met de displays er bij. Benieuwd aan welke diersoorten we ons gaan mogen verwachten.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

O Rio Dourado: deel 1

Genoeg teasers gemaakt ondertussen ;)
Nu is het tijd om het echte werk te laten zien!

Ik ben nog niet klaar met het gehele project, dus er zijn nog wat dingetjes die ik moet afmaken, maar voor deze week kan ik de eerste twee delen alvast met jullie delen.

Gedeeltelijk gebaseerd op mijn Suriname-reis van vorig jaar, wil ik jullie verwelkomen in versie twee van O Rio Dourado. In een eerdere versie was dit enkel een kas, die deel uit maakte van "The Wetlands House", het Aquarium/Terrariumhuis in het midden van Wetlands Park Europe. Nu is het verplaatst naar de Grote Vlonder die het grootste deel van het park uitmaakt. Niet alleen is het een stuk groter geworden, maar ook zijn er twee buitengebieden bijgekomen. De plattegrond hieronder laat het eerste buitengebied zien, dit bestaat uit deel één en twee van het hele gebied. Vandaag ga ik deel één laten zien, en deel twee komt later deze week

Afbeelding
Buitengebied 1 - simpele versie

De route van O Rio Dourado begint links van de enorme tropenkas, maar als we kijken vanuit de hoofdroute van Wetlands Park, gaat de route eerste langs het einde van de Rio Dourado-route, en komt daarna pas aan het begin. Dus technisch gezien hebben we nu al een paar dieren gezien.

Ik kan het niet super goed uitleggen, maar je ziet wel wat ik bedoel zodra we aan het einde van dit enorme project aankomen

Goed dan, laten we gebied 1 ontdekken:
Afbeelding
Gebied 1: Moeras

We komen O Rio Dourado binnen op een groot vlonderplein. Meteen aan onze rechterkant hebben we een klein gebouw met een glazen kijkraam. Binnen is het binnenverblijf voor twee van de dieren die het grote moerasvebrlijf bewonen. Dit binnenverblijf is gevuld met kleine klimstructuren, takken en touwen. Daarnaast zijn er ook meerdere planten, zodat het eigenlijk een soort mini-kas is.

Welke dieren zitten hier in? Op het moment helemaal geen. De dieren voor wie dit binnenverblijf is gemaakt zijn nu allemaal buiten in het grote moerasverblijf, dus laten we daar maar eens een kijkje nemen

(Op Zoochat kan ik mini-plaatjes neerzetten, maar op de Laafsekikkers kan het alleen groot. Ik plaats de inspiratieplaatjes daarom in spoilers)

Binnenverblijf voor (diersoort geheim voor dramatisch effect):
Afbeelding
Binnenverblijf 1
(Het binnenverblijf zou beter gedecoreerd zijn als degene op het plaatje, maar een betere vergelijking met wat ik in m'n hoofd heb kon ik niet vinden. Waarschijnlijk zal dat vaker gebeuren dit project)
Vanaf het Vlonderplein hebben we een mooi panorama-uitzicht over dit enorme verblijf van bebosde eilandjes. Vol met grote inheemse bomen en struiken, plus een paar hoge palmbomen. Rond elk eiland staat er ook best veel riet, en heel wat dode bomen, takken en touwen voor de verschillende boombewonende dieren. Naast vier verschillende boombewoners, zijn er ook twee grondbewonende dieren die dit verblijf thuis noemen

Tussen de Beuken en Essen kunnen we de twee grootste bewoners zien, een paar Laaglandtapirs. Deze dieren kunnen zich vrij bewegen tussen alle eilandjes, en zijn vaak te zien als ze door het water waden, en als je geluk hebt zwemmen ze dicht bij de vlonders. Ons tweede waterdier is de Capibara, deze leven in een grotere groep van ongeveer 10 dieren. Ook al zijn Capibaras ook dol op water, zijn ze vaker zonnebadend te zien op de kleine strandjes en grasvelden op de eilandjes. (Laten we maar even doen alsof het lekker warm buiten is ;) )

Moerasverblijf:
Opnieuw kon ik niet de perfecte foto vinden om het verblijf te representeren, maar het is een soort combinatie van deze drie:
Afbeelding
^ Beplanting, grasveldjes en klimstructuren zoals hier ^

Afbeelding
^ Moerasplanten en vlonder zoals hier ^

Afbeelding
^ Veel dode takken als klimstructuren zoals hier ^
Als we weer terugkijken naar de plattegrond, kunnen we zien dat er ook een vlonder naar het midden van het moerasverblijf loopt. Dit punt is zo'n beetje het beste kijkpunt van het hele verblijf.

Jullie hebben het waarschijnlijk al kunnen raden van het feit dat het verblijf uit eilandjes bestaat (en omdat ik het een paar paragraafjes terug al heb verklapt), maar in dit verblijf leven ook meerdere boombewonende dieren. En dat kan natuurlijk alleen maar apen betekenen!

De algemene bezoeker valt het waarschijnlijk niet op, maar dit verblijf bestaat uit twee groepen eilanden die voor de boombewoners gescheiden zijn, zodat er twee groepen apen kunnen leven.

Vijf eilanden aan de rechterkant, plus een stukje vast land, vormen het verblijf voor een grote groep Bruine kapucijnapen, plus een handjevol Rode neusberen. Dit is ook waarom er aan deze kant meer omgevallen bomen zijn, omdat Neusberen stabielere klimstructuren nodig hebben. Vanaf ons kijkpunt in het midden van het vebrlijf kunnen we de neusberen zien spelen met een voederspeeltje op de grond, terwijl de Kapucijnapen hoog in de boomtoppen aan het stoeien zijn.

De zes eilanden aan de linkerkant hebben wat grotere apensoorten. Namenlijk de Kritisch bedreigde Bruine slingerapen, die sierlijk zwaaien over de touwen die hun eilanden in verbinding brengt. De gecombineerde grootte van de eilanden die ze hebben betekend dat ze in een grote, natuurlijke groep van meer dan 15 dieren kunnen leven (hun verblijf is in totaal groter dan het slingerapenvebrlijf van Apenheul).
Naast Slingerapen leeft hier ook een kleinere groep Rode brulapen, dus als je in de ochtend in of nabij het park bent (of als je in één van de overnachtigsmogelijkheden verblijft), kan je ze waarschijnlijk al horen.

De vlonder waar we nu op staan loopt niet door, dus we moeten ons wel eerst omdraaien voordat we verder kunnen met de route. Als we weer terug zijn op het ingangsplein nemen we de vlonder aan de linkerkant van de plattegrond zodat we verder O Rio Dourado in kunnen. Op deze vlonder zijn er meerdere touwen en kleine bruggetjes die boven de bezoekers lopen, hier kunnen de Brul- en Slingerapen van hun privé-eilandjes naar het hoofdgebied komen. De twee eilanden links van de vlonder hebben namenlijk geen grondbewoners. Door een hek onder het pad kunnen de Tapirs en Capibaras hier niet komen.

Nadat we deze eilandjes voorbij zijn komen we aan bij een relatief groot gebouw... gebouwen? Nee, één gebouw die er uit ziet als meerdere gebouwen. Het is gedecoreerd alsof het een groep kleine gebouwtjes en marktjes is. Dit is het binnenverblijf voor de Brul- en Slingerapen. De klimstructuren binnen bestaan vooral uit winkelplanken en kratten die de apen zogenaamt omgegooid hebben, net als de Monkey market in Wildlands.

Monkey market:
Afbeelding
Monkey market buiten
Afbeelding
Monkey market binnen
We hebben nog een klein panorama-kijkplatform voordat we voet zetten op het vaste land. Vanaf hier splitst het pad in tweeën, één pad gaat rechtdoor en de andere om de hoek van het gebouw en een bosgebiedje in. Wij gaan natuurlijk het bosgebied in, want we willen geen verblijven missen.

Een lage glazen wand laat ons in een dicht bebost verblijf kijken. Hier binnen leven dieren die zo vaak als huisdier gehouden worden, dat mensen vaak vergeten dat ze ook gewoon uit het wild komen. In dit verblijf leeft namenlijk een flinke groep Wilde cavia's. Deze hebben hun binnenverblijf in hetzelfde gebouw als de Slingerapen. Tussen de twee binnenverblijven is een glazen wand zodat het lijkt alsof ze in dezelfde ruimte zitten.

Caviaverblijf:
Afbeelding
Caviaverblijf
Na het Caviaverblijf hebben we een overdekt kijkpunt, vanaf hier kijken we een volière in die is gedecoreerd als rivieroever. Met een klein strand, een paar dode bomen en een bosgebiedje achterin. Deze volière word bewoont door drie roofvogels. In het stukje grasland in het midden van de volière zijn meerdere holen te zien, de eerste bewoner van deze volière is namenlijk de Konijnuil. Deze soort is dagactief en zit vaak op de grond tussen het hoge gras en andere kruidachtige planten.

De tweede soort in deze volière is de Geelkopcaracara, deze zie je waarschijnlijk bovenaan de volière, in de grote, dode takken vooraan de volière, of in het bosgebied achteraan.

De derde en laatste soort is waarschijnlijk het moeilijkste om te vinden, namenlijk de Choliba-schreeuwuil. Ze zijn nachtactief en waarschijnlijk verstopt in een holle boomstam of diep tussen de bladeren. Als we heel veel geluk hebben zitten ze misschien bij de bosjes die meer in de buurt van het raam zijn.

We krijgen nog een klein inkijkje in het binnenverblijf voor deze volière (ook een goede plek om de Schreeuwuilen te zien) voordat we het overdekte kijkpunt uitlopen en weer terugkomen op de Rio Dourado hoofdroute. Vanaf hier lopen we weer een vlonder op, vanaf hier kunnen we aan de ene kant nog een laatste keer het Tapirmoeras in kijken, en aan de andere kant ons volgende verblijf. Ook hier zijn er hangbruggetjes boven het bezoekerspad, zodat de Kapucijnapen en Neusberen ook het verblijf aan de andere kant van het vlonder kunnen komen. Welke dieren leven er in dat verblijf, vraag je? Daarvoor zal je moeren wachten op O Rio Dourado gebied 2 later deze week ;)

Ik hoop dat jullie hebben genoten van dit eerste mini-gebiedje van O Rio Dourado, en ik zie jullie snel weer voor buitengebied 2: de rivieroever

Soortenlijst gebied 1:
Afbeelding
Gebied 1: Moeras

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Mooi mooi! Had het ook al op ZooChat zien passeren in het Engels, maar kon nog geen reactie laten, omdat ik mij pas geregistreerd heb daar. :D Ook zeer mooi met de foto’s enzo er bij. Is direct ook visueel, had het beter bij mijn zooverblijven ook zo aangepakt. Ook je zelfgemaakte mapjes blijven super.

Doe zo verder! Ik kijk al uit naar deel 2.

Papegaai

Bericht door Papegaai »

In welk programma maak je de kaarten / plattegronden?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Papegaai schreef:
16 jan 2025, 14:56
In welk programma maak je de kaarten / plattegronden?
Alles in PowerPoint!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

O Rio Dourado: deel 2

Goed dan, laten we meteen verder gaan waar we gebleven zijn

Welkom in gebied 2: de rivieroever

Afbeelding
Gebied 2: De rivieroever

Terug op de vlonder tussen het Tapir moerasverblijf en verblijf #4, kijken we naar links. Dit oeververblijf is een ander gebied dat toegankelijk is voor de kapucijnapen en neusberen.

Dit verblijf lijkt op een typische Zuid-Amerikaanse rivieroever, met een zandstrand aan de voorkant en een struikachtig gedeelte aan de achterkant. Opnieuw staan ​​er meerdere dode bomen tussen de struiken om klimstructuren te bieden voor de boombewoners. Dit gebeurt verrassend vaak in het Amazonegebied, omdat de rivieren er vaak overstromen en de bomen die zich dichter bij de oever bevinden, soms verdrinken.

Neusberen en Kapucijnapen zijn natuurlijk niet de enige dieren in dit verblijf. Op de grond is er een groep van ongeveer 10 Witlippekaris te zien. Deze dieren lijken sterk op varkens, maar zijn toch een aparte familie.

Zuid-Amerikaanse rivieroever:
(Het Pekariverblijf is gebaseerd op rivierbanken zoals deze, maar ziet er zeker niet precies hetzelfde uit)
Afbeelding
Rivieroever
Aan het einde van deze korte vlonder komen we aan bij een groot, overnet verblijf met meerdere kleine kliffen. Het verblijf staat vol met planten, al zijn het vooral kleine planten uit de kruidlaag, plus meerdere struiken en korte palmbomen. In dit verblijf leeft het toproofdier van de Amazone, en de "kenmerkende soort" van O Rio Dourado (net als het Aardvarken voor Burgers' Bush of de Tijger in Aquazoo's Amoergebied): de Jaguar.

Eerste jaguarverblijf:
(Net als het tapirmoeras is het een combi van drie verblijven)
Afbeelding
^ Heuvel en volière zoals hier ^

Afbeelding
^ Waterstroompje en beplanting zoals hier ^

Afbeelding
^ Klif en een paar klimstructuren zoals hier ^
Het pad langs het Jaguarverblijf biedt meerdere kijkpunten in het verblijf. Je ziet het verblijf door het gaas in het open gebied, en het is ook door glas te bekijken in de twee kijkhutten.

De tweede kijkhut leidt ook naar het volgende verblijf. Een lange kijkgang brengt ons langs een grote volière in het midden. Ook deze heeft een rivieroeverthema, met meerdere kleine stroompjes en strandjes. In deze volière leven meerdere verschillende vogelsoorten.

De grootste vogels van de volière kan je zien waden in één van de stroompjes. Ze lijken sterk op de Europese ooievaar, maar je kan de Maguaris herkennen aan de rode vlekken rond hun ogen. Er leeft een paartje in de volière. Naast hen in het water zijn er ook Geelhalsibissen en Amazonetalingen te zien.

In één van de dode bomen van de volière kan je ook Roze lepelaars zien, die zitten liever hoog in de volière, tenzij er eten in het water is te vinden.

We lopen verder door de houten gang die de volière omringt. Ook al zijn we nu direct naast het Pekariverblijf, zijn er geen kijkramen naar die kant. Gedeeltelijk om de aandacht naar de volière te trekken, en om er voor te zorgen dat je de andere bezoekers niet kan zien.

Stijl van de gang rond de volière:
Afbeelding
Eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in GaiaZOO's Taiga|Volière of Pantropica's Flamingo lagoon
Aan het einde van de gang komen we bij een grote, zware deur. Dit markeert het begin van het doorloopgedeelte van de volière. Zodra we binnenkomen, zien we een Guira koekoek op de reling zitten, die bijna meteen wegvliegt als we binnenkomen.

Aan deze kant van de volière zijn er drie grote ramen die drie verschillende binnenverblijven binnen kijken. De eerste is voor de Pekaris, het ontwerp is relatief simpel en er zijn een paar verhoogde plantenbakken. Zo krijgt het verblijf een tropisch gevoel zonder dat de Pekaris de wortels opgraven. Het tweede binnenverblijf heeft veel meer planten, en meerdere takken en zitplekken. Dit verblijf is voor de vogels van de volière (behalve de watervogels). Binnen kunnen we een Reuzentoekan zien, waarvan de felle snavel erg opvalt terwijl het donkere lichaam gecamoufleerd is in de schaduw

Als we naar boven kijken zien we een groep Ara's in het dakstructuur van de gang. Dit zijn Blauwkopara's, die nieuwsgierig op ons neerkijken.

Als we ons omdraaien en weer de volière inkijken, kunnen we even een momentje nemen om te kijken of we alle soorten kunnen vinden.

In de meerdere dode bomen kunenn we de twee andere Arasoorten zien, die graag boven in de volière zitten in relatief grote groepen. Dit zijn Hyacintharas en Geelvleugelaras.
Op één van de omgevallen bomen boven het water kunnen we een aantal Gele fluiteenden op een rij zien zitten. Ook zit er een Schuitbekreiger naast, die aandachtig naar het water staart, ook al zitten er geen vissen in.

Aan de andere kant van het kreekje kunnen we nog een watervogel zien, ook al zie je deze lang niet zo veel in het water als de andere watervogels. De Chileense kievit loopt blijft liever op de rivieroever, of zit verstopt onder de struiken. Hetzelfde geldt voor de Orinocogans, ook al kunnen we die op het moment niet zien. Waarschijnlijk zit die ergens in de bosjes verstopt. Ook de Mangrovereiger blijft buiten zicht terwijl we doorlopen naar het einde van het doorloopstuk van deze volière. (Alleen de gang tegen het paarse gebouw / de binnenverblijven aan op de kaart is doorloopgebied).

Vlak voordat we door het tweede paar zware deuren gaan, krijgen we nog een snelle glimps van de Jaguar. Als we helemaal van ene naar de andere kant van de volière kijken, kunnen we de Jaguar van het vorige verblijf door het gaas van de volière zien.

Als we het Doorloopstuk uitgaan komen we bij een stuk van de gang waar we aan twee kanten uit kunnen kijken. Met de volière links en een groot waterverblijf rechts. Een klein platform boven het water geeft ons eens panorama-uitzicht over dit verblijf, waar we een tweede toproofdier van het Amazonewoud zien: De Reuzenotter!

Ze zijn de grootste uit de Wezelfamilie en één van de meest actieve diersoorten uit O Rio Dourado, na de Apen natuurlijk. Ze springen constant in en uit het water en rennen onhandig rond op het landgedeelte van hun verblijf. Aan de rechterkant van hun verblijf loopt een kleine rivier met een waterval. Die waterloopt komt vanuit een groot, overnet verblijf bovenop een kleine klif waar de waterval vanaf loopt.

Reuzenotterverblijf:
Afbeelding
Het Reuzenotterverblijf in O Rio Dourado zou meer bos in de achtergrond hebben, en een hogere klif als muur, zodat het minder open is zoals hier
Aan de achterkant van dit kijkplatform, tegen de muur van de volière aan, is een trap naar beneden. Hierdoor komen we in een kamer onder het kijkplatform. Hier is heel wat educatie over de bedreigingen van Reuzenotters (veel stroperij, maar ook ontbossing, droogte door de opwarming van de aarde, en kwikvergiftiging door gouddelverij). Ook zijn er meerdere onderwaterkijkpunten om de otters onder water te bekijken.

Nadat we terug naar boven zijn gegaan en de gang uitlopen, worden we omringt door hoge rivierbanken van klei, deze worden ook wel Kleilikken genoemt, omdat ara's vaak klei eten van dit soort wanden om giftige zaden in hun dieet te neutraliseren. Er zijn hier meerdere hoge ramen die gedecoreerd zijn met wortels die de klei uit steken. Deze ramen kijken ons tweede jaguarverblijf in, dit is ook het grootste Jaguarverblijf.

Kleiwanden:
Afbeelding
Alleen zijn er bij de Jaguars natuurlijk geen ara's bij ;)
Wat meteen opvalt bij dit verblijf is de brug. Tussen de twee helften van dit Jaguarverblijf is een brug over de bezoekers heen. Als je geluk hebt, kan je misschien één van de Jaguars over de bezoekers heen lopen.

Jaguarbrug:
Afbeelding
Jaguarbrug
Nadat we onder de eerste brug lopen zien we... een tweede brug? Ja, dit jaguarverblijf bestaat namenlijk uit drie verschillende stukken die door bruggen met elkaar in verbinding staan. Deze stukken kunnen apart of in verbinding gezet worden, zodat er meerdere Jaguars gehouden kunnen worden in dit verblijf (bijvoorbeeld een fokpaartje, of een moeder met jongen).

Aan de binnenkant, ziet het Jaguarverblijf er ongeveer hetzelfde uit als het eerste verblijf. Het grootste verschil zit in de hoogte, met meer kliffen en rotsen. Ook is er een grotere rivier met meer watervalletjes.

Jaguarverblijf:
(Het tweede jaguarverblijf heeft dezelfde inspiratieplaatjes als de eerste, dus doe maar alsof die er ook bij staan)
Afbeelding
Jaguarklif
We hebben nog meerdere ramen die het verblijf in kijken terwijl we tussen de kleiwanden lopen voordat we een klein, houten hutje tegenkomen. Met bamboe en andere dichte planten boven de hut valt het misschien niet goed op, maar nogsteeds voel je de imposante aanwezigheid van het gebouw er achter. We staan nu in de schaduw van de enorme tropenkas van O Rio Dourado

Verwacht hoge temperaturen en beslagen brillenglazen voor het volgende deel van O Rio Dourado. Waarschijnlijk duurt het nog wel even, want ik heb nog wat detailwerk te doen. Wacht maar op de teasers, want die gaan ook weer terugkomen, en ik zie jullie later met deel 3 en 4 van O Rio Dourado!

Soortenlijst gebied 2:
Afbeelding
Gebied 2: Rivieroever

Soorten Aravolière:
Afbeelding
Aravolière

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Heel mooi weer! Ik zie de jaguars al virtueel over mijn hoofd heen wandelen. Ook een mooie collectie aan vogelsoorten. Het doorloopgedeelte is heel leuk beschreven.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Leuk om te lezen! Als deze serie klaar is heb ik nog een toetje klaarliggen ;)
You can find me in the zoo :)

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Even een korte pauze gehad om wat details toe te voegen aan het binnengebied. Deze week komen er weer twee delen.

En met nieuwe delen komen natuurlijk nieuwe teasers ;)
Afbeelding
Teaser 3

Afbeelding
Teaser 4

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Alweer mooi gedaan Mr. Gharial, zeer leuk om te volgen met al die visuals!

Ps : volgens mij moet je toch wat voorzichtiger zijn met copyright schendingen ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Apenarend schreef:
07 feb 2025, 13:12
Ps : volgens mij moet je toch wat voorzichtiger zijn met copyright schendingen ;)
Oh, echt waar? Ik gebruik toch (bijna) alleen maar foto's van ZooChat, iNaturalist of gewoon Google images. Ik zeg ook nooit dat de foto's van mij zijn (tenzij ik ze wel gemaakt heb natuurlijk, maar die hebben we tot nu toe nog niet gehad). Ook de aanpasbare tekst die ik in de teasers heb gebruikt was gewoon online verkrijgbaar.
Mr. Gharial schreef:
04 feb 2025, 12:03
Even een korte pauze gehad om wat details toe te voegen aan het binnengebied. Deze week komen er weer twee delen.
Over teasers gesproken: hier was ik een beetje te vroeg mee. Het duurde wat langer om de Engelse uit te typen dan verwacht.

Ik denk dat het nog wel lukt om deel 3 dit weekend te posten, maar deel 4 zal waarschijnlijk tot volgende week moeten wachten...

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Mr. Gharial schreef:
04 feb 2025, 12:03

En met nieuwe delen komen natuurlijk nieuwe teasers ;)
Afbeelding
Teaser 3

Afbeelding
Teaser 4
Leuk weer met de teasers. Heb deel 3 al gelezen op ZooChat in het Engels, dus ik kijk al uit naar de Nederlandstalige versie.

Denk dat ik mijn origineel idee die ik gedaan heb eens wat ga reworken. Ook met foto’s en dergelijke er bij. Dan kan je ook alles veel visueler maken.

Om eventjes over de copyright te hebben, zolang het foto’s zijn van ZooChat of bijvoorbeeld van in de zoekmachine op Google zie ik niet direct een probleem.

Plaats reactie