Algemeen dieren- en natuurnieuws

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Re: Algemeen dieren- en natuurnieuws

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
21 jul 2024, 12:34
Het Kazachse ministerie van Ecologie en Natuurlijke Hulpbronnen en het Wereld Natuur Fonds hebben op 15 juli een verklaring ondertekend voor samenwerking bij de herintroductie van tijgers in Kazachstan in het kader van het Tiger Reintroduction Program.

Eerder dit jaar werdt in Nederland al een samenwerkingsovereenkomst ondertekent tussen dit ministerie en het opvangcentrum Stichting Leeuw in Dierenpark Hoenderdaell. Ook werdt een overeenkomst getekend om twee mannelijke en vrouwelijke Amoertijgers dit najaar vanuit daar naar het Ile-Balkhash State Natural Reserve in Kazachstan te verhuizen.

Er is gekozen voor de Amoertijger omdat de genetische gelijkenis tussen deze ondersoort en de daar vroeger voorkomende Kaspische tijger en grootst was. En omdat beide ondersoorten goed aangepast zijn aan de strenge winterse omstandigheden, waardoor ze geschikt zijn om zich aan te passen aan het Kazachse landschap.

Bron: https://astanatimes.com/2024/07/kazakhs ... diversity/
Wel bijzonder dat grote dierentuinen met hun EEP's endergelijke niet meedoen aan zulke programma's maar een Stichting Leeuw wel. Je zou denken dat parken die hun mond vol hebben over EEP's en dat ze hopen daar ooit dieren van uit te kunnen zetten juist nu ook actie zouden ondernemen. De dieren bij Stichting Leeuw hebben vaak een traumatisch verleden (circus/particulier/enz) en zover ik weet is de ondersoortzuiverheid ook niet altijd bekend van hun. Juist een EEP wat daarop zo streng selecteerd zou een goede samenwerkingspartner zijn...

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

JvG schreef:
21 jul 2024, 22:26
MennoPebesma schreef:
21 jul 2024, 12:34
Het Kazachse ministerie van Ecologie en Natuurlijke Hulpbronnen en het Wereld Natuur Fonds hebben op 15 juli een verklaring ondertekend voor samenwerking bij de herintroductie van tijgers in Kazachstan in het kader van het Tiger Reintroduction Program.

Eerder dit jaar werdt in Nederland al een samenwerkingsovereenkomst ondertekent tussen dit ministerie en het opvangcentrum Stichting Leeuw in Dierenpark Hoenderdaell. Ook werdt een overeenkomst getekend om twee mannelijke en vrouwelijke Amoertijgers dit najaar vanuit daar naar het Ile-Balkhash State Natural Reserve in Kazachstan te verhuizen.

Er is gekozen voor de Amoertijger omdat de genetische gelijkenis tussen deze ondersoort en de daar vroeger voorkomende Kaspische tijger en grootst was. En omdat beide ondersoorten goed aangepast zijn aan de strenge winterse omstandigheden, waardoor ze geschikt zijn om zich aan te passen aan het Kazachse landschap.

Bron: https://astanatimes.com/2024/07/kazakhs ... diversity/
Wel bijzonder dat grote dierentuinen met hun EEP's endergelijke niet meedoen aan zulke programma's maar een Stichting Leeuw wel. Je zou denken dat parken die hun mond vol hebben over EEP's en dat ze hopen daar ooit dieren van uit te kunnen zetten juist nu ook actie zouden ondernemen. De dieren bij Stichting Leeuw hebben vaak een traumatisch verleden (circus/particulier/enz) en zover ik weet is de ondersoortzuiverheid ook niet altijd bekend van hun. Juist een EEP wat daarop zo streng selecteerd zou een goede samenwerkingspartner zijn...
Bijzonder is het inderdaad, maar we kennen de achtergronden niet. Ik kan me voorstellen dat er ook een flinke PR kant aan het verhaal zit, Stichting Leeuw staat er natuurlijk om bekend dat ze grote katten "rewilden", wat in de praktijk neerkomt op de dieren in een groter verblijf in Z-Afrika zetten.... Ter vergelijking in Highland Wildlife Park, Schotland, is een faciliteit opgezet om amoerpanters te kweken voor herintroductie, maar dat betekent wel dat dit hele gedeelte achter de schermen zit. Echte herintroductie van grote roofdieren vanuit een dierentuin is bijzonder lastig. Voor Siberische tijgers bestaan zulke faciliteiten niet. Als een Kazachs ministerie snel "resultaat" wil zien dan komen ze altijd bij een Stichting Leeuw uit.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik denk persoonlijk dat het EEP niet mee op de kar springt uit politieke overweging.
Siberische tijgers zijn goed vertegenwoordigd in Europa, maar de politiek in Kazachstan is Russisch gezind en niet stabiel.
Ik zou ook niet mee doen moest ik EAZA zijn.
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Dat zal zeker ook een rol spelen.

Ik ben ook niet zo zeker of dit een goed uitgewerkt plan is, dan wel een prestigeproject van Kazachstan.
Het laatste leefgebied van deze soort bestond inderdaad uit galerijbossen en rietvelden, maar dat betekent niet dat dit het ideale gebied was. Vaak was de aanwezigheid van tijgers het gevolg van prooidieren zoals everzwijnen en edelherten. Maar die bossen waren, en zijn dat zeker anno 2024, te beperkt voor een vitale tijgerpopulatie die zich kan voortplanten.
Ik ben eens via google maps gaan kijken naar het nationale park waar men tijgers wil introduceren. Ik zie daar weinig echt tijgergebied: platte kale steppevelden, met enkel wat cover in rietvelden en smalle open bossen.
De hertenpopulaties worden overigens al jaren - in functie van de introductie - kunstmatig hoog gehouden via bijvoederen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

https://www.gva.be/cnt/dmf20240817_96363925

Man kweekt vlinders in tuin, ongewone hobby.

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

Hoopvol nieuws uit Australië. Er is een nieuwe populatie nachtpapegaaien (Pezoporus occidentalis) ontdekt. Deze diersoort is extreem zeldzaam, voornamelijk door toedoen van geïntroduceerde katten en vossen. De totale populatie zou nu uit ongeveer 100 dieren bestaan.

https://www.iflscience.com/largest-colo ... ered-76060

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Ik herinner mij nog goed het bericht van 1990 toen dat dode exemplaar gevonden werd: dat sloeg toen echt in als een bom. De zoektocht naar deze papegaai was toen en lang nog daarna een beetje een search naar de holy grail, te vergelijken met de grote ivoorsnavelspecht. Uiteindelijk lijkt hij dus wel wat algemener te zijn dan gedacht, want er zijn de voorbije tien jaar diverse (kleine) populaties ontdekt. Als je kijkt naar de kaart van waar deze ontdekkingen zijn gebeurd, over een enorm uitgestrekt gebied in midden-Australie, kan je al zien en verwachten dat het dier ook nog op andere locaties zal gevonden worden.
Extinction is forever!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Op waarnemingen heeft iemand vandaag in het Waals Veen 7 korhoenders gezien (en gefotografeerd). Een dergelijk aantal moet minstens 15 jaar geleden zijn.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Apenarend schreef:
31 okt 2024, 20:48
Op waarnemingen heeft iemand vandaag in het Waals Veen 7 korhoenders gezien (en gefotografeerd). Een dergelijk aantal moet minstens 15 jaar geleden zijn.
Dat zou een mooie opsteker zijn voor het Europees natuurherstelplan.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

De reden zal in de eerste plaats de uitgezette vogels zijn: tussen 2017-2019 werden een 50-tal vogels uit Scandinavië uitgezet.
http://www.amisdelafagne.be/les-hautes- ... etras-lyre

Samen met de zeer omvangrijke werken naar aanleiding van het Europese Life+ programma (4000 ha alleen al op het hoogste plateau rond Signal de botrange / Fagne des deux séries) was en is er hoop dat er opnieuw een toekomst is voor de korhoenders. Die werken hadden vooral tot doel een aantal met sparren begroeide aanplantingen te verwijderen, boomopslag in de heide te verwijderen en de waterhuishouding te verbeteren.
https://biodiversite.wallonie.be/fr/bil ... l?IDC=3402

Er was toen stellig de hoop dat 2-3 oude lekken zouden ingenomen worden, maar ik begreep dat dat (vooralsnog) niet is gebeurd. Veel vogels zijn toch ten prooi gevallen aan roofdieren (hoewel die vrijwel dezelfde zijn als in Zweden). Enkel in het Waals veen is er op 1 plek een baltsplaats en aan de foto te zien is die ook daar genomen. https://www.notrenature.be/article/que- ... tes-fagnes

Een gelijkaardig project op de Salandse heuvelrug in Nederland lijkt mislukt te zijn. Ik ken dat gebied niet, maar het zou me verwonderen mocht er daar meer verstoring van de vogels zijn dan in de Hoge Venen : het toerisme is daar ontzettend toegenomen op 20 jaar en de verbindingsweg tussen Eupen en Malmedy kent alleen 's nachts nog stilte.

Ik vrees ook dat de klimaatverandering weinig perspectief biedt voor de vogels: deze kunnen niet tegen te natte voorjaren, en laat nu net dat iets zijn wat we meer en meer gaan krijgen: te nat of te droog, ipv zeer koud (winter) en warm (zomer). En ook de stikstofneerslag zorgt voor minder insecten, en dat hebben de jonge kuikens nodig.

Heel wat bedreigingen dus: verstoring, stikstof, weersomstandigheden, predatie.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zeer spijtig, is een zeer mooie vogel.

Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Bericht door Dbelgian »

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

Onderzoekers en wetenschappers van WNF hebben de afgelopen 10 jaar in de regenwouden van Tropisch Afrika een ongelooflijke 742 nieuwe soorten dieren en planten ontdekt!

Hieronder lees je er meer over: https://www.wwf.nl/wat-we-doen/actueel/ ... en-ontdekt

Plaats reactie