(Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: (Dromentopic) Hoe ziet 'jouw dierentuin' er uit?

Bericht door MClaeys »

Nijlpaarden zijn inderdaad nog de grote dieren die we hier missen… deze mogen eigenlijk niet ontbreken in een Afrikaans gebied. Zeker niet als het kan.

Wat denk je van dit als bestand?

Nijlpaarden 1.3
Sitatoenga 1.6
Rode duiker 1.1
Zadelbekooievaar 2.2
Zwarte kroonkraanvogel 4.0
Afrikaanse nimmerzat 4.4
Hamerkop 2.2
Koereiger 5.6
Hadada-ibis 3.3
Witwangboomeend 4.4
Rosse fluiteend 2.3.
Roodkeelbijeneter 10.10
Afrikaanse lepelaar 6.6
Koningsglansspreeuw 4.4
Vorkstaartscharrelaar 2.2
Guineaduif 1.1
Gierparelhoen 0.7

En zou ik misschien de sitatoenga’s op de savanne durven zetten? Meer plek voor de nijlpaarden dan.

Papegaai
Laafsekikker dikkopje (LC)

Bericht door Papegaai »

Limburg vooruit schreef:
07 sep 2024, 13:10
2000 m² voor dromedarissen is ni slecht, doe er afwisselend wandeltochten mee tegen betaling zoals in Monde Sauvage en Bronx zoo gedaan word. Extra aantrek voor kinderen, extra inkomsten en extra beweging voor de dieren.
Monde Sauvage is hier sinds dit jaar mee gestopt, wellicht om commotie te voorkomen. Ondanks het zeker voordelen biedt, vinden dagjesmensen die er niets van weten dit toch al gauw zielig en verkeerd vrees ik...

Papegaai

Bericht door Papegaai »

MClaeys schreef:
07 sep 2024, 14:09
Nijlpaarden zijn inderdaad nog de grote dieren die we hier missen… deze mogen eigenlijk niet ontbreken in een Afrikaans gebied. Zeker niet als het kan.

Nijlpaarden 1.3
Sitatoenga 1.6
Rode duiker 1.1
Zadelbekooievaar 2.2
Afrikaanse nimmerzat 4.4
Hamerkop 2.2
Koereiger 5.6
Hadada-ibis 3.3
Witwangboomeend 4.4
Rosse fluiteend 2.3.
Roodkeelbijeneter 10.10
Afrikaanse lepelaar 6.6
Koningsglansspreeuw 4.4
Guineaduif 1.1
Gierparelhoen 0.7

En zou ik misschien de sitatoenga’s op de savanne durven zetten? Meer plek voor de nijlpaarden dan.

Ik zou sitatoenga's bij de nijlpaarden houden, is mooi om een aantal combiperken te tonen. Mogelijks hier nog pelikanen bij? Roze pelikaan of roodrugpelikaan zou hier mooi passen?

Los daarvan kun je nog steeds overwegen om een bachelorgroep sitatoenga's alsnog ook op de savanne te zetten. Al vind ik die daar minder passen. Andere suggesties die nog mooi zouden zijn op de savanne vind ik o.a:

- Nog een extra soort grote antilopes, ik denk spontaan aan elandantilope, zwarte paardantilope, Oost-Afrikaanse spiesbok of blesbok, geeft ook nog meer variatie en levendigheid in het geheel
- Iets van gazelle
- Struisvogels
- Helmparelhoen of andere kleinere grondbewoner
- Ook een baviaan, huzaaraap of andere primaat valt mogelijks te overwegen?
- Of als je wat out of the box denkt kan het ook leuk zijn, kleinere diersoorten op de vlaktes los te laten, maar ook met eigen verblijf stel dat ze willen terugtrekken ofzo ik denk dan o.a. aan lepelhond, mangoesten, stekelvarken, ... Dit kan voor een nog completer beeld van het savanne-landschap zorgen?

Aangezien je zo'n grote groep giraffen plant zou ik overwegen een extra stier erbij te zetten, wat denk je van:
- 2.6 of zelf 2.8 inderdaad

Maar doe gerust je eigen wil he ;)

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Papegaai schreef:
07 sep 2024, 15:46
MClaeys schreef:
07 sep 2024, 14:09

Nijlpaarden 1.3
Sitatoenga 1.6
Rode duiker 1.1
Zadelbekooievaar 2.2
Afrikaanse nimmerzat 4.4
Hamerkop 2.2
Koereiger 5.6
Hadada-ibis 3.3
Witwangboomeend 4.4
Rosse fluiteend 2.3
Roodkeelbijeneter 10.10
Afrikaanse lepelaar 6.6
Koningsglansspreeuw 4.4
Guineaduif 1.1
Gierparelhoen 0.7

Ik zou sitatoenga's bij de nijlpaarden houden, is mooi om een aantal combiperken te tonen. Mogelijks hier nog pelikanen bij? Roze pelikaan of roodrugpelikaan zou hier mooi passen?

Los daarvan kun je nog steeds overwegen om een bachelorgroep sitatoenga's alsnog ook op de savanne te zetten. Al vind ik die daar minder passen. Andere suggesties die nog mooi zouden zijn op de savanne vind ik o.a:

- Nog een extra soort grote antilopes, ik denk spontaan aan elandantilope, zwarte paardantilope, Oost-Afrikaanse spiesbok of blesbok, geeft ook nog meer variatie en levendigheid in het geheel
- Iets van gazelle
- Struisvogels
- Helmparelhoen of andere kleinere grondbewoner
- Ook een baviaan, huzaaraap of andere primaat valt mogelijks te overwegen?
- Of als je wat out of the box denkt kan het ook leuk zijn, kleinere diersoorten op de vlaktes los te laten, maar ook met eigen verblijf stel dat ze willen terugtrekken ofzo ik denk dan o.a. aan lepelhond, mangoesten, stekelvarken, ... Dit kan voor een nog completer beeld van het savanne-landschap zorgen?

Aangezien je zo'n grote groep giraffen plant zou ik overwegen een extra stier erbij te zetten, wat denk je van:
- 2.6 of zelf 2.8 inderdaad

Maar doe gerust je eigen wil he ;)
Pelikanen zouden inderdaad wel lukken met de grote vijver die ze gaan hebben. De roodrugpelikaan is wel eens speciaal, hoeft niet altijd de roze pelikaan. Dan zou ik een groepje nemen van 7.7 voor op de vijver bij de nijlpaarden.

Dit zou dan het het finale bestand zijn voor de moerasvolière, dat dan direct de naam Hippomania krijgt.

Nijlpaarden 1.3
Sitatoenga 1.6
Rode duiker 1.1
Roodrugpelikaan 7.7
Zadelbekooievaar 2.2
Afrikaanse nimmerzat 4.4
Hamerkop 2.2
Koereiger 5.6
Hadada-ibis 3.3
Witwangboomeend 4.4
Rosse fluiteend 2.3.
Roodkeelbijeneter 10.10
Afrikaanse lepelaar 6.6
Koningsglansspreeuw 4.4
Guineaduif 1.1
Gierparelhoen 0.7

Om het over de savanne te hebben, met zo een perk zijn er veel mogelijkheden natuurlijk.

Mooie soorten die je noemt, als grote antilope ga ik dan eerder voor de Oost-Afrikaanse spiesbok, ook wel een van mijn favoriete antilopesoorten en deze ga ik er dan in een groepje van 1.7 bij steken. Was eerst aan het denken voor een hartebeestensoort, maar deze zijn moeilijk te verkrijgen blijkbaar, binnen Europa worden deze bijna niet gehouden zie ik.

Thomsongazelles of klipspringers voor een Oost-Afrikaanse gazelle zijn het meest logische denk ik dan. Grantgazelles worden enkel in Noord-Amerika gehouden zo te zien.

Ook helmparelhoenders kunnen zeker hier bij. Ik ga dan voor een groep van 5.50 dieren. Ook struisvogels kunnen er nog bij. Ik zou dan wel voor een vrouwengroep gaan met 0.8.

Voor de apensoort heb ik gekeken misschien, dan ga ik eerder voor vervets of huzaarapen. Dan ga ik wel moeten zorgen dat deze niet kunnen ontsnappen, want over 2 ha een net leggen lijkt mij geen evidentie.

Als kleine diersoorten zijn het zeker mooie voorbeelden die je opnoemt ook. De zebramangoesten hebben we dus al in combinatie met de wrattenzwijnen. Moest ik nu de zebramangoesten eens verplaatsen naar de savanne en de groep van +-20 vergroten naar 50 en bij de wrattenzwijnen kiezen voor stokstaartjes. Ben alleen aan het twijfelen omdat dit ook gravers zijn en met de hoefdieren, zeker de giraffen, gaat dit wel een risico zijn. Ook lepelhonden zijn zeker een leuk alternatief voor een kleiner dier.

Een extra stier zou inderdaad mooi zijn. Dus dan ga ik voor 2.8 gaan. De giraffen kunnen dan op de eerste vlakte aangezien daar meer ruimte is dan op hun eerste verblijf.

Dus dan wordt dit de nieuwe opsplitsing van de Grote Vlakte.
Beginvlakte: 1.600 m2
Giraffenvlakte: 2.930 m2
Neushoornvlakte: 6.000 m2

En dan komt het gedeelte waar je als bezoekers op ooghoogte staat met de giraffen doorgetrokken over heel de lengte en vanaf de beginvlakte tot aan het begin van de neushoornvlakte.

Dan is alvast dit het nieuwe bestand voor de savanne. Waarschijnlijk ga ik hier wel niet al te veel meer aan veranderen dan.

Rothschildgiraffen 2.8
Grantzebra’s 2.12
Blauwe gnoes 2.16
Grote koedoes 1.9
Oost-Afrikaanse spiesbok 1.7
Impala 2.16.7
Struisvogel 0.8
Helmparelhoen 5.50
Witte neushoorns 5.0
Laatst gewijzigd door MClaeys op 07 sep 2024, 18:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Papegaai

Bericht door Papegaai »

MClaeys schreef:
07 sep 2024, 17:32
Om het over de savanne te hebben, met zo een perk zijn er veel mogelijkheden natuurlijk.

Mooie soorten die je noemt, als grote antilope ga ik dan eerder voor de Oost-Afrikaanse spiesbok, ook wel een van mijn favoriete antilopesoorten en deze ga ik er dan in een groepje van 1.7 bij steken. Was eerst aan het denken voor een hartebeestensoort, maar deze zijn moeilijk te verkrijgen blijkbaar, binnen Europa worden deze bijna niet gehouden zie ik.

Thomsongazelles of klipspringers voor een Oost-Afrikaanse gazelle zijn het meest logische denk ik dan. Grantgazelles worden enkel in Noord-Amerika gehouden zo te zien.

Ook helmparelhoenders kunnen zeker hier bij. Ik ga dan voor een groep van 5.50 dieren. Ook struisvogels kunnen er nog bij. Ik zou dan wel voor een vrouwengroep gaan met 0.8.

Voor de apensoort heb ik gekeken misschien, dan ga ik eerder voor vervets of huzaarapen. Dan ga ik wel moeten zorgen dat deze niet kunnen ontsnappen, want over 2 ha een net leggen lijkt mij geen evidentie.

Als kleine diersoorten zijn het zeker mooie voorbeelden die je opnoemt ook. De zebramangoesten hebben we dus al in combinatie met de wrattenzwijnen. Moest ik nu de zebramangoesten eens verplaatsen naar de savanne en de groep van +-20 vergroten naar 50 een en bij de wrattenzwijnen kiezen voor stokstaartjes. Ook lepelhonden zijn zeker een mogelijkheid.

Een extra stier zou inderdaad mooi zijn. Dus dan ga ik voor 2.8 gaan. De giraffen kunnen dan op de eerste vlakte aangezien daar meer ruimte is dan op hun eerste verblijf.

Dus dan wordt dit de nieuwe opsplitsing van de Grote Vlakte.
Beginvlakte: 1.600 m2
Giraffen: 2.930 m2
Neushoornvlakte: 6.000 m2

En dan komt het gedeelte waar je als bezoekers op ooghoogte staat met de giraffen doorgetrokken over heel de lengte en vanaf de beginvlakte tot aan het begin van de neushoornvlakte.

Om het toch wat realistisch te houden zou ik de groep Oost-Afrikaanse spiesbokken inkrimpen, zoveel wordt deze soort ook niet gehouden. Wat denk je van 1.3?

Klipspringers worden in EU niet/quasi niet gehouden, Thomson's gazelle zal dan het enige zijn wat zou lukken.

Primaten kunnen eenvoudig in een open verblijf gehouden worden: een natte gracht, een droge gracht, een hek met overhang naar binnen, keerwanden in combinatie met een hoogteverschil, ... ruimte zat om die dieren binnen te houden.

Uiteindelijk zijn mijn ideeën slechts suggesties he, en je moet vooral zelf zien wat je wel of niet vindt passen in jou concept. Maar ik denk graag mee :)

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Ja is inderdaad een soort die je niet overal tegenkomt he. Zijn maar drie parken in de Benelux die Oost-Afrikaanse spiesbokken hebben. Bouillon, Amersfoort en Burgers en that’s it denk ik. Ik doe een kleine aanpassing hiervan naar 1.4 van deze dieren.

En ja zolang ze niet over omheining kunnen kan er niks gebeuren in het geval er nog apen bij zouden komen. Ik ga het zeker nog eens bekijken.

Oké, as promised, tijd voor weer een update. We gaan het hebben over een soort bufferzone tussen Europa en Afrika. Zoals gezegd gaan we wat dieren die leven in de kustgebieden tegenkomen. Welkom op ‘The White Beach’!

The White Beach

De kust, een plek die we allemaal kennen. Verschillende vogelsoorten die je langs de kustwateren terugvindt, andere zeedieren leven dus ook in dit gebied, ‘The White Beach’. Naast louter de kust, hebben het ook deels over de havens. De dieren die hier wonen komen overigens uit twee werelddelen, Europa en Afrika namelijk. Voor de rest is er ook een strand aangelegd waar de bezoekers ook eventjes kunnen genieten bij goed weer met een pop-up bar met ligzeteltjes, bankjes, muziek, … Ook hebben we een ijssalon naast de plek van de pop-up bar.

1. Zwartvoetpinguïnstrand

Als eerste krijgen we een groot doorloopverblijf met zwartvoetpinguïns. In dit verblijf zit een kolonie van momenteel 47 (22.25) dieren. Je kunt mooi tussen de pinguïns doorwandelen via een poortje dat je kunt openen, waarmee je in een sas komt en bij het volgende poortje kom je in het verblijf. Om het verblijf te verlaten aan het einde is juist hetzelfde principe. De ondergrond is zand en met paaltjes staat aangegeven om niet in het water te springen. De pinguïns hebben verschillende grotten, twee waterpartijen en een paar rotspartijen waar ze kunnen op liggen.

Zwartvoetpinguïnstrand: 3.150 m2

2. Pelsrobbenbassin

De Kaapse pelsrob is het volgende dier dat op ‘The White Beach’ leeft. De dieren zitten in een groep van 1.6. De pelsrobben hebben een enorm bassin waar ze in kunnen zwemmen, een steiger, een strand, rotsen, schuilhutjes, … Als extra elementje ligt er een replica van een visserssloep en is er ook een watertoren in het verblijf verwerkt. De toren leidt trouwens naar het binnenverblijf van de zeezoogdieren. De pelsrobben kunnen tot 8 m diep duiken. Ook is er een onderwaterzicht. Voor de Kaapse pelsrobben staat ook een voedermoment op de planning.

Pelsrobbenbassin: 6.750 m2 - diepte 8 m

3. Waadvogelvolière

Even verderop is een grote volière met waadvogels. Hier hebben we de combinatie met Europese scholeksters (1.1), kluten (3.3), grutto’s (3.3), tureluurs (2.2), regenwulpen (2.2), bergeenden (1.1) en kleine zilverreigers (2.2). Poeltjes en keien liggen verspreid over het onderkomen van de vogels en centraal ligt er een ondiepe vijver. Ook is het verblijf beplant met een aantal duingrassen ter extra beschutting. De ondergrond is schelpenzand.

Waadvogelvolière: 270 m2 - hoogte 5 m

4. Visarendvolière

Als we het pad meevolgen naar links komen we aan een soort havengebied waar we het vierde verblijf terugvinden. Het is de vlucht voor de Euraziatische visarend. Zoo Park Dyonyssus huisvest een paartje deze roofvogels. Er staat een steiger in het verblijf met ook steigerpaaltjes en een vijver in deze mooie volière. Dit moet dus de haven voorstellen. Verder hebben de visarenden ook verschillende zittakken in hun verblijf hangen en is er ook een schuilhuisje waar ze in kunnen zitten. We hebben dus 1.1 gehuisvest.

Visarendvolière: 480 m2 - hoogte 6 m

5. Flamingovolière

In deze volière vinden we een van de bekendste vogels in dierentuinen die we zowel in de buurt van zoet- als zoutwater vinden: de Europese flamingo. Hier leeft een groep van zeventig dieren (35.35). In deze grote volière kunnen de flamingo’s wanneer ze wensen ook de vleugels eens strekken en ook is er een groot meer voorzien. Er zijn struiken, riet, verschillende andere planten, etc. aangeplant in dit verblijf om ook wat beschutting te geven. Voor de rest is er ook een rotsformatie voorzien met een paar kliffen en takken voorzien voor een andere kustvogels, met name de jan-van-genten (3.3) en de aalscholvers (5.5). Dit is tevens het laatste verblijf binnen het kust- en haventhema.

Flamingovolière: 1.750 m2 - hoogte 10 m

Oké, tot zover ‘The White Beach’, die we dus weer zo uitgebreid mogelijk hebben proberen bespreken. Weer een aantal leuke dieren gezien. Hieronder weer een lijstje.

Zwartvoetpinguïn
Kaapse pelsrob
Europese scholekster
Kluut
Grutto
Tureluur
Regenwulp
Bergeend
Kleine zilverreiger
Euraziatische visarend
Europese flamingo
Jan-van-gent
Aalscholver

Oké, na een korte terugkeer naar Europa en nu dus écht Afrika helemaal verlaten te hebben, gaan we over naar het volgende werelddeel, Azië. Als eerste Aziatische verblijventhema krijgen we een kijk op de Indische wereld die we dus as soon as possible gaan bespreken.

Veel leesplezier weer!

Papegaai

Bericht door Papegaai »

MClaeys schreef:
07 sep 2024, 23:06

Als eerste krijgen we een groot doorloopverblijf met zwartvoetpinguïns. In dit verblijf zit een kolonie van momenteel 47 (22.25) dieren. Je kunt mooi tussen de pinguïns doorwandelen via een poortje dat je kunt openen, waarmee je in een sas komt en bij het volgende poortje kom je in het verblijf. Om het verblijf te verlaten aan het einde is juist hetzelfde principe. De ondergrond is zand en met paaltjes staat aangegeven om niet in het water te springen. De pinguïns hebben verschillende grotten, twee waterpartijen en een paar rotspartijen waar ze kunnen op liggen.

2. Pelsrobbenbassin

De Kaapse pelsrob is het volgende dier dat op ‘The White Beach’ leeft. De dieren zitten in een groep van 1.6. De pelsrobben hebben een enorm bassin waar ze in kunnen zwemmen, een steiger, een strand, rotsen, schuilhutjes, … Als extra elementje ligt er een replica van een visserssloep en is er ook een watertoren in het verblijf verwerkt. De toren leidt trouwens naar het binnenverblijf van de zeezoogdieren. De pelsrobben kunnen tot 8 m diep duiken. Ook is er een onderwaterzicht. Voor de Kaapse pelsrobben staat ook een voedermoment op de planning.

Qua afmetingen stel ik me hier toch vragen.

1. Volgens mij gaat een groepje pinguïns van maar 50 dieren erg leeg ogen op een gebied van bijna een half hectare groot. Ik denk dat je dit gebied meer attractiviteit kunt voorzien door in deze zanderige omgeving de pinguïnkolonie te vergroten, de Afrikaanse pelsrobben van hierbij ook al in het gebied te betrekken en het eigenlijke pinguïngebied in te krimpen of creatief om te gaan met je ruimte en bijvoorbeeld in de grote doorloopzone waarbij de pinguïns toch metname in de buurt van het water zullen vertoeven verderop een kleine speeltuin te integreren. Op die manier zal het gebied toch wat minder leeg tonen want dat kan een lelijk pijnpunt zijn als je een mooi, groot verblijf hebt maar niet voldoende dieren hebt, wat ook op je oorspronkelijke idee van de savanne het geval was.

2. De afmetingen van het gebied voor Kaapse pelsrobben lijkt me onrealistisch groot. Ja dit zou mooi zijn, maar ook HEEL DUUR! Je moet voor zoutwater zorgen wat het verblijf sowieso al sneller aantast en dan het onderhoud van zo'n groot verblijf, het lijkt me geen pretje. Tevens is een pelsrobben verblijf van bijvoorbeeld een kleine 1000 m² al flink groot en bijvoorbeeld volgens de nieuwe (2019) minimumnormen van Vlaanderen al meer dan dubbel zo groot dan wat nodig is voor een groep van dat formaat. Ook de de diepte van 8 meter is mooi maar ook onpraktisch. Een voorbeeld het dolfinarium in Brugge is 6 meter diep (op het diepste punt), het orkaverblijf in Loro Parque is volgens mij 10 meter (weet ik niet zeker). Ik denk dat je met een maximale diepte van 4 meter al flink diep gaat.

Papegaai

Bericht door Papegaai »

Hier op voortgaand is groter ook niet altijd beter, zeker omdat je bezoekers ook een bepaalde dierzichtbaarheid verwachten en dat kan in verblijven met zulke oppervlaktes ook al eens moeilijk worden. Het blijft natuurlijk een beetje de gulden middenweg zoeken he.

Eerder stelde ik me ook al vragen bij je stekelmuizenverblijf van 23 m², of je daar die dieren wel in terugvindt. Hier volstaat iets van 6 m² ook volgens mij prima, en zelfs dat is al ruim. Het zelfde met je vleerhonden bijvoorbeeld, is het niet te groot?

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Papegaai schreef:
08 sep 2024, 12:02
MClaeys schreef:
07 sep 2024, 23:06

2. Pelsrobbenbassin

Qua afmetingen stel ik me hier toch vragen.

1. Volgens mij gaat een groepje pinguïns van maar 50 dieren erg leeg ogen op een gebied van bijna een half hectare groot. Ik denk dat je dit gebied meer attractiviteit kunt voorzien door in deze zanderige omgeving de pinguïnkolonie te vergroten, de Afrikaanse pelsrobben van hierbij ook al in het gebied te betrekken en het eigenlijke pinguïngebied in te krimpen of creatief om te gaan met je ruimte en bijvoorbeeld in de grote doorloopzone waarbij de pinguïns toch metname in de buurt van het water zullen vertoeven verderop een kleine speeltuin te integreren. Op die manier zal het gebied toch wat minder leeg tonen want dat kan een lelijk pijnpunt zijn als je een mooi, groot verblijf hebt maar niet voldoende dieren hebt, wat ook op je oorspronkelijke idee van de savanne het geval was.

2. De afmetingen van het gebied voor Kaapse pelsrobben lijkt me onrealistisch groot. Ja dit zou mooi zijn, maar ook HEEL DUUR! Je moet voor zoutwater zorgen wat het verblijf sowieso al sneller aantast en dan het onderhoud van zo'n groot verblijf, het lijkt me geen pretje. Tevens is een pelsrobben verblijf van bijvoorbeeld een kleine 1000 m² al flink groot en bijvoorbeeld volgens de nieuwe (2019) minimumnormen van Vlaanderen al meer dan dubbel zo groot dan wat nodig is voor een groep van dat formaat. Ook de de diepte van 8 meter is mooi maar ook onpraktisch. Een voorbeeld het dolfinarium in Brugge is 6 meter diep (op het diepste punt), het orkaverblijf in Loro Parque is volgens mij 10 meter (weet ik niet zeker). Ik denk dat je met een maximale diepte van 4 meter al flink diep gaat.
Dan doe ik de combinatie van zwartvoetpinguïns met een zwempartij aan de rechterkant en een verblijf voor de Kaapse pelsrobben aan de linkerkant. Het water van de pelsrobben geef ik dan een diepte van 4,5 meter. Ook komt er een uitkijkpost waarmee je dan de pinguïns ook eens van een hoger stuk kunt zien.

Het huidige pelsrobbenverblijf ga ik dan vrijhouden voor een speeltuin. Hier krijgen we dan ook een horecapuntje voor pizza’s en homemade burgers.

Voor de vlakte ben ik er uit voor de apen ook overigens. Ik kies voor een groepje huzaarapen van 15 mannetjes, de laatste diersoort die hier dan bij komt. De dieren moeten al door het water, plus de omheinig heeft een gladde wand naar binnen. Ontsnappen is dus onmogelijk.

Grote Vlakte:
Rothschildgiraffen 2.8
Grantzebra’s 2.12
Blauwe gnoes 2.16
Grote koedoes 1.9
Oost-Afrikaanse spiesbok 1.4
Impala 2.16
Huzaaraap 15.0
Struisvogel 0.8
Helmparelhoen 5.50
Witte neushoorns 5.0

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Papegaai schreef:
06 sep 2024, 19:32
Apenarend schreef:
06 sep 2024, 12:49
Het is ook gewoon leuk om op die manier te ontwerpen : zoek maar eens op of er verplichte minimumnormen zijn qua breedte van bezoekerspaden bij een inschatting van bepaalde bezoekersstromen. Hou ook maar rekening met normen qua binnenruimtes, afzonderingsruimtes, personeelsruimtes, toiletten, horecapunten, etc.
Waar vind je deze informatie, zoek ik al een tijdje maar kan deze niet vinden.
die zitten verborgen in een doolhof van plaatselijke en hogere reglementen. Het gaat om brandweernormen, evenementenregelgeving, bouwnormene etc.

Dit is bv een leuke (uit NL): https://www.eventsafetyinstitute.nl/wp- ... 1020-1.pdf

En eentje uit Belgie: https://www.toegankelijkgebouw.be/Faq/R ... fault.aspx

ter zijde maar ook interessant als je nieuwe zoo zou uitbouwen, er bestaan ook regels voor de publieke ruimte (parkings, etc.): https://www.vlaanderen.be/inter/toolbox ... iek-domein
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Zelf vergelijk ik meestal met bestaande parken, is iets makkelijker op die manier
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Mr. Gharial schreef:
08 sep 2024, 21:16
Zelf vergelijk ik meestal met bestaande parken, is iets makkelijker op die manier
klopt, en zeker als er bouwtekeningen beschikbaar zijn.
Al ben ik ook al eens met afstandsmeter op pad geweest :p
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Papegaai schreef:
08 sep 2024, 12:04
Hier op voortgaand is groter ook niet altijd beter, zeker omdat je bezoekers ook een bepaalde dierzichtbaarheid verwachten en dat kan in verblijven met zulke oppervlaktes ook al eens moeilijk worden. Het blijft natuurlijk een beetje de gulden middenweg zoeken he.

Eerder stelde ik me ook al vragen bij je stekelmuizenverblijf van 23 m², of je daar die dieren wel in terugvindt. Hier volstaat iets van 6 m² ook volgens mij prima, en zelfs dat is al ruim. Het zelfde met je vleerhonden bijvoorbeeld, is het niet te groot?
Dit gaan we meenemen voor de komende verblijven. Het mag niet te klein zijn maar ook niet immens groot, daar volg ik volledig in.

Maar inderdaad het is niet altijd simpel. Voor de zeezoogdieren en olifanten heb ik tot nu toe bijvoorbeeld nog niets kunnen vinden voor de minimumnormen en ook voor vogels of reptielen is niet altijd even simpel. Niet alles is terug te vinden spijtig genoeg (als je niet weet waar je moet zoeken).

De stekelmuizen kan ik misschien wel een beetje kleiner zetten, zijn inderdaad wel kleine beestjes. Als we nu eens naar een 13 m2 gaan bijvoorbeeld. De vleerhonden weet ik niet zo goed. Op zich kunnen we hier wel een 340 m2 ofso van maken. Ga het ook niet té klein doen want ze zijn wel met een veertigtal.

Bij de leeuwen ga ik trouwens drie extra leeuwinnen plaatsen aangezien het perk 6.200 m2 is. Op die manier gaan we ook daar wat meer leeuwen kunnen zien. I.p.v. 1.4 gaan we dus naar 1.7.

Dit gezegd zijnde, we gaan naar de zesde zone van ons park. Tijd voor weer een update dus met de Indische wereld ‘Sanatana Dharma’.

Sanatana Dharma

Welkom in de Indische wereld van het park. De naam is ‘Sanatana Dharma’, een religieuze term uit het hindoeïsme, vertaald als ‘eeuwige orde’. Ontdek de wijde cultuur van dit land van tempels, het hindoeïsme, oerwouden, … als nooit tevoren. Daarnaast hebben we ook een soort van verloren stad nagebouwd, een Indisch dorp en is er ook een tunnel waar je als bezoeker door kunt lopen. Voor de rest is er ook een Indisch winkeltje voorzien waar je verschillende zaken kunt kopen. In de verschillende zones van dit gebied vinden we weer een rijkdom aan landschappen en hun schatten van diersoorten. Tijd om ze te gaan ontdekken.

1. Maleise Tapirperk

Aangekomen in ‘Sanatana Dharma’. komen we eerst de Maleise tapir tegen. Dyonyssus tellt vier tapirs (1.2.0). We vinden deze in een bosachtig gebied van 630 m2 met een vijver waar ze ook in kunnen zwemmen, rietstengels en dode bomen. Ook kunnen we binnenkijken bij de dieren wanneer deze in hun stallen zitten langs een kijkraam. De tapirs kunnen ook van elkaar gescheiden worden met separatiestukken.

Maleise Tapirperk: 630 m2

2. Panterkooien

Als we verder wandelen langs het centrale pad vanaf de tapirs komen we de volgende dieren op ons pad tegen. We hebben een ensemble van drie aaneensluitende kooien voor luipaarden. We hebben één zwarte panter en twee gevlekte panters (1.2). De ondersoort die we hebben is de Sri Lanka-panter. Zwarte panters zijn trouwens zeldzaam bij de Sri Lanka-panter dus we zijn wel blij dat we deze prachtige dame in de collectie hebben, en al zeker omdat het om een 100% zuiver dier gaat. Ieder dier heeft zijn of haar eigen verblijf maar deze kunnen opengezet worden wanneer het nodig is, bijvoorbeeld voor de kweek. Voor de bezoekers is een barrière in de vorm van paaltjes voorzien rondom de verblijven om ongelukken te voorkomen. Ook hebben de panters een kijkruit. Alle verblijven zijn dichtbeplant, hebben dode bomen en dikke takken waar de dieren op kunnen klimmen, rotsen waar ze op kunnen springen in de hoogte en warmtestenen. Tevens zitten er ook ruïne-invloeden in de panterverblijven verwerkt. Ook hebben alle dieren een grot die naar de binnenverblijven leiden. De drie kooien zijn elk 625 m2 in oppervlakte.

Panterkooien: 625 m2 - hoogte 7 m
Totale opp. Panterkooien: 1.875 m2 - hoogte 7 m

3. Barasingaverblijf

Als we langs de panters naar links lopen komen we uit op het verblijf van de barasingaherten. Deze Indische hertensoort leeft in een typisch bebost verblijf van 1.100 m2 met ook een ondiepe waterpartij aangezien de barasinga’s dieren zijn die ook regelmatig het water opzoeken. Het park telt negen barasinga’s (2.7). Verder hebben we ook een groep van twaalf resusapen (4.8) in dit verblijf. Om de apen binnen te houden kiezen we voor een omheining met overhang naar binnen. Dit pad loopt overigens dood en hier moeten we dus terugkeren naar de panterkooien om verder te kunnen. Eens je dan naar rechts gaat kan het pad verder gezet worden.

Barasingaverblijf: 1.100 m2

4. Witbandzeearendvolière

We gaan verder over een brug die over een beek loopt en eens je over de brug komt passeren we links een grote volière voor witbandzeearenden. Hun verblijf (350 m2) is overspannen met een net. Er staan onder meer voldoende bomen om een nest te bouwen, struiken, rotsen, een vijvertje en ook een een landingsplek met een luifel als extra rustplaats. Ook woont hier een koppel Indische gapers (1.1).

Witbandzeearendvolière: 350 m2 - hoogte 7 meter

5. Indisch Dorp

Wat komen we als volgende tegen? Een typisch Indisch dorp, met aantal primitieve huisjes waar we onder meer het standje voor de bindi die je op je voorhoofd kunt laten zetten. Aan de linkerkant van het dorp is een klein perkje voor de Brahma (0.10), een typisch Aziatisch kippenras. De kippen zitten op een door gaas omrasterd hok van 40 m2 met ook een binnenhok er bij.

Brahma-perk: 239 m2

6. Lippenberenverblijf

Naast het mensendorp zijn er de volgende grote dieren en ook de eerste berensoort die de tegenkomen met de lippenberen (1.2). Het gaat hier om een heuvelachtig verblijf dat wederom sterk beplant is. De dieren zijn ook zichtbaar achter een glazen barrière. Naast (omgevallen) bomen, rotsen en heuvels zitten er ook nagebootste termietenheuvels in het verblijf. Er zijn twee klimstructuren met een groot platform waar de dieren bijvoorbeeld op kunnen liggen om te slapen. Ze kunnen deze via een helling beklimmen.

Lippenberenverblijf: 1.045 m2

6. Elephantusiasm

Als we het verblijf van de lippenberen verlaten en het pad meevolgen komen we opeens op een open plek uit, een stedelijke zone waar je in de verte een heel grote Indische tempel ziet liggen: de stal van de olifanten. Deze mastodonten hebben een prachtig perk met ook een groot zwembad waar de dieren in kunnen baden. We hebben twee perken die samengevoegd kunnen worden tot één groot verblijf: een koeienperk en een bullenperk. We tellen in totaal tien Aziatische olifanten (1.9.0). Dit is tevens het grootste verblijf van heel Zoo Park Dyonyssus met een totale oppervlakte van meer dan 2,3 hectare. Een zanderige bodem, speeltuigen zoals een tractorband aan een ketting, die vasthangt aan een dode boom, stenen, … zijn allemaal in deze verblijven terug te vinden. De Aziatische olifanten vinden het helemaal top. De twee perken omsluiten de stal in een halve maan. De olifantenstal kan je zowel langs voor als langs achter betreden. Op de vlakte van de olifanten zitten ook axisherten (3.12) en Indische antilopen (3.12) die overigens een aparte stal hebben in een zelfde Indische stijl.

Koeienperk: 18.300 m2 - 1.83 ha
Bullenperk: 5.000 m2
Totaal opp. Elephantusiasm-perk: 23.800 m2 - 2,88 ha

7. Verloren Stad

Nu betreden we de verloren stad, waar we enerzijds een volière tegenkomen met Indische blauwruggen (1.1.0) en Indische beo’s (1.1.0). Wanneer we de tempels van deze ‘lost city’ beginnen beklimmen kunnen ofwel naar de linkervleugel van het tempelcomplex op zoek naar slangen. Zo hebben we een verblijf voor netpythons (0.2.0). De wurgslangen hebben een verblijf met een oppervlak van 60 m2 en is in de hoogte 4 meter. Het terrarium heeft een groot bad waar de dieren volledig in kunnen, dikke takken en als ondergrond een bosgrond. Het terrarium zit ingebouwd in de muur. Wanneer we ons naar de rechtervleugel begeven komen we dan weer een verblijf tegen voor viskatten (1.1.0) van 230 m2 en 3,5 m hoog. Struiken, takken, rotsen, een vijver, … weer alles wat deze dieren zich kunnen wensen. Dit verblijf kan ook in twee gesplitst worden buiten de paartijd. Over het verblijf is er een net gespannen. Via de centrale gang in van de verloren stad, waar ook een standbeeld van een Bengaalse tijger staat, kun je doorlopen naar een ondergronds, verlicht doolhof waar je de rijkdom en schatten van de verloren stad tegenkomt. Dit is trouwens ook het onderkomen van de watervaranen (1.1). Dit terrarium is 50m2. Deze grote hagedissen hebben een semi-aquatisch verblijf met ook een mooie achterwand waar ze ook kunnen op klimmen, een paar boomstammen en ook een paar rotsen. Via een mistsysteem houden we verder het terrarium vochtig, plus zoals bij de andere reptielen hebben we ook UV en warmtebronnen voorzien waar de varaan zich kan onder zetten wanneer ze willen.

Blauwrug- en Beovolière: 30 m2 - hoogte 3 m
Netpythonterrarium: 60 m2 - hoogte 4 m
Viskattenverblijf: 230 m2 - hoogte 3,5 m
Watervaranenterrarium: 50 m2 - hoogte 3,5

* Extra: Arena voor de Honden- en Roofvogelshows

Wanneer we neerdalen uit de tempels van de verloren stad en vervolgens naar links gaan hebben we de arena (1.600 m) waar de roofvogel- en hondenshows doorgaan. Wanneer de shows bezig zijn sluiten de poorten, na de voorstelling gaan deze weer open. De shows duren telkens een halfuur.

In de hondenshows, die draaien rond gehoorzaamheid, worden twee Duitse Herders, twee Mechelaars en vier Golden Retrievers gebruikt, allemaal teefjes. De hondentrainers die deze show inleiden kiezen voor een contactloze aanpak. Dit zijn honden die ook meegedaan hebben op wedstrijden binnen de hondensport.

In de roofvogelshows wordt er gewerkt met verscheidene uilen (Europese oehoe, laplanduil, sneeuwuil), valken (sakervalk, lannervalk, slechtvalk), buizerds (woestijnbuizerd, roodstaartbuizerd), gieren (kapgier, aasgier, Rüppells gier) en arenden (steenarend, Amerikaanse zeearend, steppearend, Stellers’ zeearend). Het gaat hier ook om valkeniers met jaren aan ervaring.

De shows zijn op vaste tijdstippen. Er is een tribune voorzien van vijftien rijen aan banken. Tijdens de demonstraties wordt expliciet gevraagd om te blijven zitten en geen contact te zoeken met de dieren, en ook zeker geen voedsel te geven. Overigens staat er aan de poort een bordje dat honden altijd kunnen bijten en dat het park niet instaat voor de gevolgen bij eventuele bijtwonden. Rugzakken moeten tijdens de demonstraties gesloten blijven.

Arena: 1.600 m2

8. Orang-oetaneilanden

Voor we de Indische wereld verlaten, komen we nog twee dierenverblijven tegen en dat zijn er met Sumatraanse orang-oetans (2.2). Op het eerste eiland hebben we als tweede bewoner een groep leeuwenstaartmakaken (1.5.0) en op het tweede eiland hebben we siamangs (1.1) als verblijfsgenoten. De Sumatraanse orang-oetan leeft inderdaad niet in India maar op Sumatra. Echter hebben we niet meteen een themagebied hiervoor en daarom was dit de meest geschikte keuze. De orang-oetans en hun medebewoners hebben een leefgebied van in totaal 4.150 m2, dus per eiland 2.075 m2. Over de twee eilanden die naast elkaar liggen vinden we touwen, klimstructuren, klimnetten, struiken, hooi, … Op het hoogste punt kunnen de dieren tot 22 meter hoog komen. Dyonyssus heeft twee koppels van de orang-oetans (2.2) die elk hun eigen binnenverblijf hebben per koppel. De makaken en de siamangs hebben hun eigen binnenverblijven. De eilanden zijn omringd met een grote sloot en een muur met ook een glazen venster er bovenop.

Totale opp. Orang-oetaneilanden: 4.150 m2 - hoogte 22 m.

Zo, tot zover de Indische wereld. Zoals gewoonlijk zetten we weer een overzichtje voor alle diersoorten die hier wonen.

Maleise tapir
Sri Lanka-panter
Barasingahert
Resusaap
Witbandzeearend
Indische gaper
Brahma-kip
Lippenbeer
Aziatische olifant
Axishert
Indische antilope
Indische blauwrug
Indische beo
Netpython
Viskat
Watervaraan
Sumatraanse orang-oetan
Leeuwenstaartmakaak
Siamang

Dieren die je enkel tijdens de honden- en roofvogelshows ziet:
Duitse Herder
Mechelaar
Golden Retriever
Europese oehoe
Laplanduil
Sneeuwuil
Sakervalk
Lannervalk
Slechtvalk
Woestijnbuizerd
Roodstaartbuizerd
Kapgier
Aasgier
Rüppells gier
Steenarend
Amerikaanse zeearend
Steppearend
Stellers’ zeearend

Ik weet niet of de olifantenvlakte te groot of te klein is. Heb deze zo goed mogelijk proberen inpassen. In ruimte heb ik dus ook niet willen overdrijven qua grootte, maar wou zeker zorgen dat ze ook groot genoeg zitten.

Veel leesplezier weer. Tips of comments zijn dus zeker welkom weer.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Het probleem van zichtbaarheid bij grote verblijven kan je soms ook oplossen met extra inkijkpunten. Een goed voorbeeld is Burgers’ Zoo met haar Ocean. De meeste aquaria daar hebben meerdere inkijkpunten, meestal zo gezet dat als je niet goed oplet je niet eens merkt dat het om hetzelfde aquarium gaat. Dit zorgt ervoor dat ze niet alleen grotere aquaria kunnen hebben maar ook dat ze die intern kunnen opdelen in delen gescheiden door zichtbarrières. Voor de stekelmuizen bijvoorbeeld zou je zoiets kunnen doen met één kant die droger en rotsachtiger is is en één kant die meer een kleine waterpoel voorstelt met wat vegetatie errond. Door daar dan een rotspartij tussen te zetten of met een L-vormig verblijf te werken voorkom je dat mensen elkaar door het verblijf heen kunnen zien.

Om te voorkomen dat mensen dan snel het gevoel hebben dat ze te lang voor hetzelfde verblijf zitten kan je dan ook zien dat de uitkijkpunten van verschillende verblijven elkaar afwisselen. Voor de olifanten kan je dan telkens 1-3 andere verblijven zetten tussen elk uitkijkpunt. En voor de stekelmuizen kan je een terrarium ofzo zetten tussen de 2 ramen. Door dan ook te zien dat elk uitkijkpunt van dezelfde diersoort een andere blik geeft (waterpartij, bos, heuvel, schuilplaats, voederplek, …) houdt je ook de nieuwigheid er in. Ook daar weer refereer ik naar Burgers’, hun lagune heeft 4 ramen die telkens iets anders tonen (strand, ondiepe brandingszone, diepere brandingszole, volledig onder water).

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Jarne schreef:
09 sep 2024, 09:08
Het probleem van zichtbaarheid bij grote verblijven kan je soms ook oplossen met extra inkijkpunten. Een goed voorbeeld is Burgers’ Zoo met haar Ocean. De meeste aquaria daar hebben meerdere inkijkpunten, meestal zo gezet dat als je niet goed oplet je niet eens merkt dat het om hetzelfde aquarium gaat. Dit zorgt ervoor dat ze niet alleen grotere aquaria kunnen hebben maar ook dat ze die intern kunnen opdelen in delen gescheiden door zichtbarrières. Voor de stekelmuizen bijvoorbeeld zou je zoiets kunnen doen met één kant die droger en rotsachtiger is is en één kant die meer een kleine waterpoel voorstelt met wat vegetatie errond. Door daar dan een rotspartij tussen te zetten of met een L-vormig verblijf te werken voorkom je dat mensen elkaar door het verblijf heen kunnen zien.

Om te voorkomen dat mensen dan snel het gevoel hebben dat ze te lang voor hetzelfde verblijf zitten kan je dan ook zien dat de uitkijkpunten van verschillende verblijven elkaar afwisselen. Voor de olifanten kan je dan telkens 1-3 andere verblijven zetten tussen elk uitkijkpunt. En voor de stekelmuizen kan je een terrarium ofzo zetten tussen de 2 ramen. Door dan ook te zien dat elk uitkijkpunt van dezelfde diersoort een andere blik geeft (waterpartij, bos, heuvel, schuilplaats, voederplek, …) houdt je ook de nieuwigheid er in. Ook daar weer refereer ik naar Burgers’, hun lagune heeft 4 ramen die telkens iets anders tonen (strand, ondiepe brandingszone, diepere brandingszole, volledig onder water).
Dat is zeker een goede tip! Misschien in de buurt van de olifanten een verblijf zetten voor Voor-Indische hoelmans? Ik zou dan een groep van 1.4 neerzetten op een eiland van 500 m2 met een ruime sloot er rond om ontsnapping te voorkomen. Om wat extra afwisseling te hebben qua verblijven met een trap die omhoog gaat richting de verloren stad. Waar je dan niet ver van de hoelmans via een bepaald uitkijkpunt de olifanten nog eens kunt zien vanaf een rotsformatie met een hek er rond bijvoorbeeld.

In dezelfde buurt zet ik dan ook een frietmobiel met een plek voor picknicktafels, bankjes, etc. Kan daar dan ook wat toiletten enzo voorzien.

Ook een kleine volière met Indiase brilvogels (1.1) 16m2 en 3m hoog kunnen we nog in de buurt van het Elephantusiasm verwerken.

Nu we toch over toiletten bezig zijn, niet onbelangrijk in zo een groot park. Ik ga ik elk themagebied toiletten voorzien. Deze zullen dan ook meerdere keren per dag gereinigd worden. Ik voorzie hier dan zowel toiletten voor mannen en vrouwen, maar ook kindertoiletten en wc’s voor mensen met een beperking.

En dan hebben nog een ander uitkijkpunt net voor we de verloren stad binnengaan. Met een toren die naar boven gaat langs een draaitrap. Een je boven bent kun je vanf een hoogte van 35 meter over de vlakte kijken.

Is het trouwens ook een idee om blauwe pauwen los te laten in het park? Weer extra dieren voor onze bezoekers die ze tussendoor te zien krijgen, voor fotografen bijvoorbeeld altijd mooi om een pauwhaan tegen te komen die zijn staart openzet voor de foto.

Om het eventjes over de stekelmuizen te hebben, ja dat is wel leuk, een soort overgangsgebied, dus eigenlijk met een droge en een natte kant. En inderdaad een L-vorm is wel mooi om te gebruiken.

Bij de volgende update gaan we trouwens naar de Chinese tuin van het park.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Eventjes een korte update tussendoor.

Ik heb gemist in de oppervlakte voor het Brahma-hok, dit moet 40 m2 zijn (wel in de uitleg aangegeven maar niet bij het overzicht van het verblijf, dat staat een ander getal die ik eerst ging nemen voor een grotere groep).

Het hoelmaneiland krijgt ook een net over het verblijf. De reden is omdat we een paar niet gekortwiekte/geleeuwiekte streepkopganzen (1.1) zullen huisvesten bij de apen, die dan ook van het water gebruik kunnen maken. Het totale verblijf wordt ook iets kleiner gemaakt, 330 m2 moet volstaan.

Ook wordt er een groep van zestig blauwe pauwen losgelaten in het park (15.45). Deze worden losgelaten in de verloren stad van ‘Sanatana Dharma’ en kunnen zich zo over het volledige park verspreiden zoals ze zelf willen.

Ook krijgt ‘The Great Plains’ een update, naast de grote vlakte hebben we nu een verblijf van 185 m2 voor stokstaartjes (4.7) en lepelhonden (0.3) in een zanderig perk waar gangen gegraven kunnen worden naar believen. Voor de rest zijn er met dode bomen, omgevallen holle bomen en rotsen ook wat schuilmogelijkheden gecreëerd voor de lepelhonden, maar voor de stokstaartjes dus ook klimmogelijkheden.

Ook andere grote verblijven zullen meer inkijkpunten krijgen, vb. De Grote Vlakte en het leeuwenverblijf.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Zo, hier is een update met de nieuwe themawereld ‘Mofa Huayuan’, de Chinese tuin van Zoo Park Dyonyssus.

Mofa Huayuan

Mofa Huayuan, Chinees voor ‘magische tuin’, dat is de naam van onze Chinese wereld. Deze prachtige Chinese tuin met paviljoenen, tempels, een labyrinth, fonteinen, vijvers, een Chinese stad, boeddhistische tempels, bamboe, een Chinees theehuis, een Chinees restaurant en ook een pracht aan bloemen en verschillende soorten planten, waaronder een heel grote levensboom, betovert ons helemaal. Innerlijke rust, dit krijg je wanneer je de gong hoort weerklinken. Samen maken we een trip door het woud, beklimmen we de Himalaya en trekken we zelfs samen naar het barkoude Siberië.

1. Rode Panda- en Kleinklauwotterverblijf

In het eerste verblijf van deze Chinese rijkdom aan dieren is een combiverblijf met een paartje rode panda’s en een groepje Aziatische kleinklauwotters (6.12) Hun verblijf is achthoekig en bestaat uit een mooi land- en watergedeelte, waar de otters dus zeker tevreden mee zullen zijn. Voor de kleine beerachtigen zijn dan weer een paar bomen en andere klimstructuren voorzien en ook een paar hutjes waar ze in kunnen schuilen of rusten, die te bereiken zijn via houten trapjes. De oppervlakte is 121 m2. Je kan zowel van op de begane grond als vanop een hoger gedeelte naar de dieren kijken. Dit omdat je ook over een brug heen kan lopen. Stenen en houtstronken liggen over het verblijf verspreid. De dieren zitten achter een glazen wand. Naast de rode panda’s en otters is er ook een kleine volière voor mandarijneenden (1.1.) met een vijvertje er bij. Het onderkomen van deze kleurrijke eenden is 50 m2 en 2 m hoog.

Kleinklauwotterverblijf: 121 m2
Mandarijneendenvolière: 55 m2

2. Pater Davidshertenperk

Een ruim volgend verblijf vinden we voor het Pater Davidshert. Deze speciale hertensoort heeft een perk van 1.200 m2. Door het verblijf stroomt een lange beek, Chinese wilgen die voor beschutting en schaduwplekken moeten zorgen. De groep telt vijf dieren (1.4). De dieren hebben overigens een ruime schuilstal die achteraan het verblijf staat. Je kan de dieren niet enkel vanaf de grond zien maar ook vanaf de brug die langs de rode panda’s en de Aziatische kleinklauwotters loopt. Ook ligt er naast het verblijf van de hertachtigen een volière voor jufferkranen (1.1.) en zilverfazanten (1.1) met een oppervlak van 175 m2 en een hoogte van 4 m.

Pater Davidshertenperk: 1.200 m2
Jufferkraanvolière: 520 m2 - hoogte 7 m

3. Jaarvogelvolière

In deze volgende volière is er een verblijf voor de gewone jaarvogels (1.1). Deze mooie neushoornvogelsoort heeft een vlucht van 100 m2 en is 5 m hoog. Takken, bomen, een mooi nestblok, struiken … vind je allemaal terug in deze volière. Dit is tevens het eerste verblijf in het labyrinth.

Jaarvogelvolière: 100 m2 - hoogte 6 m

4. Binturongverblijf

Wanneer we iets verder in het labyrinth zitten kom je een eiland tegen met een aantal bomen en een stenen omrastering. Er is een paviljoentje voorzien met een voederbak en drinkbak, een trapje, een levende brug die op houten palen staat, … Inderdaad, dit is het verblijf voor de binturong. We hebben twee exemplaren rondlopen van de binturong (1.1). Deze marterachtigen hebben een verblijf van 110 m2. Ook is er een kleine, rondevolière voor de wielewaal (1.1) van 12 m2 en een hoogte van 3 m.

Binturongverblijf: 110 m2
Wielewaalvolière: 12 m2 - hoogte 3 m

5. Sneeuwluipaardenverblijf

Als volgende hebben we een katachtig roofdier dat vooral in de bergen leeft, namelijk in de Himalaya. Wanneer we het doolhof uitkomen en naar rechts gaan, komen we in het Himalayagedeelte van deze Chinese wereld. Het is het sneeuwluipaard (1.1) dat hier woont. De sneeuwluipaarden hebben een zeer mooi onderkomen dat perfect doet denken aan hun natuurlijke leefomgeving. Rotsen, struiken, omgevallen boomstammen, dode bomen, een grot als slaappaats, … De totale oppervlakte voor de sneeuwluipaarden is 765 m2. Het verblijf kan via separatie in twee gesplitst worden. Alles is overspannen met een net tot op een hoogte van 5,5 m. De dieren kunnen dus ook zeer hoog komen via de rotsen of boomstronken die in hun kooi liggen.

Sneeuwluipaardenverblijf: 765 m2 - hoogte 5,5 m

6. Takinrotsen

Naast de sneeuwluipaarden komen we nog een ander dier tegen uit de Himalaya. In een heuvelachtig, met rotsen ingekleed grasland hebben we de Sichuantakins in een groepje van vijf dieren (1.4). Hun weide is verder ook voorzien van een zeer mooi berglandschap die op een hoogtepunt tot 4 m kan beklommen worden. Ook zit in de berg een grot voorzien dat naar hun stal leidt. Het verblijf heeft een totale oppervlakte van 1.150 m2. Verder is er ook een hooiruif voorzien op een van de kliffen en een grote waterbak voor de dieren om te drinken.

Takinrots: 1.150 m2 - hoogte 7 m

7. Kraanvogelperk

Als we terugkeren naar de Chinese stad komen uit bij het kraanvogelperk. Op een steppeachtig verblijf met een beekje, rotsen, lang gras, … hebben we een onderkomen voor vier diersoorten. Hier leven de Mantsjoerijse (1.1), witnek- (1.1) en monnikskraanvogels (1.1), de Chinese gorals (1.1) en de witte oorfazanten. (1.1) Omdat we hier ook met vogels zitten die kunnen vliegen, hebben we dit verblijf overnet. Omdat bijvoorbeeld ook de kraanvogels hun vleugels eens willen strekken hebben we gekozen voor een hoogte van 4 m.

Kraanvogelperk: 1.150 m2 - hoogte 7 m

8. Tijgerperk

Nu gaan we richting het verblijf van de grootste katachtige ter wereld, de amoertijger. Wanneer we de linkervleugel van de Chinese stad hebben (de kant van het Chinees restaurant) en deze verlaten langs een brug die over een waterloop loopt, gaan we richting Siberië. De dieren wonen in een taigabos van naaldbomen en berken. In het passeren hebben we ook een verblijfje voor boeroendoeks (0.2) van 50 m2 van 3 m hoogte. Op een uitgestrekt, heuvelachtig perk van 1.960 m2 met omgevallen boomstammen, rotsen, berken en dennen, een blokhut als slaapplaats en ook een mooi stuk water vinden we een groep van vier amoertijgers (4.0). De dieren zitten achter een sterke omheining van 5 m hoog en iets verder is er ook een kijkruit voorzien. Ook voor de mensen die de tijgers van een hoger punt willen bekijken hebben we een houten constructie gebouwd met een trap omhoog waarmee je naar boven kunt en tot een bepaald punt de tijgers ook van bovenaf kunt zien. Dit is tevens het grootste verblijf van Mofa Huayuan.

Boeroendoekverblijf: 50m2
Tijgerperk: 1.960 m2 - 5 m

9. Withandgibbonverblijf

Als laatste presenteren we jullie graag aan een verblijf met withandgibbons. Je keert vanaf de tijgers terug naar de Chinese stad, dan ga je richting de grote Chinese tempel ten noorden van de stad en dan zie je niet ver daarvan een pad dat naar links loopt, wanneer je dit volgt, door de struiken en bomen, kom je uit bij een overnet verblijf waar een koppel withandgibbons (1.1) woont. In een verblijf van 450 m2 hebben de gibbon beschikking over een klimrek met touwen, ladders, maar ook een klimmogelijkheid met verschillende platformen. Het hoogste punt in dit onderkomen is 6 m. Ook is er een drinkpoeltje voorzien. Dit is het laatste verblijf van onze Chinese wereld.

Withanggibbonverblijf: 450 m2

Bij deze hebben we alle verblijven van dit themagebied besproken. Tijd voor een overzichtje van diersoorten die we hier terugvinden.

Rode panda
Aziatische kleinklauwotter
Mandarijneend
Pater Davidshert
Jufferkraan
Zilverfazant
Gewone jaarvogel
Binturong
Wielewaal
Sneeuwpanter
Sichuantakin
Mantsjoerijse kraanvogel
Witnekkraanvogel
Monnikskraanvogel
Chinese goral
Witte oorfazant
Boeroendoek
Amoertijger
Withandgibbon

Voila, bij deze zijn we bijna rond in Azië. Voor het derde en laatste themagebied van dit deel van het park hebben we ook een Japanse wereld.

Wederom veel leesplezier. Tips zijn natuurlijk weer altijd welkom.

Na het Japanse gedeelte ga ik ook eens een update geven van alle dieren die we al tegengekomen hebben en ook nog eens de oppervlaktes van alle verblijven. Zal voor jullie ook makkelijker zijn om feedback te geven.
Laatst gewijzigd door MClaeys op 10 sep 2024, 15:03, 11 keer totaal gewijzigd.

corvus
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Chester

Bericht door corvus »

De kraanvogelvoliere is aan de kleine kant als je vliegende kraanvogels wilt laten zien. Zowel qua hoogte als oppervlakte. Ik zou zelfs bij de jaarvogels nog een 2 meter extra in de hoogte gaan al is dat niet perse noodzakelijk

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

corvus schreef:
10 sep 2024, 13:33
De kraanvogelvoliere is aan de kleine kant als je vliegende kraanvogels wilt laten zien. Zowel qua hoogte als oppervlakte. Ik zou zelfs bij de jaarvogels nog een 2 meter extra in de hoogte gaan al is dat niet perse noodzakelijk
Dan bedoel je die met de jufferkranen of met de witnek- en monnikskraanvogels? Ik heb deze eerste al iets groter gemaakt in ieder geval. Naar 520 m2 en 7 m hoog.

Ook de andere kraanvogels krijgen al een upgrade in de hoogte. Deze heb ik nu een oppervlakte naar 1.150 m2. Ook voeg ik nog een derde kraanvogelsoort toe aan dit verblijf met een koppel Mantsjoerijse kraanvogels.

Ook de jaarvogels heb ik een meter hoger gestoken nu. Dus 6 m hoog i.p.v. 5 m.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Zo, dan zijn we nu aangekomen op het laatste verblijvencomplex van de Aziatische wereld van ons park, de Japanse wereld, ‘Nihon’.

Nihon

Welkom in het Japanse themagebied ‘Nihon’, wat letterlijk Japan betekent. In dit gedeelte van Zoo Park Dyonyssus hebben we een typische Japanse tuin met onder andere bonsaibomen, vijvers, een sushi-afhaalpunt, een zwaardenmuseum met onder andere katana’s die veilig in vitrines voorgesteld worden, standbeelden van draken, … alles wat de cultuur herbergt van deze eilandstaat uit Oost-Azië. Net als in buurland China, heeft ook Japan een aantal interessante diersoorten.

1. Japanse Tuin

In de Japanse tuin, die je als eerste binnenkomt wanneer je het themagebied China tegenkomt, hebben we centraal in dit rijkelijk gekleurde gebied een huisje met een binnenvijver voor koikarpers. In deze koivijver met een inhoud van 70.000 liter hebben we momenteel meer dan vijftig Japanse kois van verschillende kleurvariëteiten. Kleurvariëteiten die we er kunnen in terugvinden zijn de tancho (volledig wit met rode bol), de tancho sake (wit met zwarte vlekken en rode bol), de platinum ogon (volledig wit), orenji ogon (oranje), de kujaku (wit met oranje), de goshiki (wit met rode vlekken) en de bekko (wit met zwarte vlekken). Een waterplas van pracht en praal om het zo te beschrijven. De vissen hebben in hun vijver ook verschillende waterplanten en hebben een bodem met witte vijverstenen. Ten midden van de vijver is ook een fontein. Ook zwemmen er twee steuren in de vijver, waarvan een diamantsteur (1.0) en een Russische steur (1.0). We hebben bewust gekozen om deze dieren binnen te huisvesten om de dieren te beschermen tegen rovers zoals blauwe reigers, die anders maar al te graag een visje zouden meepikken. Technieken zoals nepreigers, anti-reigerschrikdraad en bewegingssensoren zijn achterhaald door de meesten van deze slimme vissers. Voor we de Japanse tuin verlaten is er ook een kleine volière met rijstvogels (2.2) en Japanse meeuwen (2.2). De rijstvogel komt oorspronkelijk wel enkel voor op Java en Bali, maar uiteindelijk vonden we deze hier het beste passen in het park. De volière is 15 m2 en 3 m hoog. Als grondbewoners lopen er een paar Chinese dwergkwartels (0.4).

Koikarpervijver: 70.000 liter
Rijstvogelvolière: 15 m2 - hoogte 3 m

2. Kraagberenverblijf

Bij het verlaten van de Japanse tuin kunnen we twee kanten uit, naar links of naar rechts. Als we het pad naar rechts mee volgen, komen we uit op het gebied van de kraagberen, als habitat een naald- en berkenbos. Het park telt drie mannelijke kraagberen (3.0). In dit verblijf van 845 m2 staan verschillende bomen waar de dieren in kunnen klimmen, rotsen, omgevallen boomstammen, etc. De dieren kunnen in eerste instantie achter glas bekeken worden door de bezoekers. Ook is er een ander inkijkpunt vanaf een hoger gedeelte waarmee je wederom vanachter glas naar beneden kan kijken om de dieren te spotten, en tevens ook makkelijker om van die positie een klimmende beer te spotten in de bomen. Op dit hogere punt hebben we ook het sushi-afhaalpunt, maar ook een volière van 15m2 en 3 m hoog voor de Japanse nachtegaal (1.1).

Kraagberenverblijf: 845 m2
Japanse nachtegaalvolière: 15 m2 - hoogte 3 m

3. Japanse Makakeneiland

Wanneer het pad verder volgen en vervolgens met de trap naar beneden gaan, hebben we op een bepaald moment een eiland voor ons liggen met typische Japanse invloeden, zoals ook een Japanse tempel. Het is het eiland van de Japanse makaken. Het gaat om een groep van negentien dieren (6.13) Via een tunnel waarmee ze overigens over de hoofden van de bezoekers kunnen wandelen, kunnen ze in hun binnenverblijven. Het eiland is omsloten met een vijver van goudvissen en kois. Het eiland zelf is 345 m2 en heeft ook rotsformaties en verschillende klimstructuren.

Japanse Makakeneiland: 345 m2

4. Tanukiverblijf

Wanneer we het eiland van de Japanse makaken voorbijlopen gaan we langs een brug over het water en passeren we ook het zwaardenmuseum. Uiteindelijk komen we uit deze laatste diersoort van ‘Nihon’ hebben we een iets kleiner verblijf voor de tanuki (0.5). Een met gras ingezaaid rond verblijf met holle boomstammen, schuilpijpen, stenen en ook een paar struiken zorgen voor de nodige verstopplekken. Het verblijf is in oppervlakte 77 m2. De tanuki’s, ook wel Japanse wasbeerhonden, zijn ommuurd in een omheining van witte rotsen en via een paar kijkgaten kan je opzoek gaan naar de dieren. Uiteindelijk komen we weer uit aan de Japanse tuin. Dit wil dus zeggen wanneer we naar rechts gingen vanaf daar, dat we eerst de tanuki’s tegenkwamen i.p.v. de kraagberen.

In deze iets kleinere wereld zijn we dus vrij snel rond. Hier is het lijstje van dieren alweer.

Koikarper
Rijstvogel
Chinese dwergkwartel
Diamantsteur
Russische steur
Kraagbeer
Japanse makaak
Goudvis
Tanuki

Voor we naar het volgende continent gaan ga ik jullie wederom een overzicht geven van alle verblijven en ook al onze dieren die we al gezien hebben.

Veel leesplezier!

Plaats reactie