Aralandia houd alleen Hyacintara's samen, wel 20+ dieren.
In o.a. Walsrode, Dresden, Avifauna en Blijdorp (achter de schermen bij de VVV) heb ik meerdere papagaaiensoorten samen gezien. Met vogeldemostraties zie je vaak ook gemengde koppels samenvliegen. Zolang deze niet tot voortplanting komen lijkt het me geen probleem.
Aras kunnen samen, maar je moet bestaande koppels samen zetten.
Papegaaien zijn in principe monogaam, op deze manier ga je hybriden zoveel mogelijk tegen gaan.
en plots is alles relatief, maar ook nu blijven we ervoor gaan.
Aralandia bestaat nog geen 5 jaar, geen idee hou oud je bent maar 'toen ik klein was', zal wellicht niet daar zijn. Meerdere ara soorten kunnen prima samen, net even opletten met hybridisatie. Je ziet regelmatig meerdere soorten samen maar goed inspiratiemateriaal vind je zeker in Bioparc Doué-la-Fontaine, Loro Parque en Aralandia in Wuppertal. Er zijn nog veel meer dierentuinen waar verschillende ara soorten worden gecombineerd, alsook met andere papegaaien en vogels.
Aralandia bestaat nog geen 5 jaar, geen idee hou oud je bent maar 'toen ik klein was', zal wellicht niet daar zijn. Meerdere ara soorten kunnen prima samen, net even opletten met hybridisatie. Je ziet regelmatig meerdere soorten samen maar goed inspiratiemateriaal vind je zeker in Bioparc Doué-la-Fontaine, Loro Parque en Aralandia in Wuppertal. Er zijn nog veel meer dierentuinen waar verschillende ara soorten worden gecombineerd, alsook met andere papegaaien en vogels.
oh, dat moet dan ergens anders zijn geweest. Ik ben nu 13, maar ik denk toch dat het eerder was dan mijn 8ste, zou het aralandia geweest zijn.
oh, dat moet dan ergens anders zijn geweest. Ik ben nu 13, maar ik denk toch dat het eerder was dan mijn 8ste, zou het aralandia geweest zijn.
Oké dan… ik ben eindelijk klaar met het uitwerken van de gehele dierentuin… het duurde wel even, maar ik kan nu wel het volgende onderdeel van de dierentuin beschrijven: Tropica. Tropica is de benaming van een hele grote kas in deze dierentuin: de kas is 3 hectare groot. Het bestaat uit 3 onderdelen: het zeekoeienbassin, het nachtdierenhuis en de grote kas.
nachtdierenhuis
Het eerste onderdeel van deze kas is het nachtdierenhuis. Het is hier de hele dag donker en ‘s nachts licht, zodat de dieren overdag actief zijn. De dieren bewonen verschillende verblijven.
1. Koeskoesenverblijf. Het eerste verblijf is van de beerkoeskoesen en grondkoeskoesen. Het verblijf is beplant en er staan klimtoestellen. Ook leeft er een groep suikereekhoorns.
2.vleermuizen. Naast de koeskoesen staan 3 vleermuisgrotten met van links naar rechts kleine langtongvleermuizen, brilbladneusvleermuizen en nijlroezetten.
3.aye-ayes. In di verblijf leven de zeldzame aye-ayes of vingerdieren. Het verblijf delen ze met dwergmuismaki’s en grote egeltenreks.
4. Luiaards. Dit is het grootste verblijf van het nachtdierenhuis. Naast hoffmanluiaards leven hier grijpstaartstekelvarkens en azara’s nachtaapjes.
5. Kiwi’s. Hier leeft een paartje Noordereiland kiwi’s. Het is een beplant verblijf met een vijvertje en rotsen.
6. Overige dieren: de volgende dieren leven ook in het nachtdierenhuis: witbuikegel, kleine plompe lori, Moholigalago, Chinees schubdier, roodwitte reuzen vliegende eekhoorn, nevelrat, tijgergenet en Gambiahamsterrat.
Na het nachtdierenhuis kom je in een hal met aan een zijde een 15 meter lange en 6 meter hoge ruit waarachter de Caribische zeekoeien samen leven met verschillende vissoorten en arrauschildpadden. Het bassin is vormgegeven als een steiger in een grote rivier waaronder verschillende vissen zwemmen. De schildpadden kunnen zonnen op de steiger. In het bassin staan verschillende booomwortels en waterplanten. Op de bodem liggen verschillende grote stenen.
Vraagje,
de combinatie bizon - zwarte beer zie je tegenwoordig op minstens 2 plaatsen in Europa. Zou je hier mits goede voedering ook cojote's bij kunnen zetten of is dit te veel risico. Ik zou het als dierentuin zelf niet weten of het kan.
en plots is alles relatief, maar ook nu blijven we ervoor gaan.
Welkom bij mijn eigen dierenpark, waarin we ook in thema’s gaan werken zoals in de meeste parken tegenwoordig. De naam van de dierentuin is Zoo Park Dyonyssus.
Het gaat hier om een heel groot park waarmee je gedurende je uitstap allerlei soorten dieren tegenkomt meestal ook in vrij ruime verblijven. Dit park zal ook besproken worden in delen. Op je pad kom je dieren tegen uit alle werelddelen van de planeet Aarde.
Er zijn onder andere ook voedermomenten voor bepaalde dieren, een roofvogelshow en zelfs ook een hondenshow. Deze twee laatste gaan door in een speciale voorzien arena hiervoor.
Als eerste krijgen we dus een soort van entreeplein. Veel leesplezier!
Entrance Zone
Hier bevindt zich de beginzone van de dierentuin. Eens je de ingang gepasseerd bent, geflankeerd door twee standbeelden van een leeuw, kom je terecht aan een soort van ontmoetingspunt met een fontein, verschillende beginverblijven waar je direct naartoe kunt. Het gaat trouwens om een Europees thema bij dit openingsgebied van het park. Ook is er al eerste horecapunt voorzien met cafetaria ‘The Wolverine’. Zoals de naam doet vermoeden komt de inspiratie van het roofdier de veelvraat.
1. Ooievaarsnesten
De eerste diersoort die je tegenkomt zit niet echt in een gesloten verblijf, maar zie je eerder als je omhoog kijkt: de witte ooievaar. Er is een soort van middeleeuws kasteel met drie torens waarop verschillende landingsplekken en nestpalen voorzien zijn. Ook buiten het park staan verschillende nestplaatsen voor ooievaars. We hebben recent een telling gedaan van hoeveel ooievaars er in het park rondvliegen en momenteel gaat het om meer dan zestig volwassen vogels. Ook zijn er ruim vijftig jongen geboren dit jaar.
2. Zeehondenbassin
Als je een klein beetje naar links gaat vind je onze zeehonden terug. Het gaat om acht dieren, waarvan een jong van vorig jaar (2.5.1). De dieren hebben een ruim bassin waarin ze kunnen zwemmen en ook een strand waar ze lekker kunnen zonnen als het goed weer is. De bezoekers kunnen ook een onderwaterzicht hebben om de zeehonden op een andere manier te gaan bekijken.
3. Uilen- en roofvogelvolières
Als je vanaf het kasteel van de ooievaars de rechter weg volgt kom je uit bij de drie volgende verblijvengroep, namelijk de uilen- en roofvogelvolières. In de eerste volière vinden we de combinatie van kerk- en ransuilen, beide 1.1.0. Dit is de grootste van de drie volières. Dan zijn er nog twee kleinere volières voor de zwarte wouw en de Europese torenvalk (ook 1.1.0 en 1.1.0). Alle drie deze verblijven zijn van nestblokken (binnen), takken, omgevallen bomen, rotsen en beukensnippers voorzien.
4. Bunzingverblijf
Naast deze volières is er een rond verblijf waar we de bunzing mogen huisvesten. Dit klein roofdier uit Europa heeft ook voldoende schuilmogelijkheden met stenen, struiken, omgevallen (en ook holle) bomen, ook een aantal holen en er is ook een kijkruit voorzien waarmee je de dieren ook kunt zien wanneer ze in hun hol zitten. Het park heeft een koppel van deze dieren (1.1.0).
5. Steenbokkenverblijf
Als laatste in de Entrance Zone hebben we de alpensteenbok. Je vindt deze wilde geiten terug naast ons cafetaria ‘The Wolverine’. Het gaat hier om een mannengroep van vier dieren, waarvan drie broers (4.0.0). Het gaat hier om een redelijk heuvelachtig verblijf met ook een paar bomen en een rotsformatie waar de dieren kunnen klimmen en ook hun binnenverblijf hebben. Ook zijn er buiten twee hooiruiven voorzien voor de dieren.
Zo, bij deze hebben we het entreegebied besproken. Hieronder nog een lijstje van alle dieren uit dit gebied.
Als we het entreegebied verlaten kunnen de bezoekers drie kanten uit, en dat is naar het Afrikaanse gedeelte, het Aziatische gedeelte of het Oceanische gedeelte.
Als volgende gaan we naar het volgend werelddeel: Afrika. Hier komen verschillende themagebieden voor, waarvan de eerste de Sahara zal zijn.
Als je een klein beetje naar links gaat vind je onze zeehonden terug. Het gaat om acht dieren, waarvan een jong van vorig jaar (2.5.1). De dieren hebben een ruim bassin waarin ze kunnen zwemmen en ook een strand waar ze lekker kunnen zonnen als het goed weer is. De bezoekers kunnen ook een onderwaterzicht hebben om de zeehonden op een andere manier te gaan bekijken.
Als je vanaf het kasteel van de ooievaars de rechter weg volgt kom je uit bij de drie volgende verblijvengroep, namelijk de uilen- en roofvogelvolières. In de eerste volière vinden we de combinatie van kerk- en ransuilen, beide 1.1.0. Dit is de grootste van de drie volières. Dan zijn er nog twee kleinere volières voor de zwarte wouw en de Europese torenvalk (ook 1.1.0 en 1.1.0). Alle drie deze verblijven zijn van nestblokken (binnen), takken, omgevallen bomen, rotsen en beukensnippers voorzien.
4. Bunzingverblijf
Naast deze volières is er een rond verblijf waar we de bunzing mogen huisvesten. Dit klein roofdier uit Europa heeft ook voldoende schuilmogelijkheden met stenen, struiken, omgevallen (en ook holle) bomen, ook een aantal holen en er is ook een kijkruit voorzien waarmee je de dieren ook kunt zien wanneer ze in hun hol zitten. Het park heeft een koppel van deze dieren (1.1.0).
5. Steenbokkenverblijf
Als laatste in de Entrance Zone hebben we de alpensteenbok. Je vindt deze wilde geiten terug naast ons cafetaria ‘The Wolverine’. Het gaat hier om een mannengroep van vier dieren, waarvan drie broers (4.0.0). Het gaat hier om een redelijk heuvelachtig verblijf met ook een paar bomen en een rotsformatie waar de dieren kunnen klimmen en ook hun binnenverblijf hebben. Ook zijn er buiten twee hooiruiven voorzien voor de dieren.
Dit klinkt erg leuk, ik kijk al uit naar het volgende deel! Nog een vraag, voor welke zeehondensoort heb je gekozen?
4. Bunzingverblijf
5. Steenbokkenverblijf
Dit klinkt erg leuk, ik kijk al uit naar het volgende deel! Nog een vraag, voor welke zeehondensoort heb je gekozen?
Na lang twijfelen heb ik voor de gewone zeehond gekozen, om wat binnen het Europees thema te blijven. De grijze zeehond behoorde zeker tot de opties voor dit verblijf, maar uiteindelijk toch voor de gewone gekozen.
Ook heb ik getwijfeld voor de Kaspische rob en de ringelrob, maar aangezien dit al redelijk noordelijke soorten zijn, vallen deze een beetje buiten het West-Europees thema van de beginzone.
Voor de liefhebbers van de zeezoogdieren hebben we trouwens niet enkel de zeehonden, to be revealed…
Zo, tijd voor weer een update voor Zoo Park Dyonyssus. Nadat we het entreeplein besproken hebben kunnen we over gaan naar het Afrikaanse gedeelte met de eerste verblijvenkoepel, die rond de Sahara draait, het grootste woestijngebied ter wereld.
The Sahara
Dit themagebied rond de grote woestijn van Noord-Afrika is een paradepaardje in zijn soort. Invloeden van het Midden-Oosten, waaronder de typische woestijnverblijven, marktjes, gebergten vb. een replica van de Atlas, Marokkaanse architectuur, de pyramides uit Egypte, enzoverder… je vindt het allemaal terug in deze prachtige verzameling van Oosterse sferen. Ook vind je er alvast een prachtige dierencollectie die perfect bij deze wereld past. Ook is hier een horecapunt waar er specialiteiten uit de Oosterse keuken voorkomen. ‘The Jackal’ is de naam van deze eetgelegenheid, die eigenlijk een soort zelfbedieningsrestaurant is.
1. Dromedarissenperk
Dit is het eerste verblijf dat je tegenkomt van ‘The Sahara’. Wanneer je het themagebied binnengaat passeer je een Oosters marktje waar je een perk tegenkomt voor zes dromedarissen (2.4.0). Het perk bestaat uit mooi rood woestijnzand, waar ook een oase in ligt waar de dieren kunnen drinken en een stal gebouwd in Marokkaanse stijl. Ook is er een grote hooiruif voorzien te midden van het verblijf en een overhangend hutje voor wat schaduw.
2. Fennekverblijf
Als je de brug overgaat voorbij de dromedarissen kom je uit bij de tweede diersoort van dit gebied. Het zijn de woestijnvossen (0.3.0), ook wel gekend als de fennek. Zij wonen in een langwerpig verblijf met rotsachtige wanden waar je overheen kunt kijken en deze hebben een hutje als binnenverblijf waar ze via ‘vossenluikjes’ naar binnen of buiten kunnen. Ook als de dieren binnen zitten zijn deze zichtbaar via een kijkruit.
3. Nijlroezettengrot
Niet ver van de fenneks vinden we de volgende dieren. Als je het pad naar links volgt kom je uit aan een grot met een bord waarop staat ‘Caution! Bats!’. Juist… hier wonen vleermuizen, eigenlijk vleerhonden. De nijlroezetten, ook wel Egyptische vliegende vossen, zitten in een groep van zo een meer dan veertig dieren. Deze zitten achter glas dus er is geen rechtstreeks contact met de mensen, maar je hoort de vleermuizen maar al te goed doorheen het glas. In dit verblijf is het zoals je kan denken pikdonker, zodat de dieren actief zijn. In hun leefomgeving vind je Egyptische invloeden zoals een sarcofaag. Ook liggen er menselijke skeletten en een schedel van een jakhals, verwijzend naar de god Anubis. Naast de nijlroezetten vindt men er ook een terrarium voor een groepje van tien Egyptische stekelmuizen (0.10.0), allemaal vrouwtjes. De dieren hebben een steppeachtig verblijf met hooi, zand, beukensnippers, takken, …
4. Oosterse kerker
Naast een linkerweg bij de fenneks, is er ook een route die naar rechts afbuigt. Hier vinden we een oude ruine die je kunt betreden met aan de ingang twee standbeelden van een tovenaar met een slangenstaf, een beetje gelijkend op Jafar, de slechterik uit de films van Aladdin. Je waant je vervolgens in een Oosterse kerker met een aantal reptielenverblijven. Moorse landschildpadden (1.3.0), Egyptische cobra’s (1.1.0), rode spuwende cobra’s (1.1.0), een schorpioen van de soort Androctunus maroccanus (fat-tailed scorpion in het Engels), Soedanese schildhagedissen (1.1.0) gecombineerd met berberskinken (0.3.0), de Egyptische bidsprinkhaan Miomantis paykullii (0.1.0) en tot slot een verblijf voor Egyptische ichneumons 1.1.0. Alle verblijven zijn de nodige behoeften voorzien voor de dieren. De ichneumons zijn trouwens ook voorzien van een buitenverblijf, dat je ook kunt zien als je de kerker verlaat.
5. Oasevolière
Wanneer je uit de griezelige kerker komt van ‘The Sahara’ komen we de oasevolière tegen. Doorheen dit verblijf vliegen er alvast purperglansspreeuwen (2.2.0), roodborsttapuiten (2.2.0), zwartmasker-roodbekwevers (3.3.0) en treurtortels (1.1.0). Als grondbewoners hebben we ook marmereenden (1.2.0), casarca’s (0.2.0), steltkluten (3.3.0), krokodilwachters (2.2.0) en kroonzandhoenders (1.2.0). Ook zijn er acacia’s en yuca’s uitgeplant. Voor de zandhoenders zijn er stenen voorzien waarachter zij zich kunnen verstoppen. De oase is er dan weer als zwemgelegenheid voor de eendensoorten en ook als algemene drinkplaats.
6. Caracalverblijf
Voorbij de oasevolière, wanneer we meer richting het Egyptisch dorp gaan komen we aan bij de eerste katachtige die we gaan bespreken: de caracal. Dit verblijf biedt thuis aan vier dieren (1.1.2). De caracals kunnen gebruik maken van verschillende klimmogelijkheden, zoals omgevallen bomen en ook zijn er twee hangmatten voorzien. Als de dieren wat hoger willen zitten, zijn er aan de achterkant ook rotsen voorzien waar ze op kunnen springen. Ook kan het verblijf in twee gesplitst worden, wat buiten de paartijd de bedoeling is bij deze solitair levende soort. In het linkerperk zit de man momenteel, rechts zit de moeder met haar twee jongen. Over heel dit verblijf ligt een net gespannen.
7. Addaxenperk
Als laatste diersoort van dit Afrikaans woestijnbiotoop hebben we een dier dat ernstig met uitsterven bedreigd is, namelijk de addax. We hebben 1.3.2 van deze sierlijke antilope. De dieren wonen in een zanderig verblijf met acacia’s en struiken voor extra schaduw en tevens ook extra voedsel voor de addaxen. De dieren zitten in een ruim verblijf dat ook huis biedt aan de iets kleinere dorcasgazelle (1.4.0) als medebewoner. Ook hier is een ferme hooiruif voorzien. Net zoals bij de dromedarissen kiezen we hier voor een stal in een bepaalde bouwstijl,
Oké, we zijn door het Saharagedeelte, waar we toch weer een aantal leuke dieren tegengekomen zijn. Hieronder weer een lijstje met alle diersoorten die je er kunt vinden.
Deze zomer ben ik toevallig in Marokko geweest. Aan de hand van wat ik daar gezien heb zou ik in de Oase-volière de Bergeenden vervangen voor Casarca's, Marmereenden en Steltkluten. Deze komen vaak voor bij meren in de grote droge gebieden.
Allicht kan je bij de Addaxen ook nog de ernstig bedreigde Roodhalsstruisvogel toevoegen. Ook de bedreigde Heremietibis zou je misschien nog kunnen toevoegen gezien de fokprogramma's.
Mooi Sahara-gebiedje! Word altijd te weinig laten zien in dierentuinen, en als er wel een Sahara-gebied is, is dat meestal maar één verblijf. Jammer, want het is een bijzondere biotoop met bijzondere dieren!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!